quote:
Op dinsdag 4 maart 2014 19:40 schreef AgLarrr het volgende:Geven we te weinig uit? Dat hangt er vanaf wat wij vinden wat ons defensie apparaat moet kunnen. Helaas komt die discussie (politiek) niet echt lekker los.
Vooralsnog hebben we afhankelijk van hoe je het bekijkt a) te weinig geld en middelen voor onze huidige taakstelling, of b) een te ruime taakstelling voor het geld dat we over hebben voor defensie.
In neig naar a. Ook omdat ik vind dat een land van onze omvang voor haar eigen bescherming en de bescherming van haar primaire (economische) belangen niet afhankelijk moet hoeven zijn van anderen. Dat betekent in mijn beleving dus allereerst een sterke marine (gecombineerd met het luchtwapen) en een degelijke landmacht. En met degelijk bedoel ik dan een organisatie die ook beschikking heeft over zwaarder gereedschap dan een IFV.
Vervolgens kunnen we dan kijken wat we eventueel nog samen willen en kunnen - in plaats van moeten.
Goed punt, wat moeten we kunnen is de grote vraag. Op basis hiervan kunnen we pas verder.
Ik wil de aanzet geven in de zin van numero uno, landsverdediging.
Gezien de drang naar een EU leger kunnen we beter in die termen ook redeneren. Willen we als Europese Unie een geloofwaardige gezamenlijk beleid kunnen voeren op het gebied van Defensie zie ik de meeste heil in een samenwerking in een brigadestructuur. Een brigade is een op zichzelf opererende eenheid die onafhankelijk van andere eenheden kan worden ingezet. Dit bied mogelijkheden voor organisatie voor de bescherming van eigen grondgebied en tegelijkertijd ook integratie in de gezamelijke EU defensie hierarchie.
Op EU gebied loop je dan stuk op 3 punten, ongeveer dezelfde zoals we nu onze taken en prioriteiten hebben verdeeld. Bescherming Europees grondgebied,expeditionair optreden en humanitaire missies.
De allereerste prioriteit is het beschermen van eigen grondgebied, dit onderwerp is duidelijker te identificeren en makkelijker te catagoriseren waarover we moeten beschikken.
Betreft het punt EU bescherming grondgebied loop je in de voeten van de Navo. Er moet worden gekozen voor een beleid met de Navo of met de EU. Overstappen naar een Navo model van nu naar een geintegreerd Europa moet denk ik niet lastig zijn, dus dat probleem is ook op te lossen.
De crux hierbij is dat we in teamverband moeten optreden. Met de brigade eenheden waarmee als een lego bouwdoos legereenheden kunnen worden ingedeeld moeten er eenheden van divisie grootte worden georganiseerd, zogenaamde battle groups. Bijvoorbeeld Duitse brigades met Nederlandse brigades, Franse brigades met Belegen brigades. Deze eenheden hebben allemaal hun positie in een EU 'verdedigings/bescherming' draaiboek.
Problemen die ik al voorzie is dat je te maken krijgt met spookstaffen en spookbattlegroups. Nu beschikken we bijvoorbeeld ook over gedeelde legerkorpsen en eenheden die bijvoorbeeld in een crisis snel inzetbaar zijn wereldwijd voor drama en problemen waar dan ook. Die zijn in realiteit volgens mij nog nooit ingezet en het lijkt mij bijna apart als er überhaupt aan die eenheden wordt gedacht bij een probleem. Het probleem van spookstaffen is te verklaren doordat er wel een EU hierarchie is maar op de kazerne's in vredestijd vrij weinig geoefend zal worden met elkaar, en affiniteit met een andere brigade ver te zoeken zal zijn. Het is erg duur namelijk om buitenlandse eenheden regelmatig met elkaar te laten trainen en uiteindelijk integreren. Hierdoor krijg je een staf die vrij weinig werk te verrichten heeft als er geen gebruik van wordt gemaakt, dit gaat de effectiviteit en efficiëntie niet ten goede.
Luchtmachten zullen het gemakkelijker krijgen, deze hoeven enkel gebruik te maken van elkaars luchthaven en zijn relatief minder zwaar gebonden aan stationering/locatie van oorsprong.
Bij crisis in Europa kan er in dit model makkelijk worden opgeschaald en verantwoordelijkheid bij een battlegroup worden gelegd mits er stront aan de knikker is in een bepaalde regio. Wel kan ieder land door haar eigen brigade's haar eigen boontjes doppen. Wij hebben belang bij een sterke Marine, landmacht en luchtmacht. We bezitten veel havens ( rotterdam, een van de grootste havens in de Wereld ) , eilanden en industrie welke beschermt dienen te worden. Ook het overzee's gebied moet hierin worden betrokken, plus de Noordzee. Als Nederland voorzie ik het belang van een grotere Marine, met onafhankelijke Marine luchtvaart. Er is immers een verschil tussen grondgebied en vliegen/opereren op zee. De landmacht kan wat mij betreft worden opgeheven en worden geintegreerd in het Korps mariniers. Hierdoor kun je af van een heleboel moeilijke adjudanten, stafs en administratieve hierarchische rompslomp. Het korps Mariniers wordt hierdoor gelijk 20 keer zo groot.
Nationale reserve gaat naar het huidige ( nieuwe ) model. Bestand van een groep reserve van +- 15.000 man. 5000 paraat, dus op ( opplan10 ), en 10.000 af. Hierdoor is in geval van ramp ( evacuatie, watersnood, rellen, onrust, etc ) terug te vallen op een vast bestand.
Nog steeds zijn we nu taken en zaken op land te verrichten, ook al zijn er Mariniers en is er geen landmacht meer. Maar naast land is nu ook optreden op zee gemakkelijker mogelijk, kortere lijnen, en kleinere beter te managen strijdkracht.
Om deze verantwoordelijkheid in Europa te kunnen claimen, dienen we te beschikken over een zogenaamde Blue water Marine. Die georganiseerd is om op diepe en verre wateren te opereren.