abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108624451
In een hardloopforum op Fok las ik over sporten op blote voeten. Sheriam (1968) vertelt daarin dat ze altijd op blote voeten heeft gegymd en niet eens weet hoe sportschoenen aanvoelen. Wie herkent dit? Ik ben zelf ook uit het bouwjaar 1968 en gymde op de lagere en middelbare school altijd blootsvoets. Verreweg de meeste meisjes en een groot aantal jongens deden dit ook.
Het was een gewone progressieve middelbare school.

Ook op het universitair sportcentrum bleef ik BOMmen (=Bewegen Op Muziek) op blote voeten. Toen ik daar voor het eerst naar toe ging, stond ik er geen moment bij stil dat de meesetn dit op schoenen deden. Was destijds verbaasd over alle reacties. 'Ben je je schoenen vergeten?' en 'Heb je geen geld voor schoenen?' Ik trok me daar niets van aan, op blote voeten sporten geeft mij een heerlijk vrij gevoel. Nu dans ik nog steeds blootsvoets. De leraren die sporten op blote voeten stimuleerden hadden het goed gezien getuige de huidige trends in hardloopland.

Hoorde vorige jaar was onze stagiaire die op turnen zit dat ze ook altijd op blote voeten gymde op school. Zij is echter van een andere generatie en bleek de enige op haar school. Wie heeft ook ervaring met sporten op blote voeten?
  Miss 200.000.000! vrijdag 2 maart 2012 @ 14:35:06 #2
367000 roos94
pi_108624568
Bij ons mag je nieteens op blote voeten gymen. je krijgt dan lelijke schoenen uit het magazijn. lijkt me niks, allemaal vieze blote zweetvoeten op vloer baahh
pi_108624585
half jaren 80 werd je ook al uitgelachen als je de schoenen vergeten was.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_108624630
generatiekloofje denk ik
  vrijdag 2 maart 2012 @ 14:53:27 #5
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_108625216
Basisschool wel altijd blote voeten hoor :)
Middelbare school moesten we schoenen.
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 14:55:24 #6
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_108625286
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_108625651
Helaas zijn er veel vooroordelen over sporten op blote voeten. Bijvoorbeeld dat het vies zou zijn. Je voeten gaan echter vooral transpireren als je ze wegstopt in schoenen en sokken. Ook zou sporten op blote voeten blessures veroorzaken omdat je harde klappen moet opvangen. Ik heb echter nooit ergens last van gehad terwijl ik het al mijn hele leven doe. Waarom denk je dat dansers en turnsters altijd op blote voeten sporten?
pi_108625889
Als je wratten wilt en een centimeter eelt onder je voeten moet je vooral op blote voeten gaan sporten ja. ;)
One man's trash, another man's treasure.
pi_108626039
Wratten, eczeemen etc. loop je alleen op in natte ruimtes, niet op een droge gymvloer. Is gebleken uit onderzoek GGD. Als je wel iets zou oplopen, zouden moderne dansers en turnsters daar ook last van moeten hebben. Dat is niet het geval. En met eelt lijkt mij weinig mis, het is juist goed om een beschermlaagje te kweken.
pi_108626160
1986 hier:

Schoolgym: sportschoenen (want meegekregen van mama)
Middelbare school: sportschoenen (want tegen een bal aan schoppen met blote voeten is arelaxed)
Dansen: balletschoenen, draait makkelijker
Turnen: vanaf het moment dat ik nog maar 3 trainingen kon doen met turnschoentjes voor ze kapot gingen gewoon op blote voeten en dat bevalt prima.
pi_108626751
Natuurlijk gaat tegen een bal schoppen het beste met schoenen aan. Al zijn er heel wat doorgebroken Afrikaanse betaald voetballers die zeggen hun goede techniek te danken te hebben aan het voetballen op blote voeten in hun jeugd. Bij dansen vind ik dat je het meest contact met de grond maakt op blote voeten, je kunt dan goed 'aarden'. Ik voel liever de vloer dan de binnenkant van mijn schoenen.
pi_108627819
Hoe wil je gaan hardlopen op blote voeten? :') Rondjes rennen in een gymzaal?
pi_108629554
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 15:59 schreef Paxcon het volgende:
Hoe wil je gaan hardlopen op blote voeten? :') Rondjes rennen in een gymzaal?
Strand! O+

Ik vind het ook wel wat hebben hoor. Ik snap best dat veel mensen een vies/gevaarlijk idee hebben bij bijvoorbeeld op blote voeten buiten lopen/hollen maar wat vies is kun je er makkelijk afwassen en als je op blote voeten loopt kijk je vanzelf wat beter uit waar je je voeten neerzet. En als iedereen nou gewoon gezellig op blote voeten zou lopen 's zomers, dan gooiden we automatisch minder onaangename rotzooi op straat. :Y
Let me see you stripped down to the bone
pi_108629693
Over het strand, door het gras en op de atletiekbaan kun je prima rennen. Daarbuiten zou ik het ook niet zo snel doen, zeker niet in de winter... Toch zijn er in Nederland meer mensen die hardlopen op blote voeten dan je denkt. Afgelopen najaar wijdde het sportkatern van de Volkskrant er zelfs een groot artikel aan waarin lopers leerden hoe ze het beste op blote voeten kunnen lopen. Hardloopschoenen blijken namelijk nogal wat blessures te veroorzaken. Merken als Nike spelen hierop in door schoenen te maken die het effect van lopen op blote voeten nabootsen.

In de jaren '80 deed de Zuid-Afrikaanse atlete Zola Budd mee aan de finale van de 3.000 meter op de Olympische Spelen op blote voeten. Ze werd ook wereldkampioene Veldloop op blote voeten. Abe Bikila won in 1964 zelfs de Olympische marathon in Rome op blote voeten. Het kan dus wel.

En wat betreft gym op school: ik krijg sterk de indruk dat we sportschoenenfabrikanten er alles aan gedaan hebben om gymmen op blote voeten te ontmoedigen. Commercie dus.
pi_108629708
Qua viesheid maakt me inderdaad niet veel uit maar je kan echt niet fatsoenlijk rondlopen omdat overal wel kleine pijnlijke steentjes enzo liggen.
pi_108633353
Even voor alle duidelijkheid: de foto bovenaan deze pagina is niet van mij afkomstig.

Leuke reactie, Minilot! Zijn er nog meer medestanders voor sporten op blote voeten?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 18:29:42 #17
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_108633763
Heerlijk, blote voeten. O+

Loop in huis ook al-tijd op blote voeten wanneer de temperatuur het toelaat. Tevens altijd in de zomer schoenen of slippers zo snel mogelijk uit wanneer mogelijk en lekker rondwandelen op blote voeten, zowel binnen als in de tuin. Wanneer ik slippers draag gaan die ook direct uit met autorijden bijvoorbeeld, en op het strand uiteraard ook.

Qua sporten, ik kan hardlopen langer volhouden zonder knie- en/of enkelklachten op het strand (langs de waterlijn) óp blote voeten. Op straat met schoenen heb ik daar veel sneller last van. Dat zegt toch wel iets.
pi_108634168
Er is wel een hele grote 'barefoot' hype nu met hardloopschoenen. Schoenen die eigenlijk alleen nog maar dienen als bescherming voor je voet terwijl je over stenen etc. rent. En volgens mij is het ook veel beter om met blote voeten rond te lopen.
pi_108634405
Ik sport meestal op blote voeten (capoeira), maar op school (in Nederland, en de VS) waren schoenen verplicht ivm voorkomen van (verspreiding van) voetschimmel.
Dat er gewoon gezamelijk gedouched werd en men met blote poten door de lockerrooms ging, werd even aan voorbij gegaan...
“You can’t expect people to look eye to eye with you if you are looking down on them. Treat all with respect!” Jay Manuel
  vrijdag 2 maart 2012 @ 19:31:46 #20
349142 ChesterPerry
Young Brunswijk
pi_108636243
Ik kan moeilijk adidasjes aandoen met kickboks
There's an old Italian saying: you fuck up once, you lose two teeth.
pi_108691818
Een nieuwe sport is NIA, volgens mij een combinatie van aerobics en Oosterse vechtsporttechnieken. Dat wordt ook opvallend genoeg altijd op blote voeten beoefend. Wie heeft er ervaring met NIA en hoe bevalt dat op blote voeten?
  zondag 4 maart 2012 @ 13:10:36 #22
349142 ChesterPerry
Young Brunswijk
pi_108693080
Je hebt toch veel meer grip op blote voeten dan op sokken :')
There's an old Italian saying: you fuck up once, you lose two teeth.
pi_108697085
Niet elke sport is geschikt voor blootvoets. (tenzij iedereen ertoe gedwongen wordt) zoals bv de 3000 meter hardlopen wel maar de 100,200 en 400 sprint leg je het af tegen mensen op spikes.

Overigens over dat dansen op blote voeten, dan zie je wel vaak dat ze wel weer op het draaipunt, de bal van de voet weer stof/plakband eromheen draaien.

Ook hier weer, niet alle dans is blootvoets te doen, tapdans ( :') ) en ballet als ge op uw punten moet staan zal wat moeilijker gaan.
pi_108757724
Hoi! Ik ben zelf docent lichamelijke opvoeding. En ik gymde zelf ook altijd op blote voeten.

Eerst twee tegenstrijdigheden.

1 - Iedereen doet op blote voeten aan turnen, kickboksen, yoga, judo, moderne dans, etc. maar als het om gym gaat is het opeens raar? Of vies?

2 - Door stages en gesprekken met medestudenten, een paar jaar geleden, heb ik ontzettende verschillen gemerkt op scholen. Op de ene school mag je beslist nooit op blote voeten terwijl op andere scholen de halve klas op blote voeten gymt. En soms mag het écht niet... ...behalve als iemand de schoenen vergeet. Raar.

Hoe dan ook: Ik geef gymles en ik moedig blote voeten aan. Goed voor de ontwikkeling van de voeten, goed voor de houding en na een paar lessen vinden zelfs de tegenstanders het meestal prettiger, vrijer, fijner, .... Het heeft veel voordelen. Ik krijg zelden klachten, er zijn zelden blessures en dat je wratten of schimmel kan krijgen is een fabel. In mijn klassen gymmen dus steeds meer meiden op blote voeten.
pi_108760221
Ik gymde alleen op blote voeten als ik mijn schoenen was vergeten. Geen ramp, en voor sommige dingen makkelijker (touwklimmen e.d). Ik loop in huis wel altijd op blote voeten (of sokken) maar zie buitenshuis sporten op blote voeten toch echt niet zitten. Volgens mij worden je voeten ook ontzettend smerig, en op een manier die je lastig schoon krijgt (vuil slijt erin).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')