abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140002027
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:11 schreef Heeinz het volgende:

[..]

Nou ik weet niet of dat kan, want het zit zo: [ afbeelding ]
Ik moet dus alleen die niet gefactureerde uren tellen, niet de gefactureerde of de aangenomen. Of is het misschien handiger als ik dat bestand even ergens upload?
=SOMMEN.ALS(C3:C19;A3:A19;"Reden niet gefactureerd";B3:B19;"herhaalklacht")

zo?

Als deze formule niet helemaal duidelijk kun je die sheet wel oploaden als je dat makkelijker lijkt. Je wilt getallen uit een kolom optellen die aan 2 condities voldoen?
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:32:35 #212
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_140002336
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:26 schreef Speculant. het volgende:

[..]

=SOMMEN.ALS(C3:C19;A3:A19;"Reden niet gefactureerd";B3:B19;"herhaalklacht")

zo?

Als deze formule niet helemaal duidelijk kun je die sheet wel oploaden als je dat makkelijker lijkt. Je wilt getallen uit een kolom optellen die aan 2 condities voldoen?
Lastig om uit te leggen, ik zal eens kijken wat ik met de tips kan en anders kom ik er binnenkort wel op terug. Bedankt iig :)
pi_140081967
Hoi, vraagje. Ik heb een bestand met daarin allerlei gegevens van personen. In een van deze tabellen staan hun geboortedata, bijvoorbeeld:

1-1-1980
2-2-1985
3-3-1955
10-4-1960

Alleen in plaats van 4 cellen heb ik er ongeveer 2000. Nu zou ik graag de gemiddeldes willen weten. Dus hoeveel mensen zitten in de leeftijdscategorie 18-35, 35-50, 50 - 65, 65+. Ik wil hiermee iets meer inzicht krijgen in de doelgroep.

Iemand enig idee hoe ik dit het best kan doen in Excel? Het zal ongetwijfeld makkelijk zijn, maar ik kom er even niet uit. Dank alvast :)
pi_140082328
quote:
5s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:02 schreef IBMWV het volgende:
Hoi, vraagje. Ik heb een bestand met daarin allerlei gegevens van personen. In een van deze tabellen staan hun geboortedata, bijvoorbeeld:

1-1-1980
2-2-1985
3-3-1955
10-4-1960

Alleen in plaats van 4 cellen heb ik er ongeveer 2000. Nu zou ik graag de gemiddeldes willen weten. Dus hoeveel mensen zitten in de leeftijdscategorie 18-35, 35-50, 50 - 65, 65+. Ik wil hiermee iets meer inzicht krijgen in de doelgroep.

Iemand enig idee hoe ik dit het best kan doen in Excel? Het zal ongetwijfeld makkelijk zijn, maar ik kom er even niet uit. Dank alvast :)
Het makkelijkst is het om gebruik te maken van de datum voor je leeftijdscategorie:
Als je al die geboortedatums in 1 kolom hebt, bijvoorbeeld A1 tot A2000. De onderstaande Tabel zet je er naast in bijvoorbeeld C1 en verder:
1
2
VAN(=C1)  TOT(=D1)   AANTAL(=E1)
1-1-1996 1-1-1979  =aantallen.als($A$1:$A$2000;$A$1:$A$2000;">"&C2;$A$1:$A$2000;"<"&D2)
De formule aantallen.als (of countifs in het engels), zal uit de eerste kolom tellen, wanneer het voldoet aan een aantal voorwaarden. De voorwaarde zie je daar achter namelijk wanneer de geboortedatum in groter is dan C2 en kleiner dan D2.

Eventueel kan je de datum van vandaag er in verwerken. Dat doe je dan door in C2 geen 1-1-1996 te zetten maar bijvoorbeeld: =DATUM(1996;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG()))
pi_140082359
Of je berekent voor iedere persoon de leeftijd en maakt daarna een histogram met je leeftijdsklassen. :P
pi_140082527
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:30 schreef snabbi het volgende:

[..]

Het makkelijkst is het om gebruik te maken van de datum voor je leeftijdscategorie:
Als je al die geboortedatums in 1 kolom hebt, bijvoorbeeld A1 tot A2000. De onderstaande Tabel zet je er naast in bijvoorbeeld C1 en verder:
[ code verwijderd ]

De formule aantallen.als (of countifs in het engels), zal uit de eerste kolom tellen, wanneer het voldoet aan een aantal voorwaarden. De voorwaarde zie je daar achter namelijk wanneer de geboortedatum in groter is dan C2 en kleiner dan D2.

Eventueel kan je de datum van vandaag er in verwerken. Dat doe je dan door in C2 geen 1-1-1996 te zetten maar bijvoorbeeld: =DATUM(1996;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG()))
Ben net eens gaan klooien in Excel met de formule, maar ik ben bang dat ik er nog weinig van snap. Is er een soort van stappenplan om dit vanaf 'scratch' te doen? Dus enkel met een kolom met daarin een aantal geboortedata, en in plaats van 2000 zet ik hem even op 4. Dat vergroot de duidelijkheid voor mij al wat :P.
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:32 schreef sylvesterrr het volgende:
Of je berekent voor iedere persoon de leeftijd en maakt daarna een histogram met je leeftijdsklassen. :P
Dat klinkt makkelijk, alleen hoe bereken ik de leeftijd voor elke persoon? Stel ik wil de leeftijd berekenen op basis van de volgende geboortedatum:

07-03-1988

Het diagram kom ik vervolgens volgens mij wel uit. Kwestie van alle cellen selecteren en op 'diagram maken' klikken.
pi_140082695
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:43 schreef IBMWV het volgende:
Dat klinkt makkelijk, alleen hoe bereken ik de leeftijd voor elke persoon? Stel ik wil de leeftijd berekenen op basis van de volgende geboortedatum:

07-03-1988

Het diagram kom ik vervolgens volgens mij wel uit. Kwestie van alle cellen selecteren en op 'diagram maken' klikken.
=DATEDIF(A2;TODAY();"y") waarbij A2 de geboortedatum is levert de leeftijd in jaren op.

Zie http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ESSQ77HHILR8.xlsx voor een voorbeeld.
pi_140082906
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:53 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

=DATEDIF(A2;TODAY();"y") waarbij A2 de geboortedatum is levert de leeftijd in jaren op.

Zie http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ESSQ77HHILR8.xlsx voor een voorbeeld.
_O_ Volgens mij heb ik hem door en kan ik hier mee aan de slag! Net hem even zelf uitgevoerd met het voorbeeldbestand en dat lukt. Nu alleen Data Analysis Toolpak installeren en dan zou het moeten lukken. Erg bedankt!
pi_140083426
quote:
14s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:07 schreef IBMWV het volgende:

[..]

_O_ Volgens mij heb ik hem door en kan ik hier mee aan de slag! Net hem even zelf uitgevoerd met het voorbeeldbestand en dat lukt. Nu alleen Data Analysis Toolpak installeren en dan zou het moeten lukken. Erg bedankt!
Data Analysis Toolpak heb je in principe niet nodig. In kolom D-E heb je ook een histogram, maar met formules. :)
pi_140131577
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:36 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Data Analysis Toolpak heb je in principe niet nodig. In kolom D-E heb je ook een histogram, maar met formules. :)
Ik kan je hulp toch nog even gebruiken merk ik. Ik ging er zelf eens mee spelen en dat ging minder makkelijk dan ik dacht.

Ik heb mijn eigen Excel-bestand even geüpload met daarin alle data (3 kolommen: Geboortedatum, geslacht en leeftijd). Verder heb ik een aantal leeftijdsgroepen:

18 - 35
35 - 50
50 - 65
65 - 80
80 +

Ik zou graag een grafiek of cirkeldiagram willen maken waarin alle leeftijden getoond worden per leeftijdsgroep. Dus er zijn bijvoorbeeld 100 mensen in de groep 18 - 35 enzovoort.

Moet volgens mij te doen zijn met enkele muisklikken, maar bij mij lijkt het kwartje niet te vallen. Al wat Youtube-instructiefilmpjes gekeken maar helaas. Het is ook gelijk het eerste en het laatste wat ik in Excel moet doen.

Zou jij kunnen helpen? Mijn bestand staat hier:

:@


Edit: lijkt te lukken al. Gelukt. *)

[ Bericht 4% gewijzigd door IBMWV op 19-05-2014 17:34:01 ]
pi_140137556
quote:
14s.gif Op maandag 19 mei 2014 15:37 schreef IBMWV het volgende:

[..]

Ik kan je hulp toch nog even gebruiken merk ik. Ik ging er zelf eens mee spelen en dat ging minder makkelijk dan ik dacht.

Ik heb mijn eigen Excel-bestand even geüpload met daarin alle data (3 kolommen: Geboortedatum, geslacht en leeftijd). Verder heb ik een aantal leeftijdsgroepen:

18 - 35
35 - 50
50 - 65
65 - 80
80 +

Ik zou graag een grafiek of cirkeldiagram willen maken waarin alle leeftijden getoond worden per leeftijdsgroep. Dus er zijn bijvoorbeeld 100 mensen in de groep 18 - 35 enzovoort.

Moet volgens mij te doen zijn met enkele muisklikken, maar bij mij lijkt het kwartje niet te vallen. Al wat Youtube-instructiefilmpjes gekeken maar helaas. Het is ook gelijk het eerste en het laatste wat ik in Excel moet doen.

Zou jij kunnen helpen? Mijn bestand staat hier:

:@


Edit: lijkt te lukken al. Gelukt. *)
Ik had je bericht vanmiddag gelezen maar kon er niet op reageren ivm werk. Je hebt het al opgelost zie ik, top! ^O^
pi_140141874
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
pi_140146547
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 20:11 schreef Niesl het volgende:
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
Zonder macro zou ik denk ik kiezen voor het werkblad op te slaan als een CSV bestand. Vervolgens dit bestand te openen via Word. Vervolgens de komma of puntkomma via CTRL H zoeken en vervangen door ^p. Dan je Word bestand kopieren naar je Excel blad.

Uiteraard is het eea wel afhankelijk van welke type gegevens in je Excel werkblad staan.
pi_140147626
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 20:11 schreef Niesl het volgende:
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
1
2
3
4
5
Sub blaat()
    For i = 2 To ActiveSheet.UsedRange.Columns.Count Step 1
        Range(Cells(1, i), Cells(1, i).End(xlDown)).Copy Cells(1, 1).End(xlDown).Offset(1, 0)
    Next i
End Sub
Dit stukje code kopieert de data van kolommen 2 tot en met de laatst gebruikte kolom naar kolom 1.

Aannames:
- De kolommen bevatten geen blanco cellen
- De data begint in kolom 1
- De lijsten beginnen in rij 1
pi_140208791
Ik wil een optelling maken van de som uit 2 kolommen, zonder hiervoor een extra kolom te moeten toevoegen. Ik denk dat mijn afbeelding meer duidelijkheid geeft:



Het is gelukt met sumproduct :):

=SUMPRODUCT(INDIRECT(N3&"!K1:K5");INDIRECT(N3&"!L1:L5"))

[ Bericht 16% gewijzigd door Soldier2000 op 21-05-2014 18:08:27 ]
BlaBlaBla
  woensdag 21 mei 2014 @ 18:20:40 #226
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140212445
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 20:11 schreef Niesl het volgende:
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
Met INDEX kan ie ook wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140339664
Ik probeer een aantal keer met de holt-winters' method een time series te voorspellen, hiervoor gebruik ik de solver in Excel om de parameters te schatten. Deze moeten tussen 0 en 1 zijn, waarbij vervolgens de forecast accuracy index geminimaliseerd moet worden. Hiervoor gebruik ik de volgende VBA-code:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 For i = 1 To 52
        Sheets("Forecasting").Select
        Solverreset
        SolverOk SetCell:=Range("DN5").Offset(0, 5 * i).Address, MaxMinVal:=3, ValueOf:=0, ByChange:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address, _
            Engine:=1, EngineDesc:="GRG Nonlinear"
        SolverAdd CellRef:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address, Relation:=1, FormulaText:="1"
        SolverAdd CellRef:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address, Relation:=3, FormulaText:="0"
        Results = SolverSolve(True, "SolverIteration")
        SolverFinish KeepFinal:=1
        Sheets("Optimization").Select
        Range("A1").Offset(i, 0).Select
        ActiveCell.Value = i
        Range("B1").Offset(i, 0).Select
        ActiveCell.Value = Results
    Next i

Het probleem is dat de solver steeds als result de waarde 5 terug geeft, wat "Solver could not find a feasible solution." betekend, echter is elke solution waarbij de parameters een waarde tussen 0 en 1 krijgen een feasible solution. De solver zet echter voor veel parameters de waarde groter dan 1. Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?
pi_140344264
Het is lastig je ding te volgen vanuit de code alleen. Ik begrijp sowieso niet waarom je de solver met een eigen iteratie doorloopt. Probeer je wijzigende parameters eens te verkleinen. Een leuk filmpje hierover is:
pi_140348608
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 14:24 schreef snabbi het volgende:
Het is lastig je ding te volgen vanuit de code alleen. Ik begrijp sowieso niet waarom je de solver met een eigen iteratie doorloopt. Probeer je wijzigende parameters eens te verkleinen. Een leuk filmpje hierover is:
De iteratie is bedoeld omdat de forecast steeds een week opgeschoven moet worden. Voor i=1 wordt week 1-52 gebruikt om de parameters te bepalen, voor i=2 worden week 2-53 gebruikt, etc.. Het probleem zit 'm vooral in dat Excel waardes aan de variabelen gaat toekennen die buiten de constraints liggen, terwijl ze als enige constraint hebben dat ze tussen 0 en 1 moeten zijn.

De oorzaak hiervan zou kunnen zijn dat de constraints niet goed gezet worden in de VBA, echter zijn deze aangemaakt met behulp van het opnemen van een macro en zouden ze dus wel goed moeten zijn.

Edit: Opgelost, blijkbaar ging het mis bij SolverAdd CellRef:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address. Het toevoegen van DL2 moet apart gedefinieerd worden, nu werden er helemaal geen constraints toegevoegd.

[ Bericht 6% gewijzigd door _superboer_ op 25-05-2014 16:55:56 ]
pi_140381886
Hallo,

Op mijn werk wil men graag wat data van een website bijhouden. 1* per dag moet dat gedownload worden. Nu kan dat mooi met excel die gegevens eruit trekken. De verbinding maken is een fluitje van een cent dat is me al gelukt. Nu mijn probleem, het liefst zou ik gewoon een excel file in de morgen als de gebruiker (die dit wil bijhouden) zijn pc opstart automagisch laten opstarten is dit mogelijk?
  maandag 26 mei 2014 @ 13:13:32 #231
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140382662
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 12:52 schreef Basp1 het volgende:
Hallo,

Op mijn werk wil men graag wat data van een website bijhouden. 1* per dag moet dat gedownload worden. Nu kan dat mooi met excel die gegevens eruit trekken. De verbinding maken is een fluitje van een cent dat is me al gelukt. Nu mijn probleem, het liefst zou ik gewoon een excel file in de morgen als de gebruiker (die dit wil bijhouden) zijn pc opstart automagisch laten opstarten is dit mogelijk?
Snelkoppeling toevoegen aan de start-up folder: http://office.microsoft.c(...)cel-HA010158030.aspx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_140382951
Dankjewel, dat het zo makkelijk zou zijn had ik niet verwacht. :D
pi_140471020
Opgelost!

[ Bericht 98% gewijzigd door Rquiem op 28-05-2014 16:33:13 ]
pi_140476133
Weet iemand of het mogelijk is om via vba alle koppelingen te openen, data bij te werken, en weer af te sluiten?
Eerst denken, dan typen
pi_140477792
quote:
7s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:10 schreef Piger het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om via vba alle koppelingen te openen, data bij te werken, en weer af te sluiten?
Waarom zou dat niet kunnen? Als je de koppelingen hebt (ja, die heb je: ActiveWorkbook.LinkSources(xlExcelLinks) is een array met de Excel-links), dan kan je deze bestanden openen, bewerken, opslaan en sluiten.
pi_140530592
Ik heb een excelfile met ±250000 regels. In die file staat o.a. per regel een cel met daarin bijvoorbeeld:
TTTTCTCTCTCT
TTTTTATATATATATAT
GGGGGGGGGTGGGGAGAGTGAGAGAGAG

Ik wil per cel bepalen wat het aantal unieke letters is in die cel. Voor deze drie is dat prima met de hand te doen:
TTTTCTCTCTCT 2 (T en C)
TTTTTATATATATATAT 2 (T en A)
GGGGGGGGGTGGGGAGAGTGAGAGAGAG 3 (G, T en A)

Die getallen wil ik excel laten uitrekenen dus, achter de haakjes hoeft er niet bij, is puur voor de verduidelijking even neergezet. Hoe kan je dit handig oplossen zonder gebruik te maken van VBA (daar heb ik nog geen kaas van gegeten helaas... :@ ) iemand een idee/voorzetje hoe dit te tackelen?
  vrijdag 30 mei 2014 @ 09:55:22 #237
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140531312
Hoe lang is de langste code (ongeveer)?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140531598
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 09:55 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe lang is de langste code (ongeveer)?
Ik heb na lang rommelen al een oplossing: Ik gebruik de functie SUBSTITUEREN om te bepalen hoeveel A, C, G of T in de tekst aanwezig is. Dat worden dus 4 kolommen. Vervolgens bepaal ik m.b.v. de lengte van de eerste tekst gecombineerd met de 'substitutie' tekst hoeveel van elke letter aanwezig is.
Daarna nog wat andere dingen gedaan om het op te lossen. Dat opschrijven is lastig maar het is gelukt.
pi_140870506
Is het mogelijk om deze pagina in Excel te bouwen?

Dat tabelletje met data en een pie chart is geen enkel probleem natuurlijk. Ik loop vast bij de timeline chart...

Ik heb een paar tutorials gevonden, maar het lukt me niet om het werkend te krijgen.
- http://www.smartsheet.com/blog/gantt-chart-excel
- http://www.excel-easy.com/examples/gantt-chart.html

Twee voorbeelden met waar ik genoeg aan zou hebben, maar ik krijg niet wat ik wil zien.

Iemand die me kan helpen?

Wat ik nu heb:


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2014 14:44:42 ]
  maandag 9 juni 2014 @ 14:51:56 #240
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140870902
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 14:42 schreef zarGon het volgende:
Is het mogelijk om deze pagina in Excel te bouwen?

Dat tabelletje met data en een pie chart is geen enkel probleem natuurlijk. Ik loop vast bij de timeline chart...

Ik heb een paar tutorials gevonden, maar het lukt me niet om het werkend te krijgen.
- http://www.smartsheet.com/blog/gantt-chart-excel
- http://www.excel-easy.com/examples/gantt-chart.html

Twee voorbeelden met waar ik genoeg aan zou hebben, maar ik krijg niet wat ik wil zien.

Iemand die me kan helpen?

Wat ik nu heb:
[ afbeelding ]
Ik gebruik een Gantt-chart die werkt met voorwaardelijke opmaak -> http://www.vertex42.com/ExcelTemplates/excel-gantt-chart.html

Of probeer het op deze manier: http://office.microsoft.c(...)px#BMfloatingcolumns of http://www.techrepublic.c(...)lumn-chart-in-excel/ (maar kies dan voor horizontaal ipv verticaal)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')