Een Pool mag ook niet voor minder dan het minimumloon werken. Als hij in Nederland werkt is hij onderhevig aan het Nederlandse minimumloon, evenals dat zijn werkgever wettelijk verplicht is zijn werknemer (minimaal) minimumloon te betalen.quote:Op maandag 17 februari 2014 16:40 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Zoek maar eens werkgevers die het werk willen geven aan een Nederlander in plaats van een Pool die voor minder dan het minimumloon mag werken.
Een Pool heb je voor ¤15 per uur, terwijl je voor een Nederlander minimaal aan de ¤22 per uur zal moeten betalen. Dit is inclusief alle verzekeringen van de werkgeverskan.quote:Op maandag 17 februari 2014 16:57 schreef Sauslepel het volgende:
[..]
Een Pool mag ook niet voor minder dan het minimumloon werken. Als hij in Nederland werkt is hij onderhevig aan het Nederlandse minimumloon, evenals dat zijn werkgever wettelijk verplicht is zijn werknemer (minimaal) minimumloon te betalen.
Nederlanders staan niet voor dag en dauw op om asperges te steken. Boeren moeten toch hun asperges gestoken hebben, waardoor ze twee keuzes hebben.
1. Ze bieden een hoger loon waardoor een aantal Nederlanders wel asperges wil steken, door de loonstijging moet de boer een hogere prijs gaan rekenen, wat als gevolg heeft dat Nederlanders zijn asperges niet meer kopen omdat ze te duur zijn.
2. Hij huurt Polen in, hoeft geen hogere prijs te rekenen en kan zijn asperges nog wel gewoon kwijt, omdat ze niet te duur geworden zijn.
Iemand met enigszins inzicht zal voor 2 kiezen.
Hoe kan die Pool goedkoper zijn? Hij moet immers ook zijn minimumloon ontvangen en is onderhevig aan de zelfde regels als een Nederlandse werknemer.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:08 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Een Pool heb je voor ¤15 per uur, terwijl je voor een Nederlander minimaal aan de ¤22 per uur zal moeten betalen. Dit is inclusief alle verzekeringen van de werkgeverskan.
En je vergeet dat bijv. de woonkosten (als je een Pool inhuurt via een uitzendbureau, dan moet je deze kosten betalen) meegeteld mag worden bij het minimuminkomen.
Een Pool (via een uitzendbureau) zal dus altijd goedkoper dan een Nederlander zijn.
En er zijn dat Nederlanders die voor dag en dauw op willen staan om asperges te steken. Ze zijn alleen te duur hiervoor.
Een Pool kost je het mimuminkomen inderdaad. Alleen mag voor de werkgever de verzekeringen en kosten voor woon/transport voor de Pool hier nog van worden afgehaald. De werkgever zal dus niet meer dan het minimumloon kwijt zijn.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:10 schreef Sauslepel het volgende:
[..]
Hoe kan die Pool goedkoper zijn? Hij moet immers ook zijn minimumloon ontvangen en is onderhevig aan de zelfde regels als een Nederlandse werknemer.
Heb je hier een bron voor? Ik vind het nogal ongeloofwaardig klinken.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:12 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Een Pool kost je het mimuminkomen inderdaad. Alleen mag voor de werkgever de verzekeringen en kosten voor woon/transport voor de Pool hier nog van worden afgehaald. De werkgever zal dus niet meer dan het minimumloon kwijt zijn.
Een Nederlander kost het minumumloon + verzekeringen, waardoor deze een heel stuk duurder dan het minimumloon zal zijn.
Een bron heb ik zo één twee drie niet. Bel een willekeurig uitzendbureau in 't Westland op, en doe je voor als werkgever. Ik heb zelf bij mijn vorige werkgever de personeelszaken geregeld, en dan zie je de meest treurige constructies voorbij vliegen. Zo zijn er ook bijvoorbeeld zat Polen in Nederland die voor iets meer dan het Poolse minimumloon werken. Deze Pool werkt dan voor de 'Poolse' vestiging die in Polen zit, en wordt dan ook afgerekend via deze vestiging.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:14 schreef Sauslepel het volgende:
[..]
Heb je hier een bron voor? Ik vind het nogal ongeloofwaardig klinken.
Je hebt het bijna goed, maar niet helemaal. Het is zo dat de voordelen die jij opnoemt inderdaad voor de Poolse werknemen gelden maar dit komt terug naar de bemiddelaar uiteindelijk en niet naar de werkgever. Die kan het natuurlijk op een onderhands akkoordje gooien...quote:Op maandag 17 februari 2014 17:22 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Een bron heb ik zo één twee drie niet. Bel een willekeurig uitzendbureau in 't Westland op, en doe je voor als werkgever. Ik heb zelf bij mijn vorige werkgever de personeelszaken geregeld, en dan zie je de meest treurige constructies voorbij vliegen. Zo zijn er ook bijvoorbeeld zat Polen in Nederland die voor iets meer dan het Poolse minimumloon werken. Deze Pool werkt dan voor de 'Poolse' vestiging die in Polen zit, en wordt dan ook afgerekend via deze vestiging.
Op een gegeven moment werden de contracten van de Nederlandse werknemers met een minimumloon niet meer verlengd, en deze zijn allemaal vervangen door Poolse werknemers. Als werkgever doe je dit niet, tenzij het je geld oplevert.
En het erge is, het is allemaal legaal.
Verklaar jij dan even het feit dat een Pool (met een minimumloon) via een uitzendbureau minder dan ¤15 per uur kost, terwijl een Nederlander (met een minumimloon) ¤22 per uur kost?quote:Op maandag 17 februari 2014 17:28 schreef TangleFuZZ. het volgende:
[..]
Je hebt het bijna goed, maar niet helemaal. Het is zo dat de voordelen die jij opnoemt inderdaad voor de Poolse werknemen gelden maar dit komt terug naar de bemiddelaar uiteindelijk en niet naar de werkgever. Die kan het natuurlijk op een onderhands akkoordje gooien...
Ook is de constructie die jij noemt niet waar. Ook een buitenlandse BV moet aan het Nederlands minimumloon voldoen
http://www.salariseninkom(...)tigde-ondernemingen/
http://www.zantenvj.com/n(...)woon-uitbuiting.html Hier staat het duidelijk uitgelegd. Het voordeel van de lage kosten komen dus eigenlijk ten goede aan de bemiddelaar maar kan het natuurlijk op een onderhands akkoord gooien met de werkgever. Verder is de 15eur per uur die jij noemt dus gewoon het minimumloon voor zowel een Pool als een Nederlander. Daarna kan een bemiddelaar het "goedkoper" maken door de genoemde kosten er af te trekkenquote:Op maandag 17 februari 2014 17:30 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Verklaar jij dan even het feit dat een Pool (met een minimumloon) via een uitzendbureau minder dan ¤15 per uur kost, terwijl een Nederlander (met een minumimloon) ¤22 per uur kost?
Wellicht verouderde informatie? Tevens zijn dit cijfers die jij opgooit zonder enige bronnen of onderbouwing, daar waar Tangle wel onderbouwing heeft voor zijn cijfers.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:30 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Verklaar jij dan even het feit dat een Pool (met een minimumloon) via een uitzendbureau minder dan ¤15 per uur kost, terwijl een Nederlander (met een minumimloon) ¤22 per uur kost?
Alleen komt er bij de Nederlander nog aardig wat bij voor verzekeringen ed. die voor een Poolse werknemer niet verplicht zijn, en voor een Nederlander wel.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:37 schreef TangleFuZZ. het volgende:
[..]
http://www.zantenvj.com/n(...)woon-uitbuiting.html Hier staat het duidelijk uitgelegd. Het voordeel van de lage kosten komen dus eigenlijk ten goede aan de bemiddelaar maar kan het natuurlijk op een onderhands akkoord gooien met de werkgever. Verder is de 15eur per uur die jij noemt dus gewoon het minimumloon voor zowel een Pool als een Nederlander. Daarna kan een bemiddelaar het "goedkoper" maken door de genoemde kosten er af te trekken
http://www.limburger.nl/a(...)Maastricht_uitgebuitquote:Op maandag 17 februari 2014 17:37 schreef Sauslepel het volgende:
[..]
Wellicht verouderde informatie? Tevens zijn dit cijfers die jij opgooit zonder enige bronnen of onderbouwing, daar waar Tangle wel onderbouwing heeft voor zijn cijfers.
Tuurlijk zit hier een kern van waarheid in, maar 3 man wonen in een gemeubileerde woning incl. gas/water/licht en vervoer en vliegtickets zou dan per maand maximaal 750eur mogen kosten volgens de krant. Dat lijkt me erg optimistisch. 970eur per persoon is ook teveel van het goede natuurlijkquote:Op maandag 17 februari 2014 17:43 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
http://www.limburger.nl/a(...)Maastricht_uitgebuit
Zomaar een voorbeeldje. Het is uitbuiting, maar wel legaal.
Een Pool is aan dezelfde verzekeringen onderhevig voor de werkgever als een Nederlander. Hier is wettelijk geen verschil inquote:Op maandag 17 februari 2014 17:41 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Alleen komt er bij de Nederlander nog aardig wat bij voor verzekeringen ed. die voor een Poolse werknemer niet verplicht zijn, en voor een Nederlander wel.
Je vergeet een ding in de vergelijking. Namelijk dat er zat Nederlanders zijn die wel willen werken, maar gewoonweg niet voor het minimum kunnen werken. Omdat ze een hypotheek hebben, schoolgaande kinderen en torenhoge belastingen moeten betalen. Voor het minimum kan je als Nederlander gewoon niks.quote:Op maandag 17 februari 2014 16:57 schreef Sauslepel het volgende:
[..]
Een Pool mag ook niet voor minder dan het minimumloon werken. Als hij in Nederland werkt is hij onderhevig aan het Nederlandse minimumloon, evenals dat zijn werkgever wettelijk verplicht is zijn werknemer (minimaal) minimumloon te betalen.
Nederlanders staan niet voor dag en dauw op om asperges te steken. Boeren moeten toch hun asperges gestoken hebben, waardoor ze twee keuzes hebben.
1. Ze bieden een hoger loon waardoor een aantal Nederlanders wel asperges wil steken, door de loonstijging moet de boer een hogere prijs gaan rekenen, wat als gevolg heeft dat Nederlanders zijn asperges niet meer kopen omdat ze te duur zijn.
2. Hij huurt Polen in, hoeft geen hogere prijs te rekenen en kan zijn asperges nog wel gewoon kwijt, omdat ze niet te duur geworden zijn.
Iemand met enigszins inzicht zal voor 2 kiezen.
Gooi dit trolltopic toch gewoon op slot joh.quote:Op maandag 17 februari 2014 13:16 schreef HaywoodJablome het volgende:
[..]
Beetje matige reactie dit, ts. Je kan vast wel beter.
quote:Op maandag 17 februari 2014 13:54 schreef the-eye het volgende:
Zeer terechte klacht
Ik vraag me af of al die wijsneuzen hier die het niet met t.s. ééns op de hoogte zijn (en dan bedoel ik niet van horen zeggen) met de situaties in fabrieken en glastuinbouwbedrijven waar deze Polen werken.
Die Polen moet je geen verwijten maken maar wel de werkgevers die misbruik van hen maken
Vertel ééns wat je ervaringen zijn en bij welke bedrijven dat was.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 00:46 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Gebeurt niets bijzonders hoor.
Als jij alleen minimumloon kan verdienen moet je je leven op basis daarvan inrichten, dus geen hypotheek en ook geen kinderen. Dat zijn dingen die nou eenmaal geld kosten, als je dat niet hebt, dan kan het niet. Jammer.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 00:30 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Je vergeet een ding in de vergelijking. Namelijk dat er zat Nederlanders zijn die wel willen werken, maar gewoonweg niet voor het minimum kunnen werken. Omdat ze een hypotheek hebben, schoolgaande kinderen en torenhoge belastingen moeten betalen. Voor het minimum kan je als Nederlander gewoon niks.
Daarentegen is voor een pool het minimum hier een goudmijn daar. Hier 1200,- netto verdienen is vergelijkbaar met vele maandinkomens daar. Daar zijn de kosten van de pool ook naar. Huizen in polen kosten drie keer niks, de belastingen zijn veel lager en het levensonderhoud is daar veel goedkoper.
En wat betreft de motivatie: als je met hier drie maanden hard werken de rest van het jaar in polen op je luie zatte kloten kunt liggen en bovendien genoeg geld hebt om daar alles te kopen wat je wilt, dan wil je wel gemotiveerd zijn. En o ja, als je hier even geen werk hebt, trek je toch zeker even aan de bel voor een uitkering?
Nederland is voor oostblokkers een goudmijn.
Kwamen om half negen hier, werkten en gingen om vijf uur weer naar huis.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 00:47 schreef the-eye het volgende:
[..]
Vertel ééns wat je ervaringen zijn en bij welke bedrijven dat was.
Mijn ervaringen zijn dat die Polen naar Nederlandse maatstaven behandeld werd. Soms waren er onduidelijkheden (door taalbarriere) waardoor Polen zich soms benadeeld voelden. Verder worden ze heel prima behandeld, ze krijgen een goed minimumloon, hebben een goed onderkomen en kunnen prima eten. Heb ik gezien in meerdere bedrijven (asperge, magazijnen, kassen) in Oost-Brabant/Noord-Limburg.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 00:47 schreef the-eye het volgende:
[..]
Vertel ééns wat je ervaringen zijn en bij welke bedrijven dat was.
I.i.g. mooi dat er dus bedrijven zijn waar het wel op een normale manier gaatquote:Op dinsdag 18 februari 2014 00:57 schreef Sauslepel het volgende:
[..]
Mijn ervaringen zijn dat die Polen naar Nederlandse maatstaven behandeld werd. Soms waren er onduidelijkheden (door taalbarriere) waardoor Polen zich soms benadeeld voelden. Verder worden ze heel prima behandeld, ze krijgen een goed minimumloon, hebben een goed onderkomen en kunnen prima eten. Heb ik gezien in meerdere bedrijven (asperge, magazijnen, kassen) in Oost-Brabant/Noord-Limburg.
Ik ben er van overtuigd dat het in het leeuwendeel van de gevallen goed gaat, maar waar gehakt wordt vallen spaanders.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 01:02 schreef the-eye het volgende:
[..]
I.i.g. mooi dat er dus bedrijven zijn waar het wel op een normale manier gaat
Wat is er verwend aan al op zijn minst 500,- aan huur kwijt te zijn (en dan heb je nog niks speciaals),quote:Op dinsdag 18 februari 2014 00:54 schreef Sauslepel het volgende:
[..]
Als jij alleen minimumloon kan verdienen moet je je leven op basis daarvan inrichten, dus geen hypotheek en ook geen kinderen. Dat zijn dingen die nou eenmaal geld kosten, als je dat niet hebt, dan kan het niet. Jammer.
Als Nederlander kan je prima wat van het minimum, anders zouden die Polen ook niet hier komen, die zouden dan immers tijdens de gewerkte tijd ook al hun verdiende geld weer hier uitgeven, omdat alles hier zo duur is. Nederlanders zijn gewoon verwend, ze willen weinig doen, maar wel veel verdienen. Helaas werkt het zo niet.
Jammer dan, het maandinkomen in polen is 390,-. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_minimumloon_per_landquote:Overigens is 1200 euro ook niet 'vele maandinkomens' in Polen. Het gemiddelde maandloon in Polen is 1380$1. Uiteraard zullen de aspergestekers en de tomatenplukkers wel minder dan het gemiddelde verdienen. Maar 'vele maandinkomens' is overdreven.
Volgens mij snap je het niet helemaal. Het gaat erom dat ze hier goed geld verdienen, de kosten delen, en dan de rest van het jaar als god in Frankrijk leven van het geld dat ze hiervandaan hebben meegenomen. Als Nederlander heb je die keuze niet, je bent gebonden aan de kosten hier. Hier heb je je hypotheek te betalen, je rekeningen te voldoen en je kinderen naar school te sturen.quote:Als een Pool drie maanden in Nederland kan werken, en de rest van het jaar zichzelf in Polen non-stop kan bezatten, dan kan een Nederlander dat ook. Toch vreemd dat alleen Polen het doen. Waarom? Wellicht omdat ze hier niet de hele tijd willen zijn.
"Ja je hebt ook..." Daar kan ik niks mee. Het is te simpel voor een pool om hier een uitkering te krijgen, want na een half jaar werken heb je al recht op drie maanden WW. En anders bijstand. Waarom zou je je dan druk maken over werken? Gratis geld. Of waarom dacht je dat al die oostblokkers zo graag naar het rijke westen komen?quote:Het uitkeringsverhaal geldt voornamelijk voor Polen die langere tijd werkzaam zijn in Nederland, ja er zullen vast Polen zijn die een uitkering genieten, maar daar staan ook een heleboel Polen tegenover die heel hard werken en helemaal niets vragen van de samenleving. Precies zoals dit ook werkt voor Nederlanders. Je hebt Nederlanders die een levenlang enorm veel belasting afdragen en helemaal niets vragen van de overheid, en je hebt er notoire werklozen tussen zitten die liever op een in de voortuin blikjes bier leegdrinken. Ik zie het verschil niet.
Auto is overbodige luxe. Tevens kun je prima huren voor onder de 500 euro (met huurtoeslag). Als je het niet kan betalen, geen kinderen nemen, hoef je ook je kinderen niet naar school te brengen. Bovendien kunnen zowel man als vrouw gaan werken als ze het inkomen willen verhogen. In Nederland lijkt het te moeten kunnen om een gezin te onderhouden op één minimumloon, grote onzin. Als je man een minimumloon heeft, moet je als vrouw helaas ook werken (misschien niet full-time, maar toch zeker wel part-time).quote:Op dinsdag 18 februari 2014 01:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Wat is er verwend aan al op zijn minst 500,- aan huur kwijt te zijn (en dan heb je nog niks speciaals),
100,- aan zorgverzekering kwijt te zijn, 120,- aan energie, je auto moet betalen, je kinderen naar school moet sturen, noem maar op? Dat is niet verwend zijn, dat is de normale levensstandaard. Die in polen gewoon veel lager ligt dan hier.
Terwijl je als pool lekker met zijn achten in een vakantiehuisje gaat liggen zuipen voor drie maanden en alle kosten deelt en nagenoeg voor 100,- kunt wonen.
Oke, ze geven hun geld hier niet uit. Erg zeg. Als Nederlanders nou gewoon slim genoeg waren om hier te werken en de rest van de tijd in Polen te gaan wonen hadden de Polen geklaagd. De Nederlanders kunnen het seizoenswerk in Nederland doen voor dezelfde prijs als een Pool, die Polen worden er dus uitgeconcurreerd, want taalbarriere.quote:Die polen geven hun geld hier niet uit, dat is net het probleem. Het is hier goed verdienen en het daar uitgeven. O ja en ondertussen gaan ze de dag voordat ze naar huis teruggaan nog even een auto en aanhanger vol laden met spotgoedkoop kleding kringloopspul. Het spul wat eigenlijk voor de allerarmsten is bedoeld wordt compleet leeggekocht door die cheap ass graaiers.
Je gaat hier uit van het minimumloon. Uit ervaring weet ik dat redelijk veel van de Polen die hier komen werken in Polen niet tegen een minimumloon werken. Ondanks dat ze in Polen een redelijk salaris hebben verdienen ze meer door een minimumloonbaantje in Nederland te nemenquote:Jammer dan, het maandinkomen in polen is 390,-. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_minimumloon_per_land
Als Nederlander heb je deze keuze wel. Je kunt ook tijdelijk in Nederland gaan werken en dan de rest van je tijd doorbrengen in Polen. Over die hypotheek, als je het niet kan betalen dan moet je het niet nemen, zelfde geldt voor kinderen.quote:Volgens mij snap je het niet helemaal. Het gaat erom dat ze hier goed geld verdienen, de kosten delen, en dan de rest van het jaar als god in Frankrijk leven van het geld dat ze hiervandaan hebben meegenomen. Als Nederlander heb je die keuze niet, je bent gebonden aan de kosten hier. Hier heb je je hypotheek te betalen, je rekeningen te voldoen en je kinderen naar school te sturen.
Maar vertel me gerust waar ik in polen meer kan verdienen dan hier.
Zoals je al eerder zegt, Polen zitten 3 maanden in Nederland in een vakantiehuisje te zuipen, daarna vertrekken ze terug naar Polen. Die 6 maanden maakt het meerdendeel dus niet vol. Wellicht is het te simpel voor een Oost-Europeaan (of een Niet-Nederlander in het algemeen) om een uitkering vanuit de Nederlandse staat te ontvangen, maar als je daar als Pool recht op hebt, dan pak je dat recht met beide handen aan. Geef ze eens ongelijk. Is dit de inventieve Pool te verwijten, of is dit een falen van het bestuur in Nederland?quote:"Ja je hebt ook..." Daar kan ik niks mee. Het is te simpel voor een pool om hier een uitkering te krijgen, want na een half jaar werken heb je al recht op drie maanden WW. En anders bijstand. Waarom zou je je dan druk maken over werken? Gratis geld. Of waarom dacht je dat al die oostblokkers zo graag naar het rijke westen komen?
En als je het nog niet wist, die uitkering mag gewoon meegenomen worden als je terug gaat naar polen. Gratis leven als een koning op kosten van Nederland.
http://www.uwv.nl/Particu(...)uitenland/index.aspx
http://www.dagelijksestan(...)ijstand-in-nederland
http://uitkering-aanvrage(...)chtig-Nederland.html
Of waarom dacht je dat Groot-Brittannië zo gekant is tegen de uitkeringsaanvragen in hun land?
Dat is inderdaad een probleem, maar niet veroorzaakt door de Polen. Zij krijgen de schuld van dingen waar ze niets aan kunnen doen.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 00:30 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Je vergeet een ding in de vergelijking. Namelijk dat er zat Nederlanders zijn die wel willen werken, maar gewoonweg niet voor het minimum kunnen werken. Omdat ze een hypotheek hebben, schoolgaande kinderen en torenhoge belastingen moeten betalen. Voor het minimum kan je als Nederlander gewoon niks.
Inderdaad, maar als ze hetzelfde werk doen als de Nederlanders in Nederland moeten ze toch niet minder betaald krijgen?quote:Daarentegen is voor een pool het minimum hier een goudmijn daar. Hier 1200,- netto verdienen is vergelijkbaar met vele maandinkomens daar. Daar zijn de kosten van de pool ook naar. Huizen in polen kosten drie keer niks, de belastingen zijn veel lager en het levensonderhoud is daar veel goedkoper.
Inderdaad, maar zo zijn Noorwegen en Zweden dat voor Nederlanders.quote:Nederland is voor oostblokkers een goudmijn.
Geen van beide. Dit is hoe de Europese economie op den duur gaat werken. Als je mensen binnen de EU kunt vinden die hetzelfde werken willen/kunnen doen voor minder geld, zullen die gekozen worden boven de Nederlanders. Daar is niets mis mee, als ik een bedrijf had, zou ik ook voor de goedkopere krachten gaan. Dit probleem is niet eenvoudig op te lossen, de economie in de desbetreffende Oostbloklanden zal bij moeten trekken richting die van Noord-West Europa, dat gaat nog wel een paar decennia duren.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 02:41 schreef Sauslepel het volgende:
Geef ze eens ongelijk. Is dit de inventieve Pool te verwijten, of is dit een falen van het bestuur in Nederland?
Kan je me uitleggen waarom die bedrijven dan niet gewoon lekker daarheen gaan?quote:Op dinsdag 18 februari 2014 03:03 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Geen van beide. Dit is hoe de Europese economie op den duur gaat werken. Als je mensen binnen de EU kunt vinden die hetzelfde werken willen/kunnen doen voor minder geld, zullen die gekozen worden boven de Nederlanders. Daar is niets mis mee, als ik een bedrijf had, zou ik ook voor de goedkopere krachten gaan. Dit probleem is niet eenvoudig op te lossen, de economie in de desbetreffende Oostbloklanden zal bij moeten trekken richting die van Noord-West Europa, dat gaat nog wel een paar decennia duren.
Wat ben jij kortzichtigquote:Op dinsdag 18 februari 2014 02:41 schreef Sauslepel het volgende:
[..]
Auto is overbodige luxe. Tevens kun je prima huren voor onder de 500 euro (met huurtoeslag). Als je het niet kan betalen, geen kinderen nemen, hoef je ook je kinderen niet naar school te brengen. Bovendien kunnen zowel man als vrouw gaan werken als ze het inkomen willen verhogen. In Nederland lijkt het te moeten kunnen om een gezin te onderhouden op één minimumloon, grote onzin. Als je man een minimumloon heeft, moet je als vrouw helaas ook werken (misschien niet full-time, maar toch zeker wel part-time).
Eerst zeg je dat ze hier hun geld uitgeven, en als ik aantoon van niet kom je terug op je eigen punt en zeg je dat het niet erg isquote:Oke, ze geven hun geld hier niet uit. Erg zeg. Als Nederlanders nou gewoon slim genoeg waren om hier te werken en de rest van de tijd in Polen te gaan wonen hadden de Polen geklaagd. De Nederlanders kunnen het seizoenswerk in Nederland doen voor dezelfde prijs als een Pool, die Polen worden er dus uitgeconcurreerd, want taalbarriere.
Ik heb het dus wel gezien. Verschillende wagens, aanhangers erachter, vol met kleding en meubels. Als het zo goedkoop of goed voorhanden was in polen, zouden ze het hier wel niet meenemen, he?quote:Dat gedeelte over cheap ass graaiers ga ik maar niet verder op in. Lijkt me nogal verzonnen, heb het nooit gezien en zie Polen er ook niet voor aan om dit te doen. Als ze echt goedkope kleding willen kijken ze wel in de tweedehandswinkeltjes in Polen.
Wat noem jij een redelijk salaris? Die 390,- die ze daar gemiddeld verdienen? De ongeschoolde arbeider die hierheen komt verdient ook nog eens minder, dus de 1200,- netto die hij hier krijgt is waarschijnlijk vijf keer zoveel als hij daar krijgt.quote:Je gaat hier uit van het minimumloon. Uit ervaring weet ik dat redelijk veel van de Polen die hier komen werken in Polen niet tegen een minimumloon werken. Ondanks dat ze in Polen een redelijk salaris hebben verdienen ze meer door een minimumloonbaantje in Nederland te nemen
Weet je wat, als jij ooit gaat werken (ik heb de indruk dat je nog ergens lekker comfortabel op school zit), dan spreek ik je nog wel eens. Over wonen, kinderen krijgen enz. Kijken of jij dan ook 'wel even naar polen verhuist en hier blijft werken'.quote:Als Nederlander heb je deze keuze wel. Je kunt ook tijdelijk in Nederland gaan werken en dan de rest van je tijd doorbrengen in Polen. Over die hypotheek, als je het niet kan betalen dan moet je het niet nemen, zelfde geldt voor kinderen.
Fuck man, dan zitten ze hier 6 maanden ipv 3. Het gaat om het principe dat het veel te makkelijk is om die uitkering hier te krijgen. Dat het geld dat door werkend Nederland is opgebracht weer in buitenlandse handen terecht komt waardoor het uit onze economie wordt gehaald.quote:Zoals je al eerder zegt, Polen zitten 3 maanden in Nederland in een vakantiehuisje te zuipen, daarna vertrekken ze terug naar Polen. Die 6 maanden maakt het meerdendeel dus niet vol. Wellicht is het te simpel voor een Oost-Europeaan (of een Niet-Nederlander in het algemeen) om een uitkering vanuit de Nederlandse staat te ontvangen, maar als je daar als Pool recht op hebt, dan pak je dat recht met beide handen aan. Geef ze eens ongelijk. Is dit de inventieve Pool te verwijten, of is dit een falen van het bestuur in Nederland?
Misschien is hij het studentenleven ontgroeid en doet hij, wat voor jou de hemel op aarde lijkt, af als puberaal gedrag wat leuk was toen hij daar de leeftijd voor hadquote:Op dinsdag 18 februari 2014 04:18 schreef Nikmans het volgende:
VD jij zou eens een paar maanden in Krakau ofzo moeten gaan zuipen en feestenGewoon half jaartje in Nederland werken, half jaartje in Polen als een god leven, why not
1. In Nederland kunnen ze een veel hogere omzet draaien dan in Polen.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 03:55 schreef the-eye het volgende:
[..]
Kan je me uitleggen waarom die bedrijven dan niet gewoon lekker daarheen gaan?
Waarom kunnen ze hier een hogere omzet draaien?quote:Op dinsdag 18 februari 2014 06:33 schreef Shreyas het volgende:
[..]
1. In Nederland kunnen ze een veel hogere omzet draaien dan in Polen.
2. In die bedrijven werken niet alleen maar Polen, ook Nederlands, dus die zouden dan hun baan verliezen
3. Bedrijven die naar Polen verhuizen betalen dan in dat land belasting en niet in Nederland, wat in principe funest is voor onze economie
Om te beginnen hoeft een werkgever die een Pool in dienst heeft voor seizoensarbeid geen premies en belastingen af te dragen. Dat moet de Pool zelf doen in Polen waar dat vele malen goedkoper is. Bedenk dat een Nederlander een werkgever 1,5 maal zijn brutoloon kost dankzij die premies en belastingen.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:10 schreef Sauslepel het volgende:
[..]
Hoe kan die Pool goedkoper zijn? Hij moet immers ook zijn minimumloon ontvangen en is onderhevig aan de zelfde regels als een Nederlandse werknemer.
Polen willen ze ook niet maar hebben geen keus. Vergelijking gaat dus niet op.quote:Op maandag 17 februari 2014 13:12 schreef LMLucky het volgende:
[..]
zijn er wel een hoop op dit moment hoor, maar als de economie weer bijtrekt wilt niemand ze meer en zijn die baantjes weer vrij, beetje hypocriet is dat
Dat klopt, maar daar hebben ze iets op gevonden.quote:Op maandag 17 februari 2014 16:57 schreef Sauslepel het volgende:
[..]
Ik ben jaren lang zelfstandige geweest, wegens de economie en de enorme concurrentie kan ik daar niet meer genoeg in verdienen.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 02:41 schreef Sauslepel het volgende:
[..]
Auto is overbodige luxe. Tevens kun je prima huren voor onder de 500 euro (met huurtoeslag). Als je het niet kan betalen, geen kinderen nemen, hoef je ook je kinderen niet naar school te brengen. Bovendien kunnen zowel man als vrouw gaan werken als ze het inkomen willen verhogen. In Nederland lijkt het te moeten kunnen om een gezin te onderhouden op één minimumloon, grote onzin. Als je man een minimumloon heeft, moet je als vrouw helaas ook werken (misschien niet full-time, maar toch zeker wel part-time).
[..]
Ik weet niet waar jij woonachtig bent maar ik heb het idee niet in een plaats waar ze voornamelijk afhankelijk zijn van kassen, "vroeger" hoefde je hier niet zonder baan te zitten, bijna alle vrouwen werkten in de kassen en ook de jongeren, ik was zelf 12 toen ik begon met werken in de kassen.quote:Oke, ze geven hun geld hier niet uit. Erg zeg. Als Nederlanders nou gewoon slim genoeg waren om hier te werken en de rest van de tijd in Polen te gaan wonen hadden de Polen geklaagd. De Nederlanders kunnen het seizoenswerk in Nederland doen voor dezelfde prijs als een Pool, die Polen worden er dus uitgeconcurreerd, want taalbarriere.
Je kan zelfs gratis kleding krijgen in Nederland, ook als pool, zoals er een voedselbank is is er ook een kledingbank.quote:Dat gedeelte over cheap ass graaiers ga ik maar niet verder op in. Lijkt me nogal verzonnen, heb het nooit gezien en zie Polen er ook niet voor aan om dit te doen. Als ze echt goedkope kleding willen kijken ze wel in de tweedehandswinkeltjes in Polen.
[..]
Niet iedereen heeft die keuze ivm sociale contacten hier, ik kan bv niet weg omdat mijn ex mij niet zou toelaten om de kinderen mee te nemen.quote:Als Nederlander heb je deze keuze wel. Je kunt ook tijdelijk in Nederland gaan werken en dan de rest van je tijd doorbrengen in Polen. Over die hypotheek, als je het niet kan betalen dan moet je het niet nemen, zelfde geldt voor kinderen.
Het merendeel werkt hier het hele jaar, zit op de camping in een huisje met tig man, verdiend hier geld en geeft dat voornamelijk uit in Polen.quote:[..]
Zoals je al eerder zegt, Polen zitten 3 maanden in Nederland in een vakantiehuisje te zuipen, daarna vertrekken ze terug naar Polen. Die 6 maanden maakt het meerdendeel dus niet vol. Wellicht is het te simpel voor een Oost-Europeaan (of een Niet-Nederlander in het algemeen) om een uitkering vanuit de Nederlandse staat te ontvangen, maar als je daar als Pool recht op hebt, dan pak je dat recht met beide handen aan. Geef ze eens ongelijk. Is dit de inventieve Pool te verwijten, of is dit een falen van het bestuur in Nederland?
Andere economiequote:Op dinsdag 18 februari 2014 07:05 schreef the-eye het volgende:
[..]
Waarom kunnen ze hier een hogere omzet draaien?
Dit dus!!!quote:Op maandag 17 februari 2014 13:16 schreef warp995 het volgende:
Liever Polen dan Bulgaren of Roemenen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |