Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.quote:11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'
Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.
De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.
Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.
Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.
Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."
Nogmaals, wat moet ik dan volgens jou nog meer doen om aan een baan te komen wat ik nog niet heb gedaan?quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:00 schreef El_Matador het volgende:
Armoede is geen keuze.
Niet rijker willen worden is dat wel.
Gezondheidszorg is meer dan een luxe, hoor. Handig als je niet wil sterven aan een blindedarmontsteking of zo. Onderwijs hetzelfde. Handig als je kinderen leren lezen en schrijven, zodat ze niet eindigen als schoenpoetsertjes of sigarettenverkopertjes.quote:Op donderdag 27 maart 2014 15:40 schreef Voorschrift het volgende:
Dan is het meer een kwestie van "ik wil het burgerleventje in Nederland niet opgeven, met goekope gezondheidszorg, goed vangnet en goedkoop onderwijs voor de kids" dan geen werk kunnen vinden lijkt me.
Nogmaals, dat moet je MIJ niet vragen (zowieso ben ik een of andere vreemde vogel want wil zich niet neerleggen bij jouw excuses), dat moet je ZELF doen.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:02 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nogmaals, wat moet ik dan volgens jou nog meer doen om aan een baan te komen wat ik nog niet heb gedaan?
Ach wat ik gelezen heb heb je in ieder geval je best gedaan. Je kon alleen geen afstand doen van je kinderen, maar daar kunnen wij moeilijk over oordelen.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:02 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nogmaals, wat moet ik dan volgens jou nog meer doen om aan een baan te komen wat ik nog niet heb gedaan?
Je blijft stellen dat ik excuses zoek maar als ik excuses aan het zoeken was zou ik niks doen om mijn situatie te verbeteren, en dat doe ik wel.
Dus waar zoek ik excuses?
je beeld van andere landen is tenenkrommend.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:03 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Gezondheidszorg is meer dan een luxe, hoor. Handig als je niet wil sterven aan een blindedarmontsteking of zo. Onderwijs hetzelfde. Handig als je kinderen leren lezen en schrijven, zodat ze niet eindigen als schoenpoetsertjes of sigarettenverkopertjes.
Misschien vinden jullie de mensen die dit belangrijker vinden dan een baan hebben prinsessen. Misschien.
Maar ik zou niet in een wereld willen leven waar brood op de plank boven alles gaat, boven je gezondheid, boven het onderwijs van je kinderen, boven een sociaal leven.
Waar je als een horde hongerige sprinkhanen van land naar land moet trekken, naar waar op dat moment wat te verdienen valt. Of dat nou Denemarken of Colombia is. Waar je 0,0 zekerheid hebt of je over een half jaar nog kan eten. Waar je als oud vuil wordt weggegooid als wat blijkt te mankeren.
Toegegeven, het gros van de wereld leeft nog zo. Wij in Nederland niet meer. Dat heet geen verwendheid, dat heet vooruitgang.
Dat doe ik toch ook zelf, ik weet dat ik voldoende doe, maar jij beweerd van niet dus ik vraag me af waarom jij dat denkt en hoe jij denkt dat ik nog meer mijn best kan gaan doen.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nogmaals, dat moet je MIJ niet vragen (zowieso ben ik een of andere vreemde vogel want wil zich niet neerleggen bij jouw excuses), dat moet je ZELF doen.
"Ja, maar..."
En daar ga je dus de fout in. De fout voor jezelf, mij heb je er niet mee verder.
Nou nee, ik had daar prima gezondheidszorg.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:03 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Gezondheidszorg is meer dan een luxe, hoor. Handig als je niet wil sterven aan een blindedarmontsteking of zo. Onderwijs hetzelfde. Handig als je kinderen leren lezen en schrijven, zodat ze niet eindigen als schoenpoetsertjes of sigarettenverkopertjes.
Misschien vinden jullie de mensen die dit belangrijker vinden dan een baan hebben prinsessen. Misschien.
Maar ik zou niet in een wereld willen leven waar brood op de plank boven alles gaat, boven je gezondheid, boven het onderwijs van je kinderen, boven een sociaal leven.
Waar je als een horde hongerige sprinkhanen van land naar land moet trekken, naar waar op dat moment wat te verdienen valt. Of dat nou Denemarken of Colombia is. Waar je 0,0 zekerheid hebt of je over een half jaar nog kan eten. Waar je als oud vuil wordt weggegooid als wat blijkt te mankeren.
Toegegeven, het gros van de wereld leeft nog zo. Wij in Nederland niet meer. Dat heet geen verwendheid, dat heet vooruitgang.
Ja inderdaad.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:03 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ach wat ik gelezen heb heb je in ieder geval je best gedaan. Je kon alleen geen afstand doen van je kinderen, maar daar kunnen wij moeilijk over oordelen.
Het idee van dit topic was toch dat we gewoon ff verhuisden naar waar er werk zou zijn?quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
je beeld van andere landen is tenenkrommend.
Colombia is een heel stuk socialer en vriendelijker naar mensen die minder verdienen dan Nederland.
Juist wel. Juist de Nederlandse "de overheid regelt het wel, een gespreid bedje van wieg tot graf" houding is funest, want zielloos.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:05 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Het idee van dit topic was toch dat we gewoon ff verhuisden naar waar er werk zou zijn? Misschien heb ik een verkeerd beeld van Colombia, maar andere landen zijn vast niet zo vriendelijk.
Ze zijn je zelfs dankbaar.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:05 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Misschien heb ik een verkeerd beeld van Colombia, maar andere landen zijn ze vast niet zo vriendelijk. Zeker niet tegenover arbeidsmigranten die komen om centen te verdienen
Ook nu er vrijwel geen dokters zijn? Want die komen namelijk bij honderden naar ons toe.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:04 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nou nee, ik had daar prima gezondheidszorg.
Er is alleen geen basispakket en toeslag waar iedereen hier over kwijlt, je verdient meer dus je betaalt ook iets meer, maar de zorg is prima. Sterker nog, beter dan hier. Minder wachtlijsten etc.
Nederlanders zijn punctueel, efficient, betrouwbaar en hebben kennis.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:05 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Zeker niet tegenover arbeidsmigranten die komen om centen te verdienen
quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:08 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ze zijn je zelfs dankbaar.
Als de migranten niet nodig waren dan was je er ook niet he, alleen in dat soort landen lopen ze niet als Nederlanders te zeiken dat ze "BANEN INPIKKEN AAAAHHH! maar zien ze gewoon iemand die meehelpt het land op te bouwen en daarvoor graag naar hun toekomt.
Mijn dokter daar was Duits.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:08 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ook nu er vrijwel geen dokters zijn? Want die komen namelijk bij honderden naar ons toe.
Sja, met zulke infantiele redenaties kom je wel uit je bijstandsmisere. De tering.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:08 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ook nu er vrijwel geen dokters zijn? Want die komen namelijk bij honderden naar ons toe.
En zelfs dat eerste deel is niet juist. Als ik of jij weer terug naar Nederland gaan doet de NL overheid NIETS voor ons. Daarentegen voor andere groeperingen.......tsja....quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Juist wel. Juist de Nederlandse "de overheid regelt het wel, een gespreid bedje van wieg tot graf" houding is funest, want zielloos.
Het idee is dat je je eigen situatie verbetert zonder te kankeren op anderen die dat wel gedaan hebben.
Nogmaals, als je geluk hebt woon je in omgeving waar voor iedere vacature 5 werkelozen zijn, in veel andere gebieden is dat voor iedere vacature 30 werkelozen.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Juist wel. Juist de Nederlandse "de overheid regelt het wel, een gespreid bedje van wieg tot graf" houding is funest, want zielloos.
Het idee is dat je je eigen situatie verbetert zonder te kankeren op anderen die dat wel gedaan hebben.
Ergens gehecht zijn is toch ook geen must?quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:09 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Dus als ik mijn biezen pak en ergens anders aan het werk ga (dag familie, dag vrienden, dag ouder wordende ouders) dan kan ik ook vanzelf gezondheidszorg en onderwijs regelen?
Dan nog, dat gesleep over de wereld is niet goed voor een kind. Mijn vriend is heel vaak verhuisd (pa in het leger) en hij is nergens echt gehecht.
Dus als ik mijn biezen pak en ergens anders aan het werk ga (dag familie, dag vrienden, dag ouder wordende ouders) dan kan ik ook vanzelf gezondheidszorg en onderwijs regelen?quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:04 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nou nee, ik had daar prima gezondheidszorg.
Er is alleen geen basispakket en toeslag waar iedereen hier over kwijlt, je verdient meer dus je betaalt ook iets meer, maar de zorg is prima. Sterker nog, beter dan hier. Minder wachtlijsten etc.
Nee, ik verwacht dat ook niet, ik zorg voor mezelf net als elke andere volwassene.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:09 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
En zelfs dat eerste deel is niet juist. Als ik of jij weer terug naar Nederland gaan doet de NL overheid NIETS voor ons. Daarentegen voor andere groeperingen.......tsja....
Dit was een zijsprong en eerlijk gezegd zet ik geen stap in Zuid Afrika...zeker niet met die maffe president daar....quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:09 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Sja, met zulke infantiele redenaties kom je wel uit je bijstandsmisere. De tering.
Ik zie anders tig mensen op TV die het anders niet lukt.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:10 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ergens gehecht zijn is toch ook geen must?
En natuurlijk kan je overal zorg en onderwijs regelen.
Die mensen bij die programma's gaan er ook totaal onvoorbereid heen, vaak zelfs zonder werk. Dat zijn vaak mensen die uit het niets een goedlopende horecazaak of hotel willen opzetten in the middle of nowhere want daar is grond het goedkoopst.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:11 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik zie anders tig mensen op TV die het anders niet lukt.
Verzorging, roentgenfoto's, medicijnen en een zwachtel = 52 euro in het beste ziekenhuis van een miljoenenstad in een hoog aangeschreven medisch land.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:10 schreef Voorschrift het volgende:
En natuurlijk kan je overal zorg en onderwijs regelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |