quote:Tijdens de bijeenkomst van de PVV in Den Haag heeft PVV-leider Wilders zijn publiek laten scanderen dat er minder Marokkanen moeten komen in Nederland. Met die uitspraak veroorzaakte hij vorige week veel ophef.
Wilders vroeg eerst: "Willen jullie meer of minder Europa? De zaal riep: "Minder, minder, minder." Daarna gebeurde hetzelfde met de vraag of de PVV'ers meer of minder PvdA willen.
Niet strafbaar
Tot slot wees Wilders op de vrijheid van meningsuiting en zei hij dat hij vorige week niets strafbaars heeft gezegd over Marokkanen. Hij vroeg vervolgens: "Willen jullie meer of minder Marokkanen in jullie stad en in Nederland? Het antwoord van de zaal luidde: "Minder, minder, minder!"
Wilders zei na afloop van zijn speech dat hij van die drie punten er al bijna twee heeft gerealiseerd. Minder PvdA "heb ik volgens mij vanavond al voor elkaar gekregen als ik naar de peilingen kijk".
Over Europa zei Wilders dat de burger op 22 mei tijdens de Europese verkiezingen kan kiezen voor minder Europa. "Vanaf vandaag voeren wij campagne voor het Europarlement." Hij wil "Nederland terugveroveren op de elite van Brussel die lak heeft aan wat de burger wil. Ze moeten de macht teruggeven aan de burger."
Enkeltje
Volgens Wilders zijn de Marokkanen die niets verkeerd doen de eersten die profiteren van minder Marokkanen in Nederland. Hij wil dat het Nederlandse paspoort van criminele Marokkanen wordt afgepakt en dat ze "een enkeltje Marokko" krijgen.
http://nos.nl/artikel/625563-pvv-scandeert-minder-marokkanen.html
quote:
Van Vliet uit PVV-fractie
Kamerlid Roland van Vliet stapt uit de PVV-fractie. Aanleiding zijn de omstreden uitspraken van PVV-leider Wilders over Marokkanen.
Van Vliet ervaart de lijn van de PVV als een glijdende schaal. "Eerst waren het islamitische uitwassen en toen oververtegenwoordiging in bepaalde statistieken, maar nu gaat het over de hele groep."
Wilders reageerde teleurgesteld: "Ik betreur zijn vertrek, was volgens mij onnodig. Jammer."
Eenmansfractie
Van Vliet zit sinds 2010 in de Kamer. Hij voerde voor de PVV onder meer het woord over belastingzaken. Van Vliet is voorzitter van de enquêtecommissie woningcorporaties.
Hij zegt dat hij nu voor zichzelf iets moest goedpraten en dat hij dat niet kan. Van Vliet vindt dat er veel Marokkanen in Nederland zijn die het goed doen.
Hij gaat door als eenmansfractie.
Druppel
De aanleiding voor het vertrek is het gedrag van de partijleider op de verkiezingsavond. Wilders vroeg toen zijn aanhangers of er meer of minder Marokkanen moesten komen, waarna het publiek "minder, minder" scandeerde.
Van Vliet noemt de gebeurtenissen van gisteren de druppel die de emmer doet overlopen. Vorige week kwam al in het nieuws, dat Van Vliet een overstap naar de VVD heeft overwogen.
'Wijs besluit'
Van Vliet is sinds de verkiezingen van 2012 het tweede PVV-Kamerlid dat een eigen fractie vormt. Eerder werd Louis Bontes uit de de fractie gezet, nadat hij naar Wilders had uitgehaald.
Hij reageerde meteen via Twitter op het nieuws. "Wijs besluit Roland. Anderen binnen de PVV kunnen een voorbeeld aan je nemen. Heel veel succes!"
http://nos.nl/artikel/625973-van-vliet-uit-pvvfractie.html
quote:
Meer PVV'ers breken met partij
Een groot aantal PVV-politici, zowel op lokaal, provinciaal als Europees niveau, heeft grote kritiek naar buiten gebracht op Geert Wilders. Aanleiding zijn de uitspraken die hij deed over Marokkanen.
Bijna de hele PVV-fractie in de Almeerse gemeenteraad distantieert zich van Wilders' uitspraken. Acht van de negen leden nemen "uitdrukkelijk afstand van de handelwijze van de heer Wilders". De gevolgen daarvan onderkennen ze en accepteren ze, staat in een persverklaring van de gemeenteraadsfractie (.pdf).
Statenfractie
Het grootste deel van de PVV-fractie in de Provinciale Staten van Flevoland gaat verder en breekt met de PVV. Vier van de zes Statenleden scheiden zich af, heeft Statenlid Chris Jansen bevestigd tegenover het ANP. Hijzelf blijft de PVV wel trouw.
Volgens de Statenleden die opstappen "kon Wilders weten wat het gevolg zou zijn van de wijze waarop hij de standpunten heeft verwoord" en heeft hij bovendien "geen afstand genomen van zijn handelwijze". Op de Statenleden Chris Jansen en Kees Kok na willen de PVV'ers "de gevolgen daarvan'' niet voor hun rekening nemen, meldt het ANP.
De dissidenten zeggen dat ze nog wel achter het PVV-partijprogramma staan, maar dat het standpunt van Wilders "niet het onze" is.
Europarlement
Ook de PVV-leider in het Europees Parlement, Laurence Stassen, breekt met Wilders.
Stassen: "Ik betreur het zeer dat ik deze beslissing heb moeten nemen, maar doorgaan was voor mij na deze uitspraken geen optie. Ik leg per direct mijn functie als delegatieleider voor de PVV in het Europees Parlement neer en zal tot de verkiezingen op 22 mei als onafhankelijk lid doorgaan. Ik stel mijn Provinciale Staten-zetel ter beschikking aan de PVV."
http://nos.nl/artikel/626487-meer-pvvers-breken-met-partij.html
Drie keer raden.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:11 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom zou hij dat niet mogen zeggen?
Waarom zou dat volgens jou niet mogen?quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:12 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Drie keer raden.
Het begint met een d.
Omdat je in Nederland niet ALLES mag zeggen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:11 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom zou hij dat niet mogen zeggen?
Alsof je een gevangenisstraf voor discriminerende uitlatingen krijgtquote:Op woensdag 26 maart 2014 13:11 schreef JanJanJan het volgende:
Doordat het behandelen van aangiftes tot aan de opsluiting enige tijd kost, loopt hij nog vrij rond.
Wat mij betreft sluiten ze hem vandaag nog op trouwens, alleen dan gaat hij vanuit zijn cel de martelaar uithangen
Ik vraag naar je persoonlijke mening.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:13 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Omdat je in Nederland niet ALLES mag zeggen.
Mijn mening? Omdat ik vind dat je niet mag oproepen tot het benadelen van een bevolkingsgroep.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:14 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Ik vraag naar je persoonlijke mening.
Die hij zeer waarschijnlijk niet zal betalen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:14 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Alsof je een gevangenisstraf voor discriminerende uitlatingen krijgt.
Een fikse geldboete en dan houdt het wel op.
Nee hoor. Ik ben best voor het bestrijden van discriminatie indien dat maar consequent gebeurt. Als Wilder geen Marokkanen mag 'discrimineren', verbiedt dan ook het gescheiden zwemmen en verbiedt de gescheiden diensten in synagoges en moskeeen. In de Koran staan passages waarin wordt gezegd dat joden en christenen minderwaardig zijn en dat het de plicht van de moslim is hen te discrimineren, geld af te persen en hen te kleineren. En dat is nog een relatief aardige passage, elders wordt gerept over kopjes kleiner maken van andersgelovigen, over homo's maar te zwijgen. Anders gezegd; de gebruiksaanwijzing van het geloof van de vrede heeft diverse oproepen tot haat, discriminatie en moord op mensen die niet aan hun norm voldoet. En dat mag allemaal van de grondwet? Is koltoer? Nou, fok die koltoer.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:42 schreef Bluesdude het volgende: [..] Wat impliceer je hier ? PVV verbieden ? Nou moe....
Ja maar waarom niet? Waarom de vrijheid van meningsuiting beperken, wat los je daarmee op?quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:16 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Mijn mening? Omdat ik vind dat je niet mag oproepen tot het benadelen van een bevolkingsgroep.
Welnee joh, Wilders heeft niets verkeerds gezegd.Geen boete, geen vrijheidsberoving...... wel meer stemmen bij de Europese verkiezingen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:14 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Alsof je een gevangenisstraf voor discriminerende uitlatingen krijgt.
Een fikse geldboete en dan houdt het wel op.
Dat haat minder wordt gezaaid.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:17 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Ja maar waarom niet? Waarom de vrijheid van meningsuiting beperken, wat los je daarmee op?
"Minder Minder MINDER geld voor de rijken!!!1!!!!!EINZ!!!!"quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:16 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Mijn mening? Omdat ik vind dat je niet mag oproepen tot het benadelen van een bevolkingsgroep.
Waarom zou iemand dat niet mogen doen? Niemand heeft er last van en het kost ook nog eens meer geld voor de overheid.quote:
Dat zijn ze dan ook niet als ze dat roepenquote:Op woensdag 26 maart 2014 13:21 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"Minder Minder MINDER geld voor de rijken!!!1!!!!!EINZ!!!!"
Je hoort het links uit volle borst en zich van geen kwaad bewust dat ze net zo erg zijn als Wilders.
Niemand heeft er last van...quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:21 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom zou iemand dat niet mogen doen? Niemand heeft er last van en het kost ook nog eens meer geld voor de overheid.
Dat is gewoon zo... Alleen als je een overgevoelig zeikwijf bent die nergens tegen kan. Vertel eens hoe iemand er last van kan hebben?quote:
De samenleving heeft er last van als e.e.a. kapot gepolariseerd wordt.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:23 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Dat is gewoon zo... Alleen als je een overgevoelig zeikwijf bent die nergens tegen kan. Vertel eens hoe iemand er last van kan hebben?
Wie zaait de haat? Wilders?quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:21 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom zou iemand dat niet mogen doen? Niemand heeft er last van en het kost ook nog eens meer geld voor de overheid.
En dat moet door de overheid bestraft worden? En ik denk dat die mensen in de samenleving er niet anders over gaan denken na een veroordeling, denk jij wel?quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De samenleving heeft er last van als e.e.a. kapot gepolariseerd wordt.
Ik denk dat je dat nog wel eens tegen zou kunnen vallen. Er zijn wel wat precedenten hiervoor.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:18 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
[..]
Welnee joh, Wilders heeft niets verkeerds gezegd.Geen boete, geen vrijheidsberoving...... wel meer stemmen bij de Europese verkiezingen.
Ik nietquote:Op woensdag 26 maart 2014 13:25 schreef SadPanda het volgende:
[..]
En dat moet door de overheid bestraft worden? En ik denk dat die mensen in de samenleving er niet anders over gaan denken na een veroordeling, denk jij wel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |