Het is inconsistent. Iets wat de zwarte in de VS niet kon ontgaan. Je klaagt dat ze op Franse scholen Frans moet spreken, maar deportatie is nog erger.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:41 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Kijk dit is natuurlijk een prima argument om iemand zwart te maken. Zo wordt de oorlog tegen de Confederatie ook goedgepraat vanwege slavernij.
De autonomie was bedoeld voor de bevolking van de deelstaten, niet voor de grond. De mensen die voor autonomie waren, vonden het schandalig dat ze niet zelf konden beslissen over hun eigen aangelegenheden. Maar slavernij vonden ze ok.quote:Overigens wist ik niet dat slaven deelstaten waren.
Slaven waren dan ook geen burgers maar eigendom.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is inconsistent. Iets wat de zwarte in de VS niet kon ontgaan. Je klaagt dat ze op Franse scholen Frans moet spreken, maar deportatie is nog erger.
[..]
De autonomie was bedoeld voor de bevolking van de deelstaten, niet voor de grond. De mensen die voor autonomie waren, vonden het schandalig dat ze niet zelf konden beslissen over hun eigen aangelegenheden. Maar slavernij vonden ze ok.
Klopt. Een standpunt dat zich lastig laat combineren met politieke idealen van de verlichting. Tenzij je al die mooie principes slechts begrijpt als ze je goed uitkomen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:47 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Slaven waren dan ook geen burgers maar eigendom.
Frankrijk schafte tijdens de revolutie in 1794 de slavernij wel af.quote:Overigens hebben Washington en Hamilton het ook niet afgeschaft.
De Amerikaanse en Franse revolutie waren dan ook twee totaal verschillende dingen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt. Een standpunt dat zich lastig laat combineren met politieke idealen van de verlichting. Tenzij je al die mooie principes slechts begrijpt als ze je goed uitkomen.
[..]
Beweer ik iets anders? Frankrijk schafte tijdens de revolutie in 1794 de slavernij wel af.
Totaal verschillend. De Amerikaanse revolutie is een onafhankelijkheidsoorlogquote:Op woensdag 19 februari 2014 21:01 schreef IPA35 het volgende:
[..]
De Amerikaanse en Franse revolutie waren dan ook twee totaal verschillende dingen.
De eerst had tot doel een staat te stichten met een kleine overheid waarin de vrijheden van burgers (en van de deelstaten) gerespecteerd werden. Deze revolutie was gebaseerd op conservatieve idealen.
Ik pleit niet voor een vorm van collectivisme waarbij het individu ondergeschikt gemaakt wordt aan het de groep.quote:De Franse Revolutie is de wortel van de boom waar andere enge ideologieën aan zijn ontsproten zoals communisme en fascisme. Deze gaat uit van het bestaan van een 'generale wil' die door de centrale overheid wordt uitgevoerd. Hierbij dienen alle neuzen dezelfde kant op te staan, iedereen één cultuur, iedereen één taal, godsdienst was niet meer van deze tijd en als je het niet eens bent met voorgaande dingen heb je dikke pech want dat is nu eenmaal de wil van het volk. Verder hadden ze wel degelijk typisch 'liberale' ideeën dus waren ze tegen slavernij, voor vrouwemancipatie en zo, dat klopt. Deze revolutie kunnen we eerder gestoeld op 'progressieve' maar erg totalitaire denkbeelden noemen. Overigens vind ik het vreemd dat zij zichzelf liberaal durven noemen maar burgers wel de Franse taal op wilt dringen zonder behoud van de eigen taal. Erg liberaal als lokale autonomie komt te vervallen en wordt vervangen door een centraliseerde bureaucratie van 'wij weten het wel beter' intellectuelen.
Er bestaat geen generale wil. Dat is een verzinsel van Rousseau.quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Totaal verschillend. De Amerikaanse revolutie is een onafhankelijkheidsoorlog
[..]
Ik pleit niet voor een vorm van collectivisme waarbij het individu ondergeschikt gemaakt wordt aan het de groep.
Het gewone volk kan zich niet verdedigen tegenover de machthebbers, zonder zich te organiseren. Heb je wel eens geprobeerd om een ongeschoolde analfabetische en uitgebuite bevolking te organiseren, binnen een regime dat dit keihard onderdrukt? Dat vereist een enorme discipline, en biedt weinig ruimte voor individualisme.
Degenen die de lotsverbetering van het gewone volk onderdrukken, zijn wel is staat om meer autonomie en vrije ontplooiing voor zichzelf na te streven. Zij spreken niet over de 'generale wil' maar over Godswil of de wet of een andere schaamlap om het gewone volk te disciplineren.
Er bestaan wel meer dingen niet die ideologen opperen. Je moet elitair rechts zijn, met een afkeer van het gewone volk, om alleen over de generale wil van Rousseau te struikelen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:34 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Er bestaat geen generale wil. Dat is een leugen van Rousseau.
Een kleine elite die haar visie opdringt aan alle inwoners van een bepaald grondgebied?quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er bestaan wel meer dingen niet die ideologen opperen. Je moet elitair rechts zijn, met een afkeer van het gewone volk, om alleen over de generale wil van Rousseau te struikelen.
Er zijn tal van voorbeelden van afdwongen ontwikkelingen die bestaande verhoudingen en culturen verstoorden. Van de kerstening door Karel de Grote, de slavenhandel & slavernij in de nieuwe wereld, het sluiten van de meent ten tijde van de 1e industrialisatie, de hedendaage modernisering met stuwdammen, 'land-graps' etc.quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:56 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Een kleine elite die haar visie opdringt aan alle inwoners van een bepaald grondgebied?
Namelijk het op radicale wijze slopen van eeuwenoude culturen, regionale verbanden en religie onder het mom van 'moderniteit'? En daarbij tegenstanders als verraders ter dood laten brengen?
Dit soort denkbeelden. Ik noem het de 'wij weten het beter voor jullie, zonder dat wij jullie mening willen horen' mentaliteit. Zoals Scruton ook zegt, wij kijken naar de huidige maatschappij, besluiten dat het niet goed is, stellen een ideaalbeeld voor zich en wenden alle middelen aan om dat doel te bereiken.
Alsof macht, die niet uitgaat van de staat, de mens wel respecteren.quote:Dit gedoe vond zijn oorsprong in de Franse Revolutie natuurlijk waar we het effect hebben kunnen zien. Maar vooral ook tussen en tijdens de wereldoorlogen lieten de "progressieven" hun ware aard zien. Dit had vele, vele miljoenen doden tot gevolg. Van de massale sterfte onder Armeniërs, de vele dode miljoenen in Oekraïne, de invasie van Polen in de jaren 20, de opkomst van fascisten in heel Europa maar vooral Duitsland, Italië en Spanje en de oorlogen die daar het gevolg van was. De later etnische zuiveringen in de Sovjet-Unie en dergelijke zijn allen het gevolg van staatsideologieën die 'de mens' totaal niet respecteren.
Ik denk dat mensen:quote:Op woensdag 19 februari 2014 22:44 schreef IPA35 het volgende:
Mijn eigen visie is dat een 'perfect conservatieve staat' natuurlijk onmogelijk is. Dat is denk ik ook in strijd met de daadwerkelijke ideologie zelf! Ik ben van mening dat in de hedendaagse samenleving er een bepaalde vorm van sociale zekerheid en verplicht (gesubsidieerd) onderwijs nodig althans nuttig is.
Ik ben realist. Maar ik verzet mij tegen allerlei gekke maakbaarheidsideologieën omdat die meer kwaad doen dan dat ze goed doen. Ik vind, net als bijvoorbeeld Fortuyn destijds, dat een herstel van de 'lokale gemeenschappen' ten koste van het individualisme noodzakelijk is. Voortgang is een geleidelijk proces. Schoksgewijze veranderingen zijn vaak schadelijk. Voortbouwen op het bestaande is vaak beter. Neem nu de hervormingen in het onderwijs.
We moeten ons eigenlijk ook geen (al te) concrete doelen voor ogen stellen en daar ons beleid op baseren. Zeker niet als deze onhaalbaar zijn en/of ideologisch ingegeven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |