abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149200601
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 08:04 schreef MaleDuck het volgende:

[..]

Tja, de mensen die niet stemmen, kiezen er zelf voor om geen vertegenwoordiging in de plaatselijke politiek te hebben.
Of voelen zich niet vertegenwoordigd. Of serieus genomen. Of geloven niet meer in het systeem. Je weet het niet. Ik vind het te makkelijk om te stellen dat mensen die niet stemmen geen recht van spreken hebben. Ik heb lokaal vaak zat wel gestemd maar blanco omdat ik me niet vertegenwoordigd voel door de partijen waaruit ik kan kiezen.

quote:
En ik ben wel benieuwd hoe die directe democratie die je voorstelt zou werken, kan je me dat uitleggen?
Daar zijn verschillende vormen van. Zwitserland is een praktijkvoorbeeld. Daar moet elke grondwetswijziging door de bevolking worden goedgekeurd. En de bevolking kan een (bindend) referendum laten uitschrijven. Ik weet niet of dat op alle vlakken goed uitpakt maar het is een interessante ontwikkeling. Zoiets kan een goed begin zijn en dwingt politici om meer rekening te houden met de wensen van het volk.

Nu sneuvelen de verkiezingsbeloftes al op de eerste dag na de verkiezingen. Ik snap best dat er compromissen gesloten moeten worden maar het is natuurlijk van de zotte dat een marginale partij als de SGP invloed kan uitoefenen op het kabinet. Het is dan ook niet verrassend dat zij fel tegen directe democratie zijn. Evenals de VVD die liever naar lobbyisten en het kapitaal luistert dan naar het volk. Dat is pure minachting van de kiezer.

Op lokaal niveau zou je kunnen overwegen om burgers (deels) te laten bepalen waar hun gemeentebelasting naartoe gaat. Ik weet dan zeker dat er nooit iemand akkoord zou geven voor het plaatsen van dure onderhoudsgevoelige elektronische borden bij bushaltes (grotendeels geld van de Provincie) waar geen mens instapt en waar 1 of 2x per uur slechts 1 buslijn stopt. Pure geldverspilling!

[ Bericht 3% gewijzigd door alpeko op 30-01-2015 09:10:01 ]
  vrijdag 30 januari 2015 @ 10:09:40 #227
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_149201977
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 09:01 schreef alpeko het volgende:

[..]

Of voelen zich niet vertegenwoordigd. Of serieus genomen. Of geloven niet meer in het systeem. Je weet het niet. Ik vind het te makkelijk om te stellen dat mensen die niet stemmen geen recht van spreken hebben. Ik heb lokaal vaak zat wel gestemd maar blanco omdat ik me niet vertegenwoordigd voel door de partijen waaruit ik kan kiezen.

[..]

Daar zijn verschillende vormen van. Zwitserland is een praktijkvoorbeeld. Daar moet elke grondwetswijziging door de bevolking worden goedgekeurd. En de bevolking kan een (bindend) referendum laten uitschrijven. Ik weet niet of dat op alle vlakken goed uitpakt maar het is een interessante ontwikkeling. Zoiets kan een goed begin zijn en dwingt politici om meer rekening te houden met de wensen van het volk.

Nu sneuvelen de verkiezingsbeloftes al op de eerste dag na de verkiezingen. Ik snap best dat er compromissen gesloten moeten worden maar het is natuurlijk van de zotte dat een marginale partij als de SGP invloed kan uitoefenen op het kabinet. Het is dan ook niet verrassend dat zij fel tegen directe democratie zijn. Evenals de VVD die liever naar lobbyisten en het kapitaal luistert dan naar het volk. Dat is pure minachting van de kiezer.

Op lokaal niveau zou je kunnen overwegen om burgers (deels) te laten bepalen waar hun gemeentebelasting naartoe gaat. Ik weet dan zeker dat er nooit iemand akkoord zou geven voor het plaatsen van dure onderhoudsgevoelige elektronische borden bij bushaltes (grotendeels geld van de Provincie) waar geen mens instapt en waar 1 of 2x per uur slechts 1 buslijn stopt. Pure geldverspilling!
Opzich een mooie opzet, maar ik verwacht dat dezelfde mensen gaan stemmen bij dat soort zaken, dus krijg je in mijn ogen hetzelfde resultaat, alhoewel het door de tijd kan veranderen als er meer bewustzijn van invloed komt.
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_149202932
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 10:09 schreef MaleDuck het volgende:

[..]

Op zich een mooie opzet, maar ik verwacht dat dezelfde mensen gaan stemmen bij dat soort zaken, dus krijg je in mijn ogen hetzelfde resultaat, alhoewel het door de tijd kan veranderen als er meer bewustzijn van invloed komt.
Ik denk dat je je daarin vergist. Ten eerste omdat we nu iedere 4 jaar niet stemmen op iets maar op iemands (loze) beloftes. Ik snap heel goed dat mensen er de brui aan geven. Je geeft iemand zo directe invloed op besluiten i.p.v. dat het via achterkamertjes gaat.
Ten tweede zal het bij iemand natuurlijk veel meer leven om te stemmen over iets concreets wat ook echt uitgevoerd gaat worden.

Je moet er wel voor waken dat je niet doorslaat. Maar zoals het in Zwitserland gebeurt, lijkt mij een prima manier. Correctief en bindend referendum en grondwetswijzigingen nooit zonder akkoord van het volk. Ik heb geen enkel vertrouwen meer in de Kamer (of in de gemeenteraad). Het feit dat het kabinet en B&W gecontroleerd wordt door partijgenoten, klopt van geen kant natuurlijk. De macht van de Kamer vervangen door technocraten i.p.v. het volk lijkt me ook een prima alternatief. Laat de Minister van EZ maar gecontroleerd worden door (desnoods gekozen) economen. De Minister van Justitie door juristen. En betrek bij besluitvorming van ICT-projecten eens mensen met vakkennis. Had miljoenen bespaard voor de OV-chip.

Misschien wil het 20u Journaal wel 10 minuten zendtijd afstaan om mij deze boodschap te laten verkondigen :P
  vrijdag 30 januari 2015 @ 10:49:51 #229
236410 MaleDuck
pi_149203027
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 10:47 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ik denk dat je je daarin vergist. Ten eerste omdat we nu iedere 4 jaar niet stemmen op iets maar op iemands (loze) beloftes.Ik snap heel goed dat mensen er de brui aan geven. Je geeft iemand zo directe invloed op besluiten i.p.v. dat het via achterkamertjes gaat.
Ten tweede zal het bij iemand natuurlijk veel meer leven om te stemmen over iets concreets wat ook echt uitgevoerd gaat worden.

Je moet er wel voor waken dat je niet doorslaat. Maar zoals het in Zwitserland gebeurt, lijkt mij een prima manier. Correctief en bindend referendum en grondwetswijzigingen nooit zonder akkoord van het volk. Ik heb geen enkel vertrouwen meer in de Kamer (of in de gemeenteraad). Het feit dat het kabinet en B&W gecontroleerd wordt door partijgenoten, klopt van geen kant natuurlijk. De macht van de Kamer vervangen door technocraten i.p.v. het volk lijkt me ook een prima alternatief. Laat de Minister van EZ maar gecontroleerd worden door (desnoods gekozen) economen. De Minister van Justitie door juristen. En betrek bij besluitvorming van ICT-projecten eens mensen met vakkennis. Had miljoenen bespaard voor de OV-chip.

Misschien wil het 20u Journaal wel 10 minuten zendtijd afstaan om mij deze boodschap te laten verkondigen :P
De meeste mensen die niet stemmen zullen dat niet principieel doen volgens mij, maar eerder door gebrek aan interesse of gebrek aan tijd. Heel veel mensen interesseert het niet heel erg veel waar de gemeentegelden aan besteed worden en in onze drukke agenda is het vaak toch zoeken naar een moment waarop je gaat stemmen op zo'n dag.
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_149203643
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 10:49 schreef MaleDuck het volgende:

[..]

De meeste mensen die niet stemmen zullen dat niet principieel doen volgens mij, maar eerder door gebrek aan interesse of gebrek aan tijd. Heel veel mensen interesseert het niet heel erg veel waar de gemeentegelden aan besteed worden en in onze drukke agenda is het vaak toch zoeken naar een moment waarop je gaat stemmen op zo'n dag.
Die interesse zal op deze manier meer gewekt worden. Tijd mag geen excuus zijn en je zou stemmen natuurlijk ook veel laagdrempeliger kunnen maken.
  vrijdag 30 januari 2015 @ 11:23:22 #231
236410 MaleDuck
pi_149203944
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 11:10 schreef alpeko het volgende:
Tijd mag geen excuus zijn
Dat ben ik met je eens, maar veel mensen hebben ietwat narcistische aanleg en denken in veel dingen alleen maar voor zichzelf en daardoor zien ze het stemmen als geen prioriteit.
pi_149204883
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 09:01 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ik ben voorstander van het laten meetellen van blanco stemmen. Lijkt me een aardig signaal, zo'n half lege kamer/zaal.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_149213944
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 20:54 schreef MissMSX het volgende:
Interesse hier voor foto's uit de oude doos om het topic wat op te fleuren? Misschien weet iemand leuke anekdotes erbij ofzo.

Zoals deze bijvoorbeeld:

[ afbeelding ]
Ik dacht in eerste instantie dat dit het oude veilingterrein was maar nu ik beter kijk zie ik dat ik met m'n neus keek -O-
Wie weet waar de foto wel is genomen ? :s)
pi_149215418
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 16:57 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]

Ik dacht in eerste instantie dat dit het oude veilingterrein was maar nu ik beter kijk zie ik dat ik met m'n neus keek -O-
Wie weet waar de foto wel is genomen ? :s)
Ik was al weer vergeten dat dat ook hier heeft gezeten. Niet dat ik het bewust heb meegemaakt (foto is van 1958), maar het historisch besef was er wel. Het gaat om het gebied waar nu Loc@ (naast) staat.

[ Bericht 1% gewijzigd door alpeko op 30-01-2015 18:11:46 ]
pi_149216530
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 18:01 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ik was al weer vergeten dat dat ook hier heeft gezeten. Niet dat ik het bewust heb meegemaakt (foto is van 1958), maar het historisch besef was er wel. Het gaat om het gebied waar nu Loc@ (naast) staat.
De oude locatie van de LTS?Ik herken er niks in,als geboren en getogen Zwijndrechter
pi_149216632
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 18:59 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]

De oude locatie van de LTS?Ik herken er niks in,als geboren en getogen Zwijndrechter
In die buurt ja. Rotterdamseweg, Laurensvliet, Prinses Irenestraat en de Prinses Margrietstraat. Maar het is een fabriek.
pi_149216653
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 19:03 schreef alpeko het volgende:

[..]

In die buurt ja. Rotterdamseweg, Laurensvliet, Prinses Irenestraat en de Prinses Margrietstraat. Maar het is een fabriek.
Owwww het kwartje valt,de oude Tomadofabriek :P
Daar kwam die verontreiniging onder het Irenepark vandaan .
pi_149216702
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 19:04 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]

Owwww het kwartje valt,de oude Tomadofabriek :P
Daar kwam die verontreiniging onder het Irenepark vandaan .
Juist. Ik dacht dat je wist waarvan de foto was.
pi_149217256
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 19:05 schreef alpeko het volgende:

[..]

Juist. Ik dacht dat je wist waarvan de foto was.
Nee ik reageerde te vroeg,ik dacht dat het het oude Veilingterrein was vanwege die grote gebouwen maar dat sloeg nergens op hahaha!
  zaterdag 31 januari 2015 @ 10:54:45 #240
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_149231542
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 21:18 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Ik ook even uit m'n hoofd dan: Swin inderdaad, of Suin dat iets zegt over het getij. En drecht dat een oversteekplaats is. Voor de St. Elisabethsvloed kon je er schijnbaar bij laag water oversteken.

En dan nu lekker verder Googlen :Y :D
Ha ha ha _O_
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_149795003
Ha allen, een nieuwe zwijndrecht bewoner hier!

Bewoner is mischien nog een groot woord, we zijn hard aan het verbouwen en hopen in juni ons huis te betrekken ^O^

Ik kwam dit topic eigenlijk tegen via google. Wel al actief in het klustopic :Y)

Wel moet ik nog even de tijd nemen om me in te lezen! Al is de begin informatie aan het topic al super leuk;) Oorspronkelijk kom ik uit Ridderkerk dus het is nog even wennen, en totaal geen kennis van de wijken en actualiteiten. Was al een beetje op zoek gegaan in het beeldarchief en het grote archief online! Heel leuk om te zien.

Natuurlijk komt nu de vraag hoe bevalt zwijndrecht voor jullie en zijn er nog tips?

Oh en even kort voorstellen, 23 jaar, samen met mijn vriend het huis gekocht, werkzaam als recruiter. :P

edit" Oh en weet iemand wat er met dat braakliggende terein op de onderdijkserijweg staat te gebeuren? Het ligt er al 10 jaar zo bij en sinds 2010 stopgezet vanwege de economische crisis.. Nieuw bestemmingsplan?

[ Bericht 9% gewijzigd door Marthinezruit op 18-02-2015 15:51:15 ]
pi_149795789
Even een vraag van mij als wekelijkse bezoeker van Zwijndrecht: waarom wonen jullie er en wat maakt Zwijndrecht zo mooi? Persoonlijk vind ik het 1 van de meest deprimerende steden die ik ooit bezocht heb...
pi_149796051
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 16:01 schreef DW457 het volgende:
Even een vraag van mij als wekelijkse bezoeker van Zwijndrecht: waarom wonen jullie er en wat maakt Zwijndrecht zo mooi? Persoonlijk vind ik het 1 van de meest deprimerende steden die ik ooit bezocht heb...
Ik heb er mijn jeugd doorgebracht, maar wil voor geen goud terug (om de reden die je noemt), maar het is wel ideaal qua uitvalswegen.
50.000 O+
pi_149796136
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 15:34 schreef Marthinezruit het volgende:
Ha allen, een nieuwe zwijndrecht bewoner hier!

Bewoner is mischien nog een groot woord, we zijn hard aan het verbouwen en hopen in juni ons huis te betrekken ^O^

Ik kwam dit topic eigenlijk tegen via google. Wel al actief in het klustopic :Y)

Wel moet ik nog even de tijd nemen om me in te lezen! Al is de begin informatie aan het topic al super leuk;) Oorspronkelijk kom ik uit Ridderkerk dus het is nog even wennen, en totaal geen kennis van de wijken en actualiteiten. Was al een beetje op zoek gegaan in het beeldarchief en het grote archief online! Heel leuk om te zien.

Natuurlijk komt nu de vraag hoe bevalt zwijndrecht voor jullie en zijn er nog tips?

Oh en even kort voorstellen, 23 jaar, samen met mijn vriend het huis gekocht, werkzaam als recruiter. :P

edit" Oh en weet iemand wat er met dat braakliggende terein op de onderdijkserijweg staat te gebeuren? Het ligt er al 10 jaar zo bij en sinds 2010 stopgezet vanwege de economische crisis.. Nieuw bestemmingsplan?
Wat heeft jullie naar Zwijndrecht gebracht?
50.000 O+
pi_149796188
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2015 16:11 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Ik heb er mijn jeugd doorgebracht, maar wil voor geen goud terug (om de reden die je noemt), maar het is wel ideaal qua uitvalswegen.
Evenals nog 50 andere steden, die nog minder last van de spits hebben ook.
pi_149796613
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2015 16:14 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Wat heeft jullie naar Zwijndrecht gebracht?
Leuk dorp, lekker rustig, dicht bij uitvalswegen, dicht bij de stad. Goedkope woningen en vooral een "enorme" tuin en vrijheid. Maar jij bent geen fan?
pi_149796696
Ik vind het wel prima wonen. Alles is in de buurt, betaalbaar huis met een fijne tuin, rustige omgeving. Beter dan Dordt Centrum of Utrecht waar ik vandaan kwam :)

Alleen wat ik wel wat jammer vind is dat er vrij weinig te doen is. Ik ken niemand in Zwijndrecht en er is ook vrijwel niks te ondernemen (behalve een groepssport, waar ik niet van hou) om mensen te leren kennen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dot. op 18-02-2015 16:38:46 ]
pi_149799054
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2015 16:15 schreef DW457 het volgende:

[..]

Evenals nog 50 andere steden, die nog minder last van de spits hebben ook.
Significant minder? In de Randstad?
50.000 O+
pi_149799160
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2015 17:31 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Significant minder? In de Randstad?
Oh zeker, neem Utrecht e.o. als voorbeeld, die snelwegen zijn minder file gevoelig dan de A16 en A15 en A27 (al loopt die ook langs Utrecht).
pi_149799243
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 16:26 schreef Marthinezruit het volgende:

[..]

Leuk dorp, lekker rustig, dicht bij uitvalswegen, dicht bij de stad. Goedkope woningen en vooral een "enorme" tuin en vrijheid. Maar jij bent geen fan?
Nee, niet bepaald. Het is echt een klassieke slaapstad. Voor jonge mensen is er vrijwel niets te doen. Dordt heeft me (qua uitgaan) nooit getrokken.

Ik woon nu in Den Haag. In een relatief dorpse wijk. Goede buurtwinkels, zelfs echt leuke horeca. En als dat me verveelt ben ik in nog geen 20 minuten fietsen in het centrum. En als ik geen zin heb om te fietsen gaat er voldoende vaak OV. Maar goed, als je daar geen waarde aan hecht :Y)
50.000 O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')