abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137436786
De tape zegt eigenlijk niets dat we niet weten. Iedereen wat dat zowel de oppositie als de vorige machthebbers zo corrupt zijn als de pest. De vraag is meer in hoeverre de aankomende verkiezingen eerlijk gaan verlopen en wie de macht pakt.

Daarnaast vind ik de kloof tussen extreem rechtse activisten met knuppels en een legertje goed getrainde snipers nogal groot. Plus, waarom zou je die snipers op de menigte afsturen als zij je wapen zijn? Als men bang werd en niet meer de straat op durfde door de snipers dan had Janoekovtisj lekker blijven zitten. Janoekovtisj is een oplichter, maar ook gezien zijn eerdere acties niet een persoon die een leger snipers op zijn volk afstuurt. In dit soort situaties zijn er natuurlijk altijd allerlei partijen en mensen die of de macht willen grijpen of die juist niet kwijt willen. Het kan best een bondgenoot van Janoekovtisj zijn geweest of een radicaal binnen de oppositie die het geregeld heeft.
pi_137436832
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Die Estse minister heeft het o.a. erover dat de kogels van de beschietingen op beide groepen zijn vergeleken. Nu kan ik dat bewijs natuurlijk niet persoonlijk zien, maar het komt redelijk geloofwaardig over.
De dokter in kwestie heeft ontkent dat ze zoiets gezegd heeft, of dat ze zulke zaken gezien heeft. Wie liegt er dan, en wie heeft meest reden om te liegen, de minister in een vertrouwelijk gesprek of een dokter in Kiev voor de pers.
Natuurlijk kan de minister een agent van Rusland zijn die de woorden van de dokter verzonnen heeft, maar dat lijkt me riskant, want dan mogen er geen getuigen bestaan van dat gesprek...
pi_137436835
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:42 schreef DeParo het volgende:

[..]

Misschien zijn de verwijten wel helemaal nergens op gebaseerd, maar dat weet jij helemaal niet, want je weet niet wat de zogenaamde bewijzen zouden zijn of wel soms inmiddels.
Inderdaad weet ik niet wat die bewijzen zijn. Dus moeten ze onderzocht worden.

Welke conclusies trek jij allemaal? Wat DENK je dat ik aan het zeggen ben? De enige conclusie die IK getrokken heb is dat er een onderzoek moet komen.

De rest is speculatie over waarom er niks onderzocht wordt, en wat de gevolgen zouden kunnen zijn wanneer het waar zou zijn. Daarom gebruik ik de ene keer signaalwoorden al 'is', 'zijn', etc., en de andere keren signaalwoorden als 'zou', 'zullen', 'mogelijk', etc.
pi_137436853
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:51 schreef Nintex het volgende:
De tape zegt eigenlijk niets dat we niet weten. Iedereen wat dat zowel de oppositie als de vorige machthebbers zo corrupt zijn als de pest. De vraag is meer in hoeverre de aankomende verkiezingen eerlijk gaan verlopen en wie de macht pakt.

Daarnaast vind ik de kloof tussen extreem rechtse activisten met knuppels en een legertje goed getrainde snipers nogal groot. Plus, waarom zou je die snipers op de menigte afsturen als zij je wapen zijn? Als men bang werd en niet meer de straat op durfde door de snipers dan had Janoekovtisj lekker blijven zitten. Janoekovtisj is een oplichter, maar ook gezien zijn eerdere acties niet een persoon die een leger snipers op zijn volk afstuurt. In dit soort situaties zijn er natuurlijk altijd allerlei partijen en mensen die of de macht willen grijpen of die juist niet kwijt willen. Het kan best een bondgenoot van Janoekovtisj zijn geweest of een radicaal binnen de oppositie die het geregeld heeft.
Om hun wapen te misbruiken natuurlijk. Of beter gezegd, te gébruiken.
pi_137436869
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:44 schreef meth1745 het volgende:
Meest opvallende vind ik dat de minister vermoedt dat de snipers voor de oppositie en niet voor de Russen werkten. Want dat laatste is de theorie die men in Ukraine aanhangt, en een reactie die men verwacht van Oost Europeanen. Kijk bijvoorbeeld naar Leonid Bershidsky die voor Bloomberg.com schrijft: zijn theorie lijkt te zijn dat Putin de opname heeft vervalst

[..]

Blijkbaar wist hij niet dat de betrokkenen de authenticiteit van de opname bevestigd hebben. Het idee dat Putin zoiets doms zou doen als een vervalst telefoongesprek verspreiden toont hoe weinig kritisch men staat tegenover samenzweringstheorieën betreffende Putin.
Als [signaalwoord] Putin dit gesprek zou hebben [signaalwoorden] vervalst, dan zou [signaalwoorden] de Russische regering makkelijk in discrediet gebracht kunnen worden [signaalwoorden].
  donderdag 6 maart 2014 @ 00:56:32 #106
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_137436874
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:53 schreef meth1745 het volgende:

[..]

De dokter in kwestie heeft ontkent dat ze zoiets gezegd heeft, of dat ze zulke zaken gezien heeft. Wie liegt er dan, en wie heeft meest reden om te liegen, de minister in een vertrouwelijk gesprek of een dokter in Kiev voor de pers.
Natuurlijk kan de minister een agent van Rusland zijn die de woorden van de dokter verzonnen heeft, maar dat lijkt me riskant, want dan mogen er geen getuigen bestaan van dat gesprek...
Bron dat de doktor het ontkent heeft?
Anti-Turkije
pi_137436910
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:54 schreef RetepV het volgende:

[..]

Inderdaad weet ik niet wat die bewijzen zijn. Dus moeten ze onderzocht worden.

Welke conclusies trek jij allemaal? Wat DENK je dat ik aan het zeggen ben? De enige conclusie die IK getrokken heb is dat er een onderzoek moet komen.

De rest is speculatie over waarom er niks onderzocht wordt, en wat de gevolgen zouden kunnen zijn wanneer het waar zou zijn. Daarom gebruik ik de ene keer signaalwoorden al 'is', 'zijn', etc., en de andere keren signaalwoorden als 'zou', 'zullen', 'mogelijk', etc.
Uitspraken moeten pas worden onderzocht als er betrouwbare bewijzen zijn, op dit moment is dat niet onduidelijk, evenmin is het duidelijk of er onderzoek is gedaan naar de bewijzen, men wil geen officieel onderzoek instellen, dat is vooralsnog niet hetzelfde.

Ik vind het interessant om te bekijken waarom Rusland dit gesprek mogelijk in de media heeft gebracht.
pi_137436923
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Die Estse minister heeft het o.a. erover dat de kogels van de beschietingen op beide groepen zijn vergeleken. Nu kan ik dat bewijs natuurlijk niet persoonlijk zien, maar het komt redelijk geloofwaardig over.
Als [sinaalwoord] die minister van Buitenlandse zaken zoiets zou [signaalwoord] zeggen dat niet waar is, dan zet hij niet alleen zijn baan op het spel, maar kan ook vervolgd worden voor het geven van valse informatie en het frustreren van de diplomatie.

Daarbij zijn die Esten helemaal niet blij met Rusland, dus waarom zou [signaalwoord] hij dan zoiets gaan zeggen?

Wat zou [signaalwoord] zijn motivatie zijn? Hij spreekt als minister, dus voor zijn hele regering.

Estland zou [signaalwoord] minstens uit de EU geknikkerd worden.
pi_137436943
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:59 schreef RetepV het volgende:

[..]

Als [sinaalwoord] die minister van Buitenlandse zaken zoiets zou [signaalwoord] zeggen dat niet waar is, dan zet hij niet alleen zijn baan op het spel, maar kan ook vervolgd worden voor het geven van valse informatie en het frustreren van de diplomatie.

Daarbij zijn die Esten helemaal niet blij met Rusland, dus waarom zou [signaalwoord] hij dan zoiets gaan zeggen?

Wat zou [signaalwoord] zijn motivatie zijn? Hij spreekt als minister, dus voor zijn hele regering.

Estland zou [signaalwoord] minstens uit de EU geknikkerd worden.
Vervolgd worden, die man heeft in een privé-gesprek gezegd wat hij denkt, dat is zijn goed recht maar dit was niet voor de openbaarheid bestemd, dus hij kan hier wat ongenuanceerder zijn dan hij normaal gesproken had gedaan, dat heeft weinig met vervolging te maken hij hoeft er niet vanuit te gaan dat hij wordt afgeluisterd.
pi_137436947
quote:

De gevolgen van het sniper optreden waren vrij voorspelbaar, je moet wel erg wereldvreemd zijn als je verwacht dat de rust gaat weerkeren nadat er bijna honderd doden vallen...
pi_137436957
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:55 schreef Dyll het volgende:

[..]

Om hun wapen te misbruiken natuurlijk. Of beter gezegd, te gébruiken.
Dan vind ik de timing nogal vreemd, het gebeurde toen de oppositie al min of meer had gewonnen. De overheidsgebouwen waren 90% bezet en het was alleen nog wachten tot de politie en Berkut de strijd zouden opgeven en Janoekovtisj zijn aftreden bekend zou maken.

Pas op dat moment kwamen als laatste 'redmiddel' de snipers tevoorschijn en vluchtte Janoekovtisj kort daarop en verdween zijn regering en politieapparaat letterlijk van de straten van Kiev. Als het protest kracht verloren had en er nieuwe 'motivatie' nodig was dan heeft het een doel, maar dankzij het gebruik van pantserwagen e.d. waren al de nodige doden en gewonden gevallen.
pi_137437001
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:56 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Bron dat de doktor het ontkent heeft?
quote:
Our correspondent, Damien McElroy, has spoken to the doctor at the centre of the claims that snipers that shot people in Kiev were hired by Maidan leaders:

Olga Bogomolets said she had not told Mr Paet that policemen and protesters had been killed in the same manner.

"Myself I saw only protesters. I do not know the type of wounds suffered by military people," she told The Telegraph. "I have no access to those people."

But she said she had asked for a full forensic criminal investigation into the deaths that occurred in the Maidan. "No one who just sees the wounds when treating the victims can make a determination about the type of weapons. I hope international experts and Ukrainian investigators will make a determination of what type of weapons, who was involved in the killings and how it was done. I have no data to prove anything.

"I was a doctor helping to save people on the square. There were 15 people killed on the first day by snipers. They were shot directly to the heart, brain and arteries. There were more than 40 the next day, 12 of them died in my arms.

"Our nation has to ask the question who were the killers, who asked them to come to Ukraine. We need good answers on the basis of expertise."

Mr Paet's assertion that an opposition figure was behind the Maidan massacre was not one she could share.

"I think you can only say something like this on the basis of fact," she said. "Its not correct and its not good to do this. It should be based on fact."

She said the new government in Kiev had assured her a criminal investigation had begun but that she had not direct contact with it so far.

"They told me they have begun a criminal process and if they say that I believe them. The police have not given me any information on it."
http://www.telegraph.co.u(...)sia-crisis-live.html
pi_137437019
quote:
Daarnaast vind ik de kloof tussen extreem rechtse activisten met knuppels en een legertje goed getrainde snipers nogal groot. Plus, waarom zou je die snipers op de menigte afsturen als zij je wapen zijn?
Eh, omdat het niet snel genoeg gaat? Omdat er nog niet genoeg reden is om geloofwaardig de macht te kunnen grijpen?

Je begrijpt geloof ik niet helemaal dat wat Janoekovitsj overkomen is, net zo goed Toertsjynov kan overkomen? Je kan niet regeren zonder mandaat van het volk. Dat mandaat kun je door verkiezingen krijgen, of door de Held van de Revolutie te worden.

Verkiezingen konden niet, of duurde de heren te lang. Dus is Held van de Revolutie de andere optie.

Als Held van de Revolutie loop je natuurlijk wel het risico dat de waarheid je te snel kan achterhalen. Dus moet je in dat geval ook zo snel mogelijk je macht consolideren. Iets wat bij een verkiezing niet hoeft. Moet ik nog uitleggen dat de heren heel snel bezig waren hun macht te consolideren? Zelfs zo snel dat ze onwettige dingen deden en beslissingen namen die tegen het volkerenrecht indruisen?
pi_137437047
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:01 schreef Nintex het volgende:

[..]

Dan vind ik de timing nogal vreemd, het gebeurde toen de oppositie al min of meer had gewonnen. De overheidsgebouwen waren 90% bezet en het was alleen nog wachten tot de politie en Berkut de strijd zouden opgeven en Janoekovtisj zijn aftreden bekend zou maken.

Pas op dat moment kwamen als laatste 'redmiddel' de snipers tevoorschijn en vluchtte Janoekovtisj kort daarop en verdween zijn regering en politieapparaat letterlijk van de straten van Kiev. Als het protest kracht verloren had en er nieuwe 'motivatie' nodig was dan heeft het een doel, maar dankzij het gebruik van pantserwagen e.d. waren al de nodige doden en gewonden gevallen.
Timing was perfect. Een dikke natrap in het nadeel van Janoekovitsj om hem nog een hondertal moorden in de schoenen te schuiven.
pi_137437060
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:53 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Of korter gezegd: wie zal er banger zijn voor de gevolgen van zijn uitspraken: een minister ver weg in Estland, of een dokter in Oekraine die haar eigen regering beschuldigt van moord?
pi_137437071
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:09 schreef RetepV het volgende:

[..]

Of korter gezegd: wie zal er banger zijn voor de gevolgen van zijn uitspraken: een minister ver weg in Estland, of een dokter in Oekraine die haar eigen regering beschuldigt van moord?
En ga je weer speculeren.
pi_137437088
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:59 schreef DeParo het volgende:

[..]

Uitspraken moeten pas worden onderzocht als er betrouwbare bewijzen zijn, op dit moment is dat niet onduidelijk, evenmin is het duidelijk of er onderzoek is gedaan naar de bewijzen, men wil geen officieel onderzoek instellen, dat is vooralsnog niet hetzelfde.

Ik vind het interessant om te bekijken waarom Rusland dit gesprek mogelijk in de media heeft gebracht.
Een uitspraak van een minister heeft een zeker gewicht. In ieder geval meer dan die van een dokter, journalist of Nederlands staatsburger.
pi_137437111
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:10 schreef RetepV het volgende:

[..]

Een uitspraak van een minister heeft een zeker gewicht. In ieder geval meer dan die van een dokter, journalist of Nederlands staatsburger.
Dat betwijfel ik ten zeerste ook kijkend naar het land waar deze minister vandaan komt, hoe dan ook het zijn privé-uitspraken, in een vertrouwelijk gesprek, dus dat maakt niet veel uit, en wellicht heeft deze meneer er wel belang bij om te liegen, oh nu ga ik ook speculeren he, interessant.
pi_137437116
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:01 schreef DeParo het volgende:

[..]

Vervolgd worden, die man heeft in een privé-gesprek gezegd wat hij denkt, dat is zijn goed recht maar dit was niet voor de openbaarheid bestemd, dus hij kan hier wat ongenuanceerder zijn dan hij normaal gesproken had gedaan, dat heeft weinig met vervolging te maken hij hoeft er niet vanuit te gaan dat hij wordt afgeluisterd.
Eh? Een minister is altijd minister, hij is hoogwaardigheidsbekleder te alle tijden. Hij heeft een eed gedaan, en is 24/7 minister. Daarbij praat hij met een buitenlandcoordinator van de EU, iemand die een bepaalde post draagt die te maken heeft met het vergaren en doorgeven van informatie.

Er is niks prive aan. Het enige dat prive had moeten zijn, was de telefoonlijn. En die was ook al niet prive.
pi_137437117
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:59 schreef DeParo het volgende:

[..]

legitimiteit van de nieuwe regering in Kiev.
pi_137437155
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:09 schreef DeParo het volgende:

[..]

En ga je weer speculeren.
Ik geloof dat dit meer 'mensenkennis' is dan 'speculatie'.
pi_137437165
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:12 schreef RetepV het volgende:

[..]

Eh? Een minister is altijd minister, hij is hoogwaardigheidsbekleder te alle tijden. Hij heeft een eed gedaan, en is 24/7 minister. Daarbij praat hij met een buitenlandcoordinator van de EU, iemand die een bepaalde post draagt die te maken heeft met het vergaren en doorgeven van informatie.

Er is niks prive aan. Het enige dat prive had moeten zijn, was de telefoonlijn. En die was ook al niet prive.
Een vertrouwelijk gesprek is een vertrouwelijk gesprek, dus onzin, deze minister stond niet onder ede, en nogmaals, dit is een prive-gesprek en als hij deze uitspraken in de openbaarheid wilt doen, dan moet hij dat vooral doen, dan zien we vast verder.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:12 schreef meth1745 het volgende:

[..]

legitimiteit van de nieuwe regering in Kiev.
Of de regering in Kiev in diskrediet brengen daar hebben ze genoeg belangen bij.
pi_137437168
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:15 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik geloof dat dit meer 'mensenkennis' is dan 'speculatie'.
Twijfelachtig.
pi_137437205
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:12 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik ten zeerste ook kijkend naar het land waar deze minister vandaan komt,
Goed, dus ik had gelijk dat jij Estland gewoon niet vertrouwt.

Waar baseer je dat op? Je weet toch dat Estland bang is van Rusland en dat ze hulp tegen Rusland hebben gevraagd aan de EU? Dat is door diezelfde minister van Buitenlandse Zaken gedaan, want dat is zijn portefeuille.

Volgens mij mag je dus wel concluderen dat de Estse minister van Buitenlandse Zaken liever iets ten nadele van Rusland zou proberen te zeggen dan ten voordele van Rusland. Maar dat is speculatie.

Voor hetzelfde geld zijn ze zich nu aan het voorbereiden om de EU te verlaten en bij Rusland te gaan. Hoe ze het dan goed gaan praten dat ze 400.000 etnische Russen rechtenloos en zelfs statenloos hebben gemaakt, daar ben IK dan weer benieuwd naar.
  donderdag 6 maart 2014 @ 01:20:06 #125
192592 SureD1
------------------------------
pi_137437211
Ik denk niet dat dat telefoongesprek vervalst is... Maar ik weet ook niet of het zo heel veel zegt. Die Estse minister vertelt over een gesprek dat hij met een dokter had over het feit dat slachtoffers van beide zijden door dezelfde kogels zijn geraakt, en dat er (zoals ik dat interpreteer) vanuit de mensen met wie hij gesproken heeft (die dokter onder andere) een 'understanding' is dat er iemand anders achter zat, en dat de nieuwe coalitie geen zin heeft dat te onderzoeken. Ashton reageert dat dat wel degelijk onderzocht moet worden en dat die mensen die dat denken moeten zorgen dat ze in de rada ( het parlement) voet aan de grond krijgen.

Ik vind dat verre van een smoking gun. Ik ga ervan uit dat in vertrouwelijke communicatie allerlei geruchten en scenario's over en weer worden besproken. Wat dit 'raar' maakt is dat het uit context is getrokken en dat het enige geheime gesprek is wat ons bekend is.

Nuchter bekeken is het niet eens zo ver gezocht: weinigen die zich daar bemoeien met politiek lijken een schone lei te hebben en in een verwarrende situatie zoals een veldslag op een plein is het goed denkbaar dat er sprake is van 'friendly fire' of 'collatoral damage'.

Op mondiaal niveau gaat het daar niet eens om, het is geopolitiek geworden en eigenlijk maakt het niet meer uit wie wie omver geworpen heeft. Dat is in de eerste plaats ontzettend sneu voor de mensen daar die oprecht, op welke manier dan ook, en voor welke kant ze ook zijn, wanhopig op zoek zijn naar een beter leven. Geopolitiek bezien is het logisch dat Poetin zijn invloed op de zwarte zee niet kwijt wil. Sebastopol, de vloot, zijn toegang naar de Middellandse Zee en het Midden Oosten wil hij koste wat kost houden. Ten tweede heeft Rusland graag een buffer van (vazal) staten om zich heen. Vanuit Russisch perspectief bekeken was het einde van de Koude Oorlog en het toetreden van de Warschau-pact staten tot de NAVO en de EU een verlies, de buffer schoof veel dichter naar het Oosten, en kreeg vorm in de ex-Sovjet staten die nu tussen Rusland en de EU (NAVO) in liggen. Om Belarus hoeft hij zich weinig zorgen te maken, Geörgië was te ver van het bed van het Westen maar Ukraïne is een ander verhaal... Een Europees Ukraïne is onaanvaardbaar voor Rusland. Poetin leek dat onder controle te hebben door Janoekovitsj voor zich te winnen ( terwijl hij ook tot de Oranje revolutie behoorde, net als Timoesjenko) maar lijkt die controle nu te verliezen, zelfs het belangrijkere, militaire, doel leek in gevaar te komen, vandaar die actie op de Krim.

En die actie is zorgwekkend voor het westen. Een voormalige supermacht die zich een arrogantie permitteert qua inzetten van militair machtsvertoon dat we alleen van een andere supermacht kennen. Die wordt daar, begrijpelijkerwijs nerveus over. Wat leidt tot uitspraken van een minister van die supermacht die gezien de acties van de vorige regering daar inderdaad als ''gewaagd" mag worden bestempeld. De actie, namelijk het inzetten van ''anonieme" soldaten gaat ook erg ver, dat heb ik nooit zo openlijk gezien (natuurlijk wordt er achter de schermen een hele boel gedaan wat het daglicht niet kan verdragen, door alle geopolitiek relevante staten). Bovendien wil de VS in die hoek ook graag een 'sphere of influence' dus daarom bemoeien zij zich daarmee.

Ik heb geen idee hoe het verder gaat, ik schat alleen in dat Sebastopol en alles wat daarmee samen hangt, Poetin een hoop waard is. Of het Westen hierover zijn hakken in het zand gaat zetten, en wat de gevolgen daarvan zijn? Geen idee. 100 jaar geleden was het neerschieten van een kroonprins genoeg om de zaak te laten ontploffen ( ik weet het, cliché vergelijking maar er zijn wel degelijk indirecte parallellen te trekken).

Sorry voor de lange post maar ik erger me al dagen aan het wederzijdse hooliganisme in deze reeks en wilde wat nuance toevoeggen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')