abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138060889
Koerden zullen alleen een eigen staat kunnen stichten als Iran dat wil. Iran is het enige land die de Koerden toegang zou verlenen tot de zee om handel te kunnen voeren.
  zondag 23 maart 2014 @ 01:08:59 #127
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_138063386
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 23:46 schreef hafez1234 het volgende:
Koerden zullen alleen een eigen staat kunnen stichten als Iran dat wil. Iran is het enige land die de Koerden toegang zou verlenen tot de zee om handel te kunnen voeren.
Ik denk Turkije ook, met de olie- en gasvoorraden van Koerdistan.

Het probleem voor de Koerden is dat zij verspreid zitten in zowel Turkije als Iran. Niet per se omdat dit geen zwakke landen zijn, maar omdat ze bij tegengestelde internationale organisaties of blokken zitten. De Amerikanen steunen geen Koerdistan omdat Turkije dat niet wilt, de Russen steunen het niet omdat Iran dat niet wilt. Het enige dat ze wel doen, is de Koerdische beweging gebruiken om de landen te destabiliseren, verder niet.

Daarom dat de Koerden op niemand moeten rekenen en zowat alles op eigen kracht moeten doen. Ze moeten lobbyen wat ze kunnen, alles extra is mooi meegenomen, maar er moet geen naïeve vertrouwen ontstaan over de intenties van de internationale machten.
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
  zondag 23 maart 2014 @ 01:23:32 #128
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_138063724
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 01:08 schreef Senor__Chang het volgende:
De Amerikanen steunen geen Koerdistan omdat Turkije dat niet wilt, de Russen steunen het niet omdat Iran dat niet wilt....
quote:
Ze moeten lobbyen wat ze kunnen, alles extra is mooi meegenomen, maar er moet geen naïeve vertrouwen ontstaan over de intenties van de internationale machten.
Je vergeet Israel...Israel zou in potentie de meest loyale partner kunnen zijn omdat zij heel erg gebaadt zijn bij een Koerdische staat die in deze het huidige Syrie met haar afscheiding voor altijd "impotent" maakt en verder opsplitst. Irak is al verzwakt en zal nooit meer de oude dreiging voor Israel worden die het onder Saddam was. Als Syrie ook versplintert en de Israeliers een redelijke bevriende Koerdische staat voor terugkrijgt zijn zij zeker bereid een goed bondgenootschap daarvoor aan te gaan in een regio waar ze alleen grote vijanden kennen.

Enige probleem is om dit bij de Koerdische achterban zo openlijk te verkondigen om Israel als ally te nemen :D

Iran is op zich wel een goede bondgenoot voor Syrische Koerden in potentie maar daar is pas sprake van als Bashar echt helemaal valt. In dat geval zal Iran naar Koerden en Alawieten zoeken om te zorgen dat Syrie geen te sterk en vijandig soennitisch land wordt dat uit de hand eet van de Saudi's en Qatari's met een meerderheid van meer dan 60% soenni's. En dan komt Iran snel bij Koerden en Alawieten uit.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_138063995
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 01:08 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Ik denk Turkije ook, met de olie- en gasvoorraden van Koerdistan.

Het probleem voor de Koerden is dat zij verspreid zitten in zowel Turkije als Iran. Niet per se omdat dit geen zwakke landen zijn, maar omdat ze bij tegengestelde internationale organisaties of blokken zitten. De Amerikanen steunen geen Koerdistan omdat Turkije dat niet wilt, de Russen steunen het niet omdat Iran dat niet wilt. Het enige dat ze wel doen, is de Koerdische beweging gebruiken om de landen te destabiliseren, verder niet.

Daarom dat de Koerden op niemand moeten rekenen en zowat alles op eigen kracht moeten doen. Ze moeten lobbyen wat ze kunnen, alles extra is mooi meegenomen, maar er moet geen naïeve vertrouwen ontstaan over de intenties van de internationale machten.
Turkije zal nooit accepteren dat Koerdistan werkelijk zal worden. Ze lopen dan risico dat ze ongeveer 33% van hun land kwijt raken en 20% van hun bevolking verliezen. In Iran heb je ook Koerden, maar de Koerden in Iran voelen zich over het algemeen Iraniër. Ook is er geen Koerdische beweging die om afscheiding vecht. Dat was er, maar dat was een klein groep en is nu verdwenen.
Een reden dat Turkije de rebellen steunt is om de Koerden in Syrië in het gareel te houden en te voorkomen dat ze volledige autonomie krijgen. Turkije is bang dat wanneer de Koerden van Irak en Syrië volledige autonomie krijgen dat de Koerden in Turkije dat ook willen en ook geholpen zullen worden door de Koerden uit Irak en Syrië om dat te bereiken.
  zondag 23 maart 2014 @ 01:44:24 #130
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_138064114
Video/schildering van Ali Mostafa die omgekomen is tijdens een bombardement in Aleppo. Hij was een journalist.

All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_138064136
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 01:44 schreef rakotto het volgende:
Video/schildering van Ali Mostafa die omgekomen is tijdens een bombardement in Aleppo. Hij was een journalist.

Rip.
  zondag 23 maart 2014 @ 01:52:52 #132
358102 Senor__Chang
pi_138064245
wat hebben de rebellen in latakia te zoeken?

http://rdnews.tumblr.com/(...)-on-in-latakia-today
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_138064250
quote:
Ze hebben goed werk verricht zo te zien.
  zondag 23 maart 2014 @ 01:57:18 #135
358102 Senor__Chang
pi_138064258
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 01:23 schreef Aloulou het volgende:

[..]

[..]

Je vergeet Israel...Israel zou in potentie de meest loyale partner kunnen zijn omdat zij heel erg gebaadt zijn bij een Koerdische staat die in deze het huidige Syrie met haar afscheiding voor altijd "impotent" maakt en verder opsplitst. Irak is al verzwakt en zal nooit meer de oude dreiging voor Israel worden die het onder Saddam was. Als Syrie ook versplintert en de Israeliers een redelijke bevriende Koerdische staat voor terugkrijgt zijn zij zeker bereid een goed bondgenootschap daarvoor aan te gaan in een regio waar ze alleen grote vijanden kennen.

Enige probleem is om dit bij de Koerdische achterban zo openlijk te verkondigen om Israel als ally te nemen :D

Iran is op zich wel een goede bondgenoot voor Syrische Koerden in potentie maar daar is pas sprake van als Bashar echt helemaal valt. In dat geval zal Iran naar Koerden en Alawieten zoeken om te zorgen dat Syrie geen te sterk en vijandig soennitisch land wordt dat uit de hand eet van de Saudi's en Qatari's met een meerderheid van meer dan 60% soenni's. En dan komt Iran snel bij Koerden en Alawieten uit.
Oh, ik had het eigenlijk over Groot-Koerdistan, niet enkel Rojava.

Maar Israel zal Turkije ook niet teveel voor het hoofd willen stoten. De huidige koude in de relaties zijn maar tijdelijk en de Israeli's zijn wijs genoeg om geen bruggen te verbranden met Ankara. Er zal vast enig sympathie zijn met de Koerdische strijd, maar sympathie brengt je niet ver in de geo-politiek.

Verder wel eens met je stuk over Rojava zelf.
Guilty as changed.
  zondag 23 maart 2014 @ 01:59:49 #136
358102 Senor__Chang
pi_138064290
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 01:56 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ze hebben goed werk verricht zo te zien.
Zeker. Echter hoop ik dat er besloten wordt om Tel Abyad te bevrijden van ISIS, wat zou betekenen dat Kobane verbonden wordt met de Cizire kanton. Dat zou ook een flinke dreiging voor beide kantons wegnemen en tevens praktischer zijn om een sterke overheid en organisatie neer te zetten.
Guilty as changed.
  zondag 23 maart 2014 @ 02:02:53 #137
358102 Senor__Chang
pi_138064335
quote:
99s.gif Op zondag 23 maart 2014 01:56 schreef Slayage het volgende:

Ik heb gelezen dat de rebellen dit offensief enkel hebben ingezet om de druk te verlichten op de posities in Aleppo en noord-Homs. Net als dat het vorig Latakia offensief enkel was om de druk voor andere rebellen te verlichten.

In Aleppo zouden de rebellen vooruitgang boeken op enkele plaatsen, o.a. in Sheik Najar IZ en in het westen. Lees je verder weinig van, minder dan de offensieven van het leger.
Guilty as changed.
pi_138064461
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 01:59 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Zeker. Echter hoop ik dat er besloten wordt om Tel Abyad te bevrijden van ISIS, wat zou betekenen dat Kobane verbonden wordt met de Cizire kanton. Dat zou ook een flinke dreiging voor beide kantons wegnemen en tevens praktischer zijn om een sterke overheid en organisatie neer te zetten.
Klopt helemaal, waarom hebben de Koerden dat niet allang gedaan?
  zondag 23 maart 2014 @ 02:29:27 #139
358102 Senor__Chang
pi_138064546
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 02:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Klopt helemaal, waarom hebben de Koerden dat niet allang gedaan?
Grote stad, gemixte bevolking, zwaarder om te veroveren. Volgens de YPG-woordvoerder zijn ze het wel van plan, maar tot op heden blijft de grote aanval uit. De gevechten in de dorpen eromheen duren wel voort, maar van een echt offensief lijkt nu nog geen sprake te zijn. Helaas.
Guilty as changed.
pi_138064576
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 02:29 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Grote stad, gemixte bevolking, zwaarder om te veroveren. Volgens de YPG-woordvoerder zijn ze het wel van plan, maar tot op heden blijft de grote aanval uit. De gevechten in de dorpen eromheen duren wel voort, maar van een echt offensief lijkt nu nog geen sprake te zijn. Helaas.
Hoe sterk en georganiseerd is de YPG eigenlijk?

Zijn de Koerden sowieso al wat meer een blok aan het vormen? want ik lees ook nog vaak genoeg dat er blijkbaar ook relatief veel Koerden zijn die helemaal niet zo streven naar autonomie enz.
  zondag 23 maart 2014 @ 02:45:41 #141
358102 Senor__Chang
pi_138064648
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 02:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Hoe sterk en georganiseerd is de YPG eigenlijk?

Zijn de Koerden sowieso al wat meer een blok aan het vormen? want ik lees ook nog vaak genoeg dat er blijkbaar ook relatief veel Koerden zijn die helemaal niet zo streven naar autonomie enz.
Zeer georganiseerd met 50.000 strijders. Er heerst een andere cultuur bij de Koerden dan bij de Arabieren, wat gunstiger is om een strak georganiseerd leger op poten te krijgen.

De enige partijen die zich niet scharen achter de PYD zijn die gecontroleerd door Barzani. Echter moet je hier een verschil maken tussen partijpolitiek en de bevolking. Die laatste staat bijna 100% achter de PYD en de YPG. Barzani's partijen zijn niet zozeer tegen de autonomieverklaring, maar willen wel meer macht dan ze wordt toegezegd. Dat krijgen ze niet, want de strijd op de grond komt wordt vooral door de YPG verzorgd.

Machtspolitiek, ook de Koerden zijn er niet immuun voor.

Even over mijn rant van een paar uur geleden. Vind je niet per se een idioot, maar je gedrag wel. Iets te vaak lijk je enkel tegenstrijdig te zijn om het tegenstrijdig zijn, wat dus overkomt als trollen. Als je dat achterwege laat en 'normaal' post, zal het niveau ook omhoog gaan.
Guilty as changed.
pi_138064745
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 02:45 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Zeer georganiseerd met 50.000 strijders. Er heerst een andere cultuur bij de Koerden dan bij de Arabieren, wat gunstiger is om een strak georganiseerd leger op poten te krijgen.

De enige partijen die zich niet scharen achter de PYD zijn die gecontroleerd door Barzani. Echter moet je hier een verschil maken tussen partijpolitiek en de bevolking. Die laatste staat bijna 100% achter de PYD en de YPG. Barzani's partijen zijn niet zozeer tegen de autonomieverklaring, maar willen wel meer macht dan ze wordt toegezegd. Dat krijgen ze niet, want de strijd op de grond komt wordt vooral door de YPG verzorgd.

Machtspolitiek, ook de Koerden zijn er niet immuun voor.

Even over mijn rant van een paar uur geleden. Vind je niet per se een idioot, maar je gedrag wel. Iets te vaak lijk je enkel tegenstrijdig te zijn om het tegenstrijdig zijn, wat dus overkomt als trollen. Als je dat achterwege laat en 'normaal' post, zal het niveau ook omhoog gaan.
1: Mooi dat het de bevolking wel vrijwel 100% achter YPG staat.

Het doet mij serieus pijn dat de Koerden vrijwel geen vrienden hebben en alleen maar vijanden. Het ziet er nu allemaal relatief goed uit voor de Koerden in Syrië. Maar zoals in dit topic al gepost werd, zodra Assad dit conflict gewonnen heeft en hij zich gaat richten dan kunnen de Koerden wel zwaaien naar hun eigen cultuur, beschaving, autonomie in Syrië.

Gelukkig is het wel een feit dat dit conflict nog jaren gaat duren, daarvan kunnen de Koerden goed profiteren. Want hoe hard het ook klinkt, dit conflict is in principe alles behalve negatief geweest voor de Koerdische bevolking in Syrië (op de slachtpartijen van extremistische groeperingen als ISIS na dan).

2: Ik weet niet goed waar je het over hebt..

Meestal als ik wat loop te dollen dan is dat zodanig duidelijk dat ik mij niet kan voorstellen dat je je daar werkelijk aan ergert. ;)
  zondag 23 maart 2014 @ 03:01:18 #143
358102 Senor__Chang
pi_138064763
Die ergernis kwam ook vooral door die discussie met panda die werkelijk nergens over ging. Misschien wat overtrokken gereageerd van mij, maar ik hoop wel dat het niveau wat omhoog kan gaan en dat er minder onzin-discussies komen of overmatig gebruik van smileys of plaatjes. Geen problemen met slowchat daarentegen.
Guilty as changed.
pi_138065332
quote:
99s.gif Op zondag 23 maart 2014 01:56 schreef Slayage het volgende:

Beter gaan ze heel snel weg daar...
pi_138068919
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 06:15 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Beter gaan ze heel snel weg daar...
ze zijn idd elders hard nodig...
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_138069936
quote:
99s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:18 schreef Slayage het volgende:

[..]

ze zijn idd elders hard nodig...
Waar?
pi_138070021
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Waar?
In de hel.
pi_138070053
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Waar?
waar niet?

vliegtuig gecrasht/neergehaald aan de grens met turkije in dat dorp aan de grens waar gevochten wordt

http://www.haberturk.com/(...)ma-savas-ucagi-dustu

in de video wordt ook gesproken over turkse gevechtsvliegtuigen in de lucht aan turkse zijde van de grens
-Rabia Al-Basri
pi_138070061
quote:
14s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:55 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

In de hel.
check de link :P
-Rabia Al-Basri
pi_138070112
quote:
14s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:55 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

In de hel.
Ze zijn moslim, ze zullen dus in het paradijs komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')