quote:Kramer: 'Al dagenlang last van mijn rug'
Gepubliceerd: 18 februari 2014 17:18 | Laatst gewijzigd: 18 februari 2014 19:07
Sven Kramer had al dagenlang last van een terugkerende blessure in zijn onderrug. Dat gaf hij aan nadat hij dinsdag naast de gouden medaille greep op de olympische tien kilometer in Sotsji.
Kramer kon in de slotrit niet tippen aan de toptijd die Jorrit Bergsma eerder neerzette en pakte 'slechts' zilver.
"Ik had het verlies wel een beetje zien aankomen, zei de kopman van TVM. "Ik had te veel last van pijntjes. De eerste anderhalve week hier ging het goed, maar de laatste dagen kwam er pijn in mijn rug en linkerbeen."
"Die blessure heb ik al mijn hele carrière. Die komt telkens weer omhoog, vaak als het niet uitmaakt. Maar dit plan je niet. Deze wedstrijd had ik het allerliefst willen winnen. Dit is een harde klap."
Met de uitleg over zijn rugklachten wilde Kramer niet de overwinning van Bergsma van zijn glans ontdoen, benadrukte hij. "Het is absoluut geen excuus. En het doet niets af aan de prestatie van Jorrit. Hij rijdt hier een wereldrecord voor laaglandbanen."
quote:'Kramer neemt heel veel middelen voor zijn rug'
Sven Kramer slikt volgens oud-schaatser Beorn Nijenhuis al jaren pijnstillers om zo min mogelijk last te hebben van zijn rug.
"Sven neemt al jaren heel veel middelen tegen deze blessure. Of het nou pijnstillers zijn of cortisol. Hij doet er alles aan", zegt Nijenhuis in het programma NUtalk - Winterspelen.
Kramer moest dinsdag onverwacht het goud op de olympische tien kilometer in Sotsji aan Jorrit Bergsma laten. Na afloop vertelde hij dat hij het verlies een beetje had zien aankomen omdat hij last had van zijn onderrug.
Volgens Nijenhuis was dat geen smoes van Kramer om een excuus te hebben voor zijn onverwachte tweede plaats. "Veel mensen vragen zich af of het een goede keuze was van Sven om te zeggen dat hij last heeft van zijn rug."
"Maar ik heb heel lang met hem geschaatst. Hij heeft er echt last van."
Flauwvallen
De inmiddels 29-jarige Nijenhuis was tot 2009 ploeggenoot van Kramer bij TVM. Kramer had in die tijd al last van zijn rug.
"Ik weet nog dat Sven een keer na een training zijn schaatsbeschermers wilde onder doen. Hij leunde daarom op mij, maar ineens lag hij op de grond."
"Sven was flauwgevallen door een neurofysiologische reactie in zijn zenuwstelsel. Dat geeft aan hoe serieus deze blessure altijd is geweest."
quote:De Jong laakt houding Kramer bij huldiging
Bob de Jong was dinsdagavond duidelijk niet te spreken over de houding van Sven Kramer tijdens de huldiging in het Holland Heineken House.
ANP
Bergsma, Kramer en De Jong gehuldigd in HHH Fotoserie Video
Winnaar Jorrit Bergsma, nummer twee Kramer en nummer drie De Jong werden na de tien kilometer gehuldigd in Sotsji. De TVM-rijder, die vooraf topfavoriet was, stond met een lang gezicht op het podium.
"Jorrit draait zo'n waanzinnige rit en daar komt hij niet aan. Dat is dan zo. Misschien ben ik daar iets makkelijker in, maar hij wil een bedroefde sfeer neerleggen en dat doet pijn", foeterde De Jong.
"Ik vind het onnodig. Ik heb meer het idee van: waarom ben je hier nog? Het kwam op mij meer over als een verplichting. Zo van: ik moet hier zijn, dus dan sta ik maar op het podium."
Bekijk de beelden van de huldiging:
Enthousiast
Kramer baalde bij de huldiging duidelijk nog van het mislopen van goud. "Hier heb ik eigenlijk acht jaar naar toe geleefd en alles voor opzij gezet."
Bergsma kon zijn geluk uiteraard niet op. "Iedereen is zo enthousiast, ik ben gewoon heel blij." De teamgenoot van De Jong reed een ijzersterke tijd van 12.44,45 en zag zijn grootste rivaal daar niet meer onder komen.
Kramer liep vier jaar geleden in Vancouver al de titel op de langste afstand mis doordat zijn coach Gerard Kemkers hem de verkeerde baan instuurde,
Zat ik ook al aan te denkenquote:Op woensdag 19 februari 2014 12:20 schreef roos85 het volgende:
Anema en Kramer hebben een goede band, ben benieuwd of Sven de overstap naar de ploeg van Anema gaat maken.
quote:Anema: 'Tijdperk Sven was al voorbij'
Gepubliceerd: 18 februari 2014 17:41 | Laatst gewijzigd: 18 februari 2014 18:25
Jillert Anema roept al vier jaar dat zijn marathonschaatsers in staat zijn Sven Kramer te verslaan. Ook op de Spelen. Dinsdag haalde de flamboyante Friese coach in Sotsji zijn gelijk door de winst van Jorrit Bergsma op de tien kilometer.
"Dit was een volkomen verwachte uitslag", was de eerste reactie van de coach die juichend de catacomben van de Adler Arena betrad.
"Aan schaatsen zitten bepaalde voorwaarden, sommige dingen kunnen niet harder. We hadden het idee dat dit kon, dat Jorrit 12.45 of sneller kon, en dat Sven daar niet meer onder zou kunnen komen."
Toch bekende Anema dat hij met spanning naar de laatste rit met Kramer had zitten kijken. "We dachten vorig jaar ook al dat Sven niet meer aan ons zou kunnen komen, maar ineens stond hij er weer en reed hij een baanrecord in Thialf (bij het OKT in december, red.). Hij is een fenomeen, de beste aller tijden. Het had gekund."
Dat Kramer onverslaanbaar zou zijn, sprak Anema echter met klem tegen. "Het 'tijdperk Sven' is allang voorbij. De afgelopen drie jaar hebben wij maar twee keer van hem verloren", doelde de coach op de afgelopen NK afstanden en het OKT. "Maar wij hadden ons dan ook alleen op deze wedstrijd gericht."
Fout
Het olympische toernooi van Bergsma begon echter slecht met een tegenvallende prestatie op de vijf kilometer. De Fries werd derde op die afstand. "Dat was mijn fout", gaf Anema toe. "Maar daar stond wel een hele goede winnaar."
Tussen Anema en Kramer, de winnaar van de vijf kilometer, bestaat al jaren een goede band. De uitgesproken Friese coach, in het dagelijks leven fysiotherapeut, was nauw betrokken bij het herstel van Kramer nadat hij door een blessure lange tijd aan de kant stond. De TVM-kopman miste het hele seizoen 2010/2011.
"De afgelopen maanden is het contact wel minder geweest", doelde Anema op de aanloop naar de Spelen, "Vooropgesteld, ik vind het niet erg dat hij nu zilver heeft, maar ja, ik sta wel met een ambivalent gevoel nu Sven na die lange weg na Vancouver niet gewonnen heeft."
Respect
Anema ontkende stellig dat het contact tussen de coach en de schaatser mogelijk minder was geworden om psychologisch voordeel te boeken. "Ik heb veel te veel respect voor Sven om hem op die manier te 'prikkelen'. Dat zou hij ook niet richting mij doen."
Naast het goud voor Bergsma mocht Anema ook het brons voor Bob de Jong verwelkomen. "Het was een vechtrit van Bob, hij kwam niet in het goede gevoel. Maar fantastisch dat hij alsnog het brons weet te pakken."
Als Kramer naar Anema gaat, dan zijn er genoeg sponsors die daar willen instappen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 12:21 schreef franklop het volgende:
Moet hij eerst wel een sponsor hebben, evenals het team van Kramer..
Anema.quote:Op woensdag 19 februari 2014 12:20 schreef roos85 het volgende:
Anema en Kramer hebben een goede band, ben benieuwd of Sven de overstap naar de ploeg van Anema gaat maken.
Wat ik niet begrijp is waarom Sven per se naar dat Holland Heineke House moest, had die jongen lekker in het hotel gelaten of eventueel alleen even aan tafel bij de NOS.quote:Op woensdag 19 februari 2014 12:36 schreef TheVulture het volgende:
Dat uitgerekend Bob de Jong Sven verwijt dat hij ingetogen op het podium stond voor de huldiging
quote:Op woensdag 19 februari 2014 13:03 schreef Falco het volgende:
Dat hele HHH is toch ook de verdebilisering ten top.
Dat sowieso. Sven keek gisteren in het HHH ook alsof hij zich dit voor het eerst besefte.quote:Op woensdag 19 februari 2014 13:03 schreef Falco het volgende:
Dat hele HHH is toch ook de verdebilisering ten top.
Anema was Sven's fysio in dat jaar dat hij niet schaatste , en Anema is coach geweest bij tvm (voor sven's tijd)quote:Op woensdag 19 februari 2014 12:36 schreef TheVulture het volgende:
Dat uitgerekend Bob de Jong Sven verwijt dat hij ingetogen op het podium stond voor de huldiging
Wist niet dat Anema en Sven zo'n goede band hadden eigenlijk... ik blijf het een lul met vingers vinden die man
Ik ookquote:Op woensdag 19 februari 2014 14:03 schreef MaLo het volgende:
Vind het wel sneu voor Jorrit dat hij zoveel vragen over Sven moet beantwoorden
Bob de Jong is de meest on-emphatische sporter die er bestaat. Wat een enorme egoïstische eikel is het toch.quote:Op woensdag 19 februari 2014 12:36 schreef TheVulture het volgende:
Maar hij heeft wel vier medaillesquote:Op woensdag 19 februari 2014 14:08 schreef golfer het volgende:
[..]
Bob de Jong is de meest on-emphatische sporter die er bestaat. Wat een enorme egoïstische eikel is het toch.
Een van de meest treurige posts die ik ooit heb gelezen, alleen tong kan dit overtreffen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 14:08 schreef golfer het volgende:
[..]
Bob de Jong is de meest on-emphatische sporter die er bestaat. Wat een enorme egoïstische eikel is het toch.
Maar als het zo verwacht was he, waarom liep Anema dan als een dronken idiote clown over het terrein te juichen daar? Als ik winst zou verwachten, zou ik ietsje minder hysterisch zijn denk ikquote:Op woensdag 19 februari 2014 12:22 schreef roos85 het volgende:
Nog een artikel waarin Anema respectvol over Kramer praat:
[..]
Dat was meer omdat hij al 4 jaar wachtte op de dag van gister, iedereen dacht dat hij zou winnen. Dan is het wel logisch dat er camera's op hem staan vind ikquote:Op woensdag 19 februari 2014 15:02 schreef Brillendoosje het volgende:
Pff, die Duitse media ja. Nederland moet en zal falen want ja we zijn zo goed nu he:') Dus falende Sven moet even overduidelijk in beeld.
Stomme Duitser die Bob ook niet even voor liet trouwens, sportief hoor.
De regel is dat de schaatser die ingehaald wordt gewoon zijn baan moet houden en de snellere schaatser er gewoon omheen moet rijden. Zei Bob de Jong vanochtend nog op 538quote:Op woensdag 19 februari 2014 15:02 schreef Brillendoosje het volgende:
Stomme Duitser die Bob ook niet even voor liet trouwens, sportief hoor.
Anema is Anama ofzoquote:Op woensdag 19 februari 2014 15:06 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar als het zo verwacht was he, waarom liep Anema dan als een dronken idiote clown over het terrein te juichen daar? Als ik winst zou verwachten, zou ik ietsje minder hysterisch zijn denk ik
Dat is niet het gedrag van Kramer, maar dat van de media.quote:Op woensdag 19 februari 2014 15:32 schreef Versegeren het volgende:
Ik vind het wel jammer dat het goud van Bergsma nu totaal ondersneeuwt vanwege het gedrag van Kramer.
Idd, Kramer is een sportman en leeft al 4 jaar naar deze rit toe. Hij mag best chaggie zijn over zijn prestatie en dat die een blessure krijgt voor de 10km. Dat heel zuur Nederland dat niet vind kunnen en de media daar lekker op inhakt is niet de schuld van Kramerquote:Op woensdag 19 februari 2014 15:56 schreef roos85 het volgende:
[..]
Dat is niet het gedrag van Kramer, maar dat van de media.
Dit dus... het gaat al 24 uur over de nederlaag van Sven bij de NOS, niet over de winst van Jorritquote:Op woensdag 19 februari 2014 15:56 schreef roos85 het volgende:
[..]
Dat is niet het gedrag van Kramer, maar dat van de media.
Echt schandalig vind ik datquote:Op woensdag 19 februari 2014 16:03 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dit dus... het gaat al 24 uur over de nederlaag van Sven bij de NOS, niet over de winst van Jorrit
kwart voor zes.quote:Op woensdag 19 februari 2014 16:28 schreef superworm het volgende:
Hoe laat is de medailleceremonie vanavond?
twitter:michielmoerdijk twitterde op woensdag 19-02-2014 om 18:38:32Die rugklachten van @SvenKramer86 komen dus door val van kinderschommel (cc @DonaldDuckNL) #goofymomentje http://t.co/0yfuXV1guH reageer retweet
quote:Op woensdag 19 februari 2014 19:21 schreef M90 het volgende:
Interview Kramer na de uitreiking:
"Het lijkt me logisch dat ik niet als een polonaise het HHH in loop na een zilveren medaille waar je voor goud gaat en degene die dat niet snappen, snappen niet wat de intentie van topsport is en dat zal zo zijn voor alle atleten die met de absolute wil om te winnen aan de start staan"
edit: was ook al ergens anders geplaatst zie ik![]()
Romme was in het pre-Olympische seizoen toen nog wel buitenaards kan ik me herinneren.quote:Op woensdag 19 februari 2014 19:17 schreef Leatherface het volgende:
Ik vind het toch opvallend dat er niemand in slaagt om zijn olympische titel op de 10 km te prolongeren.
Toen Romme in Nagano van een andere planeet kwam, dachten we dat-ie dat in Salt Lake City dunnetjes over zou doen. Maar toen hadden we Uytdehaage die daar barrières slechtte, maar zich vier jaar later niet eens plaatste.
In Turijn was het nu of nooit voor Bob de Jong, omdat duidelijk was dat met Sven Kramer een nieuwe grootheid eraan kwam. Maar Kramer wist nooit de Olympische 10.000 naar zijn hand te zetten. De hamvraag is nu: flikt Bergsma het over vier jaar weer?
Namen als Schenk, Koss en Heiden heb ik niet meegenomen in dit overzichtje. Schaatscarrières duurden door het gebrek aan commercie toen sowieso korter.
Maar in SLC ineens niet meer.quote:Op woensdag 19 februari 2014 19:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Romme was in het pre-Olympische seizoen toen nog wel buitenaards kan ik me herinneren.
Ik lees net op het AD dat zowel Bergsma als De Jong vonden dat Kramer de sfeer verpeste, maar dan hebben ze het dus inderdaad niet begrepen... en waarom focussen ze zich niet gewoon op zichzelf... als ik daar een feestje te vieren heb zal het me echt aan mijn reet roesten dat er iemand naast me staat die er begrijpelijkerwijs geen zin in heeft omdat je net van hem hebt gewonnenquote:Op woensdag 19 februari 2014 19:21 schreef M90 het volgende:
Interview Kramer na de uitreiking:
"Het lijkt me logisch dat ik niet als een polonaise het HHH in loop na een zilveren medaille waar je voor goud gaat en degene die dat niet snappen, snappen niet wat de intentie van topsport is en dat zal zo zijn voor alle atleten die met de absolute wil om te winnen aan de start staan"
edit: was ook al ergens anders geplaatst zie ik![]()
De staf wist het ook. En als je dat dan van te voren verteld aan de pers, dan begint iedereen er over te zeiken. Ik kan begrijpen dat iedereen zijn mond er over hield om de druk nog niet hoger te laten worden dan het al was.quote:Op woensdag 19 februari 2014 23:09 schreef Pleun2011 het volgende:
Als Kramer echt last van zijn rug had gehad, dan lijkt het me logisch als hij dat voor de race al had aangegeven.. ik geloof er niet veel van eerlijk gezegd.
Dan wordt de druk juist minder want de verwachtingen zijn dan lager.quote:Op woensdag 19 februari 2014 23:16 schreef hole1988 het volgende:
[..]
De staf wist het ook. En als je dat dan van te voren verteld aan de pers, dan begint iedereen er over te zeiken. Ik kan begrijpen dat iedereen zijn mond er over hield om de druk nog niet hoger te laten worden dan het al was.
Dan had Peter Heerschop maar niet van die good feel vragen moeten stellen. En Sven draait er niet om heen en geeft gewoon eerlijk antwoord.quote:Op woensdag 19 februari 2014 22:57 schreef marcodej het volgende:
Er bestaat nogal een verschil tussen als een strontchagrijn op het podium staan en de polonaise lopen. Gewoon normaal doen was blijkbaar al lastig.
Nee, wat ik associaal vind is dat iemand daar men een uitgestreken smoel gaat staan terwijl mensen tijd en moeite nemen je toch toe te juichen voor de medaille die je toch hebt behaalt. Daarbij behaalt een collega van je wel goud en dan ga jij ongeacht je eigen verlies doelbewust daar zo staan en vervolgens zijn feestje bederven? Tiefstraal dan op Kramer want dan laat je zien dat je een egoistische droplol eerste klas bent die het adagium gebruikt."Als ik geen plezier heb,heeft niemand plezier. "quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:43 schreef TheVulture het volgende:
Ik lees net op het AD dat zowel Bergsma als De Jong vonden dat Kramer de sfeer verpeste, maar dan hebben ze het dus inderdaad niet begrepen... en waarom focussen ze zich niet gewoon op zichzelf... als ik daar een feestje te vieren heb zal het me echt aan mijn reet roesten dat er iemand naast me staat die er begrijpelijkerwijs geen zin in heeft omdat je net van hem hebt gewonnen
Ze moeten wat mij betreft dat HHH niet verplicht stellen. Als je niet wilt, kom je gewoon niet. Vooral niet met tegenzin daar heengaan, zou ik zeggen.quote:Op donderdag 20 februari 2014 11:18 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Nee, wat ik associaal vind is dat iemand daar men een uitgestreken smoel gaat staan terwijl mensen tijd en moeite nemen je toch toe te juichen voor de medaille die je toch hebt behaalt. Daarbij behaalt een collega van je wel goud en dan ga jij ongeacht je eigen verlies doelbewust daar zo staan en vervolgens zijn feestje bederven? Tiefstraal dan op Kramer want dan laat je zien dat je een egoistische droplol eerste klas bent die het adagium gebruikt."Als ik geen plezier heb,heeft niemand plezier. "![]()
Nam een voorbeeld aan Wust die ook voor goud ging maar toch zich vermande en blij was met zilver.
Of kom je nu zeggen: "zo ben ik niet?"
Denk om je hart he. Tsjongejonge.quote:Op donderdag 20 februari 2014 11:18 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Nee, wat ik associaal vind is dat iemand daar men een uitgestreken smoel gaat staan terwijl mensen tijd en moeite nemen je toch toe te juichen voor de medaille die je toch hebt behaalt. Daarbij behaalt een collega van je wel goud en dan ga jij ongeacht je eigen verlies doelbewust daar zo staan en vervolgens zijn feestje bederven? Tiefstraal dan op Kramer want dan laat je zien dat je een egoistische droplol eerste klas bent die het adagium gebruikt."Als ik geen plezier heb,heeft niemand plezier. "![]()
Nam een voorbeeld aan Wust die ook voor goud ging maar toch zich vermande en blij was met zilver.
Of kom je nu zeggen: "zo ben ik niet?"
Wat ik uit een interview met Kramer begreep zitten aan bezoek HHH sponsor belangen vast. Dus vrees dat het een verplicht nummertje blijft.quote:Op donderdag 20 februari 2014 11:22 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ze moeten wat mij betreft dat HHH niet verplicht stellen. Als je niet wilt, kom je gewoon niet. Vooral niet met tegenzin daar heengaan, zou ik zeggen.
http://books.google.nl/bo(...)0romme%20epo&f=falsequote:Op woensdag 19 februari 2014 19:34 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Maar in SLC ineens niet meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |