abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137562347

quote:
Tijdlijn van de ontwikkelingen in Oekraïne

- 21 november 2013
President Viktor Janoekovitsj maakt bekend dat de regering niet van plan is een samenwerkingsverdrag met de Europese Unie te tekenen, maar in plaats daarvan de banden met buurland Rusland wil aanhalen. Betogers gaan de straat op.

- 30 november
Beelden van betogers die tot bloedens toe zijn geslagen door agenten met gummiknuppels duiken overal op. Steeds meer mensen sluiten zich aan bij de betogers.

- 1 december
Een demonstratie op het Onafhankelijkheidsplein in Kiev trekt driehonderdduizend betogers. Het is de grootste demonstratie sinds de Oranjerevolutie in 2004. Activisten bezetten het gemeentehuis van de hoofdstad.

- 17 december
De Russische president Vladimir Poetin maakt bekend dat Moskou voor 15 miljard aan Oekraïense staatsobligaties koopt en de gasprijs verlaagt.

- Eind december
De protesten in Kiev blijven tienduizenden mensen trekken, maar de opkomst is een stuk lager dan begin december, toen honderdduizenden mensen zich aansloten bij de protestbeweging.

- 22 januari 2014
Drie betogers komen tijdens vechtpartijen met de politie om het leven. Demonstranten richtten barricades op.

- 28 januari
De Oekraïense premier Mykola Azarov maakt het aftreden van de regering bekend. Het besluit is bedoeld als een concessie aan de protestbeweging. Strenge wetten die de protestbeweging moest beperken in haar bewegingsvrijheid worden herroepen.

- 16 februari
Oppositieleden en demonstranten maken een einde aan de bezetting van het gemeentehuis in Kiev in ruil voor de vrijlating van alle 234 betogers die waren opgepakt en vastgezet.

- 18 februari
Betogers vallen linies van de politie aan en stichten brand bij het parlementsgebouw, nadat een grondwetshervorming die de macht van de president moet inperken, was blijven steken in het parlement. De oproerpolitie reageert met geweld in een poging de betogers te verdrijven van het Onafhankelijkheidsplein. Zeker 26 mensen komen om het leven en honderden raken gewond.

- 20 februari
Enkele uren na de afkondiging van een wapenstilstand breekt opnieuw geweld uit. Scherpschutters van de regering nemen betogers vanaf daken onder vuur. Van de 82 slachtoffers die in totaal omkomen vallen de meesten op deze dag.

- 21 februari
Protestleiders en president Janoekovitsj komen na bemiddeling van de Europese Unie overeen een nieuwe regering te vormen en vervroegde verkiezingen te houden. Het parlement perkt de rechten van de president in en zijn politieke rivaal, Joelia Timosjenko, wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Ondanks de overeenkomst blijven de betogers op het Onafhankelijkheidsplein. Janoekovitsj ontvlucht Kiev.

- 22 februari
Het parlement stemt in met de afzetting van Janoekovitsj en besluit tot nieuwe verkiezingen. Timosjenko komt vrij en spreekt tienduizenden mensen op het Onafhankelijkheidsplein toe.

- 23 februari
Het parlement van Oekraïne draagt de bevoegdheden van de president over aan voorzitter van het parlement Oleksandr Toertsjinov, een bondgenoot van Timosjenko. De nieuwe autoriteiten vragen het Westen om leningen om een naderend bankroet te voorkomen. Pro-Russische betogers op de Krim gaan de straat op om te protesteren tegen de nieuwe regering. De Krim is een schiereiland in Oekraïne met een autonome status, waar de Russische Zwarte Zeevloot is gelegerd.

- 24 februari
De interim-regering in Kiev vaardigt een arrestatiebevel uit tegen Janoekovitsj. De Russische premier Dmitri Medvedev schildert de nieuwe leiders van het land af als mensen in bivakmutsen met kalasjnikovs.

- 26 februari
Leiders van de Oekraïense protestbeweging stellen voor om Arsenij Jatsenjoek aan te wijzen als premier. In Moskou geeft president Vladimir Poetin het leger opdracht tot paraatheidsoefeningen bij de grens met Oekraïne.

- 27 februari
Gemaskerde en gewapende lieden bezetten overheidsgebouwen op de Krim. De Oekraïense regering belooft met steun van het Westen een opsplitsing van Oekraïne te voorkomen. Janoekovitsj wijkt uit naar Rusland.

- 28 februari
Volgens de Oekraïense regering hebben Russische militairen positie gekozen op strategische plekken op de Krim. Het Oekraïense parlement neemt een resolutie aan waarin van Rusland wordt geëist dat maatregelen die in strijd zijn met de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne worden teruggedraaid. Toertsjinov maakt bekend dat hij het leger in opperste staat van paraatheid heeft gebracht vanwege de mogelijke agressie.

- 1 maart
Russische militairen nemen de Krim over zonder een schot te lossen. Poetin krijgt van de Federatieraad toestemming om het leger in te zetten in Oekraïne. De regering in Kiev en haar westerse bondgenoten staan machteloos. De Amerikaanse president Barack Obama belt Poetin en eist dat hij zijn militairen terugtrekt.

- 2 maart
Oekraïne roept de hulp van de internationale gemeenschap in uit vrees voor een Russische invasie. Aanhangers van de regering en haar tegenstanders gaan in diverse steden in Oekraïne en in Moskou de straat op. Volgens de Verenigde Staten heeft Rusland meer dan zesduizend militairen naar de Krim gestuurd. De G7, de groep zeven rijkste landen op aarde, schorten voorbereidende gesprekken voor een G8-top in Rusland op.

- 3 maart
Pro-Russische militairen bezetten een veerbootterminal in Kersj, in het oosten van de Krim. De vrees dat Rusland voorbereidingen treft om meer militairen naar de Krim te sturen neemt toe.
Live blog van FOK! met links naar vorige dagen
Live blog van het NRC
Live blog van RT

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2014 22:00:06 ]
  zondag 9 maart 2014 @ 22:00:20 #2
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_137562392
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 21:54 schreef Pharmacist het volgende:
Goede punten mbt USA rol

[..]

Bron: http://www.aljazeera.com/(...)143612561064362.html
Wat deed mccain daar dan, en whats up met de constante stroom aan verdraaiingen in het nieuws wanneer het over rusland gaat, spreek elkaar nogal tegen als je nu roept dat je geen interesse hebt in conflicten met rusland (tenzij het amerikaanse belangen schaad, maar amerika ziet alles op de hele planeet als haar belang als je het doortrekt..)
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  zondag 9 maart 2014 @ 22:00:26 #3
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_137562398
Heuj waar is mijn 69% in de poule gebleven? ;(
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
pi_137562451
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:00 schreef DeJori het volgende:
Heuj waar is mijn 69% in de poule gebleven? ;(
Geen poule's meer, geen democratie hier te vinden ~O> })
  zondag 9 maart 2014 @ 22:02:20 #5
361691 DeJori
pi_137562563
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:01 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Geen poule's meer, geen democratie hier te vinden ~O> })
Dan houden we het wel bij buiten de OP :6

quote:
Verwachte percentage dat voor aansluiting bij Rusland zal kiezen:
Nintex 100%
Woestijnvos 100%
Opgebaarde 93%
J.B. 90%
RVer 87%
chroestjov 86%
JimmyJames 84%
Baasbanaan 83%
Magenetronkoffie 78%
Roarzcorp 77%
Toefjes 75%
Pocher 74%
SuicideErrorist 72%
BlaZ 71%
Voszje 70%
SadPanda 70%
DeJori 69%
Gruisman 68%
SureD1 65%
Ali_boo 64%
Romanus 63%
theNull 59%
Igen 53%
BaajGuardian 50%
ZoKanIkHetOok 47%
deelnemer 28%
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
pi_137562617
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:00 schreef BaajGuardian het volgende:
Wat deed mccain daar dan, en whats up met de constante stroom aan verdraaiingen in het nieuws wanneer het over rusland gaat, spreek elkaar nogal tegen als je nu roept dat je geen interesse hebt in conflicten met rusland (tenzij het amerikaanse belangen schaad, maar amerika ziet alles op de hele planeet als haar belang als je het doortrekt..)
Als de USA de Krim laat innemen door Rusland zonder enige tegenstribbelen worden Polen en de Baltische staten natuurlijk ontzettend zenuwachtig. Lijkt me logisch.
  zondag 9 maart 2014 @ 22:04:58 #7
361691 DeJori
pi_137562766
Ik zie dat het FP artikel dat ik postte achter een paywall zit. Hier het artikel:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_137563239
Spilno is van Oekraiense activisten, niet Amerikaans. Ze hebben de site alleen gehost via de Amerikaanse Cloud flare. Dat Amerikaanse deel vd whois zegt niet zoveel over spilno verder. Ze houden het vooral buiten bereik van hun regering zo denk ik, het valt nu onder Amerikaanse wetgeving.
pi_137563411
pi_137563829
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:04 schreef DeJori het volgende:
Ik zie dat het FP artikel dat ik postte achter een paywall zit. Hier het artikel:
Interessant artikel. Ben het alleen niet eens met dat stukje over Syrie: ook daar moet de USA ver vandaan blijven.

Ik denk dat Obama de juiste keuze maakt. Het Westen heeft zojuist de Ukraine van Rusland gewonnen. Laat Rusland de troostprijs pakken: de Krim en mogelijk delen in Oost en Zuid Ukraine. Ik vind persoonlijk Rusland sowieso geen bedreiging meer voor het Westen.
  zondag 9 maart 2014 @ 22:22:13 #11
361691 DeJori
pi_137563967
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:20 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Interessant artikel. Ben het alleen niet eens met dat stukje over Syrie: ook daar moet de USA ver vandaan blijven.

Ik denk dat Obama de juiste keuze maakt. Het Westen heeft zojuist de Ukraine van Rusland gewonnen. Laat Rusland de troostprijs pakken: de Krim en mogelijk delen in Oost en Zuid Ukraine. Ik vind persoonlijk Rusland sowieso geen bedreiging meer voor het Westen.
Niets aan toe te voegen ^O^
  zondag 9 maart 2014 @ 22:23:06 #12
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_137564029
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:03 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Als de USA de Krim laat innemen door Rusland zonder enige tegenstribbelen worden Polen en de Baltische staten natuurlijk ontzettend zenuwachtig. Lijkt me logisch.
:') Rusland heeft daar geen enkele interesse in.
Anti-Turkije
pi_137564037
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:20 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Troostprijs? Voor zover ik weet is het oosten van Oekraïne economisch veel groter dan het westen?
pi_137564085
quote:
:o Zijn er filmpjes beschikbaar over haar?
  zondag 9 maart 2014 @ 22:24:20 #15
361691 DeJori
pi_137564118
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:23 schreef Romanus het volgende:

[..]

Troostprijs? Voor zover ik weet is het oosten van Oekraïne economisch veel groter dan het westen?
Klopt, zwaartepunt van de economie zit in Charkov en Donetsk. Met troostprijs bedoelde hij volgens mij voornamelijk de Krim.
pi_137564172
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:23 schreef vigen98 het volgende:

[..]

moet je opzoeken!!
  zondag 9 maart 2014 @ 22:26:53 #17
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_137564271
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:23 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Op RT. Liz Wahl en Amber Lyon samen. De ironie. :D

Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
pi_137564410
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:23 schreef Romanus het volgende:
Momenteel heeft Rusland de Krim. Daar wonen 2 van de 45.5 miljoen Ukrainers. De strategische ligging is natuurlijk wel mooi. Echter Sevastopol is niet onderdeel van de Krim-Republiek, dus zelfs dat hebben de Russen nog niet.

Als ze geluk hebben kunnen de Russen wat meer pakken, maar de helft van de Ukraine gaat ze echt niet lukken omdat er dan veel meer druk gaat komen van NATO. En zelfs als de Russen de helft van de Ukraine weten te pakken, wat mij onmogelijk lijkt, hebben ze alsnog de andere helft van de Ukraine aan het Westen verloren. Kiev bijvoorbeeld, zien ze nooit meer terug. Zeker niet na wat er de afgelopen weken gebeurd is.
pi_137564458
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 20:07 schreef DeJori het volgende:
Tevens, in een staaltje subtiel spierballen rollen:

[..]

Vanop een afstandje dan, die USS George H.W. Bush kan de Zwarte Zee niet bereiken, is meer dan 100 kton, maximum dat de straat door mag is 43 kton. (Voor militaire schepen althans, geen idee of dat een praktische grens is of een internationale overeenkomst.)
  zondag 9 maart 2014 @ 22:30:34 #20
361691 DeJori
pi_137564517
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:29 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Vanop een afstandje dan, die USS George H.W. Bush kan de Zwarte Zee niet bereiken, is meer dan 100 kton, maximum dat de straat door mag is 43000 ton. (Voor militaire schepen althans, geen idee of dat een praktische grens is of een internationale overeenkomst.)
Daarom is het ook handig dat er vliegtuigen op kunnen landen en opstijgen :D
pi_137564572
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:30 schreef DeJori het volgende:

[..]

Daarom is het ook handig dat er vliegtuigen op kunnen landen en opstijgen :D
Vliegdekschepen worden altijd overgeschat, waarom zou je vliegtuigen kopen om bommen etc te gooien terwijl je dat nu gewoon via een schip kan doen :P
pi_137564655
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:31 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Vliegdekschepen worden altijd overgeschat, waarom zou je vliegtuigen kopen om bommen etc te gooien terwijl je dat nu gewoon via een schip kan doen :P
Bovendien heeft Rusland toch enorm veel (moderne) anti-air / anti-rocket systemen?
pi_137564698
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:31 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Slim!
Je bent stiekem wel een beetje trots op jezelf hè
pi_137565148
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 22:32 schreef Romanus het volgende:

[..]

Bovendien heeft Rusland toch enorm veel (moderne) anti-air / anti-rocket systemen?
yup
pi_137565983
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 21:54 schreef Pharmacist het volgende:
Goede punten mbt USA rol

[..]

Bron: http://www.aljazeera.com/(...)143612561064362.html
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 21:57 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Inderdaad. USA moet natuurlijk wel positie innemen om niet als zwak te worden gezien, maar ik denk dat de USA inderdaad weinig interesse heeft in de Ukraine.
Denk je dat? Hoe komt het dan dat de VS hun beoogde kandidaat in de regering Jatsenjoek nu ook (interim) minister president is en Serry als VN bemiddelaar naar Oekraïne is?
Dit telefoon gesprek is gevoerd op 28 januari 2014
http://en.wikipedia.org/wiki/Victoria_Nuland
http://en.wikipedia.org/wiki/Geoffrey_R._Pyatt
http://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_Feltman
Als ze geen belang zouden hebben hadden ze dit ook niet hoeven regelen toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')