abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 maandag 24 februari 2014 @ 21:58:34 #126
414785 sirdanilot
pi_137108501
Tsja, da's een kwestie van creatief koken en zuinig met de voorraad omgaaan. Als de voorraad op is, is de voorraad op. En da's kut :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  † In Memoriam † maandag 24 februari 2014 @ 22:10:52 #127
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_137109176
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 12:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Veel, heel veel (liefst rode) uien snijden, grote pan wat boter smelten, of olie, en de uien op laag vuur een uur lang of nog langer heel langzaam laten carameliseren.
Easy does it, niet snel snel willen.
Als de uien verworden zijn tot goudbruine "prut" wat gehakte knoflook toevoegen en rode wijn toevoegen laten koken ca 15-20 minuten dan bouillon toevoegen en aan de kook brengen.
Afsmaken met zout en peper, eventueel wat soyasaus.
De knoflook niet mee carameliseren, wordt snel bitter dan.
Verdorie nu heb ik honger. :9~.
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  maandag 24 februari 2014 @ 22:46:49 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_137111022
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 18:12 schreef pl4kkie het volgende:
Ik heb 2 kilo stoofperen thuis liggen. Kan iemand in leken taal uitleggen hoe ik die het beste kan stoven ?
Hoe zijn ze geworden?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 24 februari 2014 @ 23:28:38 #129
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_137113006
Je kunt altijd nog gaan vissen toch?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_137114528
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe lang zit je nog op zee? Stores leeg is kut, en voor 9 man koken is best lastig als je het niet gewend bent.
Heb zelf aan boord van cruiseschepen gewerkt. 6-7 uur slaap als je geluk had en voor de rest alleen maar werken
Onze Eta is op dit moment Zaterdag maarstores krijgen we pas over 2 weken... Omdat zowel in Finland als Noorwegen alles gigantisch duur is...
pi_137114736
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 20:59 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Koken voor negen man maar? Valt toch wel mee?

Heb wel eens met 2 man voor 35 man gekookt :') Maar goed, eenmalig is natuurlijk iets anders dan elke dag 3 keer eten voorschotelen.
2 keer per dag ochtends om 7 uur lig ik nog te slapen....

In een keuken die je niet kent met daarnaast een fulltime job van 10 uur per dag waarbij alles om je beweegt in golven van 4 meter hoog. En als je de pannen niet vast zet alles met stangen mag je alles op dweilen....

Normaal heeft de kok een dag taak er aan om alles te doen.....
pi_137114795
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 23:28 schreef Isegrim het volgende:
Je kunt altijd nog gaan vissen toch?
Als ik dood wil ja.... Golven van 3 a 4 meter kom ik niet vrijwillig buiten

Daarnaast met 20 Km per uur door het water blijft je lijn ook drijven...
pi_137114854
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 00:22 schreef Eris het volgende:

[..]

2 keer per dag ochtends om 7 uur lig ik nog te slapen....

In een keuken die je niet kent met daarnaast een fulltime job van 10 uur per dag waarbij alles om je beweegt in golven van 4 meter hoog. En als je de pannen niet vast zet alles met stangen mag je alles op dweilen....

Normaal heeft de kok een dag taak er aan om alles te doen.....
Lijkt me hels.

Hoe is je sortering aan boord? Veel vers/ingevoren of juist veel blik?
pi_137115346
vers 4 kg ui waarvan 2 slecht aan het worden is
2 witte kolen
5 groene en 1 rode paprika
3 klein broccolie
1,5 kleine bloemkool
En 3 kg prei
En 20 kg bloemige piepers
3 kilo sinasappels
2 kilo penen
Voor de rest wat melk en sap....

Diepvries 10 kg cmvarkend vlees 5 kg rund verschillende delen. 3 kg kip plus 3 hele kippen en een varkens kop.

zooi vis en gamba's en wat diepvries groente

Blik 20 kilo bonen tomaten en spam, paar blikken zuurkool, groene asperges enz..

Voor de rest wel bloem, rijst en kruiden. Alleen geen kruidnagel.

Normaal krijgen we elke vier tot 6 weken stores aanboord maar dat is ook al 6 weken geleden.

Zit nu aan boord van een normale general cargo schip onder weg van midden noorwegen naar Noord Finland
  dinsdag 25 februari 2014 @ 08:10:36 #135
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_137116849
Ik voorzie hutspot!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 08:24:55 #136
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_137117005
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe zijn ze geworden?
Lekker. Had er alleen een "klein" beetje teveel suiker bij gedaan. De siroop was dan ook mier zoet. De peertjes waren heerlijk zacht en licht zoet/kruidig. Weet nu voor de volgende keer als ik gluhwein gebruik een hele berg minder suiker erbij doen :D
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_137118390
Hoi Piet (en anderen),

Ik heb een weekje vrij en wil dat gebruiken om eens wat nieuwe dingen uit te proberen waar je de tijd voor moet nemen. Vandaag op het programma: draadjes/stoofvlees.

Ik heb al wat lopen googlen, maar wil hem toch ook even in dit topic gooien (waar hij ongetwijfeld al langs is gekomen). Hoe maak ik dit het best? Het lijkt mij in ieder geval lekker om het met bier te maken; maar wat nog meer?

En, wat serveer je daar het lekkers bij?

Dank alvast!
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 25 februari 2014 @ 10:59:17 #138
414785 sirdanilot
pi_137119603
Daar heb ik wel een recept voor.

1 Kilo rundvlees (de meest goedkope in de aanbieding)
2-3 uien
3 teentjes knoflook
1 flesje Westmalle Dubbel (of La Trappe dubbel, of een oud-bruin biertje, maar wel een beetje een goede !)
Een flinke snuf gedroogde thijm (of vers)
Een beetje bouillon (van blokje mag wel)
olie om te bakken
zout - peper
bloem
Voor de kruiden kies je wat je in je keukenkastje hebt liggen van: paprikapoeder, jeneverbessen, kruidnagel, laurierblaadjes, etc.
op het eind nog: nootmuskaat, peper.

- Vlees in blokjes snijden
- Zout en peper erop (extra veel want er komt niet echt meer zout bij)
- Bloem erop en schudden, niet te veel mengen anders wordt het een pap, je wil een dun laagje bloem.
- Olie verhitten in je braadpan + een koekenpan
- Vlees dichtschroeien, per keer maar een handjevol (daarom gebruik ik twee pannen). Zodra het mooi bruin is even op een bord leggen.
- Als er té veel vet in de pan is, een beetje droogdeppen, maar je hebt wel een beetje vet nodig. Je kunt ook het vet verwijderen en er een klont boter ingooien.
- Uien grof snijden, en in de pan doen (met de aanbaksels er nog lekker aan !). Zacht laten worden
- Knoflook thijm en kruiden erbij.
- Aanbaksels van beide pannen losroeren met bier, alles in de braadpan
- Aanvullen met bouillon (water + blokje) tot het een beetje onder staat.
- Nu DRIE TOT VIER UUR sudderen !
- Nootmuskaat, peper en evt. zout. De saus moet ook een beetje verdikt zijn liefst.
- Serveren met aardappels of friet en een groente.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_137120124
Er is zelfs een hele topicreeks: Het grote stoofpottentopic.
Alleen al vanwege de OP het opzoeken meer dan waard ^O^
pi_137122431
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 08:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik voorzie hutspot!
Hadden vandaag aspergesoep en daarna zuurkool 2 x stamppot word me iets te gek. Misschien voor volgende week
pi_137124598
Even 2 vraagjes

Iemand een lekkere dressing voor een kool salade de mayo bij mengen heb ik al te veel op....

In een basis recepten boek zag ik scones staan maar de zelfrijzend bakmeel is op. Baking soda is er weer wel en bloem ook. Iemand ideeën hoe dat gemengd moet worden....
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 25 februari 2014 @ 14:11:33 #142
414785 sirdanilot
pi_137124906
Bakmeel is bloem + bakPOEDER.

BakPOEDER is bakSODA plus een bron van zuurte (citroenzuur dacht ik?).

Je kunt dus niet zomaar baksoda gebruiken ipv bakpoeder of andersom. Wel kun je bakpoeder bij je bloem doen, beetje mengen, en dan in je deeg zeven.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_137125246
Wie heeft er een gouden recept voor viscurry?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_137125461
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:22 schreef Lonaa het volgende:
Wie heeft er een gouden recept voor viscurry?
Ikke O+
Maar het is wel gewoon een eigen recept en ik gebruik een potje currypasta maar die kun je evt zelf ook vers maken.

Ingredienten:
Ui
Knoflook
Paprika
Broccoli
Aardappel
Sperziebonen
(veel) Tomaten
Currypasta
Tomatenpuree
Room of kokosmelk
Pangafilets
Naanbrood

Broccoli en bonen even voorstomen/blancheren, knof en ui aanbakken in wat olie en dan tomatenpuree en currypasta even meebakken. Blokjes tomaat erbij en een mooi rood prutje laten worden. Dan aardappelblokjes en paprika erin, dit even laten garen en dan de broccoli en bonen erin, en vis in blokjes bovenop gaar laten worden met de deksel erop.
Op het laatst nog een scheutje room of kokosmelk erdoor, dat maakt het wmb echt af. En eventueel nog peper/zout natuurlijk.
Serveren met lekkere naan.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_137125724
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:11 schreef sirdanilot het volgende:
Bakmeel is bloem + bakPOEDER.

BakPOEDER is bakSODA plus een bron van zuurte (citroenzuur dacht ik?).

Je kunt dus niet zomaar baksoda gebruiken ipv bakpoeder of andersom. Wel kun je bakpoeder bij je bloem doen, beetje mengen, en dan in je deeg zeven.
Volgens mij hadden de ook nog bakpoeder staan. Zo maar even kijken.
pi_137126151
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:29 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Ikke O+
Maar het is wel gewoon een eigen recept en ik gebruik een potje currypasta maar die kun je evt zelf ook vers maken.

Ingredienten:
Ui
Knoflook
Paprika
Broccoli
Aardappel
Sperziebonen
(veel) Tomaten
Currypasta
Tomatenpuree
Room of kokosmelk
Pangafilets
Naanbrood

Broccoli en bonen even voorstomen/blancheren, knof en ui aanbakken in wat olie en dan tomatenpuree en currypasta even meebakken. Blokjes tomaat erbij en een mooi rood prutje laten worden. Dan aardappelblokjes en paprika erin, dit even laten garen en dan de broccoli en bonen erin, en vis in blokjes bovenop gaar laten worden met de deksel erop.
Op het laatst nog een scheutje room of kokosmelk erdoor, dat maakt het wmb echt af. En eventueel nog peper/zout natuurlijk.
Serveren met lekkere naan.
Top. :9

Ik maak mijn currypasta wel zelf inderdaad.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_137128993
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:22 schreef Lonaa het volgende:
Wie heeft er een gouden recept voor viscurry?
Srilankaans:
Maak currypowder:

Voor 2 pers: Pureer (staafmixer, rasp, blender) 5 tenen knoflook, kleine ui, halve 'pink' aan kurkuma, en 2 'duim-size' stukken gember, en pepers naar smaak.

Neem per portie 1 theelepel Sri Lankan curry powder.

Laat de Sri Lanka currymix heet worden in een pan. Voeg kokosvet of zonnebloemolie toe. Voeg hier verder aan toe, per serveerportie, een theelepel fenegriekpoeder, curryblad (3 blaadjes ofzo), chili naar smaak, halve theelepel duivelsdrek/asafoetida, theelepel korianderpoeder, halve theelepel komijnpoeder, halve theelepel kurkuma, 3 eetlepels kokosrasp, 1 theelepel groene kardamom. Bak dit alles kort met het vet, en voeg daarna de in de vorige stap gemaakte pulp toe. Voeg een eetlepel tomatenpuree toe, en +/- 120ml kokoscreme (geen melk, dat is te dun. Kan wel, meer rasp toevoegen en/of gemalen cashew).

Laat dit pruttelen tot het 1 geheel is. Dit is eventueel te portitioneren en in te vriezen voor een nog luiere bui.

Vis er door doen, zodra vis gaar is kan je eten.
pi_137130347
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 08:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik voorzie hutspot!
Inderdaad, hutspot! Of een stoofpot met vlees en groenten met aardappelpuree. Of zuurkool met aardappelen. Of grote pan uiensoep met brood en een schaal warme, gekruide groenten en een varkensgebraad. Gebakken groenten en kip en rijst als je aziatische kruiden hebt. Je kan ook een nasi goreng maken met restjes groenten, vlees en eieren. Hele kippen uit de oven met aardappels en groenten in dezelfde schaal als feestmaal.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 19:40:55 #149
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_137135382
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:38 schreef Eris het volgende:

[..]

Volgens mij hadden de ook nog bakpoeder staan. Zo maar even kijken.
Iers sodabrood mee maken.

Witte kool stoven en met bloempap en peper, zout en tikje nootmuscaat op smaak brengen.
Aardappelpuree erbij en varkensvlees.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 25 februari 2014 @ 22:49:15 #150
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_137144282
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 00:25 schreef Eris het volgende:

[..]

Als ik dood wil ja.... Golven van 3 a 4 meter kom ik niet vrijwillig buiten

Daarnaast met 20 Km per uur door het water blijft je lijn ook drijven...
Oh, haha, ik denk te simpel. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')