Quatsch. Alles wat niet Pro-Russisch is wordt gewoon compleet monddood gemaakt.quote:Op maandag 17 maart 2014 00:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Geld, voor de inwoners van de Krim betekent Rusland welvaart en de Ukraine armoede.
Jep, een keerpunt in onze geschiedenis. Na de eerste Golfoorlog en de bezetting van Koeweit waren dit soort acties eigenlijk ondenkbaar, (Georgië was vrij lang al onstabiel voordat er een mini-oorlog uitbrak).quote:Op maandag 17 maart 2014 00:25 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Veel landen zijn er huiverig voor, anders krijg je straks dat Kosovo, Catalonië, Venetië, Schotland, Baskenland, Occitanië, etc erkend wordt. En dat betekend weg macht bestaande natiestaten.
Het ligt eraan hoe de spelers, EU, Japan, China, Rusland en Amerika met deze nieuwe situatie omgaan. China en Japan liggen al overhoop over een paar eilanden, Rusland heeft nu de Krim en Amerika heeft er in het Midden Oosten een potje van gemaakt. Ik heb er weinig vertrouwen in dat men hier goed mee om kan gaan.quote:Wat is daar geopolitiek gezien iets op tegen?
Als hier in Nederland nu Tweede Kamerverkiezingen zouden worden gehouden, en de enige twee toegestane lijsten zijn PvdA en PvdA-B en dan wordt de PvdA met 95 procent gekozen, terwijl alle niet-PvdA-sympathisanten monddood worden gemaakt, dan ga je ook jubelen dat het 'democratie in puurste vorm' is?quote:Op maandag 17 maart 2014 00:19 schreef starla het volgende:
Ik snap dat het niet zo makkelijk gaat, maar dit is wel democratie in haar puurste vorm.
Uiteraard, maar je draait het nu om: Kiev wil de Krim niet kwijt vanwege macht en geld. Soit.quote:Op maandag 17 maart 2014 00:30 schreef UpsideDown het volgende:
Als ieder volk zelf een referendum mocht uitschrijven was Europa nu een lappendeken van kleine staten geweest, maakt an sich niet uit want het is toch allemaal Europese Unie. Maar de bestaande natiestaten proberen dat natuurlijk zolang mogelijk tegen te houden.
Oekraïne is zonder de Krim en het oosten bijna niks.
Spanje is zonder Catalonië bijna niks.
Het gaat allemaal om macht en geld.
China is sowieso überhypocriet dat ze hier niet tegen in verweer komen. Ze accepteren Taiwan toch ook niet?quote:Op maandag 17 maart 2014 00:32 schreef Nintex het volgende:
[..]
Jep, een keerpunt in onze geschiedenis. Na de eerste Golfoorlog en de bezetting van Koeweit waren dit soort acties eigenlijk ondenkbaar, (Georgië was vrij lang al onstabiel voordat er een mini-oorlog uitbrak).
[..]
Het ligt eraan hoe de spelers, EU, Japan, China, Rusland en Amerika met deze nieuwe situatie omgaan. China en Japan liggen al overhoop over een paar eilanden, Rusland heeft nu de Krim en Amerika heeft er in het Midden Oosten een potje van gemaakt. Ik heb er weinig vertrouwen in dat men hier goed mee om kan gaan.
Als het referendum een soortement van eerlijk en open was geweest had ik je 100% gelijk gegeven. Net als dat Catalonie, Baskenland, Quebec, Schotland, Corsica etc. ook gewoon onafhankelijk dienen te kunnen worden als een (gekwalificeerde) meerderheid van de bevolking op dat territorium dat wil (probleem is dan, mogen onderdelen van dat nieuwe land zich vervolgens weer onafhankelijk maken van dat nieuwe land, en een onderdeel daar weer van ook, etc.?).quote:Op maandag 17 maart 2014 00:36 schreef starla het volgende:
[..]
Uiteraard, maar je draait het nu om: Kiev wil de Krim niet kwijt vanwege macht en geld. Soit.
Maar de Krim wil Kiev kwijt blijkt uit het referendum. Hieruit destilleer ik dat jij macht en geld laat prevaleren boven wat de bevolking wil, ofwel wat democratisch besloten wordt.
Je wringt jezelf wel in enge bochten zo en nogal tegenstrijdig.
Als we het toch over macht en geld hebben, waarom denk je dat Russen op De Krim zo graag bij Rusland willen horen? Vanwege de gouden bergen die ze zijn beloofd door Poetin. Benieuwd hoe snel De Krim gedesillusioneerd raakt, als die gouden bergen een keer ophouden, als ze al komen.quote:Op maandag 17 maart 2014 00:36 schreef starla het volgende:
[..]
Uiteraard, maar je draait het nu om: Kiev wil de Krim niet kwijt vanwege macht en geld. Soit.
Maar de Krim wil Kiev kwijt blijkt uit het referendum. Hieruit destilleer ik dat jij macht en geld laat prevaleren boven wat de bevolking wil, ofwel wat democratisch besloten wordt.
Je wringt jezelf wel in enge bochten zo en nogal tegenstrijdig.
Yup nog steeds down. Www.navo.intquote:Op maandag 17 maart 2014 00:49 schreef meth1745 het volgende:
Zijn de websites van de navo nog down? Van anonymous met hun torshammer aanval op de krim heb ik niets meer gehoord trouwens.
Precies. Ik denk dat we af moeten stappen van in landsgrenzen denken en altijd open moeten staan voor verandering van mening van de bevolking. Anders spraken we nu ook nog allemaal Spaans bij wijze van spreken. Landsgrenzen zijn een artificiele grens tussen culturen en ethnische groepen, maar overlap hou je altijd. Dat zie je nu nog in Slowakije vs Hongarije bijvoorbeeld. Of de andere kant van het spectrum: België.quote:Op maandag 17 maart 2014 00:41 schreef Fides het volgende:
[..]
Als het referendum een soortement van eerlijk en open was geweest had ik je 100% gelijk gegeven. Net als dat Catalonie, Baskenland, Quebec, Schotland, Corsica etc. ook gewoon onafhankelijk dienen te kunnen worden als een (gekwalificeerde) meerderheid van de bevolking op dat territorium dat wil (probleem is dan, mogen onderdelen van dat nieuwe land zich vervolgens weer onafhankelijk maken van dat nieuwe land, en een onderdeel daar weer van ook, etc.?).
Een ander geopolitiek interessant punt is dat kansloze ministaatjes (die over het algemeen geeneens natiestaatjes genoemd kunnen worden) als Monaco, San Marino, Andorra en Liechtenstein om een of andere rare reden wel gewoon 'geaccepteerd' worden.
Prima, maar we hebben het niet alleen over Russen op De Krim. Die 95 procent is een complete farce en geeft de verhoudingen echt niet weer.quote:Op maandag 17 maart 2014 00:54 schreef starla het volgende:
Gooi die grenzen open, doe niet zo moeilijk over een bevolkingsgroep die niet tevreden is en ergens anders bij wil horen.
Landgrenzen stellen tegenwoordig meer voor dan de scheiding tussen etnische groepen (ook omdat ze toch kriskras door elkaar wonen) zeker in het Westen is dat het geval, de natiestaat blijft voorlopig de belangrijkste politieke actor, om het zo maar te zeggen.quote:Op maandag 17 maart 2014 00:54 schreef starla het volgende:
[..]
Precies. Ik denk dat we af moeten stappen van in landsgrenzen denken en altijd open moeten staan voor verandering van mening van de bevolking. Anders spraken we nu ook nog allemaal Spaans bij wijze van spreken. Landsgrenzen zijn een artificiele grens tussen culturen en ethnische groepen, maar overlap hou je altijd. Dat zie je nu nog in Slowakije vs Hongarije bijvoorbeeld. Of de andere kant van het spectrum: België.
Wat is een landsgrens? In mijn optiek een virtuele grens tussen twee 'regeringen', maar een grens stelt geen fuk voor geopolitiek gezien. Dat daar zoveel waarde aan wordt gehecht snap ik niet. Daarom ben ik ook pro-EU. Gooi die grenzen open, doe niet zo moeilijk over een bevolkingsgroep die niet tevreden is en ergens anders bij wil horen.
Dat hebben we in de geschiedenis al zó vaak meegemaakt en blijft een dynamisch iets. Niet iets wat anno 2014 niet meer mag omdat je google maps zegt waar het ene land begint en het andere eindigt.
Als er minder waarde gehecht zou worden aan land en meer aan de wil van de bevolking, dán raak je de democratie in z'n kern.
In hoeverre het referendum valide is weet ik overigens niet, maar ik geloof zeker dat het merendeel bij Rusland wil horen.
Andere ex-sovjet staten wel dan? Hoeveel oorlogen zijn er uitgebroken na het uiteenvallen, omdat een deel niet wou afsplitsen?quote:Op maandag 17 maart 2014 01:01 schreef Zelva het volgende:
[..]
Prima, maar we hebben het niet alleen over Russen op De Krim. Die 95 procent is een complete farce en geeft de verhoudingen echt niet weer.
Stellen dat omdat er een krappe meerderheid van de bevolking van de ene etnische groep is, andere etnische groepen het maar moeten accepteren dat ze voortaan onderdeel zijn van een ander land, vind ik nogal abject. Want we hebben het hier niet over onafhankelijk worden, we hebben het hier over een annexatie door Rusland, een land dat nou niet bepaald bekend staat om zijn tolerantie tegenover etnische minderheden.
Als de Schilderswijk zich na een referendum uitroept tot islamitische staat dan is dat dus oke en jammer voor de niet-moslims daar?quote:Op maandag 17 maart 2014 00:54 schreef starla het volgende:
[..]
Precies. Ik denk dat we af moeten stappen van in landsgrenzen denken en altijd open moeten staan voor verandering van mening van de bevolking. Anders spraken we nu ook nog allemaal Spaans bij wijze van spreken. Landsgrenzen zijn een artificiele grens tussen culturen en ethnische groepen, maar overlap hou je altijd. Dat zie je nu nog in Slowakije vs Hongarije bijvoorbeeld. Of de andere kant van het spectrum: België.
Wat is een landsgrens? In mijn optiek een virtuele grens tussen twee 'regeringen', maar een grens stelt geen fuk voor geopolitiek gezien. Dat daar zoveel waarde aan wordt gehecht snap ik niet. Daarom ben ik ook pro-EU. Gooi die grenzen open, doe niet zo moeilijk over een bevolkingsgroep die niet tevreden is en ergens anders bij wil horen.
Dat hebben we in de geschiedenis al zó vaak meegemaakt en blijft een dynamisch iets. Niet iets wat anno 2014 niet meer mag omdat je google maps zegt waar het ene land begint en het andere eindigt.
Als er minder waarde gehecht zou worden aan land en meer aan de wil van de bevolking, dán raak je de democratie in z'n kern.
In hoeverre het referendum valide is weet ik overigens niet, maar ik geloof zeker dat het merendeel bij Rusland wil horen.
quote:Op maandag 17 maart 2014 01:07 schreef Krush het volgende:
[..]
Als de Schilderswijk zich na een referendum uitroept tot islamitische staat dan is dat dus oke en jammer voor de niet-moslims daar?
Ik mag toch aannemen dat je ook ziet dat met een beetje normale internationale politiek je niet elke groep hun zin kan geven, ook vrij lastig, omdat ze tegenwoordig kriskras door elkaar wonen.quote:
En dat vind ik dus jammer.quote:Op maandag 17 maart 2014 01:05 schreef DeParo het volgende:
[..]
Landgrenzen stellen tegenwoordig meer voor dan de scheiding tussen etnische groepen (ook omdat ze toch kriskras door elkaar wonen) zeker in het Westen is dat het geval, de natiestaat blijft voorlopig de belangrijkste politieke actor, om het zo maar te zeggen.
Ik wel ja.quote:Op maandag 17 maart 2014 01:09 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik mag toch aannemen dat je ook ziet dat met een beetje normale internationale politiek je niet elke groep hun zin kan geven, ook vrij lastig, omdat ze tegenwoordig kriskras door elkaar wonen.
Je kan er zo weinig tegen doen, je kan moeilijk zeggen, als jullie nu met z'n allen daar gaan wonen dan kunnen wij hier ons eigen staatje oprichten, of laten annexeren door een ander land, laat staan de belangen van dat overkoepelende land.quote:
Mooi maar dat liet je echt niet blijken.quote:
Je ridiculiseert het een beetje, dus krijg je een ridicuul antwoord: ja. Dan moeten ze maar verhuizen als je niet in een moslimstaat wilt wonen. Nu emigreren mensen ook omdat ze naar een ander land willen.quote:Op maandag 17 maart 2014 01:07 schreef Krush het volgende:
[..]
Als de Schilderswijk zich na een referendum uitroept tot islamitische staat dan is dat dus oke en jammer voor de niet-moslims daar?
Ik ga niet ongeveer 54 topics teruglezen daarvoor hahaquote:Op maandag 17 maart 2014 01:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Zo'n reactie moet je natuurlijk ook zien in de context van mijn andere reacties.
In jouw wereld misschien, in het mijne niet, in mijn wereld is democratie de legitieme staatsvorm waar het bij ongeveer de gehele bevolking legitimiteit vandaan haalt.quote:Op maandag 17 maart 2014 01:13 schreef starla het volgende:
[..]
Je ridiculiseert het een beetje, dus krijg je een ridicuul antwoord: ja. Dan moeten ze maar verhuizen als je niet in een moslimstaat wilt wonen. Nu emigreren mensen ook omdat ze naar een ander land willen.
Democratie blijft tenslotte een dictatuur van de meerderheid.
Noem eens zo'n oorlog die ontstaan is omdat er mensen bij de Sovjet-Unie aangesloten wilden blijven?quote:Op maandag 17 maart 2014 01:07 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Andere ex-sovjet staten wel dan? Hoeveel oorlogen zijn er uitgebroken na het uiteenvallen, omdat een deel niet wou afsplitsen?
1 topic maarquote:Op maandag 17 maart 2014 01:13 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik ga niet ongeveer 54 topics teruglezen daarvoor haha![]()
.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |