Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wil van Schiphol naar Rotterdam. Op de ns site staat dat ik moet reserveren, maar op de website van Thalys kan dat niet Hoe kan ik het juiste kaartje bemachtigen?
Ik wil van Schiphol naar Rotterdam. Op de ns site staat dat ik moet reserveren, maar op de website van Thalys kan dat niet Hoe kan ik het juiste kaartje bemachtigen?
Het gaat om de thalys over een half uur.
Ik wil dus van Schiphol naar Rotterdam. Ik denk niet dat je een kaartje achteraf mag kopen.
Is er een reden waarom je met de Thalys van Schiphol naar Rotterdam wilt? Zo'n boeiend stuk is het niet terwijl je de hoofdprijs betaalt voor een kaartje.
Op donderdag 20 februari 2014 16:41 schreef James1988 het volgende: Is er een reden waarom je met de Thalys van Schiphol naar Rotterdam wilt? Zo'n boeiend stuk is het niet terwijl je de hoofdprijs betaalt voor een kaartje.
Voor de geīnteresseerde, de defecte wissels: Te Den Haag Centraal ; 61/63A en de sporen 1 & 2 zijn ook buiten dienst. Te Rotterdam Centraal; 255B/257 en 243B/281.
Note: denk erom dat van een A of B wissel het broertje of zusje ook buiten dienst is. Dus te Den Haag is bijvoorbeeld 63B ook niet te gebruiken.
Te Rotterdam werkt alles weer overigens, na metingen vannacht die uitwezen dat er geen norm was overschreden. Te Den Haag C zijn ook 1 & 2 weer in dienst, en blijft 61/63A buiten dienst, incl. spoor vier.
Op donderdag 20 februari 2014 16:50 schreef b2py het volgende: Voor de geīnteresseerde, de defecte wissels: Te Den Haag Centraal ; 61/63A en de sporen 1 & 2 zijn ook buiten dienst. Te Rotterdam Centraal; 255B/257 en 243B/281.
Note: denk erom dat van een A of B wissel het broertje of zusje ook buiten dienst is. Dus te Den Haag is bijvoorbeeld 63B ook niet te gebruiken.
Te Rotterdam werkt alles weer overigens, na metingen vannacht die uitwezen dat er geen norm was overschreden.
Op donderdag 20 februari 2014 16:50 schreef b2py het volgende: Voor de geīnteresseerde, de defecte wissels: Te Den Haag Centraal ; 61/63A en de sporen 1 & 2 zijn ook buiten dienst. Te Rotterdam Centraal; 255B/257 en 243B/281.
Note: denk erom dat van een A of B wissel het broertje of zusje ook buiten dienst is. Dus te Den Haag is bijvoorbeeld 63B ook niet te gebruiken.
Te Rotterdam werkt alles weer overigens, na metingen vannacht die uitwezen dat er geen norm was overschreden.
Ofwel, paniek en overlast voor niets omdat iemand een bril nodig heeft? Ja nee, daar heb ik echt begrip voor.
Te Rotterdam werkt alles weer overigens, na metingen vannacht die uitwezen dat er geen norm was overschreden.
Klopt. De ProRail-baas die mij dit vanmorgen in vertrouwen meldde, schaamde zich diep hiervoor. Een hoop reizigershinder die achteraf dus niet nodig was geweest.
Jammer dat de doorloopkoppen allemaal dichtzitten, anders bouwde je daar gewoon een lange wandeltrein.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op donderdag 20 februari 2014 18:30 schreef JDude het volgende: Jammer dat de doorloopkoppen allemaal dichtzitten, anders bouwde je daar gewoon een lange wandeltrein.
En als de pont zo lang was als de breedte van de stroom, dan kon hij blijven liggen, zei me laatst een econoom.
Ondanks dat treinen vaker vertraagd zijn, is het aantal claims bij vertraging afgenomen. In totaal kreeg het spoorbedrijf 458.886 claims wegens vertragingen. Die claims kostten NS 4,3 miljoen euro. In 2012 waren dat er nog 538.856. Toen bedroeg het totale compensatiebedrag 5 miljoen euro.
Tussen Den Haag en Utrecht zullen ook vrijdag de hele dag minder treinen rijden, niet vier maar twee per uur. Reizigers moeten daardoor rekening houden met vertragingen.
Mooi man. Om één defect wissel. Van woensdagmiddag af.
ik zag trouwens niemand werken aan welk wissel dan ook tussen Den Haag CS, HS en Voorburg. Er zal wel weer gewacht moeten worden op een tandwieltje uit Zweden.
Op donderdag 20 februari 2014 18:54 schreef Dr_Flash het volgende: ik zag trouwens niemand werken aan welk wissel dan ook tussen Den Haag CS, HS en Voorburg. Er zal wel weer gewacht moeten worden op een tandwieltje uit Zweden.
Wat jij wil joh. Ik vind het HET wissel. DE wissel is een waardepapier van vroegah. Maar waarschijnlijk mag het gewoon allebei. Net als bij affiche, pastille, mens, en topic. Poteeto potaato. Boeiend.
Op donderdag 20 februari 2014 18:58 schreef Dr_Flash het volgende: Wat jij wil joh. Ik vind het HET wissel. DE wissel is een waardepapier van vroegah. Maar waarschijnlijk mag het gewoon allebei. Net als bij affiche, pastille, mens, en topic. Poteeto potaato. Boeiend.
Op donderdag 20 februari 2014 18:58 schreef Dr_Flash het volgende: Wat jij wil joh. Ik vind het HET wissel. DE wissel is een waardepapier van vroegah. Maar waarschijnlijk mag het gewoon allebei. Net als bij affiche, pastille, mens, en topic. Poteeto potaato. Boeiend.
Mooi joh, reizigers opzadelen met een uur extra reistijd. De ICd uit Amsterdam kwam 3 minuten te laat binnen in Rotterdam, d'n Brusselaar was op tijd vertrokken. Om straks bijna 10 minuten stil te gaan staan in Roosendaal
Op donderdag 20 februari 2014 19:20 schreef Dr_Flash het volgende: Klopt trouwens niet b2py, ik moest wel een kwartier eerder van mn werk weg, om een kwartier in Den Haag HS stil te gaan staan.
Nou behoorlijk ja. Als je om 15:50 station Delft Zuid oploopt en je bent om 16:54 wel 9 km opgeschoten (wat volgens sporenplan trouwens ruim meer dan 10 km is, maar okee)
Nou behoorlijk ja. Als je om 15:50 station Delft Zuid oploopt en je bent om 16:54 wel 9 km opgeschoten (wat volgens sporenplan trouwens ruim meer dan 10 km is, maar okee)
Maar dat was vanmiddag toch? Niet gisteren? Laat maar, ik dacht dat ik specifiek gisteren in de omschrijving had gezet.
Ah, er bestaat ook nog zoiets als vriendelijke conducteurs.
Gisteren moest ik van Gouda naar Delft retour. Maar op de terugweg reden er geen treinen van Delft. Dus opgehaald vanuit Gouda en naar Gouda gereden. Dus slechts 'een enkeltje' gebruikt, maar een retour gekocht.
Vanochtend hetzelfde gezeik. Dus besloot een enkeltje te halen naar Delft. Kwam niet verder dan Rotterdam. Daar opgehaald om toch op tijd op m'n werk te komen. Dus eigenlijk maar weer de helft van m'n enkeltje gebruikt.
Besloot dus nu net geen kaartje te kopen van Rotterdam naar Gouda (was naar Rotterdam gebracht door collega).
Word ik gecontroleerd en leg uit dat ik bewust geen kaartje heb gehaald omdat zowel mijn retourkaartje als enkeltje niet volledig werden benut vanwege de slechte reisomstandigheden.
Ik vreesde natuurlijk een lange preek en gezeik over zwartrijden enzo...zegt de conducteur: 'mevrouw, u heeft helemaal gelijk', en loopt weer vriendelijk verder
Authorities are investigating after a cargo train derailed along the Housatonic River in New Milford around noon on Wednesday.
Police said the train’s front engine came off the tracks and traveled 10 feet to the right before coming to a halt.
No passengers and no hazardous materials were on board the train, which is owned by the Housatonic Valley Railroad Company and was traveling southbound through New Milford.
No employees were injured during the derailment, according to police.
The train did not reach the roadway, but New Milford police are on scene to direct traffic while railroad officials investigate.
No road closures are currently in effect, but police said the intersection of Housatonic Avenue and Boardman Road could close later on.
Klopt. De ProRail-baas die mij dit vanmorgen in vertrouwen meldde, schaamde zich diep hiervoor. Een hoop reizigershinder die achteraf dus niet nodig was geweest.
Op donderdag 20 februari 2014 18:58 schreef Dr_Flash het volgende: Wat jij wil joh. Ik vind het HET wissel. DE wissel is een waardepapier van vroegah. Maar waarschijnlijk mag het gewoon allebei. Net als bij affiche, pastille, mens, en topic. Poteeto potaato. Boeiend.
Wat jij vindt is niet relevant. En het mag niet allebei. Groet.
9 juni 2013 tussen Olen en Geel, België, toen ik niet een week later hierheen had moeten gaan, want op 10 juni 2013 werd op dit stuk gestart met de bovenleidingswerkzaamheden. NMBS 4194 + 4108 Op de heerlijke zomerse 9 juni 2013 passeerden tussen Olen en Geel de 4194 + 4108 als IR-trein naar Neerpelt.
NMBS 4189+4174 (3234) Vanaf de andere kant kwamen ook nog 2 MW41'en, ditmaal als IR-trein naar Antwerpen.
Goed getimed dus. Bovenleiding hoort bij een spoorsysteem, maar zijn best wel beeldverstorend voor een fotograaf. Vooral als er heel veel palen staan, zoals hier:
Ik heb nog een filmpje gevonden over de treinen op je foto's:
Op donderdag 20 februari 2014 21:37 schreef James1988 het volgende: Goed getimed dus. Bovenleiding hoort bij een spoorsysteem, maar zijn best wel beeldverstorend voor een fotograaf. Vooral als er heel veel palen staan, zoals hier:
Mol - Neerpelt - Hamont staat gepland om rond 2020 geëlektrificeerd te worden. Nu ga je dus Antwerpen - Mol dieselen onder de draad, en dan verder naar Neerpelt (- Hamont). Er zou enkel op maandag t/m vrijdag een extra trein komen die dan vanuit de richting Brussel richting Mol rijdt. Mogelijk een IC die splitst in Herentals, een deel naar Turnhout en een deel naar Mol. Maarja, daar zijn nog geen officiële dingen over gezegd door NMBS / Infrabel. Zoals al eerder gezegd, de draad hangt er al bijna geheel, maar het onderstation moet nog gebouwd worden (problemen met bouwvergunningen enzo)
Liever niet, het vierde spoorwegpakket bevat ook een aantal zeer goede punten over verdere standaardisatie (ERTMS) en het onderbrengen van meer bevoegdheden (bijvoorbeeld over materieeltoelating) bij het ERA.
Ik denk wel dat het stuk over "onderhands gunnen mag niet, alleen verplicht aanbesteden" verder wordt afgezwakt.
Liever niet, het vierde spoorwegpakket bevat ook een aantal zeer goede punten over verdere standaardisatie (ERTMS) en het onderbrengen van meer bevoegdheden (bijvoorbeeld over materieeltoelating) bij het ERA.
Ik denk wel dat het stuk over "onderhands gunnen mag niet, alleen verplicht aanbesteden" verder wordt afgezwakt.
Het is vooral treurig dat vanuit een soort 'overheid' standaardisatie moet worden aangedragen en niet uit de markt.
Het is vooral treurig dat vanuit een soort 'overheid' standaardisatie moet worden aangedragen en niet uit de markt.
Helemaal mee eens.
De markt wordt echter gedomineerd door staatsbedrijven of bedrijven die volledig in handen van de staat zijn, juist die partijen hebben geen belang bij standaardisatie omdat dit bedreigend is voor hun positie.
standaardisatie hoef je niet uit "de markt" te verwachten. In de hand gewerkt door de Heilige Koe die "Aanbesteding" heet worden marktpartijen gedwongen zich van elkaar te onderscheiden.
In zo'n klimaat gaan huilen om "standaarden" is een beetje als vragen of Obama en Kim Yong-Un samen willen gaan ganzeborden, omdat dat zo leuk staat op de foto. Behalve totaal onrealistisch, gewoon een beetje jammer
Het is vooral treurig dat vanuit een soort 'overheid' standaardisatie moet worden aangedragen en niet uit de markt.
De markt heeft in eerste instantie helemaal geen belang bij standaardisatie en standaarden vloeien over het algemeen voort uit 'die ene met het grootste marktaandeel's product'.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ook heel toepasselijk op Europa's spoor, want ik geloof nooit dat de Fransen of de Duitsers bezig zijn met het vervangen van hun nationale systemen door ETCS in het hele land. Alleen op de goederenassen die zijn gedefinieerd in het TEN-T-programma verwacht ik dat er ERTMS wordt weggelegd. Met flinke subsidie vanuit de EU.
Gisteren moest ik van Gouda naar Delft retour. Maar op de terugweg reden er geen treinen van Delft. Dus opgehaald vanuit Gouda en naar Gouda gereden. Dus slechts 'een enkeltje' gebruikt, maar een retour gekocht.
Vanochtend hetzelfde gezeik. Dus besloot een enkeltje te halen naar Delft. Kwam niet verder dan Rotterdam. Daar opgehaald om toch op tijd op m'n werk te komen. Dus eigenlijk maar weer de helft van m'n enkeltje gebruikt.
Besloot dus nu net geen kaartje te kopen van Rotterdam naar Gouda (was naar Rotterdam gebracht door collega).
Word ik gecontroleerd en leg uit dat ik bewust geen kaartje heb gehaald omdat zowel mijn retourkaartje als enkeltje niet volledig werden benut vanwege de slechte reisomstandigheden.
Ik vreesde natuurlijk een lange preek en gezeik over zwartrijden enzo...zegt de conducteur: 'mevrouw, u heeft helemaal gelijk', en loopt weer vriendelijk verder
Maar tegenwoordig heb je ook diensten met vijf of meer slagen Zwolle - Kampen achter elkaar
Ben ze nog niet tegengekomen. Wel eentje met 3 maal Utrecht - Woerden
Tegenwoordig is Zl - Kpn trouwens ook maar one-way voor de machinist. Dus machinist A rijdt van Zwolle naar Kampen en machinist B van Kampen naar Zwolle. Mooie maar wel dure oplossing voor de (te) krappe keertijd in Kampen.
Ben ze nog niet tegengekomen. Wel eentje met 3 maal Utrecht - Woerden
Tegenwoordig is Zl - Kpn trouwens ook maar one-way voor de machinist. Dus machinist A rijdt van Zwolle naar Kampen en machinist B van Kampen naar Zwolle. Mooie maar wel dure oplossing voor de (te) krappe keertijd in Kampen.
En die andere zit dan een half uur koffie te lurken in Kampen of zo?
Die blijft 'achterin' hangen op de terugweg, denk ik? Evt. met of zonder koffie.
---
Vanmiddag poosje (14:38 eerste melding, 15:08 voorbij) even geen treintjes tussen Gramsbergen en Coevorden, volgens Arriva ivm een sein- en wisselstoring, volgens de reisplanner een gestrande trein.
Wat bleek: loc 1835 kon te Coevorden 'zijn' goederenspoor niet op omdat loc 9903 daar nog stond. De onfortuinlijke 1835 kwam daardoor op een spoor zonder draad terecht en blokkeerde daarbij een wissel.
1 punt voor de reisplanner, een halve voor Arriva. Toeters.