SPOILER: Handige linkjes en sitesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Patronen:
ravelry
Bloemen haken
veel leuke patronen op Lucy's 'Attic24' weblog
Garnstudio Nederlandse patronen
Webshops
Hobbydoos.nl
hobbygigant
wolhalla
wolmarkt.nl
Zpagetti
't trendje
het wolhuis
woolly
juf steek
creamijn
echtstudio
Communities:
Ravelry, een grote Engelstalige handwerkcommunity. Er is zelfs een FOK!groep!
Recent afgeronde projecten uit het vorig deel:
Tyler-girl
trovey
Susie
NijntjesUk
CREADO
Kwakz0r
PriemGirl
Sarabi
lady-wrb
-Spring
Sunnythesun
[ Bericht 0% gewijzigd door trovey op 14-03-2014 19:18:05 ]Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
oh, dat had ik er ook niet uit begrepenquote:Op vrijdag 14 maart 2014 19:08 schreef kvd het volgende:
Euhm ... die stoel in de OP is niet van mij maar van iemand van facebook. ...
En foetsie.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 19:08 schreef kvd het volgende:
Euhm ... die stoel in de OP is niet van mij maar van iemand van facebook. ...
quote:
Nee joh, ik zwoeg nog steeds op mijn granny stripe deken die niet op wil schietenquote:Op vrijdag 14 maart 2014 19:13 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
oh, dat had ik er ook niet uit begrepen
Heb je nu ribbels? Normaal haak je door de achterste lus als je ribbels wilt hebben, wil je gewoon plat werk dan moet je beide lussen (dus het hele v-tje nemen).quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:47 schreef defrog1973 het volgende:
Oeps nu ik het één en ander door zit te lezen zie ik dat ik verkeerd heb leren vasten. Ik haal de draad steeds alleen onder het voorste lusje door maar moet dus door beide lussen?
Rood is de achterste lus (er even vanuit gaande dat je de goede kant voorhebt maar zo ziet het er wel naar uit). De ribbels die je in je werkje krijgt komen omdat je steeds in de achterste lus haalt. Normaliter is het zo dat als je geen aanwijzingen in het patroon ziet om alleen in een bepaalde lus te haken, je door allebei haakt. Dus zowel rood als blauw. Dan krijg je ook geen 'ribbels/lijnen'.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:42 schreef kvd het volgende:
Ik heb even een vraagje. Ik ben ook bezig met de sastas en ga nu alvast een vraag voor over een paar toeren stellen (nu is er nog goed licht voor een foto)
Ben nu bezig met de bodem (die nog verrassend goed gaat voor mijn onervarenheid), maar straks moet ik de lucht in. Het patroon heeft het over insteken in de achterste lus. Is dat de lus bij het rode of blauwe pijltje?
Ga zelf uit van de rode, maar haak daar eigenlijk de hele tijd al in (dus vraag me eigenlijk af of ik wel goed bezig ben nu)
[ afbeelding ]
Dat is volgens mij daarna alweer van de hand gedaan en 5 foto's uit het vorige topic die de TS tif vond geworden. Maar ik vind t prima. Die van mij kan er wel uit want dat is en oude die even op herhaling was als illustratie.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 17:03 schreef kirsten. het volgende:
En wat een leuke dingen in de OP allemaalIk ben de afgelopen dagen niet echt hier aan het meelurken geweest maar superleuk
Wel één maar, we hadden een (groot aantal) topics terug afgesproken om niet meer dan 5 foto's in de OP te plaatsen. Dit in verband met de laadtijd van mensen op tablets en telefoons. Ik weet niet hoe iedereen hier nu tegenover staat (ik kom meestal vanaf mijn laptop dus voor mij persoonlijk maakt het niets uit), maar wellicht iets om weer rekening mee te houden in de volgende topics. Meestal namen we dan de 5 laatste foto's van het topic voor in de OP.
ah ok! Dat heb ik dan weer even gemistquote:Op zaterdag 15 maart 2014 17:06 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Dat is volgens mij daarna alweer van de hand gedaan en 5 foto's uit het vorige topic die de TS tif vond geworden. Maar ik vind t prima. Die van mij kan er wel uit want dat is en oude die even op herhaling was als illustratie.wel leuk op zich want de keet daarvoor de OP Niet gehaald.
quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:58 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Rood is de achterste lus (er even vanuit gaande dat je de goede kant voorhebt maar zo ziet het er wel naar uit). De ribbels die je in je werkje krijgt komen omdat je steeds in de achterste lus haalt. Normaliter is het zo dat als je geen aanwijzingen in het patroon ziet om alleen in een bepaalde lus te haken, je door allebei haakt. Dus zowel rood als blauw. Dan krijg je ook geen 'ribbels/lijnen'.
Opzich is in de achterste lus haken niet erg, aangezien het niets verandert aan je patroon of het tellen. Echter het is wel zo dat haakwerk dan wat soepeler wordt. Voor een sjaal oid wel prettig, maar voor een tassenbodem wil je liever denk ik een stevigere bodem in plaats van een soepele uitzakkende. Ik zou wel overwegen om het even overnieuw te doen!
- Edit-
En dit verhaal geldt dus ook voor Froggie![]()
Echt respect voor dit geduld. Hoe lang heb je er nu over gedaan?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 21:18 schreef BrainTeaser het volgende:
Mooi kirsten!
Eindelijk is-ie af![]()
[ afbeelding ]
Nou ja, "af"...er moet nog wel een rand omheen en een stofje achter![]()
Erg leuk geworden!quote:
Ik vind dat Tunisch haken zich beter leent voor zulke afbeeldingen, omdat de steken 'scherper' zijn. Het worden echt net pixels, terwijl (vind ik) vasten meer zigzaggend lopen.quote:Op zondag 16 maart 2014 11:14 schreef HannaHaak het volgende:
[..]
Erg leuk geworden!
Mag ik vragen waarom je kiest voor Tunisch ipv vasten?
Ik vind de Tunische steek zelf erg mooi, maar bij een kleed wat omkeerbaar kan zijn lijkt me werken met vasten handiger, dan hoeft er niets achter genaaid te worden, toch?
Het volgende project wat ik wil maken is niet omkeerbaar, dus overweeg ik het Tunisch te gaan doen, dus ik hoor graag de waarom dat een goed plan kan zijn.
nou vind ik dan toch nog heel snel hihih. Echt gaaf zo'n patroon. Heb jij je naalden via internet gekocht?quote:Op zondag 16 maart 2014 12:06 schreef BrainTeaser het volgende:
[..]
Ik vind dat Tunisch haken zich beter leent voor zulke afbeeldingen, omdat de steken 'scherper' zijn. Het worden echt net pixels, terwijl (vind ik) vasten meer zigzaggend lopen.
Daarnaast vind ik dat een deken van alleen vasten soms nogal stug wordt, terwijl een Tunisch gehaakte deken lekker zacht en soepel is
Maar het is maar net wat je fijn/mooi vindt. De achterkant bij Tunisch haken is inderdaad niet bepaald mooi, dus bij een omkeerbaar project zet ik er in elk geval altijd een lap stof achter
Ja, ik heb mijn naalden hier besteld. Het zijn losse haaknaalden die je op een kabel kunt schroeven, zodat je meer steken kwijt kunt.quote:Op zondag 16 maart 2014 12:38 schreef CREADO het volgende:
[..]
nou vind ik dan toch nog heel snel hihih. Echt gaaf zo'n patroon. Heb jij je naalden via internet gekocht?
quote:Op zondag 16 maart 2014 12:53 schreef HannaHaak het volgende:
Dank voor je antwoord BrainTeaser. Ik ga het met de volgende zeker proberen (wordt een sprei voor mijn dochter van Groot Brittanië, dus hoeft niet omgedraaid te kunnen worden)
Ik heb net het kadootje voor mijn neefje ingepakt, vanmiddag zijn verjaardag. Als zoon van een brandweerman was het natuurlijk duidelijk wat hij wilde:
[ afbeelding ]
het is prachtig gewordenquote:Op zondag 16 maart 2014 12:06 schreef BrainTeaser het volgende:
[..]
Ik vind dat Tunisch haken zich beter leent voor zulke afbeeldingen, omdat de steken 'scherper' zijn. Het worden echt net pixels, terwijl (vind ik) vasten meer zigzaggend lopen.
Daarnaast vind ik dat een deken van alleen vasten soms nogal stug wordt, terwijl een Tunisch gehaakte deken lekker zacht en soepel is
Maar het is maar net wat je fijn/mooi vindt. De achterkant bij Tunisch haken is inderdaad niet bepaald mooi, dus bij een omkeerbaar project zet ik er in elk geval altijd een lap stof achter
Ja he?quote:Op zondag 16 maart 2014 18:14 schreef DonnaRush het volgende:
Ik heb ben m nu aan het haken.
Ik haak de groene steken, dus eerst 9 van die ene toer en dan die 2 groene toeren erachteraan er ook bij, maar ik heb ook lang getwijfeld. Het leek mij alleen zo het meest logisch, omdat anders als het hetzelfde was zeg maar, die 2 groene toeren eronder wel bij die groene 9 vermeld zouden staan en niet apart ervan.
Ja maar voor mijn gevoel is het verschil té groot.. maar heb me toch echt gewoon aan het patroon gehouden dus het zal wel kloppenquote:Op zondag 16 maart 2014 21:29 schreef trui het volgende:
Het is toch ook de bedoeling dat het hoofd groter wordt met die extra toeren? Ik zou ze er zeker bij haken, Mordsith!
in het echt is dat minder storend dan op de foto maar ik heb daar vanacht ook aan liggen denken. Hij is alleen al ingepakt en ik moet m zo aan mn collega geven die papa is geworden. Vrees dat ie het er mee zal moeten doen hihiquote:Op maandag 17 maart 2014 00:18 schreef trui het volgende:
die giraf is ook leuk! alleen zou ik de ogen denk ik iets groter maken zodat je beter het verschil met de neusgaten ziet.
Als ik dit soort dingen zie dan wil ik altijd op slag weer gaan haken, maar op de een of andere manier werken bij mij de kleuren nooit zoals ik dat bij anderen zie.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 17:03 schreef kirsten. het volgende:
En wat een leuke dingen in de OP allemaalIk ben de afgelopen dagen niet echt hier aan het meelurken geweest maar wat mooi allemaal! Ik ben nu zelf vooral bezig met het afmaken van dekens. Mijn nicht had een tijd geleden een deken besteld die nog afgemaakt moet worden (1,35 bij 1,85, dus best groot). Tussendoor heb ik mijn eigen sampler deken nog wat verder afgemaakt, moet nu alleen nog een rand omheen (er zitten nu een paar extra rijen aan die nog niet op de foto stonden).
[ afbeelding ]
Ook heb ik verder nog wat beginnetjes aan andere dekens gemaakt en ben ik aan het voorbereiden geweest voor m'n volgende markt (23 maart, Delft, Museum de Prinsenhof voor de liefhebbers)
Wel één maar, we hadden een (groot aantal) topics terug afgesproken om niet meer dan 5 foto's in de OP te plaatsen. Dit in verband met de laadtijd van mensen op tablets en telefoons. Ik weet niet hoe iedereen hier nu tegenover staat (ik kom meestal vanaf mijn laptop dus voor mij persoonlijk maakt het niets uit), maar wellicht iets om weer rekening mee te houden in de volgende topics. Meestal namen we dan de 5 laatste foto's van het topic voor in de OP.
http://www.chellebel.nl/c-1234186/veiligheidsoogjes/quote:Op maandag 17 maart 2014 17:08 schreef Mord_Sith het volgende:
Zwarte veiligheidsoogjes in 6 en 3 mm, waar zou je die kunnen kopen?
Oh da's al een begin! Dank je!quote:Op maandag 17 maart 2014 17:13 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
http://www.chellebel.nl/c-1234186/veiligheidsoogjes/
Alleen niet kleiner dan 4,5mm..
Ik heb ze nog niet kleiner gevonden mét stopper dan die 4,5..quote:Op maandag 17 maart 2014 17:15 schreef Mord_Sith het volgende:
En het is voor een knuffel dus zonder stoppertjes o.i.d. is geen optie
Ja dat zit ik ook te denken. De grote pop met veiligehidsoogjes en de kleine borduren, die kleine is niet zo belangrijk..quote:Op maandag 17 maart 2014 17:15 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Ik heb ze nog niet kleiner gevonden mét stopper dan die 4,5..
Borduren kan ook altijd nog he..
quote:Op maandag 17 maart 2014 17:16 schreef Mord_Sith het volgende:
[..]
Ja dat zit ik ook te denken. De grote pop met veiligehidsoogjes en de kleine borduren, die kleine is niet zo belangrijk..
hier misschien tussen?quote:Op maandag 17 maart 2014 17:13 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
http://www.chellebel.nl/c-1234186/veiligheidsoogjes/
Alleen niet kleiner dan 4,5mm..
Hier wel alleen moet je ze lijmen:
http://www.hiphaakwerk.nl(...)r-stoppertje-5-paar/
Oeh daar zitten wel heel erg mooie oogjes tussen zegquote:Op maandag 17 maart 2014 17:32 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
hier misschien tussen?
https://www.etsy.com/nl/shop/6060
ja he? vond ik ook!quote:Op maandag 17 maart 2014 17:46 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Oeh daar zitten wel heel erg mooie oogjes tussen zeg
quote:Op zondag 16 maart 2014 15:54 schreef BrainTeaser het volgende:
Iemand trouwens tips voor het vastnaaien van de stof aan de achterkant? Ik wil de stof en de gehaakte deken sowieso helemaal rondom vastnaaien met kleine steekjes. Maar dan zitten beide helften in het midden nog los, zeg maar.
Zou het idee van quilten werken bij een gehaakte deken? Dus om de 5-10 cm beide helften aan elkaar maken.
Oeh, dat laatste is wel een heel leuk ideequote:Op maandag 17 maart 2014 21:39 schreef annelotje het volgende:
Tof BT! Ik heb laatst een dekentje gehaakt en daar n stoffen achterkant aan gemaakt en deze alleen aan de zijkanten vastgemaakt. Ik vond dat zelf minder mooi geworden. De ontvangster was er blij mee maar ik zou het in het vervolg wel vastmaken. Ik denk dat met de hand quilten dan het mooist is maar dat is n boel werk!
Oh ik bedenk nog wat.. Misschien leuk om rond de babymickey heen te quilten met kleine steekjes. Dan is ie ook aan de andere kant 'zichtbaar' .
Hier heb ik ook steeds mijn oogjes en neusjes besteld. Vriendelijke meid en ze levert ook vrij snelquote:Op maandag 17 maart 2014 17:32 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
hier misschien tussen?
https://www.etsy.com/nl/shop/6060
Ik las dat iemand hem had verstevigd met karton, maar dat moet niet nat worden natuurlijk.... Misschien zo'n plastic placemat op maat knippen?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:31 schreef lady-wrb het volgende:
ik vond het trouwens best lastig om de deken weer op te pakken nadat ik die sastas afgehaakt had. ik moest echt weer zin maken, maar nu ga ik er weer vol tegenaan want ik moet en ik zal dit monsterproject afmaken.
niet herkenbaar voor anderen zeker (gezien het feit dat sommigen aan veel dingen tegelijk bezig zijn)
ik moet het maar niet meer doen, heb ik besloten.
eerst die deken af en dan de sastas afwerken. (ik ben er nog steeds niet uit waarmee ik dat kreng moet verstevigen, iemand een tip? )
quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:33 schreef Miii3 het volgende:
[..]
Ik las dat iemand hem had verstevigd met karton, maar dat moet niet nat worden natuurlijk.... Misschien zo'n plastic placemat op maat knippen?
ik ga straks een doos halen, daar een bodem van maken, tape erom doen (tegen regen) en dan omhaken. Verder heb ik na de laatste toer 2 toeren vasten gedaan aan de achterkant van de lus en ben nu bezig om heeeeeel veel vasten te maken zodat ik daarmee een soort van binnenkant/versteviging heb.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:31 schreef lady-wrb het volgende:
ik vond het trouwens best lastig om de deken weer op te pakken nadat ik die sastas afgehaakt had. ik moest echt weer zin maken, maar nu ga ik er weer vol tegenaan want ik moet en ik zal dit monsterproject afmaken.
niet herkenbaar voor anderen zeker (gezien het feit dat sommigen aan veel dingen tegelijk bezig zijn)
ik moet het maar niet meer doen, heb ik besloten.
eerst die deken af en dan de sastas afwerken. (ik ben er nog steeds niet uit waarmee ik dat kreng moet verstevigen, iemand een tip? )
ik had een bodem van een doos gemaakt, maar dat golfkarton knakt gewoon te makkelijk (en is niet waterbestendig, ik had bij mijn vriend al gevraagd om een stuk stucloper)quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:37 schreef kvd het volgende:
[..]
ik ga straks een doos halen, daar een bodem van maken, tape erom doen (tegen regen) en dan omhaken. Verder heb ik na de laatste toer 2 toeren vasten gedaan aan de achterkant van de lus en ben nu bezig om heeeeeel veel vasten te maken zodat ik daarmee een soort van binnenkant/versteviging heb.
Daarom wilde ik er al tape omheen gaan doenquote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:39 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik had een bodem van een doos gemaakt, maar dat golfkarton knakt gewoon te makkelijk (en is niet waterbestendig, ik had bij mijn vriend al gevraagd om een stuk stucloper)
doe jij ook nog iets aan de zijkant, zodat die blijft staan?
Je kunt het beste eerst je materiaal kiezen (garen en haaknaald) en daarmee een proeflapje maken van 10x10 of 15x15 steken. Op die manier kun je uitrekenen hoeveel steken je nodig hebt om de hele tas te bedekken.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:46 schreef Miii3 het volgende:
Ik zie die afbeelding van Mario en ik raak ineens geïnspireerd! Ik heb nu zo'n jute tas van de appie opgepimpd (foto volgt), maar wil er nog een doen. Nu zat ik er aan te denken om deze tunisch te gaan haken met een afbeelding erin (als dit me gaat lukken haha). Misschien een stomme vraag, maar hoe weer je, of hoe kun je uitrekenen hoe groot de afbeelding gaat wordem bij het tunisch haken ervan? Bij die tas zit je namelijk natuurlijk vast aan bepaalde afmetingen.
Ok thnx! En van zon plaatje is dan 1 hokje 1 steek?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:04 schreef BrainTeaser het volgende:
[..]
Je kunt het beste eerst je materiaal kiezen (garen en haaknaald) en daarmee een proeflapje maken van 10x10 of 15x15 steken. Op die manier kun je uitrekenen hoeveel steken je nodig hebt om de hele tas te bedekken.
Thnx voor de tips! Ik dacht dat het simpeler zou zijnquote:Op dinsdag 18 maart 2014 11:01 schreef BrainTeaser het volgende:
Jep
Edit: je zult je afbeelding dus moeten "vertalen" naar zo'n chart van hokjes (of je moet ergens een kant-en-klare chart van de juiste afbeelding kunnen vinden).
Het hangt wel van de afbeelding af, maar het kan nog best lastig zijn om je plaatje scherp/duidelijk te krijgen. Om je een idee te geven: bovenstaand plaatje van Mario is een chart van 200 x 150 steken
als je zoekt op 'hand quilting' vind je wel genoeg filmpjes op youtube!quote:Op maandag 17 maart 2014 22:14 schreef BrainTeaser het volgende:
[..]
Oeh, dat laatste is wel een heel leuk ideemaar wel een hoop werk denk ik...
![]()
Zat zelf eigenlijk te denken om gewoon 'vakjes' van 10cm te maken, door allemaal horizontale en verticale lijnen te maken met kleine steekjes.
Ben op zoek naar een goede tutorial ofzo, maar voorlopig kom ik nergens verder dan "sew the fabric to the crocheted piece"
die stevige plastic boodschappentassen die je bij de supermarkt kunt kopen hebben ook altijd een los liggende bodem erin. misschien is het nog een idee om zo'n bodem op maat te knippen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:42 schreef kvd het volgende:
[..]
Daarom wilde ik er al tape omheen gaan doenEn gewoon 2 keer de bodem haken en die aan elkaar haken.
Qua stevigheid van de zijkant hoop ik dat de vasten haan helpen. Ik ben nog niet zo superver daarmee, maar merk wel dat bv de rand al omhoog blijft staan
Dankje! Ja, de bodem is ook gehaakt. Ik ben begonnen met een lap halve stokjes ter grote van de bodem, en ben daarna langs de zijkanten omhoog gaan haken (het bestaat dus uit een stuk).quote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:47 schreef trui het volgende:
[..]
die stevige plastic boodschappentassen die je bij de supermarkt kunt kopen hebben ook altijd een los liggende bodem erin. misschien is het nog een idee om zo'n bodem op maat te knippen.
leuk geworden miii3! zit er nou ook haakwerk onder de bodem?
Die is leuk geworden. Frisse lentekleurtjes zo!quote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:44 schreef Miii3 het volgende:
Foto van mijn opgepimpte AH tas (foto is niet heel goed van kwaliteit, hij wil op de een of andere manier niet goed scherp stellen. Foto is wel gemaakt met de telefoon en het garen glanst, ik denk dat dat de reden is).
[ afbeelding ]
Oeh....dat is een idee...eens kijken of ik nog een tas heb liggen die aan vervanging toe is...quote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:47 schreef trui het volgende:
[..]
die stevige plastic boodschappentassen die je bij de supermarkt kunt kopen hebben ook altijd een los liggende bodem erin. misschien is het nog een idee om zo'n bodem op maat te knippen.
heb ik ook nog aan gedacht, maar in de shoppers die ik al heb, zitten ze nietquote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:47 schreef trui het volgende:
[..]
Sowieso heb ik geen naaimachinequote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:25 schreef wild-r0se het volgende:
[..]
als je zoekt op 'hand quilting' vind je wel genoeg filmpjes op youtube!ook hoe je het met de machine kan doen, maar ik weet niet zeker of zo'n gehaakte deken daar ook geschikt voor is..
Uhm, ja dat denk ik welquote:(het is in principe quilten wat je wilt doen toch? )
laatst een tijdje de fascinatie gehad voor quilten en aantal filmpjes gekeken, deze vrouw vond ik wel fijn.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 18:53 schreef BrainTeaser het volgende:
[..]
Sowieso heb ik geen naaimachinemaar weet ook niet of ik dat aan zou durven met zo'n gehaakte deken nee.
Ik zal nog eens goed zoeken naar filmpjes inderdaad!
[..]
Uhm, ja dat denk ik welIn principe wil ik gewoon een stuk stof aan m'n deken naaien, maar wel op een manier dat de beide stoffen ook in het midden van de deken aan elkaar vast zitten. Dus kwam ik zelf op quilten uit inderdaad.
De ripple van Lucy? Daar heb ik geen problemen mee, steek je het allereerste stokje wel in de 4e lus van je haak?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:30 schreef Tyler-Girl het volgende:
Ik voel me echt een kluns....ik ben weer begonnen aan een ripple deken, maar kom nu aan het einde van rij 2 een steek te kort. Wat doe ik ook alweer fout en hoe kan ik dit oplossen.
Ik weet dat dit vaker voorkomt maar kan even niet vinden hoe het op te lossen is....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |