abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 9 april 2014 @ 11:38:42 #51
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_138684542
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 11:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Deposito, kortlopend ( 1 jaar) heb ik nu van 2,4%. Voor minder dan 1% meer rendement loop je met de overgewaardeerde beurzen momenteel een groot koersrisico die jaren van dividend kunnen wegslaan.
Right.. jij wilde toch dividend aandelen kopen? En dat de beurs overgewaardeerd is volgens jou zal je vast ergens gelezen hebben, maar dat soort meningen kan je afgelopen jaren dagelijks lezen. Maakt het nog niet waar. Bovendien is de 1-jaars deposito nu echt geen 2.4%.

quote:
Ik heb trouwens nooit gezegd dat mijn doelstelling realistisch of te behalen is. Maar ik wil er wel zo dicht mogelijk bijkomen. Mijn obligatiebelegging (de enige die ik heb) haalt momenteel 6,7% en dat is zonder enige koerswinst van nog eens 10%.
Een obligatie die 6.7% yield heeft, dat is gevaarlijke zooi. Normale bonds geven dat niet.

quote:
Vandaar dat ik niet helemaal wild wordt van zijn 3,2%. Niet zo heel lang geleden had ik dat gewoon op een vrij opneembare spaarrekening.
Ik zeg, spring in je tijdmachine en zet het geld vast tegen 3.2% (niet bij Icesave). Kan je voor mij nog wat extra aandelen meenemen uit najaar 2008? ;)
Overal verstand van.
pi_138685003
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 11:38 schreef macondo het volgende:

[..]

Right.. jij wilde toch dividend aandelen kopen? En dat de beurs overgewaardeerd is volgens jou zal je vast ergens gelezen hebben, maar dat soort meningen kan je afgelopen jaren dagelijks lezen. Maakt het nog niet waar. Bovendien is de 1-jaars deposito nu echt geen 2.4%.

[..]
Of je het geloofd of niet maar dat is wel degene die ik in januari heb afgesloten bij Argenta.

En ik snap dat ik tegenstrijdig klink. Ik heb het gelezen maar ook zelf gezien, de reële economie draait bijna nergens in het westen florissant maar toch staan de beurzen op een bijna all time high.
Ik ga dan nu ook geen grote aantallen in die etf's stoppen het is meer om eens te kijken hoe het werkt ;).

Ik ben er zelf nog niet over uit over het hoe en wat en zoals eerder gezegd is dit een lange termijn plan. Wie weet krijg ik 4 kinderen en kan het hele plan uit het raam :'( .

quote:
Een obligatie die 6.7% yield heeft, dat is gevaarlijke zooi. Normale bonds geven dat niet.

[..]
Ze zijn van de Rabo had oorspronkelijk hun ledenobligaties maar die werden in 2 stappen omgezet in dit product. Moet nog zien wat ik er mee doe tot nu toe leveren ze behoorlijk wat geld op en koersrisico is er voorlopig niet omdat ik ze beneden pari heb gekocht.
quote:
Ik zeg, spring in je tijdmachine en zet het geld vast tegen 3.2% (niet bij Icesave). Kan je voor mij nog wat extra aandelen meenemen uit najaar 2008? ;)
Ik snap je punt. Ik wilde alleen zeggen dat historisch gezien 3,2% helemaal niet uitzonderlijk is.
En ik vind dat hij hoge risico's loopt t.o.v. de returns.
Een pand kopen en verhuren levert hem aan kasstroom meer op (gemiddeld iets van 6 a 7%) en is een goede hedge tegen inflatie..



[ Bericht 3% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 09-04-2014 12:04:17 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_138685958
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 07:49 schreef QBay het volgende:

[..]

Business Development Companies zijn BDC's. Dit soort bedrijven helpen kleinere bedrijven met groeien (lees: verstrekken van capitaal) en krijgen daarvoor vaak 1 of 2% in handen van het bedrijf. Waarom dit aan jou geadviseerd wordt snap ik niet, want dit is een behoorlijk risico.
Je leest je in, maar mist de clou. Heb je de definitie van een BDC gelezen? Hoe zij getaxed worden en hoe zij geld uitgeven aan hun aandeelhouders? Een BDC cashed (maandelijks/kwartaal) een flink dividend uit. Het zijn geen bedrijven die ontzettend wisselvallig qua koers +10/-10% noteren en het is een goed alternatief in de portfolio. Het is niet het 8e wereldwonder, maar "waarom dit aan jou geadviseerd wordt" gaat ook wat ver.

Ik noem een Main street capital corp (maandelijks div van +5%), een Pennant park etc.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 9 april 2014 @ 12:47:12 #54
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_138686279
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 10:01 schreef macondo het volgende:

[..]

Mooie site, zeker. Maar ook een kwestie van rising tide lifting all boats. Beurs is in zijn periode door het dak gegaan.
Mee eens.
Maar zonder op de knip te leven had 'ie dat niet bereikt, ondanks de lage koersen.
  woensdag 9 april 2014 @ 12:49:04 #55
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_138686326
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 10:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

En niet te vergeten hij haalt maar 3,2% rendement op zijn dividend.
Een deposito is dan zinniger en met minder risico.
Ha ha.
Verdiep je eens wat meer in de persoon en zijn beleggingsmethodiek. ;)
  woensdag 9 april 2014 @ 12:53:16 #56
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_138686450
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 11:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Deposito, kortlopend ( 1 jaar) heb ik nu van 2,4%. Voor minder dan 1% meer rendement loop je met de overgewaardeerde beurzen momenteel een groot koersrisico die jaren van dividend kunnen wegslaan.
Nogmaals, verdiep je eens wat meer in zijn strategie.

Als je er niets van snapt, kan je beter je mond houden, anders wordt er alleen maar om je gelachen. ;)
pi_138686749
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 12:53 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Nogmaals, verdiep je eens wat meer in zijn strategie.

Als je er niets van snapt, kan je beter je mond houden, anders wordt er alleen maar om je gelachen. ;)
In snap zijn strategie in zekere zin wel ik deel hem op dit moment echter niet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_138700475
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 12:32 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je leest je in, maar mist de clou. Heb je de definitie van een BDC gelezen? Hoe zij getaxed worden en hoe zij geld uitgeven aan hun aandeelhouders? Een BDC cashed (maandelijks/kwartaal) een flink dividend uit. Het zijn geen bedrijven die ontzettend wisselvallig qua koers +10/-10% noteren en het is een goed alternatief in de portfolio. Het is niet het 8e wereldwonder, maar "waarom dit aan jou geadviseerd wordt" gaat ook wat ver.

Ik noem een Main street capital corp (maandelijks div van +5%), een Pennant park etc.
Je hebt gelijk. Ik had vanochtend last van een ochtendhumeurtje denk ik en dat in combinatie met snel (lees: slecht) lezen leidde tot mijn reactie. Eigenlijk is een BDC wel aantrekkelijk en vooral vanwege het dividend inderdaad. Ik weet wel dat dat het voordeel is van een BDC. Ik bezit zelf wat MAIN en het maandelijkse dividend is wel aardig, maar je moet een aardig bedrag inleggen voordat je er daadwerkelijk wat mee kan :P .
pi_138702252
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 19:49 schreef QBay het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Ik had vanochtend last van een ochtendhumeurtje denk ik en dat in combinatie met snel (lees: slecht) lezen leidde tot mijn reactie. Eigenlijk is een BDC wel aantrekkelijk en vooral vanwege het dividend inderdaad. Ik weet wel dat dat het voordeel is van een BDC. Ik bezit zelf wat MAIN en het maandelijkse dividend is wel aardig, maar je moet een aardig bedrag inleggen voordat je er daadwerkelijk wat mee kan :P .
Hehe, kijk aan, je hebt het zelf ook ;). Een BDC is echt niet zo heel erg slecht gezien het maandelijkse rendement (div) wat ze doen. Stel je hebt een flinke porto dan is het gewoon echt het overwegen waard om zoiets in je porto te hebben. Stel je bent een <10k belegger zou ik het niet overwegen.

En gericht het topic, is het echt niet zo'n slecht idee om het te gebruiken ipv ETFs
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_138702349
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 20:30 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hehe, kijk aan, je hebt het zelf ook ;). Een BDC is echt niet zo heel erg slecht gezien het maandelijkse rendement (div) wat ze doen. Stel je hebt een flinke porto dan is het gewoon echt het overwegen waard om zoiets in je porto te hebben. Stel je bent een <10k belegger zou ik het niet overwegen.

En gericht het topic, is het echt niet zo'n slecht idee om het te gebruiken ipv ETFs
Dankje voor de uitleg en het heeft zeker mijn interesse.

Inzekere zin wil ik gewoon producten kopen en er verder niet meer naar om willen kijken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_138702814
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 20:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dankje voor de uitleg en het heeft zeker mijn interesse.

Inzekere zin wil ik gewoon producten kopen en er verder niet meer naar om willen kijken.
Lees je in omtrent BDCs, wat ze doen en waarom ze een goed onderdeel kunnen zijn van een goede diversified portfolio. Sommige beleggers zien graag een (goed) maandeljiks dividend.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_138702880
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 20:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Lees je in omtrent BDCs, wat ze doen en waarom ze een goed onderdeel kunnen zijn van een goede diversified portfolio. Sommige beleggers zien graag een (goed) maandeljiks dividend.
Als het wat rustiger is op het werk ;).
Het zal wel een vakantiegeld projectje worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_138840687
Ik heb nu een stapeltje etf's en BDC's geselecteerd echter zit ik met 1 vraag:
Het dividend lek moet ik daarvoor de dividend belasting van het land van herkomst pakken of degene waar de tracker is gelokaliseerd?

Verder als ik bdc koop, koop ik rechtstreeks aandelen en kan ik de dividend belasting wel terugvragen?

Het maakt nogal een verschil uit gezien de percentages.

Verder waar kan ik zien waar ze in belegd hebben? En dan het liefst in een excel formaat.
Want die lijsten van vanguard laten zich moeilijk in excel omzetten.

[ Bericht 20% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 13-04-2014 22:56:49 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_138926720
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 20:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Verder als ik bdc koop, koop ik rechtstreeks aandelen en kan ik de dividend belasting wel terugvragen?

In principe kan je broker je aan een W8BEN formulier helpen wat daar in voorziet.
pi_141202481
Ik ben inmiddels ook al ruim 1.5 jaar bezig met beleggen door middel van ETFs. Momenteel herbalanceer ik mijn portfolio halfjaarlijks door middel van een bijstorting. Mede vanwege de lage TER en de afwezigheid van dividendlek, heb ik gekozen voor de trackers van Think. Mijn huidige spreiding is als volgt (uitgangspunt):

- 65% Think Global Equity
- 15% Think Global Real Estate
- 10% Think iBoxx Corporate Bond
- 10% Think iBoxx Government Bond

Aangezien ik nog jong ben en het dus echt langetermijn beleggingen zijn, heb ik mijn portfolio zoals jullie kunnen zien vrij offensief ingestoken. Qua geografische spreiding van het equity-deel kan het mijnsinziens nog iets beter (nu 40% US, 35% EU, 22% Asia en 3% elders) en dit wil ik dan ook op korte termijn gaan toevoegen.

Hier heb ik dan ook meteen een vraag over, waarvan ik hoop dat een van jullie deze kan beantwoorden. Ik zat namelijk te kijken naar het toevoegen van een klein stukje emerging markets of international small cap. Stel ik wil graag een ETF hebben die de 'FTSE Emerging Index' trackt, een index met meer dan 850 aandelen in landen als China, Brazilie, Taiwan, India, en Zuid Afrika. Als je hierbij research doet naar een ETF met een lage TER dan kom je al snel uit bij de Vanguard FTSE Emerging Markets ETF (er zijn er ook alternatieven, maar voor dat is even niet relevant voor mijn vraag).

Deze ETF wordt echter verhandeld op verschillende beursen. De ETF met tracker VWO op NYSE en de ETF met tracker VFEM op de Euronext bijvoorbeeld. Deze tracken beide dezelfde index en voor zover ik kan zien zijn de karakteristieken ook gelijk (fysiek reproductie, uitkering dividend per kwartaal, etc.). Toch zit er een factor 2 verschil in de TER (0.15 voor de VWO vs 0.30 voor de VFEM), wat slechts voor een klein deel verklaard kan worden door de ietwat duurdere Euronext tegenover de NYSE.

Is er een reden om nu niet gewoon heel simpel te gaan voor de NYSE-variant met de laagste TER? Zeker aangezien deze ook nog eens behoorlijk meer liquide is. De onderliggende assets zijn namelijk identiek en het gaat om emerging markets, dus er is wat dat betreft ook geen verschil in currency risk tussen de twee verschillende ETFs. Of zie ik ergens iets over het hoofd?
  dinsdag 17 juni 2014 @ 16:13:52 #66
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_141203383
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 15:47 schreef Maggelmans het volgende:
Ik ben inmiddels ook al ruim 1.5 jaar bezig met beleggen door middel van ETFs. Momenteel herbalanceer ik mijn portfolio halfjaarlijks door middel van een bijstorting. Mede vanwege de lage TER en de afwezigheid van dividendlek, heb ik gekozen voor de trackers van Think. Mijn huidige spreiding is als volgt (uitgangspunt):

- 65% Think Global Equity
- 15% Think Global Real Estate
- 10% Think iBoxx Corporate Bond
- 10% Think iBoxx Government Bond

Aangezien ik nog jong ben en het dus echt langetermijn beleggingen zijn, heb ik mijn portfolio zoals jullie kunnen zien vrij offensief ingestoken. Qua geografische spreiding van het equity-deel kan het mijnsinziens nog iets beter (nu 40% US, 35% EU, 22% Asia en 3% elders) en dit wil ik dan ook op korte termijn gaan toevoegen.

Hier heb ik dan ook meteen een vraag over, waarvan ik hoop dat een van jullie deze kan beantwoorden. Ik zat namelijk te kijken naar het toevoegen van een klein stukje emerging markets of international small cap. Stel ik wil graag een ETF hebben die de 'FTSE Emerging Index' trackt, een index met meer dan 850 aandelen in landen als China, Brazilie, Taiwan, India, en Zuid Afrika. Als je hierbij research doet naar een ETF met een lage TER dan kom je al snel uit bij de Vanguard FTSE Emerging Markets ETF (er zijn er ook alternatieven, maar voor dat is even niet relevant voor mijn vraag).

Deze ETF wordt echter verhandeld op verschillende beursen. De ETF met tracker VWO op NYSE en de ETF met tracker VFEM op de Euronext bijvoorbeeld. Deze tracken beide dezelfde index en voor zover ik kan zien zijn de karakteristieken ook gelijk (fysiek reproductie, uitkering dividend per kwartaal, etc.). Toch zit er een factor 2 verschil in de TER (0.15 voor de VWO vs 0.30 voor de VFEM), wat slechts voor een klein deel verklaard kan worden door de ietwat duurdere Euronext tegenover de NYSE.

Is er een reden om nu niet gewoon heel simpel te gaan voor de NYSE-variant met de laagste TER? Zeker aangezien deze ook nog eens behoorlijk meer liquide is. De onderliggende assets zijn namelijk identiek en het gaat om emerging markets, dus er is wat dat betreft ook geen verschil in currency risk tussen de twee verschillende ETFs. Of zie ik ergens iets over het hoofd?
De VS is een stuk meer ontwikkeld qua beleggen. Meer concurrentie ook. Daarom dat de TER prijzen daar lager zijn dan hier. Dus je ziet het inderdaad helemaal goed.

Zelf zit ik ook helemaal in de VS voor ETF's. Wellicht is het verstandig je Think ETF's te verruilen voor Vanguard vanuit kosten perspectief.
Overal verstand van.
pi_141209116
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 16:13 schreef macondo het volgende:

[..]

De VS is een stuk meer ontwikkeld qua beleggen. Meer concurrentie ook. Daarom dat de TER prijzen daar lager zijn dan hier. Dus je ziet het inderdaad helemaal goed.

Zelf zit ik ook helemaal in de VS voor ETF's. Wellicht is het verstandig je Think ETF's te verruilen voor Vanguard vanuit kosten perspectief.
Dank voor je reactie. Ik vond het al erg vreemd.

M.b.t. je tweede deel: Weegt die lagere TER dan volledig op tegen de dividendlekkage? Het was mijn veronderstelling dat je niet het ingehouden dividend kunt verrekenen bij Vanguard ETFs en dat dit bij Think wel mogelijk is. Zeker omdat het verschil in TER tussen Vanguard en Think voor wat betreft de Global Equity ETFs dermate klein was (0.20% vs 0.18%), dacht ik er goed aan te doen de Think ETF te nemen.

Mijn gedachtegang ging namelijk zo:

In het geval van een Vanguard ETF vinden er twee dividenduitkeringen plaats:

1. Dividend uitgekeerd binnen de ETF
Bijvoorbeeld: de FTSE All World ETF belegt in Apple, deze keert een dividend uit aan de ETF. Hier wordt bronbelasting op ingehouden volgens de geldende belastingverdragen tussen het land van domicilie van de ETF (Ierland) en het land van de belegging (in het geval van Apple de VS). Deze betaalde bronbelasting is niet terug te vorderen. De geldende belastingtarieven verschillen per land. Daarnaast verschilt ook de weging per land in de ETF. Om je een beeld te geven, de weging naar Amerika in FTSE All World is zon 47% en het geldende bronbelastingtarief tussen Ierland is de VS voor ETFs is 15%. Het dividendrendement op Amerikaanse aandelen is zon 2%.

2. Dividend uitgekeerd door de ETF aan de belegger
De ETFs zelf keren periodiek dividend uit aan hun beleggers. Hier wordt verder geen dividendbelasting op ingehouden.

Alleen vanwege 1. verlies je dus iets van 0.3% t.o.v. Think, waardoor de werkelijke kosten van Think lager liggen dan die van Vanguard. Wel is het zo dat de Vanguard ETF by far meer gediversificeerd is dan die van Think (6249 aandelen vs. 250 aandelen).

[ Bericht 24% gewijzigd door Maggelmans op 17-06-2014 19:05:12 ]
pi_141214076
Bij Think heb je toch hetzelfde probleem :?

Ik weet het niet precies, maar Meesman schermt bijv. met het feit dat je bij hen juist geen dividendlek hebt.
http://www.meesman.nl/k/news/view/3201
pi_141214293
Rare vraag maar als ik dit lees:

quote:
An ETF charges a management fee which is calculated and accrued daily in the Net Asset Value (“NAV”) calculations. This fee will be directly deducted from the assets of the ETF regularly. Most ETF charged their management fees as a Total Expense Ratio (“TER”) which represents the all-in fee that the ETF will pay to the Manager. From the TER, the Manager will pay for all other fees and expenses, such as custodian fee, index-licensing fee and legal expenses, etc. Investors are advised to refer to the prospectuses of individual ETF for information on fees and expenses.
Dan maakt die hele TER niets uit als je de etf's nooit verkoopt. Het effect is alleen dat de koers daalt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141214775
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 19:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Rare vraag maar als ik dit lees:

[..]

Dan maakt die hele TER niets uit als je de etf's nooit verkoopt. Het effect is alleen dat de koers daalt.
Uhm ja, maakt dan wellicht minder uit als het om een of ander high yield/dividend ETF gaat en het je primair om de dividendbetalingen te doen is, maar anders maakt de koers toch wel degelijk uit voor je rendement?
Ik bedoel, uiteindelijk ga je (of je erfgenamen) het OOIT wel verkopen.
pi_141214833
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:04 schreef nikao het volgende:

[..]

Uhm ja, maakt dan wellicht minder uit als het om een of ander high yield/dividend ETF gaat en het je primair om de dividendbetalingen te doen is, maar anders maakt de koers toch wel degelijk uit voor je rendement?
Ik bedoel, uiteindelijk ga je (of je erfgenamen) het OOIT wel verkopen.
Uitgaande dat de beurs na 30 jaar bijna altijd hoger staat dan nu (al is het maar inflatiecorrectie) is dat risico klein.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141215165
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Uitgaande dat de beurs na 30 jaar bijna altijd hoger staat dan nu (al is het maar inflatiecorrectie) is dat risico klein.
:? Het gaat niet om risico, het gaat om het feit dat je minder rendement hebt gehaald omdat de koers minder hard is gestegen.

neem 2 ETF's:
1 heeft een TER van 1.5% en de ander heeft een TER van 0.5%
Koers op tijdstip 0 = 100 voor beiden en je koopt voor 10.000,- van beide ETF's.
Lange termijn rendement van de beurs is gemiddeld 6% over 30 jaar. Dit is dus de potentie van de ETF, maar daar moet de TER nog in verrekend worden. ETF 1 heeft dus gem. rendement van 4.5% en ETF 2 heeft 5.5%

Dan heb je na 30 jaar de volgende waarde:
ETF 1: 37453.18
ETF 2: 49839.51

Dat is toch een verschil van meer dan 12duizend euro, oftewel meer dan je uberhaupt hebt ingelegd!
pi_141215290
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:11 schreef nikao het volgende:

[..]

:? Het gaat niet om risico, het gaat om het feit dat je minder rendement hebt gehaald omdat de koers minder hard is gestegen.

neem 2 ETF's:
1 heeft een TER van 1.5% en de ander heeft een TER van 0.5%
Koers op tijdstip 0 = 100 voor beiden en je koopt voor 10.000,- van beide ETF's.
Lange termijn rendement van de beurs is gemiddeld 6% over 30 jaar. Dit is dus de potentie van de ETF, maar daar moet de TER nog in verrekend worden. ETF 1 heeft dus gem. rendement van 4.5% en ETF 2 heeft 5.5%

Dan heb je na 30 jaar de volgende waarde:
ETF 1: 37453.18
ETF 2: 49839.51

Dat is toch een verschil van meer dan 12duizend euro, oftewel meer dan je uberhaupt hebt ingelegd!
Maar koers doet er alleen toe wanneer je wilt verkopen. Net zoals ik nu ongerealiseerde winst heb van ¤700 maar daar kan ik niks mee totdat ik mijn aandelen verkoop.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141215375
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maar koers doet er alleen toe wanneer je wilt verkopen. Net zoals ik nu ongerealiseerde winst heb van ¤700 maar daar kan ik niks mee totdat ik mijn aandelen verkoop.
Ja maar zoals ik eerder zei ga je 'ooit' wel verkopen. Wat is het doel van je belegging? Om vervroegd met pensioen te kunnen? Om je kinderen een vliegende start te geven? etc. etc. Om dat doel te realiseren zul je toch een keer gaan verkopen, en dan is het dus wel degelijk relevant hoeveel rendement je hebt gehad.
pi_141215426
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:14 schreef nikao het volgende:

[..]

Ja maar zoals ik eerder zei ga je 'ooit' wel verkopen. Wat is het doel van je belegging? Om vervroegd met pensioen te kunnen? Om je kinderen een vliegende start te geven? etc. etc. Om dat doel te realiseren zul je toch een keer gaan verkopen, en dan is het dus wel degelijk relevant hoeveel rendement je hebt gehad.
Dividend.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141215670
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dividend.
Voor dividend maakt het inderdaad minder uit.
Maar wou je daarnaast beweren dat je de aandelen mee het graf in neemt? Lijkt me niet. En dan is de koers toch vroeg of (heel) laat toch wel degelijk op een gegeven moment relevant.

Stel je hebt de keus om te stoppen met werken omdat je genoeg vermogen hebt om met een withdrawel rate van 4% rond kan komen (maar niet genoeg inkomen krijgt uit je dividend, dus verkoop nodig) of je werkt nog ff 20 jaar door om het via dividend only te bereiken. Dan wil je toch stoppen of in elk geval die vrijheid kunnen benutten?
Het lijkt een beetje het stokpaardje van de dividendbelegger; dat koers niet uitmaakt of dat een lagere koers juist fijn is etc. Lijkt mij te kort door de bocht.
pi_141215784
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:20 schreef nikao het volgende:

[..]

Voor dividend maakt het inderdaad minder uit.
Maar wou je daarnaast beweren dat je de aandelen mee het graf in neemt? Lijkt me niet. En dan is de koers toch vroeg of (heel) laat toch wel degelijk op een gegeven moment relevant.

Stel je hebt de keus om te stoppen met werken omdat je genoeg vermogen hebt om met een withdrawel rate van 4% rond kan komen (maar niet genoeg inkomen krijgt uit je dividend, dus verkoop nodig) of je werkt nog ff 20 jaar door om het via dividend only te bereiken. Dan wil je toch stoppen of in elk geval die vrijheid kunnen benutten?
Het lijkt een beetje het stokpaardje van de dividendbelegger; dat koers niet uitmaakt of dat een lagere koers juist fijn is etc. Lijkt mij te kort door de bocht.
Uiteindelijk ga ik uit van dividend omdat dat cashflow oplevert withdrawel is iets wat we wel weer later zien maar gaat ten koste van je cashflow.

Ik ben het overigens met je eens dat een lagere ter altijd gunstiger is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141215938
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Uiteindelijk ga ik uit van dividend omdat dat cashflow oplevert withdrawel is iets wat we wel weer later zien maar gaat ten koste van je cashflow.

Ik ben het overigens met je eens dat een lagere ter altijd gunstiger is.
En dan heb je waarschijnlijk ook nog een portfolio verdeling die je regelmatig moet herbalanseren ivm dalende en stijgende koersen om je gewenste spreiding te houden. Ook dan is koers dus relevant :)
pi_141215975
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:24 schreef nikao het volgende:

[..]

En dan heb je waarschijnlijk ook nog een portfolio verdeling die je regelmatig moet herbalanseren ivm dalende en stijgende koersen om je gewenste spreiding te houden. Ook dan is koers dus relevant :)
Bij een goede etf gebeurt dat voor je natuurlijk.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141217688
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Bij een goede etf gebeurt dat voor je natuurlijk.
Mwah, lijkt me dat je tenminste wilt spreiden over obligaties vs aandelen vs cash. En wellicht ook nog over wereld vs europa vs opkomende landen.
pi_141218114
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:51 schreef nikao het volgende:

[..]

Mwah, lijkt me dat je tenminste wilt spreiden over obligaties vs aandelen vs cash. En wellicht ook nog over wereld vs europa vs opkomende landen.
Daar gebruik je je cashflow voor.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141218176
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Daar gebruik je je cashflow voor.
Idealiter wel ja :)
  dinsdag 17 juni 2014 @ 23:42:45 #83
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_141229055
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 18:33 schreef Maggelmans het volgende:

[..]

Dank voor je reactie. Ik vond het al erg vreemd.

M.b.t. je tweede deel: Weegt die lagere TER dan volledig op tegen de dividendlekkage? Het was mijn veronderstelling dat je niet het ingehouden dividend kunt verrekenen bij Vanguard ETFs en dat dit bij Think wel mogelijk is. Zeker omdat het verschil in TER tussen Vanguard en Think voor wat betreft de Global Equity ETFs dermate klein was (0.20% vs 0.18%), dacht ik er goed aan te doen de Think ETF te nemen.

Mijn gedachtegang ging namelijk zo:

In het geval van een Vanguard ETF vinden er twee dividenduitkeringen plaats:

1. Dividend uitgekeerd binnen de ETF
Bijvoorbeeld: de FTSE All World ETF belegt in Apple, deze keert een dividend uit aan de ETF. Hier wordt bronbelasting op ingehouden volgens de geldende belastingverdragen tussen het land van domicilie van de ETF (Ierland) en het land van de belegging (in het geval van Apple de VS). Deze betaalde bronbelasting is niet terug te vorderen. De geldende belastingtarieven verschillen per land. Daarnaast verschilt ook de weging per land in de ETF. Om je een beeld te geven, de weging naar Amerika in FTSE All World is zon 47% en het geldende bronbelastingtarief tussen Ierland is de VS voor ETFs is 15%. Het dividendrendement op Amerikaanse aandelen is zon 2%.

2. Dividend uitgekeerd door de ETF aan de belegger
De ETFs zelf keren periodiek dividend uit aan hun beleggers. Hier wordt verder geen dividendbelasting op ingehouden.

Alleen vanwege 1. verlies je dus iets van 0.3% t.o.v. Think, waardoor de werkelijke kosten van Think lager liggen dan die van Vanguard. Wel is het zo dat de Vanguard ETF by far meer gediversificeerd is dan die van Think (6249 aandelen vs. 250 aandelen).
Hoezo zou Think niet geraakt worden door buitenlandse dividend belastingen? Als een Duits aandeel ex dividend gaat wordt er gewoon belasting geheven hoor. Ook als je in Nederland zit.
Overal verstand van.
pi_141236731
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 23:42 schreef macondo het volgende:

[..]

Hoezo zou Think niet geraakt worden door buitenlandse dividend belastingen? Als een Duits aandeel ex dividend gaat wordt er gewoon belasting geheven hoor. Ook als je in Nederland zit.
Nou, ik heb daar een aantal artikelen over gelezen, maar het werd me allemaal nog niet heel duidelijk. Hier bijvoorbeeld wordt uitgelegd dat je bij Think betaalde dividendbelasting volledig kunt verrekenen in box 3, waar dit met buitenlandse aanbieders van ETFs niet zo is. Dat heeft volgens hen te maken met de fiscale status van Think als Fiscale Beleggingsinstelling (FBI).

Dit zou op een dividendrendement van laten we zeggen 3% per jaar toch zo'n 0.5% aan rendement schelen voor jou als belegger, wat je eigenlijk weer van de TER van Think af zou moeten halen. De door mij geposte link is natuurlijk gewoon reclame voor Think trackers, maar ik durf alleen niet te zeggen of de door hun gebruikte logica wel/niet klopt.
  woensdag 18 juni 2014 @ 12:34:55 #85
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_141240775
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 10:30 schreef Maggelmans het volgende:

[..]

Nou, ik heb daar een aantal artikelen over gelezen, maar het werd me allemaal nog niet heel duidelijk. Hier bijvoorbeeld wordt uitgelegd dat je bij Think betaalde dividendbelasting volledig kunt verrekenen in box 3, waar dit met buitenlandse aanbieders van ETFs niet zo is. Dat heeft volgens hen te maken met de fiscale status van Think als Fiscale Beleggingsinstelling (FBI).

Dit zou op een dividendrendement van laten we zeggen 3% per jaar toch zo'n 0.5% aan rendement schelen voor jou als belegger, wat je eigenlijk weer van de TER van Think af zou moeten halen. De door mij geposte link is natuurlijk gewoon reclame voor Think trackers, maar ik durf alleen niet te zeggen of de door hun gebruikte logica wel/niet klopt.
Ik weet wel dat de grote aanbieders zich vestigen in een land met gunstig belastingklimaat. Als belegger kan je bv maar met moeite Duitse dividendbelasting terug krijgen. Het verhaal kán niet kloppen want als Nederlandse fondsen een half (!!) procent beter zouden renderen hierdoor zouden ze met gemak de concurrentie verslaan.

Plus, dan zou elke buitenlander de Think ETF trackers kopen.
Overal verstand van.
pi_141243867
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 12:34 schreef macondo het volgende:

[..]

Ik weet wel dat de grote aanbieders zich vestigen in een land met gunstig belastingklimaat. Als belegger kan je bv maar met moeite Duitse dividendbelasting terug krijgen. Het verhaal kán niet kloppen want als Nederlandse fondsen een half (!!) procent beter zouden renderen hierdoor zouden ze met gemak de concurrentie verslaan.

Plus, dan zou elke buitenlander de Think ETF trackers kopen.
Ik zal de situatie eens proberen uit te leggen aan de hand van een 3-tal ETFS: 1 in de US, 1 in Ierland en 1 in Nederland.

In principe heb je als belegger te maken met 2 soorten dividendbelasting:
• De eerste is de dividendbelasting die wordt afgedragen op het moment dat het aandeel dividend uitkeert aan de ETF provider. Het hiervoor gangbare tarief is het dividendtarief van het land waarin aandeel gevestigd is.
• De tweede is de dividendbelasting die wordt afgedragen op het moment dat het ETF fonds dividend uitkeert aan de individuele belegger. Hiervoor geldt het dividendtarief van het land waarin de ETF provider gevestigd is.

ETF gevestigd in US:
• Op het moment dat een aandeel dividend uitkeert aan deze ETF zal het tarief van het handelsverdrag tussen beide landen gelden. Dit verschilt enorm per land, maar de US heeft met heel veel landen een handelsverdrag. Voor Canadese aandelen is dit bijvoorbeeld 25%, voor Nederlandse aandelen 15% en voor binnenlandse aandelen 0%. Dit bedrag kun je niet verrekenen in je box 3 vermogensbelasting, omdat het ETF fonds wordt gezien als een separate entiteit.
• Op het moment dat het ETF fonds de dividend uitkeert aan jou, wordt hier 30% op ingehouden, waarvan je 15% door middel van een W-8BEN formulier terugkrijgt van de US en 15% kunt verrekenen met je box 3 vermogensbelasting.
• Alles bij elkaar opgeteld betaal je dus tussen de 0% (US stocks) en het bedrag van het handelsverdrag tussen de US en het andere land.

ETF gevestigd in Ierland:
• Op het moment dat een aandeel dividend uitkeert aan deze ETF zal het tarief van het handelsverdrag tussen beide landen gelden. Dit verschilt een beetje per land, maar is meestal rond de 15%. Ook dit bedrag kun je niet verrekenen in je box 3 vermogensbelasting, omdat het ETF fonds wordt gezien als een separate entiteit.
• Op het moment dat het ETF fonds de dividend uitkeert aan jou, wordt hier niets meer ingehouden, aangezien Ierland voor 0% uitkeert.
• Alles bij elkaar opgeteld betaal je dus 15% dividendbelasting.

ETF gevestigd in Nederland: (hierover ben ik niet zeker, maar dit is wat Think en Meesman erover zeggen)
• Op het moment dat een aandeel dividend uitkeert aan deze ETF zal het tarief van het handelsverdrag tussen beide landen gelden. Dit verschilt een beetje per land, maar is meestal rond de 15%. Door de fiscale structuur van de Think ETF’s zou de initiële belastingclaim op het niveau van het ETF fonds doorgeven moeten worden aan de belegger in de ETF, waardoor Think 100% van het dividend ontvangt.
• Op het moment dat het ETF fonds de dividend uitkeert aan jou, wordt hier 15% Nederlandse dividendbelasting over geheven, welke je kunt aftrekken van de box 3 vermogensbelasting.
• Alles bij elkaar opgeteld betaal je dus 0% dividendbelasting.

Voor wat betreft het Nederlandse stuk ben ik nog helemaal zeker, maar dit is wat Meesman en Think zelf overal claimen. Een redden voor het feit dat niet alle buitenlandse beleggers Think ETFs kopen, zou kunnen zijn dat buitenlandse beleggers de voordelen van deze fiscale structuur niet kunnen uitbuiten en dat dit alleen voor Nederlandse beleggers mogelijk is (just guessing).
pi_141246040
Ik snap het niet meer.

Ik heb nu iets meer dan 2 weken wat trackers bij DeGiro, 'voor de lol'.

Nou is die AMX tracker al een paar dagen flink aan het dalen (nu weer 0,93%) terwijl de AMX koers op dit moment maar op 0,12% daling staat. Die tracker moet toch gewoon de koers volgen, hier en daar een klein verschil kan altijd omdat de verhoudingen misschien niet helemaal kloppen, maar dagelijks grote verschillen van meer dan 0,5% met de koers zijn toch raar?

Verder heb ik ook een Vanguard Total World tracker, die stijgt vandaag even ruim 5%, dit KAN toch gewoon niet?

Iemand die hier iets over kan zeggen? Snap ik het nou niet? Of laat DeGiro gewoon totaal random percentages en bedragen zien?

EDIT:
Nog een mooi voorbeeld:
AEX doet vandaag op dit moment +0,36%, iShares AEX tracker doet ook netjes +0,36%, Think AEX tracker doet -0,76% :')

[ Bericht 7% gewijzigd door DarkNoize op 18-06-2014 15:11:35 ]
  woensdag 18 juni 2014 @ 15:11:47 #88
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_141246224
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 15:06 schreef DarkNoize het volgende:
Ik snap het niet meer.

Ik heb nu iets meer dan 2 weken wat trackers bij DeGiro, 'voor de lol'.

Nou is die AMX tracker al een paar dagen flink aan het dalen (nu weer 0,93%) terwijl de AMX koers op dit moment maar op 0,12% daling staat. Die tracker moet toch gewoon de koers volgen, hier en daar een klein verschil kan altijd omdat de verhoudingen misschien niet helemaal kloppen, maar dagelijks grote verschillen van meer dan 0,5% met de koers zijn toch raar?

Verder heb ik ook een Vanguard Total World tracker, die stijgt vandaag even ruim 5%, dit KAN toch gewoon niet?

Iemand die hier iets over kan zeggen? Snap ik het nou niet? Of laat DeGiro gewoon totaal random percentages en bedragen zien?
Ze hebben vandaag problemen - maar haal je informatie over koersen vooral elders vandaan want DeGiro is een amateuristische bende.

In dit geval heeft DeGiro er niets mee te maken, er is dividend uitgekeerd vandaag door Think AMX.

[ Bericht 4% gewijzigd door macondo op 18-06-2014 15:19:16 ]
Overal verstand van.
pi_141676522
quote:
ETF gevestigd in Nederland: (hierover ben ik niet zeker, maar dit is wat Think en Meesman erover zeggen)
• Op het moment dat een aandeel dividend uitkeert aan deze ETF zal het tarief van het handelsverdrag tussen beide landen gelden. Dit verschilt een beetje per land, maar is meestal rond de 15%. Door de fiscale structuur van de Think ETF’s zou de initiële belastingclaim op het niveau van het ETF fonds doorgeven moeten worden aan de belegger in de ETF, waardoor Think 100% van het dividend ontvangt.
• Op het moment dat het ETF fonds de dividend uitkeert aan jou, wordt hier 15% Nederlandse dividendbelasting over geheven, welke je kunt aftrekken van de box 3 vermogensbelasting.
• Alles bij elkaar opgeteld betaal je dus 0% dividendbelasting.

Voor wat betreft het Nederlandse stuk ben ik nog helemaal zeker, maar dit is wat Meesman en Think zelf overal claimen. Een redden voor het feit dat niet alle buitenlandse beleggers Think ETFs kopen, zou kunnen zijn dat buitenlandse beleggers de voordelen van deze fiscale structuur niet kunnen uitbuiten en dat dit alleen voor Nederlandse beleggers mogelijk is (just guessing).
Klopt zo werkt het in de praktijk. Bij mijn belastingaangifte kan ik gewoon de buitenlandse bronbelasting terugvorderen. Think ETF's ontvangt alles op verdragtarief (dus onder inhouding van 15%) en kan door haar FBI structuur de laatste 15% doorgeven als het ex-dividend gaat. Dus je ontvangt het volledige dividend en daarnaast wordt alles ook nog eens geconverteerd naar een Nederlandse bronbelasting en dus hoef je niet bij elke buitenlandse overheid aan te kloppen. Deze pagina hielp mij bij het begrijpen: http://thinketfs.nl/nieuw(...)t-dividendlekkage/55

quote:
EDIT:
Nog een mooi voorbeeld:
AEX doet vandaag op dit moment +0,36%, iShares AEX tracker doet ook netjes +0,36%, Think AEX tracker doet -0,76% :')
Dit heeft met het ex-dividend moment te maken. Als je op de website kijkt zie je dat de Think AEX ETF op 18-6 ex-dividend is gegaan en dat zorgt dus voor een lagere koers. Het fonds heeft bruto 0,50 cent en netto is dit ongeveer 0,43 cent uitgekeerd aan haar beleggers. http://thinketfs.nl/producten/Think-AEX-UCITS-ETF/3/dividend
  zondag 29 juni 2014 @ 14:51:47 #90
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_141680566
Think lijkt hier een reclamepraatje te willen houden. JWZ57 - eerste post. Uhh... :')

En het is echt een onzinverhaal dat het fiscaal gunstig is om een Nederlandse tracker te hebben, want de betaalde dividend belasting door het fonds hangt af van fiscale verdragen. Een ding is zeker, de Amerikanen hebben de beste deal met Amerikaanse beleggers (= Amerikaanse ETF's).

Met Think gaat het al langer bergafwaards.
Overal verstand van.
pi_141680861
Is inderdaad complete onzin, en een verkoop gimmick van Think.

Door het tussenschuiven van een FBI kan er niks meer of minder verrekend worden, niet op het gecombineerde niveau van ETF en belegger.

Stel dat 10% bronheffing niet verrekenbaar is, dan is dat vanwege het belastingverdrag NL - USA.

Dan keert Think je 90% uit (namelijk het dividend wat zij ontvingen minus de niet verrekenbare bronhegging), en houdt daar 15% bronheffing op in, en doet net of je dan beter af bent dan wanneer je 90% gekregen zou hebben :D Dat is balletje-balletje ;)

Een W-8BEN formulier hoef je trouwens bij de meeste brokers maar 1 keer te verstrekken bij opening van de rekening (en periodiek verklaren dat de gegevens niet veranderd zijn), en dan regelt de broker dat het laagste tarief ingehouden worden, terugvragen bij de buitenlandse fiscus is er dan ook niet bij. Sommige brokers bieden dit niet aan, maar dan zit je bij de verkeerde broker :)
so long and thanks for all the fish
pi_141681071
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:03 schreef crashbangboom het volgende:
Is inderdaad complete onzin, en een verkoop gimmick van Think.

Door het tussenschuiven van een FBI kan er niks meer of minder verrekend worden, niet op het gecombineerde niveau van ETF en belegger.

Stel dat 10% bronheffing niet verrekenbaar is, dan is dat vanwege het belastingverdrag NL - USA.

Dan keert Think je 90% uit (namelijk het dividend wat zij ontvingen minus de niet verrekenbare bronhegging), en houdt daar 15% bronheffing op in, en doet net of je dan beter af bent dan wanneer je 90% gekregen zou hebben :D Dat is balletje-balletje ;)

Een W-8BEN formulier hoef je trouwens bij de meeste brokers maar 1 keer te verstrekken bij opening van de rekening (en periodiek verklaren dat de gegevens niet veranderd zijn), en dan regelt de broker dat het laagste tarief ingehouden worden, terugvragen bij de buitenlandse fiscus is er dan ook niet bij. Sommige brokers bieden dit niet aan, maar dan zit je bij de verkeerde broker :)
IK heb dat bij binck nooit in hoeven te vullen.
Moet je dat zelf aanvragen of doen ze dat automatisch?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141681707
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

IK heb dat bij binck nooit in hoeven te vullen.
Moet je dat zelf aanvragen of doen ze dat automatisch?
Wellicht dat ze dat automatisch voor je doen als je je woonplaats bevestigt.

Maar ik zou het even navragen bij hun helpdesk.
so long and thanks for all the fish
pi_141682891
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:28 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Wellicht dat ze dat automatisch voor je doen als je je woonplaats bevestigt.

Maar ik zou het even navragen bij hun helpdesk.
Ik zal dat eens doen want op internet zijn er 2 kampen:
1. zegt dat binck dat automatisch doet.
2. de ander zegt van niet en dat binck ook niet echt wil meewerken.

Het lastige is dat ik bij binck ook niets gevonden krijg over hoeveel dividend belasting ik betaald heb.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141683121
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik zal dat eens doen want op internet zijn er 2 kampen:
1. zegt dat binck dat automatisch doet.
2. de ander zegt van niet en dat binck ook niet echt wil meewerken.

Het lastige is dat ik bij binck ook niets gevonden krijg over hoeveel dividend belasting ik betaald heb.
Ah opgelost als ik op de transactie klik dan zie ik dit:

Uitkering 17 Main Street Capital Corp @ 0,165

Effectieve waarde 2,81
Bron belasting 15%: 0,42
Uw positie na deze transactie 0
Mutatiebedrag 2,39 C (16-06-2014)
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141838342
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ah opgelost als ik op de transactie klik dan zie ik dit:

Uitkering 17 Main Street Capital Corp @ 0,165

Effectieve waarde 2,81
Bron belasting 15%: 0,42
Uw positie na deze transactie 0
Mutatiebedrag 2,39 C (16-06-2014)
En wat heb je nu aan deze informatie? In het jaaroverzicht staat het volgens mij niet. En je kan moeilijk elke transactie opzoeken en administreren om belastingaangifte doen
pi_141843307
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 00:00 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

En wat heb je nu aan deze informatie? In het jaaroverzicht staat het volgens mij niet. En je kan moeilijk elke transactie opzoeken en administreren om belastingaangifte doen
Ik klikte op een dividend uitkering in het transactie overzicht (dacht ik).
Je kunt dan zien hoe de uitbetaling berekend wordt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141844029
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 09:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik klikte op een dividend uitkering in het transactie overzicht (dacht ik).
Je kunt dan zien hoe de uitbetaling berekend wordt.
Begrijp je ook wat er staat? (ik niet echt eigenlijk)

In het jaaroverzicht wat je kan downloaden, staat wel Buitenlandse bronbelasting (mogelijk te verrekenen bedragen)

maar hoe je dat moet verrekenen????
pi_141845538
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 09:56 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Begrijp je ook wat er staat? (ik niet echt eigenlijk)

In het jaaroverzicht wat je kan downloaden, staat wel Buitenlandse bronbelasting (mogelijk te verrekenen bedragen)

maar hoe je dat moet verrekenen????
Met je vermogensbelasting (VRH).
Ik gok dat er bij een jaaroverzicht dit beter gespecificeerd staat.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:06:21 #100
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_141851052
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 00:00 schreef athlonkmf het volgende:
In het jaaroverzicht staat het volgens mij niet.
Jawel, staat netjes aangegeven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')