abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136905299
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:41 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Kijk dit is natuurlijk een prima argument om iemand zwart te maken. Zo wordt de oorlog tegen de Confederatie ook goedgepraat vanwege slavernij.
Het is inconsistent. Iets wat de zwarte in de VS niet kon ontgaan. Je klaagt dat ze op Franse scholen Frans moet spreken, maar deportatie is nog erger.

quote:
Overigens wist ik niet dat slaven deelstaten waren :o .
De autonomie was bedoeld voor de bevolking van de deelstaten, niet voor de grond. De mensen die voor autonomie waren, vonden het schandalig dat ze niet zelf konden beslissen over hun eigen aangelegenheden. Maar slavernij vonden ze ok.
The view from nowhere.
pi_136905521
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:43 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is inconsistent. Iets wat de zwarte in de VS niet kon ontgaan. Je klaagt dat ze op Franse scholen Frans moet spreken, maar deportatie is nog erger.

[..]

De autonomie was bedoeld voor de bevolking van de deelstaten, niet voor de grond. De mensen die voor autonomie waren, vonden het schandalig dat ze niet zelf konden beslissen over hun eigen aangelegenheden. Maar slavernij vonden ze ok.
Slaven waren dan ook geen burgers maar eigendom.

Overigens hebben Washington en Hamilton het ook niet afgeschaft.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_136905868
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:47 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Slaven waren dan ook geen burgers maar eigendom.
Klopt. Een standpunt dat zich lastig laat combineren met politieke idealen van de verlichting. Tenzij je al die mooie principes slechts begrijpt als ze je goed uitkomen.

quote:
Overigens hebben Washington en Hamilton het ook niet afgeschaft.
Frankrijk schafte tijdens de revolutie in 1794 de slavernij wel af.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 19-02-2014 21:00:56 ]
The view from nowhere.
pi_136906393
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:53 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Klopt. Een standpunt dat zich lastig laat combineren met politieke idealen van de verlichting. Tenzij je al die mooie principes slechts begrijpt als ze je goed uitkomen.

[..]

Beweer ik iets anders? Frankrijk schafte tijdens de revolutie in 1794 de slavernij wel af.
De Amerikaanse en Franse revolutie waren dan ook twee totaal verschillende dingen.
De eerst had tot doel een staat te stichten met een kleine overheid waarin de vrijheden van burgers (en van de deelstaten) gerespecteerd werden. Deze revolutie was gebaseerd op conservatieve idealen.

De Franse Revolutie is de wortel van de boom waar andere enge ideologieën aan zijn ontsproten zoals communisme en fascisme. Deze gaat uit van het bestaan van een 'generale wil' die door de centrale overheid wordt uitgevoerd. Hierbij dienen alle neuzen dezelfde kant op te staan, iedereen één cultuur, iedereen één taal, godsdienst was niet meer van deze tijd en als je het niet eens bent met voorgaande dingen heb je dikke pech want dat is nu eenmaal de wil van het volk. Verder hadden ze wel degelijk typisch 'liberale' ideeën dus waren ze tegen slavernij, voor vrouwemancipatie en zo, dat klopt. Deze revolutie kunnen we eerder gestoeld op 'progressieve' maar erg totalitaire denkbeelden noemen. Overigens vind ik het vreemd dat zij zichzelf liberaal durven noemen maar burgers wel de Franse taal op wilt dringen zonder behoud van de eigen taal. Erg liberaal als lokale autonomie komt te vervallen en wordt vervangen door een centraliseerde bureaucratie van 'wij weten het wel beter' intellectuelen.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_136908258
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:01 schreef IPA35 het volgende:

[..]

De Amerikaanse en Franse revolutie waren dan ook twee totaal verschillende dingen.
De eerst had tot doel een staat te stichten met een kleine overheid waarin de vrijheden van burgers (en van de deelstaten) gerespecteerd werden. Deze revolutie was gebaseerd op conservatieve idealen.
Totaal verschillend. De Amerikaanse revolutie is een onafhankelijkheidsoorlog

quote:
De Franse Revolutie is de wortel van de boom waar andere enge ideologieën aan zijn ontsproten zoals communisme en fascisme. Deze gaat uit van het bestaan van een 'generale wil' die door de centrale overheid wordt uitgevoerd. Hierbij dienen alle neuzen dezelfde kant op te staan, iedereen één cultuur, iedereen één taal, godsdienst was niet meer van deze tijd en als je het niet eens bent met voorgaande dingen heb je dikke pech want dat is nu eenmaal de wil van het volk. Verder hadden ze wel degelijk typisch 'liberale' ideeën dus waren ze tegen slavernij, voor vrouwemancipatie en zo, dat klopt. Deze revolutie kunnen we eerder gestoeld op 'progressieve' maar erg totalitaire denkbeelden noemen. Overigens vind ik het vreemd dat zij zichzelf liberaal durven noemen maar burgers wel de Franse taal op wilt dringen zonder behoud van de eigen taal. Erg liberaal als lokale autonomie komt te vervallen en wordt vervangen door een centraliseerde bureaucratie van 'wij weten het wel beter' intellectuelen.
Ik pleit niet voor een vorm van collectivisme waarbij het individu ondergeschikt gemaakt wordt aan het de groep.

Het gewone volk kan zich niet verdedigen tegenover de machthebbers, zonder zich te organiseren. Heb je wel eens geprobeerd om een ongeschoolde analfabetische en uitgebuite bevolking te organiseren, binnen een regime dat dit keihard onderdrukt? Dat vereist een enorme discipline, en biedt weinig ruimte voor individualisme.

Degenen die de lotsverbetering van het gewone volk onderdrukken, zijn wel is staat om meer autonomie en vrije ontplooiing voor zichzelf na te streven. Zij spreken niet over de 'generale wil' maar over Godswil of de wet of een andere schaamlap om het gewone volk te disciplineren.
The view from nowhere.
pi_136908490
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:30 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Totaal verschillend. De Amerikaanse revolutie is een onafhankelijkheidsoorlog

[..]

Ik pleit niet voor een vorm van collectivisme waarbij het individu ondergeschikt gemaakt wordt aan het de groep.

Het gewone volk kan zich niet verdedigen tegenover de machthebbers, zonder zich te organiseren. Heb je wel eens geprobeerd om een ongeschoolde analfabetische en uitgebuite bevolking te organiseren, binnen een regime dat dit keihard onderdrukt? Dat vereist een enorme discipline, en biedt weinig ruimte voor individualisme.

Degenen die de lotsverbetering van het gewone volk onderdrukken, zijn wel is staat om meer autonomie en vrije ontplooiing voor zichzelf na te streven. Zij spreken niet over de 'generale wil' maar over Godswil of de wet of een andere schaamlap om het gewone volk te disciplineren.
Er bestaat geen generale wil. Dat is een verzinsel van Rousseau.
pi_136908934
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:34 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Er bestaat geen generale wil. Dat is een leugen van Rousseau.
Er bestaan wel meer dingen niet die ideologen opperen. Je moet elitair rechts zijn, met een afkeer van het gewone volk, om alleen over de generale wil van Rousseau te struikelen.
The view from nowhere.
pi_136909587
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:43 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Er bestaan wel meer dingen niet die ideologen opperen. Je moet elitair rechts zijn, met een afkeer van het gewone volk, om alleen over de generale wil van Rousseau te struikelen.
Een kleine elite die haar visie opdringt aan alle inwoners van een bepaald grondgebied?

Namelijk het op radicale wijze slopen van eeuwenoude culturen, regionale verbanden en religie onder het mom van 'moderniteit'? En daarbij tegenstanders als verraders ter dood laten brengen?

Dit soort denkbeelden. Ik noem het de 'wij weten het beter voor jullie, zonder dat wij jullie mening willen horen' mentaliteit. Zoals Scruton ook zegt, wij kijken naar de huidige maatschappij, besluiten dat het niet goed is, stellen een ideaalbeeld voor zich en wenden alle middelen aan om dat doel te bereiken.

Dit gedoe vond zijn oorsprong in de Franse Revolutie natuurlijk waar we het effect hebben kunnen zien. Maar vooral ook tussen en tijdens de wereldoorlogen lieten de "progressieven" hun ware aard zien. Dit had vele, vele miljoenen doden tot gevolg. Van de massale sterfte onder Armeniërs, de vele dode miljoenen in Oekraïne, de invasie van Polen in de jaren 20, de opkomst van fascisten in heel Europa maar vooral Duitsland, Italië en Spanje en de oorlogen die daar het gevolg van was. De later etnische zuiveringen in de Sovjet-Unie en dergelijke zijn allen het gevolg van staatsideologieën die 'de mens' totaal niet respecteren.
pi_136911751
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:56 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Een kleine elite die haar visie opdringt aan alle inwoners van een bepaald grondgebied?

Namelijk het op radicale wijze slopen van eeuwenoude culturen, regionale verbanden en religie onder het mom van 'moderniteit'? En daarbij tegenstanders als verraders ter dood laten brengen?

Dit soort denkbeelden. Ik noem het de 'wij weten het beter voor jullie, zonder dat wij jullie mening willen horen' mentaliteit. Zoals Scruton ook zegt, wij kijken naar de huidige maatschappij, besluiten dat het niet goed is, stellen een ideaalbeeld voor zich en wenden alle middelen aan om dat doel te bereiken.
Er zijn tal van voorbeelden van afdwongen ontwikkelingen die bestaande verhoudingen en culturen verstoorden. Van de kerstening door Karel de Grote, de slavenhandel & slavernij in de nieuwe wereld, het sluiten van de meent ten tijde van de 1e industrialisatie, de hedendaage modernisering met stuwdammen, 'land-graps' etc.

quote:
Dit gedoe vond zijn oorsprong in de Franse Revolutie natuurlijk waar we het effect hebben kunnen zien. Maar vooral ook tussen en tijdens de wereldoorlogen lieten de "progressieven" hun ware aard zien. Dit had vele, vele miljoenen doden tot gevolg. Van de massale sterfte onder Armeniërs, de vele dode miljoenen in Oekraïne, de invasie van Polen in de jaren 20, de opkomst van fascisten in heel Europa maar vooral Duitsland, Italië en Spanje en de oorlogen die daar het gevolg van was. De later etnische zuiveringen in de Sovjet-Unie en dergelijke zijn allen het gevolg van staatsideologieën die 'de mens' totaal niet respecteren.
Alsof macht, die niet uitgaat van de staat, de mens wel respecteren.

Het waren massa bewegingen. De emancipatie van het gewone volk is een moeizaam proces. De zittende elite wil gewoon op de troon blijven zitten. Bij de omwenteling heb je altijd te maken met een bevolking die er niet op voorbereid is. Je krijgt een nieuw bestuur zonder bestuurservaring (vaak jong en idealistisch). Er gaat van alles fout, en men is voortdurend bang dat de oude machthebbers weer terugkeren.

Revoluties zijn altijd een reactie op de bestaande orde en zijn misstanden. Men begrijpt wel de ellende die de bestaande situatie met zich meebrengt, maar heeft men geen goed begrip van de nieuwe orde waarnaar men streeft. Dat kun je goed zien bij Marx. Zijn hoofdwerk gaat over het kapitalisme, maar niet over het communisme.

Dit geldt voor ieder streven naar een betere wereld. De reden is de onvoorstelbare complexiteit van de samenleving (die vrijwel iedereen onderschat). Ook de markteconomie brengt nieuwe ontwikkelingen met zich mee, die wel eens tegen zouden kunnen vallen, op manieren die men niet heeft voorzien. Niemand voorziet de ontwikkelingen in de samenleving correct.

Dat wil niet zeggen dat conservatisme goed is. De Daoisten in China zijn typische conservatieven (volgt de Dao / het natuurlijke pad). Zij maakte in hun dagen bezwaar tegen nieuwe irrigatie technieken, zoals de schroef van Archimedes, zodat je niet meer met water hoefde te sjouwen. Toch zette deze modernisering door. Je kan de wereld ook niet tot stilstand dwingen, zonder zware repressie.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 19-02-2014 22:40:50 ]
The view from nowhere.
pi_136912357
Mijn eigen visie is dat een 'perfect conservatieve staat' natuurlijk onmogelijk is. Dat is denk ik ook in strijd met de daadwerkelijke ideologie zelf! Ik ben van mening dat in de hedendaagse samenleving er een bepaalde vorm van sociale zekerheid en verplicht (gesubsidieerd) onderwijs nodig althans nuttig is.

Ik ben realist. Maar ik verzet mij tegen allerlei gekke maakbaarheidsideologieën omdat die meer kwaad doen dan dat ze goed doen. Ik vind, net als bijvoorbeeld Fortuyn destijds, dat een herstel van de 'lokale gemeenschappen' ten koste van het individualisme noodzakelijk is. Voortgang is een geleidelijk proces. Schoksgewijze veranderingen zijn vaak schadelijk. Voortbouwen op het bestaande is vaak beter. Neem nu de hervormingen in het onderwijs :X .

We moeten ons eigenlijk ook geen (al te) concrete doelen voor ogen stellen en daar ons beleid op baseren. Zeker niet als deze onhaalbaar zijn en/of ideologisch ingegeven.
pi_136915452
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 22:44 schreef IPA35 het volgende:
Mijn eigen visie is dat een 'perfect conservatieve staat' natuurlijk onmogelijk is. Dat is denk ik ook in strijd met de daadwerkelijke ideologie zelf! Ik ben van mening dat in de hedendaagse samenleving er een bepaalde vorm van sociale zekerheid en verplicht (gesubsidieerd) onderwijs nodig althans nuttig is.

Ik ben realist. Maar ik verzet mij tegen allerlei gekke maakbaarheidsideologieën omdat die meer kwaad doen dan dat ze goed doen. Ik vind, net als bijvoorbeeld Fortuyn destijds, dat een herstel van de 'lokale gemeenschappen' ten koste van het individualisme noodzakelijk is. Voortgang is een geleidelijk proces. Schoksgewijze veranderingen zijn vaak schadelijk. Voortbouwen op het bestaande is vaak beter. Neem nu de hervormingen in het onderwijs :X .

We moeten ons eigenlijk ook geen (al te) concrete doelen voor ogen stellen en daar ons beleid op baseren. Zeker niet als deze onhaalbaar zijn en/of ideologisch ingegeven.
Ik denk dat mensen:

1. zelden goed beseffen wat ze wel hebben.

2. de samenhang der dingen niet kunnen doorzien en overzien. Daarom is iedere politieke ideologie ongeloofwaardig.

3. egocentrisch zijn. Niet in staat zijn om zaken hen direct aangaan af te wegen tegen zaken die hen niet direct aangaan. Daarom is niemand goed in staat om namens iedereen te oordelen.

4. als sociale dieren ook veel last hebben van hun neiging tot hierarchievorming.

De marktideologie is te simplistisch. De wet van vraag en aanbod is juist, maar dat is onvoldoende om een heel samenlevingsmodel op te baseren en door te voeren. Naar mijn gevoel hangen veel van de huidige problemen in de samenleving samen met het doorvoeren van dit model. Het individualisme ervan, dat geen rekening houdt met, of waarde toekent aan, het behoren tot een gemeenschap is een goed voorbeeld. Volgens het marktmodel bestaat alle samenhang slechts uit het prijsmechanisme (de samenleving bestaat niet :D ).

Een functionerende gemeenschap voorkomt heel veel problemen. En alleen een gemeenschap is in staat grote problemen op te vangen. Daarom moet je die koesteren.

Luiheid is niet zo'n groot probleem. Mensen zijn van nature actief. Maar ze hebben wel een omgeving nodig waar ze wat mee kunnen aanvangen. Mensen moeten zich kennis en vaardigheden eigen maken. Maar daarna moeten ze daar ook op kunnen leunen. De huidige markteconomie is te chaotisch / onrustig (daar kun je niet van op aan / voor dat je het weet sta je buitenspel).

Een belangrijke bedreiging van de gemeenschap is de machtszoekende en begerige mens, die wil domineren. Dat is volgens mij ook internationaal de grote stoorzender. De gewone bevolking, overal ter wereld, wil niet in een ratten race terecht komen, of in conflictsituaties. Men hoopt dat er geen harde strijd om het bestaan ontstaat door de agressie van bepaalde spelers. Hierarchievorming kent ernstige uitwassen en is een gevaarlijke neiging. Een egalitaire, tolerente, vriendelijke constructieve gemeenschap acht ik het meest leefbaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 20-02-2014 00:14:04 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')