Wacht even, dus het is mijn probleem dat ik word opgezadeld met allerlei vragen over vreemde culturen en vervolgens lompe reacties krijg als ik deze niet weet te beantwoorden omdat de persoon die mij deze vragen stelt te achterlijk is?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 16:18 schreef Stokfiguur het volgende:
Wat is het probleem nou precies? Als je niet met deze persoon wilt praten doe dat dan ook niet. Verder kan ik deze persoon zijn onwetendheid en desinteresse niet kwalijk nemen. Niet iedereen doet het er wat toe hoe jij leeft.
Wat.quote:Probeer eens wat minder als je ideeen door een ander z'n strot te forceren, misschien dat mensen het dan leuker vinden met je om te gaan.
Wie heeft het over vervangen of veranderen? Ik zeg dat als je een paar duizend soldaten een eeuw in een vreemd land zet dat er vermenging optreed. Dat jij denkt dat mensen die dagen reizen van huis zijn, niet neuken met de plaatselijke bevolking is hooguit naief.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 16:16 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Het veroveren van land betekent niet meteen dat de populatie veranderd of wordt vervangen. Was dit zo geweest, dan zou vandaag half Europa er Centraal-Aziatisch/Uralisch uitzien omdat het 800 jaar in handen is geweest van de Turken, die bij het veroveren hoogstwaarschijnlijk een Centraal-Aziatisch/Uralisch uiterlijk hebben gehad.
Die geschiedenis verklaart de genetische feiten.quote:Verder probeer ik ook alleen maar de genetische feiten te verklaren. Jij daarentegen kijkt naar de geschiedenis en maakt zo, zonder ook maar enig bewijs, een scenario op en verwacht dat wij daar eventjes in gaan geloven. Feit is dat Marokko en Spanje niet aan elkaar vastzitten en maar een klein stukje van Marokko en Spanje te overvaren is met een roeibootje.
Ten eerste is dat een volstrekt nietszeggend plaatje. Ik zie alleen maar gekleurde stipjes op een zwarte achtergrond en een x en een y as waar nummertjes bij staan die me ook niks zeggen.quote:Dit is hoe ver Spanjaarden en Marokkanen van elkaar afliggen, genetisch gezien:
[ http://imageshack.us/m/845/8067/bga1.png (copy/paste deze link) ]
Spanjaarden zijn dus alles behalve Noord-Afrikaans.
En toch zul je genen aantreffen die van turkse oorsprong zijn bij de bevolking van die landen. Wil dat zeggen dat iedereen eruit ziet als een Turk? Nee. Sommigen zullen niet eens meer herkenbaar zijn als Turk. Maar ze bezitten wel genen die specifiek voorkomen in het gebied wat nu Turkije heeft.quote:Misschien wel, misschien niet? Misschien was de impact wel niet groot genoeg. Zoals gezegd, Turken hebben 800 jaar lang in Europa gezeten maar de volkeren die ze hadden veroverd hebben bijna geen Turks bloed of what so ever.
eeeuh nee.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 16:21 schreef Bortecinem het volgende:
Nee, Hitler droeg een Europese variant van Y-DNA E1b1b1. Deze is bijna uitsluitend in Europa te vinden, waar het piekt in de Balkan. Verder gaat het hier om Y-DNA, wat maar een iniminideel van iemand is en verder weinig zegt over de rest iemand zijn genen. Hitler was hoogstwaarschijnlijk niet meer of minder Duits dan Duitsers met een typische Germaanse Y-DNA.
Je zei dat Berbers op Somaliërs en ongolezen lijken(een wereld van verschil) daar hadden wij het over.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 16:21 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Nee, Hitler droeg een Europese variant van Y-DNA E1b1b1. Deze is bijna uitsluitend in Europa te vinden, waar het piekt in de Balkan. Verder gaat het hier om Y-DNA, wat maar een iniminideel van iemand is en verder weinig zegt over de rest iemand zijn genen. Hitler was hoogstwaarschijnlijk niet meer of minder Duits dan Duitsers met een typische Germaanse Y-DNA.
[..]
Dat zou heel goed kunnen. Ik heb nergens ontkend dat er Berbers zijn met lichte ogen en haren. Die zullen er vast ook wel zijn.
[..]
What's next, Nederlanders hebben Berber genen?
Volgens mij is het een van de grootste ergernissen bij Turken om met een Marokkaan vergeleken te wordenquote:Op dinsdag 25 maart 2014 16:03 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Het ligt er maar net aan. Ik vind het niet leuk om mensen tig keer te moeten uitleggen waarom ik geen hoofddoek draag of andere vragen te moeten beantwoorden waar mensen met een beetje nadenken ook wel zelf een antwoord op kunnen vinden. Maar ik reageer altijd beleefd als ik merk dat mensen echt interesse tonen, ook bij dit soort vragen. Verder vind ik het wel leuk om te praten over mijn afkomst. Het begint alleen hatelijk te worden wanneer mensen gaan doen alsof ze het beter weten of eigenlijk helemaal niet open staan voor mijn antwoorden omdat ze zelf al hebben bepaald hoe en wat allochtonen/Turken/Marokkanen zijn.
(zie op)
Nogmaals, ik heb niet gezegd dat er nooit enige inmenging is geweest. Mijn punt was dat dit lang niet zo veel is geweest als Loveandblabla doet beweren en dat Spanjaarden genetisch gezien veel dichter bij andere Europese volkeren staan dan bij Berbers.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 16:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wie heeft het over vervangen of veranderen? Ik zeg dat als je een paar duizend soldaten een eeuw in een vreemd land zet dat er vermenging optreed. Dat jij denkt dat mensen die dagen reizen van huis zijn, niet neuken met de plaatselijke bevolking is hooguit naief.
De genetische feiten zeggen dat Marokkaanse Berbers en Spanjaardan helemaal niet zo veel op elkaar lijken. Dus ik vraag me af waar jij het nu over hebt?quote:Die geschiedenis verklaart de genetische feiten.
Heel simpel. De relatie tussen Marokkanen, Spanjaarden en andere volkeren op basis van autosomale DNA. Volkeren die het meest met elkaar gemeen hebben trekken naar elkaar toe. Simple as that.quote:Ten eerste is dat een volstrekt nietszeggend plaatje. Ik zie alleen maar gekleurde stipjes op een zwarte achtergrond en een x en een y as waar nummertjes bij staan die me ook niks zeggen.
Wat betekenen die kleurtjes, wat betekenen die getallen? Zonder die info is het plaatje waardeloos.
Nogmaals, ik heb nergens beweerd dat er nooit enige inmenging is geweest, ik zei dat het minimaal was en ten tweede is het heel duidelijk dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Een Y-DNA is maar een iniminideel van iemand. Het is een genetische achternaam. Een Y-DNA wordt net als een achternaam doorgegeven van vader op zoon. Hoeveel DNA draag jij van de man die jouw achternaam heeft aangenomen, denk je? Misschien heb je wel helemaal geen sporen meer over van deze voorouder. Dit is dus ook hoe Y-DNA's werken en daarom is het absoluut niet betrouwbaar om op basis van Y-DNA genetische verwantschap te bepalen.quote:Goed, dan nu info die wel iets zegt:
[A study from Semino (published 2004) showed that Y-chromosome haplotype E1b1b1b (E-M81), is specific to Moroccan populations and almost absent in Europe except Iberia (Spain and Portugal) and Sicily. ]
Toevallig zeg. Een bepaald Y chromosoom dat specifiek voor Marokkanen is komt bijna niet voor in Europa. Alleen in Spanje, Portugal en Sicilïe. Laten dat nu net de gebieden zijn die bezet zijn door de Moren. Hoe verklaar je dat?
[Haplotype V(p49/TaqI), a characteristic Moroccan haplotype, may be also found in the Iberian peninsula, and a decreasing North-South cline of frequency clearly establishes a gene flow from Morocco towards Iberia which is also consistent with Moorish presence in the peninsula.[61] This North-South cline of frequency of halpotype V is to be observed throughout the Mediterranean region, ranging from frequencies of close to 30% in southern Portugal to around 10% in southern France. Similarly, the highest frequency in Italy is to be found in the southern island of Sicily (28%).]
Hey kijk nou. Nog een haplotype specifiek voor Marokkanen. Komt bijna nergens voor in Europa, maar hoe zuidelijker je gaat, hoe vaker het voorkomt. En wat een toeval, ook dit haplotype komt het meest voor bij mensen in gebieden die door de Moren bezet zijn geweest.
We kunnen dus wel concluderen dat er wel degelijk flink geneukt is door de Marokkaanse soldaten met de spaanse dochters én er dus genetische vermenging heeft plaatsgevonden.
In sommige gebieden.quote:En wat blijkt, als we dit voor heel de spaanse bevolking in kaart brengen?
Population Moroccan admixture
Spain/Canary Island 23.00%
Portugal 15.40%
Spain/Galicia 14.50%
Spain/Andalusia 12.50%
Spain 12.40%
France/Basque 8.80%
Spain/Basque 8.50%
France 4.90%
http://en.wikipedia.org/wiki/Moroccan_genetics
In sommige gebieden in Spanje heeft bijna 1/4 van de mensen een Marokkaanse voorouder.
Ja, je zult wel wat genen aantreffen ja, maar deze zullen absoluut minimaal zijn. Zoals gezegd, het veroveren van land kan zoveel betekenen. In het geval van de Turken hebben de Turken absoluut gemixt, maar het mixen gebeurde zo dat de nakomelingen automatisch Turk werden. De Turkse taal en cultuur was dominant. En dit kan ook heel goed het geval zijn in het geval van de Berbers. Zoals gezegd, Berbers hebben meer gemeen met Zuid-Europa dan andersom.quote:En toch zul je genen aantreffen die van turkse oorsprong zijn bij de bevolking van die landen. Wil dat zeggen dat iedereen eruit ziet als een Turk? Nee. Sommigen zullen niet eens meer herkenbaar zijn als Turk. Maar ze bezitten wel genen die specifiek voorkomen in het gebied wat nu Turkije heeft.
Ehm, nee. Dat zei ik niet. Jij beweerde dat Turken meer op Chinezen en Mongolen lijken net zoals Berbers op Spanjaarden en Portugezen lijken.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 16:59 schreef LoveAndPeace het volgende:
[..]
Je zei dat Berbers op Somaliërs en ongolezen lijken(een wereld van verschil) daar hadden wij het over.
Die donkere Turken die je hebt geplaatst waren Afro-Turken. Geen etnische Turken. Turken die er zo Afrikaans uitzien bestaan niet.quote:Berbers zijn overal gemixt, dat probeer ik je uit te leggen. Sommigen zijn donker en kunnen op Somaliërs lijken, sommigen zijn weer licht getint en lijken meer op Spanjaarden/porto's, en sommigen zijn blank en lijken weer Europees. Zo is dat ook met turken het geval. Ik heb je net fotos laten zien van hele donkere turken. En bijv een turkse vriendin van mijn moeder lijkt erg op een chineze vrouw, en haar dochters ook.
Hoe is het onzin om over genetica te beginnen wanneer jij het onderwerp ras en uiterlijk opent?quote:Jij begint meteen over genetische onzin. Dat is een hele lange discussie waar zelfs mensen die hier het meeste verstand van hebben het nog niet helemaal weten. Als je lid bent bij biodiversity zoals je zei, heb je die topic niet gezien waarin Berbers DNA onderzoek deden waaruit bleek dat velen toch spaans en Portugese genen hebben. En veel andere verschillenden..
En nogmaals, het ging over uiterlijk..
Ehh, ja. Ik zei dat Hitler de Europese variant van deze haplogroep draagt, net zoals 10% van de rest van de Duitsers. Dit is de Europese variant die op Turkije na bijna alleen in Europa voorkomt:quote:Op dinsdag 25 maart 2014 16:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
eeeuh nee.
Dat is een haplotype dat van oorsprong uit Afrika komt en dan vooral voorkomt bij berbers uit Libië en Tunesië en Egypte.
Wat versta jij onder de term ''etnische Turk''? Even puur uit nieuwsgierigheid.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:19 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Die donkere Turken die je hebt geplaatst waren Afro-Turken. Geen etnische Turken. Turken die er zo Afrikaans uitzien bestaan niet.
Iemand die geen andere voorouders dan Turken kent/heeft. Tenzij het ver terug is (1/8 of verder).quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:29 schreef housesoftheholy het volgende:
[..]
Wat versta jij onder de term ''etnische Turk''? Even puur uit nieuwsgierigheid.
Ja, maar wat is ''Turk''? Als je je voorouders allemaal afstammen van de Anatolische volkeren die in ''pre-Turks'' Klein-Azie leefden, bijvoorbeeld...dan ben je geen etnische Turk? Ik had een genetisch onderzoek gevonden op internet waarin werd geclaimd dat de ''Centraal-Aziatisch Turkse'' genetische invloed in Turkije rond de 10-13% ligt. Is dat de etnisch Turkse toevoeging?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:31 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Iemand die geen andere voorouders dan Turken kent/heeft. Tenzij het ver terug is (1/8 of verder).
Je haalt ras en etniciteit door elkaar. Ras en bloed zijn vaak een onderdeel in de vorming van een etnische groep, maar definiëren een etnische groep niet perse. Taal, cultuur en geschiedenis spelen net zo'n belangrijke rol. Die Centraal-Aziatische genen zijn een toevoeging aan de Turkse etniciteit, ze zijn niet de etniciteit op zich.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:35 schreef housesoftheholy het volgende:
[..]
Ja, maar wat is ''Turk''? Als je je voorouders allemaal afstammen van de Anatolische volkeren die in ''pre-Turks'' Klein-Azie leefden, bijvoorbeeld...dan ben je geen etnische Turk? Ik had een genetisch onderzoek gevonden op internet waarin werd geclaimd dat de ''Centraal-Aziatisch Turkse'' genetische invloed in Turkije rond de 10-13% ligt. Is dat de etnisch Turkse toevoeging?
Daar ging mijn vraag ook helemaal niet om. Ik heb nergens de Turkse identiteit ontkend. Laat maar, als je niet normaal op een vraag in kunt gaan.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:43 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Je haalt ras en etniciteit door elkaar. Ras en bloed zijn vaak een onderdeel in de vorming van een etnische groep, maar definiëren een etnische groep niet perse. Taal, cultuur en geschiedenis spelen net zo'n belangrijke rol. Die Centraal-Aziatische genen zijn een toevoeging aan de Turkse etniciteit, ze zijn niet de etniciteit op zich.
Ik snap niet waarom dit zo moeilijk te snappen is, eigenlijk. Zoals Koerden, Grieken, Armeniers, Lazen en weet ik veel hoe veel andere volkeren een etniciteit zijn, zijn Turken dat ook..
Huh, ik snap je reactie niet. Ik was niet boos ofzo?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:45 schreef housesoftheholy het volgende:
[..]
Daar ging mijn vraag ook helemaal niet om. Ik heb nergens de Turkse identiteit ontkend. Laat maar, als je niet normaal op een vraag in kunt gaan.
Sorry, ik ben in een slechte bui vandaag.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:49 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Huh, ik snap je reactie niet. Ik was niet boos ofzo?![]()
Ik snap alleen de vraag niet zo goed, geloof ik. Ben je benieuwd naar de Turkse etniciteit, of het concept etniciteit? Mijn punt was dat de Turkse etniciteit niet veel anders is dan de Koerdische etniciteit of van de andere volkeren rondom ons.
Ah, ok. Die talen zijn blijkbaar alleen wel allemaal uitgestorven.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:52 schreef Bortecinem het volgende:
Oh, ik heb je vraag verkeerd gelezen. Snap je nog steeds niet helemaal maar ehm, als je voorouders alleen afstammen van de pre-Turkse Anatolische volkeren, en je ouders identificeren zich er ook mee en/of spreken de taal, dan zijn het inderdaad geen etnische Turken. Ongeacht hun genetische opmaak.
Ben mijn reactie gaan nalezen omdat ik echt niet snapte waar je reactie vandaan kwam.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:57 schreef housesoftheholy het volgende:
[..]
Sorry, ik ben in een slechte bui vandaag.
Precies zoals je de Turkse etniciteit definieert. Identiteit en taal.quote:Waar het mij om ging is dat je over afro-Turken zei dat zij ''geen etnische Turken'' zijn. Ik vraag me af wat dan een ''etnische Turk'' is. Jij zegt daarover: ''Iemand die geen andere voorouders dan Turken kent/heeft.''
Dus je voorouders moeten Turks zijn. Alleen leven de afro-Turken ook echt al gedurende eeuwen in Turkije. Dus voor hen gaat niet op dat hun voorouders Turks zijn, want zij worden niet geclassificeerd als etnische Turken. Wat definieert dan de ''Turksheid'' van je voorouders? Oftewel, als de eis om ''etnisch Turks'' te zijn afhangt van een lijn van Turkse voorouders, hoe definieer je ''Turkse voorouder''?
En ik loop hier dus weer tegenaan. Want ik snap niet waarom jij het niet snapt.quote:Het is dus niet een ontkenning van de Turkse nationaliteit, cultuur, eenheid of wat dan ook. Het is meer dat de verscheidenheid in Turkije het moeilijk maakt om te begrijpen wat iemand precies bedoelt wanneer men het over etnische Turken heeft, met name omdat mensen er verschillende invullingen aan lijken te geven.
dan ben jij gewoon een neger, geen turkquote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:10 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Ben mijn reactie gaan nalezen omdat ik echt niet snapte waar je reactie vandaan kwam.
[..]
Precies zoals je de Turkse etniciteit definieert. Identiteit en taal.
Afro-Turken zijn niet (alleen) Afro-Turk omdat ze zwart zijn, ze zijn Afro-Turk omdat hun voorouderen slaven waren, omdat ze weten dat hun oorsprong ergens anders ligt. Ze hebben een andere identiteit buiten de Turkse identiteit om. Nu zijn Afro-Turken sowieso een slecht voorbeeld omdat ze nooit gelijkwaardig zijn geweest aan de andere volkeren binnen het Ottomaanse Rijk. Het waren slaven. Ze hebben ook nooit de kans gehad om uberhaupt te assimileren.
[..]
En ik loop hier dus weer tegenaan. Want ik snap niet waarom jij het niet snapt.Snap jij wel de andere etniciteiten rondom Turkije? Ik bedoel, de vorming van onze etniciteit ging op precies dezelfde manier.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |