Wauw, naaktslakken op het balkon. Jij moet wel erg lekkere plantjes hebben staanquote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:17 schreef trovey het volgende:
Geen luis te zien hier, wel bezig geweest om naaktslakken weg te vangen.
Hier staat de boel even stil. Alle planten van de galerijkant moeten nu op het balkon staan omdat de woningbouwvereniging de galerij wil schoonmaken begin volgende week (nee, is geen standaard procedure, doen ze zoals het hun uitkomt of het nodig is of niet), moeten alle obstakels weg dus van het weekend kan ik letterlijk niet op mijn balkon staan.
Blijkbaar, ze vinden vooral mijn daglelies blijkbaar bijzonder lekker.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:20 schreef Lkw het volgende:
[..]
Wauw, naaktslakken op het balkon. Jij moet wel erg lekkere plantjes hebben staan
Zo, je pakt het voortvarend aanquote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:18 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ Ik ken ze, hoor!
Ik zag overigens dat roodmetzwartestippen.nl ook larven levert aan particulieren. Dus als ik straks na een rondje struinen in de struiken niks of niet voldoende larven/beestjes kan vinden, dan gaat er vandaag nog een bestelling de deur uit.
Een aantal van de planten gaat toch maar de vuilnisbak in, die zijn echt niet meer te redden. Maar ik wil ook zeker voorkomen dat de rest van mijn violen ook wordt aangetast door die krengen.
Ja, straks zit mijn hele balkon onder, bah.quote:
Ik voel liefde.quote:Die larven zijn best grappig om gade te slaan. Ze zijn stekeblind en vinden luizen op de tast. Ze lopen daarom als een razende over je plantjes en zodra ze een bladluis voelen, houden ze 'm in de lucht en gieten ze hem leeg in hun keelgatje. Althans, zo ziet het eruit. Alsof ze een goede borrel achterover slaan.
Zeg dat wel. Opzouten of opgegeten worden, aan hun de keus.quote:Wellicht dan weer lullig voor die luizen, maar ja, dan moeten ze maar van de plantjes afblijven.
Ik dacht al dat het een vlinder was. Ik zag vorige week al allemaal gaten in de bladeren maar kon het monster niet vinden. Ik ben gewoon scheelquote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:36 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ Dat zou heel wel een rups van een heel mooie vlinder kunnen zijn...
Verhuizen naar het gemeenteperk? Dood is ook weer zo wat...
NB: het beest moet natuurlijk wel wèg, want die vreet je plant op. Als ik het zo zie heeft-ie al aardig aan een van de blaadjes zitten knabbelen.
Gewoon afvoeren richting gemeenteplantsoentje, doodmaken hoeft nou ook weer niet.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:35 schreef CherryLips het volgende:
Wat is dit en hoe maak ik het een beetje netjes dood..?
[ afbeelding ]
Het kan natuurlijk ook gewoon een 'lelijke' mot/nachtvlinder zijn, maar ook die beestjes hoeven van mijn niet meteen doad.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:41 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik dacht al dat het een vlinder was. Ik zag vorige week al allemaal gaten in de bladeren maar kon het monster niet vinden. Ik ben gewoon scheeldoodmaken is ook weer zowat, vooral als er een vlinder uit komt. Ik zou bijna het paprikaplantje aan hem opofferen.
Nee, dan landt ie op straatquote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:42 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk ook gewoon een 'lelijke' mot/nachtvlinder zijn, maar ook die beestjes hoeven van mijn niet meteen doad.
Je hebt de dader in ieder geval gevonden. Is gewoon over de balkonleuning kieperen geen optie (aannemende dat-ie dan gewoon in het gemeentestruweel belandt)?
Ah. Heeft mijn balkon weer een voordeel hier. Gemeenteperk onder het balkon. Zwaartekracht doet de rest van het werk.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:45 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Nee, dan landt ie op straater zit hier wel een mooi park om de hoek, dan verhuist ie daar wel naartoe.
Uhmmmm.... moet je eens op mijn balkon komen kijken.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 12:18 schreef Lkw het volgende:
Tomaten hebben trouwens nooit last van luizen, alle groene delen van de plant zijn giftig (familie Nachtschade).
Oei, dat vind ik wel erg lullig, dan heb ik je blijkbaar verkeerd 'voorgelicht'! Ik heb elk jaar tomaten op mijn balkon en ondanks dat ik in andere planten wel regelmatig luizen heb, komen ze nooit op mijn tomatenplanten. Toen heb ik - hoe voorbarig dus - geconcludeerd dat tomatenplanten ook voor luizen giftig zijn... onterecht dus, sorry!quote:Op maandag 26 mei 2014 23:59 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Uhmmmm.... moet je eens op mijn balkon komen kijken.
De bladluizenplaag heeft zich inmiddels dus ook uitgebreid naar mijn tomatenplanten.![]()
(NB: de familie Solanaceae is dan wel giftig voor mensen, maar bepaald niet voor luizen, helaas!)
Maar... inmiddels hebben zich enige lieveheersbeestjes-larven aangemeld.
Ze doen flink hun best heb ik al gezien.![]()
Aan de herebeesten die ik zelf dit weekend gevangen heb, heb ik maar weinig gehad - kennelijk is hun IQ vrij gering, want ondanks het uitbundige luizenbanket dat ik ze heb voorgezet, zijn ze zowat allemaal weer weggevlogen.
Hee, geen probleem!quote:Op dinsdag 27 mei 2014 00:32 schreef Lkw het volgende:
[..]
Oei, dat vind ik wel erg lullig, dan heb ik je blijkbaar verkeerd 'voorgelicht'! Ik heb elk jaar tomaten op mijn balkon en ondanks dat ik in andere planten wel regelmatig luizen heb, komen ze nooit op mijn tomatenplanten. Toen heb ik - hoe voorbarig dus - geconcludeerd dat tomatenplanten ook voor luizen giftig zijn... onterecht dus, sorry!
Het lijkt er wel op!quote:Hopelijk doen je huidige lieveheersvrjwilligers goed hun best en leggen ze eitjes bovendien. Want vooral ook van de larven moet je het hebben, die vliegen immers niet weg
Dank dank!!!quote:Veel succes met de plaag!!
Je moet echt dringend je tomaten grondig uitdunnen, want zo dicht op elkaar ventileert het te weinig en waarschijnlijk staan ze in een te kleine pot. Daarvan kan je armoeplanten krijgen en die zijn dan weer extra vatbaar voor luizen.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:59 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Uhmmmm.... moet je eens op mijn balkon komen kijken.
De bladluizenplaag heeft zich inmiddels dus ook uitgebreid naar mijn tomatenplanten.![]()
(NB: de familie Solanaceae is dan wel giftig voor mensen, maar bepaald niet voor luizen, helaas!)
Maar... inmiddels hebben zich enige lieveheersbeestjes-larven aangemeld.
Ze doen flink hun best heb ik al gezien.![]()
Aan de herebeesten die ik zelf dit weekend gevangen heb, heb ik maar weinig gehad - kennelijk is hun IQ vrij gering, want ondanks het uitbundige luizenbanket dat ik ze heb voorgezet, zijn ze zowat allemaal weer weggevlogen.![]()
Gedaan.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 09:50 schreef Teslynd het volgende:
Je moet echt dringend je tomaten grondig uitdunnen, want zo dicht op elkaar ventileert het te weinig en waarschijnlijk staan ze in een te kleine pot. Daarvan kan je armoeplanten krijgen en die zijn dan weer extra vatbaar voor luizen.
Ik heb wel alle zijtakjes verwijderd, maar verder laat ik ze lekker groeien. Inmiddels zat bloemetjes, dus ik wacht af wat er nu gebeurt.quote:Overigens heb ik nooit de tomaten getopt, laat ze altijd lekker lang groeien tot eind augustus. Wat er daana nog aan vruchten verschijnt, wordt niet meer rijp. Wel dun ik de bloemtrosjes uit.
Niet rijpe tomaten kun je overigens prima plukken, tomaten rijpen na als je ze op een warme plek legt.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 09:50 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Je moet echt dringend je tomaten grondig uitdunnen, want zo dicht op elkaar ventileert het te weinig en waarschijnlijk staan ze in een te kleine pot. Daarvan kan je armoeplanten krijgen en die zijn dan weer extra vatbaar voor luizen.
Overigens heb ik nooit de tomaten getopt, laat ze altijd lekker lang groeien tot eind augustus. Wat er daana nog aan vruchten verschijnt, wordt niet meer rijp. Wel dun ik de bloemtrosjes uit.
Ruzie in de familie van de overledene: weg met de dahlia van tante Truus!quote:Op zondag 1 juni 2014 21:00 schreef trovey het volgende:
Vandaag nog even op de begraafplaats bij mijn (groot)ouders geweest en dan kijk ik ook nog altijd even op het crematiedeel bij de afvalbakken want mensen laten daar van alles achter wat zij afval noemen...en weer succes. [...] een grote oranje dahliaplant die nog helemaal goed was, vol met knoppen en bloemen en gewoon in pot...waarom gooien mensen dat weg?![]()
Wie weet, heb ik er in ieder geval weer een gratis plant bij.quote:Op zondag 1 juni 2014 21:32 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Ruzie in de familie van de overledene: weg met de dahlia van tante Truus!
Dacht ik ook dus meenemen die hap...bedankt tante Truus.quote:Op maandag 2 juni 2014 18:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ Nou die ziet er picobello uit hoor!
Lijkt inderdaad wel een gevalletje 'Tante Truus'...
Afspoelen van de blaadjes die je gebruikt?quote:Op vrijdag 13 juni 2014 09:31 schreef Dandilion het volgende:
Op mijn munt plant zit luis! Ik wilde de takjes/blaadjes gebruiken voor in de thee/limonade maar heb geen zin in beestjes in de thee. Hoe kom ik er vanaf? Gelukkig zit er geen luis op mijn andere planten.
Ik zit nog steeds te dubben of ik de geredde kerkhofbloempot wel op balkon zal zetten. Er kwam opeens zo'n zo'n bruine leren naaktslak als nabeeld op.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 12:20 schreef trovey het volgende:
[..]
Dacht ik ook dus meenemen die hap...bedankt tante Truus.![]()
Gisteren nog wat bakken beplant, wat dingen verplaatst, wat spulletjes die er niet meer uitzagen afgevoerd. Nu nog wat bollentjes en knolletje in plantenbakken drukken en een gele stokroos en papaver planten (alles 40% korting, de tijd van de verkoop zomerbollen e..d. lijkt alweer voorbij voor de tuincentra) en dan kan het wel weer even en is het een kwestie van water geven en hopen dat alles aanslaat.Ik heb gisteren trouwens gezien dat 1 van mijn hibiscus zaailingen het duidelijk naar zijn zin heeft, die is al een keer zo groot.
![]()
Naaktslakken zitten hier toch wel...met of zonder kerkhofbloem(en) of -potten.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 17:47 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ik zit nog steeds te dubben of ik de geredde kerkhofbloempot wel op balkon zal zetten. Er kwam opeens zo'n zo'n bruine leren naaktslak als nabeeld op.
quote:Op woensdag 25 juni 2014 14:44 schreef oh-oh het volgende:
Foto's van Gijs aub![]()
Ik heb ineens zomaar een hele kolonne mieren op mijn balkon, vind niet een twee drie een nest, maar ze marcheren nu ook ineens naar binnen, wie heeft er tips hoe ik hier vanaf kom?
Ik vind dus nergens een nest, echt geen idee waar de bron zit.quote:Op woensdag 25 juni 2014 21:24 schreef Teslynd het volgende:
Tweeledig. Die kolonne 1x pletten. En daarna water met wat azijn erdoor rondspuiten (niet op planten of aarde). De lucht werkt ontmoedigend. Binnenshuis werkt het 100%, op balkon wat minder. Mierenlokdoosjes werken meer dan 100%, omdat het gif het milieu ingebracht wordt wordt en dan nog veel schade aanrichten kan.
Nest doet er toe als je met lokdoosjes werkt. Ze brengen het naar hun nest.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:46 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik vind dus nergens een nest, echt geen idee waar de bron zit.
Wat een toffe foto´s KK, gaaien zijn zo awesome![]()
Dat naar binnen marcheren is minder, koperdraadje schijnt te helpen volgens de onderstaande site...kun je altijd proberen. Ik had vorig jaar een mierenkolonie op het balkon maar geen enkele mier binnen dus ik heb ze lekker laten zitten, ruimen weer allerlei insecten op die kwaad kunnen doen voor de plantjes en ik ben niet zo van alles moet dood wat me dwars zit.quote:Op woensdag 25 juni 2014 14:44 schreef oh-oh het volgende:
Foto's van Gijs aub![]()
Ik heb ineens zomaar een hele kolonne mieren op mijn balkon, vind niet een twee drie een nest, maar ze marcheren nu ook ineens naar binnen, wie heeft er tips hoe ik hier vanaf kom?
Is die jasmijn de gewone boerenjasmijn?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 01:20 schreef Outpost76 het volgende:
Sinds ik niet meer in de OP sta vond ik het tijd om weer eens wat foto's van mijn balkon te plaatsen :
[ afbeelding ]
Mijn Jasmijn vol in bloei
[ afbeelding ]
Oost indische kers vol in groei en bloei.
[ afbeelding ]
2 jarig oude Lobelia vol in bloei. Zo heeft mn lobelia zich ook uitgebreid naar vele andere potten afgelopen zomer en tijd.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mijn Aalbes doet het ook weer uitzonderlijk goed.
[ afbeelding ]
Zoveel bessen aan zo een klein plantje....
[ afbeelding ]
De bloemen zijn er nog niet maar ze komen er aan!
[ afbeelding ]
Mijn paarse, bruine en gele tomaten.
[ afbeelding ]
paddo's in de zomer?
[ afbeelding ]
Ontkiemde mandarijn zaadjes.
[ afbeelding ]
Eucalyptus zaad ontkiemt.![]()
Ik heb geen idee wat voor Jasmijn het is. Het komt uit mn ouders tuin en is een split van de jasmijn die al 35 jaar bij mn ouders in hun tuin staat..quote:Op zaterdag 28 juni 2014 01:15 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Is die jasmijn de gewone boerenjasmijn?
Hoe/wanneer snoei jij de aalbes? Ik heb dit jaar een zwarte aalbes gekocht.
Ik vind hem niet te groot. Maar je kan hem snoeien als de hortensia: elk jaar een paar takken ertussenuit halen.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 01:23 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat voor Jasmijn het is. Het komt uit mn ouders tuin en is een split van de jasmijn die al 35 jaar bij mn ouders in hun tuin staat..
Ik snoei m zelden. Ik weet wel dat een aalbes bessen geeft op 1 jarig oud hout. Ik moet m snoeien dit jaar omdat hij te ver groeit nu. Houd in dat ik volgend jaar waarschijnlijk geen bessen heb. Ok afhankelijk van mijn snoei gedrag.
In verhouding met de pot is hij wel te groot. Ik wil m houden als bonsai en dus is het nodig om m te snoeien.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 01:36 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ik vind hem niet te groot. Maar je kan hem snoeien als de hortensia: elk jaar een paar takken ertussenuit halen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |