abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137647509
Hallo,
ik ben bezig plannetjes uit te tekenen voor bouwaanvraag in te dienen (we gaan op 3 plaatsen aanbouwen).

Nu heb ik toch moeite om het me goed in te beelden, ik zou het veel makkelijker vinden om met een half plan te beginnen bouwen en dan kijken hoe groot het uiteindelijk wordt (iets kleiner, iets groter,...).
Maar dat gaat niet met vergunningen etc dus zal ik het in 1x goed moeten doen.

We willen graag een ruim huis hebben en de huidige planning is ongeveer zo:

Keuken: 24m2. 6m lang, 4m breed. Hierin komt kastenwand met kookgedeelte en groot eiland. Geen eettafel. Dit is deel aangebouwd, deel in bestaand gedeelte.
Eetkamer: +/- 20m2. Vreemde vorm maar die is iniedergeval groot genoeg. Dit is in bestaand gedeelte van het huis.
Woonkamer: 40m2. 7m lang, 6m breed. Deze ruimte wordt gebouwd via een nokbalk dat een hoog/open plafond geeft. Dit is volledig aangebouwd.
Badkamer: 15m2. 5m lang, 3m breed. Hierin komt wc, dubbele douche, dubbele wastafel en bad. Via badkamer is toegang naar "relax ruimte" van ongeveer dezelfde maat met ligstoel (ramen op het zuiden) en een vrij grote sauna.
Dubbele garage: 50m2: Ongeveer 7*7m of 6*8, dit weet ik nog niet zo goed.

Keuken en woonkamer krijgen directe toegang naar de tuin dmv een grote schuifdeur (+/- 2,5 - 3m lang). en staan hierdoor in verbinding met een terras.

Op een plan ziet het er ongeveer zo uit: (rood=aanbouw).

Aanbouw is dus 3 delen van ongeveer:
zuidkant huis: 9*3m (relax en keuken)
Westkant huis: 7*6m (woonkamer)
Oostkant huis: 7*7m (garage)

Dit ziet er misschien groot uit maar we willen ook wel beetje luxe/ruimte hebben.
Aanbouwen kost ons uiteindelijk niet zo veel.
Heb alle materialen, uitgezonderd vloer, electriciteit, verf,.. en fundering berekend en dat komt ongeveer op 60euro/m2. (jawel!) Excl ramen, schroeven, ijzers,...
Dus paar meters extra ruimte hebben we graag.

Vroeg me dus af of er hier mensen zijn die ineens totaal andere ideeen of denkpistes hebben, of dingen die we omdat we met deze planning in ons hoofd zitten niet direct zien.

Bedoeling is om dit zo goed als volledig zelf aan te gaan bouwen (hout bouw) 8)7

Alvast bedankt!
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  woensdag 12 maart 2014 @ 09:32:35 #2
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_137647672
is dit zomaar toegestaan volgens bestemmingsplan?

Meestal mag je maar een bepaald percentage van volume van het huis uitbreiden. En dit lijkt mij een verdubbeling zo'n beetje? :? 8)7
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_137647688
Persoonlijk vind ik al de hoekjes niet zo mooi. Kun je niet beter proberen een nette rooilijn te maken?

Dus de bovenkant van woonkamer, keuken, sauna en garage gelijktrekken en dan de onderkant van woonakmer en garage op op dezelfde lijn. Dan blijft het geheel ook symmetrisch.

En een verbouwingsvergunning krijgen heeft best wel wat voeten in aarde met welstand, bouwregels etc. Misschien verstandig om daar iemand voor in te huren?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_137647709
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:32 schreef awiebo het volgende:

Meestal mag je maar een bepaald percentage van volume van het huis uitbreiden. En dit lijkt mij een verdubbeling zo'n beetje? :? 8)7
Of dat maar een bepaald % van je kaveloppervlakte bebouwd mag zijn. Kun je een schetsje maken van je huis op je kavel. Is het trouwens vrijstaand?
Supra Groningam Nihil
pi_137647813
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:32 schreef awiebo het volgende:

Zolang het onder 1/3 van de tuin blijft en binnen de 4.5m van de buren is het geen probleem qua grote. Is idd meer dan verdubbeling...
  Moderator woensdag 12 maart 2014 @ 09:40:10 #6
45833 crew  Fogel
pi_137647824
Met al die hoeken moet je extra opletten ivm "köldbrygga", daar heb je minder last van als je het zoals Deetch al aangeeft wat rechter maakt.
Heb je bij alle materialen ook berekend wat het kost om de boel winddicht te krijgen en vooral ook goed geisoleerd?

Denk ook aan isolatie in de grond rondom de uitbouw, bij mij is het een meter van het huis af nog geisoleerd met XPS om vorstindringing tegen te gaan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_137648029
quote:
3s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:33 schreef Deetch het volgende:
Persoonlijk vind ik al de hoekjes niet zo mooi. Kun je niet beter proberen een nette rooilijn te maken?

Dus de bovenkant van woonkamer, keuken, sauna en garage gelijktrekken en dan de onderkant van woonakmer en garage op op dezelfde lijn. Dan blijft het geheel ook symmetrisch.

En een verbouwingsvergunning krijgen heeft best wel wat voeten in aarde met welstand, bouwregels etc. Misschien verstandig om daar iemand voor in te huren?
De hoekjes zijn ideaal voor zonlicht en hoe de zon draait in ons geval. Aan de voorkant gelijk naken heb je gelijk in.

Regels zijn hier, Zweden, niet heel erg lastig. Juiste houtdiktes (sneeuw), 3 glas ramen, 15cm isolatie, zelfde dak en fasade types
  woensdag 12 maart 2014 @ 09:48:58 #8
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_137648048
Als je het zelf gaat bouwen in een hsb constructie houd dan aub de juiste opbouw van de wand en plafond goed in de gaten. Werk met de juiste folies aan de goede zijde van de wand. Als je dit niet goed doet (met bijvoorbeeld (dus fout) dampopen aan de binnenzijde en dampdicht aan de buitenzijde) kan je over 5 jaar opnieuw beginnen. Let idd zoals Fogel aangeeft op koudebruggen en hoe deze te voorkomen.

Je kan op internet bij diverse leveranciers zoals rockwool of isover product informatie vinden over hoe hsb op te bouwen
pi_137648606
Ik vind het totaal geen logische indeling, oogt erg rommelig zo.
pi_137648696
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 10:11 schreef friekin_ het volgende:
Ik vind het totaal geen logische indeling, oogt erg rommelig zo.
Dit inderdaad, het gevaar bestaat dat het geheel een soort zwaan-kleef-aan van aan elkaar gekoppelde ruimten wordt die weinig tot niks met elkaar te maken hebben.

Desalniettemin wel interessant om te volgen, ben benieuwd hoe en wat uiteindelijk gerealiseerd wordt. Wel een luxe dat je daar gewoon kan proberen of een aanbouw groot genoeg is en hem eventueel vergroten.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  PR/Manusje van alles woensdag 12 maart 2014 @ 10:25:12 #11
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_137648915
Probeer rechte lijnen te maken. En 'handels maten' ipv 2 meter, 1,8 meter of 2,4 bijvoorbeeld. Zal je aannemer blij mee zijn.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  PR/Manusje van alles woensdag 12 maart 2014 @ 10:27:21 #12
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_137648980
Ik zou er een grote rechthoek van maken. De garage kan je wel uit laten steken. Zou de voor de rest van de gevels drie stramienen aanhouden.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_137648986
Inderdaad, koudebruggen en goede ventilatie moet inderdaad goed geregeld worden. Hier is vrij veel informatie over te vinden op internet.
Ons huidige huis heeft zo goed als geen isolatie.
Onze muren nu, van buitenaf gezien: (fasade hout, (GEEN luchtruimte), winddoek, rechtstaande tandgroef (5cm, dragend), luchtruimte, liggende tandgroef (2cm), softboard, behangpapier...

Dit zal dus overal worden aangepast (aangezien we toch totaal renoveren). En de nieuwe constructie zal volgens de huidige bouwregels gelden qua isolatie, lucht, dampfolie,...

Isolatie zal dus veel beter zijn dan voordien en de ramen, en schuifdeuren zijn 3 dubbel glas met u waardes tussen de 0,5 en 0,7.

Het huis staat op ongeveer 1600m2 (40m*40m) en is dus volledig vrijstaand.

In de kosten berekening zit:
- hout voor constructie in de juiste diktes en C waardes (C24)
- gelijmd hout voor nokbalken etc in de juiste diktes
- latten voor luchtruimtes, gipsplaat bevestigen,...
- hout voor fasade
- vloer en plafond/dak hout in juiste diktes
- hout voor onderdak
- latten voor luchtruimte tussen onderdak en dakplaten
- ijzeren dakplaten (zelfde als huidig huis)
- ondervloer
- voldoende isolatie in muren, vloer en plafond
- gipsplaten voor binnenkant

Dit komt uiteindelijk per m2 erg goedkoop uit... Mede door betere prijzen via lokale houtzagerij en lokale isolatie prijzen.

De ramen komen uit Polen, met goede lokale referenties, geinstalleerd door Zweeds bedrijf.
Heel exacte offertes heb ik nog niet, weet nog niet precies hoeveel ramen etc.
Maar de schatting ligt op ongeveer 4.000-5.000 euro voor alle ramen en 2 grote schuifdeuren. Alles 3 glas, u waarde tussen de 0,5 en 0,7 en 10 jaar garantie. Prijs is incl transport en installatie. Wel met Zweeds belastingvoordeel (50% korting op uurloon).

Gepraat met lokale bouwbedrijfjes en wat "rondgereden" in het dorp ivm kijken naar fundering. 3 bouwbedrijfjes raadde me hetzelfde aan (plintar, soort van betonnen palen in de grond), eentje raadde betonplaat aan. Rondkijken in het dorp zijn er aardig wat huizen met exact dezelfde aanbouw (rechts en achterkant) met inderdaad paalfundering. Het type van grond in mijn straat zou goed geschikt zijn hiervoor en ze moeten tussen de 1 en 1,1m diep in de grond voor vorstvrij te staan. (vorstgrens * typegrondfactor = diepte)
Paalfundering is relatief goedkoop en aangezien we geen vloerverwarming willen hebben een goede oplossing. Door de natuurlijke ventilatie heb je ook geen vocht/condensproblemen
pi_137649120
quote:
3s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:34 schreef Deetch het volgende:

[..]

Of dat maar een bepaald % van je kaveloppervlakte bebouwd mag zijn. Kun je een schetsje maken van je huis op je kavel. Is het trouwens vrijstaand?
Op die tekening kan je zien dat hij alles gaat verbouwen behalve zn entree, dus tenzij zn entree in het huis van z'n buren ligt of hij gaat zn garage/woon gedeelte dwars door het huis van de buren heen bouwen, gok ik er op dat het hij vrijstaand woond :')

OT: Waarom alles zo schots en scheef en niet gewoon recht toe recht aan? ;o
pi_137649290
Waarom rommelig?

Zoals het wordt kijk je na de hal in een vrij grote ruimte met in de hoek een eettafel en kun je de woonkamer en de keuken zien.
Via de keuken kun je dan direct naar buiten of naar de eetkamer of naar de woonkamer.
In de muur tussen de garage en het huis zit nu al een deur die of naar het huis of naar de kelder gaat.

Als je langs de voorkant van het huis staat zie je het huis in het midden en ongeveer 2 dezelfde grootte aanbouwen aan de linker en rechterkant. Zelfde hoek, materiaal, en richting van het dak als het hoofd gebouw.
Aan de achterkant heb je inderdaad misschien een iets rommeliger gevoel maar dat heeft door allerlei dingen wel de beste ligging in de tuin en zonrichting, bomen etc.

Zie jij misschien dingen die je anders zou doen dan bv?
pi_137649503
Op het schots en scheef zijn:
Misschien is het inderdaad beter badkamer/relax gedeelte en keuken aanbouw op dezelfde lijn te eindigen (dus niet nog iets extra voor de keuken. De reden waarom we dit deden was eigenlijk een lang verticaal raam daar te zetten, oogt recht op het oosten dus krijg je mooi zonlicht 's ochtends vroeg in de keuken.

Maar misschien ziet dat er langs de buitenkant inderdaad niet super uit...

Woonkamer kan niet aansluiten met keuken om verschillende redenen:
- dak wordt te hoog en bedekt slaapkamer raam dan
- komt dan erg dicht bij een boom die we liever laten staan
- beter ivm zonlicht

Garage kan aansluiten aan badkamer/keuken aanbouw en de voorkant op dezelfde lijn als begin van de woonkamer.

Zo krijg je dus: woonkamer en garage zelfde vorm met uitzondering dat de garage iets verder naar achter loopt.
Achteraanbouw 1 grote rechthoek van 9*3m

Vinden jullie dat wat minder raar?
pi_137652490
Dat lijkt vast al veel beter. Het wordt wel een heel groot huis ineens maar dat is een persoonlijke smaak.

kun je vanuit de relax/sauna ruimte ook naar buiten ivm afkoelen?
Supra Groningam Nihil
pi_137653282
quote:
3s.gif Op woensdag 12 maart 2014 12:12 schreef Deetch het volgende:
Dat lijkt vast al veel beter. Het wordt wel een heel groot huis ineens maar dat is een persoonlijke smaak.

kun je vanuit de relax/sauna ruimte ook naar buiten ivm afkoelen?
Idd. Wordt een heel stuk groter...
Ja vanuit relax kun je dan ook naar buiten naar het terras via weer een schuifdeur.
Terras (hout) is dan ongeveer 2-3m breed en van sauna tot aan woonkamer. Hele achterkant van het huis dus.
pi_137653855
Die sauna klinkt leuk maar in de praktijk zul je er het eerste jaar gebruik van maken en daarna heel weinig...
pi_137654648
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 12:55 schreef CarltonBanks het volgende:
Die sauna klinkt leuk maar in de praktijk zul je er het eerste jaar gebruik van maken en daarna heel weinig...
Dat is eigen mening. Ik kan je garanderen dat die minstens 1x per week aan zal staan en in de winter al helemaal :-)
  Moderator woensdag 12 maart 2014 @ 13:23:15 #21
45833 crew  Fogel
pi_137654843
quote:
1s.gif Op woensdag 12 maart 2014 13:18 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Dat is eigen mening. Ik kan je garanderen dat die minstens 1x per week aan zal staan en in de winter al helemaal :-)
Hij heeft wel een punt, ook een bekend fenomeen in Noorwegen. Je wil niet weten hoeveel saunas gedegradeerd zijn tot opslagplek ;)
Check voor je sauna eerst de tweedehandsmarkt, kan snel veel schelen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_137655375
quote:
1s.gif Op woensdag 12 maart 2014 13:23 schreef Fogel het volgende:

[..]

Hij heeft wel een punt, ook een bekend fenomeen in Noorwegen. Je wil niet weten hoeveel saunas gedegradeerd zijn tot opslagplek ;)
Check voor je sauna eerst de tweedehandsmarkt, kan snel veel schelen.
Zeker een punt. Is ook goed om te melden. maar niet in ons geval :-)
pi_137680998
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 10:44 schreef Virus3000 het volgende:
Op het schots en scheef zijn:
Misschien is het inderdaad beter badkamer/relax gedeelte en keuken aanbouw op dezelfde lijn te eindigen (dus niet nog iets extra voor de keuken. De reden waarom we dit deden was eigenlijk een lang verticaal raam daar te zetten, oogt recht op het oosten dus krijg je mooi zonlicht 's ochtends vroeg in de keuken.

Maar misschien ziet dat er langs de buitenkant inderdaad niet super uit...

Woonkamer kan niet aansluiten met keuken om verschillende redenen:
- dak wordt te hoog en bedekt slaapkamer raam dan
- komt dan erg dicht bij een boom die we liever laten staan
- beter ivm zonlicht

Garage kan aansluiten aan badkamer/keuken aanbouw en de voorkant op dezelfde lijn als begin van de woonkamer.

Zo krijg je dus: woonkamer en garage zelfde vorm met uitzondering dat de garage iets verder naar achter loopt.
Achteraanbouw 1 grote rechthoek van 9*3m

Vinden jullie dat wat minder raar?
Ik denk dat je vooral je eigen afweging moet maken.

Wat users hier aangeven, is dat een verspringende gevel nadelen heeft. De buitenkant van het huis moet in dat geval zo simpel mogelijk zijn om problemen als lekkage en koudebruggen te voorkomen. Daarnaast kun je veel minder met standaard-oplossingen en standaard-maten werken en dat zal zich wreken in de kosten. En natuurlijk kunnen hoekjes en uitbouwtjes mooi zijn, maar het tegengestelde is vaak waar : rommelig en niet in verhouding.

Denk er in ieder geval goed over na. Niks is onmogelijk, maar het maakt je ontwerp een stuk ingewikkelder, op technisch gebied, op esthetisch gebied, en zeer waarschijnlijk duurder.
  † In Memoriam † donderdag 13 maart 2014 @ 00:28:40 #24
25682 2cv
Niet subtiel
pi_137681714
Als je meer een idee wilt hebben hoe groot het is: leg je ontwerp uit met touw. Gewoon met een (flinke) rol touw de tuin in gaan en waar muur komt, leg jij touw neer.

Of teken het (met potlood) uit op papier (op schaal uiteraard), knip meubels en andere meuk uit wat je er in wilt hebben en leg het er in. Dan kan je eenvoudig een 'muur' verplaatsen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_138112765
Zo, bouwaanvraag wordt vandaag ingediend, heb al meeting gehad met de persoon die erover gaat en die zei dat er geen rare dingen waren dus dat het meer een formaliteit zal zijn ipv een echte beslissing. Duurt wel tussen de 6-10 weken...

Plannen:

Grondplan

Zicht naar het noorden en zuiden

Zicht naar het oosten en westen

Details

Zo ziet dus een bouwaanvraag in Zweden eruit. (in mijn dorp toch)

De regels waar ik me aan moest houden waren:
- Niet meer dan 1/5de van het perceeloppervlak bebouwd. Dit komt neer op niet groter dan 320m2 grondoppervlak. Groot genoeg dus...
- Indien dichter dan 4,5m van de buren moeten buren toestemming geven
- 4,5m van de straat minimum
- Niet hoger dan huidig huis
- Geen grote uiterlijke verschillen tussen bestaand huis en aanbouw

Verder:
Uiteindelijke afmetingen mogen best wat afwijken tijdens het bouwproces zolang het niet extreem afwijkt van de bouwaanvraag.
Er komt geen controle door de gemeente na afloop, hoeft dus ook niet geinspecteerd te worden.

Klinkt (voor mij) allemaal erg ideaal dus ben erg benieuwd :-).
De planning is om aanbouw 1 (deel keuken en relax) en aanbouw 2 (woonkamer) deze zomer te bouwen. Garage volgend jaar (geen geld/tijd nu).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')