Obama gaat oorlog uit z'n hoofd praten en de nieuwe grenzen worden werkelijkheid. Als tegenprestatie zal Obama de minder oorbare overdracht van macht in Oekraine door de vingers zien.quote:
Of wat Kiev er van vindt:quote:Op zondag 9 maart 2014 15:03 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ojee, nu maar afwachten hoe de Russen gaan reageren...
Denk niet dat Kiev veel te vinden heeft. Dit is ordinair landjepik en Kiev kan Rusland niets maken. Kiev kan alleen maar hopen dat de Russen Oost- en Zuid-Ukraine niet ook willen.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:06 schreef DeJori het volgende:
Of wat Kiev er van vindt:
http://bigstory.ap.org/ar(...)meter-ukrainian-land
Dat denk ik ook. En stel dat Rusland besluit meer provincies te annexeren, hoe meer Russischtalig gebied in Russische handen vallen, hoe minder de overgebleven Russen nog te vertellen zullen hebben in het dan voor Ukrains-gedomineerde restgebied.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:11 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Denk niet dat Kiev veel te vinden heeft. Dit is ordinair landjepik en Kiev kan Rusland niets maken. Kiev kan alleen maar hopen dat de Russen Oost- en Zuid-Ukraine niet ook willen.
To be fair lijkt het me steeds meer een kwestie van tijd totdat er een nerveuze of doorgedraaide Ukrainse of Russische soldaat begint te schieten.
Absoluut. Ukraine gaat mogelijk net als Noord en Zuid Korea gesplitst worden. Hopelijk zonder de oorlog though.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
Dat denk ik ook. En stel dat Rusland besluit meer provincies te annexeren, hoe meer Russischtalig gebied in Russische handen vallen, hoe minder de overgebleven Russen nog te vertellen zullen hebben in het dan voor Ukrains-gedomineerde restgebied.
Ik vraag me zeer sterk af in hoeverre het Kremlin zit te wachten op (Oost-)Oekraïne. Ook voor Poetin blijft het een spelletje van het afwegen wat hij er mee wint, en wat de consequenties zijn in de vorm van bijvoorbeeld sancties. Op de Krim zijn de belangen van Rusland vele malen groter dan op het vasteland, zelfs al zit daar wat industrie etc.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. En stel dat Rusland besluit meer provincies te annexeren, hoe meer Russischtalig gebied in Russische handen vallen, hoe minder de overgebleven Russen nog te vertellen zullen hebben in het dan voor Ukrains-gedomineerde restgebied.
quote:Europe faces 'shooting conflict' if Russia enters east Ukraine, says Hague
Europe would face the "great danger of a real shooting conflict" if Russian forces moved beyond Crimea to enter the main part of eastern Ukraine, William Hague has said as he accused Vladimir Putin of a major miscalculation.
...
http://www.theguardian.co(...)in-crimea?CMP=twt_gu
Zeker. Alleen heeft Poetin niet volledige controle. Als er zo een pro-Russiche menigte loyaliteit aan Rusland verklaart in Oost-Ukraine, en in gevecht raakt met pro-Ukrainers, heeft Poetin het minder voor het kiezen.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:17 schreef DeJori het volgende:
Ik vraag me zeer sterk af in hoeverre het Kremlin zit te wachten op (Oost-)Oekraïne. Ook voor Poetin blijft het een spelletje van het afwegen wat hij er mee wint, en wat de consequenties zijn in de vorm van bijvoorbeeld sancties. Op de Krim zijn de belangen van Rusland vele malen groter dan op het vasteland, zelfs al zit daar wat industrie etc.
Het ging in de post van magnetronkoffie nadrukkelijk over annexatie. Er zitten heel veel stappen tussen protesten en kleine escalaties en annexatie. Kijk maar naar Donetsk: daar is het nu ook al weer een stuk rustiger.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:19 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Zeker. Alleen heeft Poetin niet volledige controle. Als er zo een pro-Russiche menigte loyaliteit aan Rusland verklaart in Oost-Ukraine, en in gevecht raakt met pro-Ukrainers, heeft Poetin het minder voor het kiezen.
Hoezo, hij kan Kiev laten ingrijpen, als er doden vallen kan hij de bezetting van de Krim en het uitblijven van geweld daar als rechtvaardiging gebruiken.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:19 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Zeker. Alleen heeft Poetin niet volledige controle. Als er zo een pro-Russiche menigte loyaliteit aan Rusland verklaart in Oost-Ukraine, en in gevecht raakt met pro-Ukrainers, heeft Poetin het minder voor het kiezen.
Precies. De vraag is dan ook eigenlijk: Wat wil meneer Putin?quote:Op zondag 9 maart 2014 15:23 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Hoezo, hij kan Kiev laten ingrijpen, als er doden vallen kan hij de bezetting van de Krim en het uitblijven van geweld daar als rechtvaardiging gebruiken.
Poetins motivatie excuus voor de Krim interventie is het beschermen van Russen tegen Ukrainse extremisten. Als in Oost Ukraine gevechten ontstaan tussen Russen en Ukrainers denk ik dat Poetin weinig keus heeft: immers, dan onstaat daar precies de situatie die Poetin als excuus heeft gebruikt de Krim in te nemen.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:23 schreef meth1745 het volgende:
Hoezo, hij kan Kiev laten ingrijpen, als er doden vallen kan hij de bezetting van de Krim en het uitblijven van geweld daar als rechtvaardiging gebruiken.
Een Russisch gezinde regering in Kiev en volledige controle over de Krim.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Precies. De vraag is dan ook eigenlijk: Wat wil meneer Putin?
Militaire basis op de Krim en een Oekraine zonder betekenisvolle militaire macht.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Precies. De vraag is dan ook eigenlijk: Wat wil meneer Putin?
Maar die kans is natuurlijk wel kleiner geworden nu een deel van de Ukrainse bevolking straks onderdeel van Rusland zelf uitmaakt.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:26 schreef DeJori het volgende:
[..]
Een Russisch gezinde regering in Kiev en volledige controle over de Krim.
Iemand hier ideeën over?quote:Asked by the BBC's Europe editor, Gavin Hewitt, what would happen if Russian troops went beyond the Black Sea peninsula to enter "mainland" eastern Ukraine, Hague said: "There would be far reaching trade, economic and financial consequences. It would bring the great danger of a real shooting conflict. There is no doubt about that."
Asked whether Britain and the EU would advise the Ukrainians not to take up arms against the Russians, Hague said: "We have commended all of their restraint so far. It is not really possible to go through different scenarios with the Ukrainians and say: in these circumstances you shoot and in these you don't. We have commended their restraint. They have not risen to any provocation from Russia."
Er zit dan ook een groot verschil tussen een meerderheid van de bevolking die pro-Russische is en een pro-Russische regering.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar die kans is natuurlijk wel kleiner geworden nu een deel van de Ukrainse bevolking straks onderdeel van Rusland zelf uitmaakt.
En ik weet het niet, maar het moet best wel raar lopen, willen de Ukrainers zo vlak na het verlies van 1 van hun belangrijkste provincies nog rond de tafel willen gaan met de Russen.
Ik heb het hele stukje gelezen. Wat is aan het door jou gequote stukje eigenlijk zo opmerkelijk als ik vragen mag?quote:Op zondag 9 maart 2014 15:28 schreef DeJori het volgende:
Ik weet niet of iemand het stukje had aangeklikt van The Guardian wat ik net postte, van dat interview met Hague, maar ik vind dit toch betrekkelijk opmerkelijk:
[..]
Iemand hier ideeën over?
Je bedoelt een marionettenregering in Ukraine...is dat wat Putin wil?quote:Op zondag 9 maart 2014 15:29 schreef DeJori het volgende:
[..]
Er zit dan ook een groot verschil tussen een meerderheid van de bevolking die pro-Russische is en een pro-Russische regering.
Normaal gesproken wordt er op dat soort vragen een vaag antwoord gegeven in de trant van: we keuren dit en dat af, de enige oplossing is een diplomatieke. Maar hij heeft het hier letterlijk over een gewapend conflict.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:30 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik heb het hele stukje gelezen. Wat is aan het door jou gequote stukje eigenlijk zo opmerkelijk als ik vragen mag?
Sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat het ging over wat hij wilde, niet over wat realistisch wasquote:Op zondag 9 maart 2014 15:31 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Je bedoelt een marionettenregering in Ukraine...is dat wat Putin wil?
Maar het lijkt er niet op dat dat op korte termijn nog gaat gebeuren.
De minister van Buitenlandse zaken van de trouwste bondgenoot van de VS en een van de belangrijkste EU lidstaten, dat zegt wel wat hoor...quote:Op zondag 9 maart 2014 15:33 schreef DeJori het volgende:
[..]
Normaal gesproken wordt er op dat soort vragen een vaag antwoord gegeven in de trant van: we keuren dit en dat af, de enige oplossing is een diplomatieke. Maar hij heeft het hier letterlijk over een gewapend conflict.
Maar bovenal deze zin: There would be far reaching trade, economic and financial consequences. Let wel, we hebben het hier over de vertegenwoordiger van één land.
[..]
Sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat het ging over wat hij wilde, niet over wat realistisch was
het is maar goed dat de Russische voetbal competitie weer bezig is anders had je meer van dit soort hooligans gezien...quote:Op zondag 9 maart 2014 15:33 schreef Voszje het volgende:
Zojuist een mailtje ontvangen van een Oekraïense vriend, hij heeft het over 3500 Russen die werden geweigerd bij de grens omdat ze knuppels en messen bij zich droegen. Deze kwamen dus alleen maar om de boel wat meer op te stoken en de pro-Russische demonstraties te organiseren.
Ga er maar staan als grenswachtquote:Op zondag 9 maart 2014 15:33 schreef Voszje het volgende:
Zojuist een mailtje ontvangen van een Oekraïense vriend, hij heeft het over 3500 Russen die werden geweigerd bij de grens omdat ze knuppels en messen bij zich droegen. Deze kwamen dus alleen maar om de boel wat meer op te stoken en de pro-Russische demonstraties te organiseren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |