abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136933619
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_136933658
quote:
14s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

brand los zou ik zeggen
Ik wil van Schiphol naar Rotterdam. Op de ns site staat dat ik moet reserveren, maar op de website van Thalys kan dat niet :? Hoe kan ik het juiste kaartje bemachtigen?

Het gaat om de thalys over een half uur.
pi_136933765
Heeft de ns geen loket op station rotjeknor?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136933784
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:36 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Ik wil van Schiphol naar Rotterdam. Op de ns site staat dat ik moet reserveren, maar op de website van Thalys kan dat niet :? Hoe kan ik het juiste kaartje bemachtigen?

Het gaat om de thalys over een half uur.
Ik wil dus van Schiphol naar Rotterdam. Ik denk niet dat je een kaartje achteraf mag kopen.
  donderdag 20 februari 2014 @ 16:41:58 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136933826
Is er een reden waarom je met de Thalys van Schiphol naar Rotterdam wilt? Zo'n boeiend stuk is het niet terwijl je de hoofdprijs betaalt voor een kaartje.
pi_136933984
Pak de Intercity Direct van 10 min later, veel goedkoper en bijna even snel.
pi_136933988
Blijkbaar mag je niet met Thalys voor binnenlands verkeer. Kan best hoor :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136934037
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:41 schreef James1988 het volgende:
Is er een reden waarom je met de Thalys van Schiphol naar Rotterdam wilt? Zo'n boeiend stuk is het niet terwijl je de hoofdprijs betaalt voor een kaartje.
Op ns.nl staat dat het allemaal even duur is.
pi_136934055
NS is gek.
  donderdag 20 februari 2014 @ 16:49:52 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136934162
Voor Thalys moet je reserveren en gelden aparte prijzen. Een enkeltje Amsterdam - Rotterdam met de Thalys kost iets van ¤ 21,- :s)
pi_136934183
Voor de geīnteresseerde, de defecte wissels:
Te Den Haag Centraal ; 61/63A en de sporen 1 & 2 zijn ook buiten dienst.
Te Rotterdam Centraal; 255B/257 en 243B/281.

Note: denk erom dat van een A of B wissel het broertje of zusje ook buiten dienst is. Dus te Den Haag is bijvoorbeeld 63B ook niet te gebruiken.

Te Rotterdam werkt alles weer overigens, na metingen vannacht die uitwezen dat er geen norm was overschreden.
Te Den Haag C zijn ook 1 & 2 weer in dienst, en blijft 61/63A buiten dienst, incl. spoor vier.

Bron: http://somda.nl/forum/14614/Opvallende+dingen+20+februari/

[ Bericht 11% gewijzigd door b2py op 20-02-2014 17:49:58 ]
pi_136934277
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Op ns.nl staat dat het allemaal even duur is.
Ja, daar staat zo veel :D _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136934512
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:50 schreef b2py het volgende:
Voor de geīnteresseerde, de defecte wissels:
Te Den Haag Centraal ; 61/63A en de sporen 1 & 2 zijn ook buiten dienst.
Te Rotterdam Centraal; 255B/257 en 243B/281.

Note: denk erom dat van een A of B wissel het broertje of zusje ook buiten dienst is. Dus te Den Haag is bijvoorbeeld 63B ook niet te gebruiken.

Te Rotterdam werkt alles weer overigens, na metingen vannacht die uitwezen dat er geen norm was overschreden.
Spoor 1 te Den Haag Centraal is IN dienst.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 februari 2014 @ 16:59:11 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_136934525
quote:
10s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:52 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, daar staat zo veel :D _O-
precies, alleen klopt het niet allemaal
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_136934565
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Spoor 1 te Den Haag Centraal is IN dienst.
Je bent me net voor. Spoor vier is buiten dienst inmiddels en 1 & 2 in dienst.
  donderdag 20 februari 2014 @ 17:03:52 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136934673
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:50 schreef b2py het volgende:
Voor de geīnteresseerde, de defecte wissels:
Te Den Haag Centraal ; 61/63A en de sporen 1 & 2 zijn ook buiten dienst.
Te Rotterdam Centraal; 255B/257 en 243B/281.

Note: denk erom dat van een A of B wissel het broertje of zusje ook buiten dienst is. Dus te Den Haag is bijvoorbeeld 63B ook niet te gebruiken.

Te Rotterdam werkt alles weer overigens, na metingen vannacht die uitwezen dat er geen norm was overschreden.
Ofwel, paniek en overlast voor niets omdat iemand een bril nodig heeft? Ja nee, daar heb ik echt begrip voor.
pi_136934737
quote:
2s.gif Op donderdag 20 februari 2014 11:18 schreef Maegrim het volgende:

[..]

Eerder die remhendel aanhalen :+
Zat je erin? :P
pi_136934847
klopt, 4 is uit dienst. Mijn IC naar Enschede vertrok (16:54=0) van 5.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136935382
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 17:05 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Zat je erin? :P
nee, ik ga niet zoveel met de trein, onbetrouwbare dingen
pi_136935558
Ik zit nu in de ic direct. De prijs op de ns site klopt ook niet :{

Wat een consternatie
pi_136936767
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:50 schreef b2py het volgende:

Te Rotterdam werkt alles weer overigens, na metingen vannacht die uitwezen dat er geen norm was overschreden.
Klopt. De ProRail-baas die mij dit vanmorgen in vertrouwen meldde, schaamde zich diep hiervoor. Een hoop reizigershinder die achteraf dus niet nodig was geweest.
pi_136936802
Debat over spoorchaos rond Den Haag en Rotterdam

Er komt in ieder geval een debat over.
  donderdag 20 februari 2014 @ 18:06:26 #23
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_136937063

Spoortkaart van de wereld.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_136937231
Zo, op Cuba ligt ook genoeg. Ook maar een keer gaan kijken dus.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 20 februari 2014 @ 18:18:26 #25
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_136937418
De Britse invloed in India is ook heel duidelijk :D
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  donderdag 20 februari 2014 @ 18:28:54 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136937732
Vanaf Den Haag Centraal rijden inmiddels extra treinen naar Den Haag HS.

Je zou er toch maar op moeten rijden, de hele tijd pendelen tussen die twee stations. :')
  donderdag 20 februari 2014 @ 18:30:53 #27
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_136937806
Jammer dat de doorloopkoppen allemaal dichtzitten, anders bouwde je daar gewoon een lange wandeltrein.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_136937851
Iedereen in Lijn 11 proppen. Kan best.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 20 februari 2014 @ 18:34:07 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136937906
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 18:32 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Iedereen in Lijn 11 proppen. Kan best.
Er rijdt genoeg Haags OV tussen HS en CS, maar toch handig dat ze treinen laten pendelen.

Betreft trouwens een SGM-drietje. Vertrekt om :28 uit CS, om :37 uit HS, enz.
pi_136938170
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 18:28 schreef James1988 het volgende:
Vanaf Den Haag Centraal rijden inmiddels extra treinen naar Den Haag HS.

Je zou er toch maar op moeten rijden, de hele tijd pendelen tussen die twee stations. :')
gaan trams zat.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136938205
quote:
6s.gif Op donderdag 20 februari 2014 18:30 schreef JDude het volgende:
Jammer dat de doorloopkoppen allemaal dichtzitten, anders bouwde je daar gewoon een lange wandeltrein.
En als de pont zo lang was als de breedte van de stroom, dan kon hij blijven liggen, zei me laatst een econoom.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136938245
HEEN EN WEER
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_136938327
Iemand enig idee hoeveel NS jaarlijks uitkeert aan GTBV?

Je wordt er niet rijk van ofzo maar uit principe vraag ik het altijd aan als ik vertraging heb gehad.
  donderdag 20 februari 2014 @ 18:49:25 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136938371
quote:
Ondanks dat treinen vaker vertraagd zijn, is het aantal claims bij vertraging afgenomen. In totaal kreeg het spoorbedrijf 458.886 claims wegens vertragingen. Die claims kostten NS 4,3 miljoen euro. In 2012 waren dat er nog 538.856. Toen bedroeg het totale compensatiebedrag 5 miljoen euro.
Via Treinreiziger.nl
pi_136938510
quote:
Tussen Den Haag en Utrecht zullen ook vrijdag de hele dag minder treinen rijden, niet vier maar twee per uur. Reizigers moeten daardoor rekening houden met vertragingen.
Mooi man. Om één defect wissel. Van woensdagmiddag af.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136938571
ik zag trouwens niemand werken aan welk wissel dan ook tussen Den Haag CS, HS en Voorburg. Er zal wel weer gewacht moeten worden op een tandwieltje uit Zweden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136938596
quote:
10s.gif Op donderdag 20 februari 2014 18:52 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mooi man. Om één defect wissel. Van woensdagmiddag af.
defecte
pi_136938603
quote:
14s.gif Op donderdag 20 februari 2014 18:54 schreef Dr_Flash het volgende:
ik zag trouwens niemand werken aan welk wissel dan ook tussen Den Haag CS, HS en Voorburg. Er zal wel weer gewacht moeten worden op een tandwieltje uit Zweden.
welke
pi_136938680
Wat jij wil joh. Ik vind het HET wissel. DE wissel is een waardepapier van vroegah. Maar waarschijnlijk mag het gewoon allebei. Net als bij affiche, pastille, mens, en topic. Poteeto potaato. Boeiend.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136938729
quote:
10s.gif Op donderdag 20 februari 2014 18:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat jij wil joh. Ik vind het HET wissel. DE wissel is een waardepapier van vroegah. Maar waarschijnlijk mag het gewoon allebei. Net als bij affiche, pastille, mens, en topic. Poteeto potaato. Boeiend.
Ik dacht ook dat het mocht maar http://www.vandale.nl/opz(...)lang=nn#.UwZCd_l5OfY hmm.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_136938830
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 18:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik dacht ook dat het mocht maar http://www.vandale.nl/opz(...)lang=nn#.UwZCd_l5OfY hmm.
Ik nodig iedereen die er jeuk aan heeft uit om me te komen straffen }> En anders koppedicht :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 20 februari 2014 @ 19:03:33 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136938876
Iemand nog een wagen van de Wuppertaler Schewebahn kopen, bijvoorbeeld voor in de achtertuin?
pi_136938945
'het wissel'... 'de wissel' is bij voetbalwedstrijden en schaatsers etc.

En het staat alleen maar in de van Dale omdat er genoeg mensen in Nederland zijn die het consequent verkeerd doen.
pi_136938951
Oh, wachtlijst. Laat dan maar zitten :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136938976
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 19:05 schreef Anno1982 het volgende:
'het wissel'... 'de wissel' is bij voetbalwedstrijden en schaatsers etc.

En het staat alleen maar in de van Dale omdat er genoeg mensen in Nederland zijn die het consequent verkeerd doen.
Dat heet "dynamiek van de taal" ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136939054
Teletekst:

Prorail morgen klaar met reparaties 121
Fles gisteren klaar met Prorail 122 :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136939117
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 19:03 schreef James1988 het volgende:
Iemand nog een wagen van de Wuppertaler Schewebahn kopen, bijvoorbeeld voor in de achtertuin?
Mwah, 22 ton... moet genoeg zijn om te voorkomen dat de parasol omvalt.
pi_136939233
quote:
10s.gif Op donderdag 20 februari 2014 18:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat jij wil joh. Ik vind het HET wissel. DE wissel is een waardepapier van vroegah. Maar waarschijnlijk mag het gewoon allebei. Net als bij affiche, pastille, mens, en topic. Poteeto potaato. Boeiend.
Onze Taal agrees:
onzetaal twitterde op vrijdag 07-12-2012 om 15:26:36 @CJFrederiks 'Het wissel' kan ook, al is het vooral vaktaal. reageer retweet
pi_136939460
Categorie 'als je maar lang genoeg zoekt vind je vanzelf iets dat je gelijk bewijst':

DE: Eisenbahnweiche (die ~) NL: wissel (de ~ (m)), spoorwegwissel (het ~)

http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/DE/NL/Weiche
pi_136939499
quote:
10s.gif Op donderdag 20 februari 2014 19:08 schreef Dr_Flash het volgende:
Teletekst:

Prorail morgen klaar met reparaties 121
Fles gisteren klaar met Prorail 122 :P
pi_136939529
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 19:17 schreef b2py het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
_O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 20 februari 2014 @ 19:18:28 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136939554
Mooi joh, reizigers opzadelen met een uur extra reistijd. De ICd uit Amsterdam kwam 3 minuten te laat binnen in Rotterdam, d'n Brusselaar was op tijd vertrokken. Om straks bijna 10 minuten stil te gaan staan in Roosendaal :{
pi_136939654
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 19:17 schreef b2py het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zei die helemaal niets over die bovenleiding? -O-
pi_136939660
Klopt trouwens niet b2py, ik moest wel een kwartier eerder van mn werk weg, om een kwartier in Den Haag HS stil te gaan staan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136939697
quote:
15s.gif Op donderdag 20 februari 2014 19:20 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Zei die helemaal niets over die bovenleiding? -O-
Als je er op let zitten er ZO veel van die aanelkaarknoopseltjes overal. Meestal zie je ook dat de draagkabels dan ook aan elkaar gecampingd zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136939738
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 19:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Klopt trouwens niet b2py, ik moest wel een kwartier eerder van mn werk weg, om een kwartier in Den Haag HS stil te gaan staan.
Hč verdorie, :P
pi_136939801
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 19:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Hč verdorie, :P
Nou behoorlijk ja. Als je om 15:50 station Delft Zuid oploopt en je bent om 16:54 wel 9 km opgeschoten ;( (wat volgens sporenplan trouwens ruim meer dan 10 km is, maar okee)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136939849
quote:
14s.gif Op donderdag 20 februari 2014 19:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou behoorlijk ja. Als je om 15:50 station Delft Zuid oploopt en je bent om 16:54 wel 9 km opgeschoten ;( (wat volgens sporenplan trouwens ruim meer dan 10 km is, maar okee)
Maar dat was vanmiddag toch? Niet gisteren? :P
Laat maar, ik dacht dat ik specifiek gisteren in de omschrijving had gezet.
pi_136939948
Ik ben elke dag wel klaar met Prorail eigenlijk :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136940553
Ah, er bestaat ook nog zoiets als vriendelijke conducteurs.

Gisteren moest ik van Gouda naar Delft retour. Maar op de terugweg reden er geen treinen van Delft. Dus opgehaald vanuit Gouda en naar Gouda gereden.
Dus slechts 'een enkeltje' gebruikt, maar een retour gekocht.

Vanochtend hetzelfde gezeik. Dus besloot een enkeltje te halen naar Delft. Kwam niet verder dan Rotterdam. Daar opgehaald om toch op tijd op m'n werk te komen. Dus eigenlijk maar weer de helft van m'n enkeltje gebruikt.

Besloot dus nu net geen kaartje te kopen van Rotterdam naar Gouda (was naar Rotterdam gebracht door collega).

Word ik gecontroleerd en leg uit dat ik bewust geen kaartje heb gehaald omdat zowel mijn retourkaartje als enkeltje niet volledig werden benut vanwege de slechte reisomstandigheden.

Ik vreesde natuurlijk een lange preek en gezeik over zwartrijden enzo...zegt de conducteur: 'mevrouw, u heeft helemaal gelijk', en loopt weer vriendelijk verder :)

Hulde aan deze uiterst sympathieke conducteur _O_
I feel kinda Locrian today
  donderdag 20 februari 2014 @ 19:52:24 #61
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_136941174

quote:
Cargo Train Derails in New Milford

Authorities are investigating after a cargo train derailed along the Housatonic River in New Milford around noon on Wednesday.

Police said the train’s front engine came off the tracks and traveled 10 feet to the right before coming to a halt.

No passengers and no hazardous materials were on board the train, which is owned by the Housatonic Valley Railroad Company and was traveling southbound through New Milford.

No employees were injured during the derailment, according to police.

The train did not reach the roadway, but New Milford police are on scene to direct traffic while railroad officials investigate.

No road closures are currently in effect, but police said the intersection of Housatonic Avenue and Boardman Road could close later on.
  donderdag 20 februari 2014 @ 19:57:57 #62
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_136941477
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 18:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik dacht ook dat het mocht maar http://www.vandale.nl/opz(...)lang=nn#.UwZCd_l5OfY hmm.
Het wissel is jargon. De wissel is voor newbies.
pi_136941829
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 19:57 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het wissel is jargon. De wissel is voor newbies.
En voor bontkraagjes. Die ook "die meisje" zeggen. Het gaat allemaal om tongen die goed moeten liggen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136941890
Zouden ze bij het spoor die tunnel wel eens moeten smeren?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 20 februari 2014 @ 20:08:31 #65
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_136941949
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 20:07 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Zouden ze bij het spoor die tunnel wel eens moeten smeren?
Ik ken wel een vrouw die specialist is in "wheel flange lubrication".
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_136941981
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 20:07 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Zouden ze bij het spoor die tunnel wel eens moeten smeren?
Tientallen proefritten die zwarte buis in, is toch wel het minste. Rounded top first.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136942599
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 17:58 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Klopt. De ProRail-baas die mij dit vanmorgen in vertrouwen meldde, schaamde zich diep hiervoor. Een hoop reizigershinder die achteraf dus niet nodig was geweest.
Eigenlijk is dat natuurlijk per definitie zo. :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 20 februari 2014 @ 20:24:49 #68
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136942702
quote:
14s.gif Op donderdag 20 februari 2014 20:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tientallen proefritten die zwarte buis in, is toch wel het minste. Rounded top first.
Een goed functionerend beveiligingssysteem is daarvoor wel essentieel, anders zijn er dure en onhandige herstelwerkzaamheden nodig.
pi_136943008
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2014 20:24 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een goed functionerend beveiligingssysteem is daarvoor wel essentieel, anders zijn er dure en onhandige herstelwerkzaamheden nodig.
Prorail kan wel overweg met vingerverf, zeepsop en breinaalden hoor ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 februari 2014 @ 20:33:34 #70
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_136943155
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 20:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Prorail kan wel overweg met vingerverf, zeepsop en breinaalden hoor ^O^
Daar zitten weer allerlei haken en ogen aan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_136943463
quote:
10s.gif Op donderdag 20 februari 2014 18:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat jij wil joh. Ik vind het HET wissel. DE wissel is een waardepapier van vroegah. Maar waarschijnlijk mag het gewoon allebei. Net als bij affiche, pastille, mens, en topic. Poteeto potaato. Boeiend.
Wat jij vindt is niet relevant. En het mag niet allebei. Groet.
  donderdag 20 februari 2014 @ 21:17:53 #72
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_136945564
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 18:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik dacht ook dat het mocht maar http://www.vandale.nl/opz(...)lang=nn#.UwZCd_l5OfY hmm.
De gratis versie is onvolledig. In de Dikke Van Dale staat het wel goed, In het groene boekje ook:
quote:
wissel1 [wisˇsel] (spoorwegwissel), de[m.] en het, wissels [wisˇsels], wisseltje [wisˇselˇtje]

wissel2 [wisˇsel] (andere betekenissen), de[m.], wissels [wisˇsels], wisseltje [wisˇselˇtje]
HET is dus niet uitwisselbaar maar echt spoorwegtaal.
  donderdag 20 februari 2014 @ 21:31:43 #73
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_136946511
9 juni 2013 tussen Olen en Geel, België, toen ik niet een week later hierheen had moeten gaan, want op 10 juni 2013 werd op dit stuk gestart met de bovenleidingswerkzaamheden.

NMBS 4194 + 4108
Op de heerlijke zomerse 9 juni 2013 passeerden tussen Olen en Geel de 4194 + 4108 als IR-trein naar Neerpelt.


NMBS 4189+4174 (3234)
Vanaf de andere kant kwamen ook nog 2 MW41'en, ditmaal als IR-trein naar Antwerpen.
  donderdag 20 februari 2014 @ 21:37:41 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136946978
Goed getimed dus. Bovenleiding hoort bij een spoorsysteem, maar zijn best wel beeldverstorend voor een fotograaf. Vooral als er heel veel palen staan, zoals hier:



Ik heb nog een filmpje gevonden over de treinen op je foto's:

pi_136947450
quote:
9s.gif Op donderdag 20 februari 2014 20:39 schreef Travel. het volgende:

[..]

Wat jij vindt is niet relevant. En het mag niet allebei. Groet.
10.gif
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 20 februari 2014 @ 21:45:00 #76
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_136947626
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 21:37 schreef James1988 het volgende:
Goed getimed dus. Bovenleiding hoort bij een spoorsysteem, maar zijn best wel beeldverstorend voor een fotograaf. Vooral als er heel veel palen staan, zoals hier:

[ afbeelding ]

Ik heb nog een filmpje gevonden over de treinen op je foto's:

Mol - Neerpelt - Hamont staat gepland om rond 2020 geëlektrificeerd te worden. Nu ga je dus Antwerpen - Mol dieselen onder de draad, en dan verder naar Neerpelt (- Hamont).
Er zou enkel op maandag t/m vrijdag een extra trein komen die dan vanuit de richting Brussel richting Mol rijdt. Mogelijk een IC die splitst in Herentals, een deel naar Turnhout en een deel naar Mol.
Maarja, daar zijn nog geen officiële dingen over gezegd door NMBS / Infrabel.
Zoals al eerder gezegd, de draad hangt er al bijna geheel, maar het onderstation moet nog gebouwd worden (problemen met bouwvergunningen enzo)
pi_136947776
quote:
9s.gif Op donderdag 20 februari 2014 20:39 schreef Travel. het volgende:

[..]

Wat jij vindt is niet relevant. En het mag niet allebei. Groet.
DENK AAN JE BLOEDDRUK JONGE!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 20 februari 2014 @ 22:11:38 #78
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136949951
Korte update over het vierde spoorwegpakket:

MH_ExDir_EIM twitterde op donderdag 20-02-2014 om 21:28:36 Interesting news on the 4th RP: so far it is still complete and will be due for voting on 26th February. Let s see what remains from it ... reageer retweet
pi_136950006
Geef me een leuk verjaardagcadeau & stem tegen! w/
  donderdag 20 februari 2014 @ 22:17:12 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136950447
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:12 schreef b2py het volgende:
Geef me een leuk verjaardagcadeau & stem tegen! w/
Liever niet, het vierde spoorwegpakket bevat ook een aantal zeer goede punten over verdere standaardisatie (ERTMS) en het onderbrengen van meer bevoegdheden (bijvoorbeeld over materieeltoelating) bij het ERA.

Ik denk wel dat het stuk over "onderhands gunnen mag niet, alleen verplicht aanbesteden" verder wordt afgezwakt.
pi_136950528
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

Liever niet, het vierde spoorwegpakket bevat ook een aantal zeer goede punten over verdere standaardisatie (ERTMS) en het onderbrengen van meer bevoegdheden (bijvoorbeeld over materieeltoelating) bij het ERA.

Ik denk wel dat het stuk over "onderhands gunnen mag niet, alleen verplicht aanbesteden" verder wordt afgezwakt.
Het is vooral treurig dat vanuit een soort 'overheid' standaardisatie moet worden aangedragen en niet uit de markt.
  donderdag 20 februari 2014 @ 22:19:38 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136950683
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:18 schreef b2py het volgende:

[..]

Het is vooral treurig dat vanuit een soort 'overheid' standaardisatie moet worden aangedragen en niet uit de markt.
Helemaal mee eens.

De markt wordt echter gedomineerd door staatsbedrijven of bedrijven die volledig in handen van de staat zijn, juist die partijen hebben geen belang bij standaardisatie omdat dit bedreigend is voor hun positie.
pi_136950919
standaardisatie hoef je niet uit "de markt" te verwachten. In de hand gewerkt door de Heilige Koe die "Aanbesteding" heet worden marktpartijen gedwongen zich van elkaar te onderscheiden.

In zo'n klimaat gaan huilen om "standaarden" is een beetje als vragen of Obama en Kim Yong-Un samen willen gaan ganzeborden, omdat dat zo leuk staat op de foto. Behalve totaal onrealistisch, gewoon een beetje jammer :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136950961
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:18 schreef b2py het volgende:

[..]

Het is vooral treurig dat vanuit een soort 'overheid' standaardisatie moet worden aangedragen en niet uit de markt.
De markt heeft in eerste instantie helemaal geen belang bij standaardisatie en standaarden vloeien over het algemeen voort uit 'die ene met het grootste marktaandeel's product'.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 20 februari 2014 @ 22:25:09 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136951178
Verplichte XKCD bij dit onderwerp:



Ook heel toepasselijk op Europa's spoor, want ik geloof nooit dat de Fransen of de Duitsers bezig zijn met het vervangen van hun nationale systemen door ETCS in het hele land. Alleen op de goederenassen die zijn gedefinieerd in het TEN-T-programma verwacht ik dat er ERTMS wordt weggelegd. Met flinke subsidie vanuit de EU.
pi_136951254
oh hai :W Zijn we het weer eens? O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136951405
ik kan dat plaatje niet lezen :'( Kan iemand het vertalen? :(

Ik vind dat dit niet mag :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136951933
Krijg de tering, jochie.
pi_136952384
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 18:28 schreef James1988 het volgende:
Vanaf Den Haag Centraal rijden inmiddels extra treinen naar Den Haag HS.

Je zou er toch maar op moeten rijden, de hele tijd pendelen tussen die twee stations. :')
Een dagje 'in de schoenen van de trambestuurder' :P
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 februari 2014 @ 22:42:55 #90
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_136952607
Houten - Houten Castellum :P

Maar tegenwoordig heb je ook diensten met vijf of meer slagen Zwolle - Kampen achter elkaar
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_136952703
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:35 schreef b2py het volgende:
Krijg de tering, jochie.
Je piemeltje zou er meer van groeien als ik een aantekening in mijn personeelsdossier zou krijgen, he? :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136952782
quote:
14s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:42 schreef Peterselieman het volgende:
Houten - Houten Castellum :P

Maar tegenwoordig heb je ook diensten met vijf of meer slagen Zwolle - Kampen achter elkaar
Dat is in elk geval een LIJNvormig landschapselement. Een gedeeld tariefPUNT is dat niet :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136952790
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2014 19:39 schreef starla het volgende:
Ah, er bestaat ook nog zoiets als vriendelijke conducteurs.

Gisteren moest ik van Gouda naar Delft retour. Maar op de terugweg reden er geen treinen van Delft. Dus opgehaald vanuit Gouda en naar Gouda gereden.
Dus slechts 'een enkeltje' gebruikt, maar een retour gekocht.

Vanochtend hetzelfde gezeik. Dus besloot een enkeltje te halen naar Delft. Kwam niet verder dan Rotterdam. Daar opgehaald om toch op tijd op m'n werk te komen. Dus eigenlijk maar weer de helft van m'n enkeltje gebruikt.

Besloot dus nu net geen kaartje te kopen van Rotterdam naar Gouda (was naar Rotterdam gebracht door collega).

Word ik gecontroleerd en leg uit dat ik bewust geen kaartje heb gehaald omdat zowel mijn retourkaartje als enkeltje niet volledig werden benut vanwege de slechte reisomstandigheden.

Ik vreesde natuurlijk een lange preek en gezeik over zwartrijden enzo...zegt de conducteur: 'mevrouw, u heeft helemaal gelijk', en loopt weer vriendelijk verder :)

Hulde aan deze uiterst sympathieke conducteur _O_
Tof. :)
pi_136952862
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:45 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Tof. :)
Zeker. Fluiten in de geest van de wedstrijd. Dat zouden meer mensen moeten doen ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136952876
quote:
14s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:42 schreef Peterselieman het volgende:
Houten - Houten Castellum :P

Maar tegenwoordig heb je ook diensten met vijf of meer slagen Zwolle - Kampen achter elkaar
Ben ze nog niet tegengekomen. Wel eentje met 3 maal Utrecht - Woerden :')

Tegenwoordig is Zl - Kpn trouwens ook maar one-way voor de machinist. Dus machinist A rijdt van Zwolle naar Kampen en machinist B van Kampen naar Zwolle. Mooie maar wel dure oplossing voor de (te) krappe keertijd in Kampen.
pi_136952988
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:46 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ben ze nog niet tegengekomen. Wel eentje met 3 maal Utrecht - Woerden :')

Tegenwoordig is Zl - Kpn trouwens ook maar one-way voor de machinist. Dus machinist A rijdt van Zwolle naar Kampen en machinist B van Kampen naar Zwolle. Mooie maar wel dure oplossing voor de (te) krappe keertijd in Kampen.
En die andere zit dan een half uur koffie te lurken in Kampen of zo? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_136953045
quote:
5s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En die andere zit dan een half uur koffie te lurken in Kampen of zo? :?
Nee die gaat gewoon mee terug passagieren :P
  donderdag 20 februari 2014 @ 22:48:43 #98
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_136953055
quote:
5s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En die andere zit dan een half uur koffie te lurken in Kampen of zo? :?
Die hosselt chickies in de plaatselijke discotheek ofzo. :+
pi_136953078
Die blijft 'achterin' hangen op de terugweg, denk ik? Evt. met of zonder koffie. ;)

---

Vanmiddag poosje (14:38 eerste melding, 15:08 voorbij) even geen treintjes tussen Gramsbergen en Coevorden, volgens Arriva ivm een sein- en wisselstoring, volgens de reisplanner een gestrande trein.

Wat bleek: loc 1835 kon te Coevorden 'zijn' goederenspoor niet op omdat loc 9903 daar nog stond. De onfortuinlijke 1835 kwam daardoor op een spoor zonder draad terecht en blokkeerde daarbij een wissel.

1 punt voor de reisplanner, een halve voor Arriva. Toeters.
Hooray for beer.
pi_136953171
quote:
14s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:42 schreef Peterselieman het volgende:

Maar tegenwoordig heb je ook diensten met vijf of meer slagen Zwolle - Kampen achter elkaar
Toch eentje gevonden voor Zwolse machinisten:



damn _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')