Of gewoon versquote:
Ik ben gelukkig niet lactose-intolerantquote:Op woensdag 26 februari 2014 23:35 schreef pokkerdepok het volgende:
niet per se erg ongezond, wel vet en moeilijk te verteren. en je kan lactose intolerant zijn, dan kan je zowiezo beter geen melk drinken.
Lijkt me niet dat TS alles aan het toeval overlaat met zijn hartkwaaltje.quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:26 schreef derLudolf het volgende:
Als de boer het goed doet, dat wil zeggen schone stal en koeien en een goede kuil (geen vorming van een aan boterzuur gerelateerde bacterie) kun je gerust rauwe melk drinken. Niets mis mee en smaakt super lekker (romig, door een vetgehalte van, afhankelijk van het seizoen, gemiddeld 4,5%). Als je wil kan ik even in een studieboek opzoeken welke bacteriën dat zijn. Voor de rest zitten er nog wel wat bacteriën in melk maar daar wordt je niet ziek van als de melk nog goed is
Er bestaan trouwens aanwijzingen dat het voeden van rauwe koemelk aan baby's lactose-intolerantie voorkomt
Je hebt zeer zeker niet dezelfde smaak met het koken. Bij het koken verandert de lactose (soort carameliseren) waardoor de smaak beïnvloed wordtquote:Op donderdag 27 februari 2014 01:21 schreef Metalfrost het volgende:
Je kan het altijd even koken voor de zekerheid en weer af laten koelen. Zo heb je hetzelfde product, alleen dan zonder de mogelijke bacteriën erin.
Je ziet toch hoe de koeien erbij lopen bij de veehouder waar je het koopt, je ziet hoe schoon de stal is en je ruikt toch of er boterzuur wordt gebruikt.quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:28 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat TS alles aan het toeval overlaat met zijn hartkwaaltje.
Huh?quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:28 schreef derLudolf het volgende:
Bij het koken verandert de lactose (soort carameliseren) waardoor de smaak beïnvloed wordt
Aan de hand daarvan heb ik dit topic geopend jaquote:
Ik heb echt geen flauw benul hoe boterzuur ruikt ...quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:32 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Je ziet toch hoe de koeien erbij lopen bij de veehouder waar je het koopt, je ziet hoe schoon de stal is en je ruikt toch of er boterzuur wordt gebruikt.
Als je geen risico wilt lopen moet je UHT gaan drinken, daarin is alles kapot gekookt
Ik voel me vereerd!quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:49 schreef 2cv het volgende:
[..]
Aan de hand daarvan heb ik dit topic geopend ja
De meeste mensen zien gepasteuriseerde, gehomogeniseerde, afgeroomde melk uit de supermarkt als 'verse melk'. Het gaat hier om melk zoals ie uit de koe komt. Inclusief eventuele ziekteverwekkers en inclusief intacte eiwitten en volvet.quote:
Hoe ruikt kuil ?quote:Op donderdag 27 februari 2014 09:50 schreef derLudolf het volgende:
Onaangenaam, anders dan normale kuil
Waarom valt het tegenwoordig reuze mee ?quote:Op donderdag 27 februari 2014 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Rauwe melk is erg lekker vind ik, vroeger kon je daar wat ziektes mee oplopen, maar tegenwoordig valt dat reuze mee.
Zou het niet drinken als je zwanger bent, maar verder, heerlijk
Kan allebei, door bijvoorbeeld uierontsteking.quote:Op donderdag 27 februari 2014 20:33 schreef 2cv het volgende:
[..]
Waarom valt het tegenwoordig reuze mee ?
Zwanger ben ik overigens niet. Ik heb wel geprobeerd om het te worden, maar tot op heden met weinig succes![]()
En: als rauwe melk niet goed is, komt dat dan door vervuiling nadat het uit de koe komt of kan de melk van zichzelf al niet goed zijn ?
Toen Jezus nog Gerrit heette, toen.quote:Op donderdag 27 februari 2014 20:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Vroegah kon je er ook TBC door krijgen
Was tot in de jaren 50 een serieus probleemquote:Op donderdag 27 februari 2014 20:42 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Toen Jezus nog Gerrit heette, toen.
En was heel gauw over toen men pasteuriseren verplicht stelde.quote:Op donderdag 27 februari 2014 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Was tot in de jaren 50 een serieus probleem
Is die kans nu redelijkerwijs verwaarloosbaar ?quote:Op donderdag 27 februari 2014 20:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Vroegah kon je er ook TBC door krijgen
Het meest 'gevaarlijke' is met name listeria. Daar kun je aardig ziek van worden en dit is de reden dat zwangere vrouwen rauwmelkse producten wordt afgeraden. Kans dat je echt ziek wordt is heel klein, maar wel aanwezig.quote:Op donderdag 27 februari 2014 19:47 schreef stavromulabeta het volgende:
Mits zonder ziekteverwekkers net zo (on)gezond als normale volle melk. Maar wel veel lekkerder. En als er iets gebeurt, zal het meestal tot diaree beperkt blijven maar salmonella is niet helemaal uit te sluiten bij besmetting via de mest.
De kans om ziek te worden is klein, zeker als je het bij een kleine boer haalt (de kans dat er bij 20 koeien iets mis gaat, is kleiner dan wanneer de melk van 500 koeien gemengd wordt).
Maar als je tot een risicogroep behoort, kun je het misschien toch maar beter de nog veiligere melk uit de supermarkt houden.
Boterzuur ruikt naar kots en zweet. Kuil ruikt met name naar melkzuur en nog een klein beetje andere zuren, dus wel een beetje zurig.quote:Op donderdag 27 februari 2014 01:49 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik heb echt geen flauw benul hoe boterzuur ruikt ...
Zolang de fabriek de melk nog op komt halen zit het nog wel goed met het cel- en kweekgetal.quote:Op donderdag 27 februari 2014 20:53 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Boterzuur ruikt naar kots en zweet. Kuil ruikt met name naar melkzuur en nog een klein beetje andere zuren, dus wel een beetje zurig.
Daar zei ik toch niets over?quote:Op donderdag 27 februari 2014 21:01 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Zolang de fabriek de melk nog op komt halen zit het nog wel goed met het cel- en kweekgetal.
Nee, maar ik heb meer vertrouwen in laboratoriumonderzoek dan in of de kuil ook "ruikt". Dat zegt niks, dan kan er nog steeds Franse kaas in de melkleidingen zitten.quote:
- Die getallen meten ze pas na het ophalen.quote:Op donderdag 27 februari 2014 21:01 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Zolang de fabriek de melk nog op komt halen zit het nog wel goed met het cel- en kweekgetal.
Mensen met een verzwakt immuunsysteem bijvoorbeeldquote:
Als wij nu die melk drinken, kunnen die kalfjes in de osso bucoquote:Op donderdag 27 februari 2014 22:01 schreef markmarkmark het volgende:
alle dierlijke producten zijn op lange termijn schadelijk voor ons.
buiten dat het een raar iets is om de melk van het ene dier aan het andere te geven terwijl het bedoelt is om jongen mee te laten groeien.
Gezien ons gebit en darmstelsel, zijn mensen omnivoren. Dus zijn we 'gebouwd' om zowel plantaardige als dierlijke producten te eten.quote:Op donderdag 27 februari 2014 22:01 schreef markmarkmark het volgende:
buiten dat het een raar iets is om de melk van het ene dier aan het andere te geven terwijl het bedoelt is om jongen mee te laten groeien.
Nee hoor. Als ons lichaam er niets mee zou willen, hadden we het ook niet kunnen eten. Dierlijke producten eten of melk drinken is helemaal niet raar. En mits met mate geconsumeerd zeker niet ongezond. Vegetarisme en al helemaalveganisme is tegennatuurlijk en er ontstaan dan ook gebreksziekten. Ergo; direlijke producten eten is stukken natuurlijker dan vegetarisme of veganisme.quote:Op donderdag 27 februari 2014 22:01 schreef markmarkmark het volgende:
Hmm, ossobuccoquote:Op donderdag 27 februari 2014 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als wij nu die melk drinken, kunnen die kalfjes in de osso buco
* stavromulabeta gaat morgen direct een maandvoorraad melk inslaanquote:Op donderdag 27 februari 2014 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als wij nu die melk drinken, kunnen die kalfjes in de osso buco
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |