abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136835688
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 00:47 schreef the-eye het volgende:

[..]

Vertel ééns wat je ervaringen zijn en bij welke bedrijven dat was.
Kwamen om half negen hier, werkten en gingen om vijf uur weer naar huis.
Was bij de man aan wie wij een deel van onze grond verhuren.
Kwam om half 9, deed zijn werk -liep soms iets uit, hooguit half uur- en ging naar huis.
Was bij mijn oom op de boerderij.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 00:57:15 #127
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_136835691

[ Bericht 100% gewijzigd door the-eye op 18-02-2014 00:57:54 ]
pi_136835696
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 00:47 schreef the-eye het volgende:

[..]

Vertel ééns wat je ervaringen zijn en bij welke bedrijven dat was.
Mijn ervaringen zijn dat die Polen naar Nederlandse maatstaven behandeld werd. Soms waren er onduidelijkheden (door taalbarriere) waardoor Polen zich soms benadeeld voelden. Verder worden ze heel prima behandeld, ze krijgen een goed minimumloon, hebben een goed onderkomen en kunnen prima eten. Heb ik gezien in meerdere bedrijven (asperge, magazijnen, kassen) in Oost-Brabant/Noord-Limburg.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 01:02:57 #129
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_136835774
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 00:57 schreef Sauslepel het volgende:

[..]

Mijn ervaringen zijn dat die Polen naar Nederlandse maatstaven behandeld werd. Soms waren er onduidelijkheden (door taalbarriere) waardoor Polen zich soms benadeeld voelden. Verder worden ze heel prima behandeld, ze krijgen een goed minimumloon, hebben een goed onderkomen en kunnen prima eten. Heb ik gezien in meerdere bedrijven (asperge, magazijnen, kassen) in Oost-Brabant/Noord-Limburg.
I.i.g. mooi dat er dus bedrijven zijn waar het wel op een normale manier gaat
pi_136835855
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 01:02 schreef the-eye het volgende:

[..]

I.i.g. mooi dat er dus bedrijven zijn waar het wel op een normale manier gaat
Ik ben er van overtuigd dat het in het leeuwendeel van de gevallen goed gaat, maar waar gehakt wordt vallen spaanders.
pi_136836254
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 00:54 schreef Sauslepel het volgende:

[..]

Als jij alleen minimumloon kan verdienen moet je je leven op basis daarvan inrichten, dus geen hypotheek en ook geen kinderen. Dat zijn dingen die nou eenmaal geld kosten, als je dat niet hebt, dan kan het niet. Jammer.

Als Nederlander kan je prima wat van het minimum, anders zouden die Polen ook niet hier komen, die zouden dan immers tijdens de gewerkte tijd ook al hun verdiende geld weer hier uitgeven, omdat alles hier zo duur is. Nederlanders zijn gewoon verwend, ze willen weinig doen, maar wel veel verdienen. Helaas werkt het zo niet.
Wat is er verwend aan al op zijn minst 500,- aan huur kwijt te zijn (en dan heb je nog niks speciaals),
100,- aan zorgverzekering kwijt te zijn, 120,- aan energie, je auto moet betalen, je kinderen naar school moet sturen, noem maar op? Dat is niet verwend zijn, dat is de normale levensstandaard. Die in polen gewoon veel lager ligt dan hier.
Terwijl je als pool lekker met zijn achten in een vakantiehuisje gaat liggen zuipen voor drie maanden en alle kosten deelt en nagenoeg voor 100,- kunt wonen.

Die polen geven hun geld hier niet uit, dat is net het probleem. Het is hier goed verdienen en het daar uitgeven. O ja en ondertussen gaan ze de dag voordat ze naar huis teruggaan nog even een auto en aanhanger vol laden met spotgoedkoop kleding kringloopspul. Het spul wat eigenlijk voor de allerarmsten is bedoeld wordt compleet leeggekocht door die cheap ass graaiers.

quote:
Overigens is 1200 euro ook niet 'vele maandinkomens' in Polen. Het gemiddelde maandloon in Polen is 1380$1. Uiteraard zullen de aspergestekers en de tomatenplukkers wel minder dan het gemiddelde verdienen. Maar 'vele maandinkomens' is overdreven.
Jammer dan, het maandinkomen in polen is 390,-. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_minimumloon_per_land

quote:
Als een Pool drie maanden in Nederland kan werken, en de rest van het jaar zichzelf in Polen non-stop kan bezatten, dan kan een Nederlander dat ook. Toch vreemd dat alleen Polen het doen. Waarom? Wellicht omdat ze hier niet de hele tijd willen zijn.
Volgens mij snap je het niet helemaal. Het gaat erom dat ze hier goed geld verdienen, de kosten delen, en dan de rest van het jaar als god in Frankrijk leven van het geld dat ze hiervandaan hebben meegenomen. Als Nederlander heb je die keuze niet, je bent gebonden aan de kosten hier. Hier heb je je hypotheek te betalen, je rekeningen te voldoen en je kinderen naar school te sturen.

Maar vertel me gerust waar ik in polen meer kan verdienen dan hier.

quote:
Het uitkeringsverhaal geldt voornamelijk voor Polen die langere tijd werkzaam zijn in Nederland, ja er zullen vast Polen zijn die een uitkering genieten, maar daar staan ook een heleboel Polen tegenover die heel hard werken en helemaal niets vragen van de samenleving. Precies zoals dit ook werkt voor Nederlanders. Je hebt Nederlanders die een levenlang enorm veel belasting afdragen en helemaal niets vragen van de overheid, en je hebt er notoire werklozen tussen zitten die liever op een in de voortuin blikjes bier leegdrinken. Ik zie het verschil niet.
"Ja je hebt ook..." Daar kan ik niks mee. Het is te simpel voor een pool om hier een uitkering te krijgen, want na een half jaar werken heb je al recht op drie maanden WW. En anders bijstand. Waarom zou je je dan druk maken over werken? Gratis geld. Of waarom dacht je dat al die oostblokkers zo graag naar het rijke westen komen?

En als je het nog niet wist, die uitkering mag gewoon meegenomen worden als je terug gaat naar polen. Gratis leven als een koning op kosten van Nederland.
http://www.uwv.nl/Particu(...)uitenland/index.aspx
http://www.dagelijksestan(...)ijstand-in-nederland
http://uitkering-aanvrage(...)chtig-Nederland.html
Of waarom dacht je dat Groot-Brittannië zo gekant is tegen de uitkeringsaanvragen in hun land?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_136836672
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 01:37 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Wat is er verwend aan al op zijn minst 500,- aan huur kwijt te zijn (en dan heb je nog niks speciaals),
100,- aan zorgverzekering kwijt te zijn, 120,- aan energie, je auto moet betalen, je kinderen naar school moet sturen, noem maar op? Dat is niet verwend zijn, dat is de normale levensstandaard. Die in polen gewoon veel lager ligt dan hier.
Terwijl je als pool lekker met zijn achten in een vakantiehuisje gaat liggen zuipen voor drie maanden en alle kosten deelt en nagenoeg voor 100,- kunt wonen.
Auto is overbodige luxe. Tevens kun je prima huren voor onder de 500 euro (met huurtoeslag). Als je het niet kan betalen, geen kinderen nemen, hoef je ook je kinderen niet naar school te brengen. Bovendien kunnen zowel man als vrouw gaan werken als ze het inkomen willen verhogen. In Nederland lijkt het te moeten kunnen om een gezin te onderhouden op één minimumloon, grote onzin. Als je man een minimumloon heeft, moet je als vrouw helaas ook werken (misschien niet full-time, maar toch zeker wel part-time).
quote:
Die polen geven hun geld hier niet uit, dat is net het probleem. Het is hier goed verdienen en het daar uitgeven. O ja en ondertussen gaan ze de dag voordat ze naar huis teruggaan nog even een auto en aanhanger vol laden met spotgoedkoop kleding kringloopspul. Het spul wat eigenlijk voor de allerarmsten is bedoeld wordt compleet leeggekocht door die cheap ass graaiers.
Oke, ze geven hun geld hier niet uit. Erg zeg. Als Nederlanders nou gewoon slim genoeg waren om hier te werken en de rest van de tijd in Polen te gaan wonen hadden de Polen geklaagd. De Nederlanders kunnen het seizoenswerk in Nederland doen voor dezelfde prijs als een Pool, die Polen worden er dus uitgeconcurreerd, want taalbarriere.

Dat gedeelte over cheap ass graaiers ga ik maar niet verder op in. Lijkt me nogal verzonnen, heb het nooit gezien en zie Polen er ook niet voor aan om dit te doen. Als ze echt goedkope kleding willen kijken ze wel in de tweedehandswinkeltjes in Polen.
quote:
Jammer dan, het maandinkomen in polen is 390,-. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_minimumloon_per_land
Je gaat hier uit van het minimumloon. Uit ervaring weet ik dat redelijk veel van de Polen die hier komen werken in Polen niet tegen een minimumloon werken. Ondanks dat ze in Polen een redelijk salaris hebben verdienen ze meer door een minimumloonbaantje in Nederland te nemen
quote:
Volgens mij snap je het niet helemaal. Het gaat erom dat ze hier goed geld verdienen, de kosten delen, en dan de rest van het jaar als god in Frankrijk leven van het geld dat ze hiervandaan hebben meegenomen. Als Nederlander heb je die keuze niet, je bent gebonden aan de kosten hier. Hier heb je je hypotheek te betalen, je rekeningen te voldoen en je kinderen naar school te sturen.

Maar vertel me gerust waar ik in polen meer kan verdienen dan hier.
Als Nederlander heb je deze keuze wel. Je kunt ook tijdelijk in Nederland gaan werken en dan de rest van je tijd doorbrengen in Polen. Over die hypotheek, als je het niet kan betalen dan moet je het niet nemen, zelfde geldt voor kinderen.
quote:
"Ja je hebt ook..." Daar kan ik niks mee. Het is te simpel voor een pool om hier een uitkering te krijgen, want na een half jaar werken heb je al recht op drie maanden WW. En anders bijstand. Waarom zou je je dan druk maken over werken? Gratis geld. Of waarom dacht je dat al die oostblokkers zo graag naar het rijke westen komen?

En als je het nog niet wist, die uitkering mag gewoon meegenomen worden als je terug gaat naar polen. Gratis leven als een koning op kosten van Nederland.
http://www.uwv.nl/Particu(...)uitenland/index.aspx
http://www.dagelijksestan(...)ijstand-in-nederland
http://uitkering-aanvrage(...)chtig-Nederland.html
Of waarom dacht je dat Groot-Brittannië zo gekant is tegen de uitkeringsaanvragen in hun land?
Zoals je al eerder zegt, Polen zitten 3 maanden in Nederland in een vakantiehuisje te zuipen, daarna vertrekken ze terug naar Polen. Die 6 maanden maakt het meerdendeel dus niet vol. Wellicht is het te simpel voor een Oost-Europeaan (of een Niet-Nederlander in het algemeen) om een uitkering vanuit de Nederlandse staat te ontvangen, maar als je daar als Pool recht op hebt, dan pak je dat recht met beide handen aan. Geef ze eens ongelijk. Is dit de inventieve Pool te verwijten, of is dit een falen van het bestuur in Nederland?
pi_136836729
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 00:30 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Je vergeet een ding in de vergelijking. Namelijk dat er zat Nederlanders zijn die wel willen werken, maar gewoonweg niet voor het minimum kunnen werken. Omdat ze een hypotheek hebben, schoolgaande kinderen en torenhoge belastingen moeten betalen. Voor het minimum kan je als Nederlander gewoon niks.
Dat is inderdaad een probleem, maar niet veroorzaakt door de Polen. Zij krijgen de schuld van dingen waar ze niets aan kunnen doen.

quote:
Daarentegen is voor een pool het minimum hier een goudmijn daar. Hier 1200,- netto verdienen is vergelijkbaar met vele maandinkomens daar. Daar zijn de kosten van de pool ook naar. Huizen in polen kosten drie keer niks, de belastingen zijn veel lager en het levensonderhoud is daar veel goedkoper.
Inderdaad, maar als ze hetzelfde werk doen als de Nederlanders in Nederland moeten ze toch niet minder betaald krijgen?

quote:
Nederland is voor oostblokkers een goudmijn.
Inderdaad, maar zo zijn Noorwegen en Zweden dat voor Nederlanders.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_136836734
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 02:41 schreef Sauslepel het volgende:

Geef ze eens ongelijk. Is dit de inventieve Pool te verwijten, of is dit een falen van het bestuur in Nederland?
Geen van beide. Dit is hoe de Europese economie op den duur gaat werken. Als je mensen binnen de EU kunt vinden die hetzelfde werken willen/kunnen doen voor minder geld, zullen die gekozen worden boven de Nederlanders. Daar is niets mis mee, als ik een bedrijf had, zou ik ook voor de goedkopere krachten gaan. Dit probleem is niet eenvoudig op te lossen, de economie in de desbetreffende Oostbloklanden zal bij moeten trekken richting die van Noord-West Europa, dat gaat nog wel een paar decennia duren.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 03:55:52 #135
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_136836807
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 03:03 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Geen van beide. Dit is hoe de Europese economie op den duur gaat werken. Als je mensen binnen de EU kunt vinden die hetzelfde werken willen/kunnen doen voor minder geld, zullen die gekozen worden boven de Nederlanders. Daar is niets mis mee, als ik een bedrijf had, zou ik ook voor de goedkopere krachten gaan. Dit probleem is niet eenvoudig op te lossen, de economie in de desbetreffende Oostbloklanden zal bij moeten trekken richting die van Noord-West Europa, dat gaat nog wel een paar decennia duren.
Kan je me uitleggen waarom die bedrijven dan niet gewoon lekker daarheen gaan?
pi_136836824
quote:

[..]

Auto is overbodige luxe. Tevens kun je prima huren voor onder de 500 euro (met huurtoeslag). Als je het niet kan betalen, geen kinderen nemen, hoef je ook je kinderen niet naar school te brengen. Bovendien kunnen zowel man als vrouw gaan werken als ze het inkomen willen verhogen. In Nederland lijkt het te moeten kunnen om een gezin te onderhouden op één minimumloon, grote onzin. Als je man een minimumloon heeft, moet je als vrouw helaas ook werken (misschien niet full-time, maar toch zeker wel part-time).
Wat ben jij kortzichtig :') Hoe wil jij in hemelsnaam nog ergens komen vandaag de dag? 98% van Nederland woont of ligt niet bij een treinstation. Met de bus? Op het fietsje? Als je de rest van je leven niet uit je dorp komt, is dat misschien een optie ja. Voor verreweg het overgrote deel van Nederland is de auto geen luxe, maar pure noodzaak. Als je tenminste niet anderhalf uur enkele reis voor je werk onderweg wilt zijn.

Tuurlijk kan je huren onder de 500,-. Moet je je wel realiseren dat daar een zeer beperkt aanbod van is, waarvoor jarenlange wachtlijsten zijn. En dat je op plekken terecht komt die vaak te klein zijn voor een gezin of dat je in een tokkiewijk terecht komt.

Jij bepaalt even dat men geen kinderen mag nemen op grond van dat er later eventueel geen studie gevolgd zou kunnen worden omwille van financiele redenen? :D Wat is dat voor gedachtekronkel?

Ja je kunt samen werken. Daar gaat je huurtoeslag. En of je even 500,- aan het kinderdagverblijf wilt afgeven. Lekker lonend allemaal.
T/m de jaren 70 was het inderdaad heel goed mogelijk om op een loon een gezin te onderhouden. Je kon er je hypotheek van betalen, reed auto, kon prima je kinderen onderhouden, je ging zelfs nog een keer per jaar op vakantie en de vrouw deed het huishouden. Kon prima. Het is alleen dat omdat de kosten zo gigantisch zijn gestegen dat dat nu niet meer kan.

quote:
Oke, ze geven hun geld hier niet uit. Erg zeg. Als Nederlanders nou gewoon slim genoeg waren om hier te werken en de rest van de tijd in Polen te gaan wonen hadden de Polen geklaagd. De Nederlanders kunnen het seizoenswerk in Nederland doen voor dezelfde prijs als een Pool, die Polen worden er dus uitgeconcurreerd, want taalbarriere.
Eerst zeg je dat ze hier hun geld uitgeven, en als ik aantoon van niet kom je terug op je eigen punt en zeg je dat het niet erg is :') Natuurlijk is dat erg. Het geld wordt namelijk niet weer in onz economie gestopt maar verdwijnt naar het buitenland.

Dus nu zeg je dat Nederlanders maar naar polen moeten verhuizen en hier blijven werken? :D Serieus?

En nee, we kunnen dat werk niet doen voor dezelfde prijs als een pool, want alleen onze maandelijkse rekeningen zijn veel te hoog om van het minimum te kunnen leven.

quote:
Dat gedeelte over cheap ass graaiers ga ik maar niet verder op in. Lijkt me nogal verzonnen, heb het nooit gezien en zie Polen er ook niet voor aan om dit te doen. Als ze echt goedkope kleding willen kijken ze wel in de tweedehandswinkeltjes in Polen.
Ik heb het dus wel gezien. Verschillende wagens, aanhangers erachter, vol met kleding en meubels. Als het zo goedkoop of goed voorhanden was in polen, zouden ze het hier wel niet meenemen, he?

quote:
Je gaat hier uit van het minimumloon. Uit ervaring weet ik dat redelijk veel van de Polen die hier komen werken in Polen niet tegen een minimumloon werken. Ondanks dat ze in Polen een redelijk salaris hebben verdienen ze meer door een minimumloonbaantje in Nederland te nemen
Wat noem jij een redelijk salaris? Die 390,- die ze daar gemiddeld verdienen? De ongeschoolde arbeider die hierheen komt verdient ook nog eens minder, dus de 1200,- netto die hij hier krijgt is waarschijnlijk vijf keer zoveel als hij daar krijgt.

quote:
Als Nederlander heb je deze keuze wel. Je kunt ook tijdelijk in Nederland gaan werken en dan de rest van je tijd doorbrengen in Polen. Over die hypotheek, als je het niet kan betalen dan moet je het niet nemen, zelfde geldt voor kinderen.
Weet je wat, als jij ooit gaat werken (ik heb de indruk dat je nog ergens lekker comfortabel op school zit), dan spreek ik je nog wel eens. Over wonen, kinderen krijgen enz. Kijken of jij dan ook 'wel even naar polen verhuist en hier blijft werken'.

quote:
Zoals je al eerder zegt, Polen zitten 3 maanden in Nederland in een vakantiehuisje te zuipen, daarna vertrekken ze terug naar Polen. Die 6 maanden maakt het meerdendeel dus niet vol. Wellicht is het te simpel voor een Oost-Europeaan (of een Niet-Nederlander in het algemeen) om een uitkering vanuit de Nederlandse staat te ontvangen, maar als je daar als Pool recht op hebt, dan pak je dat recht met beide handen aan. Geef ze eens ongelijk. Is dit de inventieve Pool te verwijten, of is dit een falen van het bestuur in Nederland?
Fuck man, dan zitten ze hier 6 maanden ipv 3. Het gaat om het principe dat het veel te makkelijk is om die uitkering hier te krijgen. Dat het geld dat door werkend Nederland is opgebracht weer in buitenlandse handen terecht komt waardoor het uit onze economie wordt gehaald.

En daarbij, eerst loop je polen te verdedigen dat ze zo goed werken en dan zeg je dat ze inderdaad die uitkering met beide handen aan moeten grijpen? 8)7 Wat wil je nou eigenlijk?

Het ligt trouwens niet aan Nederland. Het is een EU regel. De EU vond het namelijk sociaal dat iedereen in Nederland een uitkering kon krijgen en daarna mee kon nemen naar zijn eigen land.

Maar goed, ik denk dat je inderdaad niet ouder bent dan 18 een nog veilig op school zit (hoe zou je toekomst er hebben uitgezien als je pappie niet voor jouw schoolgeld gewerkt had, denk je?) waardoor je beeld van de realiteit nogal, laat ik het zachtjes uitdrukken, verwrongen is. Is verder ook niet erg, maar ga niet proberen mee te praten over onderwerpen waar je niets van weet. Je lult uit je nek en het is totaal niet op de werkelijkheid gebaseerd.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_136836831
VD jij zou eens een paar maanden in Krakau ofzo moeten gaan zuipen en feesten _O_ Gewoon half jaartje in Nederland werken, half jaartje in Polen als een god leven, why not
Ga weg
  dinsdag 18 februari 2014 @ 04:52:04 #138
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_136836865
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 04:18 schreef Nikmans het volgende:
VD jij zou eens een paar maanden in Krakau ofzo moeten gaan zuipen en feesten _O_ Gewoon half jaartje in Nederland werken, half jaartje in Polen als een god leven, why not
Misschien is hij het studentenleven ontgroeid en doet hij, wat voor jou de hemel op aarde lijkt, af als puberaal gedrag wat leuk was toen hij daar de leeftijd voor had
pi_136836959
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 03:55 schreef the-eye het volgende:

[..]

Kan je me uitleggen waarom die bedrijven dan niet gewoon lekker daarheen gaan?
1. In Nederland kunnen ze een veel hogere omzet draaien dan in Polen.
2. In die bedrijven werken niet alleen maar Polen, ook Nederlands, dus die zouden dan hun baan verliezen
3. Bedrijven die naar Polen verhuizen betalen dan in dat land belasting en niet in Nederland, wat in principe funest is voor onze economie
  dinsdag 18 februari 2014 @ 07:05:36 #140
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_136837063
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 06:33 schreef Shreyas het volgende:

[..]

1. In Nederland kunnen ze een veel hogere omzet draaien dan in Polen.
2. In die bedrijven werken niet alleen maar Polen, ook Nederlands, dus die zouden dan hun baan verliezen
3. Bedrijven die naar Polen verhuizen betalen dan in dat land belasting en niet in Nederland, wat in principe funest is voor onze economie
Waarom kunnen ze hier een hogere omzet draaien?
pi_136837159
Een jaar of 7 geleden was ik 1 van de voormannen om een te laat opgeleverde FPSO (Piranema) gereed te maken voor vertrek.
Er zaten een stuk of 20 poolse electriciens bij. Aardige mensen dat wel, maar hun werk moest gecontroleerd en gecorrigeerd worden.
Het zijn wel werkers die polen. Daar hou ik van. Maarja, als het werk overnieuw moet worden gedaan schiet het niet zo op.
Van mij mogen ze in Polen blijven.
Voor eenvoudig werk zijn ze wel geschikt. Tomatenplukken enzo maar we hebben genoeg werklozen om dat werk te doen. Eigen volk eerst vind ik.
pi_136837590
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:10 schreef Sauslepel het volgende:

[..]

Hoe kan die Pool goedkoper zijn? Hij moet immers ook zijn minimumloon ontvangen en is onderhevig aan de zelfde regels als een Nederlandse werknemer.
Om te beginnen hoeft een werkgever die een Pool in dienst heeft voor seizoensarbeid geen premies en belastingen af te dragen. Dat moet de Pool zelf doen in Polen waar dat vele malen goedkoper is. Bedenk dat een Nederlander een werkgever 1,5 maal zijn brutoloon kost dankzij die premies en belastingen.

Voor de rest: schijnconstructies. Er zijn er honderden en ik ken ze uiteraard niet allemaal. Maar een paar voorbeelden:

- Zet een dochteronderneming op in bv Polen. Neem daar mensen in dienst en laat hen werken in Nederland voor de onderneming in Polen. Zo kan je Pools loon betalen, Poolse premies en Poolse belastingen. Vooral in de transportsector (duizenden Nederlandse truckers werkeloos) komt dit veel voor. Een uurloon van ¤2,50 is vrij gangbaar.
- Verkoop arbeid als 'klus' aan een Nederlands bureau in b.v. Polen. De oogst van zo en zo veel hectare bijvoorbeeld. Zo ben je niet de werkgever en heb je niets met het loon te maken. Je verkoopt een opdracht/klus, laat mensen niet voor je werken. Deze Polen verdienen dan Pools minimumloon en betalen daar premies en belastingen. Dit komt veel voor bij seizoensarbeid en in de pluimvee sector.
- Huur b.v. Polen in voor arbeid, betaal hen minimumloon, draag premies en belastingen af maar verplicht hen bij jou woonruimte te huren. Huur een woning voor ¤750.- p.m., stop daar 10 Polen in en laat hen ¤500.- p.m. per persoon aan huur betalen excl. g/w/l. Of huur een vakantiewoning incl. g/w/l voor dit doel. Dit is zo lucratief dat het ook wel wordt gedaan met de aanschaf van woningen. Het A2 debacle is hier een voorbeeld van.

Het verhaal dat Nederlanders dat werk niet willen doen (voor dat loon) is complete onzin. Zie de bloembindsters die naar de rechter gingen omdat zij vervangen werden door Polen. Zie de werkeloosheid onder vrachtwagenchauffeurs. Zie de werkeloosheid in de bouw. En voor wat betreft dat loon.. tja.. een Nederlander mag niet onder het minimumloon werken. De helft van het jaar in Polen gaan wonen is dus niet de oplossing want je blijft Nederlander.

Er zijn werkgevers die gewoon geen Nederlanders aannemen. Zie die advertentie van die thuiszorgorganisatie die in eerste instantie gewoon op hun website hadden staan dat Nederlanders niet hoefden te solliciteren.

Het zijn dus de werkgevers die hier volledig fout zitten. De controle hierop is minimaal tot afwezig. Wat boven water komt (A2 b.v.) is nog niet eens het topje van de ijsberg.
Voor de economie en het tegengaan van de werkeloosheid is het rendabeler om werkgevers eens te gaan controleren (jaarboeken) dan uitkeringsgerechtigden het vuur aan de schenen te blijven leggen. Helaas zijn die werkgevers de achterban van wat er nu op het pluche zit in Den Haag.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 09:25:21 #143
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_136838489
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:12 schreef LMLucky het volgende:

[..]

zijn er wel een hoop op dit moment hoor, maar als de economie weer bijtrekt wilt niemand ze meer en zijn die baantjes weer vrij, beetje hypocriet is dat
Polen willen ze ook niet maar hebben geen keus. Vergelijking gaat dus niet op.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 09:46:07 #144
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_136838989
Mijn mening is dat als ik een pool was ik hetzelfde had gedaan, de enige reden waarom ze ver van hun familie en geliefde zijn is om ze wat geld toe te kunnen sturen, het is dus niet hun schuld.
Daarnaast ken ik een aantal polen die hier wonen en ik heb echt geen moeite met ze, met eentje begint zelfs een vriendschap te ontstaan.

Wel baal ik dat ik ook geen vast werk kan vinden, waar je vroeger hier nooit zonder werk hoefde te zitten wegen kwekerijen kom je er nu als Nederlander niet meer in, maar daar geef ik Polen niet de schuld van.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 18 februari 2014 @ 10:00:28 #145
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_136839358
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 16:57 schreef Sauslepel het volgende:

[..]

Een Pool mag ook niet voor minder dan het minimumloon werken. Als hij in Nederland werkt is hij onderhevig aan het Nederlandse minimumloon, evenals dat zijn werkgever wettelijk verplicht is zijn werknemer (minimaal) minimumloon te betalen.

Dat klopt, maar daar hebben ze iets op gevonden.
Nederlandse uitzendbureaus die in Polen actief zijn, gebruiken een constructie waardoor Polen goedkoper zijn dan Nederlandse werknemers. Daardoor er sprake is van oneerlijke concurrentie. De uitzendbureaus betalen de werknemers naar Poolse maatstaven, ongeveer 500 euro per maand. Dat wordt aangevuld met een onkostenvergoeding van 1000 euro, waardoor het totaal op het Nederlandse minimumloon komt. De uitzendbureaus hebben voordeel want ze hoeven alleen over de 500 euro sociale lasten af te dragen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 18 februari 2014 @ 10:02:50 #146
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_136839428
Geinige mensen wel.

En:

With my pack on my back, down the road I will stray.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 10:16:21 #147
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_136839827
quote:

[..]

[..]
Ik ben jaren lang zelfstandige geweest, wegens de economie en de enorme concurrentie kan ik daar niet meer genoeg in verdienen.
Ik heb ongeveer 10 tot 15 sollicitaties in de week lopen en ik mag blij zijn als ik daarvan een afwijzingsbrief krijg.
Ik ben overigens alleen met twee kinderen, net zoals vele voor mij.
toen ik kinderen kreeg had ik het financieel heel stabiel, wat je je moet beseffen is dat dat dus ook kan veranderen.

quote:
Ik weet niet waar jij woonachtig bent maar ik heb het idee niet in een plaats waar ze voornamelijk afhankelijk zijn van kassen, "vroeger" hoefde je hier niet zonder baan te zitten, bijna alle vrouwen werkten in de kassen en ook de jongeren, ik was zelf 12 toen ik begon met werken in de kassen.
Nu is dat geen mogelijkheid meer, alle Nederlanders zijn er uit gegooid, nu werken er polen.

quote:

[..]
Je kan zelfs gratis kleding krijgen in Nederland, ook als pool, zoals er een voedselbank is is er ook een kledingbank.

quote:
Niet iedereen heeft die keuze ivm sociale contacten hier, ik kan bv niet weg omdat mijn ex mij niet zou toelaten om de kinderen mee te nemen.
quote:
[..]

Het merendeel werkt hier het hele jaar, zit op de camping in een huisje met tig man, verdiend hier geld en geeft dat voornamelijk uit in Polen.
Ik geef Polen ook niet de schuld hier van, als ik hun was had ik hetzelfde gedaan, maar het is niet eerlijk natuurlijk voor Nederlanders die dolgraag willen werken.
pi_136841618
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 07:05 schreef the-eye het volgende:

[..]

Waarom kunnen ze hier een hogere omzet draaien?
Andere economie
pi_136841698
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:16 schreef warp995 het volgende:
Liever Polen dan Bulgaren of Roemenen
Dit dus!!!
Roken is lekker
  dinsdag 18 februari 2014 @ 11:29:52 #150
407635 warp995
Tussen neus en lippen door