Utopisch denken ontstaat doordat er een politieke strijd (een veroorzaakte, dus kunstmatige strijd) gaande is, wat revolutionair is.quote:Op zondag 16 februari 2014 09:07 schreef 99.999 het volgende:
Je ziet juist bij mensen die roepen dat ze erg tegen de overheid zijn een erg groot utopisch denken vandaag de dag.
Misschien wel een topicje voor F&L?quote:Op zondag 16 februari 2014 11:39 schreef Perrin het volgende:
Hm, ook maar eens een boek van Scruton lezen.
Idem. Ik wil ook eea van hem lezen.quote:Op zondag 16 februari 2014 08:33 schreef Lyrebird het volgende:
Interessant. Misschien moet ik dat boek maar eens gaan lezen.
Bij libertariërs inderdaad. Begrijp dat een conservatief als Scruton juist helemaal geen voorstander is van libertarisme.quote:Op zondag 16 februari 2014 09:07 schreef 99.999 het volgende:
Je ziet juist bij mensen die roepen dat ze erg tegen de overheid zijn een erg groot utopisch denken vandaag de dag.
Hij is een van de meest vooraanstaande conservatieve denkers inderdaad. Of je dat als 'rechts' moet bestempelen weet ik niet.quote:Op zondag 16 februari 2014 11:00 schreef Tem het volgende:
Dan noem je er ook wel één. Robertger Scruton is nogal een rechtse rakker.
Ik weet het niet. Dit subforum trekt minder bekijks en mijn doel was ook om de conservatieve gedachtengang wat kenbaarder te maken bij het 'grote publiek' en ook bij het vaste clubje van POL (in elk geval heeft 99.999 het gezienquote:Op zondag 16 februari 2014 12:40 schreef Tem het volgende:
-> Verplaatst naar F&L. Waarchijnlijk krijg je daar meer reacties en een betere discussie.
Dalrymple (is een pseudoniem inderdaad) en Scruton zijn denk ik het meest bekend, zeker in Nederland. Van beiden zijn veel werken vertaald in het Nederlands. Bol verkoop beide talen en soms is de ene taal goedkoper dan de andere (het werk van Dalrymple over drugs is in het Nederlands bijvoorbeeld maar 5 euro).quote:Op zondag 16 februari 2014 18:09 schreef Lyrebird het volgende:
IPA35, ik ben redelijk bekend met Amerikaanse conservatieve denkers, maar met Britse conservatieven ben ik minder bekend. Theodore Dalrymple (Anthony Daniels) is de enige die me zo te binnen schiet. Peter Hitchens wordt ook genoemd, hij schijnt de jongere broer van Christopher Hitchens te zijn. Nog andere tips?
Waarom moet hij iets 'nieuws' zeggen?quote:Op maandag 17 februari 2014 00:09 schreef deelnemer het volgende:
Hij zegt niets nieuws en het is eenzijdig.
Dat hoeft niet, maar voor de luisteraar maakt het wel uit. Ik kan beter zeggen dat het voor mij niets nieuws bevatte.quote:Op maandag 17 februari 2014 01:44 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Waarom moet hij iets 'nieuws' zeggen?
Het debat tussen Peter en Christopher was zeer vermakelijk, staat wel ergens op youtube. Ik moet wel zeggen dat Peter duidelijk de mindere debater is van de twee.quote:Op zondag 16 februari 2014 18:09 schreef Lyrebird het volgende:
Peter Hitchens wordt ook genoemd, hij schijnt de jongere broer van Christopher Hitchens te zijn. Nog andere tips?
Inderdaad. Hoewel het tegenwoordig algemeen aangenomen wordt dat de Franse Revolutie oh zo geweldig was, was het in feite een staatsgreep van een stel enge extremisten.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 04:46 schreef Lyrebird het volgende:
Grappig dat je de Franse Revolutie noemt.
De afgelopen weken heb ik me wat meer verdiept in die revolutie. Als jongetje heb ik de boeken uit de serie Hornblower verslonden. Later de series Hornblower en Sharpe gekeken. Het is daarbij interessant om de Fransen, de Amerikanen en de Engelsen met elkaar te vergelijken.
Ik ben van mening dat het model van de Franse Revolutie geen navolging verdient. Helaas hebben ze daar in Noord-Afrika en het MO geen boodschap aan gegeven, tijdens de "Arabische lente". Zowel in de Franse Revolutie als in het MO zie je een verschuiving van de macht van een groep van snodaards naar de andere groep snodaards, zonder dat de rule of law wordt toegepast, zonder dat er een vrije pers is en zonder een brede middenklasse.
In Engeland daarentegen zie je een langzame verschuiving van de macht bij de aristocratie naar de middenklasse. In de VS was er zelfs sprake van een "We the people...".
Wat Scruton van de Franse Revolutie vindt, durf ik niet te zeggen, maar het lijkt me sterk dat hij er achter staat.
In de VS hadden ze geen trek in de belastingen die Engeland wou invoeren om de gemaakte kosten van een oorlog te bekostigen maar was de situatie redelijk stabiel.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 04:46 schreef Lyrebird het volgende:
Grappig dat je de Franse Revolutie noemt.
De afgelopen weken heb ik me wat meer verdiept in die revolutie. Als jongetje heb ik de boeken uit de serie Hornblower verslonden. Later de series Hornblower en Sharpe gekeken. Het is daarbij interessant om de Fransen, de Amerikanen en de Engelsen met elkaar te vergelijken.
Ik ben van mening dat het model van de Franse Revolutie geen navolging verdient. Helaas hebben ze daar in Noord-Afrika en het MO geen boodschap aan gegeven, tijdens de "Arabische lente". Zowel in de Franse Revolutie als in het MO zie je een verschuiving van de macht van een groep van snodaards naar de andere groep snodaards, zonder dat de rule of law wordt toegepast, zonder dat er een vrije pers is en zonder een brede middenklasse.
quote:In Engeland daarentegen zie je een langzame verschuiving van de macht bij de aristocratie naar de middenklasse. In de VS was er zelfs sprake van een "We the people...".
Wat Scruton van de Franse Revolutie vindt, durf ik niet te zeggen, maar het lijkt me sterk dat hij er achter staat.
Interessant topic. Raar dat ik daar niet in gereageerd heb. Waarschijnlijk was ik toen aan het afkoelen vanwege het getrol door 99.999.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 20:04 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Inderdaad. Hoewel het tegenwoordig algemeen aangenomen wordt dat de Franse Revolutie oh zo geweldig was, was het in feite een staatsgreep van een stel enge extremisten.
Ik heb er ooit eens een topic over geopend aan de hand van een blog artikeltje.
POL / Het Franse Staatsmodel en wat daar mis mee is.
Enge mensen met een 'wij weten wat goed voor jullie is' mentaliteit.
"Oh dus jij spreekt Bretoens? Vanaf vandaag spreken je kinderen maar lekker Frans want dat is 'Modern'."
Goede analyse.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 22:11 schreef Mr.44 het volgende:
In Frankrijk en in het Midden-Oosten was er minder sprake van planning als een natuurkracht die losgelaten werd, machthebbers die totaal geen concessies willen doen en opportunisten die van de situatie gebruik kunnen maken.
Precies. De meeste mensen worden betoverd door mooie worden als 'vrijheid' en 'gelijkheid' terwijl de Franse Revolutie niets van dat al voorstond. Niets anders dan een stel 'progressieve' idealisten die hun eigen wil doordrukte en daarbij tegenstanders uit de weg lieten ruimen. Complete gekkigheid was het gevolg natuurlijk, kerken werden gesloten, kloosters onteigend en er kwam een soort staatscultus. Ja er kwam gratis, verplicht onderwijs. Maar dit was vooral bedoeld om de Franse taal te verspreiden, eeuwenoude talen en culturen werden tot op de rand van vernietiging gebracht door de Jacobijnse assimilatiepolitiek. Kinderen die op school bijvoorbeeld Occitaans spraken werden daarvoor gestraft.quote:Op woensdag 19 februari 2014 05:39 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Interessant topic. Raar dat ik daar niet in gereageerd heb. Waarschijnlijk was ik toen aan het afkoelen vanwege het getrol door 99.999.
Ben het volledig eens met de schrijver van het blog.
Het wrange is trouwens dat de huidige VS veel meer met Rousseau en Hamilton hebben dan met Jefferson (in het topic wordt dit wel vaker opgemerkt), terwijl je ondanks Hollande vanuit Frankrijk een steeds grotere drang naar Jefferson ziet. Amerikanen zijn hyper politiek-correct en willen dat de overheid hun problemen oplost, terwijl de meeste Fransen die ik de afgelopen jaren ben tegengekomen (in het buitenland weliswaar) heel realistisch zijn. Die snappen bijvoorbeeld dat "gratis" niet bestaat.
Daar ben ik denk ik te patriottisch voor maar je hebt gelijk. De EU is een levensgevaarlijk iets, zij willen de Europese natiestaten (en dan bedoel ik niet per sé enge Frankrijk-achtige dwangassimilatie-staten mee) omvormen tot een centraliseerde federatie. Nu al hebben EU lidstaten minder autonomie dan de deelstaten van de USA.quote:Europa is ook zo'n Rousseau/Hamilton experiment. Emigreer, nu het nog kan.
Moet ik me meer over inlezen maar hij was in elk geval voorstander van de autonomie van de staten t.o.v. de federale overheid, en dat is prijzenswaardig.quote:Jefferson is IMHO de meest briljante staatsman ooit geweest. Ongehoord, hoe die man ideeen in de praktijk heeft gebracht.
Jefferson was een slavenhouder die pleite voor autonomie (maar niet voor de slaven). Deportatie van de slaven was eventueel wel te overwegen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 17:54 schreef IPA35 het volgende:
Moet ik me meer over inlezen maar hij was in elk geval voorstander van de autonomie van de staten t.o.v. de federale overheid, en dat is prijzenswaardig.
Kijk dit is natuurlijk een prima argument om iemand zwart te maken. Zo wordt de oorlog tegen de Confederatie ook goedgepraat vanwege slavernij.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jefferson was een slavenhouder die pleite voor autonomie (maar niet voor de slaven). Deportatie van de slaven was eventueel wel te overwegen.
Het is inconsistent. Iets wat de zwarte in de VS niet kon ontgaan. Je klaagt dat ze op Franse scholen Frans moet spreken, maar deportatie is nog erger.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:41 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Kijk dit is natuurlijk een prima argument om iemand zwart te maken. Zo wordt de oorlog tegen de Confederatie ook goedgepraat vanwege slavernij.
De autonomie was bedoeld voor de bevolking van de deelstaten, niet voor de grond. De mensen die voor autonomie waren, vonden het schandalig dat ze niet zelf konden beslissen over hun eigen aangelegenheden. Maar slavernij vonden ze ok.quote:Overigens wist ik niet dat slaven deelstaten waren.
Slaven waren dan ook geen burgers maar eigendom.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is inconsistent. Iets wat de zwarte in de VS niet kon ontgaan. Je klaagt dat ze op Franse scholen Frans moet spreken, maar deportatie is nog erger.
[..]
De autonomie was bedoeld voor de bevolking van de deelstaten, niet voor de grond. De mensen die voor autonomie waren, vonden het schandalig dat ze niet zelf konden beslissen over hun eigen aangelegenheden. Maar slavernij vonden ze ok.
Klopt. Een standpunt dat zich lastig laat combineren met politieke idealen van de verlichting. Tenzij je al die mooie principes slechts begrijpt als ze je goed uitkomen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:47 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Slaven waren dan ook geen burgers maar eigendom.
Frankrijk schafte tijdens de revolutie in 1794 de slavernij wel af.quote:Overigens hebben Washington en Hamilton het ook niet afgeschaft.
De Amerikaanse en Franse revolutie waren dan ook twee totaal verschillende dingen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt. Een standpunt dat zich lastig laat combineren met politieke idealen van de verlichting. Tenzij je al die mooie principes slechts begrijpt als ze je goed uitkomen.
[..]
Beweer ik iets anders? Frankrijk schafte tijdens de revolutie in 1794 de slavernij wel af.
Totaal verschillend. De Amerikaanse revolutie is een onafhankelijkheidsoorlogquote:Op woensdag 19 februari 2014 21:01 schreef IPA35 het volgende:
[..]
De Amerikaanse en Franse revolutie waren dan ook twee totaal verschillende dingen.
De eerst had tot doel een staat te stichten met een kleine overheid waarin de vrijheden van burgers (en van de deelstaten) gerespecteerd werden. Deze revolutie was gebaseerd op conservatieve idealen.
Ik pleit niet voor een vorm van collectivisme waarbij het individu ondergeschikt gemaakt wordt aan het de groep.quote:De Franse Revolutie is de wortel van de boom waar andere enge ideologieën aan zijn ontsproten zoals communisme en fascisme. Deze gaat uit van het bestaan van een 'generale wil' die door de centrale overheid wordt uitgevoerd. Hierbij dienen alle neuzen dezelfde kant op te staan, iedereen één cultuur, iedereen één taal, godsdienst was niet meer van deze tijd en als je het niet eens bent met voorgaande dingen heb je dikke pech want dat is nu eenmaal de wil van het volk. Verder hadden ze wel degelijk typisch 'liberale' ideeën dus waren ze tegen slavernij, voor vrouwemancipatie en zo, dat klopt. Deze revolutie kunnen we eerder gestoeld op 'progressieve' maar erg totalitaire denkbeelden noemen. Overigens vind ik het vreemd dat zij zichzelf liberaal durven noemen maar burgers wel de Franse taal op wilt dringen zonder behoud van de eigen taal. Erg liberaal als lokale autonomie komt te vervallen en wordt vervangen door een centraliseerde bureaucratie van 'wij weten het wel beter' intellectuelen.
Er bestaat geen generale wil. Dat is een verzinsel van Rousseau.quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Totaal verschillend. De Amerikaanse revolutie is een onafhankelijkheidsoorlog
[..]
Ik pleit niet voor een vorm van collectivisme waarbij het individu ondergeschikt gemaakt wordt aan het de groep.
Het gewone volk kan zich niet verdedigen tegenover de machthebbers, zonder zich te organiseren. Heb je wel eens geprobeerd om een ongeschoolde analfabetische en uitgebuite bevolking te organiseren, binnen een regime dat dit keihard onderdrukt? Dat vereist een enorme discipline, en biedt weinig ruimte voor individualisme.
Degenen die de lotsverbetering van het gewone volk onderdrukken, zijn wel is staat om meer autonomie en vrije ontplooiing voor zichzelf na te streven. Zij spreken niet over de 'generale wil' maar over Godswil of de wet of een andere schaamlap om het gewone volk te disciplineren.
Er bestaan wel meer dingen niet die ideologen opperen. Je moet elitair rechts zijn, met een afkeer van het gewone volk, om alleen over de generale wil van Rousseau te struikelen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:34 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Er bestaat geen generale wil. Dat is een leugen van Rousseau.
Een kleine elite die haar visie opdringt aan alle inwoners van een bepaald grondgebied?quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er bestaan wel meer dingen niet die ideologen opperen. Je moet elitair rechts zijn, met een afkeer van het gewone volk, om alleen over de generale wil van Rousseau te struikelen.
Er zijn tal van voorbeelden van afdwongen ontwikkelingen die bestaande verhoudingen en culturen verstoorden. Van de kerstening door Karel de Grote, de slavenhandel & slavernij in de nieuwe wereld, het sluiten van de meent ten tijde van de 1e industrialisatie, de hedendaage modernisering met stuwdammen, 'land-graps' etc.quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:56 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Een kleine elite die haar visie opdringt aan alle inwoners van een bepaald grondgebied?
Namelijk het op radicale wijze slopen van eeuwenoude culturen, regionale verbanden en religie onder het mom van 'moderniteit'? En daarbij tegenstanders als verraders ter dood laten brengen?
Dit soort denkbeelden. Ik noem het de 'wij weten het beter voor jullie, zonder dat wij jullie mening willen horen' mentaliteit. Zoals Scruton ook zegt, wij kijken naar de huidige maatschappij, besluiten dat het niet goed is, stellen een ideaalbeeld voor zich en wenden alle middelen aan om dat doel te bereiken.
Alsof macht, die niet uitgaat van de staat, de mens wel respecteren.quote:Dit gedoe vond zijn oorsprong in de Franse Revolutie natuurlijk waar we het effect hebben kunnen zien. Maar vooral ook tussen en tijdens de wereldoorlogen lieten de "progressieven" hun ware aard zien. Dit had vele, vele miljoenen doden tot gevolg. Van de massale sterfte onder Armeniërs, de vele dode miljoenen in Oekraïne, de invasie van Polen in de jaren 20, de opkomst van fascisten in heel Europa maar vooral Duitsland, Italië en Spanje en de oorlogen die daar het gevolg van was. De later etnische zuiveringen in de Sovjet-Unie en dergelijke zijn allen het gevolg van staatsideologieën die 'de mens' totaal niet respecteren.
Ik denk dat mensen:quote:Op woensdag 19 februari 2014 22:44 schreef IPA35 het volgende:
Mijn eigen visie is dat een 'perfect conservatieve staat' natuurlijk onmogelijk is. Dat is denk ik ook in strijd met de daadwerkelijke ideologie zelf! Ik ben van mening dat in de hedendaagse samenleving er een bepaalde vorm van sociale zekerheid en verplicht (gesubsidieerd) onderwijs nodig althans nuttig is.
Ik ben realist. Maar ik verzet mij tegen allerlei gekke maakbaarheidsideologieën omdat die meer kwaad doen dan dat ze goed doen. Ik vind, net als bijvoorbeeld Fortuyn destijds, dat een herstel van de 'lokale gemeenschappen' ten koste van het individualisme noodzakelijk is. Voortgang is een geleidelijk proces. Schoksgewijze veranderingen zijn vaak schadelijk. Voortbouwen op het bestaande is vaak beter. Neem nu de hervormingen in het onderwijs.
We moeten ons eigenlijk ook geen (al te) concrete doelen voor ogen stellen en daar ons beleid op baseren. Zeker niet als deze onhaalbaar zijn en/of ideologisch ingegeven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |