Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:quote:Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'
Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.
De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.
Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.
Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.
Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."
Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
Niet een huis waarvoor je je beide helemaal de pleuris moet werken tot in lengte van dagen nee. Je kan, zeker als tweeverdieners want daar hebben we het nu over, ook prima met wat minder ruimte en/of luxe genoegen nemen en de eerste paar jaar wat extra aflossen. Als dan je na een paar jaar met je lieve vrouw aan kindertjes wilt beginnen, heb je tenminste ook wat lucht in de financiën om je koters te verzorgen en kunnen één of beide partners wat minder gaan werken.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
Leuk, nee lieve vrouw we gaan geen huis kopen, want de kans is best groot dat we gaan scheiden.
Iedereen heeft de keus tussen wel/niet roken, een 10 jaar oude Suzuki Alto of splinternieuwe VW Golf, elke avond een fles wijn en zak chips of kopje koffie/thee met een koekje.quote:[..]
Prima maar een hoop mensen hebben die keuzes nu eenmaal niet. Gewoon een feit.
Ja maar wie zegt nu dat de bijstand groep dat allemaal gedaan heeft wat jij beweerd?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Niet een huis waarvoor je je beide helemaal de pleuris moet werken tot in lengte van dagen nee. Je kan, zeker als tweeverdieners want daar hebben we het nu over, ook prima met wat minder ruimte en/of luxe genoegen nemen en de eerste paar jaar wat extra aflossen. Als dan je na een paar jaar met je lieve vrouw aan kindertjes wilt beginnen, heb je tenminste ook wat lucht in de financiën om je koters te verzorgen en kunnen één of beide partners wat minder gaan werken.
[..]
Iedereen heeft de keus tussen wel/niet roken, een 10 jaar oude Suzuki Alto of splinternieuwe VW Golf, elke avond een fles wijn en zak chips of kopje koffie/thee met een koekje.
Dat beweer ik nergens, ik geef alleen aan dat er héél veel keuzemogelijkheid is die kan bijdragen aan je eigen geluk óf wanhoop.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:48 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ja maar wie zegt nu dat de bijstand groep dat allemaal gedaan heeft wat jij beweerd?
Je hoeft als 1 of 2 verdiener je niet de pleuris te werken als jij een vaste baan hebt van zeg 40.000quote:Op maandag 24 maart 2014 15:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Niet een huis waarvoor je je beide helemaal de pleuris moet werken tot in lengte van dagen nee. Je kan, zeker als tweeverdieners want daar hebben we het nu over, ook prima met wat minder ruimte en/of luxe genoegen nemen en de eerste paar jaar wat extra aflossen. Als dan je na een paar jaar met je lieve vrouw aan kindertjes wilt beginnen, heb je tenminste ook wat lucht in de financiën om je koters te verzorgen en kunnen één of beide partners wat minder gaan werken.
[..]
Iedereen heeft de keus tussen wel/niet roken, een 10 jaar oude Suzuki Alto of splinternieuwe VW Golf, elke avond een fles wijn en zak chips of kopje koffie/thee met een koekje.
Ik denk dat het merendeel van de mensen dat best wel door heeft.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat beweer ik nergens, ik geef alleen aan dat er héél veel keuzemogelijkheid is die kan bijdragen aan je eigen geluk óf wanhoop.
Ja net zoals er veel dingen zijn die je niet in de hand hebt. Toch ?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat beweer ik nergens, ik geef alleen aan dat er héél veel keuzemogelijkheid is die kan bijdragen aan je eigen geluk óf wanhoop.
In 15 jaar tijd heb je waarschijnlijk al minstens de helft van de hypotheek afgelost en kun je de maandlasten makkelijk dragen. Althans, dat is de theorie.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hoe wil je dat dan doen concreet ?
Je koopt op je 25ste een eigen huis, je bent getrouwd, 2 verdiener.
Na 15 jaar loopt je partner weg, je verliest je baan, maar je hypotheek heb je nog.
Bijstand, dus huis verkopen, tegen lagere prijs, nog meer schulden.
Die crisis is er niet pas sinds gisteren, die is er al 6 jaar. Tijd zat om maatregelen te nemen lijkt me.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Want jij weet dat er een crisis aankwam ? En hoezo geld over de balk smijten ? Moeten mensen met een baan ook al op water en brood leven ? Dat heet gewoon leven en zeker met kinderen kom je niet meer aan sparen toe.
Als je geen spaarbuffer hebt en een tophypotheek op twee inkomens, sta je er niet goed voor. Dan leef je op het randje.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je hoeft als 1 of 2 verdiener je niet de pleuris te werken als jij een vaste baan hebt van zeg 40.000
Ja dan kan je de keuze maken om te sparen of op vakantie te gaan, dat is je eigen keuze.
Nou waarom zou je niet op vakantie gaan als je er goed voorstaat ?
Wat dan? Moet jij je huis gaan verkopen terwijl je een baan hebt, terwijl je het goed hebt ?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:51 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
In 15 jaar tijd heb je waarschijnlijk al minstens de helft van de hypotheek afgelost en kun je de maandlasten makkelijk dragen. Althans, dat is de theorie.
in de praktijk is het echter wel heel krom dat je weer zo'n hele rare regel hebt dat je dan de overwaarde van je huis moet 'opeten' (je kan een lening krijgen van de gemeente als je woning meer waard is dan je hypotheek )
kortom: los je niks af dan heb je te hoge maandlasten, los je wel af dan krijg je amper nog bijstand want ben je ineens 'rijk'hoe kan je nou in godsnaam dat soort dingen goed regelen. Je kan hooguit zelf maar zorgen dat je genoeg spaargeld hebt (waar je ook weer belasting over betaald
) maargoed, je kán wel dingen zelf regelen natuurlijk. Daarnaast kun je domweg zorgen dat niet elke euro salarisverhoging die je krijgt wordt omgezet in een euro duurder mobiel abbo of nog een tijdschrift abbo erbij, kortom: hou je maandlasten laag.
[..]
Die crisis is er niet pas sinds gisteren, die is er al 6 jaar. Tijd zat om maatregelen te nemen lijkt me.
Niet iedereen heeft een tophypotheek, ook met een normale hypotheek kan je in de problemen komen.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je geen spaarbuffer hebt en een tophypotheek op twee inkomens, sta je er niet goed voor. Dan leef je op het randje.
Met een normale hypotheek hoef je niet na 15 jaar met restschuld te verkopen. Ook niet als je deze week je huis te koop moet zetten.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een tophypotheek, ook met een normale hypotheek kan je in de problemen komen.
Met alle respect maar via deze weg kun je ook rechtse stokpaardjes zoals 'veiligheid' of 'files' bagatelliseren. Grote kans dat bijna alle problemen vele malen groter zijn in ontwikkelingslanden.quote:Op maandag 24 maart 2014 10:54 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als het aan sommige mensen ligt worden zaken in perspectief gezet. Nederland kent geen armoede. Ga op reis en zet je bril op (en linkse bril af) en zie wat werkelijke armoede is. In Nederland kan iedereen met de juiste keuzes rondkomen.
Geldt ook voor andere problemen. De Telegraaf hoofdredacteur met zijn maagoperatie bijvoorbeeld. Toen zat hij opeens de vrije wil en verantwoordelijkheid weg te redeneren en bleef te stoere taal achterwege ('eigen keuze').quote:Op maandag 24 maart 2014 15:56 schreef Tomatenboer het volgende:
Feit is - en dat merk ik in dit topic ook heel erg - dat de meeste mensen overtuigd zijn dat zij het goed doen en zich geen zorgen hoeven te maken.
Totdat zich een bepaalde tegenslag voordoet. Dan blijken de meeste mensen er vaak toch minder goed voor te staan dan ze dachten, en is die 'eigen verantwoordelijkheid' nemen toch wat gecompliceerder dan het simpele verhaal waar ze altijd achter stonden.
Inderdaad, en degenen die met die dooddoener komen hoor je ook nooit hun eigen welgesteldheid en inkomen vergelijken met derde wereldlanden. Dan ligt het allemaal heel anders natuurlijk.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Met alle respect maar via deze weg kun je ook rechtse stokpaardjes zoals 'veiligheid' of 'files' bagatelliseren. Grote kans dat bijna alle problemen vele malen groter zijn in ontwikkelingslanden.
Links doet dat alleen nooit. Het is altijd rechts dat met dit goedkope argument komt: 'In Afrika is pas armoede.'
Je maakt dezelfde fout die ik maakte en waardoor ik dus veel afwijzingen kreeg.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, voor de allereerste niet. Maar een bijstander verstuurt als het goed is wel iets meer dan 1 sollicitatiebrief per week. En dan duikt de gemiddelde tijd die je aan een sollicitatie besteed al héél snel naar minder dan een uur. Je CV hoef je immers maar 1 keer op te stellen en doordat je regelmatig op dezelfde soort functie solliciteert hoef je ook niet telkens een compleet nieuwe brief op te stellen.
Je eerste sollicitatie waar je 8 uur mee bezig bent is dus totaal niet representatief. Gemiddeld een uur vind ik al veel.
Omdat de meeste mensen er niet goed voorstaan?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je hoeft als 1 of 2 verdiener je niet de pleuris te werken als jij een vaste baan hebt van zeg 40.000
Ja dan kan je de keuze maken om te sparen of op vakantie te gaan, dat is je eigen keuze.
Nou waarom zou je niet op vakantie gaan als je er goed voorstaat ?
Nee ik zorg wel dat ik genoeg spaargeld heb om in elk geval een half jaar mijn vaste lasten te kunnen betalen en als ik mijn huis ga aflossen dan zou ik zeker rekening houden met de hoogte van de aflossing ivm die rare regel .quote:Op maandag 24 maart 2014 15:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat dan? Moet jij je huis gaan verkopen terwijl je een baan hebt, terwijl je het goed hebt ?
Zal jij dat doen ?
Kapper vind ik overdreven, met een keer naar de kapper gaan heb je al een goede tondeuse, wasmachine maken? Heb internet en gereedschap... sporten juist de fiets, heel gezond doe het iedere dag. Het hoeft niet zo moeilijk te zijnquote:Op maandag 24 maart 2014 16:01 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Omdat de meeste mensen er niet goed voorstaan?
[..]
Nee ik zorg wel dat ik genoeg spaargeld heb om in elk geval een half jaar mijn vaste lasten te kunnen betalen en als ik mijn huis ga aflossen dan zou ik zeker rekening houden met de hoogte van de aflossing ivm die rare regel .
Maar alles van te voren plannen is inderdaad lastig maar je kan het jezelf wel enigszins makkelijker maken door niet alles erdoorheen te jassen.
Stom voorbeeld misschien maar op 1 of 2 collega 's van mij na (en mijn werkgever) hou ik het meeste over elke maand ...
en ik verdien het minst van het hele bedrijf.
Kwestie van keuzes maken. Géén 120Mbit internet maar 30 Mbit, géén auto maar fiets en scooter. (hopelijk straks motor ipv scooter) , géén duur mobiel abbo maar prepaid voor mij en het goedkoopste bel abbo voor vriendin. geen AH maar de Lidl, Aldi en Bas vd Heijden etc.
Geen dure tijdschriften, kranten en sportscholen (niet nodig aangezien ik fiets) en nog meer van dat soort keuzes. Onze maandlasten zijn momenteel dusdanig dat ik met mijn salaris (vriendin werkt parttime en verdient niet zoveel) het volledige huishouden zou kunnen betalen. We wonen in een jaren 80 eensgezins koopwoning in de randstad en ik verdien onder modaal.
Allemaal wel bewuste keuzes geweest om geld over te houden elke maand en dat lukt dan ook prima.
Precies. Mensen doen altijd alsof het een mazzeltje is dat het je goed gaat. Ik ben dankbaar voor gezondheid en werk, maar verder? Fuck, ik heb gewoon zelf aan de knoppen gezeten in mijn leven. Geen dag werkloos geweest. Begonnen met een baan ver weg en nu werk ik idd lekker dichtbij huis. Heb ik wel 10 jaar over gedaan ja voor ik zover was. Kinderen? Heel bewust 1 kind. Geen hippe tophypotheek maar een heel bescheiden rijtjeshuis ver onder onze hypotheekgrens. Jaren met z'n 3en op een flatje gewoond. Etc, etc.quote:Op maandag 24 maart 2014 16:01 schreef Metro2005 het volgende:
Allemaal wel bewuste keuzes geweest om geld over te houden elke maand en dat lukt dan ook prima.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |