abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136933619
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
>> Achter de schermen
SPOILER
pi_136933658
quote:
14s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

brand los zou ik zeggen
Ik wil van Schiphol naar Rotterdam. Op de ns site staat dat ik moet reserveren, maar op de website van Thalys kan dat niet :? Hoe kan ik het juiste kaartje bemachtigen?

Het gaat om de thalys over een half uur.
pi_136933765
Heeft de ns geen loket op station rotjeknor?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136933784
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:36 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Ik wil van Schiphol naar Rotterdam. Op de ns site staat dat ik moet reserveren, maar op de website van Thalys kan dat niet :? Hoe kan ik het juiste kaartje bemachtigen?

Het gaat om de thalys over een half uur.
Ik wil dus van Schiphol naar Rotterdam. Ik denk niet dat je een kaartje achteraf mag kopen.
  donderdag 20 februari 2014 @ 16:41:58 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136933826
Is er een reden waarom je met de Thalys van Schiphol naar Rotterdam wilt? Zo'n boeiend stuk is het niet terwijl je de hoofdprijs betaalt voor een kaartje.
pi_136933984
Pak de Intercity Direct van 10 min later, veel goedkoper en bijna even snel.
pi_136933988
Blijkbaar mag je niet met Thalys voor binnenlands verkeer. Kan best hoor :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136934037
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:41 schreef James1988 het volgende:
Is er een reden waarom je met de Thalys van Schiphol naar Rotterdam wilt? Zo'n boeiend stuk is het niet terwijl je de hoofdprijs betaalt voor een kaartje.
Op ns.nl staat dat het allemaal even duur is.
pi_136934055
NS is gek.
  donderdag 20 februari 2014 @ 16:49:52 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136934162
Voor Thalys moet je reserveren en gelden aparte prijzen. Een enkeltje Amsterdam - Rotterdam met de Thalys kost iets van ¤ 21,- :s)
pi_136934183
Voor de geīnteresseerde, de defecte wissels:
Te Den Haag Centraal ; 61/63A en de sporen 1 & 2 zijn ook buiten dienst.
Te Rotterdam Centraal; 255B/257 en 243B/281.

Note: denk erom dat van een A of B wissel het broertje of zusje ook buiten dienst is. Dus te Den Haag is bijvoorbeeld 63B ook niet te gebruiken.

Te Rotterdam werkt alles weer overigens, na metingen vannacht die uitwezen dat er geen norm was overschreden.
Te Den Haag C zijn ook 1 & 2 weer in dienst, en blijft 61/63A buiten dienst, incl. spoor vier.

Bron: http://somda.nl/forum/14614/Opvallende+dingen+20+februari/

[ Bericht 11% gewijzigd door b2py op 20-02-2014 17:49:58 ]
pi_136934277
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Op ns.nl staat dat het allemaal even duur is.
Ja, daar staat zo veel :D _O-
pi_136934512
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:50 schreef b2py het volgende:

Note: denk erom dat van een A of B wissel het broertje of zusje ook buiten dienst is. Dus te Den Haag is bijvoorbeeld 63B ook niet te gebruiken.

Te Rotterdam werkt alles weer overigens, na metingen vannacht die uitwezen dat er geen norm was overschreden.
Spoor 1 te Den Haag Centraal is IN dienst.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 februari 2014 @ 16:59:11 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_136934525
quote:
10s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:52 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, daar staat zo veel :D _O-
precies, alleen klopt het niet allemaal
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_136934565
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Spoor 1 te Den Haag Centraal is IN dienst.
Je bent me net voor. Spoor vier is buiten dienst inmiddels en 1 & 2 in dienst.
  donderdag 20 februari 2014 @ 17:03:52 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136934673
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:50 schreef b2py het volgende:

Ofwel, paniek en overlast voor niets omdat iemand een bril nodig heeft? Ja nee, daar heb ik echt begrip voor.
pi_136934737
quote:
2s.gif Op donderdag 20 februari 2014 11:18 schreef Maegrim het volgende:

[..]

Eerder die remhendel aanhalen :+
Zat je erin? :P
pi_136934847
klopt, 4 is uit dienst. Mijn IC naar Enschede vertrok (16:54=0) van 5.
pi_136935382
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 17:05 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Zat je erin? :P
nee, ik ga niet zoveel met de trein, onbetrouwbare dingen
pi_136935558
Ik zit nu in de ic direct. De prijs op de ns site klopt ook niet :{

Wat een consternatie
pi_136936767
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:50 schreef b2py het volgende:

Klopt. De ProRail-baas die mij dit vanmorgen in vertrouwen meldde, schaamde zich diep hiervoor. Een hoop reizigershinder die achteraf dus niet nodig was geweest.
pi_136936802
Debat over spoorchaos rond Den Haag en Rotterdam

Er komt in ieder geval een debat over.
  donderdag 20 februari 2014 @ 18:06:26 #23
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_136937063

Spoortkaart van de wereld.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_136937231
Zo, op Cuba ligt ook genoeg. Ook maar een keer gaan kijken dus.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 20 februari 2014 @ 18:18:26 #25
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_136937418
De Britse invloed in India is ook heel duidelijk :D
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')