abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137319456
quote:
Chronologie: Onrust in Oekraïne

In de Oekraïense hoofdstad Kiev verzetten duizenden demonstranten zich sinds november tegen de regering van president Viktor Janoekovitsj. Een overzicht van de gebeurtenissen tot nu toe.

21 februari: Na een hele nacht onderhandelen meldt president Janoekovitsj dat hij vervroegde verkiezingen uitschrijft. Ook belooft hij een terugkeer naar de grondwet van tot 2004, waarin is een beperktere macht voor de president is vastgelegd. De oppositie gaat akkoord.

21 februari: De Amerikaanse vicepresident Joe Biden geeft even na middernacht (Nederlandse tijd) te kennen dat de VS bereid zijn tot sancties tegen Oekraïne.

20 februari: Aan het einde van de middag maakt de oppositie melding van zeker 100 doden die zijn gevallen bij gevechten tussen betogers en ordetroepen sinds het breken van de wapenstilstand.

20 februari: Na een rustige nacht blijkt het bestand van korte duur. In de ochtend breken toch weer gevechten uit. Verslaggevers melden dat er opnieuw doden vallen.

19 februari: Een dag na de escalatie van het geweld, is het Onafhankelijkheidsplein in Kiev opnieuw toneel van confrontaties tussen ordetroepen en aanhangers van de oppositie. Westerse landen dreigen met sancties, en de Europese Unie kondigt een spoedzitting aan van de ministers van Buitenlandse Zaken.

In de avond sluiten oppositieleiders Vitali Klitsjko en Arseni Jatsenjoek een bestand met Janoekovitsj, waarbij de president hen een wapenstilstand belooft.

18 februari: Dodelijke confrontaties vinden plaats in het centrum van Kiev. Daarbij komen zeker 26 demonstranten en agenten te overlijden en raken honderden mensen gewond.

Het geweld laait op nadat het parlement een grondswetwijziging om de macht van de president in te perken voor zich uit heeft geschoven. Demonstranten verdenken president Viktor Janoekovitsj van een deal met Moskou. De oproerpolitie moet flink geweld gebruiken om de demonstranten van het onafhankelijkheidsplan te vegen.

16 februari: Demonstranten staken hun bezetting van het stadhuis van Kiev in ruil voor de vrijlating van 234 gevangen gezette demonstranten. Het wordt alom gezien als een stap richting vrede.

31 januari: Activist Dmytro Bulatov, vermist sinds 22 januari, duikt weer op met zware verwondingen, waaronder een deels afgesneden oor. Volgens de activist was hij ontvoerd door een pro-Russische groepering.

28 januari: De premier en regering treden af en het parlement neemt een harde antidemonstratiewet aan. Dit met het doel de onrust in het Oost-Europese land te beteugelen.

22 januari 2014: Twee demonstranten overlijden na beschoten te zijn bij de bestorming van een wegversperring.

17 december: Russische president Vladimir Poetin zegt voor 15 miljard te gaan investeren in Oekraïne. Volgens president Janoekovitsj zou dit geen politieke gevolgen hebben.

1 december: 300.000 demonstranten gaat de straat op, de grootste groep demonstranten in het land sinds de de Oranjerevolutie in 2004. De activisten bezetten het stadhuis.

30 november: De oproerpolitie valt een een groep demonstranten aan, er worden 35 mensen vastgezet. Beelden van bebloede en gewonde demonstranten gaan de hele wereld over.

21 november 2013: De regering van president Janoekovitsj maakt bekend dat het een aantal overenkomsten met de Europese Unie verbreekt en de banden met Rusland aanhaalt. De eerste demonstranten gaan de straat op.
quote:
Overgangspresident in Oekraïne

Oekraïne heeft een overgangspresident. Het is parlementsvoorzitter Toertsjinov. Het parlement heeft hem in een stemming tijdelijk de bevoegdheden van president gegeven.

Toertsjinov wil dat er zo snel mogelijk een regering van nationale eenheid komt. Hij zegt dat het erg belangrijk is dat de parlementariërs het voor dinsdag eens worden over een nieuw kabinet.

Afzetten
Gisteren werd president Janoekovitsj afgezet door het parlement. Hij weigert zich daarbij neer te leggen en spreekt van een staatsgreep.

Ook minister Kozhara van Buitenlandse Zaken is door het parlement naar huis gestuurd. De bondgenoot van president Janoekovitsj was nauw betrokken bij de beslissing van Janoekovitsj om het samenwerkingsverband met de Europese Unie niet te tekenen.

Tegen oud-minister Klimenko en de voormalige topman van justitie loopt een arrestatiebevel. De nieuwe minister van Binnenlandse Zaken, Arsen Avakov, zegt dat zij worden verdacht van "grove misdaden tegen het Oekraïense volk".
pi_137319483
quote:
7s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:36 schreef SadPanda het volgende:

[..]

[..]

Goede reacties hoor!
Wist je al dat de bevolking bij Rusland wil horen? Ben je tegen Kosovo?
  zondag 2 maart 2014 @ 19:37:10 #3
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_137319502
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Kom je uit die regio ofzo?
Nee, maar ik vind het een goed voorbeeld gezien diezelfde mensen die nu zo hameren op dat de Krim onderdeel is van Oekraïne wel vinden dat Kosovo onafhankelijk moet.
Anti-Turkije
pi_137319507
Het defensiebudget van Oekraine is 1,9 miljard dollar. 1,9 miljard dollar! Dat is 4x zo weinig als het Nederlandse defensiebudget. En 1/45e deel van het Russische defensiebudget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Armed_Forces_of_Ukraine
pi_137319517
Leuke hysterische titel wel.
pi_137319528
quote:
9s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:30 schreef Tchock het volgende:

[..]

Precies. En alles wat anderen doen is ook geoorloofd, want Amerika...!
Alsof je een seriemoordenaar gaat belonen om een dief te treiteren.
Ja, Amerika ging/gaat te ver met afluisteren. Maar alsof Poetin dat niet doet? (Met nog veel ergere doelen)
pi_137319531
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:37 schreef theunderdog het volgende:
CNN betaalt mij.
pi_137319549
quote:
10s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:37 schreef Zienswijze het volgende:
Het defensiebudget van Oekraine is 1,9 miljard dollar. 1,9 miljard dollar! Dat is 4x zo weinig als het Nederlandse defensiebudget. En 1/45e deel van het Russische defensiebudget.

Daar hebben ze vast geen belasting op de accijns op de accijns op de accijns op de belasting op de inkomstenbelasting.
Google is your friend, abuse your friends
pi_137319560
Zo koud is het niet !!!!!!!!
Zonder wrijving geen glans
  zondag 2 maart 2014 @ 19:38:42 #10
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_137319566
quote:
10s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:37 schreef Zienswijze het volgende:

De Oekraïne heeft tanks, Nederland niet, dus daarmee staat Nederland al op achterstand.
pi_137319578
quote:
9s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:37 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

CNN betaalt mij.
Welnee, maar het slaat gewoon nergens op.
  zondag 2 maart 2014 @ 19:39:31 #12
421524 SadPanda
pi_137319603
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:33 schreef Tchock het volgende:

[..]

De wil van de meerderheid hoeft niet doorgedrukt te worden als die een te erge inbreuk maakt op rechten van anderen. Dat is iets anders dan een dictatuur van de minderheid. Overigens vraag ik me af of de meerderheid van de Oekraïners de Krim kwijt zou willen - die moet je natuurlijk ook meewegen.
Hoezo maakt dat inbreuk op de rechten van een ander? Rusland vermoord geen andere etnische groepen ofzo. Wat de Oekraïners er van vinden, is irrelevant lijkt me.

Nogmaals ben je ook tegen de onafhankelijkheid van Kosovo?
Anti-Turkije
  zondag 2 maart 2014 @ 19:39:42 #13
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_137319610
quote:
7s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:37 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Nee, maar ik vind het een goed voorbeeld gezien diezelfde mensen die nu zo hameren op dat de Krim onderdeel is van Oekraïne wel vinden dat Kosovo onafhankelijk moet.
Ik heb nog nauwelijks iemand over Kosovo gehoord. Daarnaast zijn de situaties niet zo makkelijk te vergelijken, als je dat zou willen. Disclaimer: dit zegt niks over hoe ik over kosovo ofzo denk.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_137319613
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:37 schreef theunderdog het volgende:
De koude oorlog was een 'oorlog' tussen het Westen en Rusland, maar welk standpunt nemen niet-Westerse landen in de kwestie Oekraïne in eigenlijk? Heeft Poetin medestanders in o.a. China?
pi_137319620
Waarom halen mensen altijd irrelevante statistieken en lijstjes erbij als het gaat om dit soort dingen?

Als het losgaat boeit het budget niks maar doe je het met wat je beschikbaar hebt.
pi_137319623
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:38 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

De Oekraïne heeft tanks, Nederland niet, dus daarmee staat Nederland al op achterstand.
Daar hangt het van af ja :')

Hier in het noorden van Oekraïne is in ieder geval niks te merken van al die spanningen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_137319628
quote:
7s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:37 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Ook Kosovo zal nooit volledig onafhankelijk worden op eigen kracht. Zoals de Krim dat ook niet zal worden. Bovendien gaat het hier niet om onafhankelijkheid, het gaat om Russische annexatie.
pi_137319632
quote:

[..]

Sterker dan de Nederlandse defensiemacht zijn is ook niet zo moeilijk maar ik wist niet dat het verschil tussen Rusland-Oekraine zó groot was.
  zondag 2 maart 2014 @ 19:40:25 #19
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_137319647
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:38 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zo koud is het niet !!!!!!!!
Nu snap ik die voorspellingen over de 'horrorwinter', het ging helemaal niet over het weer.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 2 maart 2014 @ 19:40:43 #20
421524 SadPanda
pi_137319659
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Ik heb nog nauwelijks iemand over Kosovo gehoord. Daarnaast zijn de situaties niet zo makkelijk te vergelijken, als je dat zou willen. Disclaimer: dit zegt niks over hoe ik over kosovo ofzo denk.
Ik gok dat dezelfde personen wel voor Kosovo zijn.
Anti-Turkije
  zondag 2 maart 2014 @ 19:40:44 #21
359067 Leafeon672
Verzuurde twintiger
pi_137319661
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:39 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Daar hangt het van af ja :')

Hier in het noorden van Oekraïne is in ieder geval niks te merken van al die spanningen.
Jij zit in Oekraïne?
Op dinsdag 26 augustus 2014 00:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Taalverkrachting is een misdrijf.
Op maandag 21 september 2020 18:37 zal yvonne het volgende schrijven:
Ik neuk jullie allemaal de moeder.
pi_137319676
quote:

[..]

'De' mag je weglaten toch? Voorlopig dan, totdat de Oekraïne weer een Russische provincie wordt :X
pi_137319678
quote:
7s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:39 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Hoezo maakt dat inbreuk op de rechten van een ander? Rusland vermoord geen andere etnische groepen ofzo. Wat de Oekraïners er van vinden, is irrelevant lijkt me.
Dat 'lijkt' je volledig verkeerd. Grondgebied van een ander land bezetten en eventueel innemen is de ergste inbreuk die je op de soevereiniteit van een land kunt maken. Dat gaat de rechten van het land en de burgers wel degelijk aan. Hoezo zou het irrelevant zijn wat de mensen in het land zelf er van vinden? :?
pi_137319686
quote:
11s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:40 schreef Leafeon672 het volgende:

[..]

Jij zit in Oekraïne?
dat zeg ik toch :P
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_137319714
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:41 schreef bijdehand het volgende:

[..]

dat zeg ik toch :P
Voor welke geheime dienst?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')