Poezel. Ja, lijkt al weer beter, even afwachten of de koortsremmers genoeg zijn of dat er nog iets anders isquote:Op zondag 9 maart 2014 21:43 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Alles goed met poezenbeest/hond/kat/konij /cavia/...
Bijna, op 10 april wordt ze alweer 4 Bar.quote:Op maandag 10 maart 2014 06:15 schreef _Bar_ het volgende:
Is je dochter alweer 4 Nikki?gaat voorbij als een speer.
geniet ervan! En je dochter natuurlijk ook spannend weer en succes met de traktaties.
Bij onze hogeschool is het in twee groepen verdeeld. Ze zoeken mensen die 10-14 wk ver zijn en mensen van (ik dacht) 20-24 wk.quote:Op maandag 10 maart 2014 09:10 schreef BlueEyes het volgende:
Spannend Spees.
Weet dat op de hogeschool waar mn schoonzusje werkt ze pas studenten laten oefenen na de 20weken echo.
Is mij nog gevraagd of ik ook wilde proefkonijnen. Zie dat echter niet zitten in het kader van wij willen niet weten wat het geslacht is.
Zal je zien verspreekt er iemand zich dan
Mijn vriend gaat ook mee. Een echo in dit stadium in mijn eentje zou ik niet aandurven (en sowieso niet willenquote:Op maandag 10 maart 2014 09:12 schreef BlueEyes het volgende:
Ga je alleen of is er iemand bij je die je heel erg vertrouwd?
Spees ik ben de vorige zwangerschap ook een aantal keer proefkonijn geweest (denk ook dezelfde hogeschool) en alle keren heeft eerst een docent of begeleider snel gekeken of alles goed was. Daarna werd pas de student erbij gehaald. Misschien stelt dit je een beetje gerust.quote:Op maandag 10 maart 2014 09:06 schreef Spees_Eend het volgende:
Wel een leuk projectje Nikki! Wat spannend, zo'n eerste schooldag
Ik heb morgen zo'n echo bij een hogeschool, en ineens vind ik het vooral spannend in plaats van leuk. Ik weet natuurlijk eigenlijk nog niks, dus wat nou als het ineens helemaal niet gegroeid is of niet meer leeft, zit ik daar in zo'n zaal met studenten in plaats van bij mijn eigen verloskundige![]()
. Maar ik probeer dat maar uit mn hoofd te zetten, want eigenlijk moet het gewoon leuk zijn.
Het maakt mij/ons echt niet uit, ik zie mezelf ook niet als typische meisjes of jongens mama, ik vind het allebei leuk! MAAR.... Ik denk dat ukkie een meisje is.quote:Op maandag 10 maart 2014 09:36 schreef Spees_Eend het volgende:
Heb je een voorkeur of maakt het je helemaal niets uit (los van 'als het maar gezond is')?
Het is ook normaal denk ik om ergens een stemmetje 'wat als' in je achterhoofd te hebben. Maar hopelijk heb je gewoon een mooie 1,2 mm zaterdag!quote:Op maandag 10 maart 2014 09:41 schreef Tante_Soesa het volgende:
Snap dat je het spannend vindt Spees! Ik kreeg vanochtend ook ineens de kriebels voor de npm zaterdag, pff, wat als... Heel veel succes en plezier want het wordt vast hartstikke leuk!
Leuk GM, het geslacht weten maakte het voor ons zoveel tastbaarder, spannend!
Morgen ben ik alweer 12 weken!
Aw, kleine krullenbolquote:Op maandag 10 maart 2014 09:09 schreef _NIKKI_ het volgende:
Wel een beetje spannend SQ, maar het ging heel goed. (Mocht je geïnteresseerd zijn, er staan een paar foto's in het peutertopic)
Je staat er bij!quote:Op maandag 10 maart 2014 10:19 schreef Heliotrope het volgende:
Succes voor spees!
En veel plezier voor gewoonmezelf! Ik zet in op een jongetje ook!
Fijn dat het goed ging Nikki!
En dubbel je laatste week Chanty...
Ik wil ook wel in de OP trouwens, bij DaD aansluiten voor de novemberkindjes! 13 november.
Oh ik lees dit nu pas, had er overheen gelezen... Dat is idd wel fijn om te weten, thx!quote:Op maandag 10 maart 2014 09:40 schreef Roosje84 het volgende:
[..]
Spees ik ben de vorige zwangerschap ook een aantal keer proefkonijn geweest (denk ook dezelfde hogeschool) en alle keren heeft eerst een docent of begeleider snel gekeken of alles goed was. Daarna werd pas de student erbij gehaald. Misschien stelt dit je een beetje gerust.
erg hè?! Die spanning! We hebben vrijdagmiddag de termijn echo en ik lig nu al met een spanningshoofdpijn! Gaat nog een leuk weekje wordenquote:Op maandag 10 maart 2014 10:11 schreef Stormqueen het volgende:
Spees, ik kan me die spanning ontzettend goed voorstellen. Ben nu ook al doodsbenauwd voor de termijnechoMaar ik weet zeker dat het goed zit bij jou!
GM, veel plezier! Ik zet nog steeds in op jongen, ik ga voor de koelkast
je bent zeker aan het wachten op de hormonale opruimgolf?!quote:Op maandag 10 maart 2014 10:43 schreef Stormqueen het volgende:
Oh joh, ik begrijp het bestgewoon doen wat goed voelt!
ik kan die spullen toch nog niet kwijt allemaal, ik moet nog 3 kasten vol boeken en DVD's en een kast vol schoenen ergens op zolder zien te stashen
Als ik het hier in het topic O observeer en vanuit eigen ervaring dan is die eerste opruimgolf vaak door de mannen, om vervolgens door de hormonen van de vrouwen uiteindelijk te worden opgepakt richting de 20 weken.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:56 schreef DagenNachtdromer het volgende:
[..]
je bent zeker aan het wachten op de hormonale opruimgolf?!
quote:Op maandag 10 maart 2014 10:43 schreef Stormqueen het volgende:
Oh joh, ik begrijp het bestgewoon doen wat goed voelt!
ik kan die spullen toch nog niet kwijt allemaal, ik moet nog 3 kasten vol boeken en DVD's en een kast vol schoenen ergens op zolder zien te stashen
ik dacht 'm zaterdag te pakken te hebben, maar gaf al snel opquote:Op maandag 10 maart 2014 10:56 schreef DagenNachtdromer het volgende:
[..]
je bent zeker aan het wachten op de hormonale opruimgolf?!
Ik heb deze zin een paar keer gelezen, maar denk niet dat ik m snap. Waarom heb jij niets aan de standaard? Ben je heel klein? Zit je in een rolstoel? Wil je liever met de kleine douchen? Stel ik teveel vragen?quote:Op maandag 10 maart 2014 10:39 schreef DagenNachtdromer het volgende:
Kon het niet laten. Badje met standaard en een voedingskussen voor 15! Niet dat ik wat aan die standaard heb maar de arbo kan blij zijn met de voorzieningen voor de kraamen mijn man kan de standaard ook gebruiken. We gaan voor mij nog een oplossing maken
Of een lange plank rondom de hele bovenkant van de slaapkamer?quote:Op maandag 10 maart 2014 11:00 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ik dacht 'm zaterdag te pakken te hebben, maar gaf al snel op
Ik denk dat ik dat eens samen met mijn man moet bekijken, want ik wil niet al mijn boeken in dozen maar de zolder heeft geen vrije muren en dus blijven ze maar staan. Misschien kan ik mijn billy's nog wel op de slaapkamer kwijt
hihi, ik ben heel klein spees. En een standaard komt in twee maten en de kleinste gaat al te groot voor me zijn. Dus ik denk dat ik het badje op een tafeltje ga zetten of zoiets. We hebben nog wel even voordat we dat nodig hebbenquote:Op maandag 10 maart 2014 11:01 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ik heb deze zin een paar keer gelezen, maar denk niet dat ik m snap. Waarom heb jij niets aan de standaard? Ben je heel klein? Zit je in een rolstoel? Wil je liever met de kleine douchen? Stel ik teveel vragen?
Goeie deal wel!
Dat is wel een vet idee idd!quote:Op maandag 10 maart 2014 11:04 schreef Dot. het volgende:
[..]
Of een lange plank rondom de hele bovenkant van de slaapkamer?
anders de pootjes wat korter zagen met een ijzerzaagjequote:Op maandag 10 maart 2014 11:04 schreef DagenNachtdromer het volgende:
[..]
hihi, ik ben heel klein spees. En een standaard komt in twee maten en de kleinste gaat al te groot voor me zijn. Dus ik denk dat ik het badje op een tafeltje ga zetten of zoiets. We hebben nog wel even voordat we dat nodig hebben
misschien is dat wel een goeie. En dan een standaard voor mijn man en eentje voor mij.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:22 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
anders de pootjes wat korter zagen met een ijzerzaagje
ik ben vandaag 9w 5d en ik krijg vrijdag de termijnecho.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:36 schreef Skittles het volgende:
Spannend GM! Vind het ook knap dat je het niet wil zeggen. Waarschijnlijk zou ik al bij de eerste keer winkelen of überhaupt praten het al verklappen![]()
Spees ook veel succes. Hopelijk is het morgen alleen nog maar leuk en is de spanning voor niets geweest.
Morgen heb ik de intake bij de verloskundige. Dan ben ik als het goed is 9w + 5. Zullen ze dan ook gelijk een termijnecho doen of wachten ze daar mee tot je echt tussen de 10 en 12 weken zit?
Ik zit op 9+1 en onze UD scheelt 2 dagen, hoe doe jij dat?quote:Op maandag 10 maart 2014 11:41 schreef DagenNachtdromer het volgende:
[..]
ik ben vandaag 9w 5d en ik krijg vrijdag de termijnecho.
Bij een intake doen ze over het algemeen geen echo - bij ons tenminste niet. Ik heb begrepen dat het altijd nà die tien weken gebeurt, maar wel zo dicht mogelijk bij de tien weken. Waarschijnlijk moet je volgende week dat nog een keer komenquote:Op maandag 10 maart 2014 11:36 schreef Skittles het volgende:
Spannend GM! Vind het ook knap dat je het niet wil zeggen. Waarschijnlijk zou ik al bij de eerste keer winkelen of überhaupt praten het al verklappen![]()
Spees ook veel succes. Hopelijk is het morgen alleen nog maar leuk en is de spanning voor niets geweest.
Morgen heb ik de intake bij de verloskundige. Dan ben ik als het goed is 9w + 5. Zullen ze dan ook gelijk een termijnecho doen of wachten ze daar mee tot je echt tussen de 10 en 12 weken zit?
Ik krijg dan wel van die Honig soepreclame visualsquote:Op maandag 10 maart 2014 11:22 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
anders de pootjes wat korter zagen met een ijzerzaagje
Die badopzetstandaards zijn ontworpen om net zo hoog uit te komen als de standaard standaards (goeie zin!) dus daar schiet je denk ik niet veel mee op als het echt om de hoogte gaat. Tenzij je badrand significant lager is dan gebruikelijk.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:45 schreef Dot. het volgende:
[..]
Ik krijg dan wel van die Honig soepreclame visuals
Heb je een bad DnD? Ik zag dat je ook een soort planken hebt voor over een bad waar je dan een badje op kunt zetten, dat is lager natuurlijk.
Ja, ik zag het iddquote:Op maandag 10 maart 2014 11:47 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Die badopzetstandaards zijn ontworpen om net zo hoog uit te komen als de standaard standaards (goeie zin!) dus daar schiet je denk ik niet veel mee op als het echt om de hoogte gaat. Tenzij je badrand significant lager is dan gebruikelijk.
twee verschillende appjes. De een zegt 4 en de ander zegt 5. En mijn ud is 9 of 10. vrijdag wordt de echte ud berekend toch?quote:Op maandag 10 maart 2014 11:42 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ik zit op 9+1 en onze UD scheelt 2 dagen, hoe doe jij dat?
ik wil trouwens wel zo'n unit, kamertje is te klein om er een bad bij te prakken en het is handig dat je gewoon de stop er uit kan trekken en niet met emmertjes hoeft te sjouwen.quote:
Kloptquote:Op maandag 10 maart 2014 11:50 schreef DagenNachtdromer het volgende:
[..]
twee verschillende appjes. De een zegt 4 en de ander zegt 5. En mijn ud is 9 of 10. vrijdag wordt de echte ud berekend toch?
Bij ons badje zit een slang, dus ik wilde idd gewoon alles even in de badkamer plempen en dan die slang in het bad hangen en de stop eruit trekken. En dan maakt vriend nog een plank voor over het bad waar we dan het aankleedkussen op kunnen leggen, dan hoeven we de badkamer ook niet uit.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:50 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ik wil trouwens wel zo'n unit, kamertje is te klein om er een bad bij te prakken en het is handig dat je gewoon de stop er uit kan trekken en niet met emmertjes hoeft te sjouwen.
Moet alleen even de gang over met een natte baby, dat wel
Huh maar je bent 1 dag later uitgerekend dan ik? Zit babybytes tegen me te liegen over m'n termijn?quote:Op maandag 10 maart 2014 11:41 schreef DagenNachtdromer het volgende:
[..]
ik ben vandaag 9w 5d en ik krijg vrijdag de termijnecho.
Ik zie wel hoelang ik t volhouquote:Op maandag 10 maart 2014 11:36 schreef Skittles het volgende:
vokgens mijuklopt mij ud niet helemaal. Heb het even precies nagekeken, ben vandaag op dag 67. En dat maakt 9.5 dus dat klopt wel. Ud zal ik vrijdag echt horen.quote:Op maandag 10 maart 2014 12:03 schreef Skittles het volgende:
[..]
Huh maar je bent 1 dag later uitgerekend dan ik? Zit babybytes tegen me te liegen over m'n termijn?![]()
Maar het verschilt dus per praktijk of het nu wel of niet gebeurt. Ik voel me zo schuldig als m'n vriend vrij heeft genomen voor alleen een intakegesprek die ik ook zelf had kunnen doen.
Thee, beschuitje en een dekentje. En als t echt niet gaat een paracetamolletje..quote:Op maandag 10 maart 2014 12:47 schreef Bolletje... het volgende:
[egopost] ik ben zooo ziekIemand tips bij griep en verkoudheid en hoogzwanger? Boehoehoe
[/egopost]
Dat is echt ruk! Ik ben alweer 1,5 week verkouden nu. Zo'n verstopte neus maakt het er niet makkelijker op hè. Daar gebruik ik dus wel 2 keer per dag kinderneusspray voor, want zonder trek ik het echt niet.quote:Op maandag 10 maart 2014 12:47 schreef Bolletje... het volgende:
[egopost] ik ben zooo ziekIemand tips bij griep en verkoudheid en hoogzwanger? Boehoehoe
[/egopost]
Idd, verkouden en hoogzwanger zou verboden moeten wordenquote:Op maandag 10 maart 2014 12:59 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Dat is echt ruk! Ik ben alweer 1,5 week verkouden nu. Zo'n verstopte neus maakt het er niet makkelijker op hè. Daar gebruik ik dus wel 2 keer per dag kinderneusspray voor, want zonder trek ik het echt niet.
Beterschap.
Fixed!quote:Op maandag 10 maart 2014 13:17 schreef Bolletje... het volgende:
[..]
Idd, verkouden en zwanger zou verboden moeten worden
Misschien nog paar keer per dag stomen erbij?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:15 schreef Bolletje... het volgende:
Ik mag van de HA 6x per dag paracetamol en gewone neusspray gebruiken, ivm holtes, maar zelfs dat helpt niet voldoende, vannacht niet geslapen zo benauwd, en pijn in hoofd en kaken etc.
Dank jullie wel, moest t ff kwijt![]()
Maar de termijn mocht toch niet voor 10 weken? Of was het 9? Mignonnr heeft het laatst eens gezegd.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:25 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb intake en termijnecho met 9w1d. Lijkt me heel normaal.
Dit zegt het echoscopisch centrum dat mijn termijnecho doet:quote:Op maandag 10 maart 2014 13:30 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Maar de termijn mocht toch niet voor 10 weken? Of was het 9? Mignonnr heeft het laatst eens gezegd.
Maar intake bij 9 lijkt me sowieso wel een normaal moment!
Verder: dood aan maandagen.
quote:Echoscopisch onderzoek vanaf 8 weken en 3 dagen bepaalt de zwangerschapsduur en de uitgerekende datum. Volgens de laatste richtlijnen wordt zwangerschapsduur bepaald op basis van de echometing en niet meer op basis van de laatste menstruatie. Als u korter dan 8 weken en 3 dagen zwanger bent kunnen wij geen termijn bepalen.
Wat een mazzelquote:Op maandag 10 maart 2014 13:23 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Ik vind intake bij 9 weken wel best laat, of verkijk ik me daarop? Ik was natuurlijk wel extreem vroeg met 6 weken, maar ik heb mijn 2e echo alweer op de 20e, op 8 weken. Sowieso mag ik als ik wil bij iedere afspraak een echo om te kijken hoe alles gaat van de vk, vind ik erg fijn!
Nouja, wat mij eventueel een probleem lijkt: stel je blijkt toch een aantal weken langer zwanger dan gedacht. Dan kom je daar misschien achter met die 11 weken die nu staat, dan blijk je plotseling 14. Dan heb je een probleem als je een combinatietest zou willen doen.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:47 schreef krijgerrtje het volgende:
Mijn intake en eerste echo heb ik pas in april, als ik zo'n 11 weken ben.. Had 't idee dat dat redelijk laat was, al heb ik er totaal geen verstand van
Lijkt me sterk dat ik langer ben, omdat ik nog ongesteld geworden ben, maar korter kan sowieso.. Maar als ze daar iedereen rond de 10/11 weken laten komen dan zou dat best eens voor kunnen komen, lijkt me!quote:Op maandag 10 maart 2014 13:53 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Nouja, wat mij eventueel een probleem lijkt: stel je blijkt toch een aantal weken langer zwanger dan gedacht. Dan kom je daar misschien achter met die 11 weken die nu staat, dan blijk je plotseling 14. Dan heb je een probleem als je een combinatietest zou willen doen.
Misschien weet jij al dat het wel ongeveer klopt hoor. Maar als 11 weken standaard is zouden ze toch wel eens tegen dat probleem aan moeten lopen?
Het ging bij mij ook niet helemaal van een leien dakje hoorquote:Op maandag 10 maart 2014 14:26 schreef BlueEyes het volgende:
Ik merk dat m'n pens in de weg gaat zitten![]()
Vorige week al met scheren en nu lukt het op mn hurken onkruid trekken tussen de tegels uit ook niet meer zoals ik wil.
Wat een enorm leed toch![]()
Goed excuus dit klusje ook de komende weken aan vriend over te laten.
Ben geloof ik nu al jaloers op Dot met haar gelakte teennagels
Heeft niet zo zeer met moeten te maken, maar het beeld is veel scherper als je het inwendig doet. Als ik mijn inwendige echo zie van 7+2 en die naast een uitwendige leg met dezelfde termijn is het echt een enorm verschil. Om die reden doen ze het bij ons echocentrum altijd inwendig.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:13 schreef DagenNachtdromer het volgende:
Weet iemand dit misschien? Ik was aan het googlen en lees steeds dat voor de tien weken je liever inwendig geëchood word. Nou was dat bij mij niet zo, en vind ik dat helemaal niet ergmaar vroeg het me toch af. Wanneer is het dan niet zo goed te zien dat het inwendig moet, want ik ben behoorlijk dikbuikig
probeer maar eens een voorstelling te maken van een klein dik vrouwtje van anderhalve meter met een bmi van 35
Ik heb een normaal bmi en bij mij probeerde ze het eerst buitenaf met 9,5 week en je zag wel wat hoor maar voor een beter beeld of alles echt goed was wilde ze daarna toch ook nog inwendig.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:13 schreef DagenNachtdromer het volgende:
Weet iemand dit misschien? Ik was aan het googlen en lees steeds dat voor de tien weken je liever inwendig geëchood word. Nou was dat bij mij niet zo, en vind ik dat helemaal niet ergmaar vroeg het me toch af. Wanneer is het dan niet zo goed te zien dat het inwendig moet, want ik ben behoorlijk dikbuikig
probeer maar eens een voorstelling te maken van een klein dik vrouwtje van anderhalve meter met een bmi van 35
Hahaha dat gebeurde net al bijna naar mn ma...quote:Op maandag 10 maart 2014 15:24 schreef Stormqueen het volgende:
Fijn GM!
En nu gaan we wachten tot je je verspreekt
Ik heb alleen nog maar uitwendige echo's gehad. (1e zw. bij 8+2, nu bij 7+5, maar alle echo's daarna ook). Heb wel een platte buik van mezelf, maar dat is nog geen garantie. Als je baarmoeder gekanteld ligt of er geen clear view op het kindje is, kan het zijn dat je alsnog inwendig moet. Mijn zusje had bij de 8weken echo uitwendig, maar de termijnecho moest inwendig omdat het kindje niet goed meetbaar was op de manier waarop het op dat moment lag.quote:Op maandag 10 maart 2014 15:13 schreef DagenNachtdromer het volgende:
Mijn echo is morgen pas! Ik was gewoon vandaag al aan het zenuwenquote:Op maandag 10 maart 2014 15:50 schreef BlueEyes het volgende:
GM fijn dat het goed was!
Kan je nu losgaan op spulletjes kopen en hier showen, dan raden we het ook wel
Spees hoe was jouw echo?
Nog even mijn reactie:quote:Op maandag 10 maart 2014 15:52 schreef DagenNachtdromer het volgende:
Fijn alle reacties meiden. Het verschilt dus echt bij iedereen. De echo dame zei ook dat ze altijd eerst uitwendig probeerde. En er was genoeg te zien. Was volgens mij ook echt alleen een geruststel echo. Misschien dat vrijdag wel inwendig moet. K zal me voor de zekerheid scheren
Ja, al kan ik me voorstellen dat het niet voor iedereen zo is, sommige mensen raken echt al dik in paniek als er een koortsthermometer in hun gat moet, laat staan een echokop in je vagijn.quote:Op maandag 10 maart 2014 16:05 schreef BlueEyes het volgende:
Ik was bij de npm ook blij dat ze na 5 minuten poeren zei dat ik mn blaas leeg mocht maken.
Het vervelende is dan wel dat je een inwendige echo krijgt zei ze nog![]()
Serieus, uitwendig met volle blaas is 10x vervelender!
Ik ben ook wel team 'liever niet hoor'. Bij de bevalling maakte het me door de pijn allemaal niet uit, maar de twee inwendige onderzoeken vóór de bevalling moest ik wel even een grens overquote:Op maandag 10 maart 2014 16:07 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ja, al kan ik me voorstellen dat het niet voor iedereen zo is, sommige mensen raken echt al dik in paniek als er een koortsthermometer in hun gat moet, laat staan een echokop in je vagijn.
Al geeft dat hoe dan ook problemen op gegeven moment, want ze zullen bij de bevalling er toch ook in moeten
Liever niet is toch wat anders dan geen echoscopisch onderzoek kunnen krijgen omdat je geen inwendig dingen verdraagt en dan helemaal fijnknijpt door je vaginisme en een paniekaanval krijgt.quote:Op maandag 10 maart 2014 16:08 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ik ben ook wel team 'liever niet hoor'. Bij de bevalling maakte het me door de pijn allemaal niet uit, maar de twee inwendige onderzoeken vóór de bevalling moest ik wel even een grens over
Daarna ben je ook echt alle gene voorbij. Tijdens de bevalling zag ik mijn lijf ook alleen nog maar functioneel, en dan vervolgens de kraamweek waarin de kraam je helpt met douchen, plassen, poepen, je tieten masseert (bij stuwing), in je kraamverband gluurt en je aambeien betast...quote:Op maandag 10 maart 2014 16:07 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ja, al kan ik me voorstellen dat het niet voor iedereen zo is, sommige mensen raken echt al dik in paniek als er een koortsthermometer in hun gat moet, laat staan een echokop in je vagijn.
Al geeft dat hoe dan ook problemen op gegeven moment, want ze zullen bij de bevalling er toch ook in moeten
ja, die was ik de laatste keer vergetenquote:Op maandag 10 maart 2014 16:13 schreef Fazzoletti het volgende:
Wat ik wel fijn vond is dat ik veel jurken/rokken draag, dan voel je je toch een stuk minder nakend als het toch inwendig moet
*gaat wiegend in een bubbel zitten*quote:Op maandag 10 maart 2014 16:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
Daarna ben je ook echt alle gene voorbij. Tijdens de bevalling zag ik mijn lijf ook alleen nog maar functioneel, en dan vervolgens de kraamweek waarin de kraam je helpt met douchen, plassen, poepen, je tieten masseert (bij stuwing), in je kraamverband gluurt en je aambeien betast....
In de loop van de week komt je dignity overigens wel weer terug, maar tegen die tijd gaat ze weer weg.
Huhquote:Op maandag 10 maart 2014 16:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
Daarna ben je ook echt alle gene voorbij. Tijdens de bevalling zag ik mijn lijf ook alleen nog maar functioneel, en dan vervolgens de kraamweek waarin de kraam je helpt met douchen, plassen, poepen, je tieten masseert (bij stuwing), in je kraamverband gluurt en je aambeien betast....
In de loop van de week komt je dignity overigens wel weer terug, maar tegen die tijd gaat ze weer weg.
Idem. Ook gewoon zelfstandig in het ziekenhuis gedoucht toen eenmaal catheter eruit mocht nadat ik onder narcose geweest was ivm hechten. Ik liep zelf het ziekenhuis uit.quote:Op maandag 10 maart 2014 16:16 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
HuhNou even als tegengeluid, bij mij echt niets van dat alles hoor
Zelfs douchen mocht ik zelf, als ik maar meteen een gil gaf als ik niet goed werd.
Er zijn voldoende inclusies, dus dat stukje is afgerond. Heb je het gele formulier ook ingevuld of in laten vullen?quote:Op maandag 10 maart 2014 16:10 schreef Burdie het volgende:
Ik heb deze zwangerschap alle echo's uitwendig gehad, alleen het stukje voor de RESPECT studie vond ik vervelend. Loopt die studie nog?
Denk het ook jaquote:Op maandag 10 maart 2014 16:21 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Idem. Ook gewoon zelfstandig in het ziekenhuis gedoucht toen eenmaal catheter eruit mocht nadat ik onder narcose geweest was ivm hechten. Ik liep zelf het ziekenhuis uit.
Volgens mij is herstel echt heel verschillend van persoon tot persoon
bijna +1quote:Op maandag 10 maart 2014 16:14 schreef BlueEyes het volgende:
Ik kan heel makkelijk het stukje gene van me af laten vallen wat betreft medische zaken. Terwijl ik normaal gesproken best preuts kan doen.
Komt doordat ik zelf ook aan de andere kant van het bed sta.
Behalve in het ziekenhuis waar.ik werk stage loop, daar wil ik niet bevallendoe mij delft maar
Niet per se hoor.quote:Op maandag 10 maart 2014 16:07 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
+1!quote:Op maandag 10 maart 2014 16:43 schreef Chanty het volgende:
GasmaskerDat schreeuwt om een foto natuurlijk
You wish...quote:Op maandag 10 maart 2014 16:43 schreef Chanty het volgende:
GasmaskerDat schreeuwt om een foto natuurlijk
Geen idee, ik ben op het laatste moment overgedragen aan het ziekenhuis, maar geloof dat mijn verloskundige nav het ziekenhuisverslag het laatste formulier nog invult.quote:Op maandag 10 maart 2014 16:22 schreef WupWup het volgende:
[..]
Er zijn voldoende inclusies, dus dat stukje is afgerond. Heb je het gele formulier ook ingevuld of in laten vullen?
Klopt, ik heb mezelf een beetje het ziekenhuis uit gebluft. Achteraf niet heel slim, maar ik wilde zo graag weer naar mijn eigen bedje...quote:Op maandag 10 maart 2014 16:21 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Idem. Ook gewoon zelfstandig in het ziekenhuis gedoucht toen eenmaal catheter eruit mocht nadat ik onder narcose geweest was ivm hechten. Ik liep zelf het ziekenhuis uit.
Volgens mij is herstel echt heel verschillend van persoon tot persoon
quote:
Heb je mondkapje op bij kattenbak verschonenquote:Op maandag 10 maart 2014 17:23 schreef Chanty het volgende:
[..]
Dan post ik mijn mondkapje en handschoenenfoto van het kattenbak schoonmaken gisteren![]()
Sorry no pics, ik was alleen thuis.quote:Op maandag 10 maart 2014 17:23 schreef Chanty het volgende:
[..]
Dan post ik mijn mondkapje en handschoenenfoto van het kattenbak schoonmaken gisteren![]()
Oh getsiequote:Op maandag 10 maart 2014 18:10 schreef BlueEyes het volgende:
Bluh, krijg net berichtje dat mijn ouders het 15jarige hondje in laten slapen![]()
Weet dat het beter is voor het beestje maar man man, wat trek ik dit slecht.
Heb er meteen harde buiken van.
Nog 15 uur en dan is het zover! Het komt vast goed! Wachten sucks!quote:Op maandag 10 maart 2014 18:15 schreef kwakz0r het volgende:
achgos BlueEyes, dat is ook wel heel sneu
Ik ben super nerveus voor morgen. Heb me de laatste week vrij goed kunnen houden qua zenuwen, maar morgen de intake en eerste echo om 9.15 en nu zit ik m wel te knijpen...
Had je nou eigenlijk al ontsluiting? Door t voorwerk?quote:Op maandag 10 maart 2014 18:24 schreef Rijstebuiltje het volgende:
De afspraak bij de vk voor mij liep een half uur uit, heerlijk joh wachten in een stikheet ziekenhuis.. Zelf stond ik binnen 5 minuten goedgekeurd weer buiten..
Frisse luchtttt ..
Ow bah BE, dat is niet tof!
Maar 15 is wel erug oud voor een hond
Nee, dat is niet gecheckt..quote:Op maandag 10 maart 2014 18:32 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Had je nou eigenlijk al ontsluiting? Door t voorwerk?
doet jullie vk de pretecho's tegen betaling, of ga je daarvoor naar een echobureau?quote:Op maandag 10 maart 2014 18:33 schreef Amsel het volgende:
Overigens heb ik achteraf gezien met 9+4 de "intake-echo" gehad (om te zien of het vruchtje intact was), maar ik dacht zelf dat ik toen nog wat minder ver was. Termijnecho (in combinatie met bloed afnemen voor de combinatietest) was met 10+6 en npm met 11+6. Verder komt het seo in week 21 en dat was het dan wel. Gelukkig zijn er pretecho's
Oh heerlijk, mag ik al bevallen??quote:Op maandag 10 maart 2014 16:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik heb dat niet echt zo ervarenquote:Op maandag 10 maart 2014 18:22 schreef Amsel het volgende:
Het is ook superspannend Kwak! Maar als je daar dan ligt en je ziet een blob met kloppend hartje op het scherm (want daar ga ik gewoon van uit ja) dan is het echt magisch mooi
+ 1quote:Op maandag 10 maart 2014 16:41 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik dacht dat zwangerschapskwaaltjes me nu wel bespaard zouden blijven.Fout gedacht, mèh ik heb gewoon een aambei.
![]()
Ik vond die blob op het scherm zelf ook niet zo bijzonderquote:Op maandag 10 maart 2014 18:46 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Ik heb dat niet echt zo ervarenIk was wel gerustgesteld omdat ze zei dat het goed was en ik zag ook wel een bolletje met een soort bewegend/knipperend vlekje. Maar dat ik nou dacht 'oh! Kijk nou! Mijn baby!' Neuh.. Het schiet nog wel eens door mijn hoofd dat ik hoop dat zei dat hartje goed heeft gezien, want ik weet niet hoe het eruit hoort te zien of wat het hoort te doen.. Vast anders bij de termijnecho als je de contouren kunt zien
De onze lag lekker te springen tijdens de termijnecho, dat vond ik idd heel bijzonderquote:Op maandag 10 maart 2014 18:46 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Ik heb dat niet echt zo ervarenIk was wel gerustgesteld omdat ze zei dat het goed was en ik zag ook wel een bolletje met een soort bewegend/knipperend vlekje. Maar dat ik nou dacht 'oh! Kijk nou! Mijn baby!' Neuh.. Het schiet nog wel eens door mijn hoofd dat ik hoop dat zei dat hartje goed heeft gezien, want ik weet niet hoe het eruit hoort te zien of wat het hoort te doen.. Vast anders bij de termijnecho als je de contouren kunt zien
oh, ik krijg de termijnecho weer wel op de praktijk!quote:Op maandag 10 maart 2014 18:50 schreef Dyre het volgende:
Onze vk doet ook zelf de echo's wanneer er 'even snel' gekeken kan worden. De allereerste echo hebben ze zelf gedaan, om te kijken of de innesteling goed was gegaan en of het hartje klopte.
De termijnecho en de 20-weken echo worden hier door het diagnostisch centrum gedaan.
Jup! Echt superzuiver qua beeld, ik was ook verrast!quote:Op maandag 10 maart 2014 19:09 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Ons vlekje was ook heel anders dan die jij hier liet zien SQ! Was die inwendig? Ik had uitwendig.
Opgelicht ja?quote:Op maandag 10 maart 2014 18:58 schreef Dot. het volgende:
[..]
De onze lag lekker te springen tijdens de termijnecho, dat vond ik idd heel bijzonderBij de echo ervoor was ik wat nuchterder. Bij de geslachtsbepaling heb ik wel even liggen snuffen, omdat ik ook zo opgelicht was dat alles goed was en het ook ineens echt binnenkwam dat we een kindje kregen en maar liefst een zoon
lol!quote:Op maandag 10 maart 2014 19:18 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Ik zag het ook niet. Ging ongeveer zo:
VK: "hier zie je het hartje"
Ik: "Ik zie het niet hoor"
VK: "nou, ik wel hoor"
Ik: "nouja, beter zo dan andersom"
quote:Op maandag 10 maart 2014 19:18 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
quote:Op maandag 10 maart 2014 19:18 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
quote:Op maandag 10 maart 2014 19:23 schreef mignonne het volgende:
[..]
bij mn echostage zo vaak gezien "het is een jongetje" en vaders vooral die dan heel blij roepen ja ik zie het!
Nee dat is de navelstrenghier hangt het zaakje. Oh... dan zie ik het niet
Fijn dat de uitslag goed was!quote:Op maandag 10 maart 2014 19:21 schreef Cocotrimonium het volgende:
GM, fijn van de goede echo
Bolletje, beterschap!
Hier inmiddels zo'n 9 inwendige echo's gehad? Alle zwangerschappen bij elkaar. Draai er mijn hand niet meer voor om inmiddels![]()
Vandaag de uitslag gehad van de suikertest: niks aan de hand
Ja, had ik ineens een baby in me groeien, dat was niet de dealquote:Op maandag 10 maart 2014 19:10 schreef Skittles het volgende:
Iedereen ervaart het anders IMA. Ik vond het juist fantastisch om te zien dat kloppend hartje en dan nog zo'n enthousiaste gynGewoon een bevestiging dat er daadwerkelijk leven is.
[..]
Opgelicht ja?
zo herkenbaarquote:Op maandag 10 maart 2014 16:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
`quote:Op maandag 10 maart 2014 19:29 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Fijn dat de uitslag goed was!
Ik.weet trouwens ook nu al dat ik een suikertest krijg rond 25 weken... Vanwege mn overgewicht. Is dat standaard met zo'n drankje?
Termijnecho kreeg ik ook gewoon in de praktijk en vandaag mijn 20-weken echo wel op het diagnostisch centrum.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:02 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
oh, ik krijg de termijnecho weer wel op de praktijk!
Oh, dat komt dan misschien omdat ik de combinatietest heb laten doenquote:Op maandag 10 maart 2014 19:02 schreef Stormqueen het volgende:
oh, ik krijg de termijnecho weer wel op de praktijk!
Beeldvormend materiaal ja? En iets met techniek ook toevallig? Klinkt een beetje als mijn opleidingquote:Op maandag 10 maart 2014 19:17 schreef Skittles het volgende:
En voor m'n opleiding heb ik tot vervelens toe naar allerlei echo's en ander beeldvormend materiaal moeten kijken, dus dan is het wel makkelijker dat je weet waar je het ongeveer zoeken moet.
Ja wij hebben van die fijne grid die behoorlijk stoft dus vind het wel een prettige gedachtequote:Op maandag 10 maart 2014 17:37 schreef BlueEyes het volgende:
[..]
Heb je mondkapje op bij kattenbak verschonen![]()
Ik heb alleen ziekenhuishandschoenen aan en was erna goed mijn handen.
Liefste verschoont mijn vriend de bak alleen is hij nu een weekje weg dus moet ik het wel doen.
Hej, ik links! en we zijn ws ongeveer even ver. Ik zie het maar als een goed teken dan!quote:Op maandag 10 maart 2014 20:20 schreef Loj het volgende:
Coco, wat fijn
Dodo wat een verhaal, maar je baby komt er nu snel aan!
Nikki, mag je na een bevalling een tijd niet in bad? Nooit geweten! Ik balen, als t goed is heb ik dan een bad!
En natuurlijk ffvoor de goede echo's!
Oh en ffvoor mezelf, ik heb stekende pijn in m'n rechterbil! Net als de vorige keer rond deze termijn. Dat geeft vertrouwen in de echo van morgen!
(En dat ik nu mank loop boeit me niets!)
Technische geneeskunde toevallig? Nee, dat wilde ik wel graag doen als de eerste optie (geneeskunde) niet door kon gaan.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:06 schreef Dyre het volgende:
Coco wat fijn!
En sugar een goede 20-weken echo
[..]
Oh, dat komt dan misschien omdat ik de combinatietest heb laten doen
[..]
Beeldvormend materiaal ja? En iets met techniek ook toevallig? Klinkt een beetje als mijn opleiding
Echt heel vervelend die rollercoasterquote:Op maandag 10 maart 2014 20:33 schreef dodoria het volgende:
Kwak en loj, een jompel dan maar voor de respectievelijke bil-steken!
En bahamut: heel herkenbaar! Ik heb al veel verschillende emoties gehad, van vol zelfvertrouwen, tot 'oh jee, is dit wel n goed idee, dit hele baby gebeuren?!', tot een spannend zin erin hebben om de kleine te ontmoeten.
Ik denk dat ik het nooit zo kan beleven als mijn vriendin... En ook dat maakt het wel een beetje angstig. Ik denk dat ik gevoelig ga zijn aan het gevoel van onmacht tijdens de bevallingquote:Op maandag 10 maart 2014 21:05 schreef Amsel het volgende:
Wauw Dodoria, dat was een heel erg vastberaden bevrucht eitje dat zich door alle verklevingen heen heeft gewerkt! Leven dat per se wil doorzetten om uiteindelijk geboren te gaan worden, supermooi!Alles balen dat het zo'n pijn moet doen...
Bahamut ik vind het altijd leuk als (aanstaande) vaders ook vertellen hoe zij het beleven. Dus blijf vooral lekker meeposten
jep wel dichtbij zo ineens.quote:Op maandag 10 maart 2014 21:14 schreef Dyre het volgende:
Poeh, hadden jullie dit al gelezen?
http://www.nu.nl/binnenla(...)king-babylijkje.html
Bizar....
Leuk als er een man meepost vind ikquote:Op maandag 10 maart 2014 21:14 schreef Bahamut0503 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het nooit zo kan beleven als mijn vriendin... En ook dat maakt het wel een beetje angstig. Ik denk dat ik gevoelig ga zijn aan het gevoel van onmacht tijdens de bevallingMaar ook dat hoor ik vader bij aanstaande vaders. Iets waar we mee moeten dealen denk ik maar
![]()
Maar wat betreft de rollercoaster aan emoties, die zijn sterk aanwezig zo tegen het einde aan. Moet zeggen dat ik hier in het begin geen last van heb gehad. Heb met trots de kinderkamer in orde gemaakt. Mijn auto ingeruild (want tja.. een C1 en een kinderwagen is geen goede combinatie kan ik je vertellen) en ook eigenlijk overheersend een gelukkig gevoel heb ervaren.
Nu vroeg een collega vandaag: "Goh, hoelang is het nog?". Ik antwoordde met: "Hij kan er volgende maand al zijn". Opeens was er even het besef van... shit... volgende maand al![]()
aanleiding van mijn post dus...
Haha daar ben ik inmiddels genoeg mee geconfronteerd dus vies ben ik er niet meer vanquote:Op maandag 10 maart 2014 21:18 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Leuk als er een man meepost vind ikIk zou als ik jou was een beetje om de slijmproppen en lektieten heen lezen en dan valt het hier best mee
mooi!quote:Op maandag 10 maart 2014 21:24 schreef Bahamut0503 het volgende:
[..]
Haha daar ben ik inmiddels genoeg mee geconfronteerd dus vies ben ik er niet meer van.
Los van het feit dat het natuurlijk erg spannend is zou ik het ook voor geen goud willen missen. en ja... ik weet wat ik kan doen tijdens de bevalling om de pijn te verzachten dus dat komt denk ik wel goedquote:Op maandag 10 maart 2014 21:30 schreef mignonne het volgende:
grapje! welkom!!
En ik zie idd bij veel vaders een gevoel van onmacht tijdens een bevalling. Realiseer je alleen wel dat het aanwezig zijn niet hetzelfde is als niets (kunnen) doen. Nee je kunt haar pijn niet wegnemen. De weeën, ontsluiting, en ook de pijn horen bij het natuurlijke proces van de geboorte. Maar juist daarin kun jij haar steunen. Er voor haar zijn, haar een veilig gevoel geven, haar hand vast houden en haar er doorheen slepen. Die dingen zijn zo vreselijk belangrijk. Mannen bij de bevalling zijn echt van onschatbare waarde. Ik heb helaas ook al een aantal keer een vrouw begeleid die helemaal alleen was, en dat is wel echt machteloos. Ik kan haar helpen met de pijn, maar nooit zoals een naaste dat zou kunnen, ik kan haar feliciteren met haar kind, maar ik deel niet in haar geluksmoment. Jij kunt dat wel, ze heeft je nodig tzt hoor, al was het alleen maar het besef dat je er bent.
Heb je "Ik Stond Erbij" gezien trouwens? Hele mooie docu, gaat over aanstaande vaders en hoe zij die laatste loodjes beleven.
Dat laatstequote:Op maandag 10 maart 2014 21:43 schreef krijgerrtje het volgende:
Brr, ik vind zulke berichten altijd zo naar
Ik ben me alvast een heeeeeel klein beetje aan het oriënteren op kinderwagens, maar wat is nou het nut van een Maxi cosi op de wagen? Ergonomisch? Dan zit het kind beter? Of is het gewoon een kwestie van gemak, maxi cosi met kind en al uit de auto en op de wagen? :p
COOC!!!quote:Op maandag 10 maart 2014 21:52 schreef Cocotrimonium het volgende:
Zo, ik ben kapot, dus ga lekker mijn bed opzoeken.
Heb net nog even online wat gewinkeld. Moest shirtjes hebben voor S., en heb tegelijk alvast een kleinigheidje gekocht voor 2 vriendinnen die toevallig ook een kleintje verwachtenEind deze maand gaan we een weekendje weg, arme onzevriendindienietzwangeris
![]()
Drie van die hormoonbommen bij zich
Ik ben gewoon heel blij voor jouw inner circle!quote:Op maandag 10 maart 2014 22:01 schreef Cocotrimonium het volgende:
[..]
Ik had het over vriendinnen he. Dus haal je maar niks in je hoofd.
Dat niet in bad mogen is volgens mij de hele periode dat je nog vloeit. In verband met infectiegevaar.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:20 schreef Loj het volgende:
Coco, wat fijn
Dodo wat een verhaal, maar je baby komt er nu snel aan!
Nikki, mag je na een bevalling een tijd niet in bad? Nooit geweten! Ik balen, als t goed is heb ik dan een bad!
En natuurlijk ffvoor de goede echo's!
Oh en ffvoor mezelf, ik heb stekende pijn in m'n rechterbil! Net als de vorige keer rond deze termijn. Dat geeft vertrouwen in de echo van morgen!
(En dat ik nu mank loop boeit me niets!)
Het gaat heel goed! Het is zo gek dat het gewoon klaar is en dat ik misschien nooit meer zwanger zal zijn. En dat ik nu een mama benquote:Op maandag 10 maart 2014 22:16 schreef StefanieV het volgende:
KP alles goed met jullie? Ik mis jullie wel hoor, stiekem zo'n beetje
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Naast al die bevallingsnarigheid is dit óók wat je te wachten staat
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, op Fontys idd! Ik ben om 12:30 aan de beurt. Heb er ook wel zin in hoor, zolang dat wat-als stemmetje wegblijft!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 08:21 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
hoe laat mag je? Is het op Fontys?
begrijpelijk! Ik stuur positieve energie die kant opquote:Op dinsdag 11 maart 2014 08:24 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ja, op Fontys idd! Ik ben om 12:30 aan de beurt. Heb er ook wel zin in hoor, zolang dat wat-als stemmetje wegblijft!
het verhaal van Vlindur blijft wel een beetje door mijn hoofd spoken...
Nee helaasquote:Op dinsdag 11 maart 2014 08:15 schreef Stormqueen het volgende:
Kwak en spees, succes vandaag!
Bolletje, voel je je al wat beter?
Ik heb vannacht mijn eerste kat borstvoeding gegeven
Ik denk aan je lieve Santa! Niet dat je er veel aan hebt en dat stemmetje zal nog wel even blijven (hoor wie het zegt), maar ik hoop dat je een gaaf kindje te zien krijgtquote:Op dinsdag 11 maart 2014 08:24 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ja, op Fontys idd! Ik ben om 12:30 aan de beurt. Heb er ook wel zin in hoor, zolang dat wat-als stemmetje wegblijft!
het verhaal van Vlindur blijft wel een beetje door mijn hoofd spoken...
Thx, lief lootje!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 08:33 schreef Kursor het volgende:
[..]
Ik denk aan je lieve Santa! Niet dat je er veel aan hebt en dat stemmetje zal nog wel even blijven (hoor wie het zegt), maar ik hoop dat je een gaaf kindje te zien krijgt.
Ja je hebt gelijk, die ervaring is er op een andere manier welquote:Op dinsdag 11 maart 2014 08:39 schreef Stormqueen het volgende:
Nou, geen ervaring met slechte echo's? Misschien op een andere manier, maar kan me best voorstellen dat ook dat extra stress geeft
Ik heb ook zo'n opgeblazen buik van de zenuwenquote:Op dinsdag 11 maart 2014 08:45 schreef kwakz0r het volgende:
Goedemorgen, dank voor de succeswensen. We gaan zo weg, zit en beetje in een coconnetje. Darmen van streek en heel nerveus...
Jij ook succes vandaag Spees!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |