abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136409841
Welkom in het enige echte Werkzoekend Topic.

In dit topic kun je terecht als je (binnenkort) werkzoekend bent. Een beetje mentale support en hulp bij vragen is de strekking van dit topic, maar af en toe even klagen mag ook.

Voor discussies over bv. uitkeringen en het recht daarop kunnen eigen topics geopend worden. Ook als je geen zin hebt om te werken hoef je hier niet te reageren!

Het zou leuk zijn om te vermelden welke opleiding je gevolgd hebt, naar wat je op zoek bent en hoelang al.

De OP vind je hier.

LaPo's:

quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 18:34 schreef Stienn het volgende:

[..]

Ja, vandaag op gesprek geweest bij de opdrachtgever. Kan maandag beginnen :). Het is alleen niet voor 36 uur per week maar 32 uur. Dat is een klein beetje een tegenvaller. Aan de andere kant moet ik niet zeuren want het sluit aan op m'n opleiding en ik heb nu niks geen werk. Dit is sowieso voor 2 maanden en misschien langer. Komende 2 maanden maar de vrije dag gebruiken om te solliciteren naar wat anders voor de zekerheid.
pi_136410110
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 17:57 schreef Woussie1987 het volgende:
Ik zoek in het oosten van het land en in het midden
Ik zoek ook in die regio en er zijn inderdaad niet veel administratieve banen. Ik probeer dan nog een beetje naar het Noorden te gaan. Maar daar is ook niet zoveel te vinden. In ieder geval niet wat voor mij haalbaar is met het openbaar vervoer.
pi_136419497
@Stienn Nog van harte met je baan *O*

Ik mag helaas straks ook aan de bak.... -O-
Dit na bijna 15 jaar vast dienstverband bah
pi_136420343
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:03 schreef samara het volgende:

Thnx! Het is behoorlijk snel gegaan. Eind januari afgestudeerd en nu al een baan voor sowieso 2 maand in de pocket. :) Mag niet klagen.
pi_136428622
Yay, straks sollicitatie bij een callcenter :D Geen slechte score dacht ik zo, voor 4 vacatures uitgenodigd worden in 1 week.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 13:18:09 #6
231633 Xummon
of toch niet?
pi_136435446
aaaaarggghhhh ik wordt gewoon helemaal gek ervan.
heb nu wel werk voor paar uur in de week maar dit is puur op oproep, weet dus nooit wanneer ik precies moet werken, iets inplannen enzo omweg te gaan is nu heel moeilijk.
Ben blij dat ik tenminste iets heb maar..... ik wil gewoon meer vastigheid
Vreuger toen de kratte beer nog van hout ware moste wae nog zoepe um de kachel aan te hoije
pi_136435762
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:03 schreef samara het volgende:

Zo! Zal wel wennen zijn.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_136436053
Ik heb volgende week een assessment bij Randstad voor een functie bij een ict bedrijf. Met o.a. een 'interviewoefening', rollenspel en cv-check. Heeft iemand misschien tips hoe ik mij hier het beste op kan voorbereiden?
pi_136439561
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:35 schreef Thomas B. het volgende:
Ik heb volgende week een assessment bij Randstad voor een functie bij een ict bedrijf. Met o.a. een 'interviewoefening', rollenspel en cv-check. Heeft iemand misschien tips hoe ik mij hier het beste op kan voorbereiden?
Wat voor rol is het, en hoe groot is het bedrijf.
Bij sommige bedrijven gaat het om wat je kan kan + beetje of je fijn persoon bent, bij anderen gaat het volledig om je persoonlijkheid.

http://www.solliciteerbet(...)sollicitatiegesprek/
Antwoorden op deze vragen beantwoorden volgens de STAR methode.

Kan wel meer tips geven, maar is erg afhankelijk van rol en bedrijf
  vrijdag 7 februari 2014 @ 16:18:27 #10
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_136441245
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:35 schreef Thomas B. het volgende:
Die tip van dePool is goed en ook je cv een beetje inpassen in de sector waar je in wilt werken. Dus online voorbeelden van cv's bekijken. Rollenspel ligt er een beetje aan wat je functie en rol binnen het bedrijf zou worden. Daarvoor zou je je eens in kunnen lezen over gespreksstructuren, hoe je in een gesprek samenvat, de leiding onopvallend overneemt etc.

En voor de oefening voor de sollicitatie zou ik wel vast nadenken over wat je zelf wilt weten en wat je sterktes en zwaktes zijn. Wat voorbeelden bedenken van dingen die je eerder hebt meegemaakt op de werkvloer of in je stages als dat relevant is. Bijvoorbeeld wat voor iemand jij in een team bent, of je graag samen werkt of liever alleen etc. Dus eigenlijk een beetje bedenken wat zij zouden kunnen gaan vragen aan jou. Website van het bedrijf goed doorspitten, etc.

En vooral ook: probeer echt jezelf te zijn. Als je een beetje zenuwachtig bent mogen ze dat heus wel merken, zolang je niet als een trillend rietje op je stoel zit.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 17:25:17 #11
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_136443718
Voor het eerst weer moeten onderhandelen over loon. Omdat het geen fulltime functie is wilde ik in ieder geval boven bijstandsniveau en ietsje boven mijn WW komen. Grappige is dat ik met twee mensen heb gesproken en de laatste dus 150 netto meer bood waardoor ik er daadwerkelijk boven kwam. Dat was ook de eigenaar van het bureau dus heb op die voorwaarden gesolliciteerd. Spannend! Het is voor minimaal 5 maanden.

De andere functie verdient iets beter bij fulltime maar wordt na twee maanden al teruggeschroefd tot parttime waardoor ik dan wel een aanvullende uitkering zou moeten aanvragen als ik geen werk er zo snel bij vind. Bij deze functie is bij goed bevallen juist een kans om langer dan drie maanden tot max drie jaar te werken. Wel met steeds die wisselende uren.

Stel dat ik in aanmerking kom voor de eerste dan moet ik de tweede afzeggen want dat gesprek is later. Vind het nog best lastig.. wat is wijsheid.
pi_136446563
Je moet pas afzeggen na tekening contract. Ik heb me in het verleden weleens vergist hierin en een mondelinge toezegging geloofd. :X
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 19:22:15 #13
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_136447886
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 18:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je moet pas afzeggen na tekening contract. Ik heb me in het verleden weleens vergist hierin en een mondelinge toezegging geloofd. :X
Wat lullig voor je..wel een wijze raad ja, dank je
pi_136448187
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 17:25 schreef eefje801 het volgende:
Voor het eerst weer moeten onderhandelen over loon. Omdat het geen fulltime functie is wilde ik in ieder geval boven bijstandsniveau en ietsje boven mijn WW komen. Grappige is dat ik met twee mensen heb gesproken en de laatste dus 150 netto meer bood waardoor ik er daadwerkelijk boven kwam. Dat was ook de eigenaar van het bureau dus heb op die voorwaarden gesolliciteerd. Spannend! Het is voor minimaal 5 maanden.

De andere functie verdient iets beter bij fulltime maar wordt na twee maanden al teruggeschroefd tot parttime waardoor ik dan wel een aanvullende uitkering zou moeten aanvragen als ik geen werk er zo snel bij vind. Bij deze functie is bij goed bevallen juist een kans om langer dan drie maanden tot max drie jaar te werken. Wel met steeds die wisselende uren.

Stel dat ik in aanmerking kom voor de eerste dan moet ik de tweede afzeggen want dat gesprek is later. Vind het nog best lastig.. wat is wijsheid.
Zit je in horeca? Dan zou het kunnen verklaren waarom ze wisselende uren aangeven.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 19:31:46 #15
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_136448277
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:29 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Zit je in horeca? Dan zou het kunnen verklaren waarom ze wisselende uren aangeven.
Nope, gaat om semi-overheidsinstantie. Is wel vaker zo bij flexwerk alleen dit min-max contract zou van 16-40 uur zijn. Wel een hele grote marge vind ik.

Bij die andere baan gaat het om maar 16 uur alleen dus wel voldoende inkomen om niet onder het sociaal minimum te komen.
pi_136450240
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 15:19 schreef depool het volgende:

[..]

Wat voor rol is het, en hoe groot is het bedrijf.
Bij sommige bedrijven gaat het om wat je kan kan + beetje of je fijn persoon bent, bij anderen gaat het volledig om je persoonlijkheid.

http://www.solliciteerbet(...)sollicitatiegesprek/
Antwoorden op deze vragen beantwoorden volgens de STAR methode.

Kan wel meer tips geven, maar is erg afhankelijk van rol en bedrijf
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 16:18 schreef eefje801 het volgende:

[..]

Die tip van dePool is goed en ook je cv een beetje inpassen in de sector waar je in wilt werken. Dus online voorbeelden van cv's bekijken. Rollenspel ligt er een beetje aan wat je functie en rol binnen het bedrijf zou worden. Daarvoor zou je je eens in kunnen lezen over gespreksstructuren, hoe je in een gesprek samenvat, de leiding onopvallend overneemt etc.

En voor de oefening voor de sollicitatie zou ik wel vast nadenken over wat je zelf wilt weten en wat je sterktes en zwaktes zijn. Wat voorbeelden bedenken van dingen die je eerder hebt meegemaakt op de werkvloer of in je stages als dat relevant is. Bijvoorbeeld wat voor iemand jij in een team bent, of je graag samen werkt of liever alleen etc. Dus eigenlijk een beetje bedenken wat zij zouden kunnen gaan vragen aan jou. Website van het bedrijf goed doorspitten, etc.

En vooral ook: probeer echt jezelf te zijn. Als je een beetje zenuwachtig bent mogen ze dat heus wel merken, zolang je niet als een trillend rietje op je stoel zit.
Erg bedankt voor jullie tips! Het gaat om een technische helpdeskfunctie bij een internetprovider die iedereen toegang geeft om het zo maar te zeggen :P Totaal iets anders dan waarvoor ik ben opgeleid, maar waar ik volgens mij wel goed in zou kunnen zijn. Ik ga even aan de slag met jullie tips :)
pi_136450612
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 18:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dat heb ik ook gedaan met het opzeggen van mijn vorige twee banen. Eerst een ondertekend contract en dan pas vertellen dat je een nieuwe baan hebt en opzeggen. Heb wel collega's gehad die doodleuk hun nieuwe baan aankondigden en vervolgens te horen kregen dat het niet doorging. Levert toch wat vreemde situaties op.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_136454888
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 20:42 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat heb ik ook gedaan met het opzeggen van mijn vorige twee banen. Eerst een ondertekend contract en dan pas vertellen dat je een nieuwe baan hebt en opzeggen. Heb wel collega's gehad die doodleuk hun nieuwe baan aankondigden en vervolgens te horen kregen dat het niet doorging. Levert toch wat vreemde situaties op.
Hoewel dat bij mij ook wel een keer goed ging (gezegd dat ik wegging voordat ik ging tekenen, niet het echte ontslag ingediend)...
Maar goed, het blijft zo dat je pas een baan hebt na het tekenen van het contract. Zo ben ik een keer met een brief van 1 regel afgewezen na 4x op gesprek te zijn geweest. 8)7

Hoewel het hier een keer ter sprake kwam dat zommige mensen niet willen werken zo onzorgvuldig dat ze op gesprek kwamen, zo zijn er ook bedrijven waarbij ik soms denk: je wilt die functie helemaal niet vervuld hebben.... Nodig dan gewoon niemand uit denk ik dan.
bv tijdens het gesprek nog de cv doorlezen, bij ontvangst niet weten hoe je heet, niet komen opdagen. Tijdens het complete gesprek de sollicitant niet aankijken en als de tweede persoon dan vragen stelt gaan tekenen.... Afwijzen omdat je te ambitieus bent...
Deze dingen zijn mij allemaal overkomen.

[ Bericht 7% gewijzigd door sjorsie1982 op 07-02-2014 22:37:28 ]
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136455279
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 20:31 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

[..]

Erg bedankt voor jullie tips! Het gaat om een technische helpdeskfunctie bij een internetprovider die iedereen toegang geeft om het zo maar te zeggen :P Totaal iets anders dan waarvoor ik ben opgeleid, maar waar ik volgens mij wel goed in zou kunnen zijn. Ik ga even aan de slag met jullie tips :)
Redelijke kans dat je te maken krijgt met of een lastige klant, of iemand die het niet begrijpt. Je inlevingsvermogen is dan doorslaggevend. blijf je rustig terwijl de persoon aan de andere kant van de lijn er niks van bakt...
pi_136455445
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 22:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoewel dat bij mij ook wel een keer goed ging (gezegd dat ik wegging voordat ik ging tekenen, niet het echte ontslag ingediend)...
Maar goed, het blijft zo dat je pas een baan hebt na het tekenen van het contract. Zo ben ik een keer met een brief van 1 regel afgewezen na 4x op gesprek te zijn geweest. 8)7

Hoewel het hier een keer ter sprake kwam dat zommige mensen niet willen werken zo onzorgvuldig dat ze op gesprek kwamen, zo zijn er ook bedrijven waarbij ik soms denk: je wilt die functie helemaal niet vervuld hebben.... Nodig dan gewoon niemand uit denk ik dan.
bv tijdens het gesprek nog de cv doorlezen, bij ontvangst niet weten hoe je heet, niet komen opdagen. Tijdens het complete gesprek de sollicitant niet aankijken en als de tweede persoon dan vragen stelt gaan tekenen.... Afwijzen omdat je te ambitieus bent...
Deze dingen zijn mij allemaal overkomen.
Gaat meestal ook goed, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.
Ik heb weinig ervaring met dat soort afwijzingen eigenlijk. Met mijn opleiding / werkervaring is de situatie nog steeds 'voor jullie drie andere werkgevers' en niet zoals in veel gevallen 'voor jou tien andere sollicitanten'.
  † In Memoriam † vrijdag 7 februari 2014 @ 22:51:55 #21
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_136455598
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 20:42 schreef Monolith het volgende:

[..]

Heb dat ook bij collega's weleens gezien. Dat levert inderdaad nogal speciale situaties op.

Uiteraard vallen soms wel het vrijnemen of 'eerder weggaan' wel op als je aan het solliciteren bent. Ligt een beetje aan hoe groot het bedrijf/afdeling is.
Carpe Libertatem
pi_136456087
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 22:51 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Heb dat ook bij collega's weleens gezien. Dat levert inderdaad nogal speciale situaties op.

Uiteraard vallen soms wel het vrijnemen of 'eerder weggaan' wel op als je aan het solliciteren bent. Ligt een beetje aan hoe groot het bedrijf/afdeling is.
Mja ik heb het altijd wel aardig kunnen plannen zodat het niet opviel. Was ook steeds na twee gesprekken wel aangenomen.
  † In Memoriam † vrijdag 7 februari 2014 @ 23:10:18 #23
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_136456153
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 23:08 schreef Monolith het volgende:

[..]

Mja ik heb het altijd wel aardig kunnen plannen zodat het niet opviel. Was ook steeds na twee gesprekken wel aangenomen.
Ja. Ik ga er vanuit dat jij dat wel kan, maar lang niet iedereen. :D

Ik heb collega's gehad die opeens wel erg vaak 'naar de tandarts' moesten enzo. :D
Carpe Libertatem
  Manager PR/Moderator zaterdag 8 februari 2014 @ 00:12:18 #24
269689 crew  Viv
pi_136458277
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 23:10 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik heb collega's gehad die opeens wel erg vaak 'naar de tandarts' moesten enzo. :D
En dat terwijl je helemaal niet hoeft te vertellen waarom je een vrije middag opneemt. 8)7
  zaterdag 8 februari 2014 @ 00:17:58 #25
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_136458463
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 00:12 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

En dat terwijl je helemaal niet hoeft te vertellen waarom je een vrije middag opneemt. 8)7
Dit.

En als je vaker met het bijltje hebt gekapt leer je wel solliciteren, het is inderdaad in veel sectoren pet maar op een gegeven moment krijg je het wel onder de knie. Dat je dan vervolgens niet die ene bent is jammer maar geen schande als je er alles aan gedaan hebt. Gewoon de tijdsgeest nu.
pi_136461973
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 22:47 schreef Monolith het volgende:

[..]

Gaat meestal ook goed, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.
Ik heb weinig ervaring met dat soort afwijzingen eigenlijk. Met mijn opleiding / werkervaring is de situatie nog steeds 'voor jullie drie andere werkgevers' en niet zoals in veel gevallen 'voor jou tien andere sollicitanten'.
Dat heb ik dus ook, voor mij 10 andere werkgevers. Ik werd zelf met zoiets afgewezen voor een functie, waarvan in de enige sollicitant was in het gehele jaar...
Zoals ik al zei: werkgevers willen soms een functie gewoon niet invullen...
Wat ik mij nog het beste kan herinneren was dus een man die mij totaal niet aankeek gedurende de volle 30 minuten, waarna de directeur kwam en mij vragen stelde en die man begon te tekenen. De directeur brandde mij trouwens volledig af zonder mijn cv gelezen te hebben met allerlei aannames die niet klopte wat ik ook beargumenteerde en hij stond met zijn bek vol tanden. Op een gegeven moment was ik het zat en liep ik weg. Die functie is nog open na 8 maanden. _O-
pi_136467988
Ja even over solliciteren...gister dus ff een gesprek gehad met de werkcoach daarover omdat ze me wel will helpen om zo'n gesprek te oefenen. Kan nooit kwaad want zij weet wel veel beter wat voor "gemene" vragen vooral de mensen van HRM kunnen stellen. :) Maar zij zei dus dat ik waarschijnlijk "te uitgebreide antwoorden geef" maar ik heb zo m'n twijfels. Ja je kunt alle vragen zo kort mogelijk beantwoorden zoals een vraag "Hoe ging het gesprek met de chef van dienst?" "Goed" en verder nergens op ingaan maar ik vermoed dat de interviewer dan denkt "die kan ook niet goed uit d'r woorden komen" of "die heeft wat te verbergen anders ging ze wel wat meer op dingen in". Ja ik weet 't niet, ik heb 't idee dat aangenomen worden toch 'n serieuze kwestie van geluk is iets wat je tot op zekere hoogte kunt afdwingen maar veel hangt toch af van factoren waar je volgens mij totaal geen invloed op hebt...
Hallon!
pi_136469137
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:53 schreef BlueMage het volgende:
Ja even over solliciteren...gister dus ff een gesprek gehad met de werkcoach daarover omdat ze me wel will helpen om zo'n gesprek te oefenen. Kan nooit kwaad want zij weet wel veel beter wat voor "gemene" vragen vooral de mensen van HRM kunnen stellen. :) Maar zij zei dus dat ik waarschijnlijk "te uitgebreide antwoorden geef" maar ik heb zo m'n twijfels. Ja je kunt alle vragen zo kort mogelijk beantwoorden zoals een vraag "Hoe ging het gesprek met de chef van dienst?" "Goed" en verder nergens op ingaan maar ik vermoed dat de interviewer dan denkt "die kan ook niet goed uit d'r woorden komen" of "die heeft wat te verbergen anders ging ze wel wat meer op dingen in". Ja ik weet 't niet, ik heb 't idee dat aangenomen worden toch 'n serieuze kwestie van geluk is iets wat je tot op zekere hoogte kunt afdwingen maar veel hangt toch af van factoren waar je volgens mij totaal geen invloed op hebt...
niet te uitgebreid betekend niet kortaf he.
je antwoord met bv; " goed, we hadden veel punten waar we veel dezelfde ideeen over hebben en ik heb er een goed gevoel aan over gehouden"
mocht de interviewer daar verder op ingaan, dan pas ga jij je wat uitgebreidere verhaal vertellen...dus niet vanaf het begin al volop erin gaan met details etc
pi_136495889
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 14:23 schreef YebCar het volgende:

[..]

niet te uitgebreid betekend niet kortaf he.
je antwoord met bv; " goed, we hadden veel punten waar we veel dezelfde ideeen over hebben en ik heb er een goed gevoel aan over gehouden"
mocht de interviewer daar verder op ingaan, dan pas ga jij je wat uitgebreidere verhaal vertellen...dus niet vanaf het begin al volop erin gaan met details etc
Te uitgebreid antwoorden is altijd niet handig. Ik stuur altijd een gesprek met mijn antwoorden. Via antwoorden lok je namelijk weer nieuwe vragen uit en zo ontwijk ik altijd dingen waar ik het niet over wil hebben.
  zondag 9 februari 2014 @ 10:38:45 #30
401956 _Dido_
Remember me!
pi_136496228
Doen jullie ook aan netwerken trouwens?
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_136496651
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 10:38 schreef _Dido_ het volgende:
Doen jullie ook aan netwerken trouwens?
Ik wel, dat is voor mij eigenlijk de enige manier om werk op niveau te krijgen en ook zo gevonden.
  zondag 9 februari 2014 @ 11:32:39 #32
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_136497480
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:53 schreef BlueMage het volgende:
Het moet ook gewoon klikken en je moet de juiste persoon treffen die denkt zoals jij denkt.
pi_136499676
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 11:32 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Het moet ook gewoon klikken en je moet de juiste persoon treffen die denkt zoals jij denkt.
Ja precies en dat is toch vaak ook 'n kwestie van puur geluk dat ze je zien zitten.
Hallon!
pi_136500826
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 12:53 schreef BlueMage het volgende:

[..]

Ja precies en dat is toch vaak ook 'n kwestie van puur geluk dat ze je zien zitten.
Mwah ik denk dat dat wel meevalt met hoeveel geluk je nodig hebt.
Met goed CV, overtuigende en zelfverzekerde indruk en met inlezen in bedrijf en persoon die tegenover je zit zit je bijna altijd wel gebakken.
Vorig topic heb ik lijstje gepost met 'lastige' vragen die ik zelf tegenkwam. Vaak komen dezelfde soort vragen terug. Als je goed voorbereid bent hoef je nergens zenuwachtig voor te zijn. Aan de andere kant van de tafel willen ze ook alleen maar jou leren kennen. Dus wees jezelf, ken jezelf en wat je toe kunt voegen aan het bedrijf. Als je dat voor jezelf duidelijk hebt is solliciteren niet zo moeilijk meer.
pi_136501222
Ik denk dat je in veel gevallen meer geluk moet hebben met uitgenodigd worden als je bedenkt hoeveel reacties bedrijven krijgen op vacatures. Als je eenmaal op gesprek mag komen kun je zelf het verschil maken.
  zondag 9 februari 2014 @ 13:58:19 #36
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_136502491
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 13:33 schreef Sloggi het volgende:
Ik denk dat je in veel gevallen meer geluk moet hebben met uitgenodigd worden als je bedenkt hoeveel reacties bedrijven krijgen op vacatures. Als je eenmaal op gesprek mag komen kun je zelf het verschil maken.
Toch heb ik vaak of hele slechte of hele goeie gesprekken gehad en dat lag ook altijd aan diegene die aan de andere kant zat.
pi_136502706
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 13:24 schreef the85mc het volgende:

[..]

Met goed CV, overtuigende en zelfverzekerde indruk en met inlezen in bedrijf en persoon die tegenover je zit zit je bijna altijd wel gebakken.
Vorig topic heb ik lijstje gepost met 'lastige' vragen die ik zelf tegenkwam. Vaak komen dezelfde soort vragen terug. Als je goed voorbereid bent hoef je nergens zenuwachtig voor te zijn. Aan de andere kant van de tafel willen ze ook alleen maar jou leren kennen. Dus wees jezelf, ken jezelf en wat je toe kunt voegen aan het bedrijf. Als je dat voor jezelf duidelijk hebt is solliciteren niet zo moeilijk meer.
Ja je lijstje! Ik heb m nodig, ff terugzoeken.

Ik mag eindelijk ook op gesprek komen ergens :) Moet erbij een presentatie geven. Dus nu zit ik weer in de boeken :Y

edit: gevonden!
pi_136504072
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 13:58 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Toch heb ik vaak of hele slechte of hele goeie gesprekken gehad en dat lag ook altijd aan diegene die aan de andere kant zat.
Natuurlijk is het niet zo zwart-wit, maar een gesprek kun je wel veel meer sturen en heb je de kans je te onderscheiden. Dat is bij een brief, waarbij je één van de honderd bent, veel moeilijker.
pi_136504811
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 14:01 schreef Markeerstift het volgende:

[..]

Ja je lijstje! Ik heb m nodig, ff terugzoeken.

Ik mag eindelijk ook op gesprek komen ergens :) Moet erbij een presentatie geven. Dus nu zit ik weer in de boeken :Y

edit: gevonden!
Kan je hem nog een keer posten? Ik heb volgende week 3 gesprekken..
pi_136504856
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 14:41 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Kan je hem nog een keer posten? Ik heb volgende week 3 gesprekken..
Ja hoor, credits gaan naar the85mc:
1. Wat weet je van onze organisatie? (aantal werknemers, afdelingen, missie, visie etc)
2. Wat zijn je 3 kernkwaliteiten? (gebruik STARR-methode)
3. Wat zijn je 3 ontwikkelpunten (Ook via STARR-methode). Laat zien hoe je hieraan gewerkt hebt, dat is het belangrijkste. Iedereen heeft namelijk ontwikkelpunten.
4. Waarom zit je hier? Waarom wil je werken bij ....?
5. Wat kom je brengen? (a) inhoudelijk, zoals studie, (b) kernkwaliteiten die je hebt, (c) andere vaardigheden buiten studie/werk om
6. Wat kom je halen (wat wil je leren bij die organisatie) --> Sterk om ontwikkelpunt hieraan te verbinden, dus niet alleen, "ik wil weten met welke industrie ik de meeste affiniteit heb"
7. Als we je vrienden zouden vragen wat jouw sterke en zwakke punten zouden zijn, wat zouden ze dan zeggen?
8. Met welke mensen kun je goed samenwerken, met welke minder?
9. Als je een team zou samen stellen, welke mensen heb je dan nodig die complementair zijn aan jouw kwaliteiten en ontwikkelpunten?
10. Wat is je grootste succes? Wat is je grootste teleurstelling?
11. Wat maakt jou de beste kandidaat voor deze functie?
12. Waar word je gelukkig van; wat heb je nodig om goed te kunnen functioneren op je werk?
13. Waar wil je staan over 5 jaar?
14. Hoe ondernemend ben je?
15. Noem een moment van weerstand wat je hebt meegemaakt en hoe heb je dit doorbroken?
16. In welke situatie heb je leiding moeten geven? Wat lukte goed, waar liep je tegenaan?
17. Als je 10 versies van jou op een afdeling zet, wat gaat er goed? Wat gaat er minder goed? Waar ga je je aan irriteren?
18. Hoe ziet je ideale team / functie eruit?
pi_136505056
Ik had jullie een update beloofd over mijn jobhunter traject. Wel.. moeilijk, emotioneel heel zwaar, veel huiswerk, veel oefeningen. Ondanks het feit dat ik zelf als HRM-er vaak aan de andere kantvan de tafel heb gezeten blijk ik heel veel te leren te hebben.
En het heeft effect. Een andere manier van mijn CV schrijven, een andere manier van vacatures zoeken (ja, ik vond er genoeg maar nu vind ik een heel andere categorie) en een heel andere manier van brieven schrijven. Nu heb ik een nieuw en luxe probleem: Ik krijg zoveel respons op mijn brieven dat ik moet gaan kiezen waar ik op gesprek ga en moet proberen afspraken te verzetten om de verschillende gesprekken niet tegelijkertijd te hebben. Daarnaast speelt nu in mijn achterhoofd: "Wat als ik bij twee of meer werkgevers kan beginnen? Welke kies ik dan en op welke gronden?"

Nu nog hopen dat er ook een baan uit voort gaat komen!

Ik kan iedereen zo'n traject dus aanraden!
pi_136505106
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 14:42 schreef Markeerstift het volgende:

[..]

Ja hoor, credits gaan naar the85mc:
1. Wat weet je van onze organisatie? (aantal werknemers, afdelingen, missie, visie etc)
2. Wat zijn je 3 kernkwaliteiten? (gebruik STARR-methode)
3. Wat zijn je 3 ontwikkelpunten (Ook via STARR-methode). Laat zien hoe je hieraan gewerkt hebt, dat is het belangrijkste. Iedereen heeft namelijk ontwikkelpunten.
4. Waarom zit je hier? Waarom wil je werken bij ....?
5. Wat kom je brengen? (a) inhoudelijk, zoals studie, (b) kernkwaliteiten die je hebt, (c) andere vaardigheden buiten studie/werk om
6. Wat kom je halen (wat wil je leren bij die organisatie) --> Sterk om ontwikkelpunt hieraan te verbinden, dus niet alleen, "ik wil weten met welke industrie ik de meeste affiniteit heb"
7. Als we je vrienden zouden vragen wat jouw sterke en zwakke punten zouden zijn, wat zouden ze dan zeggen?
8. Met welke mensen kun je goed samenwerken, met welke minder?
9. Als je een team zou samen stellen, welke mensen heb je dan nodig die complementair zijn aan jouw kwaliteiten en ontwikkelpunten?
10. Wat is je grootste succes? Wat is je grootste teleurstelling?
11. Wat maakt jou de beste kandidaat voor deze functie?
12. Waar word je gelukkig van; wat heb je nodig om goed te kunnen functioneren op je werk?
13. Waar wil je staan over 5 jaar?
14. Hoe ondernemend ben je?
15. Noem een moment van weerstand wat je hebt meegemaakt en hoe heb je dit doorbroken?
16. In welke situatie heb je leiding moeten geven? Wat lukte goed, waar liep je tegenaan?
17. Als je 10 versies van jou op een afdeling zet, wat gaat er goed? Wat gaat er minder goed? Waar ga je je aan irriteren?
18. Hoe ziet je ideale team / functie eruit?
Dank je!
pi_136505438
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 13:24 schreef the85mc het volgende:

[..]

nee hoor.
quote:
moeilijk is het niet, maar de faktor geluk is zeer groot aanwezig.
pi_136506171
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 14:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
moeilijk is het niet, maar de faktor geluk is zeer groot aanwezig.
Klopt. Het is ook erg afhankelijk van de persoon die tegenover je komt zitten. Jij kan dan denken dat zelfverzekerdheid goed is.. het kan ook arrogant of dominant overkomen en dat de persoon tegenover je dat helemaal niet prettig vindt. Of je zit qua karakter gewoon in zijn/haar allergie hoek. Of ze stellen nu net die ene vraag waar jij iets minder van weet. Of ze zoeken geen kordaat persoon maar een zorgzaam type.. enz enz. Ik hoorde pas op BNR dat recruiters/hrm-ers vaak geen personen aannemen die ouder zijn dan zijzelf, of een betere startpositie lijken te hebben dan zijzelf. Vrouwelijke recruiters/hrm-ers nemen vaak geen aantrekkelijkere vrouwen aan dan zijzelf, mannen geen dominantere mannen dan zijzelf. Blijkbaar zijn zij onbewust toch vooral met hun eigen positie bezig.
En dan heb je nog die andere 300 kandidaten.. moet er niet net eentje tussen zitten met wie het net een beetje beter klikt of zo.
pi_136506755
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 15:14 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Klopt. Het is ook erg afhankelijk van de persoon die tegenover je komt zitten. Jij kan dan denken dat zelfverzekerdheid goed is.. het kan ook arrogant of dominant overkomen en dat de persoon tegenover je dat helemaal niet prettig vindt. Of je zit qua karakter gewoon in zijn/haar allergie hoek. Of ze stellen nu net die ene vraag waar jij iets minder van weet. Of ze zoeken geen kordaat persoon maar een zorgzaam type.. enz enz. Ik hoorde pas op BNR dat recruiters/hrm-ers vaak geen personen aannemen die ouder zijn dan zijzelf, of een betere startpositie lijken te hebben dan zijzelf. Vrouwelijke recruiters/hrm-ers nemen vaak geen aantrekkelijkere vrouwen aan dan zijzelf, mannen geen dominantere mannen dan zijzelf. Blijkbaar zijn zij onbewust toch vooral met hun eigen positie bezig.
En dan heb je nog die andere 300 kandidaten.. moet er niet net eentje tussen zitten met wie het net een beetje beter klikt of zo.
Voor een bijna identieke functie moet je bij de ene juist praktisch zijn ingesteld en bij de ander juist wat theoretischer. De ene vindt aankijken en een juiste handdruk geven belangrijk en de ander vindt juist je zithouding belangrijk (let wel op, dit is puur voor kantoorfuncties zonder klantcontact). De ander vindt dat je een pak met stropdas aan moet en de ander is daar allergisch voor.
Dit zijn allemaal dingen die je nooit van te voren kan achterhalen en die voor 80-90% de uitslag beinvloeden.

Ik heb weleens gezegd dat ik bv zo assertief was om achter iets aan te gana om zo een fout te voorkomen. Bij de ene persoon was ik dom bezig, omdat je zo iemand zwart maakt, en iemand anders vond het helemaal geweldig.
Ik heb weleens de baan gekregen door te zeggen of ik de baan mooi vond: ja ik kan het altijd proberen, lukt het niet dan niet.
En bij het goede antwoord geven namelijk: jazeker, dit past helemaal bij mij in verband met mijn ervaring, werd ik afgewezen omdat ik te zelfverzekerd was.
pi_136506938
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 15:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dit zijn allemaal dingen die je nooit van te voren kan achterhalen en die voor 80-90% de uitslag beinvloeden.
Precies. Vaak is de beslissing al genomen in 10 seconden en is dus onbewust al een besluit genomen zodra je een hand hebt gegeven. Al die vragen zijn alleen om het eerste gevoel, de eerste indruk te kunnen onderbouwen met als gevolg dat twee kandidaten exact dezelfde antwoorden kunnen geven maar dat bij de één als negatief en bij de ander als positief word bestempeld.
pi_136507024
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 15:32 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Precies. Vaak is de beslissing al genomen in 10 seconden en is dus onbewust al een besluit genomen zodra je een hand hebt gegeven. Al die vragen zijn alleen om het eerste gevoel, de eerste indruk te kunnen onderbouwen met als gevolg dat twee kandidaten exact dezelfde antwoorden kunnen geven maar dat bij de één als negatief en bij de ander als positief word bestempeld.
Inderdaad.
Ook wordt gezegd dat je bv goed onderbouwd naar een gesprekl moet komen. Dat heb ik een keer uitvoerig gedaan, en toen werd ik afgwezen omdat ik te goed was voorbereid, en dat zou teveel tijd en geld kosten als ik dat ook op kantoor doe voor elk gesprek.
Daarintegen heb ik een keer niks opgezocht, totaal niet voorbereid en allerlei domme vragen gesteld over de functie, omdat ik die niet begreep en toen werd ik uitgenodigd voor een 2de gesprek.
pi_136507031
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 15:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
Voor een bijna identieke functie moet je bij de ene juist praktisch zijn ingesteld en bij de ander juist wat theoretischer. De ene vindt aankijken en een juiste handdruk geven belangrijk en de ander vindt juist je zithouding belangrijk (let wel op, dit is puur voor kantoorfuncties zonder klantcontact). De ander vindt dat je een pak met stropdas aan moet en de ander is daar allergisch voor.
Wat ik o.a. leer bij mijn jobhunter is dat het helemaal niet gaat over of jij geschikt bent voor die job of niet maar of ze jou die job gunnen.. of ze een klik ervaren en je aardig vinden.
pi_136507067
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 15:34 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat ik o.a. leer bij mijn jobhunter is dat het helemaal niet gaat over of jij geschikt bent voor die job of niet maar of ze jou die job gunnen.. of ze een klik ervaren en je aardig vinden.
Zo heb ik mijn baan gekregen waar ik tot nu toe het langste werkzaam was. Gewoon omdat mijn leidinggevende mijn studie zeer interessant vond, wat eigenlijk totaal het tegenovergestelde was wat nodig was voor de functie.

Ik ben het ook nooit eens met afwijzingen, die argumenten slaan vaak nergens op en die weerleg ik zo. Maar als er eenmaal een beslissing is genomen om niet verder met je te gaan, dan blijven ze daarbij, ook al weerleg je de argumenten in 1 zin.
pi_136507314
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 15:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben het ook nooit eens met afwijzingen, die argumenten slaan vaak nergens op en die weerleg ik zo. Maar als er eenmaal een beslissing is genomen om niet verder met je te gaan, dan blijven ze daarbij, ook al weerleg je de argumenten in 1 zin
Dat komt ook omdat er maar één echte reden is die altijd hetzelfde is: we hebben voor een ander gekozen. Nabellen is dus ook onzinnig want de echte reden vertellen ze je nooit omdat die te simpel is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')