Ik verwacht hier morgen kamervragen over.quote:Gouden Ter Mors en Otter doen stof opwaaien in schaatsland
SOTSJI 2014 Natuurlijk was Jorien ter Mors blij met haar gouden medaille. Dolblij zelfs, en ongekend emotioneel. Maar ergens leek het ook te wringen. Een shorttrackster die goud wint bij langebaanschaatsen deed vanmiddag flink wat stof opwaaien bij de schaatsers én shorttrackers. Bovenal door Ter Mors' antwoorden en de opmerkingen van Jeroen Otter, de bondscoach van de shorttrackers, die bij NOS-analyticus Rintje Ritsma in het verkeerde keelgat schoten.
De pijn van de gemiste kans gisteren op de 1500 meter shorttrack, waar Ter Mors vierde was geworden, zat erg diep.
Zelf dacht ze dat het goud van vandaag zijn basis vond in de houten medaille van gisteren. 'Ik kon vandaag in die laatste ronde nog net even mijn teleurstelling van gisteren kwijt. Het voelde toen alsof ik alles had verloren waarvoor ik vier jaar lang ontzettend hard heb gewerkt. Maar na een goede nacht kon ik de knop wel weer omzetten. Geweldig dat ik hier dan goud win. Het is natuurlijk niet de gewoonste zaak van de wereld dat ik hier als shorttrackster goud win. Al zou ik deze plak dolgraag willen inruilen voor een shorttrackmedaille.'
De opmerking bevatte tal van vraagtekens. Is er nu liefde tussen langebaanschaatsers en shorttrackers? Verdragen de 'culturen' elkaar wel? Jeroen Otter, bondscoach van de shorttrackers, gooide meteen na het goud van Ter Mors olie op het vuur bij de NOS. Hij zou deze gouden medaille zonder twijfel willen inruilen voor een bronzen plak bij het shorttrack.
De opmerkingen van Otter leidden weer tot verontwaardiging bij Rintje Ritsma, de oud-schaatser die tijdens de Winterspelen analyticus is. 'Als ik hem zo hoor, denk ik dat hij een klap van de molen heeft gehad', zei Ritsma in het provisorische NOS-studiootje in de Adler Arena. 'Ik vind het heel denigrerend naar het langebaanschaatsen. Je moet trots zijn op deze medaille, zeker hoe zij het heeft gedaan in een olympisch record. Jorien is ook geen koekenbakker. Als je zegt dat je deze medaille liever inruilt voor brons bij het shorttrack, zeg ik: dan hadden ze hier niet moeten gaan staan.'
Ter Mors begrijpt Otter in elk geval goed. 'Shorttrack ligt gewoon heel dicht bij me.' Later zei ze ook: 'Of ik zou overstappen naar een langebaanploeg als ik heel veel geld zou krijgen? Nee! Ik blijf shorttracken. Je maakt me niet blij met langebaanschaatsen.'
Op de tribunes - waar een flink pak Nederlandse olympische medaillewinnaars bij elkaar zat, onder wie Gianni Romme, Stefan Groothuis en de broers Michel en Ronald Mulder was leek er allerminst sprake van een uitgelaten stemming. Alsof de pijn van Wüsts tweede plaats dieper zat dan de vreugde voor Ter Mors' goud.
Mulder, geïrriteerd: 'Als je denkt dat wij misschien niet zo blij zijn met Jorien als winnares, heb je het helemaal verkeerd. Nee, ze komt niet uit de echte schaatswereld. Ik toch ook niet! Ik kom uit het skeeleren.'
Ik denk dat dit met een sisser afloopt hoor. Ook de NOS heeft er alle belang bij dat het langebaanschaatsen groot blijft.quote:Op zondag 16 februari 2014 19:28 schreef superniger het volgende:
Gaat lachen worden straks bij studio sport.
Idd, die tranen waren er zeker van teleurstelling omdat ze geen goud won bij het shorttrack...quote:Op zondag 16 februari 2014 19:27 schreef DeLuna het volgende:
Jullie doen net alsof ze helemaal niet blij is met het goud
Ze mogen van mij alles zeggen, zolang ik het recht heb me er aan te ergeren.quote:Op zondag 16 februari 2014 19:26 schreef Van_Poppel het volgende:
Waarom mogen ze dat niet zeggen, tong80?
Het is volgens mij de langebaanschaats-scene die erover valt dat Ter mors liever goud had bij shorttrack - de sport waar haar hart ligt.quote:Op zondag 16 februari 2014 19:39 schreef Strani het volgende:
Die hele shorttrack-scene komt op mij over als bijzonder gefrustreerd en defensief. Een beetje alsof het gewoon allemaal Bob de Jong's zijn.
Ik vind het van Ter Mors juist een hele vuile opmerking richting mensen als Ireen Wüst. Die wilde dolgraag goud op deze afstand en heeft daar ook hard aan gewerkt, en dan kom jij als winnares met een opmerking als 'ja eigenlijk hoeft deze voor mij niet zo'.quote:Op zondag 16 februari 2014 19:39 schreef Kansenjongere het volgende:
Ter Mors heeft toch niets verkeerds gezegd? Shorttrack is in principe haar sport, de lange baan doet ze erbij, logisch dat ze liever zou winnen bij het shorttrack.
Die opmerkingen van Jeroen Otter vind ik dan wel weer onnodig en onnozel, maar het zal wel worden ingegeven door een (vermeend) gebrek aan erkenning in de Nederlandse media van het shorttrack.
Stel dat Wüst de gouden medaille zou winnen op haar "bijnummer", de 5000 meter, mag ze dan niet zeggen dat ze eigenlijk liever de 1500 zou hebben gewonnen?quote:Op zondag 16 februari 2014 19:41 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik vind het van Ter Mors juist een hele vuile opmerking richting mensen als Ireen Wüst. Die wilde dolgraag goud op deze afstand en heeft daar ook hard aan gewerkt, en dan kom jij als winnares met een opmerking als 'ja eigenlijk hoeft deze voor mij niet zo'.
Liever niet, denk ik. Precies wat BasEnAad hierboven zegt.quote:Op zondag 16 februari 2014 19:43 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Stel dat Wüst de gouden medaille zou winnen op haar "bijnummer", de 5000 meter, mag ze dan niet zeggen dat ze eigenlijk liever de 1500 zou hebben gewonnen?
Ik vind het wel mooi als een sporter zegt, wat hij denkt. Er zijn al genoeg grijze muizen in dit wereldje.quote:Op zondag 16 februari 2014 19:43 schreef BasEnAad het volgende:
Dat ze het denken oke. Maar ik vraag me af waarom je zoiets hardop zegt.
Omdat het ze letterlijk gevraagd wordt? Als ze er in zo'n geval omheen zou gaan praten is de boodschap ook wel duidelijk.quote:Op zondag 16 februari 2014 19:43 schreef BasEnAad het volgende:
Dat ze het denken oke. Maar ik vraag me af waarom je zoiets hardop zegt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |