Zo te zien een baardkonijn (of een kruising ermee), ja die bestaan.quote:
Bedankt voor je tip maar ik heb totaal geen idee wat je er mee bedoeld...quote:Op zaterdag 17 mei 2014 00:05 schreef Teslynd het volgende:
Keukenpapiertje om het stammetje leggen en daaroverheen afritsen, zoals je met luizen doet.
Niet voor 100% zeker maar ik denk onschuldige mijten.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 21:09 schreef snakelady het volgende:
[..]
Er al achter wat het nu is?
Ik ben zo blij met mijn balkon nu, de hele dag schaduw tot ongeveer 4 uur en dan komt het zonnetje tot hij onder gaat.
Voor op het dakterras heb ik de rest van de dag zon maar daar zit ik niet zo graag.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En de nieuwe bewoners vinden het ook heerlijk.
[ afbeelding ]
Ze zijn loei zwaar (geen plastic) , maar met een stevige wind haal ik ze eraf al is dat onzinquote:
Zou je willen uitleggen wat je bedoeld? Ik ben erg geïnteresseerd in zo een oplossing maar ik snap je serieus niet.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 00:05 schreef Teslynd het volgende:
Keukenpapiertje om het stammetje leggen en daaroverheen afritsen, zoals je met luizen doet.
Ik denk dat jij je heel erg vergist in de kracht van wind.quote:Op zondag 18 mei 2014 18:13 schreef Soury het volgende:
[..]
Ze zijn loei zwaar (geen plastic) , maar met een stevige wind haal ik ze eraf al is dat onzin
Je weet hoe je luizen van stelen ritst? Vingers om de steel en een ferme schuif.quote:Op zondag 18 mei 2014 23:46 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Zou je willen uitleggen wat je bedoeld? Ik ben erg geïnteresseerd in zo een oplossing maar ik snap je serieus niet.![]()
Plastisch omschreven en waarschijnlijk de ontstellende waarheid. Ik had ze zelf allang weggehaald.quote:Op maandag 19 mei 2014 02:41 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Je weet hoe je luizen van stelen ritst? Vingers om de steel en een ferme schuif.
Bij de mijten doe je eerst een stukje keukenpapier of zo om het stammetje en daaroverheen maak je die schuifbeweging. De mijten zijn waarschijnlijk minder soepel te pletten dan de luizen. En nee, die beestjes zitten daar niet thee drinkend wat te babbelen. Waarschijnlijk zitten ze met hun snuit in het stammetje.
Eehhmmm nee...quote:Op maandag 19 mei 2014 02:41 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Je weet hoe je luizen van stelen ritst?
Dan sloop ik veel blad ed wat belangrijk is voor die plant.quote:Vingers om de steel en een ferme schuif.
Ok, dus met mn vingers plet ik ze en het keuken papier neemt het lichaamsvocht op van de mijt?quote:Bij de mijten doe je eerst een stukje keukenpapier of zo om het stammetje en daaroverheen maak je die schuifbeweging. De mijten zijn waarschijnlijk minder soepel te pletten dan de luizen. En nee, die beestjes zitten daar niet thee drinkend wat te babbelen. Waarschijnlijk zitten ze met hun snuit in het stammetje.
Ik heb de punt van een brandende peuk er tegen aan gedrukt vorige week. Lang genoeg dat ik knappen hoorde maar niet lang genoeg om de bast te beschadigen.quote:Op maandag 19 mei 2014 09:06 schreef Lkw het volgende:
[..]
Plastisch omschreven en waarschijnlijk de ontstellende waarheid. Ik had ze zelf allang weggehaald.
Vroeger was ik lief voor beestjes, zelfs voor de in potentie schadelijke. Maar sinds ze in de loop der jaren enkele van mijn planten te gronde hebben gericht, maak ik alles en iedereen die verkeerde intenties heeft hartstikke dood. Brave beestjes daarentegen leg ik geen strobreed in de weg.
Luizen ritsen, niet stelen fijn knijpen. Een luizencollectief zit meestal in de groeitop, die nog zacht is (steel & blad).quote:Op dinsdag 20 mei 2014 00:05 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Eehhmmm nee...
[..]
Dan sloop ik veel blad ed wat belangrijk is voor die plant.
[..]
Ok, dus met mn vingers plet ik ze en het keuken papier neemt het lichaamsvocht op van de mijt?
Ok het word me duidelijker nu maar eehm wat ik niet snap. Hoe rits ik de luizen als ik niet drukken kan ivm de gevoeligheid van de kwetsbare top van de plant?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 00:23 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Luizen ritsen, niet stelen fijn knijpen. Een luizencollectief zit meestal in de groeitop, die nog zacht is (steel & blad).
Met het keukenpapier zit je niet zo vies met je blote vingers in de mijten en je verzamelt de lijkjes ermee. Ik weet niet hoe nat ze zijn, misschien moet je er na het ritsen nog een extra papiertje om leggen om de stoffelijke resten op te nemen.
Vraag me serieus af hoe dit werkt aangezien het me onmogelijk lijkt gezien de luizen plaag alhier.... Blaadjes zijn vervormd waardoor ik meer schade aanbreng door luizen dood te drukken dan door bv gif te spuiten...quote:Op dinsdag 20 mei 2014 00:37 schreef Teslynd het volgende:
Ritsen is altijd voorzichtig, voelen wat je doet en nooit meer druk dan nodig. Luizen knappen makkelijk. Dus je ritst van onder naar boven en het blad buigt mee.
Bij jouw mijten moet je van bladoksel tot bladoksel gaan. En voelen hoeveel druk nodig is.
Eehm nee zo werkt het niet. Ik heb nu geen foto's om het je te laten zien maar veel top blaadjes die net beginnen met groeien in de top van mijn planten zitten vol met luis en zijn zwaar vervormd door de luis. Als ik die niet belangrijk vind ben ik mn bloemen kwijt die ik juist wel hebben wil. Het beschadigen van die blaadjes beïnvloed de groei van mn bloemen stengel.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 01:02 schreef Teslynd het volgende:
Die vervormde bladeren hebben geen functie meer voor jou. Daar plet je met een vinger eronder en een erboven en dan ex-blaadje weg.
Weet je zeker dat je eitjes ziet en geen afgeworpen luizenhuidjes? Als luizen het goed naar de zin hebben, vervellen ze namelijk regelmatig en dan zie je hun oude velletjes ook overal liggen en kleven. Smerige derrie inderdaad.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 11:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ aw, een ongedierte-discussie... helaas zijn mijn violen hier nu ook de klos.![]()
Vieze vette plakkerige groene luizen. Met ook nog eens een hele bende witte larfjes/eitjes.
Al mijn violen zitten onder en naar ik vrees in het stadium 'opgegeven' - in ieder geval zitten minimaal twee bloembakken zo verschrikkelijk onder die vieze beesten dat het stadium 'vuilnisbak' bereikt lijkt.![]()
Gelukkig lijken de geraniums, lobelia's en de tomaten er een stuk minder last van te hebben.
Mijn vraagje, iemand nog tips om die smerige luizen weg te krijgen? (ze zijn ècht smerig, zelfs de balkonvloer onder de plantenbakken plakt, gatver.)
Of is het toch maar beter om afscheid te nemen van de violen?
En als ik ze weggooi, kan ik dan beter eventjes wachten met het kopen van nieuwe planten?
Verrek zeg, je hebt gelijk, dat zijn inderdaad die luizenhuidjes! Ik vrees dat ik een leesbril moet, kon het niet zien, maar je foto maakt dat wel heel erg duidelijk...quote:Op vrijdag 23 mei 2014 12:18 schreef Lkw het volgende:
Weet je zeker dat je eitjes ziet en geen afgeworpen luizenhuidjes? Als luizen het goed naar de zin hebben, vervellen ze namelijk regelmatig en dan zie je hun oude velletjes ook overal liggen en kleven. Smerige derrie inderdaad.
Is mij bekend ja! Helaas zit ik op 8-hoog en heb ik hier nog nooit een lieveheersbeestje gezien...quote:Mijn oplossing voor luizen is al sinds jaar en dag het lieveheersbeestje. Of (veel) beter nog: hun larven. Die 'stofzuigen' de boel hier altijd in mum van tijd schoon, ook al lijdt een plantje er nog zo onder.
quote:Ik laat elk voorjaar expres twee (verwilderde) bakken aan hun lot over, waarin al vroeg in het voorjaar allerlei lieveheersbeestjes hun eitjes leggen. Daaruit komen erg veel larven, die ik vervolgens ook verspreid over mijn andere bakken. Dit werkt fantastisch. Ik heb hier en daar wel luizen, maar niet dusdanig dat er werkelijk overlast is en bovendien is het fijn om die klotebeestjes te bestrijden zonder allerlei vervelende middeltjes in te hoeven zetten, vooral omdat ik van mijn balkon eet (tomaten, aardbeien, kruiden, etc.).
Als je deze eitjes op je plantjes hebt, moet je ze niet weggooien! Dan heb je binnenkort namelijk larven en die zullen je enorm gaan helpen met de bestrijding van de luizen.
Heb ik gemerkt, ja. Daar komt natuurlijk ook nog bij dat die violensteeltjes lekker 'sappig' zijn, dus geen wonder dat die de klos zijn. Zelfde geldt voor petunia's, die lijken ook altijd onder te zitten.quote:Tomaten hebben trouwens nooit last van luizen, alle groene delen van de plant zijn giftig (familie Nachtschade). Dat is dus een groot voordeel. Ook planten als heide en lavendel hebben zelden tot nooit luis, en ook kruiden als dille of knoflook niet.
Ik rook als een tierelier (ja... ik weet hetquote:Overigens, als je misschien rookt (of iemand in je omgeving): wat op korte termijn helpt, is rook blazen op de aangetaste plantjes. Veel luizen laten zich dan vallen, waarna je ze kunt dooddrukken op de grond.
Of hun larven, dat is misschien beter, want die vliegen niet wegquote:Op vrijdag 23 mei 2014 12:30 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ Goeie post! Dank!
[..]
Verrek zeg, je hebt gelijk, dat zijn inderdaad die luizenhuidjes! Ik vrees dat ik een leesbril moet, kon het niet zien, maar je foto maakt dat wel heel erg duidelijk...
En helaas ja, ze hebben het goed naar hun zin.
[..]
Is mij bekend ja! Helaas zit ik op 8-hoog en heb ik hier nog nooit een lieveheersbeestje gezien...
Ik zal ze dus moeten gaan vangen, en dat vind ik toch wat ver gaan.
Of zijn er bedrijven waar je ze kunt 'bestellen' of zo? Zou een uitkomst zijn.
Dan natuurlijk niet in 'industriële hoeveelheden', maar voor de geplaagde balkoneigenaar...
EDIT: Ik zal eens kijken op die roodmetzwartestippen-site!
[..]Goeie tip!
[..]
Heb ik gemerkt, ja. Daar komt natuurlijk ook nog bij dat die violensteeltjes lekker 'sappig' zijn, dus geen wonder dat die de klos zijn. Zelfde geldt voor petunia's, die lijken ook altijd onder te zitten.
[..]
Ik rook als een tierelier (ja... ik weet het), en heb deze truc al geprobeerd, maar de uitbraak is echt te groot om op deze manier te bestrijden.
Ik ga eens op zoek naar de herebeestjes!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |