quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:33 schreef clint855 het volgende:
Ik date momenteel met een meisje die borderline heeft en dit ook direct heeft gezegd. Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb wat het écht inhoud en waar ik rekening mee moet houden.
Ze zegt alleen dat ze soms met haarzelf in de knoop zit en ze 'moeilijke' tijden heeft, maar wat houdt dat precies in?
Verder is er echt een klik tussen ons, maar wil ik niet verder als het echt alles van mij gaat vergen omdat zij een persoonlijkheidsstoornis heeft.
Zijn hier mensen die ook een partner hebben met borderline of meegemaakt hebben? Of mij hier meer over kunnen vertellen.
Heb namelijk geen flauw idee wat te verwachten want ik ken haar gewoon als een normale vrouw en bespeur nou niet echt een stoornis.
Waarom zou je een relatie die emotioneel gezien een rollercoaster is, niet negatief ervaren?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 15:53 schreef GaG het volgende:
Bij mij zit het in de familie en geen van allen kunnen 'normaal' een relatie onderhouden.
Degene die ik naast mijn familie ken zijn ook allen hier in mindere mate toe in staat. Dat wil zeggen dat de relatie altijd een rollercoaster van emoties is (wat niet iedereen als negatief ervaart).
Sommige mensen vinden dit interessanter dan stabiel, die ervaren dat soms als saaiquote:Op dinsdag 11 maart 2014 15:54 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom zou je een relatie die emotioneel gezien een rollercoaster is, niet negatief ervaren?
Ah! Ja, je hebt gelijk. Zelfde geld als die rits aan mensen die stappen niet leuk vinden als ze geen drugs of alcohol in hun lijf hebben. En dat ze aleen plezier kunnen hebben wanneer ze lazerus zijn.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 15:55 schreef GaG het volgende:
[..]
Sommige mensen vinden dit interessanter dan stabiel, die ervaren dat soms als saai
Wellicht zit het in het midden en presteert zij het om telkens een slag mannen in huis te halen en zijn de mannen niet in staat met haar nukken om te gaan?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:18 schreef snakelady het volgende:
Een goede vriendin van mij is borderliner en ik weet dat ze nogal moeite heeft met relaties, of beter gezegd, de mannen bij wie ze was hebben moeite met haar.
Nu wil ze ook gene relatie meer.
In onze vriendschap heb ik er weinig tot geen last van, ze kan soms bruut direct zijn maar dat kan ik dan wel weer waarderen.
Een begripvolle man, die zich kan inleven en tegelijkertijd ook kan ondersteunen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:36 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Wellicht zit het in het midden en presteert zij het om telkens een slag mannen in huis te halen en zijn de mannen niet in staat met haar nukken om te gaan?
Een ruggegraatloze slaaf zeg maar.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:47 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Een begripvolle man, die zich kan inleven en tegelijkertijd ook kan ondersteunen.
Sowieso zijn relaties met iemand met een psychische stoornis moeilijk. Een relatie met iemand die depressief is, hoeft echt niet makkelijker te zijn dan een relatie met een borderliner. Maar goed, blijkbaar staren veel mensen hier zich blind op het beruchte imago van egoistische hysterische vrouwen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:32 schreef LizzyYAY het volgende:
Achja deze disscussie zal toch nooit stoppen. Sommige mensen haten borderliners en anderen niet. Zal toch nooit veranderen. Ik probeer mijn uiterste best te doen om me in te leven in iemand anders, vooral als ik diegene gekwetst heb of pijn heb gedaan. Ik probeer er voor te zorgen dat dit niet meer gebeurt en probeer naar mijzelf te kijken via zijn of haar ogen. Dan kan ik inderdaad zien dat zij het niet altijd makkelijk hebben met mij en daar voel ik me ook erg rot onder. Dat is al een hele verandering met een paar jaar geleden, toen intereseerde mij het niet. Wat ik probeer te zeggen is dat ik mijn best doe om me in te leven in een niet-borderliner, maar dat er in mijn omgeving maar weinig mensen zijn die zich proberen in te leven in mij. Dat vind ik erg jammer. Ja ik ben degene met borderline en ik zal aan mezelf moeten werken en niemand anders, maar af en toe een beetje begrip tonen kan geen kwaad. Net als dat ik af en toe een schop onder mijn kont nodig heb, zo heb ik af en toe ook iemand nodig die een beetje begrip toont.
Ja inderdaad. Men hoeft echt niet alles van mij te pikken, dat zou ik nieteens willen, maar een beetje proberen te begrijpen waarom ik soms bepaalde dingen doe of zeg zal erg fijn zijn. Je kan pas weten wat er in iemand omgaat als je hem of haar probeert te begrijpen. Ik had nooit door dat ik mensen kwetste of pijn deed met mijn gedrag, totdat mij dit verteld werd. Toen pas snapte ik hoe andere mensen zich voelden en sindsdien probeer ik er rekening mee te houden. Dat zou andersom toch ook moeten kunnen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 21:55 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Sowieso zijn relaties met iemand met een psychische stoornis moeilijk. Een relatie met iemand die depressief is, hoeft echt niet makkelijker te zijn dan een relatie met een borderliner. Maar goed, blijkbaar staren veel mensen hier zich blind op het beruchte imago van egoistische hysterische vrouwen.
Wat je zegt, een beetje begrip is ook wel fijn. Ik gebruik mijn stoornis niet als excuus om mijn gedrag te rechtvaardigen, maar het is wel fijn als iemand begrijpt dat ik soms geen overzicht heb in mijn emoties en dat dingen daarom wat moeilijker voor mij zijn dan bij de meeste mensen.
Daarbij, je bent veel meer dan een borderliner. Er bestaan ook nog eigenschappen zoals intelligentie, empathie, gevoel voor humor, spontaniteit, doorzettingsvermogen, etc. Dat soort eigenschappen kunnen maken dat iemand jou de moeite waard vindt om een relatie met jou te hebben.
Dus je hebt net als de rest van ons volwassenen die geen afwijking hebben, verantwoordelijkheid genomen voor je doen en laten en je asociaal gedrag aangepast om niet langer schade toe te richten aan anderen?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:31 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Men hoeft echt niet alles van mij te pikken, dat zou ik nieteens willen, maar een beetje proberen te begrijpen waarom ik soms bepaalde dingen doe of zeg zal erg fijn zijn. Je kan pas weten wat er in iemand omgaat als je hem of haar probeert te begrijpen. Ik had nooit door dat ik mensen kwetste of pijn deed met mijn gedrag, totdat mij dit verteld werd. Toen pas snapte ik hoe andere mensen zich voelden en sindsdien probeer ik er rekening mee te houden. Dat zou andersom toch ook moeten kunnen.![]()
Ik kan nu terug kijken en schaam me erg voor de persoon die ik toen was. Als ik mezelf toen was tegen gekomen was mijn advies ook 'run!' geweest. Maar mensen veranderen, en ik (gelukkig) ook. Het is alleen jammer dat niet iedereen dat ziet en je dan vaak herrinert word aan hoe je voorheen was.
Ik hoef geen speciale behandeling, dat heb ik nooit gezegt. Ik wil alleen af en toe een beetje begrip, op de manier die de 'normale' mensen ook naar elkaar toe hebben in lastige situaties. Waarom mag ik dat dan niet als ik het even moeilijk heb? Vind het niet meer als normaal om begrip te hebben voor elkaar, of je nou wel of geen borderliner bent.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:37 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dus je hebt net als de rest van ons volwassenen die geen afwijking hebben, verantwoordelijkheid genomen voor je doen en laten en je asociaal gedrag aangepast om niet langer schade toe te richten aan anderen?
Dat lijkt mij goed en niet meer dan normaal maar vanwaar dan nog steeds die onterechte slachtofferrol en de "eis" dat men je een speciale behandeling moet geven?
Ik heb bijzonder weinig begrip voor mensen die andere mensen schade berokkenen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:18 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Ik hoef geen speciale behandeling, dat heb ik nooit gezegt. Ik wil alleen af en toe een beetje begrip, op de manier die de 'normale' mensen ook naar elkaar toe hebben in lastige situaties. Waarom mag ik dat dan niet als ik het even moeilijk heb? Vind het niet meer als normaal om begrip te hebben voor elkaar, of je nou wel of geen borderliner bent.
Volgens mij luister je helemaal niet naar wat ik zeg, of wel soms? Ik WAS zo maar nu niet meer. Ik houd nu rekening met mensen en verwacht dan ook dat ze dit bij mij doen. Waarom zouden anderen geen rekening met mij moeten houden en ik wel met hen? Omdat ik borderline heb verdien ik geen begrip? Ik doe mensen geen pijn meer, in ieder geval niet meer of niet minder dan dat een persoon zonder borderline zou doen. Ik vraag niet om medelijden maar om een beetje inlevingsvermogen. Zoals ik ook bij anderen doe.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:22 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik heb bijzonder weinig begrip voor mensen die andere mensen schade berokkenen.
Denk je dat ik begrip zou krijgen als ik gekke capriolen uithaal en mensen fysiek of geestelijk schade toebreng omdat ik het "even" moeilijk heb?
In dat geval kan je evenveel begrip verwachten als elk ander normaal persoon maar dat is volgens mij niet helemaal wat jij wilt.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:32 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Volgens mij luister je helemaal niet naar wat ik zeg, of wel soms? Ik WAS zo maar nu niet meer. Ik houd nu rekening met mensen en verwacht dan ook dat ze dit bij mij doen. Waarom zouden anderen geen rekening met mij moeten houden en ik wel met hen? Omdat ik borderline heb verdien ik geen begrip? Ik doe mensen geen pijn meer, in ieder geval niet meer of niet minder dan dat een persoon zonder borderline zou doen. Ik vraag niet om medelijden maar om een beetje inlevingsvermogen. Zoals ik ook bij anderen doe.
Dat is wel wat ik wil, maar niet wat ik krijg. Wat ik krijg in mijn omgeving is 0,0 begrip want 'ik heb borderline'. Ik heb uiteraard wel een paar vrienden die mij behandelen als een normaal persoon en dat vind ik erg fijn. Daarom kan ik ook zo goed met ze overweg en hun zijn ook de reden dat ik heb besloten aan mezelf te werken, omdat ik hun niet kwijt wil raken. Maar voor het grootste gedeelte word ik behandeld als een patient en daar word ik weleens moe van.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
In dat geval kan je evenveel begrip verwachten als elk ander normaal persoon maar dat is volgens mij niet helemaal wat jij wilt.
Natuurlijk niet, als er een keer een stempel op is gedrukt krijg je geen begrip, behalve als men het niet weet, dan weer wel of je krijgt goedbedoeld overdreven gezanik van och halve gek ik help je wel hoor. Ik heb niet eens borderlinetrekken trouwens hoorde ik vandaag. Ergerlijk.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
In dat geval kan je evenveel begrip verwachten als elk ander normaal persoon maar dat is volgens mij niet helemaal wat jij wilt.
Heb je zelf geen borderline? Je ziet alles zo zwart-wit.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Die mensen reageren vanuit onwetendheid. Hier reageert men alsof borderliners allemaal egoistische aanstellers zijn die het leuk vinden om in hun armen te krassen en te roepen dat ze zelfmoord gaan plegen puur omdat ze daar aandacht mee willen trekken. Dat is het beeld wat ze van borderline hebben en daar willen ze niet vanaf wijken. Of ze hebben ervaring met iemand met borderline en concluderen dat iedereen met borderline exact hetzelfde is.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:43 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, als er een keer een stempel op is gedrukt krijg je geen begrip, behalve als men het niet weet, dan weer wel of je krijgt goedbedoeld overdreven gezanik van och halve gek ik help je wel hoor. Ik heb niet eens borderlinetrekken trouwens hoorde ik vandaag. Ergerlijk.
Ik wilde het me ook al afvragen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 04:53 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Heb je zelf geen borderline? Je ziet alles zo zwart-wit.
Die vriendin waar ik het eerder over had heeft een moeilijke tijd gehad, ook met psychoses en dergelijke.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:22 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik heb bijzonder weinig begrip voor mensen die andere mensen schade berokkenen.
Denk je dat ik begrip zou krijgen als ik gekke capriolen uithaal en mensen fysiek of geestelijk schade toebreng omdat ik het "even" moeilijk heb?
Vind het fijn voor je dat dat zo uitgepakt is.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:45 schreef snakelady het volgende:
[..]
Die vriendin waar ik het eerder over had heeft een moeilijke tijd gehad, ook met psychoses en dergelijke.
Andere mensen zeiden me dat ik maar moest stoppen met haar vriendin zijn, ik heb dit nooit begrepen, net als in een relatie ben je ook vriendinnen in voor- en tegenspoed, nu gaat het al jaren heel goed met haar, ze heeft de juiste medicatie en iemand die niet weet dat ze borderliner is en andere psychische aandoeningen heeft zal het niet eens merken.
De kans is er alleen wel dat ze weer eens een terugslag krijgt, maar dan zal ik er ook weer voor haar zijn, net als ze er voor mij is geweest toen ik het moeilijk had met diverse zaken zoals een scheiding.
Dat instinct heb ik zelf niet. Sterker nog; ik heb eigenlijk nog nooit echt een serieuze relatie gehad.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:27 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik denk zelf dat de borderliners die hier komen en er eerlijk over praten al op de goede weg zijn. Helaas hebben het gros van de borderliners een Chinese muur voor hun kop en geven continue de hele wereld de schuld van hun problemen.
Maar ik denk toch wel dat borderliners een soort instinct hebben om kwetsbare mannen te zoeken. Ik heb zelf een milde vorm van autisme en was daarom ook kwetsbaar, omdat ik op sociaal gebied niet zo sterk ben.
Nu heeft ze een vriendje die weer heel jaloers is en een beetje een slaafje is van haar, ze had trouwens na meerdere dates binnen 5 dagen na wij uit elkaar gingen al een "vaste relatie" gevonden, hoe krijg je het voor elkaar.
Ik geniet nu van mijn rust en ben vreselijk blij dat ik niet meer onder 1 dak met haar hoeft te leven, tevens woont mijn zoontje voor 80% van de tijd bij mij, dus die is ook redelijk beschermd.
Heb jij wel de diagnose borderline of emotie regulatie stoornis gehad?quote:Op woensdag 12 maart 2014 11:15 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Dat instinct heb ik zelf niet. Sterker nog; ik heb eigenlijk nog nooit echt een serieuze relatie gehad.
Misschien omdat ik een man ben en omdat ik ook niet echt voldoe aan het standaardbeeld borderline. Bij mij stonden heel lang depressies en angstklachten op de voorgrond. Ik heb vijf jaar lang straatvrees gehad. Nu zijn de paniekaanvallen er niet en de depressies eigenlijk ook niet, maar nu spelen bij mij verlatingsangst, eenzaamheid en woede meer.
Ik was nog niet klaar met typenquote:Op woensdag 12 maart 2014 11:26 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Heb jij wel de diagnose borderline of emotie regulatie stoornis gehad?
Ik denk oprecht dat elke persoon die in een relatie met een borderliner heeft gezeten 'eerlijk praten' moeilijk kan relateren tot een persoon met borderline.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:27 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik denk zelf dat de borderliners die hier komen en er eerlijk over praten al op de goede weg zijn.
Borderliners merk je 'vaak' ook niet zo heel veel van aan de buitenkant. Met name bij zogenaamde high-functioning borderliners. Mensen met hoog IQ, die zich staande weten te houden in het bedrijfsleven door enorm slagvaardig te kunnen reageren en zich met name niet zorgen maken om het verleden en snel (juiste) beslissingen kunnen maken.quote:
Wanneer merkte je dan dat je een relatie met een borderliner had?quote:Op woensdag 12 maart 2014 12:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik denk oprecht dat elke persoon die in een relatie met een borderliner heeft gezeten 'eerlijk praten' moeilijk kan relateren tot een persoon met borderline.
Wie heeft er in een relatie met een borderliner gezeten die niet liegt, bedriegt, emotioneel manipulatief is?
En wie heeft er een relatie verbroken met iemand die borderline heeft zonder dat daar een shitstorm aan ellende uit weg kwam?
Je hebt zelfs communities die de stappen in een relatie met iemand met borderline beschrijven. In mijn geval was dat een 1 op 1 kopie van wat daar geschreven staat.
En als je op youtube intikt; "I have borderline personality disorder, how it feels like to have borderline" kom je toch ook vaak op dezelfde soort video's uit.
Dan is het leuk dat men tegen veel mensen hier loopt te roepen, jullie bekijken het allemaal wel heel erg zwart wit .. maar kun je ze dat kwalijk nemen?
Nou, dat interpreteer je zelf. Volgens mij beaamt iedereen dat wanneer je partner je manipuleert, liegt, bedriegt of claimt het beter is dat je de relatie beëindigt en voor jezelf gaat kiezen. Ik ken bijvoorbeeld een meid met borderline die ruim 5 jaar een relatie heeft gehad met een jongen (inmiddels 10 jaar als ze nog steeds bij elkaar zijn, maar ik heb haar jarenlang niet gesproken). Die jongen deed alles voor haar, heeft ontzettend veel geduld met haar gehad, ook toen ze vreemd ging met andere mannen. Ik had medelijden met die gozer en vond dat ze hem respectloos behandelde. Ik kan me wel enigzins voorstellen hoe het bij haar werkt dat ze hem als voetveeg behandelde en hem bedroog, maar ik keur dat absoluut niet goed. Ik zou ook geen medelijden met haar hebben als die jongen de relatie zou kappen; borderline of niet, je blijft verantwoordelijk voor je eigen daden.quote:Op woensdag 12 maart 2014 12:21 schreef TerryStone het volgende:
Het is dan ook opmerkelijk dat er zoveel mensen (met name mensen die geen borderline hebben) zijn die directe ervaringen van users hier, de talloze ervaringen van anderen over heel de wereld, de literatuur over borderline en de ervaringen/conclusies van psychologen zo eenvoudig aan de kant schuiven en doen alsof het allemaal wel mee valt.
Blijkbaar is het ok om je te gedragen als een enorme asshole en moet men er maar begrip voor hebben als je het labeltje borderline hebt...
Feit is dat behandeling van de stoornis nf in de kinderschoenen staat.quote:Op woensdag 12 maart 2014 12:21 schreef TerryStone het volgende:
Het is dan ook opmerkelijk dat er zoveel mensen (met name mensen die geen borderline hebben) zijn die directe ervaringen van users hier, de talloze ervaringen van anderen over heel de wereld, de literatuur over borderline en de ervaringen/conclusies van psychologen zo eenvoudig aan de kant schuiven en doen alsof het allemaal wel mee valt.
Blijkbaar is het ok om je te gedragen als een enorme asshole en moet men er maar begrip voor hebben als je het labeltje borderline hebt...
Toch laat je jezelf wel kennen door je beschrijving van jouw ervaring. Kennelijk heb je behoorlijk met je laten lopen en daar mag je oprecht van balen, dat zal je niet nog een keer gebeuren.quote:Op woensdag 12 maart 2014 12:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik denk oprecht dat elke persoon die in een relatie met een borderliner heeft gezeten 'eerlijk praten' moeilijk kan relateren tot een persoon met borderline.
Wie heeft er in een relatie met een borderliner gezeten die niet liegt, bedriegt, emotioneel manipulatief is?
En wie heeft er een relatie verbroken met iemand die borderline heeft zonder dat daar een shitstorm aan ellende uit weg kwam?
Je hebt zelfs communities die de stappen in een relatie met iemand met borderline beschrijven. In mijn geval was dat een 1 op 1 kopie van wat daar geschreven staat.
En als je op youtube intikt; "I have borderline personality disorder, how it feels like to have borderline" kom je toch ook vaak op dezelfde soort video's uit.
Dan is het leuk dat men tegen veel mensen hier loopt te roepen, jullie bekijken het allemaal wel heel erg zwart wit .. maar kun je ze dat kwalijk nemen?
Klinkt bekend. Als je zelfvertrouwen in de goot ligt en je minder makkelijk over je irritaties/verdriet praat dan neem je mensen ook niet makkelijk in vertrouwen, zeker niet als je dat een paar keer op je neus hebt gekregen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 13:36 schreef formerjellybean het volgende:
Ik heb juist de hele introverte kant juist van Borderline , dat het meer naar binnen slaat en juist niet echt het idee heb dat ik de boel bij elkaar lieg en bedrieg.
Het is meer dat ik een intensief gevoelsleven heb wat soms een relatie met mij wat moeilijker maakt omdat ik me moeilijker uit en je dus eigenlijk niet echt hoogte van me krijgt.
Ik heb juist meer de andere kant mee gemaakt dat ik juist vaak bedonderd werd en ik weet een ding van mezelf ik ben ontzettend loyaal, en juist niet dat ik met jan en alleman in bed duik.
Je hebt zoveel vormen van Borderline, tuurlijk je hebt er inderdaad mensen tussen zitten die met jan en alleman doen en bedriegen en liegen , maar ik denk heel eerlijk dat het een beetje zwart wit kijken is en heel erg eerlijk Borderline veel complexer is dan dat want het gaat veel dieper dan dat en ik denk dat daar nog weleens voorbij word gekeken.
Het zou kunnen dat de meeste borderliners 'op zoek' gaan naar de wat kwetsbare mensen. Kwetsbare mensen zijn een erg makkelijke 'prooi'. Ik weet van mezelf dat ik waarschijnlijk erg gemakkelijk over zo iemand heen wals. Ik heb eerder eens een relatie verbroken om deze reden. Hoewel ik het verschrikkelijk moeilijk vond heb ik hem toch laten gaan. Omdat ik wist dat hij een relatie met mij niet lang vol zou houden. Hij was veel te lief en soft, vond alles goed. Nu heb ik iemand gevonden die wat sterker in zijn schoenen staat, iemand die niet zo snel over zich heen laat lopen. En nu voel ik dat het goed zit. Hij remt mij af op bepaalde momenten en laat mij inzien wanneer ik verkeerd bezig ben. Perfect.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:27 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik denk zelf dat de borderliners die hier komen en er eerlijk over praten al op de goede weg zijn. Helaas hebben het gros van de borderliners een Chinese muur voor hun kop en geven continue de hele wereld de schuld van hun problemen.
Maar ik denk toch wel dat borderliners een soort instinct hebben om kwetsbare mannen te zoeken. Ik heb zelf een milde vorm van autisme en was daarom ook kwetsbaar, omdat ik op sociaal gebied niet zo sterk ben.
Nu heeft ze een vriendje die weer heel jaloers is en een beetje een slaafje is van haar, ze had trouwens na meerdere dates binnen 5 dagen na wij uit elkaar gingen al een "vaste relatie" gevonden, hoe krijg je het voor elkaar.
Ik geniet nu van mijn rust en ben vreselijk blij dat ik niet meer onder 1 dak met haar hoeft te leven, tevens woont mijn zoontje voor 80% van de tijd bij mij, dus die is ook redelijk beschermd.
Natuurlijk heb ik meegedaan. Ik heb mezelf om zeep geholpen in de relatie.quote:Op woensdag 12 maart 2014 13:48 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Toch laat je jezelf wel kennen door je beschrijving van jouw ervaring. Kennelijk heb je behoorlijk met je laten lopen en daar mag je oprecht van balen, dat zal je niet nog een keer gebeuren.
Maar ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat je dat allemaal afschuift op haar borderlinegedrag terwijl zelfs een nagenoeg "normaal" persoon gebruik gaat maken van de vrijheid die je iemand geeft.
Op mijn werk zucht en puft een oude autist bijvoorbeeld vreselijk als hem iets dwars zit, onze reactie is dan vaak te vragen of er iets dwars zit. Dat mechanisme is ingesleten en zorgt voor drempelverlaging voor hem, terwijl hij juist zijn shit moet leren uitspreken en zelf te kaderen.
Bij een borderliner is dat niet anders. Hen ontbreekt de zelfnullijn, en als jouw nullijn altijd positief en ondersteunend was in het begin van de relatie (wat toch echt gewoon een positief geladen staat is) en je zit een dagje wat minder in je vel dan betrekken zij dat meteen op hunzelf en bestaat het risico dat ze gaan testen, zuigen, afgeven, afhankelijk van hun persoonlijkheid.
Jouw taak is duidelijk te hebben en te houden wat jouw nullijn is en dingen bespreekbaar te maken en houden, maar dat geldt werkelijk voor álle relaties. Bij borderlineproblematiek moet je daar alleen soms wat stelliger in zijn.
Ik ben overigens van mening dat geen enkele psychische/psychiatrische aandoening "raar" is maar bovenal symptomen zijn van wanneer ons bewustzijn grip op zijn verwerking van de realiteit om zich heen verliest. Enkel uitvergrotingen van wat iedereen bekend zou moeten voorkomen.
Maar kan je ook jezelf afremmen als hij er niet is?quote:Op woensdag 12 maart 2014 15:00 schreef LizzyYAY het volgende:
Hij remt mij af op bepaalde momenten en laat mij inzien wanneer ik verkeerd bezig ben. Perfect.
Toen een vriend de term "borderliner" noemde, ik daar op ging zoeken en ik opeens 'onverklaarbaar gedrag" van haar begreep. Toen heb ik geopperd dat ze maar eens naar de psycholoog moest. Dat vond ze onzin want alleen mensen die 'ziek zijn' gaan naar een psycholoog. Niet veel later kwam daar bij de therapeut een diagnose uitrollen. Niet veel later waren we uit elkaar (en achteraf bleek nog dat ze de medische kosten nog nooit had gedeclareerd). Daar kwam dus een leuke boete (paar duizend) uit voort met allerlei incasso bureau onzin er achter aan.quote:Op woensdag 12 maart 2014 12:30 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Wanneer merkte je dan dat je een relatie met een borderliner had?
Ja, ik bedoel meer afremmen tegenover hem. Juist omdat ik me erg op mijn gemak voel bij hem laat ik me soms weleens perongeluk gaan. Niet altijd in de negatieve zin,maar meer als in dat ik dan te druk ben en zoveel dingen tegelijk wil doen samen met hem omdat ik het allemaal zo leuk vind. En het liefst wil ik het dan ook meteen. Bij andere mensen heb ik dit niet echt, het is puur naar hem gericht omdat ik hem zo leuk vind. Hij kan er gelukkig goed mee omgaan. Hij weet dat ik het goed bedoel, ik ben soms alleen net iets TE enthousiast dat ik er compleet hyper van kan worden.quote:Op woensdag 12 maart 2014 17:25 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Maar kan je ook jezelf afremmen als hij er niet is?
Heb jij die boete moeten betalen?quote:Op woensdag 12 maart 2014 18:04 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Toen een vriend de term "borderliner" noemde, ik daar op ging zoeken en ik opeens 'onverklaarbaar gedrag" van haar begreep. Toen heb ik geopperd dat ze maar eens naar de psycholoog moest. Dat vond ze onzin want alleen mensen die 'ziek zijn' gaan naar een psycholoog. Niet veel later kwam daar bij de therapeut een diagnose uitrollen. Niet veel later waren we uit elkaar (en achteraf bleek nog dat ze de medische kosten nog nooit had gedeclareerd). Daar kwam dus een leuke boete (paar duizend) uit voort met allerlei incasso bureau onzin er achter aan.
[ afbeelding ]
Ik heb een gedeelte van die kosten voor mijn rekening genomen omdat het incasso bureau de centen wou hebben en de rekening (incasso bureau kosten waren al >500,-)quote:
Dat heb ik ook wel een beetje.quote:Op woensdag 12 maart 2014 18:09 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel meer afremmen tegenover hem. Juist omdat ik me erg op mijn gemak voel bij hem laat ik me soms weleens perongeluk gaan. Niet altijd in de negatieve zin,maar meer als in dat ik dan te druk ben en zoveel dingen tegelijk wil doen samen met hem omdat ik het allemaal zo leuk vind. En het liefst wil ik het dan ook meteen. Bij andere mensen heb ik dit niet echt, het is puur naar hem gericht omdat ik hem zo leuk vind. Hij kan er gelukkig goed mee omgaan. Hij weet dat ik het goed bedoel, ik ben soms alleen net iets TE enthousiast dat ik er compleet hyper van kan worden.
Was het een soort van 'uitstelgedrag' dat ze die kosten niet had gedeclareerd? Of was het meer egoisme dat ze dacht "fuck it, hij betaalt wel..."quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb een gedeelte van die kosten voor mijn rekening genomen omdat het incasso bureau de centen wou hebben en de rekening (incasso bureau kosten waren al >500,-)
Het was inderdaad een soort uitstel gedrag. Vandaar dat de kosten opliepen tot bijna 3500,-quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:24 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Was het een soort van 'uitstelgedrag' dat ze die kosten niet had gedeclareerd? Of was het meer egoisme dat ze dacht "fuck it, hij betaalt wel..."
Ik kan snappen dat je dan behoorlijk pissed off bent ja. En terecht natuurlijk. Iemand anders je problemen op laten lossen is wel erg makkelijk.quote:Op woensdag 12 maart 2014 22:03 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het was inderdaad een soort uitstel gedrag. Vandaar dat de kosten opliepen tot bijna 3500,-
En op een gegeven moment kwam ze met de argumenten, als ik de vent was die ik altijd beweerde dat ik was, zou ik dat wel even oplossen voor haar. Dat heb ik gedaan en daarna kreeg ik te horen dat het al veel te laat was etc. (blablabla..)
quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb een gedeelte van die kosten voor mijn rekening genomen omdat het incasso bureau de centen wou hebben en de rekening (incasso bureau kosten waren al >500,-)
Ja, maar hoe lang houdt hij het vol om jou te corrigeren? Je zegt bepaalde momenten, maar vind hij het ook bepaalde momenten? Of vind hij dat je na 5x corrigeren toch wel eens iets uit je zelf kunt inzien. Als een hond 1x iemand bijt en je corrigeert hem, de 2e keer doe je hem toch weg. No offense.quote:Op woensdag 12 maart 2014 15:00 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Het zou kunnen dat de meeste borderliners 'op zoek' gaan naar de wat kwetsbare mensen. Kwetsbare mensen zijn een erg makkelijke 'prooi'. Ik weet van mezelf dat ik waarschijnlijk erg gemakkelijk over zo iemand heen wals. Ik heb eerder eens een relatie verbroken om deze reden. Hoewel ik het verschrikkelijk moeilijk vond heb ik hem toch laten gaan. Omdat ik wist dat hij een relatie met mij niet lang vol zou houden. Hij was veel te lief en soft, vond alles goed. Nu heb ik iemand gevonden die wat sterker in zijn schoenen staat, iemand die niet zo snel over zich heen laat lopen. En nu voel ik dat het goed zit. Hij remt mij af op bepaalde momenten en laat mij inzien wanneer ik verkeerd bezig ben. Perfect.
Klinkt heel herkenbaar. Ik kom niet in de schulden, maar moet nu al maanden even een brief opsturen om m'n huursubsidie te regelen en dat is teveel moeite. Dan eet ik gewoon niks als er niks is, ik zal er vandaag eens wat aan gaan doen. Ik wacht altijd tot het laatste moment. Ik ben helemaal gewend aan een ex die alle financiën regelde. Hij verdiende niks zelf, maar regelde tenminste wel de bankzaken. Ik mocht me daar niet mee bemoeien, nou helemaal prima.quote:Op woensdag 12 maart 2014 23:52 schreef Pulzzar het volgende:
Klinkt wel herkenbaar trouwens.![]()
Ik vind het soms ook moeilijk om mijn verantwoordelijkheden na te komen en dan kan het gaan om de meest simpele dingen. Zoals bijvoorbeeld geld overmaken, wat hooguit een paar minuten werk is. Gelukkig ben ik wel stabiel genoeg om mezelf op moeilijke momenten te herpakken en dit soort dingen na te komen. Ik heb gelukkig nooit grote schulden gehad en ook anderen niet met dit soort dingen opgezadeld.
Maar dit soort onverantwoordelijk gedrag komt idd vaak voor bij mensen met een borderline-stoornis. Ik heb het zelf vaak genoeg meegemaakt toen ik in groepstherapie zat.
Hij zegt altijd dat hij het niet erg vind. Iedere keer als hij dat doet dan leer ik het weer voor de volgende keer en probeer ik erop te letten dat het niet weer gebeurt. Bovendien moet ik hem ook corrigeren op bepaalde momenten. Hij heeft zelf namelijk ook borderline. Hij is alleen totaal anders dan mij. Je zou denken dat het een gigantisch drama zou zijn bij ons maar het is juist het tegenovergestelde. Juist omdat we elkaar zo goed begrijpen gaat het erg goed tussen ons. Ik denk zelf dat wij perfect voor elkaar zijn, we zijn beiden gelukkig en tegelijkertijd leren we van elkaar en helpen we elkaar om beter om te gaan met bepaalde dingen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:53 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ja, maar hoe lang houdt hij het vol om jou te corrigeren? Je zegt bepaalde momenten, maar vind hij het ook bepaalde momenten? Of vind hij dat je na 5x corrigeren toch wel eens iets uit je zelf kunt inzien. Als een hond 1x iemand bijt en je corrigeert hem, de 2e keer doe je hem toch weg. No offense.
Ik heb mijn ex jarenlang gecorrigeerd en inzicht gegeven maar op een gegeven moment was ik het zo spuugzat dat ik er een punt achter heb gezet.
ah oke , dat houdt zich inderdaad in evenwicht danquote:Op donderdag 13 maart 2014 11:11 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Hij zegt altijd dat hij het niet erg vind. Iedere keer als hij dat doet dan leer ik het weer voor de volgende keer en probeer ik erop te letten dat het niet weer gebeurt. Bovendien moet ik hem ook corrigeren op bepaalde momenten. Hij heeft zelf namelijk ook borderline. Hij is alleen totaal anders dan mij. Je zou denken dat het een gigantisch drama zou zijn bij ons maar het is juist het tegenovergestelde. Juist omdat we elkaar zo goed begrijpen gaat het erg goed tussen ons. Ik denk zelf dat wij perfect voor elkaar zijn, we zijn beiden gelukkig en tegelijkertijd leren we van elkaar en helpen we elkaar om beter om te gaan met bepaalde dingen.
Toen ik ging verhuizen: alles regelde ik gewoon keurig, behalve dat ik mij inschreef in de nieuwe gemeente. Ik had dat een half jaar uitgesteld.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:11 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Klinkt heel herkenbaar. Ik kom niet in de schulden, maar moet nu al maanden even een brief opsturen om m'n huursubsidie te regelen en dat is teveel moeite. Dan eet ik gewoon niks als er niks is, ik zal er vandaag eens wat aan gaan doen. Ik wacht altijd tot het laatste moment. Ik ben helemaal gewend aan een ex die alle financiën regelde. Hij verdiende niks zelf, maar regelde tenminste wel de bankzaken. Ik mocht me daar niet mee bemoeien, nou helemaal prima.
Maar probeer het daarom niet te vanzelfsprekend te gaan vinden. Het is fijn voor je dat hij je helpt, maar de verantwoordelijkheid ligt wel bij jou.quote:Op donderdag 13 maart 2014 11:11 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Hij zegt altijd dat hij het niet erg vind.
Nee dat doe ik ook niet hoor. Ik bedoel, als ik hem constant zou moeten corrigeren zou ik er ook gek van worden dus ik kan me goed voorstellen dat het bij hem hetzelfde werkt. Het is fijn als hij me af en toe ergens op wijst maar hij is mijn vriend en niet mijn psychiater en dat wil ik graag zo houden.quote:Op donderdag 13 maart 2014 12:55 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Maar probeer het daarom niet te vanzelfsprekend te gaan vinden. Het is fijn voor je dat hij je helpt, maar de verantwoordelijkheid ligt wel bij jou.
Dit bedoel ik trouwens als advies en niet als kritiek.![]()
Het komt bij borderliners wel vaak voor. Ze zijn zich meestal wel ervan bewust dat ze hiermee problemen op de hals halen. Maar in plaats van dat ze daardoor in actie komen, willen ze er liever niet aan denken. Door er niet aan te denken, vermindert de spanning, ook al weten ze dat de problemen steeds groter gaan worden.quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Maar is uitstelgedrag dan typisch voor borderliners?
Het is voornamelijk zelfdestructief gedrag ja. Als ze met hun gedrag andere mensen heel erg benadelen, bevestigen ze daarmee het beeld dat ze onverantwoordelijke losers zijn en dat ze door anderen worden gehaat. Het is niet zoals bij sociopaten dat ze geen rekening met anderen willen houden. Borderliners voelen zich vaak wel schuldig als ze andere mensen schade berokkenen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:11 schreef formerjellybean het volgende:
Het kan erbij horen , denk ik , het nadeel van mensen met borderline is dat ze heel erg zelfdestructief kunnen zijn en gewoon vaak moeite hebben met juist regels enzo en ontzettend impulsief kunnen zijn .
Ik wil niet echt perse zeggen dat het erbij hoort maar ik denk dat het toch wel heel veel voorkomt.
Bij mij is het add erbij en het is niet omdat ik lui ben maar gewoon echt heel erg slecht het overzicht kan zien van dingen , met van alles maar het is geen luiheid.
Je instelling is iig goed.quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:12 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Nee dat doe ik ook niet hoor. Ik bedoel, als ik hem constant zou moeten corrigeren zou ik er ook gek van worden dus ik kan me goed voorstellen dat het bij hem hetzelfde werkt. Het is fijn als hij me af en toe ergens op wijst maar hij is mijn vriend en niet mijn psychiater en dat wil ik graag zo houden.
Is het bewust zelfdestructief?quote:Op donderdag 13 maart 2014 13:21 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Het is voornamelijk zelfdestructief gedrag ja. Als ze met hun gedrag andere mensen heel erg benadelen, bevestigen ze daarmee het beeld dat ze onverantwoordelijke losers zijn en dat ze door anderen worden gehaat. Het is niet zoals bij sociopaten dat ze geen rekening met anderen willen houden. Borderliners voelen zich vaak wel schuldig als ze andere mensen schade berokkenen.
Nee , het is juist niet bewust , het is meer juist dat je het eigenlijk van jezelf moeilijk vind en het daardoor uitschuift.quote:Op donderdag 13 maart 2014 18:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Is het bewust zelfdestructief?
Dus zeg maar bijv. je moet leren voor een examen. Je weet dat je het kunt. Maar je schuift voor je uit tot het eigenlijk al te laat is. Je haalt het net wel/net niet en geeft als argument dat je te weinig hebt gedaan (wetende dat je eigenlijk meer kon doen en wou doen?).
Ik snap het bewust zelfdestructief gedrag nog niet zo goed. Van buiten komt het inderdaad wel 'bewust' over maar ik kan me moeilijk intern voorstellen dat je, jezelf, bewust voor de voeten wil lopen. Je helpt jezelf er immers niet mee?
Afijn, moeilijke ziekte.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 18:24 schreef sitting_elfling het volgende:
Afijn, moeilijke ziekte stoornis.
Daarnaast is nou net dat ding niet bepaald kenmerkend voor de stoornis.quote:
Excuus, ik zie op sommige pagina's online dat borderline te boek staat als ziekte, bij de andere als stoornis.quote:
Wat is wel kenmerkend?quote:Op donderdag 13 maart 2014 19:23 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Daarnaast is nou net dat ding niet bepaald kenmerkend voor de stoornis.
Je weet van te voren toch wel dat zoiets niet slim is, er is altijd een kans dat je op eigen benen moet gaan staan, en dan is het wel uitermate handig dat je weet hoe je juist dit soort zaken moet regelen/op orde brengen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:11 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Klinkt heel herkenbaar. Ik kom niet in de schulden, maar moet nu al maanden even een brief opsturen om m'n huursubsidie te regelen en dat is teveel moeite. Dan eet ik gewoon niks als er niks is, ik zal er vandaag eens wat aan gaan doen. Ik wacht altijd tot het laatste moment. Ik ben helemaal gewend aan een ex die alle financiën regelde. Hij verdiende niks zelf, maar regelde tenminste wel de bankzaken. Ik mocht me daar niet mee bemoeien, nou helemaal prima.
Ach ja vooruit denken is ook zo wat. Dat doe ik dus ook nooit. Maar ik begin het nou een beetje te leren en laat wat er automatisch kan automatisch doen. Ik zat laatst m'n nood te klagen op een forum wat ik allemaal moest regelen en daar zat iemand die zei: kom op joh, regel dat nou even. Je kan het. Maanden tegenaan gehikt en binnen no time was het geregeld. Vond ik toen toch zo knap van mezelf, ik ga weer een poging wagen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:53 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Je weet van te voren toch wel dat zoiets niet slim is, er is altijd een kans dat je op eigen benen moet gaan staan, en dan is het wel uitermate handig dat je weet hoe je juist dit soort zaken moet regelen/op orde brengen.
De naam zegt het al: borderline persoonlijkheidsstoornis.quote:Op donderdag 13 maart 2014 19:31 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Excuus, ik zie op sommige pagina's online dat borderline te boek staat als ziekte, bij de andere als stoornis.
Komt net zo goed voor bij legio persoonlijkheidsstoornissen, ASS, ADHD en PTSS. Lastig om dat als hét kenmerk van borderline te zien, staat niet bepaald in de negen kenmerken als zodanig.quote:Op donderdag 13 maart 2014 19:42 schreef appelsap het volgende:
Zelfdestructief gedrag is vaak een overlevingsmechanisme. Jezelf pijn doen of kwellen, in welke vorm dan ook, zorgt er bij iemand met een bps persoonlijkheidsstoornis vaak voor dat gevoel opgeroepen wordt, of juist verdrongen wordt (even niks meer voelen). Dat is dan vaak het enige effectieve.
Daarnaast kán het wel degelijk bewust zijn, vanwege het lage zelfbeeld.
Ik zeg ook niet dat dat hét kenmerk is.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:08 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Komt net zo goed voor bij legio persoonlijkheidsstoornissen, ASS, ADHD en PTSS. Lastig om dat als hét kenmerk van borderline te zien, staat niet bepaald in de negen kenmerken als zodanig.
Bij mij is het meestal onbewust.quote:Op donderdag 13 maart 2014 19:42 schreef appelsap het volgende:
Zelfdestructief gedrag is vaak een overlevingsmechanisme. Jezelf pijn doen of kwellen, in welke vorm dan ook, zorgt er bij iemand met een bps persoonlijkheidsstoornis vaak voor dat gevoel opgeroepen wordt, of juist verdrongen wordt (even niks meer voelen). Dat is dan vaak het enige effectieve.
Daarnaast kán het wel degelijk bewust zijn, vanwege het lage zelfbeeld.
want iemand steunen kan alleen als je geen ruggengraat hebt?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 21:25 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Een ruggegraatloze slaaf zeg maar.
1-De persoon probeert verwoed werkelijke of ingebeelde verlating te voorkomen (in dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend).quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., seks, drugs- of alcoholmisbruik, gevaarlijk rijden, te veel of te weinig eten) (in dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend).
5-De persoon vertoont regelmatig suïcidaal of automutilerend gedrag of dreigt hiermee.
6-De persoon is affectief instabiel door wisselende stemmingen (bijvoorbeeld intense episoden van woede, irritatie of stress, die meestal enkele uren duren en zelden langer dan een paar dagen).
7-De persoon heeft chronische gevoelens van leegheid.
8-De persoon heeft intense woedeaanvallen of problemen om de woede te beheersen (bijvoorbeeld regelmatige driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijke vechtpartijen).
9-De persoon heeft door stress veroorzaakte paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.
De vette kenmerken hebben meer gewicht in de diagnose, daarbuiten mag je er nog 2 aanvinken.
Vooral 2 en 8 komen nogal veel voor.I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
quote:Op vrijdag 14 maart 2014 05:58 schreef Mint_Clansell het volgende:
Dit verhaal illustreert goed wat er zou kunnen gebeuren als je een relatie aangaat met een borderliner.
Komt het bekend voor, sitting_elfling ? Mij wel.
Heb het verhaal nog niet helemaal gelezen. Moet ik ff voor gaan zitten. Maar het klinkt wel erg herkenbaar en sommige dingen kan ik (helaas) ook naar mezelf linken.quote:
Dat laatste heb ik ook wel een beetje. Dan ben ik zo overtuigd van het feit dat ik 'kansloos' ben dat ik gewoon boos kan worden als mensen zeggen dat ik dat niet ben. Ik heb dan eigenlijk liever dat diegene dan zegt: dat klopt je bent ook kansloos'. Alleen tegelijkertijd zal dat mij waarschijnlijk ook weer verder naar beneden halen. Ik snap mezelf soms echt niet.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:44 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Bij mij is het meestal onbewust.
Ik heb trouwens ook trekken van ADD. Vorig jaar is dat onderzocht en bevestigd door een psychiater. Maar vroeger wist ik dat niet. Ik heb altijd problemen gehad met school. Ik begon in de brugklas op het atheneum en vijf jaar later haalde ik met hakken over de sloot mijn MAVO-diploma. Verder werd ik gepest. Ik was niet goed in sport en gym, etc. Ik was ervan overtuigd dat ik een minderwaardig iemand ben.
Dat gevoel van minderwaardig zijn, is hetgeen waarmee ik ben opgegroeid. Ik heb het idee dat ik voor 1000% mijn best moet doen om maar 10% te kunnen bereiken ten opzichte van andere mensen.
Het gevoel is mijn realiteit. Als mensen mij willen overtuigen dat ik goed ben zoals ik ben en helemaal niet zo hard mijn best hoef te doen, word ik boos. Ik geloof ze niet en onbewust ga ik ze overtuigen dat ik toch de minderwaardige loser ben die ik me altijd heb gevoeld.
Klinkt meer als een 'vrouwentrekje' dan ADDquote:Op vrijdag 14 maart 2014 15:59 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik ook wel een beetje. Dan ben ik zo overtuigd van het feit dat ik 'kansloos' ben dat ik gewoon boos kan worden als mensen zeggen dat ik dat niet ben. Ik heb dan eigenlijk liever dat diegene dan zegt: dat klopt je bent ook kansloos'. Alleen tegelijkertijd zal dat mij waarschijnlijk ook weer verder naar beneden halen. Ik snap mezelf soms echt niet.
Wat is daar persé vrouwelijk aan dan?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:27 schreef Trankilo het volgende:
[..]
Klinkt meer als een 'vrouwentrekje' dan ADD
Klinkt ook wel herkenbaar eigenlijk. Ik had het zelfs in het begin met mijn vriend ook.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:23 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Wat is daar persé vrouwelijk aan dan?
Het heeft vooral te maken met het beeld waarmee je bent opgegroeid. Als je in je jeugd continu om wat voor reden dan ook het idee krijgt dat je minderwaardig bent en niet meetelt, wordt het je realiteit. Ik heb zelf vroeger altijd gehoord dat ik niet genoeg mijn best doe en gewoon een schop onder mijn reet nodig heb. Als mensen opeens gaan zeggen dat ik goed ben zoals ik ben, vind ik dat ongeloofwaardig. Dat soort mensen beschouw ik voor mijn gevoel als naieve hippies die zelf een schop onder hun hol nodig hebben. Het gaat me niet eens zozeer om wat ze ermee bedoelen; natuurlijk vind ik het fijn om gewaardeerd te worden. Maar als iemand tegen me zegt dat ik "goed ben zoals ik ben", ervaar ik het dat iemand me mijn vechtlust wilt afnemen. Mijn gevoel van minderwaardigheid stimuleert me om aan mezelf te werken en om een beter mens te worden. Als dat wegvalt, ben ik bang dat ik iemand zonder ambities word die niks wilt bereiken in het leven. Ik zie het al voor me dat ik dan 150 kilo weeg en loop te rotten op de bank en ik vind het allemaal wel best. In zo'n iemand wil ik absoluut niet veranderen. Dat gaat waarschijnlijk ook niet gebeuren, maar het is wel mijn angst.
quote:Op dinsdag 11 maart 2014 21:25 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Een ruggegraatloze slaaf zeg maar.
Bekend. Vriend van me had een relatie met een BL'er. Hij werd er op een gegeven moment bijna krankzinnig van dat ze maar bleef vragen 'waarom hou je van me?' 'wat maakt mij dan zo bijzonder?' 'Wat vind jij het mooiste aan me?'quote:Op vrijdag 14 maart 2014 19:02 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Klinkt ook wel herkenbaar eigenlijk. Ik had het zelfs in het begin met mijn vriend ook.
Ik heb mijn hele leven voornamelijk gehoord dat ik nergens goed voor was en stom, lui, zielig en lelijk...En dat hij dan opeens verliefd op mij word en mij mooi vind, en leuk en de moeite waard dat geloofde ik echt niet. Soms geloof ik het zelfs nog steeds niet, maar dat is dan ook echt als ik me heel ellendig voel.
Of het een vrouwen trekje is weet ik niet, ik ben niet zo heel erg bekend met de 'algemene vrouwen - trekjes'. Dat veel vrouwen problemen hebben met hun zelfbeeld is misschien wel waar maar bij mij is het in ieder geval niet alleen mijn zelfbeeld dat zo heen en weer schommelt, het is werkelijk alles. Emoties, gedachten, ideeën, meningen....Alles veranderd constant, vaak zonder dat ik het zelf echt door heb. Dat is denk ik toch wel iets meer dan een vrouwen trekje.
Voor BL heb je meen ik van 9 criteria minimaal 5 kenmerken nodig voordat je officieel 'bij de club' hoort. Niet iedere BL'er snijdt of brandt zichzelf, niet elke BL'er heeft wanen of disociatie....quote:Op zaterdag 15 maart 2014 22:12 schreef Kentekenplaat het volgende:
Verder erger ik mij oprecht aan een aantal mensen in dit topic. De respectloze manier waarop ze over borderliners praten.
Weliswaar zijn borderliners verantwoordelijk voor hun eigen daden, maar het is wel een stoornis. Dus je kunt het ze niet helemaal aan rekenen.
Je kunt er keihard en bot tegenin gaan, maar je kunt je er ook in verdiepen en als je weet hoe het werkt heb je ook de tools om ze niet te triggeren. Er zijn zelfs cursussen voor:"Omgaan met Borderline."
Als ik de ruggegraatlozen hier moet geloven zijn alle borderliners continue bezig met liegen, manipuleren en bedriegen terwijl ze zich al krassend en met een touw om de nek van een flat dreigen te gooien. En dat doen ze ook expres.
Alleen is dat niet zo. Het lijkt of ze er van genieten, maar ze vinden het verschrikkelijk dat ze degene die ze het meest lief hebben het hardst pijn doen.
Gelukkig zijn mensen met borderline niet alleen hun stoornis. Gelukkig zijn ze ook niet allemaal zo extreem. Gelukkig heb ik heel dichtbij ervaren hoe zo iemand in slechts een jaar tijd van heel diep in de put op klom naar praktisch normaal functioneren. Ik moet er wel bij zeggen dat zij wel erkende dat ze het had en dat scheelt enorm. Kortom, het is dus inderdaad niet zo zwart/wit als het merendeel hier schetst.
Precies. Ik heb bijvoorbeeld veel last van woedeaanvallen terwijl mijn vriend dit amper heeft. Hij heeft juist meer last van disociatie, wat ikzelf dan weer veel minder heb. Elke borderliner is weer anders maar volgens mij is dit bij alle stoornissen wel zo, omdat je misschien wel dezelfde stoornis hebt maar niet hetzelfde karakter. Het is vaak toch ook een kwestie van hoe je ermee om gaat denk ik.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 22:17 schreef Gedachtenstroom het volgende:
[..]
Voor BL heb je meen ik van 9 criteria minimaal 5 kenmerken nodig voordat je officieel 'bij de club' hoort. Niet iedere BL'er snijdt of brandt zichzelf, niet elke BL'er heeft wanen of disociatie....
Dat is met alles zo idd. Ik heb zelf een lichte vorm van Asperger. Maar ik kom ook niet met alle specifieke kenmerken overeen die omschreven staan in -tegenwoordig- DSM V.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 22:30 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Precies. Ik heb bijvoorbeeld veel last van woedeaanvallen terwijl mijn vriend dit amper heeft. Hij heeft juist meer last van disociatie, wat ikzelf dan weer veel minder heb. Elke borderliner is weer anders maar volgens mij is dit bij alle stoornissen wel zo, omdat je misschien wel dezelfde stoornis hebt maar niet hetzelfde karakter. Het is vaak toch ook een kwestie van hoe je ermee om gaat denk ik.
Je kan ook je vingers snijden tijdens het bewerken van voedsel.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 05:58 schreef Mint_Clansell het volgende:
Dit verhaal illustreert goed wat er zou kunnen gebeuren als je een relatie aangaat met een borderliner.
Komt het bekend voor, sitting_elfling ? Mij wel.
Wat is dit nou weer voor een argument?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 22:52 schreef mitahuma het volgende:
Ja in een relatie met iemand met borderline zijn er bepaalde dingen waar je rekening mee moet houden, maar zo is dat met alles in het leven, het ene meer het andere minder maar een risico loop je altijd en overal dus stel je niet aan en ga niet teveel vooroordelen.
Je moet wel een compleet gebrek aan ruggengraat hebben om al het psychologische en/of fysieke misbruik te blijven pikken.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 07:22 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
want iemand steunen kan alleen als je geen ruggengraat hebt?
Iemand met ruggengraat en zelfrespect zou dergelijke vrouwen gelijk de deur uit trappen.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 21:55 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]![]()
Als partner van iemand met borderline moet je juist wel ruggegraat hebben.
Is dat zo?quote:Op zondag 16 maart 2014 01:58 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Iemand met ruggengraat en zelfrespect zou dergelijke vrouwen gelijk de deur uit trappen.
Je hebt steunen en je hebt jezelf laten misbruiken en laat dat laatste nou net zijn wat er gebeurt in relaties met vrijwel alle borderliners.
Over op de man spelen gesproken...iets met de pot en de ketel. 😴quote:Op zondag 16 maart 2014 02:38 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Is dat zo?
Je komt echt heel erg vijandig over; constant op de persoon spelen. Mensen die persoonlijk nooit het gedrag van een borderliner hebben meegemaakt reageren niet zo. Misschien toch een bad breakup gehad?
quote:Op zaterdag 15 maart 2014 22:12 schreef Kentekenplaat het volgende:
Verder erger ik mij oprecht aan een aantal mensen in dit topic. De respectloze manier waarop ze over borderliners praten.
Weliswaar zijn borderliners verantwoordelijk voor hun eigen daden, maar het is wel een stoornis. Dus je kunt het ze niet helemaal aan rekenen.
Je kunt er keihard en bot tegenin gaan, maar je kunt je er ook in verdiepen en als je weet hoe het werkt heb je ook de tools om ze niet te triggeren. Er zijn zelfs cursussen voor:"Omgaan met Borderline."
Alleen is dat niet zo. Het lijkt of ze er van genieten, maar ze vinden het verschrikkelijk dat ze degene die ze het meest lief hebben het hardst pijn doen.
Gelukkig zijn mensen met borderline niet alleen hun stoornis. Gelukkig zijn ze ook niet allemaal zo extreem. Gelukkig heb ik heel dichtbij ervaren hoe zo iemand in slechts een jaar tijd van heel diep in de put op klom naar praktisch normaal functioneren. Ik moet er wel bij zeggen dat zij wel erkende dat ze het had en dat scheelt enorm. Kortom, het is dus inderdaad niet zo zwart/wit als het merendeel hier schetst.
Heb je het topic wel gelezen? De meeste borderliners vervallen namelijk wel degelijk in dat patroon.quote:Als ik de ruggegraatlozen hier moet geloven zijn alle borderliners continue bezig met liegen, manipuleren en bedriegen terwijl ze zich al krassend en met een touw om de nek van een flat dreigen te gooien. En dat doen ze ook expres.
Je moet jezelf juist niet wegcijferen, je moet heel duidelijk je grens stellen! Daar heeft iemand met Borderline namelijk veel meer aan.quote:Op zondag 16 maart 2014 01:01 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor een argument?
Nee, niets is zeker in het leven, maar sommige dingen wil je liever vermijden, behalve als je graag de redder in nood wil spelen en jezelf helemaal wil wegcijferen omdat mevrouw een handleiding (formaat telefoonboek) heeft.
Dan heb ik blijkbaar mazzel gehad met de persoon met borderline in mijn omgeving.quote:Op zondag 16 maart 2014 10:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]. Draai het om. Als borderliners niet zouden liegen, manipuleren etc. waren er nooit mensen geweest die hun ervaringen op het internet zouden delen en was er niks bekend over de stoornis borderline en relatie issues. Nu vind je legio verhalen van exen over hun partner met borderline op het internet. Zelfs gehele communities die alleen over dat onderwerp praten. Ligt het dan allemaal aan die exen die hun partner (on)bewust over zich heen lieten lopen? En gaat de borderliner in kwestie vrijuit?
Iemand die niet extreem is, lief is, eerlijk is, niet manipulatief is, hulp aan het zoeken is, therapie aan het volgen is, niet dingen zwart/wit ziet, geen suicidale issues heeft, geen gekke shit doet is dan natuurlijk ook helemaal geen borderliner.
[..]
Heb je het topic wel gelezen? De meeste borderliners vervallen namelijk wel degelijk in dat patroon.
Nee, heb wel wat gescharreld met een aantal borderliners en ik heb van heel dichtbij de relaties van diverse vrienden en hun borderlinevriendinnetjes mee mogen maken.quote:Op zondag 16 maart 2014 10:22 schreef Duveldrinker het volgende:
TerryStone,
Heb jij zelf een relatie met een BL gehad?
Zulke mannen mogen ook wel eens naar zichzelf kijken. Hier ook: de borderliners krijgen de schuld, maar zelf wel zo kansloos zijn om ermee in zee te gaan. Tsja, dan heb je ook niet echt zelfrespect.quote:Op zondag 16 maart 2014 12:08 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Nee, heb wel wat gescharreld met een aantal borderliners en ik heb van heel dichtbij de relaties van diverse vrienden en hun borderlinevriendinnetjes mee mogen maken.
Het typerende psychologische en/of fysieke misbruik en het verloop van deze relaties matcht de talloze verhalen op de diverse fora vrijwel 1 op 1.
Ja, je ziet het niet meteen aan ze he. En als je er dan vanaf probeert te komen krijg je de shit-storm te verduren die borderline meebrengt.quote:Op zondag 16 maart 2014 12:56 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Zulke mannen mogen ook wel eens naar zichzelf kijken. Hier ook: de borderliners krijgen de schuld, maar zelf wel zo kansloos zijn om ermee in zee te gaan. Tsja, dan heb je ook niet echt zelfrespect.
Een voorbeeld om te illustreren dat je effectief dader en slachtoffer omdraait met een dergelijke redenatie:quote:Op zondag 16 maart 2014 12:56 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Zulke mannen mogen ook wel eens naar zichzelf kijken. Hier ook: de borderliners krijgen de schuld, maar zelf wel zo kansloos zijn om ermee in zee te gaan. Tsja, dan heb je ook niet echt zelfrespect.
Hele kromme en vooral respectloze vergelijking. Wat heeft een verkrachting te maken met een destructieve relatie? Je kunt het wel vergelijken met vrouwen die blijven hangen bij een partner waardoor ze mishandeld worden. Als jij jarenlang een relatie hebt met een borderliner moet je echt naar jezelf kunnen kijken wáárom je dat hebt kunnen accepteren. Je bent dan namelijk net zo destructief naar jezelf toe en ik denk echt dat er dan iets mis is met je. Iets met je zelfbeeld, iets met wanhoop, ik weet het niet. Maar het is echt ongezond.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:02 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Een voorbeeld om te illustreren dat je effectief dader en slachtoffer omdraait met een dergelijke redenatie:
Zulke vrouwen mogen ook wel eens naar zichzelf kijken. Hier ook: de verkrachters krijgen de schuld, maar zelf wel zo kansloos zijn om verkracht te worden. Tsja, dan heb je ook niet echt zelfrespect.
Ja, of je geeft heel veel om het meisje in kwestie en wil niet dat ze al haar suïcidale dreigementen waar gaat maken.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:06 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Hele kromme en vooral respectloze vergelijking. Wat heeft een verkrachting te maken met een destructieve relatie? Je kunt het wel vergelijken met vrouwen die blijven hangen bij een partner waardoor ze mishandeld worden. Als jij jarenlang een relatie hebt met een borderliner moet je echt naar jezelf kunnen kijken wáárom je dat hebt kunnen accepteren. Je bent dan namelijk net zo destructief naar jezelf toe en ik denk echt dat er dan iets mis is met je. Iets met je zelfbeeld, iets met wanhoop, ik weet het niet. Maar het is echt ongezond.
Wat jij min of meer zegt is dat de slachtoffers het er zelf naar gemaakt hebben en maar eens goed in de spiegel moeten kijken... dat vind ik een rare houding.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:06 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Hele kromme en vooral respectloze vergelijking. Wat heeft een verkrachting te maken met een destructieve relatie? Je kunt het wel vergelijken met vrouwen die blijven hangen bij een partner waardoor ze mishandeld worden. Als jij jarenlang een relatie hebt met een borderliner moet je echt naar jezelf kunnen kijken wáárom je dat hebt kunnen accepteren. Je bent dan namelijk net zo destructief naar jezelf toe en ik denk echt dat er dan iets mis is met je. Iets met je zelfbeeld, iets met wanhoop, ik weet het niet. Maar het is echt ongezond.
Wat een kinderachtige respons.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:15 schreef formerjellybean het volgende:
Sorry hoor maar als ik jou redenatie over dingen zie, denk ik dat je zelf ook weleens hulp mag gaan zoeken want echt normale reactie is dit niet hoor.
Nee hoor, ik vind niet dat zulke mensen de schuld hebben. Ik snap ook niet waarom jij mijn uitspraak zo aan het verdraaien bent.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:11 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Wat jij min of meer zegt is dat de slachtoffers het er zelf naar gemaakt hebben en maar eens goed in de spiegel moeten kijken... dat vind ik een rare houding.
Laat ik je ander voorbeeld geven die je hopelijk wel begrijpt:
Zulke vrouwen mogen ook wel eens naar zichzelf kijken. Hier ook: de gewelddadige sociopaten krijgen de schuld, maar zelf wel zo kansloos zijn om door hem voortdurend in elkaar geslagen te worden. Tsja, dan heb je ook niet echt zelfrespect.
Ik?quote:Op zondag 16 maart 2014 13:15 schreef formerjellybean het volgende:
Sorry hoor maar als ik jou redenatie over dingen zie, denk ik dat je zelf ook weleens hulp mag gaan zoeken want echt normale reactie is dit niet hoor.
Ik snap je punt maar waarom ik er niet in mee ga is omdat de mensen die in dergelijke relaties zitten dat in het begin helemaal niet zagen aankomen.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:17 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Nee hoor, ik vind niet dat zulke mensen de schuld hebben. Ik snap ook niet waarom jij mijn uitspraak zo aan het verdraaien bent.
Ik vind wel dat er iets niet helemaal goed gaat als je zulke dingen accepteert binnen een relatie. Iemand die van zichzelf houdt en zelfrespect heeft, had de relatie met een destructief persoon allang verbroken. Snap je mijn punt? Je blijft er zelf in hangen. En ja: dat vind ik ook van vrouwen die bij mannen blijven waardoor ze mishandeld worden. Ik geef nergens aan dat ze erom vragen, maar ik ben echt van mening dat er ook iets mis is met de personen die in zo'n relatie blijven.
Hier is het alleen maar de schuld van de borderliner, maar ik blijf erbij: je was er zelf bij en je hebt het zelf geaccepteerd. Zoek daar dan ook hulp voor, want het is echt niet gezond dat je in zo'n relatie bent blijven hangen en dat je jezelf zo hebt laten behandelen.
[..]
Ik?
Nee , Terry Stone , ik vind iemand die durft te beweren dat je als je verkracht wordt of in een geweldadige relaties dat je dat eigenlijk aan jezelf te danken hebt, niet helemaal honderd procent.quote:
Ik stel dan ook dat die mensen juist slachtoffer zijn en het niet aan zichzelf te danken hebben.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:22 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Nee , Terry Stone , ik vind iemand die durft te beweren dat je als je verkracht wordt of in een geweldadige relaties dat je dat eigenlijk aan jezelf te danken hebt, niet helemaal honderd procent.
Ik heb zelf gelukkig niet in geweldadige relaties gezeten maar ik vind dat je nogal ver gaat en uberhaupt niet weet waar je over praat als je dit soort dingen zegt.
Prima hoor dat je moeite hebt met Borderline maar ga geen dingen zeggen waar je absoluut geen weet van hebt.
Nou dit heb ik dus even gequote en nee dit vind ik dus niet echt een quote dat je die mensen als slachtoffer ziet...............quote:Op zondag 16 maart 2014 13:11 schreef TerryStone het volgende:
Zulke vrouwen mogen ook wel eens naar zichzelf kijken. Hier ook: de gewelddadige sociopaten krijgen de schuld, maar zelf wel zo kansloos zijn om door hem voortdurend in elkaar geslagen te worden. Tsja, dan heb je ook niet echt zelfrespect.
quote:Op zondag 16 maart 2014 13:28 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Nou dit heb ik dus even gequote en nee dit vind ik dus niet echt een quote dat je die mensen als slachtoffer ziet...............
Je zegt hier dat ze kansloos zijn om voortdurend in elkaar geslagen te worden
Zoek de verschillen slimpie.quote:Op zondag 16 maart 2014 12:56 schreef Fierce. het volgende:
[..]
quote:Op zondag 16 maart 2014 13:11 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Wat jij min of meer zegt is dat de slachtoffers het er zelf naar gemaakt hebben en maar eens goed in de spiegel moeten kijken... dat vind ik een rare houding.
Natuurlijk snap ik dat het langzaam gaat, maar op een gegeven moment zie je wel signalen en zit je er middenin, toch?quote:Op zondag 16 maart 2014 13:22 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik snap je punt maar waarom ik er niet in mee ga is omdat de mensen die in dergelijke relaties zitten dat in het begin helemaal niet zagen aankomen.
Het is er langzaam ingeslopen en ze zijn continu in staat van verwarring gebracht om dergelijk gedrag te accepteren en te vergoelijken.
Ik vind dat je onderschat hoe zulke relaties tot stand komen en wat voor krachtige psychologische mechanismen ervoor zorgen dat men in zoiets blijft hangen.
Heeft wat mij betreft niks te maken met onaardig of gemeen maar met onderschatting hoe zoiets tot stand komt.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:30 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Natuurlijk snap ik dat het langzaam gaat, maar op een gegeven moment zie je wel signalen en zit je er middenin, toch?
Dan vraag ik me af waarom sommige mensen die in zo'n relatie hebben gezeten niet naar zichzelf kijken en geen hulp zoeken. Het lijkt mij dat je - omdat je het zelf hebt geaccepteerd en jij jezelf zo hebt laten behandelen - dat ook een reden is waaraan je moet werken. Blijkbaar zie je jezelf als minderwaardig (of zo) omdat je jezelf eigenlijk wegcijfert voor een ander. Althans: zo zie ik het.
Beetje zelfreflectie kan geen kwaad, vind ik. Jezelf zo laten behandelen is namelijk ook niet echt gezond. Maar dat is blijkbaar onaardig en gemeen om aan te geven. Sorry dan.
En hier zit ik dan zelf als borderliner dat ik hier eigenlijk zelf ook niets van snap .quote:Op zondag 16 maart 2014 13:38 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Heeft wat mij betreft niks te maken met onaardig of gemeen maar met onderschatting hoe zoiets tot stand komt.
Mensen die in zo'n relatie zitten zijn langzaam geconditioneerd en gewend geraakt om absurd en schadelijk gedrag van hun partner te pikken. De andere partij heeft rustig aan de grenzen verlegd, het zelfvertrouwen stuk gemaakt en het slachtoffer vaak volledig geïsoleerd van kritische vrienden en familie die dat mogelijk hadden kunnen ondermijnen.
Ze heeft wel gelijk. Borderline is een stoornis. Dat is wel wat anders dan iemand moedwillig willen beschadigen.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:16 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Wat een kinderachtige respons.
Kan je ook als een rationele volwassene reageren en inhoudelijk reageren of is dat teveel gevraagd?
Dat inderdaad.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:51 schreef LizzyYAY het volgende:
Dat je in het begin niet weet wat een relatie gaat brengen vind ik niet zo raar. Ik bedoel, je kan ook met iemand die geen borderline heeft een relatie beginnen en die blijkt achteraf een gestoorde psychopaat te zijn. Dat weet je van te voren nooit. De enige manier om ervoor te zorgen dat dit je niet overkomt is om geen relaties meer te beginnen. (of om aan ieder meid/kerel die je leuk vind vooraf te vragen of hij/zij misschien borderline heeft.)
Overigens snap ik best dat sommige mensen negatief naar borderline kijken, als je 1 of meerder nare ervaringen heb gehad. Maar om dan iedereen over 1 kam te scheren vind ik nogal...sneu.
Ik heb bijvoorbeeld slechte ervaringen met de buitenlanders hier in de buurt, maar ik weet heus wel dat niet alle buitenlanders zo zijn zoals degenen waarmee ik deze ervaringen heb gehad. Ik loop niet met een boog om buitenlanders heen omdat ik een paar keer een slechte ervaring heb gehad met een paar van hen. Zoals ik ergens in een vorige post al zei; Alle borderliners hebben dezelfde stoornis, maar niet hetzelfde karakter. Het is een kwestie van jezelf leren kennen en dit ook willen. En ja, sommige borderliners willen dit niet en zijn te beroerd om aan zichzelf te werken. Dan vind ik ook niet dat je als borderliner mag zeuren over dat mensen je niet mogen. Dan moet je er maar wat aan doen. Maar de borderliners die wel proberen zichzelf te verbeteren zijn ook vaak de dupe van haat of angst, dat vind ik niet altijd even eerlijk.
De 'media' in de vorm van films dragen nou ook niet bepaald bij aan een 'positief' imago van Borderliners.... Als in, Girl...interrupted of Ik ook van Jou, Basic Instinct, Sleeping with the Enemy, After Hours, etc.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:51 schreef LizzyYAY het volgende:
Dat je in het begin niet weet wat een relatie gaat brengen vind ik niet zo raar. Ik bedoel, je kan ook met iemand die geen borderline heeft een relatie beginnen en die blijkt achteraf een gestoorde psychopaat te zijn. Dat weet je van te voren nooit. De enige manier om ervoor te zorgen dat dit je niet overkomt is om geen relaties meer te beginnen. (of om aan ieder meid/kerel die je leuk vind vooraf te vragen of hij/zij misschien borderline heeft.)
Overigens snap ik best dat sommige mensen negatief naar borderline kijken, als je 1 of meerder nare ervaringen heb gehad. Maar om dan iedereen over 1 kam te scheren vind ik nogal...sneu.
Ik heb bijvoorbeeld slechte ervaringen met de buitenlanders hier in de buurt, maar ik weet heus wel dat niet alle buitenlanders zo zijn zoals degenen waarmee ik deze ervaringen heb gehad. Ik loop niet met een boog om buitenlanders heen omdat ik een paar keer een slechte ervaring heb gehad met een paar van hen. Zoals ik ergens in een vorige post al zei; Alle borderliners hebben dezelfde stoornis, maar niet hetzelfde karakter. Het is een kwestie van jezelf leren kennen en dit ook willen. En ja, sommige borderliners willen dit niet en zijn te beroerd om aan zichzelf te werken. Dan vind ik ook niet dat je als borderliner mag zeuren over dat mensen je niet mogen. Dan moet je er maar wat aan doen. Maar de borderliners die wel proberen zichzelf te verbeteren zijn ook vaak de dupe van haat of angst, dat vind ik niet altijd even eerlijk.
Haha nouja ik moet toegeven dat voordat ik zelf echt in de shit terecht kwam ik ook een typisch beeld had van autisme. Sinds ik met zo'n beetje alle stoornissen in aanraking ben geweest (opgenomen geweest, veel mensen leren kennen) is mijn beeld van vele stoornissen ook veranderd. Ik dacht bij autisme ook inderdaad aan een typische rain man maar ik heb er genoeg leren kennen die compleet verschillend waren, ook van elkaar. Borderline kon ik toen nog helemaal niet. Toen een meisje in de groep vertelde dat ze borderline had, had ik iets van; tha fuck is dat? En nog geen jaar later kreeg ik exact dezelfde diagnose.quote:Op zondag 16 maart 2014 14:40 schreef Gedachtenstroom het volgende:
[..]
De 'media' in de vorm van films dragen nou ook niet bepaald bij aan een 'positief' imago van Borderliners.... Als in, Girl...interrupted of Ik ook van Jou, Basic Instinct, Sleeping with the Enemy, After Hours, etc.
Toen ik aanhaalde dat Asperger een vorm van autisme is, riep iemand meteen: "Rain Man! Wanneer gaan we de bank van het casino leegtrekken met blackjack?!"
Ik keek hem aan, grinnikte een beetje en legde hem uit dat de hoofdrolspeler uit Rain Man een idiot-savant autist is, en dat dat VEUL zwaarder is dan gemiddeld Asperger.
Ooit gehoord van het Stockholm syndroom?quote:Op zondag 16 maart 2014 13:11 schreef TerryStone het volgende:
Hou je bek met je persoonlijke aanvallen steeds...quote:Op zondag 16 maart 2014 15:54 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Ooit gehoord van het Stockholm syndroom?
Net zo makkelijk toe te passen op 'slachtoffers' van borderliners, maar dat betekent niet dat ze niet eens in de spiegel zouden moeten kijken. Dat mag jij ook wel eens doen, als je met meerdere bl's hebt gescharreld. Misschien dat je je kwaadheid dan ook wel beter de baas kunt, dan nu de borderliner van alles te betichten.
Pot, ketel.quote:Op zondag 16 maart 2014 16:29 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Hou je bek met je persoonlijke aanvallen steeds...
Of het moedwillig is of niet is voor mij nauwelijks relevant.quote:Op zondag 16 maart 2014 14:25 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ze heeft wel gelijk. Borderline is een stoornis. Dat is wel wat anders dan iemand moedwillig willen beschadigen.
Herkenbaarheid vermoed ik. Zoals vrouwen ook altijd op de foute man blijven vallen. Een man zonder fouten is nieuw en eng omdat ze niet die 'spanning' bieden van de foute man, die dronken thuiskomt, niet op date wil of er een verborgen agenda op nahoudt en zonder gêne met andere vrouwen staat te flirten waar je als vriendin bijstaat.quote:Op zondag 16 maart 2014 17:39 schreef formerjellybean het volgende:
Vraagje waarom als je Borderliners zo verschrikkelijk vind , waarom heb je dan met meerdere lopen scharrelen ?
Kijk als je nou een keer een borderliner treft kan , maar als je het meerdere malen hebt gehad ga je dan zelf niet eigenlijk steeds ernaar op zoek ?
Er is een reden voor dat het bij een korte tijd scharrelen bleef en het daar vervolgens ophield... je raadt het misschien al, na verloop van tijd was het niet langer te verbergen en kwam ik erachter dat ze borderline hadden.quote:Op zondag 16 maart 2014 17:39 schreef formerjellybean het volgende:
Vraagje waarom als je Borderliners zo verschrikkelijk vind , waarom heb je dan met meerdere lopen scharrelen ?
Kijk als je nou een keer een borderliner treft kan , maar als je het meerdere malen hebt gehad ga je dan zelf niet eigenlijk steeds ernaar op zoek ?
Jij kon ook wel borderline hebben. Steeds wijzen naar anderen, maar zodra je wat kritiek krijgt is de urine halfwarm.quote:Op zondag 16 maart 2014 16:29 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Hou je bek met je persoonlijke aanvallen steeds...
Ook al zo inhoudelijk! Moet ik nu onder de indruk zijn flapdrol?quote:Op zondag 16 maart 2014 19:22 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Jij kon ook wel borderline hebben. Steeds wijzen naar anderen, maar zodra je wat kritiek krijgt is de urine halfwarm.
Het was gewoon een vraag hoor niet meer niet minder. En ja als iemand nogal over the top reageert over Borderliners dan word je wel een beetje nieuwsgierig waarom iemand zo over the top reageert.quote:Op zondag 16 maart 2014 18:16 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Er is een reden voor dat het bij een korte tijd scharrelen bleef en het daar vervolgens ophield... je raadt het misschien al, na verloop van tijd was het niet langer te verbergen en kwam ik erachter dat ze borderline hadden.
Het is misschien raar maar de meeste mensen lopen niet te koop met hun problemen en hun psychische afwijkingen.
Dus nee ik ben/was er niet naar op zoek.
Verder vraag ik me af waarom jij en die andere clown mijn persoonlijk leven zo belangrijk vinden... maakt dat de punten die ik aandraag op één of andere onlogische, magische manier ongeldig?
Wat een volwassen manier van reageren. De enige die hier niet inhoudelijk is, telkens in dezelfde zwart-wit opvattingen vervalt en alle vragen en opmerkingen als een persoonlijke aanval ziet ben jij, knul.quote:Op zondag 16 maart 2014 20:06 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ook al zo inhoudelijk! Moet ik nu onder de indruk zijn flapdrol?
Ik snap van jou wel dat je meteen argwanend wordt wanneer je te maken krijgt met iemand met een borderline-stoornis. Dat is in jouw geval zelfbescherming; je wilt niet nog een keer te maken krijgen met iemand die je heeft behandeld zoals je ex dat heeft gedaan.quote:Op zondag 16 maart 2014 20:02 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik snap Terry Stone wel, ik denk na mijn relatie met een borderliner grofweg hetzelfde als hij.
Ja inderdaad, hoe meer ik zulk soort dingen lees, hoe meer ik me totaal niet aangesproken voel en iets krijg van: Nou dat heb ik dus helemaal niet.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:07 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Echter blijkt uit reacties in dit topic dat veel mensen borderline associeren met een bepaald soort gedrag: claimen, manipuleren, liegen, woede, etc. En dat klopt niet. Dit soort gedrag komt wel vaak voor bij borderliners, maar is niet persé typerend daarvoor.
Omdat Borderline dames ontzettend attractief zijn, emotioneel gezien en fysiek. (Van het begin dan eh ..).quote:Op zondag 16 maart 2014 17:39 schreef formerjellybean het volgende:
Ik snap Terry Stone ook wel. Wat jij hier beschrijft, zie je namelijk ook 9999x terug op het internet over mensen die een relatie hadden met een borderliner en waar ze of zelf de relatie wouden verbreken (en de lading stront over zich heen kregen) of waar de borderliner manipulatief ging doen en met anderen naar bed ging etc.quote:Op zondag 16 maart 2014 20:02 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik snap Terry Stone wel, ik denk na mijn relatie met een borderliner grofweg hetzelfde als hij. Ik ben mij in borderline en met name andere "slachtoffers" gaan verdiepen en ik schrok mij echt dood. Ik heb toen vrij snel de relatie stop gezet omdat ik wist dat ik en mijn kind er aan onderdoor zouden gaan. Helaas kwam alles ook uit, want toen ik openlijk ging twijfelen over de relatie heb ik echt een ladingen met stront over mij heen gekregen. Van bedreigingen, beschuldigingen tot fysiek geweld
Ik zou zeggen, lees eens een 100 introductie posts door op een borderline community forum van mensen die in een relatie zitten met een borderliner of er net uit zijn of een kind hebben met borderline en van de 100 keer kom je claimen/manipuleren/liegen/woede >90 keer tegen. Ik wou eigenlijk 100 keer zeggen, maar besef zelf ook wel dat je uitzonderingen hebt.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:07 schreef Pulzzar het volgende:
Echter blijkt uit reacties in dit topic dat veel mensen borderline associeren met een bepaald soort gedrag: claimen, manipuleren, liegen, woede, etc. En dat klopt niet. Dit soort gedrag komt wel vaak voor bij borderliners, maar is niet persé typerend daarvoor. Mensen met een bipolaire stoornis, een autistische stoornis, ADHD of een antisociale persoonlijkheidsstoornis kunnen vergelijkbaar gedrag vertonen; buitenstaanders kunnen denken dat zij 'hetzelfde soort mensen' zijn, maar de oorzaak is heel anders.
De vraag die je je moet stellen: Werkt dit op langere termijn? Borderline-relaties komen neer op het kopen van een rage-huisdier (back to the 90s): de schildpad. In het begin zijn het hele brave, onschuldige dieren die af en toe wel eens een blaadje sla eten, op die rots liggen te luieren. Ze hebben van die mooie rooie of gele wangetjes, en je geeft ze een naam en praat wel eens met ze.quote:Op maandag 17 maart 2014 11:27 schreef cobybryant het volgende:
Ik ben nu eigenlijk verliefd op iemand met borderline trekkies en hoe meer moeite ik doe om ervan af te komen, hoe meer moeite ie nu doet om me te overtuigen dat het echt wel een keer kan lukken. Vorig jaar was het net andersom. Zucht, ik ben een slap ei. Ik vind het ook zo schattig al z'n negatieve trekken. Ik herinner me dat ie een keer zei dat ie in de spiegel keek en schrok van de totale kwaadaardigheid of zo, weet niet meer hoe ie dat zei, echt vreselijk en toen dacht ik: och wat romantisch. Tsja.
Kijk dat is nou een antwoord waar ik wat mee kan , en ik me ook iets bij kan voorstellen , wel heb ik zelf zoiets van als ik zelf met iemand wat gehad heb en het werkt niet , dat ik juist dan toch later verder kijk naar een ander type .quote:Op maandag 17 maart 2014 14:16 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Omdat Borderline dames ontzettend attractief zijn, emotioneel gezien en fysiek. (Van het begin dan eh ..).
Want elke hopeloze vent denkt zo'n persoon te kunnen redden. En borderliners spelen in het begin van de relatie vaak de ontzettende; "Buhuhuhu ik ben zo zielig kaart". Niet iedereen, maar als ik toch een schatting moet doen een ontzettend groot gedeelte.
Psychopathie is iets heel wijds. De meeste 'psychopaten' komen ALWEER van televisie. Mannen met kapmessen die anderen over de kling jagen zonder spijt of schuld, aan de drugs zitten en alles zonder angst doen.quote:Op zondag 16 maart 2014 16:40 schreef Mint_Clansell het volgende:
Psychopaten is een groot woord. Wanneer is iemand een psychopaat? Wanneer iemand de fout ingaat baseert de Nederlandse rechtspraak haar uitspraak ook op de achterliggende problemen die bij een psychopaat aan de orde zijn en niet alleen op wat diegene de ander heeft aangedaan. Zelfs bij een massamoordenaar als Breivik hebben ze daar rekening mee gehouden. Het is een totaalpakket. Je hebt wel een heel beperkte kijk op mentale stoornissen als je denkt dat mensen niet zo zouden praten over de psychopaten die jij aanhaalt. Maar je vergelijkt borderliners dus met psychopaten?
Laten we heel eerlijk zijn ik geloof inderdaad dat die er zijn en ik weet dat sommige juist totaal door kunnen slaan en ja soms gevaarlijk zijn , maar er is een groep die vergeten word en dat zijn de milde borderliners want die zijn er ook wel degelijk,quote:Op maandag 17 maart 2014 14:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, lees eens een 100 introductie posts door op een borderline community forum van mensen die in een relatie zitten met een borderliner of er net uit zijn of een kind hebben met borderline en van de 100 keer kom je claimen/manipuleren/liegen/woede >90 keer tegen. Ik wou eigenlijk 100 keer zeggen, maar besef zelf ook wel dat je uitzonderingen hebt.
De kracht van veel van die communities is herkenbaarheid. Ik herkende me bijna allemaal in die introductie posts van anderen. Hoe de partner reageerde in bepaalde kwesties etc. Ik las dat forum door op aanraden van mint_clansell en het was een ware regen van herkenbaarheid.
Omdat sommige borderliners hun eigen waarheid zien , kijk in normaal is dat sommige dingen juist heel erg kan toetsen, helaas kan dat bij sommige borderliners ontbreken.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:42 schreef sitting_elfling het volgende:
Voor de borderliners hier, waar zit het hem dan ontzettend in dat wanneer de huidige partner de relatie wil verbreken.....
De borderliner in kwestie een ontzettende trukendoos vol stront open gaat trekken met de meest belachelijke zaken om de partner te behouden of juist hem ontzettend de huid vol te schelden dat hij niks waard is?
Ik heb verhalen gelezen van personen waar de jongen in kwestie de relatie verbrak en de ex in kwestie tegen zijn familie en beste vrienden allemaal liep te vertellen dat hij vreemd ging etc (wat niet zo was). Of zelfs zo erg dat de ex de persoon in kwestie fysiek wou pijn doen en dat zij zelf (!) de politie ging bellen dat de jongen in kwestie haar lastig zou vallen(!).
Borderliners zijn nu eenmaal goed in manipulatief liegen, dus een politie agent hier of daar of een moeder hier en daar er bij betrekken is geen issue.
mja, is dat voorbehouden aan borderliners?quote:Op maandag 17 maart 2014 14:42 schreef sitting_elfling het volgende:
Voor de borderliners hier, waar zit het hem dan ontzettend in dat wanneer de huidige partner de relatie wil verbreken.....
De borderliner in kwestie een ontzettende trukendoos vol stront open gaat trekken met de meest belachelijke zaken om de partner te behouden of juist hem ontzettend de huid vol te schelden dat hij niks waard is?
Ik heb verhalen gelezen van personen waar de jongen in kwestie de relatie verbrak en de ex in kwestie tegen zijn familie en beste vrienden allemaal liep te vertellen dat hij vreemd ging etc (wat niet zo was). Of zelfs zo erg dat de ex de persoon in kwestie fysiek wou pijn doen en dat zij zelf (!) de politie ging bellen dat de jongen in kwestie haar lastig zou vallen(!).
Borderliners zijn nu eenmaal goed in manipulatief liegen, dus een politie agent hier of daar of een moeder hier en daar er bij betrekken is geen issue.
Nee, en dat is dus de fout die een boel maken die lezen wat op internet, en die gaan op basis van dat dus diagnoses maken , wat dus niet altijd zo is en gaan dus op punt van dat wat op internet staat diagnoses maken.quote:Op maandag 17 maart 2014 15:24 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
mja, is dat voorbehouden aan borderliners?
Ik heb ook zo'n ex en die heeft voorzover ik weet geen borderline. Al zit er wel duidelijk iets niet goed bij hem..
Helaas heb ik dat ook gehad, ik had haar volgens haar mishandeld en ik had ons zoontje gekidnaptquote:Op maandag 17 maart 2014 14:42 schreef sitting_elfling het volgende:
Angst voor verlating en dan ga je het uittesten hoe ver je kunt gaan onbewust. Als er ook een reële kans inzit dat die ander je dumpt of als ie niet echt van je houdt wordt het gedrag alleen maar erger.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:42 schreef sitting_elfling het volgende:
Helaas ken ik veel te veel van dit soort verhalen.quote:Op maandag 17 maart 2014 15:57 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Helaas heb ik dat ook gehad, ik had haar volgens haar mishandeld en ik had ons zoontje gekidnapt. Zelfs tijdens de rechtszitting om het ouderschap heeft ze complete verhalen verzonnen waardoor haar advocaat compleet voor lul zat tijdens die zitting. Ook nu speelt ze misselijke spelletjes, ze heeft uiteraard al weer een vriend, woont samen en is al weer zwanger. Weer een kind die een trauma gaat oplopen
. Vriendlief is trouwens echt een typerend slachtoffer voor haar, vreselijk onzeker en laat zich helemaal inpalmen door haar leugens, uiteraard heeft zij mij al weer zwart gemaakt zodat ik door meneer bedreigt werd per sms
Tsss en ik was de borderliner, dat deed die ex van mij allemaal. Gewoon leugens in die rechtszaal, hij had altijd voor de kinderen gezorgd, hij deed niks!! Ik was zo giftig van die leugens en toen was het: Ja inderdaad ze is niet stabiel, hij heeft gelijk. En ik zou de kinderen mishandeld hebben, ja joh, ik moest ze van hem verplicht een tik geven omdat ik zo'n ei was dat ze niet kon opvoeden en alles maar best vond en hij deed nooit wat, hij chatte alleen met z'n vriendinnetje. Grrrrr maar ik ben er helemaal overheen hoor. Het was wel apart, al zijn familie zei dat ik een borderliner was en al mijn familie zei dat hij een narcist was en nu gaan we heel vriendelijk met elkaar om, die vrouw van Jeugdzorg die ie destijds had ingeschakeld, omdat ik zogenaamd niks kon, zei dat ze nog nooit een stel had gezien waarbij het contact zo goed was en het zo van een leien dakje ging. Ik zei maar wijselijk niks.quote:Op maandag 17 maart 2014 15:57 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Helaas heb ik dat ook gehad, ik had haar volgens haar mishandeld en ik had ons zoontje gekidnapt. Zelfs tijdens de rechtszitting om het ouderschap heeft ze complete verhalen verzonnen waardoor haar advocaat compleet voor lul zat tijdens die zitting. Ook nu speelt ze misselijke spelletjes, ze heeft uiteraard al weer een vriend, woont samen en is al weer zwanger. Weer een kind die een trauma gaat oplopen
. Vriendlief is trouwens echt een typerend slachtoffer voor haar, vreselijk onzeker en laat zich helemaal inpalmen door haar leugens, uiteraard heeft zij mij al weer zwart gemaakt zodat ik door meneer bedreigt werd per sms
ok. Heel herkenbaar. Maar nogmaals, volgens mij heeft m'n ex geen borderline. Al kan ik dat gemakkelijk roepen als ik dit soort dingen lees.quote:Op maandag 17 maart 2014 15:57 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Er zullen ook veel mensen met borderline zijn zonder de diagnose. Genoeg verhalen van psychologen/psychiators die een borderliner niet als patient willen hebben en genoeg borderliners die zo'n dikke plaat voor hun hoofd hebben dat ze nooit hulp willen hebben (of zelfs niet willen erkennen dat ze fout zitten, maar dat JIJ fout zit). Of dat je afgewimpeld word met; "Ach, t'zit in de familie ..t'is heus geen borderline!"quote:Op maandag 17 maart 2014 16:33 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
ok. Heel herkenbaar. Maar nogmaals, volgens mij heeft m'n ex geen borderline. Al kan ik dat gemakkelijk roepen als ik dit soort dingen lees.
Lijkt er sprekend op en dat is idd het probleem, het labeltjes plakken zonder diagnose.
andersom zullen er genoeg mensen rondlopen die door hun partner borderliners genoemd worden nav topics als dit en het helemaal niet zijn...quote:Op maandag 17 maart 2014 16:37 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Er zullen ook veel mensen met borderline zijn zonder de diagnose. Genoeg verhalen van psychologen/psychiators die een borderliner niet als patient willen hebben en genoeg borderliners die zo'n dikke plaat voor hun hoofd hebben dat ze nooit hulp willen hebben (of zelfs niet willen erkennen dat ze fout zitten, maar dat JIJ fout zit). Of dat je afgewimpeld word met; "Ach, t'zit in de familie ..t'is heus geen borderline!"
[ afbeelding ]
Amenquote:Op zondag 16 maart 2014 01:57 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Je moet wel een compleet gebrek aan ruggengraat hebben om al het psychologische en/of fysieke misbruik te blijven pikken.
Dat je het steunen noemt geeft eigenlijk wel aan hoe je er tegenaan kijkt... ik zou zeggen vooral blijven propageren dat borderline vrij onschuldig is.
Een rechter, jeugdzorg of welke organisatie dan ook zal never nooit iemand serieus nemen die zijn of haar partner zonder diagnose als borderliner neerzet hoor! Dan heb je een groot probleem!quote:Op maandag 17 maart 2014 16:46 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
andersom zullen er genoeg mensen rondlopen die door hun partner borderliners genoemd worden nav topics als dit en het helemaal niet zijn...
Dat is ook mooi dan, want hoe verdedig je je tegen een argument als: jij bent niet redelijk, jij hebt borderline
Heb jij een diagnose borderline of alleen een zelfdiagnose van hem?quote:Op maandag 17 maart 2014 16:32 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Tsss en ik was de borderliner, dat deed die ex van mij allemaal. Gewoon leugens in die rechtszaal, hij had altijd voor de kinderen gezorgd, hij deed niks!! Ik was zo giftig van die leugens en toen was het: Ja inderdaad ze is niet stabiel, hij heeft gelijk. En ik zou de kinderen mishandeld hebben, ja joh, ik moest ze van hem verplicht een tik geven omdat ik zo'n ei was dat ze niet kon opvoeden en alles maar best vond en hij deed nooit wat, hij chatte alleen met z'n vriendinnetje. Grrrrr maar ik ben er helemaal overheen hoor. Het was wel apart, al zijn familie zei dat ik een borderliner was en al mijn familie zei dat hij een narcist was en nu gaan we heel vriendelijk met elkaar om, die vrouw van Jeugdzorg die ie destijds had ingeschakeld, omdat ik zogenaamd niks kon, zei dat ze nog nooit een stel had gezien waarbij het contact zo goed was en het zo van een leien dakje ging. Ik zei maar wijselijk niks.
ik heb het niet over rechtszaken, ik heb het over 'gewoon' in een relatie.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:53 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Een rechter, jeugdzorg of welke organisatie dan ook zal never nooit iemand serieus nemen die zijn of haar partner zonder diagnose als borderliner neerzet hoor! Dan heb je een groot probleem!
Ik heb dat ook nooit gebruikt pas toen via een psychiater inderdaad de diagnose was vastgesteld ondanks dat ik het 100% zeker wist.
Ook in de rechtszaak heb ik het mondjesmaat gebruikt en tegen jeugdzorg heb ik alleen mijn zorgen uitgesproken omdat kinderen enorme emotionele schade kunnen oplopen via borderline moeders.
Ik ken die mensen niet eerlijk gezegd, jij wel? Wie bedoel je met "mensen" en wat is "vaak"?quote:Op maandag 17 maart 2014 16:59 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
ik heb het niet over rechtszaken, ik heb het over 'gewoon' in een relatie.
Ik vind dat mensen dat te vaak en te snel roepen wanneer een relatie moeizaam loopt. Soms pás je ook gewoon niet bij elkaar. Ik was met m'n ex veel onzekerder en angstiger dan in m'n huidige relatie bv.
Ja daar ben ik het 100% met je mee eens.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:14 schreef JaniesBrownie het volgende:
Ik ben weleens borderliner genoemd, wat ik niet ben, bijvoorbeeld. Enkel omdat ik erg onzeker was op dat moment en veel bevestiging nodig had.
Hier zie je t regelmatig, wordt een topic geopend over een vriendin die moeilijk doet: borderline...
En ik vind het eigenlijk al gauw te vaak hoor, zolang er geen diagnose is gesteld, kun je beter gewoon je mond houden.
Ook bij mensen als m'n ex, die geen enkele fout bij zichzelf zoeken en dus ook nooit een diagnose zullen krijgen.
denk dat het ook vaak gebruikt wordt als omschrijving voor bepaalde gedragingen zoals aantrekken/afstoten, manipulatie en leugenachtig gedrag, etc.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:14 schreef JaniesBrownie het volgende:
Ik ben weleens borderliner genoemd, wat ik niet ben, bijvoorbeeld. Enkel omdat ik erg onzeker was op dat moment en veel bevestiging nodig had.
Hier zie je t regelmatig, wordt een topic geopend over een vriendin die moeilijk doet: borderline...
En ik vind het eigenlijk al gauw te vaak hoor, zolang er geen diagnose is gesteld, kun je beter gewoon je mond houden.
Ook bij mensen als m'n ex, die geen enkele fout bij zichzelf zoeken en dus ook nooit een diagnose zullen krijgen.
Hij ging toen altijd mee naar de psychiater en over hem mocht ik niks lelijks zeggen, die psychiater zei dat ik een milde vorm had, maar toen zat ik wel in een scheiding en had ik PMS door de zwangerschap. Dat ging zo van: Ik ben bang dat ie kwaad wordt. Hij wordt nooit kwaad, dus dat kwam door vroeger en dan moest ik die verkeerde gedachte weerleggen. Tot ie me begon uit te schelden en ik dacht: ehm, deze angst is redelijk gegrond, dat ligt niet aan m'n pa die vroeger een beetje bazig was.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:55 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Heb jij een diagnose borderline of alleen een zelfdiagnose van hem?
Snap ik, maar iemand die onzeker is uitmaken voor borderliner vind ik behoorlijk ver gaan. Dan is 90% van de vrouw een borderliner.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:20 schreef perro. het volgende:
[..]
denk dat het ook vaak gebruikt wordt als omschrijving voor bepaalde gedragingen zoals aantrekken/afstoten, manipulatie en leugenachtig gedrag, etc.
iedereen weet dan wat voor soort gedrag er bedoeld wordt. net als dat kanker en tyfus misbruikt worden voor andere omschrijvingen. ik vind het niet zo raar dus.
Maar wat heb jij je ex misdaan in de relatie? Of waar beschuldigde hij je van? En had je voor de zwangerschap nergens last van?quote:Op maandag 17 maart 2014 18:24 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Hij ging toen altijd mee naar de psychiater en over hem mocht ik niks lelijks zeggen, die psychiater zei dat ik een milde vorm had, maar toen zat ik wel in een scheiding en had ik PMS door de zwangerschap. Dat ging zo van: Ik ben bang dat ie kwaad wordt. Hij wordt nooit kwaad, dus dat kwam door vroeger en dan moest ik die verkeerde gedachte weerleggen. Tot ie me begon uit te schelden en ik dacht: ehm, deze angst is redelijk gegrond, dat ligt niet aan m'n pa die vroeger een beetje bazig was.
De huisarts jaren eerder zei dat ik alleen PMS had en dan slikte ik elke maand een pilletje voor de dag dat ik niet te harden was of ik slikte de pil door, dan had ik er ook geen last van.
Ik heb wel een zelfmoordpoging gedaan, als bijwerking van de verkeerde antidepressiva die ik kreeg toen op het laatst van de relatie. Ik had toen wel die gedachten, maar zou dat nooit gedaan hebben normaal. Ik was net bevallen. De psychiater in de inrichting waar ik toen kwam zei dat ik milde trekken had.
Ik kwam laatst bij de praktijkondersteuner van de huisarts en die zei dat ik inderdaad dan vroeger wel wat trekken had gehad, maar ze geloofde niet dat ik borderline had. Nou gaat binnenkort weer een psychiater het testen.
Deze baas weet.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:23 schreef Mint_Clansell het volgende:
Waarom zou je je vermoedens niet mogen uitspreken, terwijl het in veel gevallen een kwestie van 1 + 1 = 2 is? Dat de vermoedelijke borderliner geen diagnose heeft en waarschijnlijk ook nooit zal krijgen speelt helemaal geen rol. Zolang het maar een soort van closure geeft voor de slachtoffers. De borderliner zal zich in veel gevallen toch niets aantrekken van wat de ex te zeggen heeft. Die heeft hem of haar in zijn of haar hoofd al lang zwartgemaakt en is alweer bezig met het inpalmen van een nieuw doelwit. Want dat is wel iets wat je steeds ziet terugkomen bij mensen met borderline.
Ja dat klopt, mijn huisarts, advocate en huisarts van mijn ouders zeiden ook zonder 1 sec. twijfel : borderline.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Deze baas weet.
Waarom zou je je vermoedens niet mogen uitspreken? Als jij van de 10 checks, er 9 kunt aantikken ligt het er al wel behoorlijk dik boven op. Mijn huisarts heeft wel eens de term borderliner bij mijn ex gebruikt voordat ik hem uberhaupt de diagnose van haar vertelde, alleen de "daden".
Jamesbrownie, wat is het verschil als jij aan een therapeut zou vertellen welke van de 'checks' jij aan voldoet qua borderline ivg met dat je dat zelf zou doorlezen? Mits je eerlijk bent tegenover jezelf?
Nou eens per maand was ik 2 dagen niet normaal vanaf het begin, totdat ik die pil door ging slikken. Dan was ik bang dat ie wegging en kregen we ruzie. Ik werd dan heel depri, kon echt niet helder denken. Hij ramde soms en ik schreeuwde in ernstige gevallen, niet al die tijd, het is zo'n 5 jaar echt gezellig geweest, in het begin en op het eind was het het ergst. Hij zei dat ik altijd al instabiel was en dat ik daarvoor ook al met zelfmoord dreigde. Had ik ook een keer eerder gedaan toen ie kwaad op me was geworden. Ik zei: Ik ga nu springen. Dan stond ik in het raam, tsja, het was best wel erg, snap het ergens ook wel, alleen hij zag nooit wat ie zelf deed omdat het bij mij zo extreem was. Die psychiater zei later wel dat het voornamelijk door de relatie kwam. Nu ik geen relatie heb heb ik ook nergens last van en daarvoor ook niet.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:30 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Maar wat heb jij je ex misdaan in de relatie? Of waar beschuldigde hij je van? En had je voor de zwangerschap nergens last van?
Ja klopt, maar elke relatie heeft spanningen en die komen er vroeg of laat en juist dan komt borderline gedrag naar boven, dus dat ligt niet specifiek aan deze relatie denk ik. Als ik mij in hem verplaats moet dit ook behoorlijk zwaar voor hem zijn geweest, besef je dit wel?quote:Op maandag 17 maart 2014 18:40 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Nou eens per maand was ik 2 dagen niet normaal vanaf het begin, totdat ik die pil door ging slikken. Dan was ik bang dat ie wegging en kregen we ruzie. Ik werd dan heel depri, kon echt niet helder denken. Hij ramde soms en ik schreeuwde in ernstige gevallen, niet al die tijd, het is zo'n 5 jaar echt gezellig geweest, in het begin en op het eind was het het ergst. Hij zei dat ik altijd al instabiel was en dat ik daarvoor ook al met zelfmoord dreigde. Had ik ook een keer eerder gedaan toen ie kwaad op me was geworden. Ik zei: Ik ga nu springen. Dan stond ik in het raam, tsja, het was best wel erg, snap het ergens ook wel, alleen hij zag nooit wat ie zelf deed omdat het bij mij zo extreem was. Die psychiater zei later wel dat het voornamelijk door de relatie kwam. Nu ik geen relatie heb heb ik ook nergens last van en daarvoor ook niet.
ik doelde niet op onzekerheid, maar op niet normaal/onaangepast sociaal gedrag.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:25 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Snap ik, maar iemand die onzeker is uitmaken voor borderliner vind ik behoorlijk ver gaan. Dan is 90% van de vrouw een borderliner.
Nee klopt, maar Brownie doelde daar volgens mij wel op. Dat haar onzekerheid als borderline gedrag werd bestempeld.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:52 schreef perro. het volgende:
[..]
ik doelde niet op onzekerheid, maar op niet normaal/onaangepast sociaal gedrag.
ik?!quote:Op maandag 17 maart 2014 18:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Deze baas weet.
Waarom zou je je vermoedens niet mogen uitspreken? Als jij van de 10 checks, er 9 kunt aantikken ligt het er al wel behoorlijk dik boven op. Mijn huisarts heeft wel eens de term borderliner bij mijn ex gebruikt voordat ik hem uberhaupt de diagnose van haar vertelde, alleen de "daden".
Jamesbrownie, wat is het verschil als jij aan een therapeut zou vertellen welke van de 'checks' jij aan voldoet qua borderline ivg met dat je dat zelf zou doorlezen? Mits je eerlijk bent tegenover jezelf?
Je vermoedens uitspreken is iets anders dan een diagnose stellen en heel vaak hier op het forum kom ik toch echt mensen tegen oh mijn ex ging vreemd en voila is ze borderliner .quote:Op maandag 17 maart 2014 18:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Deze baas weet.
das gewoon een dom figuur geweest die dat zo tegen jb zei; bijnaiedereen is wel ergens onzeker over, maar dat staat imo mijlenver van bps.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:55 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Nee klopt, maar Brownie doelde daar volgens mij wel op. Dat haar onzekerheid als borderline gedrag werd bestempeld.
eens, en ik ook niet. -voor mij- is het meer een omschrijving van het tentoongespreide gedrag, in zekere zin. niets meer of minder, ik ben er niet om diagnoses te stellen maar als je zoiets naar iemands hoofd slingert ben je verre van constructief bezig ja.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:55 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
@perro: je kan wel trekjes hebben, maar als het in een ruzie naar voren gebracht wordt, kun je er helemaal niks mee. Natuurlijk mag je het ter sprake brengen als je echt dat vermoeden hebt, dat is niet waar ik het over heb.
ja, dat klopt, alleen wordt het vaker (imo) geroepen zonder verdere reden en dat maakt discussiëren lastig.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:00 schreef perro. het volgende:
[..]
das gewoon een dom figuur geweest die dat zo tegen jb zei; bijnaiedereen is wel ergens onzeker over, maar dat staat imo mijlenver van bps.
ik denk idd wel dat het als omschrijving gebruikt kan worden.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:02 schreef perro. het volgende:
[..]
eens, en ik ook niet. -voor mij- is het meer een omschrijving van het tentoongespreide gedrag, in zekere zin. niets meer of minder, ik ben er niet om diagnoses te stellen maar als je zoiets naar iemands hoofd slingert ben je verre van constructief bezig ja.
Toen ik 15 was, kon ik niks met zo'n opmerking. Nu ik toch aardig wat jaren ouder ben, vind ik de opmerking, je lijkt je moeder wel toch meer hout snijden. In sommige gevallen zie je het bij de ouders terug, en sommige stoornissen komen 1 op 1 van de ouders vandaan.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:05 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
ja, dat klopt, alleen wordt het vaker (imo) geroepen zonder verdere reden en dat maakt discussiëren lastig.
Beetje hetzelfde idee als: je lijkt je vader wel! Oid, daar kún je niks mee.
Als je echt denkt dat iemand wel eens borderline zou kunnen hebben, moet je dat ter sprake kunnen brengen, maar niet als verwijt en dat is wel wat er gebeurt volgens mij.
Overigens hebben meerdere artsen van m'n ex gezegd dat hij 'psychopatische en narcistische trekjes' heeft.
Dan ga ik hem ook niet gelijk een psychopaat noemen toch?
Bij liegen en bedriegen denk ik eerder aan een antisociale persoonlijkheidsstoornis. Zeker als de intentie is om er beter van te worden. Nu moet ik wel erbij zeggen dat er een grijs gebied is tussen een antisociale persoonlijkheidsstoornis en een borderline persoonlijkheidsstoornis. Sowieso is bps vergeleken met andere persoonlijkheidsstoornissen wel erg breed en het heeft veel kernmerken van andere stoornissen. Bij bijvoorbeeld een paranoïde persoonlijkheidsstoornis of een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis is het probleem veel specifieker.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:32 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Helaas ken ik veel te veel van dit soort verhalen.![]()
Het geeft ook aan dat je in het leven heel ver kunt komen met alleen maar liegen, bedriegen en "slachtoffertje' spelen.
zelfs áls je dingen over hebt genomen van je ouders, kun je in een discussie niets met zo'n argument.quote:Op maandag 17 maart 2014 20:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Toen ik 15 was, kon ik niks met zo'n opmerking. Nu ik toch aardig wat jaren ouder ben, vind ik de opmerking, je lijkt je moeder wel toch meer hout snijden. In sommige gevallen zie je het bij de ouders terug, en sommige stoornissen komen 1 op 1 van de ouders vandaan.
Werd je alleen getest op borderline of ook andere persoonlijkheidsstoornissen?quote:Op maandag 17 maart 2014 18:57 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Je vermoedens uitspreken is iets anders dan een diagnose stellen en heel vaak hier op het forum kom ik toch echt mensen tegen oh mijn ex ging vreemd en voila is ze borderliner .
En heel eerlijk ik heb bij mezelf geen diagnose gedaan , ik heb van mezelf nooit zoiets gehad van ohhh ik ben borderliner na internet onderzoeken (geloof me die mensen heb je er ook tussen zitten) bij mij was het toen ik naar Ik ook van jou keek en daarin bepaalde dingen zag die wel heel herkenbaar waren en ik juist al getest werd op adhd op aanraden van familielid dat ik uiteindelijk zei test me ook maar op borderline.
Ja het is echt wel heel zwaar voor hem geweest en hij was ook de enige die ermee te maken had, want op m'n werk of met andere mensen waren er nooit problemen. Hij moest de hulpverlener uithangen, hij was ook 12 jaar ouder en wist wel dat ik zo raar deed, het was elke maand raak, maar toch getrouwd na 3 jaar en achteraf zei ie dat ie dat alleen maar had gedaan omdat ie het zo zielig vond, fijn weer. Ach ja. Ik praatte er toen ook een keer over met 'm, zo van nou ja we hebben toch ook veel goeie jaren gehad, nou, dat zag ie toch behoorlijk anders. Hij vond 't altijd al niks. Hij had er beter maar gewoon mee kunnen kappen in het begin. Daarna had ik een relatie en daar was 't andersom, toen kon ik moedertje spelen en was hij labiel en dreigde hij met zelfmoord. Daardoor ben ik wel gaan zien wat hij allemaal moest verduren en dat ie ook gewoon geen keuze had dan scheiden, je zet iemand zo onder druk, mijn geluk is afhankelijk van jou, chantage, je moet bij me blijven.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:49 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ja klopt, maar elke relatie heeft spanningen en die komen er vroeg of laat en juist dan komt borderline gedrag naar boven, dus dat ligt niet specifiek aan deze relatie denk ik. Als ik mij in hem verplaats moet dit ook behoorlijk zwaar voor hem zijn geweest, besef je dit wel?
Een vriend van me had een ex met enorme borderline-deluxe-trekjes, maar die was door 5 mensen onderzocht. Ze ontkende in alle toonaarden borderliner te zijn, ook omdat dat er bij 5 mensen niet uit kwam rollen.quote:Op maandag 17 maart 2014 21:05 schreef formerjellybean het volgende:
Ik werd getest op Borderline en adhd (waarschijnlijk ook wel op meerdere dingen omdat ze heel grondig testen niet een middag maar meerdere gesprekken met meerdere mensen die er wat vanaf weten en daaruit de diagnose maken.) Het was een lange intensieve periode voordat ik diagnose kreeg. Daarom ben ik ook heel sceptisch over mensen die eigenlijk via internet inlezen over borderline en dan ineens bedenken he mijn ex had borderline. Juist omdat heel grondig onderzocht word of je de diagnose hebt met meerdere mensen die het uitzoeken en er echt voor geleerd hebben.
Dat kan dus ook gebeuren mijn neef mankeert ook het een en ander en daar is eigenlijk geen diagnose voor en die baalt er ook verschrikkelijk vanquote:Op maandag 17 maart 2014 21:31 schreef GimmeGore het volgende:
Maar er hoeft ook niks uit te komen. Mijn ex had al zo vreselijk vaak zulke tests gedaan dat als hij geen zin had in meer onderzoek of een andere behandeling dat hij gewoon de meest wenselijke antwoorden gaf in plaats van de eerlijke.
Net als die psychologie-testsquote:Op maandag 17 maart 2014 21:31 schreef GimmeGore het volgende:
Maar er hoeft ook niks uit te komen. Mijn ex had al zo vreselijk vaak zulke tests gedaan dat als hij geen zin had in meer onderzoek of een andere behandeling dat hij gewoon de meest wenselijke antwoorden gaf in plaats van de eerlijke.
En die relatie waarin jij de moeder was? Die heb je nog steeds of is dat uiteindelijk ook uitgegaan?quote:Op maandag 17 maart 2014 21:21 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Ja het is echt wel heel zwaar voor hem geweest en hij was ook de enige die ermee te maken had, want op m'n werk of met andere mensen waren er nooit problemen. Hij moest de hulpverlener uithangen, hij was ook 12 jaar ouder en wist wel dat ik zo raar deed, het was elke maand raak, maar toch getrouwd na 3 jaar en achteraf zei ie dat ie dat alleen maar had gedaan omdat ie het zo zielig vond, fijn weer. Ach ja. Ik praatte er toen ook een keer over met 'm, zo van nou ja we hebben toch ook veel goeie jaren gehad, nou, dat zag ie toch behoorlijk anders. Hij vond 't altijd al niks. Hij had er beter maar gewoon mee kunnen kappen in het begin. Daarna had ik een relatie en daar was 't andersom, toen kon ik moedertje spelen en was hij labiel en dreigde hij met zelfmoord. Daardoor ben ik wel gaan zien wat hij allemaal moest verduren en dat ie ook gewoon geen keuze had dan scheiden, je zet iemand zo onder druk, mijn geluk is afhankelijk van jou, chantage, je moet bij me blijven.
Nee dat is ook niks geworden. Niet zo heel verwonderlijk, want die kwam ik toen tegen in die inrichting en een paar dagen nadat m'n ex had gezegd te willen scheiden en ik had gevraagd of ie het erg vond als ik dan iemand anders zocht (al neem je d'r 10 zei ie) vroeg ik 'm ten huwelijk en zei ie gelijk ja. We waren net allebei gedumpt. Hij had nu een nieuwe vriendin, maar alleen nog voor de weekendjes.quote:Op maandag 17 maart 2014 22:45 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
En die relatie waarin jij de moeder was? Die heb je nog steeds of is dat uiteindelijk ook uitgegaan?
Jij vroeg hem ten huwelijk? Terwijl je nog niet gescheiden was? Haha ik snap er niet veel van volgens mij.quote:Op maandag 17 maart 2014 23:04 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Nee dat is ook niks geworden. Niet zo heel verwonderlijk, want die kwam ik toen tegen in die inrichting en een paar dagen nadat m'n ex had gezegd te willen scheiden en ik had gevraagd of ie het erg vond als ik dan iemand anders zocht (al neem je d'r 10 zei ie) vroeg ik 'm ten huwelijk en zei ie gelijk ja. We waren net allebei gedumpt. Hij had nu een nieuwe vriendin, maar alleen nog voor de weekendjes.
Je snapt 'm helemaal, daarom zeiden ze ook dat ik borderline trekken had. Die psychiater kwam dan op m'n kamer voor een droevig gesprek, want ik zou depressief moeten zijn en dan zei ik heel blij: ik ga met die en die trouwen. Jaja. Ze dachten dat ik psychotisch was en duwden er gelijk antipsychotica in, maar we zijn wel echt getrouwd nadat ik was gescheiden. Eerst direct samen gaan wonen, daarom deed m'n ex zoveel moeite om die kinderen bij me weg te krijgen en loog ie alles bij elkaar in de rechtbank, hij dacht: 2 gekken die mijn kinderen op gaan voeden, dat laat ik niet gebeuren. Heel wijs, later is het nog wel tot een co-ouderschap gekomen.quote:Op maandag 17 maart 2014 23:11 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Jij vroeg hem ten huwelijk? Terwijl je nog niet gescheiden was? Haha ik snap er niet veel van volgens mij.
Ik geef hem geen ongelijk , wat bezielde je? Heb je geen familie of vrienden die je even met de voetjes terug op aarde konden zetten?quote:Op maandag 17 maart 2014 23:38 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Je snapt 'm helemaal, daarom zeiden ze ook dat ik borderline trekken had. Die psychiater kwam dan op m'n kamer voor een droevig gesprek, want ik zou depressief moeten zijn en dan zei ik heel blij: ik ga met die en die trouwen. Jaja. Ze dachten dat ik psychotisch was en duwden er gelijk antipsychotica in, maar we zijn wel echt getrouwd nadat ik was gescheiden. Eerst direct samen gaan wonen, daarom deed m'n ex zoveel moeite om die kinderen bij me weg te krijgen en loog ie alles bij elkaar in de rechtbank, hij dacht: 2 gekken die mijn kinderen op gaan voeden, dat laat ik niet gebeuren. Heel wijs, later is het nog wel tot een co-ouderschap gekomen.
Zijn ouders zeiden: Niet doen! Mijn ouders: Neeee! Maar ja het mocht niet baten. Ik was toen ontzettend kwaad op m'n ex, maar achteraf ben ik wel heel blij voor de kinderen dat ze bij een normale stabiele vader zaten, ik mocht ze wel 2 middagjes per week bij m'n ouders zien. Ik kwam laatst de moeder van die tweede ex nog tegen. Ze zei: 'Was het niks meid? Dat zeiden wij gelijk al.'quote:Op maandag 17 maart 2014 23:44 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ik geef hem geen ongelijk , wat bezielde je? Heb je geen familie of vrienden die je even met de voetjes terug op aarde konden zetten?
haha, dus uit rancune naar je ex trouw je met een ander? Gelukkig ben je niet ook nog zwanger geraakt van je 2e ex.quote:Op maandag 17 maart 2014 23:50 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Zijn ouders zeiden: Niet doen! Mijn ouders: Neeee! Maar ja het mocht niet baten. Ik was toen ontzettend kwaad op m'n ex, maar achteraf ben ik wel heel blij voor de kinderen dat ze bij een normale stabiele vader zaten, ik mocht ze wel 2 middagjes per week bij m'n ouders zien. Ik kwam laatst de moeder van die tweede ex nog tegen. Ze zei: 'Was het niks meid? Dat zeiden wij gelijk al.'
Nou je het zegt ja, inderdaad. Wat erg. Mijn eerste ex had ervoor gezorgd dat ik gesteriliseerd werd direct na de bevalling, anders was ik toen echt gek genoeg geweest om direct weer zwanger te raken, had ik nu 2 omgangsregelingen gehad.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:13 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
haha, dus uit rancune naar je ex trouw je met een ander? Gelukkig ben je niet ook nog zwanger geraakt van je 2e ex.
En nu? Ben je nu helemaal tot rust gekomen? Geen relaties meer?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:28 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Nou je het zegt ja, inderdaad. Wat erg. Mijn eerste ex had ervoor gezorgd dat ik gesteriliseerd werd direct na de bevalling, anders was ik toen echt gek genoeg geweest om direct weer zwanger te raken, had ik nu 2 omgangsregelingen gehad.
Nou vorig jaar een maandje wat gehad met iemand en laatst belde ie weer, weer afgesproken, maar hij durft het ook niet echt meer aan. Hij vroeg me na 3 dates ten huwelijk vorig jaar en schrok een beetje toen ik ja zei geloof ik, dus hij maakte het de dag erop weer uit, hahahahaha, zelfde trekjes. De reden was dat ie het niet zo zag zitten, die 3 kinderen en die ex waar ik nog continu mee te maken heb en die ineens verhuist bijvoorbeeld, hup dan moet ik ook maar verhuizen, dus da's een geluk, dat houdt geen enkele man uit. We blijven maar vrienden of zo hoor, hij woont aan de andere kant van het land en belt af en toe, dat is wel voldoende. Het is wel rustig voor de kinderen geen relatie, dan ben ik tenminste gezellig.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:59 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
En nu? Ben je nu helemaal tot rust gekomen? Geen relaties meer?
Wie doet dat dan ook?!?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 10:23 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Nou vorig jaar een maandje wat gehad met iemand en laatst belde ie weer, weer afgesproken, maar hij durft het ook niet echt meer aan. Hij vroeg me na 3 dates ten huwelijk vorig jaar en schrok een beetje toen ik ja zei geloof ik, dus hij maakte het de dag erop weer uit, hahahahaha, zelfde trekjes. De reden was dat ie het niet zo zag zitten, die 3 kinderen en die ex waar ik nog continu mee te maken heb en die ineens verhuist bijvoorbeeld, hup dan moet ik ook maar verhuizen, dus da's een geluk, dat houdt geen enkele man uit. We blijven maar vrienden of zo hoor, hij woont aan de andere kant van het land en belt af en toe, dat is wel voldoende. Het is wel rustig voor de kinderen geen relatie, dan ben ik tenminste gezellig.
Kun je een boek gaan schrijvenquote:Op dinsdag 18 maart 2014 10:23 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Nou vorig jaar een maandje wat gehad met iemand en laatst belde ie weer, weer afgesproken, maar hij durft het ook niet echt meer aan. Hij vroeg me na 3 dates ten huwelijk vorig jaar en schrok een beetje toen ik ja zei geloof ik, dus hij maakte het de dag erop weer uit, hahahahaha, zelfde trekjes. De reden was dat ie het niet zo zag zitten, die 3 kinderen en die ex waar ik nog continu mee te maken heb en die ineens verhuist bijvoorbeeld, hup dan moet ik ook maar verhuizen, dus da's een geluk, dat houdt geen enkele man uit. We blijven maar vrienden of zo hoor, hij woont aan de andere kant van het land en belt af en toe, dat is wel voldoende. Het is wel rustig voor de kinderen geen relatie, dan ben ik tenminste gezellig.
Waarom zou je de meest wenselijke antwoorden geven?quote:Op maandag 17 maart 2014 21:31 schreef GimmeGore het volgende:
Onderzocht of niet, het zijn vaak toch wel de 'gedrags kenmerken' van iemand met borderline, die bijvoorbeeld heel duidelijk naar voren komen. Ik ken een aantal gevallen waar de 'vermoedens' borderline waren en het resultaat ook borderline was maar waarin de persoon in kwestie dat natuurlijk ontkende en zelfs zei dat die psycholoog een beetje verkeerd bezig was.quote:Op maandag 17 maart 2014 21:22 schreef Gedachtenstroom het volgende:
[..]
Een vriend van me had een ex met enorme borderline-deluxe-trekjes, maar die was door 5 mensen onderzocht. Ze ontkende in alle toonaarden borderliner te zijn, ook omdat dat er bij 5 mensen niet uit kwam rollen.
No fucking shit, denk ik dan. Ik ben door een heel dozijn 'deskundigen' onderzocht vanaf rond mijn 10e levensjaar. Omdat rekenen voor mij heel letterlijk ging (1+1=11) en later gewoon heel slecht was ik zwakbegaafd. Volgens weer iemand anders hoogbegaafd. Volgens een ander vertoonde ik schizofrene trekken. Weer een ander riep dat het bij de leeftijd hoorde. Pas een slordige 12 jaar later kwam er een serieuze expert op het gebied van autisme mijn leven binnenwandelen, en die heeft uiteindelijk de diagnose syndroom van Asperger gedaan.
Bij haar waren de kenmerken volop aanwezig.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 11:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Onderzocht of niet, het zijn vaak toch wel de 'gedrags kenmerken' van iemand met borderline, die bijvoorbeeld heel duidelijk naar voren komen. Ik ken een aantal gevallen waar de 'vermoedens' borderline waren en het resultaat ook borderline was maar waarin de persoon in kwestie dat natuurlijk ontkende en zelfs zei dat die psycholoog een beetje verkeerd bezig was.
Bij mij hebben ze ook wel eens gezegd, PTSS zeker? Puur op basis van gedrag wat ik vertoonde op werk.
vreemdgaan? Ken echt veel mensen die dat wel eens gedaan hebben. Verdenk er niet een van dat hij borderline heeftquote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:03 schreef Gedachtenstroom het volgende:
[..]
Bij haar waren de kenmerken volop aanwezig.
#Ging vreemd.
#Begon heel enthousiast aan dingen, om ze na 2 weken weer los te laten.
#Korte, intense relaties.
#Aan één ex blijven kleven om niet verlaten te worden.
#Aantrek en afstootgedrag. Vriend was op het ene moment een zegen dat hij in haar leven was, op het andere moment in alles een bromvlieg die je dood wil slaan.
-van het gezeik af zijnquote:Op dinsdag 18 maart 2014 11:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom zou je de meest wenselijke antwoorden geven?
Een slechte relatie, vriendschap, een familielid die iets zegt wat men niet aanstaat. Alles wat niet in het straatje van de borderliner past versterkt het gedrag.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:06 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
vreemdgaan? Ken echt veel mensen die dat wel eens gedaan hebben. Verdenk er niet een van dat hij borderline heeft![]()
Volgens mij kan een slechte relatie borderlinetrekken wel degelijk versterken btw. Mensen zonder borderline kunnen ook onzeker worden, twijfelen aan hun relatie, vreemdgaan, boos worden om niks enz wanneer ze een relatie hebben die niet werkt.
Hebben de (vnl) heren die een relatie hebben gehad met een borderliner geen borderline trekjes bij zichzelf ontdekt tijdens die relaties?
ik heb het dus over mensen die géén borderline hebben.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:40 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Een slechte relatie, vriendschap, een familielid die iets zegt wat men niet aanstaat. Alles wat niet in het straatje van de borderliner past versterkt het gedrag.
Hulp aanbieden bijvoorbeeld wordt direct gezien als aanval of bemoeizuchtig en diegene wordt compleet uitgekotst en is achterlijk etc. etc.
Trekjes, maar daar houdt het ook met name mee op. Ik ben nu bijna 1.5 jaar uit die Borderline relatie en die trekjes zijn al weer volledig foetsie. Maar toen de stront kar over mij heen werd getrokken vertoonde ik ook wel apart gedrag. Maar dat was met name omdat ik zo ontzettend met me liet fucken, (formerjellybean/mint_clansell kunnen zich dat nog wel herinneren met al die gezever posts van mequote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:06 schreef JaniesBrownie het volgende:
Hebben de (vnl) heren die een relatie hebben gehad met een borderliner geen borderline trekjes bij zichzelf ontdekt tijdens die relaties?
Ik bleef met name continu ontzettend beleefd. Ging nooit mee in haar woede rages, bleef altijd kalm en monotoon maar wat heb ik haar graag willen uitschelden (niet gedaan). Onzekerheid en snel boos worden heb ik nooit last van gehad. Na de relatie was het zelfs nog erger want toen duikelde ik in allerlei kuttige nachtmerries en PTSS gedrag na die kut-relatie.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:54 schreef JaniesBrownie het volgende:
Vandaar mijn vraag of je zelf nooit 'borderlinetrekjes' hebt vertoond. Onzekerheid, snel boos worden bv.
Klasgenote van me op mijn vorige opleiding. Leuke meid, maar ik wist dat ze het had omdat ze vertelde dat ze het had. Ze leunde ook niet gigantisch op me en vroeg ook niet om aandacht, omdat ze de relatie-boot het liefst afhield door allerlhande onhandige en impulsieve opmerkingen waarmee ze nogal eens een relatie kwijt was geraakt in haar boosheid.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:57 schreef cobybryant het volgende:
Nou allemaal positieve berichten. Heeft er eigenlijk weleens iemand een leuke relatie gehad als of met een borderliner?
Een bekende van mij heeft borderline en zij is gelukkig getrouwd. Of hij dat ook is weet ik nietquote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:57 schreef cobybryant het volgende:
Nou allemaal positieve berichten. Heeft er eigenlijk weleens iemand een leuke relatie gehad als of met een borderliner?
Hij bepaalt of jij de kinderen mag zien?quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:07 schreef cobybryant het volgende:
Nou kan ik er dus weer op wachten dat ie stampij gaat maken en ik de kinderen weer niet mag zien,
En dit is waarom ik blij ben dat ik geen kids heb gekregen met mijn ex, goddamn, Don't put your dick in crazy. Ik wil echt gewoon niks meer met borderline dames te makken hebben qua relatie materiaal. Ik vind het prima dat anderen wel de "redder" kunnen spelen in een relatie maar ik kan dat helaas niet. Ik zoek liever iemand met een stabiele jeugd.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:07 schreef cobybryant het volgende:
Nou net weer een gezellige tijd gehad met m'n ex. Die komt controleren of het hier schoon genoeg is, anders belt ie Jeugdzorg, dus tegenwoordig alles keurig opgeruimd, fijn dat je hele leven nog door je ex wordt gecontroleerd, maar vandaag was het dus de bedoeling dat ie niet boven kwam om te controleren, maar ik moest naar beneden met de kinderen en dat zegt ie niet, dat moet je ruiken. Zit ie daar in de auto met z'n zoveelste vrouw die ie deze keer uit Brazilie over heeft doen komen, daar zijn ze tenminste nog onderdanig, die Hollandse beviel 'm niet, en begint ie tegen me uit te varen. Stom, altijd blijf ik braaf en zeg ik ja en Amen, maar ik ging er nu tegenin en zei dat ie dat niet gezegd had en zelf nogal laat was, weet ik veel, ik stond boven te wachten in m'n appartement tot ie kwam. Nou dat mag niet hoor. Stom wijf! schreeuwt ie met die vrouw erbij en de kinderen. Sorry hoor er kwam weer ff voor het eerst sinds tijden richting hem een borderline trekje omhoog met een niet zo'n nette armbeweging van me. Nou kan ik er dus weer op wachten dat ie stampij gaat maken en ik de kinderen weer niet mag zien, dan moet ik onderdanig sorry zeggen en dan is ie het weer zat er zelf op te passen, want hij wil met z'n vriendin zitten en dan komen ze weer. Mijn vader zei toen met die scheiding: Die vent is zelf gek. Echt zo iemand maakt je gewoon gek, ben zo blij dat ik er voor het leeuwendeel van verlost ben.
Ja, we hebben coouderschap, maar als ik tegen 'm inga en niet onderdanig ben dan belt ie de Jeugdzorg op en dikt het weer lekker aan en dan geloven ze 'm, want ik ben de gekke borderliner die een zelfmoordpoging heeft gedaan. Vorige keer had ik samen met hem een gesprek met dat mens en ze zei dat ik m'n kinderen verwaarloosde, dus ik werd nogal kwaad, niet dat ik wat zei, maar het werd me teveel, ik liep weg en ging buiten een peuk roken. Nou zie je wel borderline gedrag, dat zou ik dan ook vast wel met de kinderen doen en toen mocht ik ze dus alleen nog maar hebben met een volwassene erbij, hij dus doordeweeks, want ik ben net verhuisd verplicht, omdat hij ineens ging verhuizen, mag niet eens, maar goed, dus met kerst zat m'n ex hier in m'n slaapkamer van m'n 2kamerflat met die vrouw te beppen waardoor ons huwelijk naar de knoppen is gegaan.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:17 schreef Dehelerambam het volgende:
[..]
Hij bepaalt of jij de kinderen mag zien?
Jeugdzorg is sowieso een vreselijke instantie. Ze volgen altijd nét de verkeerde richtingen op de verkeerde tijden. Mijn zus heeft na de dood van mijn moeder een hele tijd in een hele diepe put gezeten met drankmisbruik (als in: Noem iets dat alcohol bevatte, en het was binnen no-time leeg. Een literfles Bacardi was in 15 minuten leeg, ik trek al kotsend weg bij het ideequote:Op woensdag 19 maart 2014 21:34 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Ja, we hebben coouderschap, maar als ik tegen 'm inga en niet onderdanig ben dan belt ie de Jeugdzorg op en dikt het weer lekker aan en dan geloven ze 'm, want ik ben de gekke borderliner die een zelfmoordpoging heeft gedaan. Vorige keer had ik samen met hem een gesprek met dat mens en ze zei dat ik m'n kinderen verwaarloosde, dus ik werd nogal kwaad, niet dat ik wat zei, maar het werd me teveel, ik liep weg en ging buiten een peuk roken. Nou zie je wel borderline gedrag, dat zou ik dan ook vast wel met de kinderen doen en toen mocht ik ze dus alleen nog maar hebben met een volwassene erbij, hij dus doordeweeks, want ik ben net verhuisd verplicht, omdat hij ineens ging verhuizen, mag niet eens, maar goed, dus met kerst zat m'n ex hier in m'n slaapkamer van m'n 2kamerflat met die vrouw te beppen waardoor ons huwelijk naar de knoppen is gegaan.
Nu was het weer geregeld dat ik ze zelf mocht, want er stond in het verslag dat de kinderen niet geregeld te eten kregen en dat ze niet gewassen werden. De oudste wilde 's ochtends geen cracker eten, omdat ie al op school at om 10 uur en ik deed 's ochtends geen washandje over hun gezicht, want ze waren de avond ervoor toch al in bad geweest. Nu eindelijk begreep ze het. Je moet echt wel een beetje raar zijn om hiermee om te kunnen gaan denk ik. Pffffffffff
zij heeft borderline he, de ex voorzover we weten niet.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:33 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En dit is waarom ik blij ben dat ik geen kids heb gekregen met mijn ex, goddamn, Don't put your dick in crazy. Ik wil echt gewoon niks meer met borderline dames te makken hebben qua relatie materiaal. Ik vind het prima dat anderen wel de "redder" kunnen spelen in een relatie maar ik kan dat helaas niet. Ik zoek liever iemand met een stabiele jeugd.
Hij heeft zelf een extreme borderline moeder en zus, moeder ontzettend controlerend, hij is ook mishandeld als kind, maar aan hem ligt niks. Ik verdenk 'm ervan dat ie narcistische trekken heeft. Bij mij is alleen gezegd dat ik milde borderlinetrekken had destijds door 2 psychiaters en ze hebben me weken geobserveerd toen ik op m'n allerslechtst was. Ik heb een normale jeugd gehad, alleen m'n tweelingbroertje is gestorven bij de geboorte en ik ben een keer aangerand als kind, verder normale ouders, alleen m'n vader was wat bazig.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:56 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
zij heeft borderline he, de ex voorzover we weten niet.
Hij kan zo maar een gevalletje NPD zijn hoor. Maar ik lees borderliner moeder en zus en mishandeld als kind en ik wil daar (qua relatie materiaal) al niks meer mee te maken hebben.quote:Op woensdag 19 maart 2014 22:02 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Hij heeft zelf een extreme borderline moeder en zus, moeder ontzettend controlerend, hij is ook mishandeld als kind, maar aan hem ligt niks.
Kun jij niet gewoon weg blijven uit dit topic? We weten nu wel dat borderliners in jou ogen niks goed kunnen doen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 22:24 schreef TerryStone het volgende:
Ik denk dat zij zelf ook voor geen meter deugt. Dit soort verhalen uit de mond van een borderliner zijn zelden waar.
Dit topic is niet bedoeld voor borderliners om een beetje zielig te gaan doen moppie.quote:Op woensdag 19 maart 2014 22:32 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Kun jij niet gewoon weg blijven uit dit topic? We weten nu wel dat borderliners in jou ogen niks goed kunnen doen.
Nee joh, beetje trollen moet kunnen. Borderliners snijen ook ALLEMAAL in zichzelf, of ze hebben zich minimaal twee of meer keren met de auto-aansteker van paps of mams gebrand omdat 'pijn is fijn!'quote:Op woensdag 19 maart 2014 22:32 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Kun jij niet gewoon weg blijven uit dit topic? We weten nu wel dat borderliners in jou ogen niks goed kunnen doen.
Ik ook van jou.quote:Op woensdag 19 maart 2014 22:24 schreef TerryStone het volgende:
Ik denk dat zij zelf ook voor geen meter deugt. Dit soort verhalen uit de mond van een borderliner zijn zelden waar.
Save the "moppie" heb je hier wel een punt: zielig doen en ventileren zou je in een ander topic moeten doen en ik denk dat er door cobybryant genoeg dingen te doen zijn om dit zelf beter met ex af te handelen. De waarheid zit vaak in het midden zal ik maar zeggen en vind het frappant dat iedereen er vol op in gaat.quote:Op woensdag 19 maart 2014 22:36 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dit topic is niet bedoeld voor borderliners om een beetje zielig te gaan doen moppie.
quote:
haha moppie..quote:Op donderdag 20 maart 2014 07:47 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Save the "moppie" heb je hier wel een punt: zielig doen en ventileren zou je in een ander topic moeten doen en ik denk dat er door cobybryant genoeg dingen te doen zijn om dit zelf beter met ex af te handelen. De waarheid zit vaak in het midden zal ik maar zeggen en vind het frappant dat iedereen er vol op in gaat.
Hield borderline nou net niet dát in?
Ja da's waar, ach laat het een afschrikwekkend voorbeeld zijn dan voor mensen die het overwegen en toch fijn dat ik het ff van me af heb kunnen schrijven.quote:Op donderdag 20 maart 2014 07:47 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Save the "moppie" heb je hier wel een punt: zielig doen en ventileren zou je in een ander topic moeten doen en ik denk dat er door cobybryant genoeg dingen te doen zijn om dit zelf beter met ex af te handelen. De waarheid zit vaak in het midden zal ik maar zeggen en vind het frappant dat iedereen er vol op in gaat.
Wat bedoel je hiermee?quote:Op donderdag 20 maart 2014 07:47 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Speltip: beperk je tot de discussie.quote:Op donderdag 20 maart 2014 09:43 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Ja da's waar, ach laat het een afschrikwekkend voorbeeld zijn dan voor mensen die het overwegen en toch fijn dat ik het ff van me af heb kunnen schrijven.
Dat ze hele lappen tekst neerplempt zonder dat deze aansluiten en users hier op ingaan alsof dit een praatgroep is.quote:
Ik haal het wel ff weg, sorry.quote:Op donderdag 20 maart 2014 10:55 schreef formerjellybean het volgende:
Uhhmm cobybryant dit gaat een beetje een topickaap worden......
Moppie? Serieus?quote:Op woensdag 19 maart 2014 22:36 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dit topic is niet bedoeld voor borderliners om een beetje zielig te gaan doen moppie.
Dat doen ze omdat tijdens het typen bepaalde emoties naar boven komen en ze daarbij het overzicht op de betreffende situatie verliezen. Iets wat jij ook zou kunnen doen als je in een periode van je leven zit dat je kut in je vel zit.quote:Op donderdag 20 maart 2014 10:33 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Speltip: beperk je tot de discussie.
[..]
Dat ze hele lappen tekst neerplempt zonder dat deze aansluiten en users hier op ingaan alsof dit een praatgroep is.
En dan klagen over borderliners...
Zucht. Hier word ik schijtziek van. Als een borderliner zichzelf verdedigd word dat meteen afgedaan als 'in de slachtofferrol kruipen'. Wat een bullshit zeg.quote:Op donderdag 20 maart 2014 12:50 schreef TerryStone het volgende:
Ik zie dat de eeuwige slachtofferrol het weer goed doet hier. Dat is wel typerend...
zelfmedelijden niet.quote:Op donderdag 20 maart 2014 12:38 schreef Pulzzar het volgende:
Ik word een beetje moe van die vooroordelen over mensen met een borderline-stoornis. Er staat helemaal niet in de DSM dat borderliners overmatig veel liegen, egoistisch zijn of enorm veel zelfmedelijden hebben. Dit baseren jullie omdat jullie het zelf misschien hebben meegemaakt bij één persoon met borderline of jullie gaan af op andermans verhalen en geruchten.
Ja, het is vaak moeilijk om een relatie te hebben met een borderliner. Het is vaak sowieso moeilijk om een relatie te hebben met iemand met welke psychische stoornis dan ook. Dus als je geen moeilijkheden wilt, ga je op zoek naar iemand die dat niet heeft. Maar denk ff na en staar je niet blind op het woord borderline.
Maar goed, ik kan me wel verdedigen wat ik wil; volgens jullie ben ik toch bij voorbaat slecht en verdorven. Ik weet inmiddels zelf wel beter en mijn psych ook. Ik heb keihard aan mezelf gewerkt om uit een zeer diep dal te komen en na heel wat moeilijke jaren heb ik toch wat bereikt en ben ik als persoon sterker geworden. En dat geldt ook voor anderen met borderline. Therapieën helpen en veel borderliners worden daardoor stabieler, volwassener, socialer en evenwichtiger door.
Maar je snapt het toch wel? Ik zie met name reacties van gefrustreerde users (waaronder mezelf) die onder andere in een borderline relatie hebben gezeten en in elk geval waren er veel leugens etc. Ik denk wel degelijk dat dat inherent is aan de stoornis van borderline en ik snap de frustratie van de borderliner maar ook van degene die in een relatie met een borderliner zat. Het mag misschien niet "direct" in de DSM5 staan maar je kunt bijna elk kenmerk beschrijven met allerlei leugens etc. Overspel, niet goed met geld om kunnen gaan en tegen je vrienden zeggen dat je "er mee bezig bent" of "dat je er aan werkt" terwijl dat in realiteit helemaal niet zo is.quote:Op donderdag 20 maart 2014 13:22 schreef formerjellybean het volgende:
Ik denk eigenlijk meer dat het is dat mensen schijnbaar niet helemaal weten hoe complex borderline eigenlijk is en maar lukraak dingen lopen te roepen.
Dat maakt de discussie nogal meer alleen moddergooien eigenlijk.
Sja een relatie met een borderliner is niet altijd makkelijk maar ik mis juist de complexiteit want heel eerlijk borderline is een complexe stoornis en zie hier meer alleen boel geschreeuw wat niet echt inhoudelijk is.
Noem dan het beestje bij de naam en noem het verlatingsangst. Ik weet namelijk wel dat sommige borderliners rare sprongen kunnen maken door verlatingsangst.quote:Op donderdag 20 maart 2014 13:35 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
zelfmedelijden niet.
liegen en egoisme wel maar dat is meer een manier om zich staande te houden. Liever liegen dan verlaten worden of liever egoistisch dan gekwetst worden.
Dit dus. Liegen hoort imho 100% bij een borderliner en bij wie ik ook heb gezeten qua therapie kwam dat ook altijd naar voren. Borderliners zijn moeilijk te vertrouwen, moeilijk om iets mee 'op te bouwen'.quote:Op donderdag 20 maart 2014 13:35 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
zelfmedelijden niet.
liegen en egoisme wel maar dat is meer een manier om zich staande te houden. Liever liegen dan verlaten worden of liever egoistisch dan gekwetst worden.
Dan is de vraag direct, heb jij opeens rare sprongen gedaan ivm verlatingsangst?quote:Op donderdag 20 maart 2014 13:37 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Noem dan het beestje bij de naam en noem het verlatingsangst. Ik weet namelijk wel dat sommige borderliners rare sprongen kunnen maken door verlatingsangst.
Ik noem het beestje ook bij de naam. Maar ik snap dat mensen borderliners als leugenaars en egoisten zien. Je moet je ook kunnen verplaatsen in de ander en hoe het gedrag op diegene overkomtquote:Op donderdag 20 maart 2014 13:37 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Noem dan het beestje bij de naam en noem het verlatingsangst. Ik weet namelijk wel dat sommige borderliners rare sprongen kunnen maken door verlatingsangst.
Ik snap het wel maar zie hier eigenlijk heel eerlijk meer steeds dezelfde meningen die heel erg niet verder kijken dan hun neus lang is en juist de complexiteit van borderline want dat is het gewoon .quote:Op donderdag 20 maart 2014 13:37 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maar je snapt het toch wel? Ik zie met name reacties van gefrustreerde users (waaronder mezelf) die onder andere in een borderline relatie hebben gezeten en in elk geval waren er veel leugens etc. Ik denk wel degelijk dat dat inherent is aan de stoornis van borderline en ik snap de frustratie van de borderliner maar ook van degene die in een relatie met een borderliner zat. Het mag misschien niet "direct" in de DSM5 staan maar je kunt bijna elk kenmerk beschrijven met allerlei leugens etc. Overspel, niet goed met geld om kunnen gaan en tegen je vrienden zeggen dat je "er mee bezig bent" of "dat je er aan werkt" terwijl dat in realiteit helemaal niet zo is.
Ik denk persoonlijk dat de meeste borderliners ontzettend veel moeite hebben met het inzien van hun eigen fouten en dan behoorlijk aggressief over kunnen komen. En om eerlijk te zijn ben jij (fjb) degene die toch wel de positieve zelf reflectie weet in te zien.
Voor zover ik weet niet maar ik heb meer dat ik eigenlijk moeite heb een relatie aan te gaan en mensen dicht bij te laten komen, ben meer op mezelf ......... En denk dat dat ook het verschil is , je hebt mensen die borderline hebben en heel losbandig worden , maar je hebt ook de andere kant dat je meer de introverte versie bent en juist moeite hebt contacten aan te gaan of mensen dicht bij je te laten.quote:Op donderdag 20 maart 2014 13:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dan is de vraag direct, heb jij opeens rare sprongen gedaan ivm verlatingsangst?
Ik denk dat daar bijna niet over gesproken wordt omdat dat de borderliners zoals ze zelf ook al zo vaak doen, weer in een slachtofferrol plaatst en deze discussie wordt grotendeels vanuit het perspectief van de daadwerkelijke slachtoffers gevoerd.quote:Op donderdag 20 maart 2014 13:43 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Ik snap het wel maar zie hier eigenlijk heel eerlijk meer steeds dezelfde meningen die heel erg niet verder kijken dan hun neus lang is en juist de complexiteit van borderline want dat is het gewoon .
En heel grappig dat degene die de dmsv erbij halen juist de dingen inlaten die totaal niet in de dmsv staan..........
De dingen die er in mee spelen wel maar het is meer verlatingsangst, impulsiviteit ten nadele van jezelf ( kan in vele vormen) situaties heel anders zien dan er zijn , dissociaties en andere dingen en dat zijn allemaal de dingen die ik in de discussie niet terug zie.
En waar je wel degelijk te maken mee hebt gehad als je een relatie met een borderliner hebt gehad.
Dan doe ik dat niet in het topic over het daten met borderline.quote:Op donderdag 20 maart 2014 12:25 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Dat doen ze omdat tijdens het typen bepaalde emoties naar boven komen en ze daarbij het overzicht op de betreffende situatie verliezen. Iets wat jij ook zou kunnen doen als je in een periode van je leven zit dat je kut in je vel zit.
Dat is meer het wisselvallig denken en soms het zwart wit denken dat je geen nuances kan zien en goed dat je dat soort punten aanhaalt want dat zijn juist de punten die borderline juist complexe maken en eigenlijk een realistischer beeld van borderliner geven . En gebrek aan zelfinzicht is ook een die je noemt en juist vaak het moeilijker maakt.quote:Op donderdag 20 maart 2014 13:56 schreef appelsap het volgende:
Wat versta jij eigenlijk onder liegen Sitting_Elfling? Heb je concrete voorbeelden?
Als ik voor mezelf spreek. Ik herken me niet echt in het liegen en ik herken dat ook niet heel duidelijk vanuit de borderliners die ik ken. Al kan ik me voorstellen dat het zo overkomt. Wat ik het ene moment kan zeggen, vanuit een bepaald gevoel, kan op een ander moment totaal anders voelen. Ik kan dus niet altijd waarmaken wat ik zeg, of ik kan dingen zeggen waar ik later niet achtersta. En ik ben wel iemand die rare sprongen heeft gemaakt (en misschien nog wel maakt) om niet verlaten te worden.
Als ik naar andere borderliners kijk dan zie ik wel eens niet-kloppende of overdreven verhalen. Dat zou je ook kunnen zien als liegen, maar vaak is dat om een emotie zichtbaar te maken.
Of mensen die hun eigen rol daadwerkelijk niet zien en waarbij alles aan een ander ligt en in die zin liegen.
En wie zijn de meeste borderliners dan? Heb je dat alleen van je ex meegemaakt en hier op FOK! wat negatieve verhalen gelezen en voila de meeste borderliners hebben weinig zelfreflectie?quote:Op donderdag 20 maart 2014 13:37 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik denk persoonlijk dat de meeste borderliners ontzettend veel moeite hebben met het inzien van hun eigen fouten en dan behoorlijk aggressief over kunnen komen. En om eerlijk te zijn ben jij (fjb) degene die toch wel de positieve zelf reflectie weet in te zien.
Deels. Grotendeels is het niet kunnen reguleren/kaderen/plaatsen van emotie van zelf en anderen.quote:Op donderdag 20 maart 2014 13:37 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Dat inderdaad ook . Dat weet wel van mezelf , ik heb juist door dingen weg te drukken mezelf moeilijk gemaakt om juist emoties te herkennen en te benoemen bij mezelf , ik leer het wel maar blijft een pittig iets.quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:18 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Deels. Grotendeels is het niet kunnen reguleren/kaderen/plaatsen van emotie van zelf en anderen.
Jij bent meer de "stille borderliner"quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:36 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Dat inderdaad ook . Dat weet wel van mezelf , ik heb juist door dingen weg te drukken mezelf moeilijk gemaakt om juist emoties te herkennen en te benoemen bij mezelf , ik leer het wel maar blijft een pittig iets.
Ik denk dat het daar een beetje op neerkomt dat meer de introverte vorm is.quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:46 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Jij bent meer de "stille borderliner"
Liegen is met opzet niet de waarheid vertellen.quote:Op donderdag 20 maart 2014 13:56 schreef appelsap het volgende:
Wat versta jij eigenlijk onder liegen Sitting_Elfling? Heb je concrete voorbeelden?
Dit zijn voor mij iig de alarmbellen geweest met die date.quote:Op donderdag 20 maart 2014 15:40 schreef sitting_elfling het volgende:
Uitmaken relatie
De hoeveelheid leugens die ze vertelde tijdens het uitmaken met haar voormalige ex was een boekenlijst. Ze was verkracht, in elkaar geslagen etc. Ik wist niet meer wat wel of wat niet waar was.
Leugens verspreiden
Mevrouw kreeg niet wat ze wou en vertelde aan haar directe 'acquaintances' over hoe slecht die persoon wel niet was. Hoe ze haar bedroog (niet waar), hoe ze totaal niet op haar kon bouwen en kon vertrouwen (niet waar) en dat ze bijv. de politie belde dat ze zich bedreigd voelde.
Tegen persoon 1 zeggen hoe fantastisch die wel niet is. En dan tegen persoon 2 zeggen hoe verschrikkelijk persoon 1 wel niet is. En dan tegen persoon 3 zeggen hoe fantastisch persoon 1 wel niet is.
Moah, niet echt. Lees eens de verhalen op bpdfamily.com. Het is daar een feest van dezelfde verhalen. En ik geloof er geen reet van dat dat allemaal betaalde klonen of wat dan ook zijn. Ik zou wel oppassen, als borderliner zelf, zul je zo'n forum niet leuk vinden. Ik zie het maar zo. Pak een groepje van 1000 mensen die in een borderline relatie zitten. Daar komen dezelfde aspecten naar boven (liegen, bedriegen, manipulatief etc). Die zoeken dat op google op en komen allemaal op hetzelfde forum terug. Is dat oprecht nou zo gek?quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:08 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
En wie zijn de meeste borderliners dan? Heb je dat alleen van je ex meegemaakt en hier op FOK! wat negatieve verhalen gelezen en voila de meeste borderliners hebben weinig zelfreflectie?
Niet indirect nee. Maar als een kenmerk is, onveilige sex, veel geld uitgeven etc. Dan kan ik dat 1 voor 1 combineren aan veel liegen..quote:Ook dat staat niet in de DSM
Ik ga er inderdaad vanuit dat een borderliner over het algemeen niet heel erg te vertrouwen is. Iig niet over intieme persoonlijke dingen. Is dat oprecht apart? Je gaat er toch ook niet vanuit dat een autist de meest sociale player is op de dansvloer? Natuurlijk heb je uitzonderingen. Maar wanneer ik op een 1e of 2e date allerlei verhalen hoor over verkracht, verneukte jeugd etc. En de diagnose borderline neem ik dat wel indirect met een korreltje zout. Is dat oprecht zo slecht? Moet ik er maar direct van uit gaan dat zo'n iemand alleen maar de waarheid loopt te verkondigen?quote:En wat ik al meerdere malen heb aangegeven, is dat ik echt wel begrijp dat je het zwaar kan hebben wanneer je partner borderline hebt. Ik vind het alleen wel jammer dat ik het begrip over mijn situatie niet terugkrijg. Ik zit in het beklaagdenbankje en lijk me te moeten verantwoorden voor gedrag wat zogenaamd bij alle borderliners hoort. Maar je kent me niet eens. Je weet niet hoe eerlijk of leugenachtig ik ben; je gaat er automatisch vanuit dat ik ook wel veel zal liegen en geen zelfreflectie heb puur omdat ik borderline heb.
Mijn ex was in elkaar geslagen en verkracht etc. De whole shebang aan allerlei horrendous verhalen.quote:Op donderdag 20 maart 2014 15:47 schreef Skull-splitter het volgende:
Verhaal over situatie met ex werd steeds erger en ik heb die bal erg bij haar laten liggen waardoor het steeds aangedikt werd. Week later hadden ze samen nog even gegeten
Dat gaat niet zomaar, ik vertelde dat mijn ex met een mes in haar hand stond te dreigen zichzelf in haar buik te snijden terwijl ons zoontje erbij stond. Heeft u daar een foto of filmpje van krijg je dan als antwoord. Volgende keer doen dan kunnen we daar iets mee. Alsof je daar aan denkt om dat moment.quote:Op donderdag 20 maart 2014 16:02 schreef formerjellybean het volgende:
Hebben jullie eigenlijk nooit op het punt gestaan, dwangopname of crisislijn te bellen want zoals ik dat lees waren die meiden hun eigen ergste vijand?
Ik weet niet of dat gecombineerd gaat met liegen. Ik vind het in ieder geval niet per definitie bij elkaar horen. De een liegt wel, de ander liegt niet.quote:Op donderdag 20 maart 2014 15:47 schreef sitting_elfling het volgende:
Niet indirect nee. Maar als een kenmerk is, onveilige sex, veel geld uitgeven etc. Dan kan ik dat 1 voor 1 combineren aan veel liegen..
Dan mag je eigenlijk als hulpinstantie heel hard schamen ....quote:Op donderdag 20 maart 2014 16:05 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Dat gaat niet zomaar, ik vertelde dat mijn ex met een mes in haar hand stond te dreigen zichzelf in haar buik te snijden terwijl ons zoontje erbij stond. Heeft u daar een foto of filmpje van krijg je dan als antwoord. Volgende keer doen dan kunnen we daar iets mee. Alsof je daar aan denkt om dat moment.
Zonder bewijs doen ze geen ene reet. Net als in het verkeer, pas wanneer er iemand dood wordt gereden gaan ze een bordje neerzetten.quote:Op donderdag 20 maart 2014 16:10 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Dan mag je eigenlijk als hulpinstantie heel hard schamen ....
Maar dat is wereldwijd een probleem hoor. Ik heb genoeg posts op dat forum gelezen van Afghanistan tot Amerika, Italie en Nederland aan toequote:Op donderdag 20 maart 2014 16:10 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Dan mag je eigenlijk als hulpinstantie heel hard schamen ....
Ligt er ook aan in hoeverre diegene al bekend is bij de crisisdienst/instantie.quote:Op donderdag 20 maart 2014 16:12 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Zonder bewijs doen ze geen ene reet. Net als in het verkeer, pas wanneer er iemand dood wordt gereden gaan ze een bordje neerzetten.
Ik hoop ook van niet, hij heeft wel een ontwikkelingsachterstand omdat ze hem amper opvoedde. Hij zat met 2 jaar alleen maar in een buggy in de Bijenkorf etc. omdat mevrouw alleen maar aan het shoppen was terwijl ik werkte.quote:Op donderdag 20 maart 2014 16:13 schreef appelsap het volgende:
[..]
Ligt er ook aan in hoeverre diegene al bekend is bij de crisisdienst/instantie.
Ik hoop dat je zoontje er geen trauma aan overgehouden heeft.
Yip! Ik heb wel eens gedacht, ik moet maar eens iemand bellen. Want dit gaat niet goed zo.quote:Op donderdag 20 maart 2014 16:02 schreef formerjellybean het volgende:
Hebben jullie eigenlijk nooit op het punt gestaan, dwangopname of crisislijn te bellen want zoals ik dat lees waren die meiden hun eigen ergste vijand?
Dat zijn hele zware gevallen volgens mij.quote:Op donderdag 20 maart 2014 16:19 schreef LizzyYAY het volgende:
Ik herken me totaal niet in deze verhalen eigenlijk. Misschien dat dat komt omdat ik nog nooit eerder een relatie heb gehad tot nu toe. Ik kan me niet voor stellen dat ik zou gaan liegen en bedriegen tegenover mijn vriend. Liegen kan ik sowieso al niet goed, ik word er zenuwachtig van en voel me schuldig. Klinkt misschien ongeloofwaardig uit de mond van een borderliner maar ik lieg bijna nooit, laat staan dat ik bedrieg. Misschien heb ik ook niet zo'n extreme vorm als de meiden van jullie verhalen.
Ik denk het ook ja. Ben blij dat ik het dan in iets mindere mate heb.quote:Op donderdag 20 maart 2014 16:28 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Dat zijn hele zware gevallen volgens mij.
Dat is met borderline nogal snel het geval, maar ook dan: eigen verantwoordelijkheid en daar GVD aan houden: JIJ bent verantwoordelijk voor je EIGEN gedrag.quote:Op donderdag 20 maart 2014 16:02 schreef formerjellybean het volgende:
Dat was nog niet eens het leukste. Is hier op fok nog compleet ontspoord en heeft "een vriend" op fok via PM zich er nog in laten roeren en van alles aan verantwoordelijkheid en schuldgevoel proberen aan te praten. 3x op ingegaan, daarna finaal afgekapt.quote:Op donderdag 20 maart 2014 16:07 schreef appelsap het volgende:
Ik heb jouw voorbeelden gelezen sitting_elfling. Ik kan me voorstellen dat je dat beeld hebt van liegen en bedriegen. Er staat echt ernstige dingen bij. Ook bij de voorbeelden van skull-splitter.
Manipulatie/gekleurde informatie delen om er zelf beter uit te komen = liegen.quote:[..]
Ik weet niet of dat gecombineerd gaat met liegen. Ik vind het in ieder geval niet per definitie bij elkaar horen. De een liegt wel, de ander liegt niet.
Bij dat specifieke kenmerk voldoe ik ook aan een aantal dingen uit dat rijtje, maar ik heb daar nooit over gelogen. Natuurlijk wel schaamte, maar liegen doe ik niet.
Ik vraag me af of liegen niet veel meer verbonden is met de manier waarop je opgevoed bent, of dat je gevormd bent door de onveilige omgeving waarin je bent opgegroeid.
Maar ik begrijp wel dat het samen kán gaan.
Toen ik het net had gehoord vroeg ik het aan een andere jongen die een borderline vriendin had gehad. Ik zei: Was jouw vriendin ook zo als ik? Nou nee, zei ie, die liet haar kind uit d'r eigen luier eten, deed de hele dag niks en kwam met een mes op 'm af.quote:Op donderdag 20 maart 2014 16:44 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Ik denk het ook ja. Ben blij dat ik het dan in iets mindere mate heb.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |