abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136599005
Sinds mijn middelbare schooltijd gym en sport ik lekker op blote voeten. Het geeft mij een vrijer gevoel, je maakt echt contact met de vloer en het is bovendien gezonder. Wat vinden jullie van sporten op blote voeten?
pi_136599245
Doet mij zeer en ik vind het onhygiënisch.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_136599688
Waarom is het gezonder? En het lijkt mij niets.
pi_136599736
wij moesten sportschoenen aan, om geen eczeem en wratten te verspreiden, of te krijgen.
zo werd het ons toen iig verteld.
pi_136599864
Wij sporten altijd op blote voeten.
pindazakje
  dinsdag 11 februari 2014 @ 20:16:40 #6
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_136600024
Gebruik de zoekfunctie even, een jaar of twee geleden was er ook zo'n topic. Ik doe het ook graag.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_136600065
Sportschoenen leiden tot veel blessures. Als je op blote voeten sport, landt je op je voorvoeten. Dat is veel natuurljker.

De grote hardloopfabrikanten onderkennen dat en ontwikkelen schoenen met lichte zolen die meer het gevoel van blote voeten nabootsen. Maar ik ga liever voor 'naturel'.

Onhygienisch is het zeker niet. Schimmels en eczemen loop je alleen op in natte ruimten. Bovendien heb ik zelf ook nooit iets opgelopen. En er zijn al veel sporten die mensen blootsvoets doen. Bij wedstrijden turnt 90% van de meisjes op blote voeten. Ook moderne dans is vrijwel altijd blootsvoets. Als het werkelijk schade zou veroorzaken, zou niemand het meer doen.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 20:18:44 #8
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_136600149
LIF / Sporten op blote voeten

Dat was je zelf, twee jaar geleden! _O-

Ben je een blote-voet-sport-guru die zieltjes probeert te winnen voor z'n lesprogramma's ofzo? _O-
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_136600289
Tanin, ik heb niks met goeroe's hoor. Ik ben alleen enthousiast over het gevoel en vind het vreemd dat sportschoenen vandaag de dag zo vanzelfsprekend worden gevonden. Het zou toch veel beter zijn als je daarin een vrije keuze zou hebben?
  dinsdag 11 februari 2014 @ 20:24:05 #10
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_136600436
Die hebben we, over het algemeen. Alleen is men niet anders gewend. Dat is jammer, dat geef ik helemaal toe.

De vraag is waarom je 2 jaar later precies een zelfde topic opent, terwijl je verder helemaal *niets* gepost hebt op dit forum. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als we je OP in google gooien, komen we dan topics op andere fora tegen?
pi_136600863
Ik snap niet waarom je zo achterdochtig reageert, Tanin. Het is een onderwerp dat mijn belangstelling heeft en waar ik graag over discussieer. Ik merk uit eigen ervaring dat er een beetje een taboe op ligt. Veel anderen willen wel, maar durven niet. Het staat je vrij om al dan niet aan de discussie mee te doen. Ben trouwens wel blij dat jij kennelijk 'gewoon' op blote voeten sport.
pi_136601472
Dus voor iedereen die de discussie twee jaar geleden gemist heeft: heb jij ervaring in sporten op blote voeten? Welke vooroordelen en belemmeringen kom je tegen? Of reageren mensen juist positief? Ik merk dat sportclubs en verenigingen hier heel verschillend mee omgaan. Op de ene plek is zumba op blote voeten verboden, op de andere moedigen ze het juist aan.
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 21:59:28 #13
155227 crew  Guppy
dus
pi_136605553
Geen ervaring hier, maar tijdens hardloopwedstrijden kom ik regelmatig barefooters tegen :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 16 februari 2014 @ 10:00:36 #14
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_136762539
Op de sportschool waar ik fitness is het verplicht om schoenen te dragen. En persoonlijk vind ik op schoenen hardlopen toch wel fijner, aangezien mijn voeten niet van het type "oelala" (rechtervoet doorgezakt, dat ziet er niet uit met hardlopen) zijn en m'n voeten pijn doen als ik ga lopen op de vloer.

Daar naast heb ik zooltjes om mijn voeten te ondersteunen.
pi_136767260
Squats, deadlifts en calf raises altijd op sokken.
pi_136767515
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2014 13:01 schreef Panzermaus het volgende:
Squats, deadlifts en calf raises altijd op sokken.
Dit, al kreeg ik laatst een snauwende instructeur die bang was dat tijdens het deadliften het gewicht wel eens op mijn voet zou kunnen vallen, HOE DAN?!?
pi_136767638
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 13:08 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Dit, al kreeg ik laatst een snauwende instructeur die bang was dat tijdens het deadliften het gewicht wel eens op mijn voet zou kunnen vallen, HOE DAN?!?
Haha herkenbaar. Alsof die stoffen All Stars of Vans je dan nog gaan helpen.

Gewoon liften en geen zooi op je voeten/schoenen krijgen lijkt me een beter advies.
pi_136767720
Je hebt toch van die speciale schoenen/slippers waarbij het voelt alsof je op blote voeten loopt? Dat lijkt me dan handiger, heb je toch nog wat bescherming voor als je in glas stapt ofzo.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  Moderator zondag 16 februari 2014 @ 13:22:13 #19
155227 crew  Guppy
dus
pi_136767925
Vibram FiveFingers :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_136768052
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 13:22 schreef Guppyfriend het volgende:
Vibram FiveFingers :Y
Oja, die bedoelde ik.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_136783764
welke sporten?

Ik zwem altijd met blote voeten. Wielrennen daarentegen is het nogal klote met die plaatjes
pi_136786437
Sporten die je volgens mij prima op blote voeten kunt beoefenen zijn turnen, gymnastiek, turnen, bewegen op muziek, volleybal en hardlopen door het gras en zand. Andere balspelen zijn ook goed te doen, al is het natuurlijk minder fijn als iemand met schoenen op je voeten gaat staan. Overigens fiets ik in de zomer ook graag met blote voeten, heerlijk om de wind te voelen. Maar dit hangt wel van je pedalen af.
  Moderator zondag 16 februari 2014 @ 21:12:25 #23
155227 crew  Guppy
dus
pi_136789239
Tijdens hardloopwegwedstrijden kom je ook wel bare-footers tegen :)
  zondag 16 februari 2014 @ 21:17:43 #24
401956 _Dido_
Remember me!
pi_136789595
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 19:59 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Doet mij zeer en ik vind het onhygiënisch.
want schoenen zijn niet onhygiënisch? Blijft ook smurrie aan zitten hoor.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  zondag 16 februari 2014 @ 21:31:27 #25
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_136790570
Tijdens het (stijl)dansen gebruik ik toch liever dansschoenen. Op blote voeten voelt dat niet erg fijn op een houten dansvloer. Vooral niet als je partner dan ook nog op je voeten stapt..
pi_136791174
Stijldansen is natuurlijk iets anders. Maar moderne dans, jazzdans, zumba, NIA etc. vind ik lekker om op blote voeten te doen. Het ultieme vrijheidsgevoel! En je kunt veel vrijer en flexibeler bewegen zonder dat er iets in de weg zit. En ik voel veel liever de vloer dan de binnenkant van mijn schoenen.
pi_136794398
Echt niet chill, heb gevoelige tenen en heb het liever gewoon stevig ingepakt
pi_136836257
Ik ben een grote fan van mijn Vibrams.
Voordat ik ze had, was ik overtuigd dat ik niet kon hardlopen (pijnlijke gewrichten, pijnlijke rug..), maar met gaat heel erg prima. En het is echt een super-relaxed gevoel als je na een stuk hardlopen door een plas loopt om je voeten af te koelen :D

En ja, ze gaan daarna meteen de wasmachine in.
Mon 'en!
  woensdag 19 februari 2014 @ 14:36:48 #29
380557 RipMcPants
STEEDS! MAAR! WEER!
pi_136891663
Ik sport ook op blote voeten, want kickboksen en jiu-jitsu lijkt me met schoenen niet echt praktisch :P
Plus dat het ook niet goed is voor de tatami.
pi_136899077
Op de middelbare school 'vergat' ik altijd mijn sportschoenen en ging ik gewoon op blote voeten. Ik had zo'n hekel aan mijn sportschoenen.. De eerste paar keer zei de docent er wat van, dat het niet de bedoeling was. Daarna accepteerde hij het maar gewoon. Ik was wel de enige die het deed, maar niemand vond het verder raar eigenlijk.

En nu ik erover nadenk had ik toen nooit last van blessures o.i.d. Nu ik wel met schoenen aan sport heb ik daar wel last van.. Last van shinsplits, last van m'n enkels, last van een overbelaste voet..

Misschien toch eens gaan heroverwegen weer blootvoets te gaan sporten of idd van die vibrams aanschaffen..
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  woensdag 19 februari 2014 @ 21:28:28 #31
401956 _Dido_
Remember me!
pi_136908095
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 01:37 schreef bloempjuh het volgende:
Ik ben een grote fan van mijn Vibrams.
Voordat ik ze had, was ik overtuigd dat ik niet kon hardlopen (pijnlijke gewrichten, pijnlijke rug..), maar met gaat heel erg prima. En het is echt een super-relaxed gevoel als je na een stuk hardlopen door een plas loopt om je voeten af te koelen :D

En ja, ze gaan daarna meteen de wasmachine in.
:)

Ik heb zelf een poging gedaan op Vivo barefoot evo's, maar ik kreeg last van de sesambotjes in de bal van mijn voet. Ik loop nu op Nike Free Run +2 (volgens mij het instapmodel voor mensen die naar natural running willen) en het gaat nu heel goed :) Wellicht waag ik later weer eens een poging op m'n Evo's ;) Als alles goed blijft gaan, loop ik in april weer 5 km. Bijna 2 jaar nadat ik geblesseerd raakte :X.
And eternity in an hour.
pi_136912540
Ik was dus blijkbaar de aanleiding van het vorige draadje :)

Ik heb inderdaad nooit met schoenen gesport, ook op school niet; zowel op de lagere school als de middelbare school was gym verplicht blootsvoets, nou ja binnen dan. Op de middelbare school hadden we ook een sportveld en buiten mocht je zelf weten of je met sportschoenen of op blote voeten wilde, en ging ik ook altijd blootsvoets. Ik weet niet of het precies 50/50 was maar geen van beide was 'gek' of uitzonderlijk, dus ik lette ook niet op de precieze verhoudingen.

Nu loop ik al 20 jaar overal zonder schoenen, veel fijner, we hebben echt niet dagelijks schoenen nodig, net zo min als we altijd handschoenen hoeven te dragen. Nee, glas is geen probleem, ik loop in de stad, bij de glasbak enzovoort en nog nooit gesneden, voeten worden al snel *veel* sterker dan mensen denken. Hygienisch? Voeten zijn gewoon te wassen en als je de hele dag schoenen draagt en het zweet enzo hoopt zich lekker op, dan was je ze toch ook even (of je gaat sowieso even douchen na het sporten :o ) Zelfs hondepoep bij (hard)lopen op straat, tsja, liever stap ik er helemaal niet in, maar het was snel en makkelijk van de huid, ben er toen ik nog schoeisel droeg ook wel eens ingestapt met profielzolen en 1x met suede laarsjes, dat was beide een stuk lastiger schoon te krijgen. :r Voetschimmel is inderdaad erg zeldzaam onder mensen die veel blootsvoets lopen, dat heeft echt een warme, donkere broeiplaats nodig, een schoen dus. Als je alleen op blote voeten sport en daarna weer schoenen aantrekt, zou ik aanraden je voeten goed te wassen en af te drogen voor je ze in je schoenen stopt!

Update van mijn sporten: toen ik na vele jaren niet gesport te hebben, een aantal jaren geleden ging hardlopen, heb ik geen seconde overwogen om dat op schoenen te gaan doen. Afgelopen winter met de strenge vorst een aantal keer op van die huaraches (hardloopsandalen) of dunne rubberen bootschoentjes gelopen, maar alleen op de allerkoudste dagen, en dan nog soms uitgedaan en in de hand gehouden na een paar kilometer als ik opgewarmd was. Fivefingers zijn niks voor mij, de teen pockets kan ik niet aan want links zitten 2 tenen tot de eerste knokkel aan elkaar (heb ze 1x geprobeerd bij winkel maar dat zat echt niet lekker daarbij) en sowieso niet van plan zoveel geld uit te geven voor die enkele keer dat het eens echt te koud is... Huaraches zijn een paar tientjes en de bootschoentjes iets van 5-10 euro ofzo bij de schoenenreus. Hardlopers die schoenen gewend zijn, betalen heel veel geld voor minimalistische schoenen en vinden dat doodnormaal, maar bij barefoot-style running is het juist, hoe minder hoe beter, en hoef je echt niet zoveel uit te geven.

Ik loop op allerlei ondergrond, niet alleen op gras en zand. Meestal een mix van bospaden, asfalt en van die leem/gravel fietspaden, maar vooral in de winter, als ik vaak in het donker loop, loop ik langs verlichte wegen en dat is zo goed als allemaal verhard. Afgelopen jaar m'n afstand ook wat uitgebreid, was plusminus 10km max, nu is m'n lange/langzame duurloop wekelijks zo'n 15-18km, en m'n totaal afgelopen jaar was 1050km. Dit jaar richt ik op 1500km. Langste evenment tot nu toe 15km en 100% verhard, om precies te zijn op gloednieuw asfalt bij de N201run, en ik wil dit jaar ook minstens 1x een HM lopen. 8-)
pi_136913055
Soms he dan raak je net iets met je blote voet en dan blijft het dagenlang zeer doen
Irene is bae <3
pi_137007586
Sheriam, jij was inderdaad de aanleiding voor het vorige forum :-) Schreef jij ook niet dat je aerobics op blote voeten deed? Ik weet nog van mijn middelbare school een verhaal over twee andere meisjes die eerst wel altijd op schoenen gymden. Toen de een aerobics had ontdekt en zelfs docente aerobics wilde worden, stopte ze met gymmen op sportschoenen om te wennen aan het sporten op blote voeten bij aerobics. En ze overtuigde meteen ook haar vriendin die voor die tijd nog aan mij vroeg waarom ik altijd blootsvoets gymde.

Kreeg jij veel commentaar nadat je na jouw schooltijd op blote voeten bleef sporten? Kon je ooit anderen overtuigen om jouw voorbeeld te volgen? En welke reacties krijg je bij het hardlopen?

Bij mij op de middelbare school mocht je kiezen wat je zelf wilde en hielden de leraren rekening met de leerlingen op blote voeten.
pi_137021815
Aerobics heb ik maar heel kort gedaan, was ik alweer bijna vergeten.. Het grootste deel van m'n leven heb dus gewoon niet gesport, had vaak werk waarbij ik wel in beweging was, maar heb ook wel jaren als bank-aardappel geleefd, en inderdaad in 1 van die jaren eens een seizoen aerobics gedaan... en de anderen daar hadden overigens wel schoenen aan, wat ik nogal gek vond want inderdaad aerobics is juist een sport die vaker blootsvoets gedaan wordt... daar was ik de enige.

Maar verder dus hardlopen, ja bij zo'n evenement krijg ik wel wat opmerkingen maar dan loop ik te hard om een conversatie te kunnen houden, en hou ik het meestal bij een paar woorden, anders gaat het ten koste van m'n tempo of krijg ik steken in m'n zij. De trainingen in een rustiger tempo waarbij ik wel gewoon wat langer kan praten, loop ik alleen, dus ook niet veel commentaar :) Ja van wandelaars ofzo maar dan ook in het voorbijgaan want ik ga echt niet stoppen om uitleg te geven. Een enkel keerje wel eens een paar zinnetjes meer uitgewisseld met een fietser, meestal vooral verbazing van hun kant maar wel positief als ze zien & horen dat het zo ook kan.

Anderen overtuigen om blootsvoets te gaan lopen, waarom zou ik dat willen? Ik wil ook niet dat anderen mij schoenen gaan aanpraten, iedereen moet lekker z'n eigen ding doen. Er zijn veel mensen die prima lopen op de gedempte schoenen, laat ze lekker. Alleen als er iemand post of zegt dat hij/zij wil gaan hardlopen maar loopt op gympjes van een paar tientjes en ook niet meer geld voor schoeisel (over?) heeft, dan geef ik nog wel eens het advies om barefoot-running te proberen... Want hoewel ik niet wil beweren dat barefoot/voorvoet landing of haklanding/goed gedempt schoeisel perse de enige goede manier van lopen is, ben ik er wel van overtuigd dat de gebruikelijke haklanding met *slecht* schoeisel echt vragen is om blessures. Maar voor zover ik weet, hebben degenen die hier in de hardloop-draadjes postten dat ze met weinig middelen wilden beginnen, er tot nu toe altijd voor gekozen om dan toch maar 100+ euro uit te geven voor een paar dure, gedempte merkschoenen. Moeten ze zelf weten, ik verwonder me wel over hoeveel mensen die zeggen weinig geld te hebben toch niet openstaan voor een minder traditionele oplossing die veel goedkoper is, maar ik dring niet aan.
pi_137089560
Essnhills, waarom ben je weer op schoenen gaan sporten? En vind je dat niet een vreselijke achteruitgang in vergelijking met de middelbare school toen je op blote voeten gymde? Wat weerhoud je om weer blootsvoets te gaan sporten?

Ben ook benieuwd welke sport je precies doet
pi_137090086
Als het kon zou ik overal op blote voeten naartoe gaan.
Ben eigenlijk op zoek naar de Adidas Adipure Adapt want steentjes enzo zijn toch niet zo fijn om op te lopen.

pi_137093711
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 14:01 schreef sanzwa het volgende:
Essnhills, waarom ben je weer op schoenen gaan sporten? En vind je dat niet een vreselijke achteruitgang in vergelijking met de middelbare school toen je op blote voeten gymde? Wat weerhoud je om weer blootsvoets te gaan sporten?

Ben ook benieuwd welke sport je precies doet
Na de middelbare school heb ik een aantal teamsporten geprobeerd en toen 'moest' ik toch echt schoenen aan ivm mensen die op je voeten gaan staan etc. Maar prettig vond ik het niet nee.. Op het moment doe ik alleen thuis wat lichte oefeningen maar voordat ik weer echt goed kan gaan sporten moeten mijn voeten en benen eerst weer volledig herstellen.

Ik wil eigenlijk beginnen met hardlopen, maar dat zie ik hier in de stad niet zitten op blote voeten. Ik denk dat ik de aanbiedingen in de gaten ga houden en dan een stel van die minimalistische/five fingers schoenen ga aanschaffen, mits ik ze dus betaalbaar en in mijn maat kan vinden :Y
pi_137093893
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:07 schreef essnhills het volgende:

[..]

Na de middelbare school heb ik een aantal teamsporten geprobeerd en toen 'moest' ik toch echt schoenen aan ivm mensen die op je voeten gaan staan etc. Maar prettig vond ik het niet nee.. Op het moment doe ik alleen thuis wat lichte oefeningen maar voordat ik weer echt goed kan gaan sporten moeten mijn voeten en benen eerst weer volledig herstellen.

Ik wil eigenlijk beginnen met hardlopen, maar dat zie ik hier in de stad niet zitten op blote voeten. Ik denk dat ik de aanbiedingen in de gaten ga houden en dan een stel van die minimalistische/five fingers schoenen ga aanschaffen, mits ik ze dus betaalbaar en in mijn maat kan vinden :Y
Zalando heeft ze nu in de sale. o.a. die adidas die ik hierboven postte.
pi_137094239
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:11 schreef Nezhi het volgende:

[..]

Zalando heeft ze nu in de sale. o.a. die adidas die ik hierboven postte.
Helaas voor zover ik kan zien niet in mijn maat (maat 35 ;( ) Evengoed bedankt!
pi_137096917
squat en deadlift ook t liefst op blote voeten

alleen echte liftschoenen zijn beter dan blote voeten imo

hardlopen op asfalt en gravel etc zou ik wel gewoon een schoen bij dragen
pi_137122121
Meh, dan loop ik mij thuis de vinketering in te schrapen met eeltvijlen iedere week. Ik mag aannemen dat als je intensieve dingen doet op blote voeten met oneffen ondergronden dat je dat flink eelt op je voeten krijgt. :r

Zachte gladde voetjes. O+

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2014 12:36:27 ]
pi_137132742
Essnhills: ja jammer he dat bij teamsporten iedereen schoenen draagt. Ik hoorde eens van een meisje dat ze op haar volleybalvereniging een 'blote voeten-team' hadden gevormd. Da's pas ideaal. Toen ze een keer een uitwedstrijd speelden, mocht het niet van de scheidsrechter. Toen hebben ze de goedkoopste gympen om de hoek aangeschaft. Thuiswedstrijden en trainingen bleven gewoon op blote voeten.

Zelf heb ik nooit in wedstrijdverband gevolleybald, wel veel op school bij gym. Kan prima, nooit ergens last van gehad. Waarom zou het wel op zand kunnen en niet op een gymvloer?

Denk je dat je jouw blessures door schoenen hebt opgelopen? Zo zie je maar weer dat het vreemd is dat iedereen roept dat blote voeten meer kwetsuren zouden veroorzaken dan blote voeten. Ik zou trouwens inderdaad niet blootsvoets gaan hardlopen op asfalt. Maar op zand, gras en in de zaal zeker wel!
  dinsdag 25 februari 2014 @ 18:40:16 #44
401956 _Dido_
Remember me!
pi_137133114
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 16:07 schreef essnhills het volgende:

[..]

Je kunt ook even kijken op/bij Anyones runshop in Tilburg, zij zijn gespecialiseerd in minimalistische schoenen, al zijn die meteen wel érg minimalistisch. Moet je heeeeel voorzichtig opbouwen. Als je nu al hardloopt, kun je misschien beter met een transitieschoen beginnen en geleidelijk steeds minimalistischer schoenen kopen. Ik begon op vivobarefoot evo's, kreeg zelfs met het allertraagste schema pijntjes dus loop nu op Nike free run+ 2. Meer cushioning, wel heel flexibel. In principe kun je op alle schoenen minimalistisch lopen dus ook op gympies van een tientje maar bepaalde schoenen maken het wel lastiger. Als ik een sprintje moet trekken naar de trein op normale schoenen met een klein hakje vind ik het erg moeilijk om niet op de hak te landen. Idem op mijn oude sportschoenen. Die stimuleren een haklanding.
And eternity in an hour.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 19:01:49 #45
401956 _Dido_
Remember me!
pi_137133735
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 18:30 schreef Sheriam het volgende:
Aerobics heb ik maar heel kort gedaan, was ik alweer bijna vergeten.. Het grootste deel van m'n leven heb dus gewoon niet gesport, had vaak werk waarbij ik wel in beweging was, maar heb ook wel jaren als bank-aardappel geleefd, en inderdaad in 1 van die jaren eens een seizoen aerobics gedaan... en de anderen daar hadden overigens wel schoenen aan, wat ik nogal gek vond want inderdaad aerobics is juist een sport die vaker blootsvoets gedaan wordt... daar was ik de enige.

Maar verder dus hardlopen, ja bij zo'n evenement krijg ik wel wat opmerkingen maar dan loop ik te hard om een conversatie te kunnen houden, en hou ik het meestal bij een paar woorden, anders gaat het ten koste van m'n tempo of krijg ik steken in m'n zij. De trainingen in een rustiger tempo waarbij ik wel gewoon wat langer kan praten, loop ik alleen, dus ook niet veel commentaar :) Ja van wandelaars ofzo maar dan ook in het voorbijgaan want ik ga echt niet stoppen om uitleg te geven. Een enkel keerje wel eens een paar zinnetjes meer uitgewisseld met een fietser, meestal vooral verbazing van hun kant maar wel positief als ze zien & horen dat het zo ook kan.

Anderen overtuigen om blootsvoets te gaan lopen, waarom zou ik dat willen? Ik wil ook niet dat anderen mij schoenen gaan aanpraten, iedereen moet lekker z'n eigen ding doen. Er zijn veel mensen die prima lopen op de gedempte schoenen, laat ze lekker. Alleen als er iemand post of zegt dat hij/zij wil gaan hardlopen maar loopt op gympjes van een paar tientjes en ook niet meer geld voor schoeisel (over?) heeft, dan geef ik nog wel eens het advies om barefoot-running te proberen... Want hoewel ik niet wil beweren dat barefoot/voorvoet landing of haklanding/goed gedempt schoeisel perse de enige goede manier van lopen is, ben ik er wel van overtuigd dat de gebruikelijke haklanding met *slecht* schoeisel echt vragen is om blessures. Maar voor zover ik weet, hebben degenen die hier in de hardloop-draadjes postten dat ze met weinig middelen wilden beginnen, er tot nu toe altijd voor gekozen om dan toch maar 100+ euro uit te geven voor een paar dure, gedempte merkschoenen. Moeten ze zelf weten, ik verwonder me wel over hoeveel mensen die zeggen weinig geld te hebben toch niet openstaan voor een minder traditionele oplossing die veel goedkoper is, maar ik dring niet aan.
Als ik even van mezelf uitga: ik ben ook begonnen op 'traditionele' hardloopschoenen (weet dat deze juist níet traditioneel zijn ;)). Ik heb zo'n 1,5 jaar op Air Pegasus gelopen tot ik geblesseerd raakte aan mijn scheenbeen. Ik ben toen naar een gespecialiseerde winkel in Zoetermeer gegaan en daar zeiden ze dat ik overproneerde en kreeg ik een andere schoen aangesmeerd: een paar Saucony's. Ze liepen lekker en dempten heerlijk, dus prima. Ik liep nog even verder op mijn nieuwe schoenen, maar de pijn ging niet weg. Na een bezoek aan de sportarts bleek dat mijn scheenbeen zo naar de maan was dat ik drie maanden tot een jaar niet zou kunnen hardlopen :'( :'( :'(. Vanaf januari vorig jaar heb ik verschillende pogingen gewaagd, zonder succes. De blessure was inmiddels zo goed als genezen, maar speelde toch meteen weer op, zodra ik een paar minuutjes hardliep. Toen schoot me ineens het minimalistische lopen weer te binnen. Ik ben naar een fysiotherapeut gegaan voor shockwavetherapie en heb een cursus chirunning gevolgd, waar ik heb geleerd op m'n middenvoet te landen ipv de hiel. Ik heb toen ook een paar Vivobarefoot evo's aangeschaft en ben gestart met een schema waarmee je in 12 weken naar 15 minuten achtereen loopt op minimalistische schoenen. Ultralangzaam dus. Maar toch had ik steeds pijntjes. Weer een paar maanden gestopt en in november weer begonnen, maar nu op een paar Nike Free Run+ 2 dat ik nog had liggen. En nu heb ik het schema bijna afgerond en loop ik 15 minuten achtereen. Wel eens een klein pijntje, maar niets wat aanhoudt, dus ik heb er vertrouwen in dat ik binnen een maand of 2 weer op 5 km zit. Vandaar uit langzaam opbouwen naar de 10, heb er erg veel zin in :). Ik denk dat de echte minimalistische schoenen nog een stapje te ver waren voor mij. Misschien dat ik het hierbij laat, misschien dat ik langzaam richting barefootlike ga.

Toen ik begon met hardlopen, vond ik al het gepraat over hardlooptechniek maar zwaar overschat. Ik had een paar schoenen met goede demping en zag dat minimalistische lopen slechts als een andere manier van lopen. Zolang het goed ging op m'n gedempte schoenen, zag ik geen reden iets te veranderen aan mijn techniek. Ik denk dat veel beginners zoiets hebben van: ik ben een beginneling en de hardloopwinkel zal wel weten wat goed voor me is. Die hebben nog niet de guts en de ervaring om de mening vd hardloopwinkel in twijfel te trekken. Het zit er zó ingebakken dat je goede schoenen nodig hebt om blessurevrij te kunnen hardlopen. Ik weet niet of dat nu nog gezegd wordt in het hardlooptopic, maar toen ik daar nog actief was in 2010/2011 dus wel. Dan kreeg iedereen die op goedkope Scapinoschoenen liep meteen het advies toch eens naar zijn looptechniek te laten kijken bij de Run2Day. En eerlijk is eerlijk, ik deed er ook aan mee.

Het lastige is ook dat er (volgens mij) helemaal geen wetenschappelijk bewijs is dat barefoot running beter is dan lopen op schoenen die zijn aangepast aan jouw techniek. Het bewijs is op z'n best anekdotisch: talloze verhalen van mensen die steeds last hadden van blessures en na hun transitie ineens wel blessurevrij konden lopen. Dus ja, iedereen moet lekker doen wat 'ie wil en zolang het lopen op gedempte schoenen goed gaat: prima. Maar ga niet beweren dat hardlopen niet voor je weggelegd is als je blessures krijgt op je gedempte schoenen. Hardlopen is voor bijna iedereen weggelegd.

Verder eens met je punt dat je geen haklanding moet proberen op niet-gedempte schoenen :X.
And eternity in an hour.
pi_137134262
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 18:40 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Je kunt ook even kijken op/bij Anyones runshop in Tilburg, zij zijn gespecialiseerd in minimalistische schoenen, al zijn die meteen wel érg minimalistisch. Moet je heeeeel voorzichtig opbouwen. Als je nu al hardloopt, kun je misschien beter met een transitieschoen beginnen en geleidelijk steeds minimalistischer schoenen kopen. Ik begon op vivobarefoot evo's, kreeg zelfs met het allertraagste schema pijntjes dus loop nu op Nike free run+ 2. Meer cushioning, wel heel flexibel. In principe kun je op alle schoenen minimalistisch lopen dus ook op gympies van een tientje maar bepaalde schoenen maken het wel lastiger. Als ik een sprintje moet trekken naar de trein op normale schoenen met een klein hakje vind ik het erg moeilijk om niet op de hak te landen. Idem op mijn oude sportschoenen. Die stimuleren een haklanding.
Thnx! Ik ga even rondsnuffelen op de site!
pi_137203467
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 18:40 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip!

Ik ben op de site gaan kijken en vond een paar schoenen in maat 36 waar in reviews over werd gezegd dat het prima dingen zijn maar die je wel een maatje groter moet kopen dan normaal. Ik heb het erop gegokt en met mijn normale maat 35 pas ik deze inderdaad! Ze zijn net binnen gekomen hier :)

Het gaat om deze: http://www.anyonesrunshop(...)anyones-running.html

Nu rustig gaan inlopen en daarna rustig beginnen met hardlopen als het weer kan :)
pi_137206203
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 16:21 schreef essnhills het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip!

Ik ben op de site gaan kijken en vond een paar schoenen in maat 36 waar in reviews over werd gezegd dat het prima dingen zijn maar die je wel een maatje groter moet kopen dan normaal. Ik heb het erop gegokt en met mijn normale maat 35 pas ik deze inderdaad! Ze zijn net binnen gekomen hier :)

Het gaat om deze: http://www.anyonesrunshop(...)anyones-running.html

Nu rustig gaan inlopen en daarna rustig beginnen met hardlopen als het weer kan :)
tof, die heb ik ook maar dan in het geel. Was voor mij nog een stap te ver helaas. Kreeg zelfs pijn bij wandelen. Er staat ook een goed schema op hun site.

Succes!!
And eternity in an hour.
pi_160256358
Ook ik heb het plezier en vrije gevoel van gymnen op blote voeten op de middelbare school ontdekt. Na het doorlopen van mijn studie heb ik jaren op schoenen gesport. Sinds deze week ben ik over gestapt naar een andere club en ben ik weer op blote voeten gaan sporten. Het fijne gevoel hierbij was redelijk snel terug. Aangezien ik nog nooit gezondheidsproblemen met blootvoets sporten heb ondervonden, blijf ik er nu wel mee doorgaan.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 13:15:09 #50
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_160256520
Zola Budd kwam er heel ver mee.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')