Als je toen het bedrag zonder incassokosten had betaald zou ik zeggen dat je gelijk had maar omdat je toen wist dat je niet had betaald en ook toen niet hebt betaald vind ik nu eigenlijk dat je die incassokosten wel moet betalen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 14:05 schreef Skv het volgende:
Het incassobureau wilde het bedrag van E440 van me ontvangen, plus 40 Euro incassokosten. Ik heb bezwaar aangetekend met de mededeling dat NS me een paar dagen daarvoor had gemeld dat ik al betaald had.
Dat eerste heb ik gedaan, maar ik wil eerst die 40 Euro maar eens terug voor ik aanvullende kosten ga declareren.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 14:38 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik zou zeggen betalen en alles wat je hebt uitprinten en opsturen naar de NS met de melding dat jij het geld terug wilt ontvangen, plus kosten voor het bellen en postzegeld.
En hier had je die 440,- al moeten betalenquote:Op woensdag 27 augustus 2014 14:05 schreef Skv het volgende:
Dit was op 31 maart.
Het incassobureau wilde het bedrag van E440 van me ontvangen, plus 40 Euro incassokosten. Ik heb bezwaar aangetekend met de mededeling dat NS me een paar dagen daarvoor had gemeld dat ik al betaald had.
Waarom heb je alsnog 4 maanden gewacht om die 440,- te betalen?quote:Vier maanden later (31 juli) nieuw bericht van incassobureau dat mijn bezwaar is afgewezen omdat het geld bij NS niet binnen is gekomen. Toen direct de hoofdsom van E440 voldaan en uiteraard bezwaar gemaakt tegen de E40,- incassokosten die ze van me willen hebben.
quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:12 schreef hottentot het volgende:
[..]
En hier had je die 440,- al moeten betalen
[..]
Waarom heb je alsnog 4 maanden gewacht om die 440,- te betalen?
Ik kan niet anders vinden dan dat de incassokosten terecht zijn.
Als je toen gewoon die 440,- had betaald had je een hele sterke positie gehad om de incassokosten te vermijden, maar nu kun je hopen op coulance maar is dit nergens meer op gebaseerd.
Ik ging er vanuit dat het bericht van NS en het bericht van het incassobureau elkaar hadden gekruist. Bericht van incassobureau kreeg ik een paar dagen na het bericht van NS dat ik niet hoefde te betalen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 14:49 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als je toen het bedrag zonder incassokosten had betaald zou ik zeggen dat je gelijk had maar omdat je toen wist dat je niet had betaald en ook toen niet hebt betaald vind ik nu eigenlijk dat je die incassokosten wel moet betalen.
Assumption is the ....quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:13 schreef Skv het volgende:
Ik ging er vanuit dat het bericht van NS en het bericht van het incassobureau elkaar hadden gekruist. Bericht van incassobureau kreeg ik een paar dagen na het bericht van NS dat ik niet hoefde te betalen.
Zie mijn edit.quote:
Heb je daarbij gezegd dat jij ook al ontdekt had dat je niet betaald had?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:13 schreef Skv het volgende:
Destijds heb ik contact opgenomen met het incassobureau om te vragen hoe het zat (NS zegt dat ik betaald heb, maar ik krijg toch een aanmaning). Incassobureau raadde me toen aan om een bezwaar aan te tekenen zodat ze dit na zouden gaan. Dit heb ik toen op hun advies maar opgevolgd.
Dit heb ik in het telefoongesprek gemeld en ook in mijn schriftelijke communicatie naar het incassobureau.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:16 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Heb je daarbij gezegd dat jij ook al ontdekt had dat je niet betaald had?
Maar jij wist zelf dat je nog niet had betaald en alsnog betalingsplichtig was. Toch heb je nog 4 maanden gewacht met het overmaken van die 440,-quote:
Dan hebben ze je toen slecht advies gegeven maar desondanks had je toen moeten betalen. Je had het zelf ook kunnen verzinnen. Ik vind de incassokosten nog steeds terecht. Met het meesturen van die mail heb je ook duidelijk gemaakt dat je wist dat je niet had betaald.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:17 schreef Skv het volgende:
[..]
Dit heb ik in het telefoongesprek gemeld en ook in mijn schriftelijke communicatie naar het incassobureau.
Sterker nog, ik heb direct bij dit eerste bezwaar mijn eerdere communicatie met de NS Klantenservice naar het incassobureau doorgestuurd. Deze communicatie bestond uit een mail van mij waarin ik aangeef dat volgens mij het geld niet is afgeschreven en een reactie van NS waaruit blijkt dat ik volgens het systeem wel gewoon heb betaald.
Wacht even. Het incassobureau zei me dat ze het uit wilden zoeken, maar dat er dan een bezwaar van mijn zijde nodig was omdat ander de vordering door zou lopen. Ik heb toen dus bezwaar gemaakt waardoor de vordering gepauzeerd is. Vervoglens hebben NS en incassobureau er 4 maanden voor uitgetrokken om in de administratie van NS te kijken en te concluderen dat ik bij mijn eerste bericht toch gelijk had, dus dat er niet was betaald.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:18 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar jij wist zelf dat je nog niet had betaald en alsnog betalingsplichtig was. Toch heb je nog 4 maanden gewacht met het overmaken van die 440,-
Ik ga ervan uit dat er een misverstand is geweest tussen jou en het incassobureau of zij hebben van jou begrepen dat er reeds betaald is. Iets wat later niet zo blijkt te zijn waarop je natuurlijk alsnog de rekening krijgt. Of jij hebt begrepen dat je tegen alles bezwaar moest maken i.p.v. alleen de incassokosten.
In alle gevallen had je moeten weten dat dit verhaal niet in jouw voordeel zou worden opgelost door helemaal niets te betalen.
O.k. los van dat ik vind dat je die 440,- gewoon over had moeten maken om in elk geval daar vanaf te zijn, zie ik ook wel een logica in hoe jij ermee omgegaan bent.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:21 schreef Skv het volgende:
[..]
Wacht even. Het incassobureau zei me dat ze het uit wilden zoeken, maar dat er dan een bezwaar van mijn zijde nodig was omdat ander de vordering door zou lopen. Ik heb toen dus bezwaar gemaakt waardoor de vordering gepauzeerd is. Vervoglens hebben NS en incassobureau er 4 maanden voor uitgetrokken om in de administratie van NS te kijken en te concluderen dat ik bij mijn eerste bericht toch gelijk had, dus dat er niet was betaald.
Toen ik na vier maanden terugkoppeling kreeg (en de zaak weer werd geopend), heb ik direct dit bedrag overgemaakt, minus de incassokosten. Hier heb ik nieuw beroep tegen aangetekend. Dit beroep heeft het incassobureau weer voorgelegd aan NS, maar daar kunnen ze niks mee. NS beslist alleen over of de initiele vordering terecht is doorgegeven (ja dus) en doet geen uitspraak over of incassokosten terecht zijn of niet. Het incassobureau zelf zegt nu dat ze alleen kwijtschelden als de opdrachtgever dit aangeeft.
Waar het dus op neerkomt is dat het niet mogelijk is alleen tegen de incassokosten bezwaar te maken, maar alleen tegen het totaal (hoofdsom+incassokosten).
Wel ranzig dat zo'n bedrijf dus een boekhouding heeft waaruit blijkt dat jij betaald hebt terwijl aan de andere kant van het systeem automatisch de incassobureau's worden ingeschakeld.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:24 schreef Skv het volgende:
Ook nog handig om te vermelden: nadat ik de brief van het incassobureau ontving met het totaalbedrag (480), heb ik direct contact met NS opgenomen. Er is me toen telefonisch gemeld dat er volgens hun toch echt betaald was en dat het een misverstand moest zijn. Ook zij gaven aan dat ik bezwaar moest maken.
Ja, iets met een voor- en achterkant. Klantenservicemiep die waarschijnlijk inzicht heeft gehad in verkeerde gegevens, mij de verkeerde info verstrekt terwijl aan de achterkant de opdracht door wordt gegeven naar het incassobureau. Het is ook niet dat ik het expres heb lopen rekken; die vier maanden hadden NS en incassobureau blijkbaar nodig om 1 keer in mijn gegevens te kijken en te zien of het bedrag over was gemaakt of niet.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:26 schreef hottentot het volgende:
Wel ranzig dat zo'n bedrijf dus een boekhouding heeft waaruit blijkt dat jij betaald hebt terwijl aan de andere kant van het systeem automatisch de incassobureau's worden ingeschakeld.
Echt een zegen die OV-chipkaartquote:Op maandag 24 maart 2014 11:37 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik flikker het wel bij op mijn reservesOp hoop van zegen
Ze hebben het daar wel echt waardeloos voor elkaar. Maatje van me heeft een dalvrij-abonnement tot en met 2029 die hij 2 jaar geleden heeft opgezegd.
Tsja. Volgens NS hebben ze een brief gestuurd. Maar ik heb niks gezien.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 15:37 schreef Amoeba het volgende:
Het is wettelijk verplicht om eerst een aanmaning te sturen voordat een incassoprocedure in gang gezet wordt.
M.a.w. ik had die 40 euro niet betaald en alleen de hoofdsom voldaan en daarna gezegd dat ze naar de rechtbank mogen.
Laat ze dat maar eens bewijzen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:05 schreef Skv het volgende:
[..]
Tsja. Volgens NS hebben ze een brief gestuurd. Maar ik heb niks gezien.
Desondanks heeft dat incasso bedrijf al wel eerder een brief gestuurd en toen heeft TS dus niet betaald. Hij heeft op zich best een punt maar er is eerder een aanmaning gestuurd en dan wordt het toch een kwestie die je zeker niet zomaar hebt gewonnen.quote:
Hmm ja. Ik zou gelijk de hoofdsom betaald hebben, dat bezwaar was toch niet gegrond.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:33 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Desondanks heeft dat incasso bedrijf al wel eerder een brief gestuurd en toen heeft TS dus niet betaald. Hij heeft op zich best een punt maar er is eerder een aanmaning gestuurd en dan wordt het toch een kwestie die je zeker niet zomaar hebt gewonnen.
Mag de klant er niet van uit gaan dat als NS herhaaldelijk zegt dat er geen bedrag open staat, dat het dan klopt?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:33 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Desondanks heeft dat incasso bedrijf al wel eerder een brief gestuurd en toen heeft TS dus niet betaald. Hij heeft op zich best een punt maar er is eerder een aanmaning gestuurd en dan wordt het toch een kwestie die je zeker niet zomaar hebt gewonnen.
Tja, de klant wist met 100% zekerheid dat de rekening nog niet voldaan was.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 19:25 schreef Peter het volgende:
[..]
Mag de klant er niet van uit gaan dat als NS herhaaldelijk zegt dat er geen bedrag open staat, dat het dan klopt?
Als je een aanmaning krijgt lijkt mij duidelijk dat de boodschap op zijn minst dubbel is en TS moet gewoon betalen. Het is dus TS die kiest niet te betalen, terwijl hij weet dat hij moet betalen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 19:25 schreef Peter het volgende:
[..]
Mag de klant er niet van uit gaan dat als NS herhaaldelijk zegt dat er geen bedrag open staat, dat het dan klopt?
En de NS kon hem vertellen dat er wel betaald was. En dan? Als een bedrijf je geld niet wil?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 19:29 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tja, de klant wist met 100% zekerheid dat de rekening nog niet voldaan was.
Een ander deel van de NS kom hem met zekerheid via een incasso opdracht duidelijk maken dat er wel betaald moest worden.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 19:51 schreef Peter het volgende:
[..]
En de NS kon hem vertellen dat er wel betaald was. En dan? Als een bedrijf je geld niet wil?
Nee, niet 100%. Ik had m'n vriendin gevraagd of het bij haar was afgeschreven en ze kon het zo gauw niet terugvinden. Als NS dan aangeeft dat het is betaald dan ga ik er vanuit dat dat ook zo is.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 19:29 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tja, de klant wist met 100% zekerheid dat de rekening nog niet voldaan was.
Ik bel naar NS: joh, jullie krijgen nog geld. NS: Nee hoor, 't is goed zo!quote:Op woensdag 27 augustus 2014 19:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Een ander deel van de NS kom hem met zekerheid via een incasso opdracht duidelijk maken dat er wel betaald moest worden.
Nou, je antwoordde 24 maart toch met een stellig 'nee' op de vraag of het bij je vriendin was afgeschreven.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:28 schreef Skv het volgende:
[..]
Nee, niet 100%. Ik had m'n vriendin gevraagd of het bij haar was afgeschreven en ze kon het zo gauw niet terugvinden. Als NS dan aangeeft dat het is betaald dan ga ik er vanuit dat dat ook zo is.
[..]
Ik bel naar NS: joh, jullie krijgen nog geld. NS: Nee hoor, 't is goed zo!
Ik krijg brief van incassobureau dat NS geld van me wil. Ik bel NS. NS: Nee, die brief klopt niet, je hebt al betaald, maak maar een bezwaar.
Dat de kop van NS niet weet wat de kont uitvoert is gewoon beroerde bedrijfsvoering..
Duidelijk verhaal, waarvoor mijn dank! Kan ik niet op de een of andere manier een vordering of factuur naar hen sturen?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:32 schreef Ivo1985 het volgende:
Niet betalen en geen kosten meer voor maken. Alleen nog per mail communiceren en ook van het incassobureau eisen dat ze per mail beantwoorden.
Incassobureaus willen graag telefonisch contact omdat ze je dan kunnen overrompelen met allerlei (onjuiste) juridische grootspraak in de hoop dat je als argeloze en onwetende consument toezeggingen doet terwijl je eigenlijk dit helemaal niet van plan was. Het incassobureau neemt elk telefoongesprek op om toe te voegen aan het dossier.
Mail het incassobureau dat de schuldeiser jou meermaals heeft medegedeeld dat er geen openstaande schuld was en dat je derhalve niet op de hoogte was van het openstaande bedrag. Mail dat er pas na de eerste mailing van het incassobureau sprake wél voor het eerst bericht is over een openstaand bedrag en dat derhalve de incassokosten nog niet in rekening gebracht mogen worden. Incassokosten mogen immers pas in rekening worden gebracht nadat de consument tweemaal schriftelijk op de hoogte is gesteld middels een betalingsherinnering én aanmaning.
Dus bij pas bij de 3e betalingsherinnering mogen incassokosten in rekening gebracht worden.
Verzoek tevens aan het incassobureau om het gehele dossier aan je toe te sturen waaruit volgens hen de rechtsgeldigheid van de nog openstaande schuld blijkt, indien ze ondanks jouw bezwaren van mening blijven dat er een openstaande schuld is.
Het incassobureau is wettelijk verplicht om het volledige dossier toe te sturen wat minimaal bestaat uit:
- De originele overeenkomst voor het abonnement
- De eerste betalingsherinnering met verzendbewijs
- De tweede betalingsherinnering (aanmaning) met verzendbewijs
- Alle post/mail waarmee het incassobureau jou heeft lastig gevallen
- Alle post/mail die jij tot dusver aan het incassobureau hebt verstuurd.
Zelf heb ik ook met dit bijltje gehakt, maar van verzendbewijzen zal geen sprake zijn en ook van alle overige communicatie zullen ze je niet veel laten zien. Ondanks dat het JOUW dossier betreft en je daar conform privacywetgeving altijd inzage in mag opeisen.
Standaard reactie van het incassobureau is dat ze alleen in een PDF-je de brieven met betalingsherinnering sturen. Elke keer dat je dat krijgt, reageer je gewoon per mail dat je nog niet het volledige dossier hebt ontvangen en dat je daarom nog niet kunt vaststellen of er een rechtsgeldige vordering bestaat.
Telefonisch contact weigeren. Als ze je bellen, vertel je ze dat ze hun verhaal op de mail mogen zetten en aan je kunnen sturen en dat je er dan op zult reageren.
Dank u, dat scheelt mij die post weer terughalenquote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, je antwoordde 24 maart toch met een stellig 'nee' op de vraag of het bij je vriendin was afgeschreven.
Je wist toen echt wel dat het niet betaald was.
TS heeft reeds betaald.quote:
Ik zeg op de 24e dat het op dat moment nog niet is afgeschreven. De brief van het incassobureau ontving ik een week later.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:41 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dank u, dat scheelt mij die post weer terughalen
[..]
TS heeft reeds betaald.
Even redelijkerwijs.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:42 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik zeg op de 24e dat het op dat moment nog niet is afgeschreven. De brief van het incassobureau ontving ik een week later.
Nee, wat je schetst klopt niet.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:53 schreef hottentot het volgende:
[..]
Even redelijkerwijs.
Mid Februari doe je een bestelling. 5 Week later weet jij met zekerheid dat er nog niet betaald is. Een week later krijg je een incasso en zonder te controleren bij jezelf of er inderdaad betaald is wat gezien de huidige situatie zeer verstandig zou zijn meld je aan het incassobureau terug dat er reeds betaald is en dat je derhalve niet tot betaling van de gehele factuur zult overgaan.
Zij stellen dat je dan bezwaar moet maken, dit doe je (nog steeds zonder te controleren of er betaald is)
Daarna wacht je vier maanden af en vind je het raar dat er incassokosten in rekening worden gebracht.
Ik kan er werkelijk niet bij dat je vier maanden lang niet op je bankrekening kijkt in een situatie als deze.
(of in zijn algemeenheid) Indien je wel een keer gekeken hebt naar je saldo dan weet je toch ook of er een dikke 400,- teveel op staat?
Als ik een incasso kreeg (ja dat kan een ieder gebeuren) dan was het eerste wat ik deed nakijken op mijn bankrekening of deze wel of niet terecht was. Was deze terecht dan betaalde ik. Was deze onterecht dan ging de brief zo de vuilnisbak in.
Ik kan ook alleen maar op de tijdlijn afgaan zoals die in het topic ontstaat. Er zat vijf week tussen het openen van dit topic en je bestelling, pas een week later kreeg je de eerste brief van het incassobureau.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:57 schreef Skv het volgende:
[..]
Nee, wat je schetst klopt niet.
Bij de eerste keer dat het incassobureau contact met mij opnam (dus 5 weken na de bestelling) werden direct de 40 Euro incassokosten in rekening gebracht, bovenop de hoofdsom. Het is dus niet zo dat de incassokosten pas na 4 maanden zijn doorberekend. Die zijn er al vanaf het eerste contact geweest.
Ik heb toen NS gebeld met de vraag wat ik hiermee moet. NS geeft aan dat volgens hun systeem betaald is (niet wanneer) en dat ik bezwaar aan moet tekenen. Incassobureau gebeld dat NS dit zegt, waarna ook deze partij aangeeft dat ik bezwaar moet maken zodat ze het onderling uit kunnen zoeken.
Conclusie van dit onderzoek (dus na 4 maanden) is dat ik alsnog moet betalen, wat ik dan ook direct doe. Over de incassokosten wordt niet gerept. Ik ga (nogmaals) in bezwaar tegen de incassokosten, dat weer wordt afgewezen om vage redenen.
Oud topic, ik weet, maar was kennelijk al gekickt.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat is dan wel vreemd, want dat kan niet anders betaald worden dan via iDeal.
Ja, het is veranderd. Nieuwe abonnementen kun je alleen nog online en telefonisch bestellen. Bij online bestellen moet de eerste termijn via iDeal voldaan worden en verloopt het restant via incasso's.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 22:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oud topic, ik weet, maar was kennelijk al gekickt.
Ik weet niet of dat dit jaar veranderd is, maar ik weet wel zeker dat wij vorig jaar de OV-jaarkaart van mijn man niet met iDeal betaald hebben.
Ik meen dat het een automatische incasso was.
Kon het toen wel afgeschreven worden of was het niet afgeschreven omdat het saldo niet toereikend was?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:42 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik zeg op de 24e dat het op dat moment nog niet is afgeschreven. De brief van het incassobureau ontving ik een week later.
Ik vermoed dat laatste, want het is niet actief gestorneerd.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 22:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kon het toen wel afgeschreven worden of was het niet afgeschreven omdat het saldo niet toereikend was?
Nouja, waar ik in mijn eerste bezwaar om vroeg is dat zij erkenden een fout te hebben gemaakt, het uit te zoeken en bij positief resultaat, mij het factuurbedrag zouden laten betalen en geen incassokosten zouden berekenen. Dit hebben ze allemaal gedaan, behalve het kwijtschelden van de incassokosten.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 21:04 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik kan ook alleen maar op de tijdlijn afgaan zoals die in het topic ontstaat. Er zat vijf week tussen het openen van dit topic en je bestelling, pas een week later kreeg je de eerste brief van het incassobureau.
Maar ik kan er niet bij dat je in al die maanden nooit één keer zelf hebt gekeken. En alsnog gewoon betaalt hebt (zonder incasso)
Zijn jaarkaart ging niet in termijnen, maar het hele bedrag in 1 keer.... en gezien ze de eerste keer een behoorlijke tijd nodig hebben om de kaart te leveren (god weet waarom), zou het wel vaag zijn als je dat hele bedrag dan al gelijk moet ophoesten.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 22:29 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ja, het is veranderd. Nieuwe abonnementen kun je alleen nog online en telefonisch bestellen. Bij online bestellen moet de eerste termijn via iDeal voldaan worden en verloopt het restant via incasso's.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |