abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 maart 2014 @ 00:36:36 #1
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_137436547
Bij het tanken zie je overal premium brandstoffen. Ze worden werkelijk door je strot geduwd. Ik tank diesel, dus dat is wat me het meeste opvalt en waar ik het meeste ervaring mee heb. Shell heeft nu alleen nog maar “special” diesels. Ze hebben Shell FuelSave om brandstof te besparen en Shell V-Power Diesel voor extra prestaties. In Limburg had een ander tankstation waar ik helaas het merk niet meer van weet, het helemaal bont gemaakt door alleen maar premium diesel te verkopen. Ik kon voor ¤1,80 diesel tanken of gewoon oprotten naar een ander tankstation – wat ik uit principe trouwens ook gedaan heb.

Met benzine heb je al helemaal veel verschillende brandstoffen met wilde prijsverschillen. Een paar brandstoffen die ik ben tegengekomen zijn: Shell 95, Shell Super 98, V-Power 97, V-Power 98, V-Power 100, V-Power Racing, BP Ultimate, Aral Ultimate 102. De prijzen gaan van ¤1,60 tot ¤2,80.

Maken die brandstoffen echt zo’n groot verschil? Rij ik echt verder op de goedkoopste Shell diesel dan op TanQ diesel? Levert mijn 1.6 motor echt plots de prestaties van een 1.8 motor?

Wat er met de benzines gebeurd is ook interessant. Gaat je auto bijvoorbeeld echt significant harder op die veel duurdere brandstoffen?

Zelf heb ik een paar keer geprobeerd wat er gebeurde als ik die duurdere diesel tankte. Na 100km leek hij iets minder, traktorachtig, aan te voelen. Maar dan kan ook een placebo geweest zijn. De topsnelheid verschilde echt gewoon totaal niet bijvoorbeeld.

Ik heb er geen écht betrouwbare informatie over kunnen vinden op het internet. Ik weet dat we hier posten natuurlijk ook geen laboratorium onderzoek is, maar wat is jullie mening hierover?
  donderdag 6 maart 2014 @ 01:06:58 #2
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_137437022
Nog meer gelezen en dit is wel betrouwbaar:
http://www.adac.de/infote(...)tstoffe/default.aspx
pi_137437039
Als het cetaangetal van de premiumdiesels ook hoger ligt dan is het gerechtvaardigd om daar meer geld voor te vragen. Kwestie van opzoekwerk dus.
pi_137437068
Pfff mijn auto moet officieel 98 hebben maar loopt perfect op 95 :P dikke bs allemaal :')
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  donderdag 6 maart 2014 @ 01:26:56 #5
380557 RipMcPants
STEEDS! MAAR! WEER!
pi_137437294
Interessant punt. Ik dacht er laatst tijdens het tanken ook aan. Je wordt echt doodgegooid met brandstoffen voorzien van een fancy naam. Hoe of wat ik ook niet precies, ik hou het wel gewoon bij de vertrouwde Euro 95 :P
  FOK!fotograaf donderdag 6 maart 2014 @ 01:36:40 #6
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_137437404
Zo lang het geen ethanolaanmenging is en niet te duur is, vind ik het prima. Of er nou feulsave of ultimate of gewoon Euro 95 op staat.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_137438162
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:09 schreef delano.888 het volgende:
Pfff mijn auto moet officieel 98 hebben maar loopt perfect op 95 :P dikke bs allemaal :')
Nou mijn auto loopt toch echt niet op 95 dus zo'n bullshit is het niet ;)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_137438243
Kassa heeft ze een keer vergeleken, ze waren niet zuiniger, wel iets betere prestaties maar dat was minimaal en alleen bij Shell geloof ik:

http://kassa.vara.nl/tv/a(...)rijdt-niet-zuiniger/

Verder beloven ze vaak beter voor je motor te zijn, op de lange duur als je het altijd gebruikt zou het dus mogelijk de boel schoner kunnen houden...
  donderdag 6 maart 2014 @ 08:03:02 #9
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_137438285
Ik had ook een keer bij een pomp (Avia) dat je schonere benzine kon tanken en dat het zogenaamd goedkoper was (1.669, de normale euro was 1,619)

Lijkt me juist dat als de brandstof schoner is, dat dan wel goedkoper kan?

Verder tank ik altijd bij de witte pomp, heb dus geen ervaring hoe vpower zich verhoudt in mijn auto. En dat is een 1.2, dus die motor zal misschien iets gereinigd worden, en verder niks.
  donderdag 6 maart 2014 @ 08:53:13 #10
389399 jelfrikandel
speciaal met ketchup
pi_137438807
VPower vindt je motor op z'n tijd erg fijn. Je zal merken, vooral in turbo auto's dat je motor een stuk fijner gaat lopen na een tank vpower. Zuiniger, gretiger, comfortabeler. Vooral als je het in Duitsland tankt, daar heeft het octaangehalte 100. In Nederland 98 dacht ik, maar het kan zeker geen kwaad. Maar het is niet noodzakelijk ofzo. Zelf zou ik het tanken eens in de zoveel tijd tanken als ik een dikke turbo Volvo of Mercedes zou hebben die zo'n 10-15K per jaar buitenkomt.

Weet je wat het probleem is? Brandstof hier in Nederland is echt ondenkbaar slecht. Er wordt zoveel op bespaard. Zodra je veel korte afstanden rijdt, merk je dat ook. Het gaat allemaal dichtzitten. Wat ook erg verstandig is voor elke auto, is om bij een onderhoudsbeurt een additief in de tank te gooien en de auto af te tanken.
pi_137439262
Ik tank de Subaru tegenwoordig gewoon bij Tango met 95 op de dwaze donderdag en giet er altijd een scheutje aceton bij (4,50 per liter bij Hornbach). Rijdt duidelijk soepeler.

In de Mx-5 gaat ook gewoon 95, daar is de motorolie belangrijker dan de benzine. Geen verschil in rijeigenschappen tussen diverse benzines.

De Ignis Sport moet 98, die gaat vol met jerrycans die we uit Duitsland meenemen. Scheelt 20 euro per 100 liter. Op 100 of 102 octaan rijdt hij niet beter.

Het Swiftje Gti komt amper uit de stalling maar rijdt duidelijk het best op ultimate 102. Deze mag trouwens ook niet minder dan 98 vanwege vervroegde ontsteking.

Al met al alles wel een keer geprobeerd en elke auto heeft andere behoeftes. Kwestie van uitproberen.
pi_137441234
als je geen turbo hebt scheelt het allemaal geen moer.

Als ik op RON95 rijdt of RON100 dan merk ik een giga verschil, want RON100 knockt veel minder snel waardoor Trionic7 ignition veel meer gaat advancen en dat de boost hoger komt dan bij RON95.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_137441576
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 10:54 schreef eXplorer1 het volgende:
als je geen turbo hebt scheelt het allemaal geen moer.

Als ik op RON95 rijdt of RON100 dan merk ik een giga verschil, want RON100 knockt veel minder snel waardoor Trionic7 ignition veel meer gaat advancen en dat de boost hoger komt dan bij RON95.
Dit heeft niks met een turbo te maken maar met de compressie verhouding.
(Ik geef je wel gelijk dat veel turbo motoren een hoge compressie verhouding hebben)

Ik heb een compressie verhouding van 12,8:1 en dan kom je niet ver op euro95.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_137442170
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:09 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Dit heeft niks met een turbo te maken maar met de compressie verhouding.
(Ik geef je wel gelijk dat veel turbo motoren een hoge compressie verhouding hebben)

Ik heb een compressie verhouding van 12,8:1 en dan kom je niet ver op euro95.
Klopt, maar voor de turbo motoren is het veel gevaarlijker dan een Vtec blok oid, als je gaat lopen rossen op RON95 met een dikke turbo en je hebt een slechte motormanagment die alleen ignition aanpast op RON95 dan krijg je gevaarlijke EGT waarde's.
life happens while you're pusing the throttle.
  donderdag 6 maart 2014 @ 11:46:16 #15
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_137442545
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:09 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Dit heeft niks met een turbo te maken maar met de compressie verhouding.
(Ik geef je wel gelijk dat veel turbo motoren een hoge compressie verhouding hebben)

Ik heb een compressie verhouding van 12,8:1 en dan kom je niet ver op euro95.
Ik heb een turboloze motor met een compressie van 10.5:1, draait prima op euro95. Voor een kleine motor vind ik het nog best veel, er van uitgaande dat de meeste compressieverhoudingen onder de 10 zitten.

Wat voor auto heb jij dan?
Mazda heeft met z'n skyactive modellen motoren die 14:1 doen op euro95, erg knap

http://www.mazda-madness.nl/technologie/skyactiv.html

[ Bericht 6% gewijzigd door .Neovo. op 06-03-2014 11:57:10 ]
pi_137443111
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:46 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

Ik heb een turboloze motor met een compressie van 10.5:1, draait prima op euro95. Voor een kleine motor vind ik het nog best veel, er van uitgaande dat de meeste compressieverhoudingen onder de 10 zitten.

Wat voor auto heb jij dan?
Mazda heeft met z'n skyactive modellen motoren die 14:1 doen op euro95, erg knap

http://www.mazda-madness.nl/technologie/skyactiv.html

Een > 500pk 5,7 liter V8 met carburateur, zonder enige elektronische hulp.

Dat die 14:1 blokken het doen op euro 95 zal best, maar je laat echt wel veel vermogen liggen omdat de computer het onstekings tijdstip verzet door de euro95.
Euro95 tanken in een blok met een compressie verhouding van > 10:1 is gewoon simpelweg vermogen weggooien... Je zal er niet veel van merken bij normaal gebruik, maar dan had je net zo goed een trager blokje kunnen kiezen....
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_137443183
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:09 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Een > 500pk 5,7 liter V8 met carburateur, zonder enige elektronische hulp.

Dat die 14:1 blokken het doen op euro 95 zal best, maar je laat echt wel veel vermogen liggen omdat de computer het onstekings tijdstip verzet door de euro95.
Euro95 tanken in een blok met een compressie verhouding van > 10:1 is gewoon simpelweg vermogen weggooien... Je zal er niet veel van merken bij normaal gebruik, maar dan had je net zo goed een trager blokje kunnen kiezen....
Jepszz, dan heb je inderdaad RON100+ nodig anders fik je je zuigers/kleppen eruit :)
life happens while you're pusing the throttle.
pi_137444251
Hoe kom ik er achter wat mijn verhouding is dan?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_137444318
Ik merk echt heel veel verschil tussen euro 95 en V-power 100...

We gaan weleens naar driftdagen in duitsland dan komen we langs een station dat Vpower100 verkoopt.. Daar gaat mijn wagen toch zo verdomde lekker op O+
pi_137444364
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 08:53 schreef jelfrikandel het volgende:
Vooral als je het in Duitsland tankt, daar heeft het octaangehalte 100. In Nederland 98 dacht ik,
Volgens mij is de v power hier gewoon 95 ;(
  donderdag 6 maart 2014 @ 13:01:01 #21
54408 Parzival
Where it happens
pi_137444416
maar maakt het nog verschil in PK's etc tussen 98 en 95 ? ik heb een v8 blok.. en hier hebben ze geen VPower.. of andere bijzondere zooi.. alleen 95 en 98 of diesel.. maar die laatste lijkt me niet zo handig :)
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_137445339
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:01 schreef Parzival het volgende:
maar maakt het nog verschil in PK's etc tussen 98 en 95 ? ik heb een v8 blok.. en hier hebben ze geen VPower.. of andere bijzondere zooi.. alleen 95 en 98 of diesel.. maar die laatste lijkt me niet zo handig :)
ongeblazen V8 met 200-250pk? dan merk je geen verschil.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_137445362
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:55 schreef delano.888 het volgende:
Hoe kom ik er achter wat mijn verhouding is dan?
http://www.autoweek.nl/carbase :Y
life happens while you're pusing the throttle.
  donderdag 6 maart 2014 @ 13:33:13 #24
54408 Parzival
Where it happens
pi_137445397
naturally aspirated 4.2L V8... 300pk
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_137445455
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:33 schreef Parzival het volgende:
naturally aspirated 4.2L V8... 300pk
Dan merk je het wel met RON98 maar niet veel, bij dat soort blokken gebruik je het koppel vaker dan peak power.
life happens while you're pusing the throttle.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')