Dit is trouwens wel een aardig stukje perspectief. Normale kinderen bestaan natuurlijk niet, het is puur welk referentiekader je gebruikt.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 22:00 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Bij ons gingen de normale kinderen naar de LTS, de Slimme kinderen deden MAVO-(D) en echt een enkeling ging naar HAVO of VWO. Nederland wordt niet slimmer, maar het niveau van de opleidingen daalt zo schrikbarend hard, dat iedereen straks afgestudeerd is, maar niets met het diploma kan...
Ik heb zelf juist de indruk dat het andersom zo is: vwo is een soort havo-plus. Er is weinig "w" in het huidige vwo aanwezig; het curriculum bestaat vooral uit havo-achtige stof die net iets zwaarder wordt onderwezen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:07 schreef Ryon het volgende:
Ik denk daarentegen wel dat de havo in de huidige variant een beetje de achilleshiel is van het Nederlands onderwijs. Dat heeft alles te maken met de inrichting van ons hoger onderwijs. Hbo is geen universiteit light (en zou dat ook niet moeten willen zijn), maar de havo is wel ingericht als een vwo light. De theezak methode is een logische keus, maar niet de meest verstandige.
Waarom doe je moeite om de waarheid te vertellen? Simpele zieltjes als thabit zullen je toch nooit begrijpen aangezien zij graag alleen geloven wat ze willen geloven.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:07 schreef Ryon het volgende:
Het is niet heel erg makkelijk om het onderwijs van vroeger met dat van nu te vergelijken. Zowel de maatschappij als het onderwijs zelf is de afgelopen decennia in rap tempo veranderd. De mavo is niet voor niets afgeschaft en vervangen door een beroepsgerichte variant. Met de (economische) ontwikkeling van de maatschappij, de vergrote complexiteit en de versnelde groei van een theoretisch geschoolde middenklasse ontstond er veel meer vraag naar algemeen theoretisch onderwijs op niveau i.p.v eenvoudiger beroepsgericht onderwijs. De mavo in zijn oude vorm heeft daarmee zijn bestaansrecht verloren. De doelgroep is als het ware het niveau ontgroeid. Men vindt het niet erg om langer op school te zitten.
De havo heeft daar de facto de taak mee overgenomen van de mavo. Dat is eigenlijk geen probleem. Het aanbod van de havo sluit beter aan op de huidige maatschappij dan de mavo.
Ik denk daarentegen wel dat de havo in de huidige variant een beetje de achilleshiel is van het Nederlands onderwijs. Dat heeft alles te maken met de inrichting van ons hoger onderwijs. Hbo is geen universiteit light (en zou dat ook niet moeten willen zijn), maar de havo is wel ingericht als een vwo light. De theezak methode is een logische keus, maar niet de meest verstandige.
De lesstof is trouwens continu aan herziening onderhevig. Het is goed mogelijk dat methodes en onderwerpen die men in 1980 nog belangrijk vond nu een minder hoge prioriteit hebben. Dat heet voortschrijdend inzicht. Kinderen stuk laten bijten op Duitse rijtjes is minder belangrijk als kinderen anno 2012 andere talen willen leren.
Klinkklare onzin. Ik heb havo gedaan en doe nu vwo, waarbij ik een groot verschil merk. Er is hier en daar overeenkomst in stof, maar dat is logisch omdat je altijd een basis behandeld moet hebben. De stof is echter in zijn totaliteit helemaal niet hetzelfde. Het grootste verschil zit hem trouwens in de toetsen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:16 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik heb zelf juist de indruk dat het andersom zo is: vwo is een soort havo-plus. Er is weinig "w" in het huidige vwo aanwezig; het curriculum bestaat vooral uit havo-achtige stof die net iets zwaarder wordt onderwezen.
Rijtjes kunnen toepassen ipv alleen maar kennen zie ik toch echt als "rijtjes kennen"-plus. "Echt" vwo zou in mijn ogen meer gefocust zijn op (bijvoorbeeld) het taalkundig begrijpen waarom de rijtjes zijn zoals ze zijn. Of een willekeurige andere verdieping die wat meer de w van vwo in ere houdt.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:28 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Op havo toetsen wordt vaak kennis gevraagd met een beetje inzicht, soms helemaal geen inzicht maar alleen maar feitenkennis. Vwo daarentegen heeft een groot deel inzicht. Op de havo moet je rijtjes kennen, op het vwo moet je rijtjes kennen én weten hoe je deze rijtjes ergens kunt toepassen.(e&m als referentiekader)
Met lekker bashen weet je zeker dat een genuanceerde discussie niet gaat plaatsvinden. Maar goed, ik vraag me af of dat laatste überhaupt je bedoeling is? Jij weet immers toch al wat 'klinkklare onzin' is en (blijkbaar ook) wat niet.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:28 schreef PizzaMizza het volgende:
Klinkklare onzin. [..]
Simpele zieltjes als jij proberen de illusie te wekken alsof alles beter was vroeger.
Waarbij op te merken is dat we juist laaggeschoolden binnen halen en we zelf de lagere opleidingen afgebroken hebben.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:42 schreef thabit het volgende:
Ook het argument dat het huidige onderwijs beter op de maatschappij aansluit is flauwekul. Als dat waar was, dan zouden we niet met een oplopende werkloosheid onder de Nederlandse bevolking zitten terwijl anderzijds nog steeds heel veel werknemers uit andere landen worden geïmporteerd. En dan met name uit landen waar het onderwijs nog een fundamenteler karakter heeft dan in Nederland.
In de high-tech industrie worden er juist veel hooggeschoolden geïmporteerd. Mensen met vaardigheden, die importeren we. Of dat nu vaardigheden met de handen zijn of met de hersenen, dat maakt geen verschil. Ons blabla-onderwijs traint geen van beide.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarbij op te merken is dat we juist laaggeschoolden binnen halen en we zelf de lagere opleidingen afgebroken hebben.
De kennis economie is een farce, dat roep ik al jaren maar blijkbaar gaat het meer om de window-dressing dan daadwerkelijk kennis op een bepaald niveau vergaren.
Zoveel hightech is er ook weer niet in NL, het merendeel is dom werk wat we hier doen. polen in de tuinbouw, in de domme productie banen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 13:07 schreef thabit het volgende:
[..]
In de high-tech industrie worden er juist veel hooggeschoolden geïmporteerd. Mensen met vaardigheden, die importeren we. Of dat nu vaardigheden met de handen zijn of met de hersenen, dat maakt geen verschil. Ons blabla-onderwijs traint geen van beide.
De totale jaaromzet in de high-tech industrie in Nederland is dacht ik enkele tientallen miljarden, toch niet helemaal te verwaarlozen. Het is wel zo dat het meeste ervan in Brabant zit. Dat kan natuurlijk ook een reden zijn waarom het voor Nederlanders onaantrekkelijk is.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 13:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoveel hightech is er ook weer niet in NL, het merendeel is dom werk wat we hier doen. polen in de tuinbouw, in de domme productie banen.
Sure, plak er "wetenschappen" in plaats van "kunde" aan vast en ineens is het een geheel andere discipline.quote:Op woensdag 19 februari 2014 12:37 schreef Enfatruskiloin het volgende:
[..]
Vrijetijdskunde is alleen beschikbaar op hbo.
EDIT: zie dat wo dan wel vrijetijdswetenschappen heeft
Zoiets ja.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 11:10 schreef thabit het volgende:
Ik kan me herinneren ooit een keer wat mavo-wiskundeboeken uit de jaren 70 te hebben doorgebladerd, van de methode "Sigma". Daar stonden dingen in die je tegenwoordig echt niet meer op het vwo hoeft te vragen, want zeker de helft gaat dan compleet nat.
Nu was dat wel een heel andere tijd dan tegenwoordig: als je handig was deed je LTS, als je slim was deed je mavo, en als je uit een hogere sociale klasse kwam deed je havo of vwo. Maar toch.
Inderdaad. Ofwel moet je het VWO-niveau terug verhogen ofwel moet je een niveau boven het VWO-niveau invoeren. Alleen willen de politici dat niet. Iets met internationale rangorde op lijstjes of iets dergelijks.quote:Op woensdag 19 februari 2014 13:02 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Op het VWO zelf zijn inderdaad ook al enorme verschillen in niveau tussen leerlingen. Sommigen gaan natuurkunde doen, sommigen gaan iets in de richting van vrijetijdskunde doen. Zelf liep ik hier erg tegenaan op het VWO dat het niveau niet hoog genoeg was en dat ik nooit iets uit heb hoeven voeren. Ik heb zo nooit 'leren leren', maar ik moest natuurlijk wel verplicht 1040 uur aan lessen volgen waar ik niks aan had. Zou een oplossing kunnen zijn nog een niveau erboven te zetten dan? Of misschien per vak te kijken naar niveau?
Of het niveau van VWO omhoogschoppen waardoor de minder slimme VWO kinderen dus bij HAVO terechtkomen, waardoor het niveau daar omhoog gaat en de minder slimme HAVO kinderen bij VMBO terechtkomen?
Er moet in ieder geval duidelijk iets veranderen in het onderwijs.
Dan moet Brabant maar eens economisch onafhankelijk worden, eens zien of dat de andere Nederlanders dan nog zo kortzichtig blijven.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 13:39 schreef thabit het volgende:
[..]
De totale jaaromzet in de high-tech industrie in Nederland is dacht ik enkele tientallen miljarden, toch niet helemaal te verwaarlozen. Het is wel zo dat het meeste ervan in Brabant zit. Dat kan natuurlijk ook een reden zijn waarom het voor Nederlanders onaantrekkelijk is.
Eens. Voor fysica, wiskunde B en chemie geldt dat precies die onderdelen sinds minstens de jaren 80 zijn geschrapt die als moeilijker werden ervaren: bijv. entropie (chemie), vectoren (wat verdergaand dan enkel optellen en scalair vermenigvuldigen), complexe getallen en multivariabele calculus. De leraren Nederlands slagen er klaarblijkelijk zelfs niet meer in om de stof van de lage school goed er in te krijgen (woorden vervoegen). Naar het schijnt krijgt ook bijna niemand meer drie vreemde talen onder de knie en is de algemene ontwikkeling niet om over naar huis te schrijven. Dat lijkt mij niet de schuld van de leerlingen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:16 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik heb zelf juist de indruk dat het andersom zo is: vwo is een soort havo-plus. Er is weinig "w" in het huidige vwo aanwezig; het curriculum bestaat vooral uit havo-achtige stof die net iets zwaarder wordt onderwezen.
Nou ja, 't is wel echt een probleem denk ik. De regio Eindhoven ligt behoorlijk decentraal en geïsoleerd in Nederland, dus je moet er haast wel naartoe verhuizen als je in de high-tech industrie wil werken. Als je ergens anders een leven hebt, is dat best wel lastig. De mensen die er wonen zijn vaak slecht te verstaan, de cultuur is erg op zichzelf gericht, en doordat Brabant in de geschiedenis vooral als militaire bufferzone heeft gediend, is het ook niet meteen de mooiste provincie.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan moet Brabant maar eens economisch onafhankelijk worden, eens zien of dat de andere Nederlanders dan nog zo kortzichtig blijven.
Bovendien maakt hij zichzelf hiermee belachelijk gezien de onderwijsachtergrond van beide heren.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:37 schreef Valid het volgende:
[..]
Met lekker bashen weet je zeker dat een genuanceerde discussie niet gaat plaatsvinden.
Ik ben het met je eens dat de regio wat geïsoleerd ligt, dat het niet de mooiste provincie is en dat het niet de meest gemakkelijke cultuur is om in te integreren als nieuwkomer. De mensen in deze regio zijn naar mijn mening prima te verstaan.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:22 schreef thabit het volgende:
[..]
Nou ja, 't is wel echt een probleem denk ik. De regio Eindhoven ligt behoorlijk decentraal en geïsoleerd in Nederland, dus je moet er haast wel naartoe verhuizen als je in de high-tech industrie wil werken. Als je ergens anders een leven hebt, is dat best wel lastig. De mensen die er wonen zijn vaak slecht te verstaan, de cultuur is erg op zichzelf gericht, en doordat Brabant in de geschiedenis vooral als militaire bufferzone heeft gediend, is het ook niet meteen de mooiste provincie.
Truthbombs, zoals gebruikelijk. Dat er meer mensen mavo deden vroeger komt niet (per se) doordat het niveau van de mavo toen hoger was, maar omdat onderwijs meer als algemeen vormend gezien werd en minder als een belangrijke opmars naar een carriere. Het gross van de mannen ging toch hetzelfde vak in als de vader. De samenleving was minder horizontaal en het onderwijs was dat daarom ook niet.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:07 schreef Ryon het volgende:
Het is niet heel erg makkelijk om het onderwijs van vroeger met dat van nu te vergelijken. Zowel de maatschappij als het onderwijs zelf is de afgelopen decennia in rap tempo veranderd. De mavo is niet voor niets afgeschaft en vervangen door een beroepsgerichte variant. Met de (economische) ontwikkeling van de maatschappij, de vergrote complexiteit en de versnelde groei van een theoretisch geschoolde middenklasse ontstond er veel meer vraag naar algemeen theoretisch onderwijs op niveau i.p.v eenvoudiger beroepsgericht onderwijs. De mavo in zijn oude vorm heeft daarmee zijn bestaansrecht verloren. De doelgroep is als het ware het niveau ontgroeid. Men vindt het niet erg om langer op school te zitten.
De havo heeft daar de facto de taak mee overgenomen van de mavo. Dat is eigenlijk geen probleem. Het aanbod van de havo sluit beter aan op de huidige maatschappij dan de mavo.
Ik denk daarentegen wel dat de havo in de huidige variant een beetje de achilleshiel is van het Nederlands onderwijs. Dat heeft alles te maken met de inrichting van ons hoger onderwijs. Hbo is geen universiteit light (en zou dat ook niet moeten willen zijn), maar de havo is wel ingericht als een vwo light. De theezak methode is een logische keus, maar niet de meest verstandige.
De lesstof is trouwens continu aan herziening onderhevig. Het is goed mogelijk dat methodes en onderwerpen die men in 1980 nog belangrijk vond nu een minder hoge prioriteit hebben. Dat heet voortschrijdend inzicht. Kinderen stuk laten bijten op Duitse rijtjes is minder belangrijk als kinderen anno 2012 andere talen willen leren.
Als niveau als construct in een vaccuum verkeert wellicht. Hoe operationaliseer je het?quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Deskundige mensen kunnen wel degelijk het niveau van verschillende examens vergelijken, ook al verschilt de stof.
Door te vertrouwen in het vakmanschap van mensen, in casu wiskundigen, fysici, chemici, neerlandici,...quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Als niveau als construct in een vaccuum verkeert wellicht. Hoe operationaliseer je het?
Je zou zeggen van wel. De gouden formule 'willekeurig zelfstandig naamwoord + sociologie = nieuw vakgebied" zou hier ook op kunnen gaan en ik geloof ook dat in Tilburg dit een onderdeel is van maatschappij faculteit.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 21:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Sure, plak er "wetenschappen" in plaats van "kunde" aan vast en ineens is het een geheel andere discipline.
Dit geheel los van de vraag wat het inhoudelijk voorstelt waar ik nu maar even geen stelling over inneem. Ryon, is dat niet gewoon een specialisatie binnen sociologie.
Met rijtjes kennen bedoel ik niet een rijtje woordjes, maar bijvoorbeeld alle functies van massamedia kennen voor de samenleving. Daarnaast moet je die functies uit een tekst kunnen halen, vertellen wat het met die tekst te maken heeft(en eventueel een citaat geven).quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:35 schreef thabit het volgende:
[..]
Rijtjes kunnen toepassen ipv alleen maar kennen zie ik toch echt als "rijtjes kennen"-plus. "Echt" vwo zou in mijn ogen meer gefocust zijn op (bijvoorbeeld) het taalkundig begrijpen waarom de rijtjes zijn zoals ze zijn. Of een willekeurige andere verdieping die wat meer de w van vwo in ere houdt.
Het is toch ook klinkklare onzin. Als jij ergens leest dat 1+1=3, dan ga je ook niet even in discussie met diegene. Je weet al van te voren dat het onzinnig is en daar wijs je hem op. Vervolgens leg je uit waarom datgene onzinnig is(dat doe ik ook, misschien moet je verder lezen dan 1 regel). Dingen die ik zelf meemaak(op havo en vwo) kan je mij niet voorliegen. Ik maak het zelf mee en zie alles met mijn eigen ogen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:37 schreef Valid het volgende:
[..]
Met lekker bashen weet je zeker dat een genuanceerde discussie niet gaat plaatsvinden. Maar goed, ik vraag me af of dat laatste überhaupt je bedoeling is? Jij weet immers toch al wat 'klinkklare onzin' is en (blijkbaar ook) wat niet.
We hebben het hier over de inhoud van het onderwijs. Tegenwoordig is in het Nederlandse onderwijs een tekort aan bètastudenten en een overschot aan alfa- en gammastudenten.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:42 schreef thabit het volgende:
Ook het argument dat het huidige onderwijs beter op de maatschappij aansluit is flauwekul. Als dat waar was, dan zouden we niet met een oplopende werkloosheid onder de Nederlandse bevolking zitten terwijl anderzijds nog steeds heel veel werknemers uit andere landen worden geïmporteerd. En dan met name uit landen waar het onderwijs nog een fundamenteler karakter heeft dan in Nederland.
Laten we dat alsjeblieft niet doen. Dat zou het intellectuele niveau nog verder omlaag halen!quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:48 schreef speknek het volgende:
Bedoel je te zeggen dat we alleen nog maar technische wiskunde moeten aanbieden, en algemene wiskunde afschaffen?
Volgens sommigen in dit topic heet dat "voortschrijdend inzicht".quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
ik zit het programma "weet ik veel" te kijken met Linda de Mol. Echt de meest simpele vragen, wat toch op zijn minst algemene ontwikkeling is wordt fout gedaan door universitaire studenten . onvoorstelbaar wat een niveau!Dieptepunt Zimra Geurts die echt helemaal niets weet. (iemand die gymnasium gedan heeft) Als dit het niveau is van de huidige student dat is het WO nog lager dan MAVO-D van 30 jaar geleden. Dit was een betere TT geweest dan!!!!!!!! voorbeeld van dieptepunten: Studenten weten niet wanneer de gouden eeuw was, of waar de zwaartekracht het hoogst is
34% van die studenten. Hou daar rekening mee.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
hahaha het wordt steeds erger in het programma, zo simpel allemaal... is het vooropgezet spel??????????????????, 34% van de studenten denkt blijkbaar dat "copuleren" klagen is...
90% van die studenten. Hou daar rekening meequote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:39 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
hahahaha 90% van de studenten kan Stalin, Chroesjov en Gorbasjov niet eens in de juiste volgorde zetten?????????????????/ volgens mij klopt hier iets niet,
Yep, het is ook totaal ongeloofwaardig die quiz. De vragen zijn te simpel voor wororden en de meesten hebben het steeds fout? Het is nogal ongeloofwaardig allemaal en lijkt me niet representatief. Ik verdenk deze quiz er zelfs van het doel te hebben de gemiddelde RTL4 tokkie zich goed te laten voelen... :hmmmmquote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:44 schreef bijdehand het volgende:
[..]
90% van die studenten. Hou daar rekening mee
Ach ja, als ik naar BBC-quizzen kijk, voel ik me juist weer heel erg dom.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:52 schreef bijdehand het volgende:
Hoe dan ook, jij laat ook blijken dat je je hierdoor goed voelt.
Slecht idee! Een geval van het juiste doel maar het verkeerde middel. De relatie tussen de hoogte van de cijfers en het al dan niet aankunnen van een hoger niveaus is veel te dunnetjes. Er gaan genoeg mensen op hun bek bij een wat zwaardere WO-opleiding die op het VWO een 7 of hoger gemiddeld haalden en vice versa. Puur vanuit predictief standpunt bezien kan je dus beter een hoger niveau invoeren van middelbaar onderwijs, er is echter ook een andere reden om dit te doen die gegarandeerd iedereen overtuigt die een voorstander is van exclusiever WO-onderwijs, als je 5% van de mensen op aan de universiteiten wil opleiden dan is het logisch om slechts een iets hoger percentage van de bevolking op het hoogste middelbare onderwijsniveau op te leiden.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 12:52 schreef Ryon het volgende:
Wetenschappelijk onderwijs (de universiteit) alleen nog toegankelijk maken met een vwo diploma met een cijfergemiddelde van minimaal een zeven! De universiteit kan zich dan volledig richten op het aanbieden van academisch onderwijs aan 5% van de samenleving. Universiteiten worden kleiner, maar dat komt de kwaliteit waarschijnlijk ten goede. wo bachelor + master mag gewoon 4 a 5 jaar blijven.
20% voor WO + HBO lijkt mij een goed streven waarbij zo'n 5-10% het WO en het restant het HBO. We hebben immers nog 4 MBO-niveaus voor de rest, meer dan genoeg voor een goede spreiding!quote:Hbo theoretisch (10% van de samenleving):
Dat botst flink met elkaar. Ik zie liever dat het HBO geen uni-light is. Laat het HBO zich vooral richten op het praktische werk. In het geval van de techniek bijv. zouden de academici (wat mij betreft de enige ingenieurs en dan ook enkel voor de pure technische WO-opleidingen) de raketten ontwerpen, de MBO-gediplomeerden de raket bouwen (onderverdeeld in relatief simpele repetitieve taken) en de HBO-gediplomeerden dit aansturen (die weer worden aangestuurd door de academici).quote:De stof wordt op hetzelfde tempo en omvang aangeboden als op de universiteit. Alleen is de leeromgeving en de materie niet gericht op de wetenschap maar direct op de beroepspraktijk.
Ik zie geen reden om die mensen op de universiteit tegenmoet te komen, dan maar minder studenten. Als universiteiten duidelijk een lijn zouden trekken - waarvoor het nodig is dat de overheid een ander financieringsstelsel voor het hoger onderwijs invoert - dan zullen de HBO-scholen vanzelf worden verrijkt met deze afvallers waardoor automatisch het niveau verhoogd zal worden en het HBO weer afvallers zal opleveren voor de MBO-scholen.quote:De voorzieningen en de structuur van de hogescholen kunnen daarvoor gebruikt worden. Studenten die niet geïnteresseerd zijn in de wetenschap en de volledig theoretische benadering maar momenteel wiens ambities wel verder reiken dan wat het hbo op dit moment kan aanbieden.
Ook hier het juiste doel maar het verkeerde middel! Gewoon een aparte toets voor toelating tot het VWO, een a t v h HAVO en een a t v h VMBO. Simpel!quote:Toegang: vwo en havo (7.5 gemiddelde)
Veel te veel en niet nodig met 4 niveaus (MBO-1, MBO-2, MBO-3 en MBO-4) daaronder.quote:Hbo praktijk (35% van de samenleving)
Jij kan ook wat overdrijven maar dan richting de andere kant.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:54 schreef thabit het volgende:
[..]
Laten we dat alsjeblieft niet doen. Dat zou het intellectuele niveau nog verder omlaag halen!
Ik ken die quiz niet maar het is inderdaad vrij pijnlijk als je dat soort vragen niet kan beantwoorden. Het geeft voor mij vooral aan dat de leraren flinke steken laten vallen.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Studenten weten niet wanneer de gouden eeuw was, of waar de zwaartekracht het hoogst is
Nu maar hopen dat die 37% van de studenten niet copuleert. Wel zo goed voor de soort.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
hahaha het wordt steeds erger in het programma, zo simpel allemaal... is het vooropgezet spel??????????????????, 34% van de studenten denkt blijkbaar dat "copuleren" klagen is...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat het wel meevalt, hou er rekening mee dat er voor andere quizes (Twee Voor Twaalf, Per Seconde Wijzer) wordt geselecteerd.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:50 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Yep, het is ook totaal ongeloofwaardig die quiz. De vragen zijn te simpel voor wororden en de meesten hebben het steeds fout? Het is nogal ongeloofwaardig allemaal en lijkt me niet representatief. Ik verdenk deze quiz er zelfs van het doel te hebben de gemiddelde RTL4 tokkie zich goed te laten voelen... :hmmmm
[ Bericht 31% gewijzigd door Bram_van_Loon op 23-02-2014 01:47:18 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Jij hebt echt goede ideeën , minister van onderwijs niets voor jou?? Wat ik me afvraag is waarom men dit in de politiek niet doorheeft. Elke paar jaar wordt het wiel opnieuw uitgevonden en wordt het nog slechter... Het enige doel dat ik steeds hoor is "mogelijk hoog opgeleiden. "Men vergeet echter het belangrijkste .. En dat de definitie van "hoog" als "hoog" alleen maar een holle titel of papiertje is dan schiet je jezelf uiteindelijk in de voet.quote:Op zondag 23 februari 2014 01:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Slecht idee! Een geval van het juiste doel maar het verkeerde middel. De relatie tussen de hoogte van de cijfers en het al dan niet aankunnen van een hoger niveaus is veel te dunnetjes. Er gaan genoeg mensen op hun bek bij een wat zwaardere WO-opleiding die op het VWO een 7 of hoger gemiddeld haalden en vice versa. Puur vanuit predictief standpunt bezien kan je dus beter een hoger niveau invoeren van middelbaar onderwijs, er is echter ook een andere reden om dit te doen die gegarandeerd iedereen overtuigt die een voorstander is van exclusiever WO-onderwijs, als je 5% van de mensen op aan de universiteiten wil opleiden dan is het logisch om slechts een iets hoger percentage van de bevolking op het hoogste middelbare onderwijsniveau op te leiden.
Ik herhaal dan nog maar eens mijn pleidooi voor het watervalmodel. Je voorkomt dan dat kindjes uit de 'betere' milieus dankzij hun pappie en mammie (betere milieuinvloeden, extra training indien nodig, connecties via de golfclub en de buurt etc.) op het gymnasium terecht komen en daar vervolgens niets presteren maar het net niet zo bont maken dat ze worden weggestuurd terwijl andere kinderen die redelijk begaafd zijn maar uit een slecht milieu komen of op een andere manier een achterstand oplopen op het VMBO terecht komen. Laat de leerlingen maar elk jaar bewijzen of dat ze het waard zijn om naar het hoogste niveau van het hogere jaar te gaan. Begin in groep 7 of 8 met de afvalrace en verhoog vervolgens nog minimaal 3 keer het niveau waarbij de mensen die een voldoende (ja, gewoon een voldoende, zie maar dat het niveau dusdanig is dat steeds genoeg mensen afvallen) halen op het hoogste niveau blijven en de afvallers een niveau lager volgen in het jaar daarop.
[..]
20% voor WO + HBO lijkt mij een goed streven waarbij zo'n 5-10% het WO en het restant het HBO. We hebben immers nog 4 MBO-niveaus voor de rest, meer dan genoeg voor een goede spreiding!
3 jaar bachelor + 1 jaar master
[..]
Dat botst flink met elkaar. Ik zie liever dat het HBO geen uni-light is. Laat het HBO zich vooral richten op het praktische werk. In het geval van de techniek bijv. zouden de academici (wat mij betreft de enige ingenieurs en dan ook enkel voor de pure technische WO-opleidingen) de raketten ontwerpen, de MBO-gediplomeerden de raket bouwen (onderverdeeld in relatief simpele repetitieve taken) en de HBO-gediplomeerden dit aansturen (die weer worden aangestuurd door de academici).
[..]
Ik zie geen reden om die mensen op de universiteit tegenmoet te komen, dan maar minder studenten. Als universiteiten duidelijk een lijn zouden trekken - waarvoor het nodig is dat de overheid een ander financieringsstelsel voor het hoger onderwijs invoert - dan zullen de HBO-scholen vanzelf worden verrijkt met deze afvallers waardoor automatisch het niveau verhoogd zal worden en het HBO weer afvallers zal opleveren voor de MBO-scholen.
[..]
Ook hier het juiste doel maar het verkeerde middel! Gewoon een aparte toets voor toelating tot het VWO, een a t v h HAVO en een a t v h VMBO. Simpel!
De leerling mag starten met een VWO-toelatingstoets, als hij die niet haalt dan legt hij de HAVO toelatingstoets af, als dit mislukt dan legt hij de VMBO-toelatingstoets af. De leerling mag er ook voor kiezen om een van de hogere tt's over te slaan maar hij en hij alleen bepaalt dat, niet de school en niet de ouders. Je drukt voor elk van die toetsen een dik boek waarin alle benodigde theorie en vele oefenopgaves (meer dan dat ze kunnen maken) staan met antwoorden en uitwerkingen zo dat elke leerling zichzelf optimaal kan voorbereiden en hij hierbij niet afhankelijk is van de kwaliteit - of het gebrek daaraan - van de leraar (vaak MBO+-niveau) en het milieu waaruit hij komt. Dit dus als je aan deze vorm van selectie wil doen. Alternatief kan je ook kiezen voor het watervalmodel. Het grote voordeel van het watervalmodel - wat jij zou moeten kennen met jouw achtergrond - is dat je de selectie betrouwbaarder is, het nadeel is dat je zeer tijdelijk ook nog wat zwakkere leerlingen hebt die een jaar lang op een voor hen te hoog niveau onderwijs krijgen. Ik kan met dat nadeel lezen en ik kies dan ook voor het watervalmodel maar indien we toch zo nodig bij voorbaat willen selecteren nog voordat leerlingen een kans hebben gekregen pak het dan professioneler aan dan dat het CITO het doet, zoals ik net heb omschreven: per niveau een toets en nadruk op zelfstudie om te compenseren voor verschillen in milieu-invloeden.
[..]
Veel te veel en niet nodig met 4 niveaus (MBO-1, MBO-2, MBO-3 en MBO-4) daaronder.
De rest laat ik nu maar even zitten aangezien deze reactie al best wel lang is en de geste duidelijk is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |