Met rijtjes kennen bedoel ik niet een rijtje woordjes, maar bijvoorbeeld alle functies van massamedia kennen voor de samenleving. Daarnaast moet je die functies uit een tekst kunnen halen, vertellen wat het met die tekst te maken heeft(en eventueel een citaat geven).quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:35 schreef thabit het volgende:
[..]
Rijtjes kunnen toepassen ipv alleen maar kennen zie ik toch echt als "rijtjes kennen"-plus. "Echt" vwo zou in mijn ogen meer gefocust zijn op (bijvoorbeeld) het taalkundig begrijpen waarom de rijtjes zijn zoals ze zijn. Of een willekeurige andere verdieping die wat meer de w van vwo in ere houdt.
Het is toch ook klinkklare onzin. Als jij ergens leest dat 1+1=3, dan ga je ook niet even in discussie met diegene. Je weet al van te voren dat het onzinnig is en daar wijs je hem op. Vervolgens leg je uit waarom datgene onzinnig is(dat doe ik ook, misschien moet je verder lezen dan 1 regel). Dingen die ik zelf meemaak(op havo en vwo) kan je mij niet voorliegen. Ik maak het zelf mee en zie alles met mijn eigen ogen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:37 schreef Valid het volgende:
[..]
Met lekker bashen weet je zeker dat een genuanceerde discussie niet gaat plaatsvinden. Maar goed, ik vraag me af of dat laatste überhaupt je bedoeling is? Jij weet immers toch al wat 'klinkklare onzin' is en (blijkbaar ook) wat niet.
We hebben het hier over de inhoud van het onderwijs. Tegenwoordig is in het Nederlandse onderwijs een tekort aan bètastudenten en een overschot aan alfa- en gammastudenten.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:42 schreef thabit het volgende:
Ook het argument dat het huidige onderwijs beter op de maatschappij aansluit is flauwekul. Als dat waar was, dan zouden we niet met een oplopende werkloosheid onder de Nederlandse bevolking zitten terwijl anderzijds nog steeds heel veel werknemers uit andere landen worden geïmporteerd. En dan met name uit landen waar het onderwijs nog een fundamenteler karakter heeft dan in Nederland.
Laten we dat alsjeblieft niet doen. Dat zou het intellectuele niveau nog verder omlaag halen!quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:48 schreef speknek het volgende:
Bedoel je te zeggen dat we alleen nog maar technische wiskunde moeten aanbieden, en algemene wiskunde afschaffen?
Volgens sommigen in dit topic heet dat "voortschrijdend inzicht".quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
ik zit het programma "weet ik veel" te kijken met Linda de Mol. Echt de meest simpele vragen, wat toch op zijn minst algemene ontwikkeling is wordt fout gedaan door universitaire studenten . onvoorstelbaar wat een niveau!Dieptepunt Zimra Geurts die echt helemaal niets weet. (iemand die gymnasium gedan heeft) Als dit het niveau is van de huidige student dat is het WO nog lager dan MAVO-D van 30 jaar geleden. Dit was een betere TT geweest dan!!!!!!!! voorbeeld van dieptepunten: Studenten weten niet wanneer de gouden eeuw was, of waar de zwaartekracht het hoogst is
34% van die studenten. Hou daar rekening mee.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
hahaha het wordt steeds erger in het programma, zo simpel allemaal... is het vooropgezet spel??????????????????, 34% van de studenten denkt blijkbaar dat "copuleren" klagen is...
90% van die studenten. Hou daar rekening meequote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:39 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
hahahaha 90% van de studenten kan Stalin, Chroesjov en Gorbasjov niet eens in de juiste volgorde zetten?????????????????/ volgens mij klopt hier iets niet,
Yep, het is ook totaal ongeloofwaardig die quiz. De vragen zijn te simpel voor wororden en de meesten hebben het steeds fout? Het is nogal ongeloofwaardig allemaal en lijkt me niet representatief. Ik verdenk deze quiz er zelfs van het doel te hebben de gemiddelde RTL4 tokkie zich goed te laten voelen... :hmmmmquote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:44 schreef bijdehand het volgende:
[..]
90% van die studenten. Hou daar rekening mee
Ach ja, als ik naar BBC-quizzen kijk, voel ik me juist weer heel erg dom.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:52 schreef bijdehand het volgende:
Hoe dan ook, jij laat ook blijken dat je je hierdoor goed voelt.
Slecht idee! Een geval van het juiste doel maar het verkeerde middel. De relatie tussen de hoogte van de cijfers en het al dan niet aankunnen van een hoger niveaus is veel te dunnetjes. Er gaan genoeg mensen op hun bek bij een wat zwaardere WO-opleiding die op het VWO een 7 of hoger gemiddeld haalden en vice versa. Puur vanuit predictief standpunt bezien kan je dus beter een hoger niveau invoeren van middelbaar onderwijs, er is echter ook een andere reden om dit te doen die gegarandeerd iedereen overtuigt die een voorstander is van exclusiever WO-onderwijs, als je 5% van de mensen op aan de universiteiten wil opleiden dan is het logisch om slechts een iets hoger percentage van de bevolking op het hoogste middelbare onderwijsniveau op te leiden.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 12:52 schreef Ryon het volgende:
Wetenschappelijk onderwijs (de universiteit) alleen nog toegankelijk maken met een vwo diploma met een cijfergemiddelde van minimaal een zeven! De universiteit kan zich dan volledig richten op het aanbieden van academisch onderwijs aan 5% van de samenleving. Universiteiten worden kleiner, maar dat komt de kwaliteit waarschijnlijk ten goede. wo bachelor + master mag gewoon 4 a 5 jaar blijven.
20% voor WO + HBO lijkt mij een goed streven waarbij zo'n 5-10% het WO en het restant het HBO. We hebben immers nog 4 MBO-niveaus voor de rest, meer dan genoeg voor een goede spreiding!quote:Hbo theoretisch (10% van de samenleving):
Dat botst flink met elkaar. Ik zie liever dat het HBO geen uni-light is. Laat het HBO zich vooral richten op het praktische werk. In het geval van de techniek bijv. zouden de academici (wat mij betreft de enige ingenieurs en dan ook enkel voor de pure technische WO-opleidingen) de raketten ontwerpen, de MBO-gediplomeerden de raket bouwen (onderverdeeld in relatief simpele repetitieve taken) en de HBO-gediplomeerden dit aansturen (die weer worden aangestuurd door de academici).quote:De stof wordt op hetzelfde tempo en omvang aangeboden als op de universiteit. Alleen is de leeromgeving en de materie niet gericht op de wetenschap maar direct op de beroepspraktijk.
Ik zie geen reden om die mensen op de universiteit tegenmoet te komen, dan maar minder studenten. Als universiteiten duidelijk een lijn zouden trekken - waarvoor het nodig is dat de overheid een ander financieringsstelsel voor het hoger onderwijs invoert - dan zullen de HBO-scholen vanzelf worden verrijkt met deze afvallers waardoor automatisch het niveau verhoogd zal worden en het HBO weer afvallers zal opleveren voor de MBO-scholen.quote:De voorzieningen en de structuur van de hogescholen kunnen daarvoor gebruikt worden. Studenten die niet geïnteresseerd zijn in de wetenschap en de volledig theoretische benadering maar momenteel wiens ambities wel verder reiken dan wat het hbo op dit moment kan aanbieden.
Ook hier het juiste doel maar het verkeerde middel! Gewoon een aparte toets voor toelating tot het VWO, een a t v h HAVO en een a t v h VMBO. Simpel!quote:Toegang: vwo en havo (7.5 gemiddelde)
Veel te veel en niet nodig met 4 niveaus (MBO-1, MBO-2, MBO-3 en MBO-4) daaronder.quote:Hbo praktijk (35% van de samenleving)
Jij kan ook wat overdrijven maar dan richting de andere kant.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:54 schreef thabit het volgende:
[..]
Laten we dat alsjeblieft niet doen. Dat zou het intellectuele niveau nog verder omlaag halen!
Ik ken die quiz niet maar het is inderdaad vrij pijnlijk als je dat soort vragen niet kan beantwoorden. Het geeft voor mij vooral aan dat de leraren flinke steken laten vallen.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Studenten weten niet wanneer de gouden eeuw was, of waar de zwaartekracht het hoogst is
Nu maar hopen dat die 37% van de studenten niet copuleert. Wel zo goed voor de soort.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
hahaha het wordt steeds erger in het programma, zo simpel allemaal... is het vooropgezet spel??????????????????, 34% van de studenten denkt blijkbaar dat "copuleren" klagen is...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat het wel meevalt, hou er rekening mee dat er voor andere quizes (Twee Voor Twaalf, Per Seconde Wijzer) wordt geselecteerd.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:50 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Yep, het is ook totaal ongeloofwaardig die quiz. De vragen zijn te simpel voor wororden en de meesten hebben het steeds fout? Het is nogal ongeloofwaardig allemaal en lijkt me niet representatief. Ik verdenk deze quiz er zelfs van het doel te hebben de gemiddelde RTL4 tokkie zich goed te laten voelen... :hmmmm
[ Bericht 31% gewijzigd door Bram_van_Loon op 23-02-2014 01:47:18 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Jij hebt echt goede ideeën , minister van onderwijs niets voor jou?? Wat ik me afvraag is waarom men dit in de politiek niet doorheeft. Elke paar jaar wordt het wiel opnieuw uitgevonden en wordt het nog slechter... Het enige doel dat ik steeds hoor is "mogelijk hoog opgeleiden. "Men vergeet echter het belangrijkste .. En dat de definitie van "hoog" als "hoog" alleen maar een holle titel of papiertje is dan schiet je jezelf uiteindelijk in de voet.quote:Op zondag 23 februari 2014 01:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Slecht idee! Een geval van het juiste doel maar het verkeerde middel. De relatie tussen de hoogte van de cijfers en het al dan niet aankunnen van een hoger niveaus is veel te dunnetjes. Er gaan genoeg mensen op hun bek bij een wat zwaardere WO-opleiding die op het VWO een 7 of hoger gemiddeld haalden en vice versa. Puur vanuit predictief standpunt bezien kan je dus beter een hoger niveau invoeren van middelbaar onderwijs, er is echter ook een andere reden om dit te doen die gegarandeerd iedereen overtuigt die een voorstander is van exclusiever WO-onderwijs, als je 5% van de mensen op aan de universiteiten wil opleiden dan is het logisch om slechts een iets hoger percentage van de bevolking op het hoogste middelbare onderwijsniveau op te leiden.
Ik herhaal dan nog maar eens mijn pleidooi voor het watervalmodel. Je voorkomt dan dat kindjes uit de 'betere' milieus dankzij hun pappie en mammie (betere milieuinvloeden, extra training indien nodig, connecties via de golfclub en de buurt etc.) op het gymnasium terecht komen en daar vervolgens niets presteren maar het net niet zo bont maken dat ze worden weggestuurd terwijl andere kinderen die redelijk begaafd zijn maar uit een slecht milieu komen of op een andere manier een achterstand oplopen op het VMBO terecht komen. Laat de leerlingen maar elk jaar bewijzen of dat ze het waard zijn om naar het hoogste niveau van het hogere jaar te gaan. Begin in groep 7 of 8 met de afvalrace en verhoog vervolgens nog minimaal 3 keer het niveau waarbij de mensen die een voldoende (ja, gewoon een voldoende, zie maar dat het niveau dusdanig is dat steeds genoeg mensen afvallen) halen op het hoogste niveau blijven en de afvallers een niveau lager volgen in het jaar daarop.
[..]
20% voor WO + HBO lijkt mij een goed streven waarbij zo'n 5-10% het WO en het restant het HBO. We hebben immers nog 4 MBO-niveaus voor de rest, meer dan genoeg voor een goede spreiding!
3 jaar bachelor + 1 jaar master
[..]
Dat botst flink met elkaar. Ik zie liever dat het HBO geen uni-light is. Laat het HBO zich vooral richten op het praktische werk. In het geval van de techniek bijv. zouden de academici (wat mij betreft de enige ingenieurs en dan ook enkel voor de pure technische WO-opleidingen) de raketten ontwerpen, de MBO-gediplomeerden de raket bouwen (onderverdeeld in relatief simpele repetitieve taken) en de HBO-gediplomeerden dit aansturen (die weer worden aangestuurd door de academici).
[..]
Ik zie geen reden om die mensen op de universiteit tegenmoet te komen, dan maar minder studenten. Als universiteiten duidelijk een lijn zouden trekken - waarvoor het nodig is dat de overheid een ander financieringsstelsel voor het hoger onderwijs invoert - dan zullen de HBO-scholen vanzelf worden verrijkt met deze afvallers waardoor automatisch het niveau verhoogd zal worden en het HBO weer afvallers zal opleveren voor de MBO-scholen.
[..]
Ook hier het juiste doel maar het verkeerde middel! Gewoon een aparte toets voor toelating tot het VWO, een a t v h HAVO en een a t v h VMBO. Simpel!
De leerling mag starten met een VWO-toelatingstoets, als hij die niet haalt dan legt hij de HAVO toelatingstoets af, als dit mislukt dan legt hij de VMBO-toelatingstoets af. De leerling mag er ook voor kiezen om een van de hogere tt's over te slaan maar hij en hij alleen bepaalt dat, niet de school en niet de ouders. Je drukt voor elk van die toetsen een dik boek waarin alle benodigde theorie en vele oefenopgaves (meer dan dat ze kunnen maken) staan met antwoorden en uitwerkingen zo dat elke leerling zichzelf optimaal kan voorbereiden en hij hierbij niet afhankelijk is van de kwaliteit - of het gebrek daaraan - van de leraar (vaak MBO+-niveau) en het milieu waaruit hij komt. Dit dus als je aan deze vorm van selectie wil doen. Alternatief kan je ook kiezen voor het watervalmodel. Het grote voordeel van het watervalmodel - wat jij zou moeten kennen met jouw achtergrond - is dat je de selectie betrouwbaarder is, het nadeel is dat je zeer tijdelijk ook nog wat zwakkere leerlingen hebt die een jaar lang op een voor hen te hoog niveau onderwijs krijgen. Ik kan met dat nadeel lezen en ik kies dan ook voor het watervalmodel maar indien we toch zo nodig bij voorbaat willen selecteren nog voordat leerlingen een kans hebben gekregen pak het dan professioneler aan dan dat het CITO het doet, zoals ik net heb omschreven: per niveau een toets en nadruk op zelfstudie om te compenseren voor verschillen in milieu-invloeden.
[..]
Veel te veel en niet nodig met 4 niveaus (MBO-1, MBO-2, MBO-3 en MBO-4) daaronder.
De rest laat ik nu maar even zitten aangezien deze reactie al best wel lang is en de geste duidelijk is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |