Utopisch denken ontstaat doordat er een politieke strijd (een veroorzaakte, dus kunstmatige strijd) gaande is, wat revolutionair is.quote:Op zondag 16 februari 2014 09:07 schreef 99.999 het volgende:
Je ziet juist bij mensen die roepen dat ze erg tegen de overheid zijn een erg groot utopisch denken vandaag de dag.
Misschien wel een topicje voor F&L?quote:Op zondag 16 februari 2014 11:39 schreef Perrin het volgende:
Hm, ook maar eens een boek van Scruton lezen.
Idem. Ik wil ook eea van hem lezen.quote:Op zondag 16 februari 2014 08:33 schreef Lyrebird het volgende:
Interessant. Misschien moet ik dat boek maar eens gaan lezen.
Bij libertariërs inderdaad. Begrijp dat een conservatief als Scruton juist helemaal geen voorstander is van libertarisme.quote:Op zondag 16 februari 2014 09:07 schreef 99.999 het volgende:
Je ziet juist bij mensen die roepen dat ze erg tegen de overheid zijn een erg groot utopisch denken vandaag de dag.
Hij is een van de meest vooraanstaande conservatieve denkers inderdaad. Of je dat als 'rechts' moet bestempelen weet ik niet.quote:Op zondag 16 februari 2014 11:00 schreef Tem het volgende:
Dan noem je er ook wel één. Robertger Scruton is nogal een rechtse rakker.
Ik weet het niet. Dit subforum trekt minder bekijks en mijn doel was ook om de conservatieve gedachtengang wat kenbaarder te maken bij het 'grote publiek' en ook bij het vaste clubje van POL (in elk geval heeft 99.999 het gezienquote:Op zondag 16 februari 2014 12:40 schreef Tem het volgende:
-> Verplaatst naar F&L. Waarchijnlijk krijg je daar meer reacties en een betere discussie.
Dalrymple (is een pseudoniem inderdaad) en Scruton zijn denk ik het meest bekend, zeker in Nederland. Van beiden zijn veel werken vertaald in het Nederlands. Bol verkoop beide talen en soms is de ene taal goedkoper dan de andere (het werk van Dalrymple over drugs is in het Nederlands bijvoorbeeld maar 5 euro).quote:Op zondag 16 februari 2014 18:09 schreef Lyrebird het volgende:
IPA35, ik ben redelijk bekend met Amerikaanse conservatieve denkers, maar met Britse conservatieven ben ik minder bekend. Theodore Dalrymple (Anthony Daniels) is de enige die me zo te binnen schiet. Peter Hitchens wordt ook genoemd, hij schijnt de jongere broer van Christopher Hitchens te zijn. Nog andere tips?
Waarom moet hij iets 'nieuws' zeggen?quote:Op maandag 17 februari 2014 00:09 schreef deelnemer het volgende:
Hij zegt niets nieuws en het is eenzijdig.
Dat hoeft niet, maar voor de luisteraar maakt het wel uit. Ik kan beter zeggen dat het voor mij niets nieuws bevatte.quote:Op maandag 17 februari 2014 01:44 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Waarom moet hij iets 'nieuws' zeggen?
Het debat tussen Peter en Christopher was zeer vermakelijk, staat wel ergens op youtube. Ik moet wel zeggen dat Peter duidelijk de mindere debater is van de twee.quote:Op zondag 16 februari 2014 18:09 schreef Lyrebird het volgende:
Peter Hitchens wordt ook genoemd, hij schijnt de jongere broer van Christopher Hitchens te zijn. Nog andere tips?
Inderdaad. Hoewel het tegenwoordig algemeen aangenomen wordt dat de Franse Revolutie oh zo geweldig was, was het in feite een staatsgreep van een stel enge extremisten.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 04:46 schreef Lyrebird het volgende:
Grappig dat je de Franse Revolutie noemt.
De afgelopen weken heb ik me wat meer verdiept in die revolutie. Als jongetje heb ik de boeken uit de serie Hornblower verslonden. Later de series Hornblower en Sharpe gekeken. Het is daarbij interessant om de Fransen, de Amerikanen en de Engelsen met elkaar te vergelijken.
Ik ben van mening dat het model van de Franse Revolutie geen navolging verdient. Helaas hebben ze daar in Noord-Afrika en het MO geen boodschap aan gegeven, tijdens de "Arabische lente". Zowel in de Franse Revolutie als in het MO zie je een verschuiving van de macht van een groep van snodaards naar de andere groep snodaards, zonder dat de rule of law wordt toegepast, zonder dat er een vrije pers is en zonder een brede middenklasse.
In Engeland daarentegen zie je een langzame verschuiving van de macht bij de aristocratie naar de middenklasse. In de VS was er zelfs sprake van een "We the people...".
Wat Scruton van de Franse Revolutie vindt, durf ik niet te zeggen, maar het lijkt me sterk dat hij er achter staat.
In de VS hadden ze geen trek in de belastingen die Engeland wou invoeren om de gemaakte kosten van een oorlog te bekostigen maar was de situatie redelijk stabiel.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 04:46 schreef Lyrebird het volgende:
Grappig dat je de Franse Revolutie noemt.
De afgelopen weken heb ik me wat meer verdiept in die revolutie. Als jongetje heb ik de boeken uit de serie Hornblower verslonden. Later de series Hornblower en Sharpe gekeken. Het is daarbij interessant om de Fransen, de Amerikanen en de Engelsen met elkaar te vergelijken.
Ik ben van mening dat het model van de Franse Revolutie geen navolging verdient. Helaas hebben ze daar in Noord-Afrika en het MO geen boodschap aan gegeven, tijdens de "Arabische lente". Zowel in de Franse Revolutie als in het MO zie je een verschuiving van de macht van een groep van snodaards naar de andere groep snodaards, zonder dat de rule of law wordt toegepast, zonder dat er een vrije pers is en zonder een brede middenklasse.
quote:In Engeland daarentegen zie je een langzame verschuiving van de macht bij de aristocratie naar de middenklasse. In de VS was er zelfs sprake van een "We the people...".
Wat Scruton van de Franse Revolutie vindt, durf ik niet te zeggen, maar het lijkt me sterk dat hij er achter staat.
Interessant topic. Raar dat ik daar niet in gereageerd heb. Waarschijnlijk was ik toen aan het afkoelen vanwege het getrol door 99.999.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 20:04 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Inderdaad. Hoewel het tegenwoordig algemeen aangenomen wordt dat de Franse Revolutie oh zo geweldig was, was het in feite een staatsgreep van een stel enge extremisten.
Ik heb er ooit eens een topic over geopend aan de hand van een blog artikeltje.
POL / Het Franse Staatsmodel en wat daar mis mee is.
Enge mensen met een 'wij weten wat goed voor jullie is' mentaliteit.
"Oh dus jij spreekt Bretoens? Vanaf vandaag spreken je kinderen maar lekker Frans want dat is 'Modern'."
Goede analyse.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 22:11 schreef Mr.44 het volgende:
In Frankrijk en in het Midden-Oosten was er minder sprake van planning als een natuurkracht die losgelaten werd, machthebbers die totaal geen concessies willen doen en opportunisten die van de situatie gebruik kunnen maken.
Precies. De meeste mensen worden betoverd door mooie worden als 'vrijheid' en 'gelijkheid' terwijl de Franse Revolutie niets van dat al voorstond. Niets anders dan een stel 'progressieve' idealisten die hun eigen wil doordrukte en daarbij tegenstanders uit de weg lieten ruimen. Complete gekkigheid was het gevolg natuurlijk, kerken werden gesloten, kloosters onteigend en er kwam een soort staatscultus. Ja er kwam gratis, verplicht onderwijs. Maar dit was vooral bedoeld om de Franse taal te verspreiden, eeuwenoude talen en culturen werden tot op de rand van vernietiging gebracht door de Jacobijnse assimilatiepolitiek. Kinderen die op school bijvoorbeeld Occitaans spraken werden daarvoor gestraft.quote:Op woensdag 19 februari 2014 05:39 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Interessant topic. Raar dat ik daar niet in gereageerd heb. Waarschijnlijk was ik toen aan het afkoelen vanwege het getrol door 99.999.
Ben het volledig eens met de schrijver van het blog.
Het wrange is trouwens dat de huidige VS veel meer met Rousseau en Hamilton hebben dan met Jefferson (in het topic wordt dit wel vaker opgemerkt), terwijl je ondanks Hollande vanuit Frankrijk een steeds grotere drang naar Jefferson ziet. Amerikanen zijn hyper politiek-correct en willen dat de overheid hun problemen oplost, terwijl de meeste Fransen die ik de afgelopen jaren ben tegengekomen (in het buitenland weliswaar) heel realistisch zijn. Die snappen bijvoorbeeld dat "gratis" niet bestaat.
Daar ben ik denk ik te patriottisch voor maar je hebt gelijk. De EU is een levensgevaarlijk iets, zij willen de Europese natiestaten (en dan bedoel ik niet per sé enge Frankrijk-achtige dwangassimilatie-staten mee) omvormen tot een centraliseerde federatie. Nu al hebben EU lidstaten minder autonomie dan de deelstaten van de USA.quote:Europa is ook zo'n Rousseau/Hamilton experiment. Emigreer, nu het nog kan.
Moet ik me meer over inlezen maar hij was in elk geval voorstander van de autonomie van de staten t.o.v. de federale overheid, en dat is prijzenswaardig.quote:Jefferson is IMHO de meest briljante staatsman ooit geweest. Ongehoord, hoe die man ideeen in de praktijk heeft gebracht.
Jefferson was een slavenhouder die pleite voor autonomie (maar niet voor de slaven). Deportatie van de slaven was eventueel wel te overwegen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 17:54 schreef IPA35 het volgende:
Moet ik me meer over inlezen maar hij was in elk geval voorstander van de autonomie van de staten t.o.v. de federale overheid, en dat is prijzenswaardig.
Kijk dit is natuurlijk een prima argument om iemand zwart te maken. Zo wordt de oorlog tegen de Confederatie ook goedgepraat vanwege slavernij.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jefferson was een slavenhouder die pleite voor autonomie (maar niet voor de slaven). Deportatie van de slaven was eventueel wel te overwegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |