Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vond het eerst wel jammer dat al het DDZ uit de IC Den Haag - Venlo verdween. Vanochtend toch aangenaam verrast toen er 8 bakken DDZ in Roosendaal klaarstond als IC naar Zwolle. Goede ruil me dunkt .
Hopen dat ICd rijdt van 14:27 op Breda. Zo te zien wel, vanaf Rotterdam naar Breda ging ie net ook. En volgens mij draait die gewoon om op Breda. Ik ga nu in ieder geval maar met de IC van 13:50 vanaf Roosendaal naar Breda. Ik heb echt geen trek om via Den Bosch-Utrecht te reizen hoor
Ik gebruik als student ook redelijk vaak ICd, terwijl het in principe niet nodig is. Maar ik betaal best 2,30 extra voor een snelle verbinding, altijd plaats (wanneer ik reis tenminste), goede bagageruimte en over het algemeen rust.
Ja op station Breda werd ook weer omgeroepen dat het tussen Rotterdam en Schiphol weer wel nodig is dus heb 'm gewoon maar gekocht. Op Kijfhoek niks gezien net
Op donderdag 6 februari 2014 15:14 schreef _serial_ het volgende: Inmiddels is 15min geleden incident meester gegeven op kijfhoek, eens kijken hoe lang het duurt voor de beperkingen opgeheven worden.
Niks te doen deze zomer, iets bijzonders doen met de trein? Rij de BAM (groen op het kaartje) af!
The towns along the BAM remain part of the land that time forgot, their Soviet architecture virtually unchanged. The BAM is only 400km north of the Trans-Siberian, but the difference is palpable: BAM passengers tend to be predominantly local and poor – and, with the exception of Severobaikalsk (the jumping off point for Lake Baikal), very few foreigners ever climb aboard
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Aflosdienst vandaag. Stand tot nu toe (om 14u begonnen): twee personen langs de baan, één spoorverzakking, één defecte trein op de vrije baan en alle overwegen gestoord. En ik ben pas halverwege mijn dienst. Je hebt van die dagen...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Ik vraag me altijd af hoe dat gaat. Dat zijn diensten die niet tegelijk lopen met de andere treindienstleiders? Lijkt me een beetje onzinnig om iemand af te lossen die net begint...
Ik vraag me altijd af hoe dat gaat. Dat zijn diensten die niet tegelijk lopen met de andere treindienstleiders? Lijkt me een beetje onzinnig om iemand af te lossen die net begint...
De eerste die pauze krijgt is dan net drie kwartier bezig...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Het omgekeerde komt natuurlijk ook wel eens voor. Dienst van 8 uur en dan pas na 6 en half uur een uur pauze en vervolgens nog een laatste ritje van een 30 minuten
EN zo reed ik vanochtend vroeg een grijs Gouda binnen, na 111 km. Dat betekende 1.001 km voor de maand, dat betekende de 48ste 1.000+ maand op rij en dat betekende een verbetering van het vorige record van 47 maanden, een reeks die onderbroken werd door mijn ongeluk in een GVU-bus. Ik moest toch een beetje glimlachen
Het omgekeerde komt natuurlijk ook wel eens voor. Dienst van 8 uur en dan pas na 6 en half uur een uur pauze en vervolgens nog een laatste ritje van een 30 minuten
Laat de arbodienst het maar niet horen, of de vakbond.
Op donderdag 6 februari 2014 19:43 schreef Dr_Flash het volgende: EN zo reed ik vanochtend vroeg een grijs Gouda binnen, na 111 km. Dat betekende 1.001 km voor de maand, dat betekende de 48ste 1.000+ maand op rij en dat betekende een verbetering van het vorige record van 47 maanden, een reeks die onderbroken werd door mijn ongeluk in een GVU-bus. Ik moest toch een beetje glimlachen
Op donderdag 6 februari 2014 19:43 schreef Dr_Flash het volgende: EN zo reed ik vanochtend vroeg een grijs Gouda binnen, na 111 km. Dat betekende 1.001 km voor de maand, dat betekende de 48ste 1.000+ maand op rij en dat betekende een verbetering van het vorige record van 47 maanden, een reeks die onderbroken werd door mijn ongeluk in een GVU-bus. Ik moest toch een beetje glimlachen
Heb je ook een gemiddelde prijs per kilometer berekend? En ben je nu duurder uit?
Op donderdag 6 februari 2014 17:26 schreef bork het volgende: Niks te doen deze zomer, iets bijzonders doen met de trein? Rij de BAM (groen op het kaartje) af!
The towns along the BAM remain part of the land that time forgot, their Soviet architecture virtually unchanged. The BAM is only 400km north of the Trans-Siberian, but the difference is palpable: BAM passengers tend to be predominantly local and poor – and, with the exception of Severobaikalsk (the jumping off point for Lake Baikal), very few foreigners ever climb aboard
Op donderdag 6 februari 2014 19:43 schreef Dr_Flash het volgende: EN zo reed ik vanochtend vroeg een grijs Gouda binnen, na 111 km. Dat betekende 1.001 km voor de maand, dat betekende de 48ste 1.000+ maand op rij en dat betekende een verbetering van het vorige record van 47 maanden, een reeks die onderbroken werd door mijn ongeluk in een GVU-bus. Ik moest toch een beetje glimlachen
Overigens een hoofdrol in dit geheel voor Duvel, die zoals bekend weleens vaker in Gouda komt en die bovendien de eerste was die ik zag toen ik ontwaakte uit de narcose na operatie na voornoemd ongeluk. En die ook een foto van mij in Gitmo-suit gepost heeft, namelijk hier
[ Bericht 3% gewijzigd door Dr_Flash op 06-02-2014 20:04:00 ]
Overigens een hoofdrol in dit geheel voor Duvel, die zoals bekend weleens vaker in Gouda komt en die bovendien de eerste was die ik zag toen ik ontwaakte uit de narcose na operatie na voornoemd ongeluk. En die ook een foto van mij in Gitmo-suit gepost heeft, namelijk hier
Damn, dat moet een schokkend ontwaken zijn geweest!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 6 februari 2014 19:43 schreef Dr_Flash het volgende: EN zo reed ik vanochtend vroeg een grijs Gouda binnen, na 111 km. Dat betekende 1.001 km voor de maand, dat betekende de 48ste 1.000+ maand op rij en dat betekende een verbetering van het vorige record van 47 maanden, een reeks die onderbroken werd door mijn ongeluk in een GVU-bus. Ik moest toch een beetje glimlachen
December 2009 was dat lees ik net terug, bijna lustrum!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...