abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137492258

quote:
Tijdlijn van de ontwikkelingen in Oekraïne

- 21 november 2013
President Viktor Janoekovitsj maakt bekend dat de regering niet van plan is een samenwerkingsverdrag met de Europese Unie te tekenen, maar in plaats daarvan de banden met buurland Rusland wil aanhalen. Betogers gaan de straat op.

- 30 november
Beelden van betogers die tot bloedens toe zijn geslagen door agenten met gummiknuppels duiken overal op. Steeds meer mensen sluiten zich aan bij de betogers.

- 1 december
Een demonstratie op het Onafhankelijkheidsplein in Kiev trekt driehonderdduizend betogers. Het is de grootste demonstratie sinds de Oranjerevolutie in 2004. Activisten bezetten het gemeentehuis van de hoofdstad.

- 17 december
De Russische president Vladimir Poetin maakt bekend dat Moskou voor 15 miljard aan Oekraïense staatsobligaties koopt en de gasprijs verlaagt.

- Eind december
De protesten in Kiev blijven tienduizenden mensen trekken, maar de opkomst is een stuk lager dan begin december, toen honderdduizenden mensen zich aansloten bij de protestbeweging.

- 22 januari 2014
Drie betogers komen tijdens vechtpartijen met de politie om het leven. Demonstranten richtten barricades op.

- 28 januari
De Oekraïense premier Mykola Azarov maakt het aftreden van de regering bekend. Het besluit is bedoeld als een concessie aan de protestbeweging. Strenge wetten die de protestbeweging moest beperken in haar bewegingsvrijheid worden herroepen.

- 16 februari
Oppositieleden en demonstranten maken een einde aan de bezetting van het gemeentehuis in Kiev in ruil voor de vrijlating van alle 234 betogers die waren opgepakt en vastgezet.

- 18 februari
Betogers vallen linies van de politie aan en stichten brand bij het parlementsgebouw, nadat een grondwetshervorming die de macht van de president moet inperken, was blijven steken in het parlement. De oproerpolitie reageert met geweld in een poging de betogers te verdrijven van het Onafhankelijkheidsplein. Zeker 26 mensen komen om het leven en honderden raken gewond.

- 20 februari
Enkele uren na de afkondiging van een wapenstilstand breekt opnieuw geweld uit. Scherpschutters van de regering nemen betogers vanaf daken onder vuur. Van de 82 slachtoffers die in totaal omkomen vallen de meesten op deze dag.

- 21 februari
Protestleiders en president Janoekovitsj komen na bemiddeling van de Europese Unie overeen een nieuwe regering te vormen en vervroegde verkiezingen te houden. Het parlement perkt de rechten van de president in en zijn politieke rivaal, Joelia Timosjenko, wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Ondanks de overeenkomst blijven de betogers op het Onafhankelijkheidsplein. Janoekovitsj ontvlucht Kiev.

- 22 februari
Het parlement stemt in met de afzetting van Janoekovitsj en besluit tot nieuwe verkiezingen. Timosjenko komt vrij en spreekt tienduizenden mensen op het Onafhankelijkheidsplein toe.

- 23 februari
Het parlement van Oekraïne draagt de bevoegdheden van de president over aan voorzitter van het parlement Oleksandr Toertsjinov, een bondgenoot van Timosjenko. De nieuwe autoriteiten vragen het Westen om leningen om een naderend bankroet te voorkomen. Pro-Russische betogers op de Krim gaan de straat op om te protesteren tegen de nieuwe regering. De Krim is een schiereiland in Oekraïne met een autonome status, waar de Russische Zwarte Zeevloot is gelegerd.

- 24 februari
De interim-regering in Kiev vaardigt een arrestatiebevel uit tegen Janoekovitsj. De Russische premier Dmitri Medvedev schildert de nieuwe leiders van het land af als mensen in bivakmutsen met kalasjnikovs.

- 26 februari
Leiders van de Oekraïense protestbeweging stellen voor om Arsenij Jatsenjoek aan te wijzen als premier. In Moskou geeft president Vladimir Poetin het leger opdracht tot paraatheidsoefeningen bij de grens met Oekraïne.

- 27 februari
Gemaskerde en gewapende lieden bezetten overheidsgebouwen op de Krim. De Oekraïense regering belooft met steun van het Westen een opsplitsing van Oekraïne te voorkomen. Janoekovitsj wijkt uit naar Rusland.

- 28 februari
Volgens de Oekraïense regering hebben Russische militairen positie gekozen op strategische plekken op de Krim. Het Oekraïense parlement neemt een resolutie aan waarin van Rusland wordt geëist dat maatregelen die in strijd zijn met de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne worden teruggedraaid. Toertsjinov maakt bekend dat hij het leger in opperste staat van paraatheid heeft gebracht vanwege de mogelijke agressie.

- 1 maart
Russische militairen nemen de Krim over zonder een schot te lossen. Poetin krijgt van de Federatieraad toestemming om het leger in te zetten in Oekraïne. De regering in Kiev en haar westerse bondgenoten staan machteloos. De Amerikaanse president Barack Obama belt Poetin en eist dat hij zijn militairen terugtrekt.

- 2 maart
Oekraïne roept de hulp van de internationale gemeenschap in uit vrees voor een Russische invasie. Aanhangers van de regering en haar tegenstanders gaan in diverse steden in Oekraïne en in Moskou de straat op. Volgens de Verenigde Staten heeft Rusland meer dan zesduizend militairen naar de Krim gestuurd. De G7, de groep zeven rijkste landen op aarde, schorten voorbereidende gesprekken voor een G8-top in Rusland op.

- 3 maart
Pro-Russische militairen bezetten een veerbootterminal in Kersj, in het oosten van de Krim. De vrees dat Rusland voorbereidingen treft om meer militairen naar de Krim te sturen neemt toe.
Live blog van FOK! met links naar vorige dagen
Live blog van het NRC
Live blog van RT
pi_137492294
18.43 uur - Kremlin hoopt op voorkomen nieuwe koude oorlog
Ondanks 'grote verschillen van mening' met het Westen over Oekraïne hoopt Moskou toch tot overeenstemming te komen met Europa en de VS en een nieuwe Koude Oorlog te voorkomen. Dat zei een woordvoerder van de Russische president Poetin.

'We hopen het op sommige punten toch nog eens te worden. Goddank hebben onze partners (het Weten, red.) de dialoog nog niet verworpen', zei woordvoerder Dmitri Peskov tegen staatsmedium RIA. 'Ik geloof dat een nieuwe Koude Oorlog nog niet is begonnen en ik zou graag geloven dat die er ook niet komt.'
  vrijdag 7 maart 2014 @ 19:00:52 #3
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_137492295
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 18:57 schreef Pocher-a-gogo het volgende:

[..]

de toekomst ligt eerder bij de hyper-democratie. iedereen online. iedereen stemmen. elke dag referendum. en dan gebeurt er geen zak.
De superstaat krijgt een geweldsmonopolie (het leger) en vormt de top in de hierarchie van beslissingsbevoegdheden. Al die regio's hebben onvoldoende met elkaar gemeen waardoor een democratie niet functioneert. Dat leidt tot een dictatuur.
The view from nowhere.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 19:02:19 #4
420675 Pocher-a-gogo
uitzingen t/m 1-1-15
pi_137492344
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 19:00 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De superstaat krijgt een geweldsmonopolie (het leger) en vormt de top in de hierarchie van beslissingsbevoegdheden. Al die regio's hebben onvoldoende met elkaar gemeen waardoor een democratie niet functioneert. Dat leidt tot een dictatuur.
vanuit het heden bekeken wel. maar Nederland voelt zich eigenlijk pas een jaar of 200 één natie. dus wie weet. over 1000 jaar.
I don't trust anything that bleeds for 4 days and doesn't die
pi_137492411
4 dagen en nog niks... Het begint zo saai te worden ;(
  vrijdag 7 maart 2014 @ 19:04:47 #6
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_137492438
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 07-03-2014 19:09:06 (troll) ]
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
  vrijdag 7 maart 2014 @ 19:04:54 #7
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_137492442
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 19:02 schreef Pocher-a-gogo het volgende:

[..]

vanuit het heden bekeken wel. maar Nederland voelt zich eigenlijk pas een jaar of 200 één natie. dus wie weet. over 1000 jaar.
De wereld wordt geen eenheidscultuur, maar creeert voortdurend nieuwe diversiteit.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 07-03-2014 19:13:00 ]
The view from nowhere.
  Moderator vrijdag 7 maart 2014 @ 19:08:22 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_137492552
kap ff met die onzin }:|
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 19:09:04 #9
420675 Pocher-a-gogo
uitzingen t/m 1-1-15
pi_137492571
opgelet:

Twan Huys kondigt interview aan in Nieuwsuur met een Amerikaanse autoriteit op Russich gebied.

ik kan niet wachten.
I don't trust anything that bleeds for 4 days and doesn't die
  vrijdag 7 maart 2014 @ 19:11:51 #10
192592 SureD1
------------------------------
pi_137492652
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 19:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De wereld wordt geen eenheidscultuur wordt, maar creeert voortdurend nieuwe diversiteit.
Een eenheidscultuur is ondenkbaar, en in mijn ogen onwenselijk, diversiteit is hoogst noodzakelijk, maar in een ideale wereld onder structuren die burgerrechten, mensenrechten, vrede, veiligheid en welvaart garanderen.

En nu terug on-topic: zinnige duiding van Twan Huys in DWDD...met een parallel die we hier nog niet gezien hebben, de zogenaamde humanitaire interventie van Reagan in Grenada...
  vrijdag 7 maart 2014 @ 19:13:10 #11
361691 DeJori
pi_137492699
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 19:11 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Een eenheidscultuur is ondenkbaar, en in mijn ogen onwenselijk, diversiteit is hoogst noodzakelijk, maar in een ideale wereld onder structuren die burgerrechten, mensenrechten, vrede, veiligheid en welvaart garanderen.

En nu terug on-topic: zinnige duiding van Twan Huys in DWDD...met een parallel die we hier nog niet gezien hebben, de zogenaamde humanitaire interventie van Reagan in Grenada...
Ik weet zo ff niet wie ik de credits moet geven, maar die is wel langsgekomen hoor ^O^
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
  vrijdag 7 maart 2014 @ 19:16:39 #12
181126 MouzurX
Misschien?
pi_137492808
Waar zijn al die trollen ineens vandaan gekomen? Waren er een week geleden toch echt nog niet.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 19:16:44 #13
192592 SureD1
pi_137492811
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 19:13 schreef DeJori het volgende:

[..]

Ik weet zo ff niet wie ik de credits moet geven, maar die is wel langsgekomen hoor ^O^
Oh gemist dan...had ik wat zinloze feiten kunnen spuien... Eerste inzet van de kevlar helm en de F-117a stealth fighter door de US.. Edit: gefactchecked... Klopt niet, was Panama in 1989... Grenada was in 83 was wat vroeg voor de f-117; de Interventie van de VS in Panama mag ook in het rijtje parallellen.

[ Bericht 5% gewijzigd door SureD1 op 07-03-2014 19:44:03 ]
pi_137492889
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 19:11 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik al die parallellen nogal misgaan op het feit dat de betreffende landen niet zijn toegeëigend.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_137493028
Die credits gaan eigenlijk naar http://www.orlytaitzesq.com/?p=447727
waar ik het het eerst las, maar Huffington post leek me iets respectabeler :')
http://www.huffingtonpost(...)-1983_b_4897596.html
  vrijdag 7 maart 2014 @ 19:24:17 #16
192592 SureD1
pi_137493072
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 19:19 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik al die parallellen nogal misgaan op het feit dat de betreffende landen niet zijn toegeëigend.
Dat soort situaties zijn nooit helemaal vergelijkbaar...je zoekt naar herkenning, niet naar identieke situaties
pi_137493164
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 19:24 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dat soort situaties zijn nooit helemaal vergelijkbaar...je zoekt naar herkenning, niet naar identieke situaties
Dat klopt maar ik vind het nogal een essentieel verschil.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_137493355
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 19:19 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Mwa, bescherming van landgenoten als excuus voor militair ingrijpen, gevolgd door regime change... Het nieuwe regime neemt daarna de door VS of Rusland gewenste beslissingen, maakt weinig uit welke beslissingen dat precies zijn.

Dat is ook het verschil met Hitler, voor hem was verenigen van alle etnische Duitsers het doel, dat is niet waar Putin naar streeft.
pi_137493412
quote:
19.28 uur - 'Russische atleten openen met Goodbye America'
Het Russische Olympisch equipe kwam het Olympisch stadion in Sotsji binnen onder begeleiding van een remix van 'Goodbye America', twittert @Euromaidan. Een hint richting Obama?
pi_137494448
Polen voelt dreiging door situatie Oekraïne

Polen voelt zich bedreigd. In het land heerst het gevoel dat Rusland een groeiend gevaar isen dat na de troepenmacht op de Krim het ook verder kan gaan. Voor het eerst sinds het einde van de Koude Oorlog komt, zo voelen de Polen het, de vrede in Europa in gevaar.

Volgende stap?

In Polen volgt iedereen de situatie in Oekraïne op de voet. De crisis in het buurland is al wekenlang groot nieuws op alle zenders en in alle kranten. Want nu de Krim zich wil aansluiten bij Rusland zou Polen zelf zomaar het volgende land kunnen zijn dat zich aan de macht van Poetin moet onderwerpen.

Lobby

Poolse regeringstoestellen vliegen overuren om de situatie in Oekraïne overal op de agenda te houden. Doel is om de ernst van de situatie te laten zien en rust en stabiliteit in de regio te krijgen. Zo was gisteren de Poolse president Komorowski bij zijn Turkse collega op bezoek. Na afloop van het gesprek kwam de Turkse president Gül met een verklaring waarin hij benadrukte dat er rust moet komen in Oekraïne om een tweede Koude Oorlog te voorkomen. Ondertussen bezoekt de premier van Polen zijn collega's in Frankrijk en Duitsland om met hen naar een oplossing voor de kwestie te zoeken.

Leiding

Ook de Poolse minister van Buitenlandse zaken Sikorski heeft de afgelopen weken geprobeerd een einde te maken aan de crisis in Oekraïne. Samen met de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Steinmeier en de Franse minister Fabius probeerde hij een compromis te sluiten tussen de oppositie in Oekraïne en toenmalig president Janoekovitsj om het bloedvergieten op het Maidan-plein te stoppen.

Nu de crisis zich heeft verplaatst naar de Krim, speelt Polen graag de rol van aanjager bij de NAVO en de EU. Sikorski wil iedereen ervan bewust maken dat sinds de Russische troepen de Krim binnengingen, de situatie echt ernstig is geworden.

Zenuwachtig

De in Nederland werkende Poolse journaliste Malgorzata Bos-Karczewska vertelt aan Nieuwsuur: "Polen neemt nu de leiding om de situatie in Oekraïne en de Krim op de internationale politieke agenda te houden. Polen is zenuwachtig. Daarom kwam deze week de NAVO op verzoek van Polen opnieuw bijeen. Nu om te praten in het kader van artikel 4 van het handvest. Daarin staat dat de lidstaten hulp kunnen bieden als één van de leden zich bedreigd voelt."

Solidariteit

De Poolse bevolking voelt zich emotioneel met Oekraïne verbonden. Niet alleen vanwege de geografische ligging, het gezamenlijke verleden en omdat het een buurland is, maar ook omdat ze in de Maidan-revolutie hun eigen revolutie herkennen, waarin Polen zich los worstelde van het communisme. Overal in het land zijn er betogingen waarmee de Polen hun solidariteit met het volk van Oekraïne willen tonen.

En dat gebeurt op verschillende manieren: van demonstraties tegen president Janoekovitsj bij de ambassade van Oekraïne, het versturen van hulpgoederen tot meisjes die hun nagels lakken in de kleuren van de Oekraïense vlag.

(http://nieuwsuur.nl/onder(...)tuatie-oekraine.html)
"You can call me Susan if it makes you happy"
  vrijdag 7 maart 2014 @ 20:03:33 #21
361691 DeJori
pi_137494596
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 19:59 schreef TLC het volgende:
Polen voelt dreiging door situatie Oekraïne

Polen voelt zich bedreigd. In het land heerst het gevoel dat Rusland een groeiend gevaar isen dat na de troepenmacht op de Krim het ook verder kan gaan. Voor het eerst sinds het einde van de Koude Oorlog komt, zo voelen de Polen het, de vrede in Europa in gevaar.

Volgende stap?

In Polen volgt iedereen de situatie in Oekraïne op de voet. De crisis in het buurland is al wekenlang groot nieuws op alle zenders en in alle kranten. Want nu de Krim zich wil aansluiten bij Rusland zou Polen zelf zomaar het volgende land kunnen zijn dat zich aan de macht van Poetin moet onderwerpen.

Lobby

Poolse regeringstoestellen vliegen overuren om de situatie in Oekraïne overal op de agenda te houden. Doel is om de ernst van de situatie te laten zien en rust en stabiliteit in de regio te krijgen. Zo was gisteren de Poolse president Komorowski bij zijn Turkse collega op bezoek. Na afloop van het gesprek kwam de Turkse president Gül met een verklaring waarin hij benadrukte dat er rust moet komen in Oekraïne om een tweede Koude Oorlog te voorkomen. Ondertussen bezoekt de premier van Polen zijn collega's in Frankrijk en Duitsland om met hen naar een oplossing voor de kwestie te zoeken.

Leiding

Ook de Poolse minister van Buitenlandse zaken Sikorski heeft de afgelopen weken geprobeerd een einde te maken aan de crisis in Oekraïne. Samen met de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Steinmeier en de Franse minister Fabius probeerde hij een compromis te sluiten tussen de oppositie in Oekraïne en toenmalig president Janoekovitsj om het bloedvergieten op het Maidan-plein te stoppen.

Nu de crisis zich heeft verplaatst naar de Krim, speelt Polen graag de rol van aanjager bij de NAVO en de EU. Sikorski wil iedereen ervan bewust maken dat sinds de Russische troepen de Krim binnengingen, de situatie echt ernstig is geworden.

Zenuwachtig

De in Nederland werkende Poolse journaliste Malgorzata Bos-Karczewska vertelt aan Nieuwsuur: "Polen neemt nu de leiding om de situatie in Oekraïne en de Krim op de internationale politieke agenda te houden. Polen is zenuwachtig. Daarom kwam deze week de NAVO op verzoek van Polen opnieuw bijeen. Nu om te praten in het kader van artikel 4 van het handvest. Daarin staat dat de lidstaten hulp kunnen bieden als één van de leden zich bedreigd voelt."

Solidariteit

De Poolse bevolking voelt zich emotioneel met Oekraïne verbonden. Niet alleen vanwege de geografische ligging, het gezamenlijke verleden en omdat het een buurland is, maar ook omdat ze in de Maidan-revolutie hun eigen revolutie herkennen, waarin Polen zich los worstelde van het communisme. Overal in het land zijn er betogingen waarmee de Polen hun solidariteit met het volk van Oekraïne willen tonen.

En dat gebeurt op verschillende manieren: van demonstraties tegen president Janoekovitsj bij de ambassade van Oekraïne, het versturen van hulpgoederen tot meisjes die hun nagels lakken in de kleuren van de Oekraïense vlag.

(http://nieuwsuur.nl/onder(...)tuatie-oekraine.html)
Ik kan me dit wel voorstellen. Net zoals Poetin niet wil dat de EU tot op zijn deurmat komt, wil Polen niet dan Rusland tegen ze aan komt liggen door Oekraïne geheel of gedeeltelijk te annexeren. Polen is zo bang voor Rusland dat ze in de afgelopen eeuwen sowieso al flink zijn opgeschoven naar het westen :9
pi_137494689
shustry twitterde op vrijdag 07-03-2014 om 20:02:04 BREAKING: Crimea TV reporting that Russians have begun storming Ukraine air-force base on the peninsula, ramming the gates with a truck reageer retweet
Meerdere berichten over die basis op twitter stromen binnen, maar nog niet bevestigd.
pi_137494731
zerohedge ‏@zerohedge · 5 min
LAVROV TOLD U.S. SECRETARY OF STATE KERRY THAT U.S. SANCTIONS AGAINST MOSCOW WOULD "HIT THE UNITED STATES LIKE A BOOMERANG"
  vrijdag 7 maart 2014 @ 20:09:19 #24
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_137494770
tvp
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_137494780
Dit is ook wel een interessant stukje leesvoer.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-26481423
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')