FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Premium brandstoffen
NieuweNierdonderdag 6 maart 2014 @ 00:36
Bij het tanken zie je overal premium brandstoffen. Ze worden werkelijk door je strot geduwd. Ik tank diesel, dus dat is wat me het meeste opvalt en waar ik het meeste ervaring mee heb. Shell heeft nu alleen nog maar “special” diesels. Ze hebben Shell FuelSave om brandstof te besparen en Shell V-Power Diesel voor extra prestaties. In Limburg had een ander tankstation waar ik helaas het merk niet meer van weet, het helemaal bont gemaakt door alleen maar premium diesel te verkopen. Ik kon voor ¤1,80 diesel tanken of gewoon oprotten naar een ander tankstation – wat ik uit principe trouwens ook gedaan heb.

Met benzine heb je al helemaal veel verschillende brandstoffen met wilde prijsverschillen. Een paar brandstoffen die ik ben tegengekomen zijn: Shell 95, Shell Super 98, V-Power 97, V-Power 98, V-Power 100, V-Power Racing, BP Ultimate, Aral Ultimate 102. De prijzen gaan van ¤1,60 tot ¤2,80.

Maken die brandstoffen echt zo’n groot verschil? Rij ik echt verder op de goedkoopste Shell diesel dan op TanQ diesel? Levert mijn 1.6 motor echt plots de prestaties van een 1.8 motor?

Wat er met de benzines gebeurd is ook interessant. Gaat je auto bijvoorbeeld echt significant harder op die veel duurdere brandstoffen?

Zelf heb ik een paar keer geprobeerd wat er gebeurde als ik die duurdere diesel tankte. Na 100km leek hij iets minder, traktorachtig, aan te voelen. Maar dan kan ook een placebo geweest zijn. De topsnelheid verschilde echt gewoon totaal niet bijvoorbeeld.

Ik heb er geen écht betrouwbare informatie over kunnen vinden op het internet. Ik weet dat we hier posten natuurlijk ook geen laboratorium onderzoek is, maar wat is jullie mening hierover?
NieuweNierdonderdag 6 maart 2014 @ 01:06
Nog meer gelezen en dit is wel betrouwbaar:
http://www.adac.de/infote(...)tstoffe/default.aspx
happinessfordogsdonderdag 6 maart 2014 @ 01:08
Als het cetaangetal van de premiumdiesels ook hoger ligt dan is het gerechtvaardigd om daar meer geld voor te vragen. Kwestie van opzoekwerk dus.
DX11donderdag 6 maart 2014 @ 01:09
Pfff mijn auto moet officieel 98 hebben maar loopt perfect op 95 :P dikke bs allemaal :')
RipMcPantsdonderdag 6 maart 2014 @ 01:26
Interessant punt. Ik dacht er laatst tijdens het tanken ook aan. Je wordt echt doodgegooid met brandstoffen voorzien van een fancy naam. Hoe of wat ik ook niet precies, ik hou het wel gewoon bij de vertrouwde Euro 95 :P
Pizza_Boomdonderdag 6 maart 2014 @ 01:36
Zo lang het geen ethanolaanmenging is en niet te duur is, vind ik het prima. Of er nou feulsave of ultimate of gewoon Euro 95 op staat.
boegschroefdonderdag 6 maart 2014 @ 07:45
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:09 schreef delano.888 het volgende:
Pfff mijn auto moet officieel 98 hebben maar loopt perfect op 95 :P dikke bs allemaal :')
Nou mijn auto loopt toch echt niet op 95 dus zo'n bullshit is het niet ;)
Sannr_donderdag 6 maart 2014 @ 07:57
Kassa heeft ze een keer vergeleken, ze waren niet zuiniger, wel iets betere prestaties maar dat was minimaal en alleen bij Shell geloof ik:

http://kassa.vara.nl/tv/a(...)rijdt-niet-zuiniger/

Verder beloven ze vaak beter voor je motor te zijn, op de lange duur als je het altijd gebruikt zou het dus mogelijk de boel schoner kunnen houden...
.Neovo.donderdag 6 maart 2014 @ 08:03
Ik had ook een keer bij een pomp (Avia) dat je schonere benzine kon tanken en dat het zogenaamd goedkoper was (1.669, de normale euro was 1,619)

Lijkt me juist dat als de brandstof schoner is, dat dan wel goedkoper kan?

Verder tank ik altijd bij de witte pomp, heb dus geen ervaring hoe vpower zich verhoudt in mijn auto. En dat is een 1.2, dus die motor zal misschien iets gereinigd worden, en verder niks.
jelfrikandeldonderdag 6 maart 2014 @ 08:53
VPower vindt je motor op z'n tijd erg fijn. Je zal merken, vooral in turbo auto's dat je motor een stuk fijner gaat lopen na een tank vpower. Zuiniger, gretiger, comfortabeler. Vooral als je het in Duitsland tankt, daar heeft het octaangehalte 100. In Nederland 98 dacht ik, maar het kan zeker geen kwaad. Maar het is niet noodzakelijk ofzo. Zelf zou ik het tanken eens in de zoveel tijd tanken als ik een dikke turbo Volvo of Mercedes zou hebben die zo'n 10-15K per jaar buitenkomt.

Weet je wat het probleem is? Brandstof hier in Nederland is echt ondenkbaar slecht. Er wordt zoveel op bespaard. Zodra je veel korte afstanden rijdt, merk je dat ook. Het gaat allemaal dichtzitten. Wat ook erg verstandig is voor elke auto, is om bij een onderhoudsbeurt een additief in de tank te gooien en de auto af te tanken.
pvdplanetdonderdag 6 maart 2014 @ 09:22
Ik tank de Subaru tegenwoordig gewoon bij Tango met 95 op de dwaze donderdag en giet er altijd een scheutje aceton bij (4,50 per liter bij Hornbach). Rijdt duidelijk soepeler.

In de Mx-5 gaat ook gewoon 95, daar is de motorolie belangrijker dan de benzine. Geen verschil in rijeigenschappen tussen diverse benzines.

De Ignis Sport moet 98, die gaat vol met jerrycans die we uit Duitsland meenemen. Scheelt 20 euro per 100 liter. Op 100 of 102 octaan rijdt hij niet beter.

Het Swiftje Gti komt amper uit de stalling maar rijdt duidelijk het best op ultimate 102. Deze mag trouwens ook niet minder dan 98 vanwege vervroegde ontsteking.

Al met al alles wel een keer geprobeerd en elke auto heeft andere behoeftes. Kwestie van uitproberen.
eXplorer1donderdag 6 maart 2014 @ 10:54
als je geen turbo hebt scheelt het allemaal geen moer.

Als ik op RON95 rijdt of RON100 dan merk ik een giga verschil, want RON100 knockt veel minder snel waardoor Trionic7 ignition veel meer gaat advancen en dat de boost hoger komt dan bij RON95.
boegschroefdonderdag 6 maart 2014 @ 11:09
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 10:54 schreef eXplorer1 het volgende:
als je geen turbo hebt scheelt het allemaal geen moer.

Als ik op RON95 rijdt of RON100 dan merk ik een giga verschil, want RON100 knockt veel minder snel waardoor Trionic7 ignition veel meer gaat advancen en dat de boost hoger komt dan bij RON95.
Dit heeft niks met een turbo te maken maar met de compressie verhouding.
(Ik geef je wel gelijk dat veel turbo motoren een hoge compressie verhouding hebben)

Ik heb een compressie verhouding van 12,8:1 en dan kom je niet ver op euro95.
eXplorer1donderdag 6 maart 2014 @ 11:31
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:09 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Dit heeft niks met een turbo te maken maar met de compressie verhouding.
(Ik geef je wel gelijk dat veel turbo motoren een hoge compressie verhouding hebben)

Ik heb een compressie verhouding van 12,8:1 en dan kom je niet ver op euro95.
Klopt, maar voor de turbo motoren is het veel gevaarlijker dan een Vtec blok oid, als je gaat lopen rossen op RON95 met een dikke turbo en je hebt een slechte motormanagment die alleen ignition aanpast op RON95 dan krijg je gevaarlijke EGT waarde's.
.Neovo.donderdag 6 maart 2014 @ 11:46
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:09 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Dit heeft niks met een turbo te maken maar met de compressie verhouding.
(Ik geef je wel gelijk dat veel turbo motoren een hoge compressie verhouding hebben)

Ik heb een compressie verhouding van 12,8:1 en dan kom je niet ver op euro95.
Ik heb een turboloze motor met een compressie van 10.5:1, draait prima op euro95. Voor een kleine motor vind ik het nog best veel, er van uitgaande dat de meeste compressieverhoudingen onder de 10 zitten.

Wat voor auto heb jij dan?
Mazda heeft met z'n skyactive modellen motoren die 14:1 doen op euro95, erg knap

http://www.mazda-madness.nl/technologie/skyactiv.html

[ Bericht 6% gewijzigd door .Neovo. op 06-03-2014 11:57:10 ]
boegschroefdonderdag 6 maart 2014 @ 12:09
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:46 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

Ik heb een turboloze motor met een compressie van 10.5:1, draait prima op euro95. Voor een kleine motor vind ik het nog best veel, er van uitgaande dat de meeste compressieverhoudingen onder de 10 zitten.

Wat voor auto heb jij dan?
Mazda heeft met z'n skyactive modellen motoren die 14:1 doen op euro95, erg knap

http://www.mazda-madness.nl/technologie/skyactiv.html

Een > 500pk 5,7 liter V8 met carburateur, zonder enige elektronische hulp.

Dat die 14:1 blokken het doen op euro 95 zal best, maar je laat echt wel veel vermogen liggen omdat de computer het onstekings tijdstip verzet door de euro95.
Euro95 tanken in een blok met een compressie verhouding van > 10:1 is gewoon simpelweg vermogen weggooien... Je zal er niet veel van merken bij normaal gebruik, maar dan had je net zo goed een trager blokje kunnen kiezen....
eXplorer1donderdag 6 maart 2014 @ 12:12
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:09 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Een > 500pk 5,7 liter V8 met carburateur, zonder enige elektronische hulp.

Dat die 14:1 blokken het doen op euro 95 zal best, maar je laat echt wel veel vermogen liggen omdat de computer het onstekings tijdstip verzet door de euro95.
Euro95 tanken in een blok met een compressie verhouding van > 10:1 is gewoon simpelweg vermogen weggooien... Je zal er niet veel van merken bij normaal gebruik, maar dan had je net zo goed een trager blokje kunnen kiezen....
Jepszz, dan heb je inderdaad RON100+ nodig anders fik je je zuigers/kleppen eruit :)
DX11donderdag 6 maart 2014 @ 12:55
Hoe kom ik er achter wat mijn verhouding is dan?
rivaldonderdag 6 maart 2014 @ 12:57
Ik merk echt heel veel verschil tussen euro 95 en V-power 100...

We gaan weleens naar driftdagen in duitsland dan komen we langs een station dat Vpower100 verkoopt.. Daar gaat mijn wagen toch zo verdomde lekker op O+
rivaldonderdag 6 maart 2014 @ 12:59
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 08:53 schreef jelfrikandel het volgende:
Vooral als je het in Duitsland tankt, daar heeft het octaangehalte 100. In Nederland 98 dacht ik,
Volgens mij is de v power hier gewoon 95 ;(
Parzivaldonderdag 6 maart 2014 @ 13:01
maar maakt het nog verschil in PK's etc tussen 98 en 95 ? ik heb een v8 blok.. en hier hebben ze geen VPower.. of andere bijzondere zooi.. alleen 95 en 98 of diesel.. maar die laatste lijkt me niet zo handig :)
eXplorer1donderdag 6 maart 2014 @ 13:31
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:01 schreef Parzival het volgende:
maar maakt het nog verschil in PK's etc tussen 98 en 95 ? ik heb een v8 blok.. en hier hebben ze geen VPower.. of andere bijzondere zooi.. alleen 95 en 98 of diesel.. maar die laatste lijkt me niet zo handig :)
ongeblazen V8 met 200-250pk? dan merk je geen verschil.
eXplorer1donderdag 6 maart 2014 @ 13:32
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:55 schreef delano.888 het volgende:
Hoe kom ik er achter wat mijn verhouding is dan?
http://www.autoweek.nl/carbase :Y
Parzivaldonderdag 6 maart 2014 @ 13:33
naturally aspirated 4.2L V8... 300pk
eXplorer1donderdag 6 maart 2014 @ 13:35
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:33 schreef Parzival het volgende:
naturally aspirated 4.2L V8... 300pk
Dan merk je het wel met RON98 maar niet veel, bij dat soort blokken gebruik je het koppel vaker dan peak power.
Parzivaldonderdag 6 maart 2014 @ 13:36
dan houden we het op.. "Full Special please" ... bij het tanken
Leipo666donderdag 6 maart 2014 @ 13:37
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:59 schreef rival het volgende:

[..]

Volgens mij is de v power hier gewoon 95 ;(
nope: is allemaal 97

maar omdat ze alleen maar 95 of 98 mogen gebruiken moeten ze de dichtsbijzijnde lagere waarde aangeven (dus 95)

onze bus rijdt verrot op 95, maar op V-Power/Ultimate (97 dus) rijdt hij prima aangezien hij 98 nodig heeft ;) comp 13:1
eXplorer1donderdag 6 maart 2014 @ 13:39
ze moeten eens met E85 komen voor de goedkope prijs hier in NL, Trionic7+dikke turbo+E85= ~O>
NieuweNierdonderdag 6 maart 2014 @ 15:17
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:36 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zo lang het geen ethanolaanmenging is en niet te duur is, vind ik het prima. Of er nou feulsave of ultimate of gewoon Euro 95 op staat.
Ik denk dat je dan inderdaad het verstandigste bezig bent.

Het is ook opvallend dat mensen hier voelen dat hun auto veel beter presteert op de duurdere brandstoffen terwijl het ADAC geen significant verschil heeft gemeten. Ik wil niet zeggen dat die ervaringen niet kloppen, maar het is gewoon vreemd dat er zo weinig informatie is over brandstof die zo veel getankt wordt...
Pizza_Boomdonderdag 6 maart 2014 @ 15:37
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 15:17 schreef NieuweNier het volgende:
Het is ook opvallend dat mensen hier voelen dat hun auto veel beter presteert op de duurdere brandstoffen terwijl het ADAC geen significant verschil heeft gemeten. Ik wil niet zeggen dat die ervaringen niet kloppen, maar het is gewoon vreemd dat er zo weinig informatie is over brandstof die zo veel getankt wordt...
Ik heb mijn kop laten vlakken en wat je veel ziet dan is dat wagens door de net iets hogere compressie gaan pingelen. Dan moet je ook op 98 gaan draaien. Zou je 98 of 102 niet ook merken bij het trekken van zwaardere zooi?
eXplorer1donderdag 6 maart 2014 @ 15:57
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 15:17 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Ik denk dat je dan inderdaad het verstandigste bezig bent.

Het is ook opvallend dat mensen hier voelen dat hun auto veel beter presteert op de duurdere brandstoffen terwijl het ADAC geen significant verschil heeft gemeten. Ik wil niet zeggen dat die ervaringen niet kloppen, maar het is gewoon vreemd dat er zo weinig informatie is over brandstof die zo veel getankt wordt...
Als ik het tank zie ik het daadwerkelijk op mijn SID (informatie scherm), boost gaat gelijk hoger, Ioff gaat veel hoger en veel minder knocks :)
NieuweNierdonderdag 6 maart 2014 @ 15:58
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 15:37 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik heb mijn kop laten vlakken en wat je veel ziet dan is dat wagens door de net iets hogere compressie gaan pingelen. Dan moet je ook op 98 gaan draaien. Zou je 98 of 102 niet ook merken bij het trekken van zwaardere zooi?
Bij dit onderzoek van de ADAC waren ze er met verschillen van 1% niet enthousiast over:
http://www.adac.de/infote(...)tstoffe/default.aspx

Geen idee wat er gebeurt met slepen. Maar de topsnelheid van mijn auto veranderd bijvoorbeeld totaal niet.
NieuweNierdonderdag 6 maart 2014 @ 15:59
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 15:57 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Als ik het tank zie ik het daadwerkelijk op mijn SID (informatie scherm), boost gaat gelijk hoger, Ioff gaat veel hoger en veel minder knocks :)
Mag ik vragen wat voor auto? Want dat zal het verschil wel maken.

Alhoewel dat onderzoek van de ADAC toch verschillende auto's heeft gebruikt...

Maar merk je bijvoorbeeld dat je acceleratie van 0-100 of je topsnelheid ook veranderd?

Ik moet stiekem toegeven dat een diesel Fiestaatje op premium diesel minder tractor-achtig aanvoelt.
eXplorer1donderdag 6 maart 2014 @ 15:59
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 15:58 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Bij dit onderzoek van de ADAC waren ze er met verschillen van 1% niet enthousiast over:
http://www.adac.de/infote(...)tstoffe/default.aspx

Geen idee wat er gebeurt met slepen. Maar de topsnelheid van mijn auto veranderd bijvoorbeeld totaal niet.
het hangt er natuurlijk vanaf met wat voor auto je het tankt, als je een idioot hoge compressie hebt of een normaal blok hebt maar met een beer van een turbo dan ga je het zwaar merken, en in mijn geval is het ook een meetbaar verschil wat niet onbelangrijk is.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 15:59 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat voor auto? Want dat zal het verschil wel maken.

Alhoewel dat onderzoek van de ADAC toch verschillende auto's heeft gebruikt...

Maar merk je bijvoorbeeld dat je acceleratie van 0-100 of je topsnelheid ook veranderd?

Ik moet stiekem toegeven dat een diesel Fiestaatje op premium diesel minder tractor-achtig aanvoelt.
2.0 turbo met een TD04 19T ( 1250-1300 MG/C) , bij RON95 haal ik de 1150 MG/C net aan en als ik op LPG zit of RON98/100 dan heb ik zelfs overshoot :')

IOFF (vervroeging van onsteking) is ook een stuk hoger op LPG/RON98/100.
Boost komt niet hoger dan 1 bar op RON95 (trionic laat hoger niet toe) en op LPG/RON98/100 gaat hij dik over de 1 bar heen afhankelijk van IAT
boegschroefdonderdag 6 maart 2014 @ 16:05
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 15:37 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik heb mijn kop laten vlakken en wat je veel ziet dan is dat wagens door de net iets hogere compressie gaan pingelen. Dan moet je ook op 98 gaan draaien. Zou je 98 of 102 niet ook merken bij het trekken van zwaardere zooi?
Of je zet de onsteking ietsjes terug, dan kan je weer goedkoop tanken ;)
eXplorer1donderdag 6 maart 2014 @ 16:40
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 16:05 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Of je zet de onsteking ietsjes terug, dan kan je weer goedkoop tanken ;)
Dan krijg je een hogere EGT, niet zo gevaarlijk als bij een turbo maar scheelt wel in verbruik en slijtage van kleppen.

[ Bericht 0% gewijzigd door eXplorer1 op 06-03-2014 16:46:01 ]
NieuweNierdonderdag 6 maart 2014 @ 16:44
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 15:59 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

het hangt er natuurlijk vanaf met wat voor auto je het tankt, als je een idioot hoge compressie hebt of een normaal blok hebt maar met een beer van een turbo dan ga je het zwaar merken, en in mijn geval is het ook een meetbaar verschil wat niet onbelangrijk is.

[..]

2.0 turbo met een TD04 19T ( 1250-1300 MG/C) , bij RON95 haal ik de 1150 MG/C net aan en als ik op LPG zit of RON98/100 dan heb ik zelfs overshoot :')

IOFF (vervroeging van onsteking) is ook een stuk hoger op LPG/RON98/100.
Boost komt niet hoger dan 1 bar op RON95 (trionic laat hoger niet toe) en op LPG/RON98/100 gaat hij dik over de 1 bar heen afhankelijk van IAT
Haha ja kijk daar heb je hem. Dat is natuurlijk een ander soort motor dan de Duitse auto's waarmee de ADAC het heeft getest. :D

De duurdere brandstof voegt dan trouwens ook niet magisch extra motorkracht toe. Het is eerder dat de motor kan lopen zoals waar hij voor ontworpen is, met de boost die hij nodig heeft...
ecktebaas123donderdag 6 maart 2014 @ 17:28
Diesel voor ¤1.80 :')

Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in. Ik ga altijd voor de goedkoopste brandstof
Mandéradonderdag 6 maart 2014 @ 21:56
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 17:28 schreef ecktebaas123 het volgende:
Diesel voor ¤1.80 :')

Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in. Ik ga altijd voor de goedkoopste brandstof
Is sowieso gebakken lucht, ik woon zelf in Limburg en langs de A2 kost diesel zelfs maar rond de 1.40-1.45 uit mijn hoofd. 1.80 vragen ze wel voor een liter V-Power langs de snelweg maarja wie gooit dat nou op zo'n plek in z'n wagen. :')
.Neovo.vrijdag 7 maart 2014 @ 07:52
Ik heb altijd Benzine van de Firezone of Tinq. Maar Firezone is het budgetmerk van Texaco en Tinq van Gulf. M'n auto doet het er wel goed op.

Ik zal bij de volgende tankbeurt eens vpower euro95 proberen. Verkoopt de Shell Express dat spul ook?
Deshainvrijdag 7 maart 2014 @ 08:30
Ik heb een 1.4 motortje, compressieverhouding 9,8 : 1 en gooi er wel altijd van die dure rommel (V-power 98 dacht ik) in. Heb een beetje rondgekeken om hem te laten chiptunen maar de max winst is maar 15pk. Als ik geen tankpas had zou ik er gewoon van die Firezone 95 ingooien, rijdt hij ook gewoon op.
sturmpievrijdag 7 maart 2014 @ 16:42
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:36 schreef NieuweNier het volgende:
wat is jullie mening hierover?
je kan het vergelijken met motorolies. 100 merken, en de duurste zou de beste moeten zijn.
de duurste benzine zou de meest explosieve zijn. hoogst octaangehalte. dan reageert je motor feller als je het gas intrapt. bij filerijden heb je er niks aan.
Ferzaterdag 8 maart 2014 @ 12:31
Moderne motoren (en oude Saabs vanaf de 9000/900NG) hebben klopdetectie. Bij gebruik van lage octaan brandstof wordt er sneller klop gedecteerd en schroeft motormanagement je onstekingsvervroeging terug. Hierdoor krijg je minder koppel. Dus in een moderne motor geeft een hoger octaangetal ook meer koppel

Hier in NoordHolland komt alle benzine uit hetzelfde reservoir, een soort basis RON95. Vervolgens wordt per merk/type brandstof merk eigen additieven toegevoegd. Deze additieven verhogen het octaangetal of reinigen de motor.

Ook wordt er 5 a 10% (bio) ethanol bijgemengt. Alhoewel dit het octaan verhoogt, heeft het zelf minder energie per liter dan benzine. Als je motor dit niet kan detecteren krijg je minder vermogen, detecteert je motor dit wel gaat ie meer benzine inspuiten om te compenseren. Dus een hoger verbruik.

In diesel mengen ze biodiesel bij. Dit zijn verwerkte afvalvetten uit industrie en horeca, troep die je eigenlijk niet in je motor wil. Premium diesel kan biodiesel vrij zijn.