Of gewoon versquote:
Ik ben gelukkig niet lactose-intolerantquote:Op woensdag 26 februari 2014 23:35 schreef pokkerdepok het volgende:
niet per se erg ongezond, wel vet en moeilijk te verteren. en je kan lactose intolerant zijn, dan kan je zowiezo beter geen melk drinken.
Lijkt me niet dat TS alles aan het toeval overlaat met zijn hartkwaaltje.quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:26 schreef derLudolf het volgende:
Als de boer het goed doet, dat wil zeggen schone stal en koeien en een goede kuil (geen vorming van een aan boterzuur gerelateerde bacterie) kun je gerust rauwe melk drinken. Niets mis mee en smaakt super lekker (romig, door een vetgehalte van, afhankelijk van het seizoen, gemiddeld 4,5%). Als je wil kan ik even in een studieboek opzoeken welke bacteriën dat zijn. Voor de rest zitten er nog wel wat bacteriën in melk maar daar wordt je niet ziek van als de melk nog goed is
Er bestaan trouwens aanwijzingen dat het voeden van rauwe koemelk aan baby's lactose-intolerantie voorkomt
Je hebt zeer zeker niet dezelfde smaak met het koken. Bij het koken verandert de lactose (soort carameliseren) waardoor de smaak beïnvloed wordtquote:Op donderdag 27 februari 2014 01:21 schreef Metalfrost het volgende:
Je kan het altijd even koken voor de zekerheid en weer af laten koelen. Zo heb je hetzelfde product, alleen dan zonder de mogelijke bacteriën erin.
Je ziet toch hoe de koeien erbij lopen bij de veehouder waar je het koopt, je ziet hoe schoon de stal is en je ruikt toch of er boterzuur wordt gebruikt.quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:28 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat TS alles aan het toeval overlaat met zijn hartkwaaltje.
Huh?quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:28 schreef derLudolf het volgende:
Bij het koken verandert de lactose (soort carameliseren) waardoor de smaak beïnvloed wordt
Aan de hand daarvan heb ik dit topic geopend jaquote:
Ik heb echt geen flauw benul hoe boterzuur ruikt ...quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:32 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Je ziet toch hoe de koeien erbij lopen bij de veehouder waar je het koopt, je ziet hoe schoon de stal is en je ruikt toch of er boterzuur wordt gebruikt.
Als je geen risico wilt lopen moet je UHT gaan drinken, daarin is alles kapot gekookt
Ik voel me vereerd!quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:49 schreef 2cv het volgende:
[..]
Aan de hand daarvan heb ik dit topic geopend ja
De meeste mensen zien gepasteuriseerde, gehomogeniseerde, afgeroomde melk uit de supermarkt als 'verse melk'. Het gaat hier om melk zoals ie uit de koe komt. Inclusief eventuele ziekteverwekkers en inclusief intacte eiwitten en volvet.quote:
Hoe ruikt kuil ?quote:Op donderdag 27 februari 2014 09:50 schreef derLudolf het volgende:
Onaangenaam, anders dan normale kuil
Waarom valt het tegenwoordig reuze mee ?quote:Op donderdag 27 februari 2014 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Rauwe melk is erg lekker vind ik, vroeger kon je daar wat ziektes mee oplopen, maar tegenwoordig valt dat reuze mee.
Zou het niet drinken als je zwanger bent, maar verder, heerlijk
Kan allebei, door bijvoorbeeld uierontsteking.quote:Op donderdag 27 februari 2014 20:33 schreef 2cv het volgende:
[..]
Waarom valt het tegenwoordig reuze mee ?
Zwanger ben ik overigens niet. Ik heb wel geprobeerd om het te worden, maar tot op heden met weinig succes![]()
En: als rauwe melk niet goed is, komt dat dan door vervuiling nadat het uit de koe komt of kan de melk van zichzelf al niet goed zijn ?
Toen Jezus nog Gerrit heette, toen.quote:Op donderdag 27 februari 2014 20:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Vroegah kon je er ook TBC door krijgen
Was tot in de jaren 50 een serieus probleemquote:Op donderdag 27 februari 2014 20:42 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Toen Jezus nog Gerrit heette, toen.
En was heel gauw over toen men pasteuriseren verplicht stelde.quote:Op donderdag 27 februari 2014 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Was tot in de jaren 50 een serieus probleem
Is die kans nu redelijkerwijs verwaarloosbaar ?quote:Op donderdag 27 februari 2014 20:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Vroegah kon je er ook TBC door krijgen
Het meest 'gevaarlijke' is met name listeria. Daar kun je aardig ziek van worden en dit is de reden dat zwangere vrouwen rauwmelkse producten wordt afgeraden. Kans dat je echt ziek wordt is heel klein, maar wel aanwezig.quote:Op donderdag 27 februari 2014 19:47 schreef stavromulabeta het volgende:
Mits zonder ziekteverwekkers net zo (on)gezond als normale volle melk. Maar wel veel lekkerder. En als er iets gebeurt, zal het meestal tot diaree beperkt blijven maar salmonella is niet helemaal uit te sluiten bij besmetting via de mest.
De kans om ziek te worden is klein, zeker als je het bij een kleine boer haalt (de kans dat er bij 20 koeien iets mis gaat, is kleiner dan wanneer de melk van 500 koeien gemengd wordt).
Maar als je tot een risicogroep behoort, kun je het misschien toch maar beter de nog veiligere melk uit de supermarkt houden.
Boterzuur ruikt naar kots en zweet. Kuil ruikt met name naar melkzuur en nog een klein beetje andere zuren, dus wel een beetje zurig.quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:49 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik heb echt geen flauw benul hoe boterzuur ruikt ...
Zolang de fabriek de melk nog op komt halen zit het nog wel goed met het cel- en kweekgetal.quote:Op donderdag 27 februari 2014 20:53 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Boterzuur ruikt naar kots en zweet. Kuil ruikt met name naar melkzuur en nog een klein beetje andere zuren, dus wel een beetje zurig.
Daar zei ik toch niets over?quote:Op donderdag 27 februari 2014 21:01 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Zolang de fabriek de melk nog op komt halen zit het nog wel goed met het cel- en kweekgetal.
Nee, maar ik heb meer vertrouwen in laboratoriumonderzoek dan in of de kuil ook "ruikt". Dat zegt niks, dan kan er nog steeds Franse kaas in de melkleidingen zitten.quote:
- Die getallen meten ze pas na het ophalen.quote:Op donderdag 27 februari 2014 21:01 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Zolang de fabriek de melk nog op komt halen zit het nog wel goed met het cel- en kweekgetal.
Mensen met een verzwakt immuunsysteem bijvoorbeeldquote:
Als wij nu die melk drinken, kunnen die kalfjes in de osso bucoquote:Op donderdag 27 februari 2014 22:01 schreef markmarkmark het volgende:
alle dierlijke producten zijn op lange termijn schadelijk voor ons.
buiten dat het een raar iets is om de melk van het ene dier aan het andere te geven terwijl het bedoelt is om jongen mee te laten groeien.
Gezien ons gebit en darmstelsel, zijn mensen omnivoren. Dus zijn we 'gebouwd' om zowel plantaardige als dierlijke producten te eten.quote:Op donderdag 27 februari 2014 22:01 schreef markmarkmark het volgende:
buiten dat het een raar iets is om de melk van het ene dier aan het andere te geven terwijl het bedoelt is om jongen mee te laten groeien.
Nee hoor. Als ons lichaam er niets mee zou willen, hadden we het ook niet kunnen eten. Dierlijke producten eten of melk drinken is helemaal niet raar. En mits met mate geconsumeerd zeker niet ongezond. Vegetarisme en al helemaalveganisme is tegennatuurlijk en er ontstaan dan ook gebreksziekten. Ergo; direlijke producten eten is stukken natuurlijker dan vegetarisme of veganisme.quote:Op donderdag 27 februari 2014 22:01 schreef markmarkmark het volgende:
Hmm, ossobuccoquote:Op donderdag 27 februari 2014 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als wij nu die melk drinken, kunnen die kalfjes in de osso buco
* stavromulabeta gaat morgen direct een maandvoorraad melk inslaanquote:Op donderdag 27 februari 2014 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als wij nu die melk drinken, kunnen die kalfjes in de osso buco
kijk is de documentaire forks over knives.quote:Op donderdag 27 februari 2014 22:08 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Gezien ons gebit en darmstelsel, zijn mensen omnivoren. Dus zijn we 'gebouwd' om zowel plantaardige als dierlijke producten te eten.
Leuk, jouw overtuiging. Maar medisch en biologisch gezien absolute onzin.
Bidden, pianospelen en gras etenquote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:51 schreef markmarkmark het volgende:
[..]
kijk is de documentaire forks over knives.
Twee voedselwetenschappers vertellen over vlees consumptie en over heel veel ziektes die omkeerbaar zijn door vegetarisch te eten
zou wel het beste zijnquote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bidden, pianospelen en gras eten
Pure melk?quote:
nee zonder vanilline..quote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pure melk?
Met zonder hazelnoot?
Gekookte melk is geen rauwe melk meer.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:37 schreef Oceanonix het volgende:
Als je hartprobleem hebt en je bent normaal erg voorzichtig zou je de melk natuurlijk kunnen koken.
Dan loop je geen risico en heb je toch een beter smakende melk.
Beidequote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pure melk?
Met zonder hazelnoot?
Ik vind het wel een goede oplossingquote:
Blijkbaar niet. Zo leer je elke dag nog eens wat hè.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:14 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Joh wat verrassend Dat wist ik echt niet.
misschien kan jij serieuze reacties leren onderscheiden van de sarcastische.....quote:Op vrijdag 7 maart 2014 22:13 schreef Zelva het volgende:
[..]
Blijkbaar niet. Zo leer je elke dag nog eens wat hè.
Het was een aanname van mijn kant dat die niet goed was. Omdat je zei dat je hartprobleempje had.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 21:13 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik vind het wel een goede oplossing
Maar m'n weerstand is erg goed ...
direct uit de melktank, zeg maar.quote:
Elke maand komt er iemand monsters nemen en in de fabriek wordt er getest. Maar in de fabriek kunnen ze alleen testen voor alle boeren die op die dag op de route zitten. Zo'n tankwagen gaat eerst langs bij de ene boer, dan de andere boer en na een keer of 10-15 of zo zit die wagen vol en gaat lossen bij de fabriek.quote:Op donderdag 27 februari 2014 21:14 schreef 2cv het volgende:
[..]
- Die getallen meten ze pas na het ophalen.
- De fabriek verwerkt de melk. Wat voor de gemiddelde mens ongezond is, kan in de fabriek zo bewerkt worden dat het drinkbaar is.
Daarom zou ik dat niet als ijkpunt willen gebruikenMaar als de fabriek het niet meer op wil halen, is dat wél een reden om bij die boer geen melk te halen.
Biest ? Wasda ?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 00:16 schreef knokkels het volgende:
En in het verlengde hiervan:
Pannekoeken gemaakt van biest. Yum
Ik schepte het schuim altijd vanuit de emmer als kindquote:Op zaterdag 8 maart 2014 00:16 schreef knokkels het volgende:
En in het verlengde hiervan:
Pannekoeken gemaakt van biest. Yum
Peniciline is ook een goede ! Resistentie en zulks.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 00:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Elke maand komt er iemand monsters nemen en in de fabriek wordt er getest. Maar in de fabriek kunnen ze alleen testen voor alle boeren die op die dag op de route zitten. Zo'n tankwagen gaat eerst langs bij de ene boer, dan de andere boer en na een keer of 10-15 of zo zit die wagen vol en gaat lossen bij de fabriek.
Als de fabriek het niet op wil halen, dan merk je daar als consument niks van. De boer wel, die moet zijn melk wegspoelen (gewoon in een afvoerput) en verliest zijn geld. Maar je zou eigenlijk om de dag moeten posten om te weten of de melk afgehaald wordt. Fabriek komt om de dag, bijna altijd op hetzelfde tijdstip. Tenzij ergens gepubliceerd wordt bij welke boeren niet meer afgehaald wordt.
Trouwens, ik weet niet precies waar op getest wordt maar 1 van de dingen is peniciline. Peniciline wordt vaak gegeven aan koeien met melkziekte, een redelijk vaak voorkomende ziekte nadat een koe gekalfd heeft. Als een boer een koe aan peniciline geeft, dan krijgt de koe een enkelbandje om zodat de boer weet dat alle melk weggespoeld moet worden. Tegenwoordig met melkrobots zullen ze de koeien wel geheel apart houden.
Biestquote:
Erg bewerkelijk, maar zo lekker, en nog gezond ookquote:Bij koeien wordt colostrum biest en griest genoemd. De eerste melk die een koe geeft wordt griest genoemd en de tweede melk wordt biest genoemd.
Pap en pannenkoeken
De biest die een koe vanaf 12 uur na een bevalling geeft, is ook geschikt voor menselijke consumptie. Er kan pap van gemaakt worden. Biest moet wellen, daarvoor moet ze heel langzaam warm worden op een klein vuurtje. Ze mag niet koken, want dan gaat het klonteren. Er moet constant worden geroerd. Na enige tijd wordt de biest dikker, dan is ze goed geweld. Tijdens het afkoelen moet ook geroerd worden. De biest kan met suiker gegeten worden of met beschuit en kaneelsuiker. Biest kan ook ter vervanging van melk gebruikt worden bij het bakken van pannenkoeken. Door haar bijzondere samenstelling past biest in een cholesterolverlagend dieet.
Koe bevalt van een kalfje, de melk van de eerste 2-3 dagen is extra rijk, biologisch dingetje dat heel goed is voor het immuunsysteem van een kalfje. Deze melk gaat rechtstreeks naar het kalf, dit wordt door vrijwel alle boeren afgetapt zodat het niet bij de normale melk terecht komt.quote:
Veel mensen zijn allergisch voor peniciline.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 00:31 schreef 2cv het volgende:
[..]
Peniciline is ook een goede ! Resistentie en zulks.
Maar zo te lezen zegt het al of niet ophalen van de melk nog minder dan ik al dacht ?
Ja, we kregen het ook niet erg vaak, alleen als er teveel over was ofzo. Maar dat is al gauw zo'n 30 jaar geleden dus ik weet het niet helemaal zeker meer hoe en wat.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 00:34 schreef 2cv het volgende:
Is het niet aardiger om die biest voor de kalfjes te bewaren ?
Dank !quote:Op zaterdag 8 maart 2014 00:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
Koe bevalt van een kalfje, de melk van de eerste 2-3 dagen is extra rijk, biologisch dingetje dat heel goed is voor het immuunsysteem van een kalfje. Deze melk gaat rechtstreeks naar het kalf, dit wordt door vrijwel alle boeren afgetapt zodat het niet bij de normale melk terecht komt.
De cyclus werkt zo:
Een koe van 1-2 jaar noemt men een pink. Als een koe vruchtbaar is, bespringt ze andere koeien van achteren. De pink/koe wordt apart genomen en door kunstmatige inseminatie met zo'n lange handschoen bevrucht. Koe/pink is zwanger en de boer houdt na 6 maand of zo op met melken. De melkproductie van de koe loopt op, hoogtepunt is de bevalling. De eerste melk is de biest, na 2-3 dagen zit de melkproductie op de top van de cyclus. De melkproductie neemt langzaam af, en zodra de koe weer vruchtbaar is, wordt de cyclus herhaald. Door middel van krachtvoer wordt de melkproductie verder opgeschroefd, dit kan ten koste gaan van het immuunsysteem van de koe.
Een koe in de natuur wordt 12-14 jaar. Een melkkoe wordt na een jaar of 6-7 naar de slacht gebracht omdat de kosten van het voeren niet meer opweegt tegen de melkproductie.
Bwehe, ik stond altijd met mijn bek onder het aftapkraantje nog voor het in de emmer gingquote:Op zaterdag 8 maart 2014 00:38 schreef knokkels het volgende:
[..]
Ja, we kregen het ook niet erg vaak, alleen als er teveel over was ofzo. Maar dat is al gauw zo'n 30 jaar geleden dus ik weet het niet helemaal zeker meer hoe en wat.
Vroeger hadden wij Koe 16. Wat een pokkebeest was dat. Hyperaggressief. Die drukte me een keer in de stangen van de ligbedden van de koeien en bleef in mijn rug drukken. En ze smaakte heerlijk.quote:
Ohh de goede herinneringen. Gezicht vol met melkquote:Op zaterdag 8 maart 2014 00:49 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bwehe, ik stond altijd met mijn bek onder het aftapkraantje nog voor het in de emmer ging.
Waar heb je het over? Kuil is domweg hooi dat langzaam wegrot onder landbouwplastic. Een boer zal altijd proberen zoveleel mogelijk hooi in te kuilen, want hoe meer kuilvoer, hoe minder hij krachtvoer bij hoeft te voeren. Verder wordt mais (de hele plant inclusief kolf) gehakseld en onder landbouwplastic bewaard. En dat dieet wordt in de zomer aangevuld met vers gras uit de wei (er zijn ook boeren die hun koeien het hele jaar op stal hebben).quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:26 schreef derLudolf het volgende:
Als de boer het goed doet, dat wil zeggen schone stal en koeien en een goede kuil (geen vorming van een aan boterzuur gerelateerde bacterie) kun je gerust rauwe melk drinken. Niets mis mee en smaakt super lekker (romig, door een vetgehalte van, afhankelijk van het seizoen, gemiddeld 4,5%). Als je wil kan ik even in een studieboek opzoeken welke bacteriën dat zijn. Voor de rest zitten er nog wel wat bacteriën in melk maar daar wordt je niet ziek van als de melk nog goed is
Er bestaan trouwens aanwijzingen dat het voeden van rauwe koemelk aan baby's lactose-intolerantie voorkomt
Mijn broer werd aangevallen door een koe die doordraaide nadat hij haar kalf weghaalde. Ze stak haar hoorn in zijn nek, paar milimeter van zijn hersenstam. Aangezien daar je ademhaling en hartslag enzo geregeld worden was het einde nabij. Maar buiten een gat in zijn hoofd en vol met schaafwonden had hij verder eigenlijk niks. Die koe is ook regelrecht de diepvries in gegaan.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 00:56 schreef knokkels het volgende:
[..]
Vroeger hadden wij Koe 16. Wat een pokkebeest was dat. Hyperaggressief. Die drukte me een keer in de stangen van de ligbedden van de koeien en bleef in mijn rug drukken. En ze smaakte heerlijk.
Mijn pa heeft dat overleeft, 10 jaar geleden met pensioen gegaan wegens geen opvolging. Niet slecht, op je 50ste, vlak voor het fysiek eigenlijk te zwaar wordt, de koeien verruilen voor een grote kraan en beetje gaten graven voor alle boeren in de omgeving. Maar ja, wel jammer omdat mijn vaders kant van de familie generaties boeren waren.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 00:58 schreef knokkels het volgende:
[..]
Ohh de goede herinneringen. Gezicht vol met melk![]()
Jij komt dus ook van een boerenbedrijf, gok ik zo?
Jammer van de melkquota maatregelen in de jaren 80, dat was wel de doodsteek van de melkveehouderij in die tijd.
Ik ga binnenkort hier even shoppen in de regio (Den Helder/Texel) voor rauwe melk. Enig idee hoeveel de literprijs momenteel is?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 01:12 schreef Seven. het volgende:
Maar goed, on topic: verse melk, en dan de ECHTE verse melk is heel lekker en mijn moeder verkocht het zo uit de tank.
Kein Ahnung, mijn ma verkocht het voor 1 gulden 20quote:Op zaterdag 8 maart 2014 01:16 schreef knokkels het volgende:
[..]
Ik ga binnenkort hier even shoppen in de regio (Den Helder/Texel) voor rauwe melk. Enig idee hoeveel de literprijs momenteel is?
wat leesvoer over boterzuurquote:Op zaterdag 8 maart 2014 01:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waar heb je het over? Kuil is domweg hooi dat langzaam wegrot onder landbouwplastic. Een boer zal altijd proberen zoveleel mogelijk hooi in te kuilen, want hoe meer kuilvoer, hoe minder hij krachtvoer bij hoeft te voeren. Verder wordt mais (de hele plant inclusief kolf) gehakseld en onder landbouwplastic bewaard. En dat dieet wordt in de zomer aangevuld met vers gras uit de wei (er zijn ook boeren die hun koeien het hele jaar op stal hebben).
Ik snap niet zo goed wat die aan boterzuur gerelateerde bacterie zou zijn.
LOL, nooit geweten maar ik snap nu wel waarom wij niet op de kuil mochten spelenquote:
Kuil rot niet maar fermenteert.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 01:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waar heb je het over? Kuil is domweg hooi dat langzaam wegrot onder landbouwplastic. Een boer zal altijd proberen zoveleel mogelijk hooi in te kuilen, want hoe meer kuilvoer, hoe minder hij krachtvoer bij hoeft te voeren. Verder wordt mais (de hele plant inclusief kolf) gehakseld en onder landbouwplastic bewaard. En dat dieet wordt in de zomer aangevuld met vers gras uit de wei (er zijn ook boeren die hun koeien het hele jaar op stal hebben).
Ik snap niet zo goed wat die aan boterzuur gerelateerde bacterie zou zijn.
"GODVERD****** KNOKKELS KOM NU VAN DIE KUIL AF!!!!!" ja vaker gehoordquote:Op zaterdag 8 maart 2014 01:51 schreef Seven. het volgende:
[..]
LOL, nooit geweten maar ik snap nu wel waarom wij niet op de kuil mochten spelen!!
Interessant.quote:
Monsternemen is alleen om te kijken naar de individuele productie van een koe. % vet en eiwit afgezet tegen het aantal liters.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 00:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Elke maand komt er iemand monsters nemen en in de fabriek wordt er getest. Maar in de fabriek kunnen ze alleen testen voor alle boeren die op die dag op de route zitten. Zo'n tankwagen gaat eerst langs bij de ene boer, dan de andere boer en na een keer of 10-15 of zo zit die wagen vol en gaat lossen bij de fabriek.
Je geeft gewoon in het systeem aan welke koeien droog gezet zijn, en dus antibiotica gekregen hebben. Als je nog met de hand melkt krijg je wel een melding op de terminal en moet je een knoppencombinatie ingeven voordat hij wil melken. Als de robot melkt houd hij dit zelf apart.quote:Als de fabriek het niet op wil halen, dan merk je daar als consument niks van. De boer wel, die moet zijn melk wegspoelen (gewoon in een afvoerput) en verliest zijn geld. Maar je zou eigenlijk om de dag moeten posten om te weten of de melk afgehaald wordt. Fabriek komt om de dag, bijna altijd op hetzelfde tijdstip. Tenzij ergens gepubliceerd wordt bij welke boeren niet meer afgehaald wordt.
Trouwens, ik weet niet precies waar op getest wordt maar 1 van de dingen is peniciline. Peniciline wordt vaak gegeven aan koeien met melkziekte, een redelijk vaak voorkomende ziekte nadat een koe gekalfd heeft. Als een boer een koe aan peniciline geeft, dan krijgt de koe een enkelbandje om zodat de boer weet dat alle melk weggespoeld moet worden. Tegenwoordig met melkrobots zullen ze de koeien wel geheel apart houden.
Penicilline is gewoon antibiotica, iets wat je niet zomaar in de voedselketen wilt hebben. Niet iets waar mensen allergisch voor zijn. Je moet eerder bang zijn voor resistentie van bacteriën.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 00:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Veel mensen zijn allergisch voor peniciline.
En als consument kun je niet weten of de melk opgehaald wordt. Het wordt minstens om de dag opgehaald (ligt aan de grootte van de tank en het aantal koeien dat de boer melkt). Het enige dat je kunt hopen is dat de maandelijkse monsters genomen worden (dat is wel het geval, wij hadden 'de monsternemer' elke maand aan tafel zitten). En de fabriek test natuurlijk wel als een gek! Als er ook maar 1 consument een allergische reactie op peniciline in de melk krijgt, dan heb je de poppen aan het dansen. Ik geloof dat een reactie op peniciline relatief vaak ernstig is, dus niet van het kaliber maagpijnt en uitslag of zo.
Een koe die het vertikt om volledig in de ligbox te gaan liggen. Dat betekent dat ze dus altijd met hun achterlijf op de mestroosters liggen, wat een hoop gedonder op kan leveren qua hygiene en ziektes. Veel boeren proberen het probleem op te lossen met een touw achter de kont voor ze gaan liggen maar doorgaans gaan deze koeien naar de slacht. Dierenartsrekeningen kunnen nogal oplopen voor deze koeien.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Interessant.
Wat zijn damslapers?
Dat komt wel degelijk voor en kan inderdaad heel ernstig verlopen.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 10:28 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Penicilline is gewoon antibiotica, iets wat je niet zomaar in de voedselketen wilt hebben. Niet iets waar mensen allergisch voor zijn. Je moet eerder bang zijn voor resistentie van bacteriën.
En het is natuurlijk slecht kaas en yoghurt maken van melk met antibiotica erin, aangezien daar juist bacteriën bij nodig zijn.
Ik wist niet dat de monsternemer van elke koe een monster neemt trouwens, al is het wel logisch. En ik wist ook niet dat de melk getest wordt nog voor het in de tankwagen gaat. Leuk om te weten.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 10:28 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Monsternemen is alleen om te kijken naar de individuele productie van een koe. % vet en eiwit afgezet tegen het aantal liters.
Er gaat inderdaad van meer boeren melk in 1 tankwagen, maar deze worden wel allemaal apart bemonsterd bij het laden. Dan kunnen ze ook zien wie een fout gemaakt heeft wanneer er een vrachtauto vol afgekeurd wordt.
[..]
Je geeft gewoon in het systeem aan welke koeien droog gezet zijn, en dus antibiotica gekregen hebben. Als je nog met de hand melkt krijg je wel een melding op de terminal en moet je een knoppencombinatie ingeven voordat hij wil melken. Als de robot melkt houd hij dit zelf apart.
Tuurlijk gaat dit wel eens mis, dan kan je inderdaad een tank melk wegspoelen. Ik ben wel eens met een beetje melk naar de fabriek gereden om te laten testen.
[..]
Penicilline is gewoon antibiotica, iets wat je niet zomaar in de voedselketen wilt hebben. Niet iets waar mensen allergisch voor zijn. Je moet eerder bang zijn voor resistentie van bacteriën.
En het is natuurlijk slecht kaas en yoghurt maken van melk met antibiotica erin, aangezien daar juist bacteriën bij nodig zijn.
Het komt inderdaad wel voor dat sommige mensen allergisch zijn voor bepaalde antibiotica, maar wanneer dit in de winkel in een pak komt vraag ik mij af hoe erg dit nog kan zijn. 20 liter van een koe die antibiotica gehad heeft in een tank van 6000 liter, in een auto van 35000 liter, in een tank bij de fabriek van ????? liter.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 10:35 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dat komt wel degelijk voor en kan inderdaad heel ernstig verlopen.
Tegen de tijd dat je er kaas of yoghurt van gaat maken, is het sntibioticum al zo ver 'verdund' dat het niet meer effectief kan zijn.
Dat is wel op een andere schaal als antibiotica in de melk.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 10:36 schreef Seven. het volgende:
Errrrm, er zijn veel mensen die allergisch zijn voor peniciline. Ik werk in de logistieke sector en wij vervoeren zo nu en dan tankwagens vol met de grondstoffen voor peniciline. Als wij niet vermelden dat de chauffeur niet allergisch mag zijn voor peniciline en er gebeurt iets, dan zijn we aansprakelijk. Resistentie en bacterie-clash zal ongetwijfeld ook een factor zijn.
Wanneer je hier een keer de fout in gaat mag je volgens mij het 1e jaar alleen nog maar 2e keus melk leveren, daar krijg je minder geld voor. Wanneer het vaker gebeurd halen ze het inderdaad niet meer op.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 10:38 schreef Seven. het volgende:
Een vriend van mijn pa is naar Amerika vertrokken om daar te boeren, daar zijn ze schijnbaar veel lakser met de melkkwaliteit. Ik weet niet zeker of ze daar ook monsters nemen maar hij heeft een paar incidenten gehad waarbij peniciline in de melk terecht kwam, pas bij het derde incident werd er gezegd dat hij nu wel op moest letten anders zouden ze de melk niet meer afhalen.
Voor mensen die een ernstige penicilline allergie hebben, kan een hele kleine dosis ernstige gevolgen hebben (anafylactische shock lees ik net, vaak dodelijk). Ik denk dat ze daarom zo streng zijn.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 10:51 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Het komt inderdaad wel voor dat sommige mensen allergisch zijn voor bepaalde antibiotica, maar wanneer dit in de winkel in een pak komt vraag ik mij af hoe erg dit nog kan zijn. 20 liter van een koe die antibiotica gehad heeft in een tank van 6000 liter, in een auto van 35000 liter, in een tank bij de fabriek van ????? liter.
[..]
Dat is wel op een andere schaal als antibiotica in de melk.
[..]
Wanneer je hier een keer de fout in gaat mag je volgens mij het 1e jaar alleen nog maar 2e keus melk leveren, daar krijg je minder geld voor. Wanneer het vaker gebeurd halen ze het inderdaad niet meer op.
Dit gaat dan niet alleen om de antibiotica maar ook om het cel- en kiemgetal.
Gewaagde zet, de agro-sector in de VS is er nou niet echt prettiger op geworden sinds Earl Butz.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 10:38 schreef Seven. het volgende:
Een vriend van mijn pa is naar Amerika vertrokken om daar te boeren, daar zijn ze schijnbaar veel lakser met de melkkwaliteit. Ik weet niet zeker of ze daar ook monsters nemen maar hij heeft een paar incidenten gehad waarbij peniciline in de melk terecht kwam, pas bij het derde incident werd er gezegd dat hij nu wel op moest letten anders zouden ze de melk niet meer afhalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |