quote:
Op dinsdag 18 februari 2014 02:38 schreef rogier21 het volgende:Vandaag bij de gynacoloog geweest (m'n vrouw is 5/6 weken zwanger), en die zei dit:
In de eerste 3 maanden:
- Niets zwaars pakken (niet meer dan 3kg tillen)
- Niet stofzuigen door het trekken en duwen
- Geen zware deuren openduwen
- Niet hurken
- Alleen op je linker/rechterzei slapen.
Behalve van het slapen kan ik niets hierover vinden, ik stond een beetje perplex...
Ik denk dat we sowieso een andere gaan zoeken aangezien deze een beetje medicijnvrouw achtig overkwam (woon in Canada en gynacoloog komt uit India/Pakistan).
Die dingen worden wel vaker geadviseerd in het buitenland, met name dat van zware dingen tillen en op je zij slapen. In Nederland adviseren we dat absoluut niet, er zijn voor alle genoemde zaken geen aanwijzingen te vinden; geen zorgen.
De theorie achter het zijslaap advies is dat op je rug slapen slecht zou zijn voor je baby's hartslag omdat de holle ader dichtgedrukt wordt waardoor baby minder bloed krijgt. Maar je baarmoeder (of die van je vrouw dan

) wordt pas na de 24 weken zo zwaar dat hij mogelijk de holle ader in je rug dicht zou kunnen duwen. Mogelijk want dit gebeurd lang niet bij iedereen. Het is dus echt niet nodig om die eerste drie maanden verplicht op je zij te gaan slapen, er is geen enkele aanwijzing voor dat het slecht zou zijn voor baby om op je rug te gaan slapen.
Voor de andere adviezen is ook geen wetenschappelijke basis. Het zijn een beetje bakerpraatjes. Ze kan wel wat sneller last krijgen van bandenpijn als ze hurkt/zwaar tilt enz. Tsja, datis niet comfortabel, maar ook niet schadelijk, ze merkt het snel zat. Goed naar je lichaam luisteren is belangrijker. En by all means, blijf in beweging, moeder in goede conditie zie ik liever dan een moeder die bewust de eerste 3 maanden niets getild heeft.

Zoek iemand bij wie je je op je gemak voelt

succes!