FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Koppeling versleten: nieuw of laten repareren?
maniack28vrijdag 31 januari 2014 @ 03:38
De titel zegt eigenlijk genoeg maar goed. Ik heb een Peugeot 306 uit 2001 waarvan de koppelingsplaat versleten is (zo ver dat je hem hoort "piepen" en hij soms niet in zijn 1 gaat). Qua reperatie heb je het dan over 700-900 euro. De auto heeft 225k gelopen en ik heb recentelijk (4 maanden terug) de distributieriem laten vervangen omdat ik er eigenlijk nog wel een jaar of 1,5 mee wil rijden. Verder is het geld een beetje op en zouden we per deze maand gaan sparen (kansloos :') ) voor een betere auto (lees: 3000-4000 euro).

Nu zijn er twee opties. Reparatie of wegdoen en een andere bak kopen. De reperatie is duur, maar ik weet wel wat er verder in orde is aan deze auto (distributieriem vervangen, koppakkingen in orde, geen lek, homikeneten 2 jaar terug vervangen en tevens ook nieuwe bandjes). Bij een tweedehands ragbak weet ik dat niet en eigenlijk ben ik een beetje schuw met het kopen van auto's beneden 1000 euro.

Wat zouden jullie doen? 3-4 maanden zonder auto is helaas geen optie.
groenappeltje20vrijdag 31 januari 2014 @ 03:42
New
Snowballedvrijdag 31 januari 2014 @ 03:51
Als de auto verder goed is.... voor 900 heb je wel een ander.. maar daarvan weet je niet wat die aan onderhoud gaat kosten..

(Ik zou zelf de koppeling doen... maar daar moet je wel voor in de gelegenheid zijn..)
Spartagekvrijdag 31 januari 2014 @ 04:12
mijn idee met repareren, onder de 300¤ doen .... erboven ... marktplaats en op zoek naar een vervangende.

900¤ aan onkosten, met onduidelijk zicht op het volgende probleem ... dan maar een klein risico en een andere zoeken.

Hiervoor een megane gekocht á 600¤ en 2 jaar gereden, nu een "nieuwere" omdat er 2 schokbrekers doorgeslagen waren, na de keuring 4 nwe banden, die "gedoneerd" zijn aan de opvolger.
Scheelt weer 250¤, als deze naar de keuring mag

* heb spijt dat ik nooit automonteur ben geworden ;)
maniack28vrijdag 31 januari 2014 @ 04:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 04:12 schreef Spartagek het volgende:
mijn idee met repareren, onder de 300¤ doen .... erboven ... marktplaats en op zoek naar een vervangende.

900¤ aan onkosten, met onduidelijk zicht op het volgende probleem ... dan maar een klein risico en een andere zoeken.

Hiervoor een megane gekocht á 600¤ en 2 jaar gereden, nu een "nieuwere" omdat er 2 schokbrekers doorgeslagen waren, na de keuring 4 nwe banden, die "gedoneerd" zijn aan de opvolger.
Scheelt weer 250¤, als deze naar de keuring mag

* heb spijt dat ik nooit automonteur ben geworden ;)
Dit impliceert dat je ieder jaar een auto verslijt of niet?

Ik vind het echt superveel geregel, auto op je naam zetten, verzekering aanpassen, ANWB aanpassen, parkeervergunning fixen (gemeente = traag dus extra kosten).

edit - en voor die 900 euro die ik investeer in een andere bak heb ik toch net zo min zicht op wat het volgende probleem wordt? Of is een auto waarvan de koppeling vervangen wordt aan zijn einde?
Spartagekvrijdag 31 januari 2014 @ 04:29
Neuhh, maar de prijs is inherent aan doorlooptijd

Gemiddeld doe ik 2 á 2,5 jaar met een auto dan.

- Auto op naam = 10 minuten op postkantoor
- ANWB = naamsgebonden, niet kenteken .. zoalng je niet ( zonder goede reden ) 5 verschillende kentekens opgeeft, geen probleem ( nog nooit hoeven verantwoorden )
- Verzekering, telefoontje en een handtekening terugsturen
- Parkeervergunning - geen last mee ..

Koppeling laten vervangen is niet het einde, maar je moet je afvragen of die 900¤ dan een zinnige investering zou zijn
maniack28vrijdag 31 januari 2014 @ 04:34
Ok, dat is netjes, met minder dan 300 euro per reparatie? Dus je laat nooit een distributieriem of iets anders qua groot onderhoud doen? En je investeringsbedrag in een auto is lager dan 2000 euro? Want ik kan me dat niet voorstellen, maar goed :')
Spartagekvrijdag 31 januari 2014 @ 04:49
Renault Megane - 1996 - 6 maanden voor keuring
aanschaf 600¤ - inruil ( sloop ) oude voertuig - 150¤
kosten : 450¤ 'netto'

onkosten
radiator lek - 125¤ + 50¤ vloeistoffen
APK ( dus na 5 maanden ongeveer )
remschijven voor vervangen, ruitenwisser & nog wat kleine dingen 250¤
bougies vervangen ( zelf gedaan ) 50¤

Multiriem gebroken ( aandrijving dynamo en stuurbekrachtiging ) 100¤

daarna bijna 8 maanden vrijwel kostenloos gereden, toen de accu het begaf.
bij 2e keuring de banden bijna versleten, dus vervangen 250 / 300¤

afgelopen zomer werd de wegligging minder, alsof je een slag in je fietswiel hebt.
blijken de achterste schokbrekers lek te zijn, en moeten vervangen worden.
tegelijk met het hogere olieverbruik, wordt netjes door onze garage aangegeven dat er een probleem begint te ontstaan in het brandstofsysteem ( benzine luchtjes :( )
totaal kosten waren moeilijk in te schatten, maar zou boven de 500¤ gaan komen.

Nu sinds september een 'nieuwe' Megane '96, via een inkoper van dienst domeinen.
Deze kostte 700¤, en de verkoop van de 'oude' was ook weer 150¤ sloopopbrengst.
De auto ziet er op het oog goed uit, maar ik ben geen helderziende ....
( ruitenwisserbladen moeten wel vervangen worden nog ;) ook niet helder zicht meer )
pietpukje666vrijdag 31 januari 2014 @ 06:43
Diversen garages bellen, kan veel schelen, en voor <1000 euro je weet niet wat je koopt van een ander.
en als je laat repareren ga niet besparen door de drukgroep niet te vervangen, je staat geheid binnen no time weer met problemen. Heb je ook getest of het de koppelingsplaat wel is, ik heb bij een 106 wel eens meegemaakt dat er een stang met rubbers versleten waren en daardoor schakelde hij zeer moeilijk.
densmeevrijdag 31 januari 2014 @ 06:50
Koppeling moet voor 500 overigens wel klaar kunnen zijn
Buikboorvrijdag 31 januari 2014 @ 07:05
Een versleten koppeling piept niet, die slipt.... Ik denk eerder dat er iets aan je wisselbak (voor sommigen onder ons "versnellingsbak") mankeert.
Sannr_vrijdag 31 januari 2014 @ 07:14
Dat piepende geluid, is dat bij het optrekken als het vochtig/koud weer is? En daarna als ie warm is niet meer? Komt het echt wel uit de versnellingsbak, of is het misschien gewoon de V-snaar?

Het moeilijk in de 1 gaan is vaak makkelijk te verhelpen door als ie niet in de 1 wil ff naar de 2 of de achteruit te schakelen, en dan pas in de 1.

Een versleten koppeling maakt ook herrie, maar zou ik niet als piepen omschrijven.

Verder zou ik een reparatie van 900 euro doen als je weet dat de auto verder goed is. Zoals je zelf al zegt, met een andere oude auto weet je al helemaal niet waar je aan begint, en deze ken je redelijk goed.
densmeevrijdag 31 januari 2014 @ 07:15
Een kapot druklager wil echt wel piepen hoor
DarkY.NLvrijdag 31 januari 2014 @ 07:50
Sowieso doorrijden tot het niet meer kan.
RaymondKvrijdag 31 januari 2014 @ 08:12
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 06:50 schreef densmee het volgende:
Koppeling moet voor 500 overigens wel klaar kunnen zijn
Dat ligt er maar helemaal aan hoe makkelijk men er bij kan.
Soms moet de motor er uit, en dan is een dag werk niks...
Mano_vrijdag 31 januari 2014 @ 08:20
Welke motor heb je, TS?
Een set voor een 1.6 heb je voor nog geen 200 euro (147 euro origineel Valeo bij een online onderdelenboer zelfs), dus 900 euro is wel erg veel. Ze zijn er echt geen 2 dagen mee bezig.
jatochneetochvrijdag 31 januari 2014 @ 08:42
Zoek een beunhaas
CafeRokervrijdag 31 januari 2014 @ 14:29
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 08:42 schreef jatochneetoch het volgende:
Zoek een beunhaas
dat dus. Wel een goede kiezen.
maniack28vrijdag 31 januari 2014 @ 15:12
Is een 1.6

Verder kwam er ook echt een ranzige verbrande geur vanaf als ik klaar was met auto rijden, dus ik weet vrij zeker dat het de koppelingsplaat is. Ook gaat hij soms in geen enkele van de versnellingen, beetje pompen met de koppeling en dan lukt het wel weer. Vroeg of laat houdt dit echter op :')

Die 900 euro is ook gebaseerd op het worst case (kan best zijn dat naast de koppelingsplaat/drukgroep nog wat meer vervangen moet worden)

[ Bericht 0% gewijzigd door maniack28 op 31-01-2014 15:18:37 ]
maniack28vrijdag 31 januari 2014 @ 15:18
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 14:29 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

dat dus. Wel een goede kiezen.
Heb je contactjes in Utrecht? ;)
Sounddragonvrijdag 31 januari 2014 @ 18:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 15:18 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Heb je contactjes in Utrecht? ;)
Ja, op het voormalig zandpad.

Glad ijs vraag; vragen om diensten enzo..

OT: gewoon laten fiksen, idd desnoods door een beun; zo spannend is het allemaal niet. Bak moet er effe vanaf, platen eruit, platen erin (evt druklager mee laten doen als dat tientjes werk is) en je kunt er weer tegenaan. Kun je daarna alsnog sparen voor iets anders, en dan heb je nog een fatsoenlijk onderhouden auto voor de verkoop ook. Een auto met een kapotte koppeling raak je met geld bij nog niet kwijt.
klawievrijdag 31 januari 2014 @ 20:15
Als je echt zeker weet dat hij goed is zou ik hem laten vervangen maar niet voor 900

Ik heb toevalig laast die van me buurman weggebracht omdat ik er geen zin in had peugot 206 kosten 400 piek
klawievrijdag 31 januari 2014 @ 20:17
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 18:59 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ja, op het voormalig zandpad.
Lol
2cvvrijdag 31 januari 2014 @ 23:46
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 07:50 schreef DarkY.NL het volgende:
Sowieso doorrijden tot het niet meer kan.
Dan is de versnellingsbak ook stuk en de auto onverkoopbaar (voor een fatsoenlijk bedrag tenminste). Meteen in brand steken is sneller.
2cvvrijdag 31 januari 2014 @ 23:48
Maar TS vervangt dus alles aan z'n auto (en maakt het ding daarmee langzaam maar zeker steeds betrouwbaarder) maar wil nu een andere, duurdere auto kopen omdat die dan betrouwbaarder is ? Eh ... juist ja :')
FransDeenszaterdag 1 februari 2014 @ 09:17
Ik zou de koppeling nog vervangen, zeker als je la voornemens was er nog 1,5 jaar in te rijden. Die 500 euro is wel te overzien.
Straatcommando.zaterdag 1 februari 2014 @ 12:06
900 euro is schofterig veel om een koppeling te vervangen voor dat model
maniack28zaterdag 1 februari 2014 @ 12:26
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 12:06 schreef Straatcommando. het volgende:
900 euro is schofterig veel om een koppeling te vervangen voor dat model
Daarvoor heb ik jullie! Als ik het goed begrijp is 500 euro beter, dus ga ik even rondbellen tot ik hem ergens voor 500 euro kan laten repareren ^O^
Straatcommando.zaterdag 1 februari 2014 @ 12:27
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 12:26 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Daarvoor heb ik jullie! Als ik het goed begrijp is 500 euro beter, dus ga ik even rondbellen tot ik hem ergens voor 500 euro kan laten repareren ^O^
Zeker waar! ^O^ ik zou als ik jou was een goede beunhaas zoeken. Het spreekt voor de auto dat je al vij veel vervangen hebt, zonde om dat nu te laten liggen zeg maar.
GizartFRLzaterdag 1 februari 2014 @ 20:45
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 12:26 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Daarvoor heb ik jullie! Als ik het goed begrijp is 500 euro beter, dus ga ik even rondbellen tot ik hem ergens voor 500 euro kan laten repareren ^O^
Vind ik persoonlijk nog veel geld. Beuncontacten zijn in deze dus best wel handig ;)
Destijds heb ik het voor een collega gedaan, gewoon op de oprit. Was binnen een halve dag klaar.
Piet__Piraatzondag 2 februari 2014 @ 00:16
Vooral als je die shit allemaal al vervangen hebt, doorrijden. Voor dat geld heb je niets anders en zo wel, dan krijg je daar ook wel weer reparaties aan.
zozzondag 2 februari 2014 @ 13:10
Ik heb voor een Punto uit 2001 maar 345 EUR betaald voor het vervangen van de koppeling. Weet niet of het vergelijkbaar is maar ok. Geen verstand er van.
Ferzondag 2 februari 2014 @ 13:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 03:38 schreef maniack28 het volgende:
Ik heb een Peugeot 306 uit 2001 waarvan de koppelingsplaat versleten is (zo ver dat je hem hoort "piepen" en hij soms niet in zijn 1 gaat)
Een bak die niet in de versnelling wil, heeft meer te maken met een koppeling die niet goed ontkoppeld. Dit heeft een andere oorzaak dan een versleten plaat.

Zoals vorige keer op PTA het opgelost was met iets meer remvloeistof in het reservoir.
Meharizondag 2 februari 2014 @ 15:13
Ik denk nu meer aan een druklager.
Moet het zaakje toch los.
Had ik afgelopen jaar met mijn BX, drukgroep volledig in gruzelementen.
maniack28maandag 3 februari 2014 @ 01:17
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 13:35 schreef Fer het volgende:

[..]

Een bak die niet in de versnelling wil, heeft meer te maken met een koppeling die niet goed ontkoppeld. Dit heeft een andere oorzaak dan een versleten plaat.

Zoals vorige keer op PTA het opgelost was met iets meer remvloeistof in het reservoir.
Dat kan het ook prima zijn, maar ruik je dan ook die ranzige geur? Ik bedoel.. ik heb de ANWB er al naar laten kijken toen hij onderweg moeilijk deed en die zei versleten koppeling.
klawiemaandag 3 februari 2014 @ 01:24
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 01:17 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Dat kan het ook prima zijn, maar ruik je dan ook die ranzige geur? Ik bedoel.. ik heb de ANWB er al naar laten kijken toen hij onderweg moeilijk deed en die zei versleten koppeling.
Kan natuurlijk van alles zijn vanachter een scherm blijft het gokken
RaymondKmaandag 3 februari 2014 @ 08:27
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 13:10 schreef zoz het volgende:
Ik heb voor een Punto uit 2001 maar 345 EUR betaald voor het vervangen van de koppeling. Weet niet of het vergelijkbaar is maar ok. Geen verstand er van.
Dat is dus het punt.
Bij die wagen van TS is het blijkbaar easy.

Ik ken nog 2 auto's waarbij het eens gebeurde.
Daihatsu Charade 200euro.
Draait 3 bouten uit de bak, en de halve bak draait naar beneden, koppeling d'r uit nieuwe d'r in en klaar.
Daihatsu Cuore 900euro
Hele motor uitbouwen, is een garage gewoon een hele dag vol mee bezig als het niet langer is...
maniack28maandag 3 februari 2014 @ 15:20
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2014 01:24 schreef klawie het volgende:

[..]

Kan natuurlijk van alles zijn vanachter een scherm blijft het gokken
Fair enough.. hij gaat deze week naar de garage (als ik wakker genoeg ben om een afspraak te maken, nachtdienst :') )
The6thgatemaandag 3 februari 2014 @ 15:44
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 15:18 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Heb je contactjes in Utrecht? ;)
De Snelle Leeuw in Overvecht? Daar ben ik beland na m'n eerste bezoekje aan de officiele dealer met mijn Peugeot (uit 1996). Wordt er tot nu toe wel goed geholpen tegen redelijke prijzen voor m'n gevoel.
maniack28maandag 3 februari 2014 @ 16:02
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 15:44 schreef The6thgate het volgende:

[..]

De Snelle Leeuw in Overvecht? Daar ben ik beland na m'n eerste bezoekje aan de officiele dealer met mijn Peugeot (uit 1996). Wordt er tot nu toe wel goed geholpen tegen redelijke prijzen voor m'n gevoel.
Ik vind ze eigenlijk niet zo heel erg servicegericht. Ik ging hiervoor ook bij ze langs, maar het duurt lang en ze komen hun afspraken niet na (ik had gezegd: zorg dat het raampje niet meer open kan, hij heeft er toch een nieuw mechaniek in gezet).
The6thgatemaandag 3 februari 2014 @ 16:09
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 16:02 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Ik vind ze eigenlijk niet zo heel erg servicegericht. Ik ging hiervoor ook bij ze langs, maar het duurt lang en ze komen hun afspraken niet na (ik had gezegd: zorg dat het raampje niet meer open kan, hij heeft er toch een nieuw mechaniek in gezet).
Ok nouja mocht je nog wat interessanters tegen komen hou ik me aanbevolen voor een bericht :)
klawiemaandag 3 februari 2014 @ 16:28
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 16:02 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Ik vind ze eigenlijk niet zo heel erg servicegericht. Ik ging hiervoor ook bij ze langs, maar het duurt lang en ze komen hun afspraken niet na (ik had gezegd: zorg dat het raampje niet meer open kan, hij heeft er toch een nieuw mechaniek in gezet).
blok hout onder je raam doet wonderen :P
DutchOvenmaandag 3 februari 2014 @ 18:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 07:05 schreef Buikboor het volgende:
Een versleten koppeling piept niet, die slipt.... Ik denk eerder dat er iets aan je wisselbak (voor sommigen onder ons "versnellingsbak") mankeert.
Als de druklager op zen einden is gaat deze piepen.. en dan is je "koppelling" kapot.. drukgroep is dan ook een eind versleten
Buikboormaandag 3 februari 2014 @ 18:52
Een druklager is geen koppeling hè
Fermaandag 3 februari 2014 @ 19:19
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 18:52 schreef Buikboor het volgende:
Een druklager is geen koppeling hè
Kan jij hem vervangen, zonder de koppeling de demonteren dan? Danwel, gooi jij hem weer dicht zonder gelijk ook de plaat en drukgroep te vervangen?
Buikboormaandag 3 februari 2014 @ 19:39
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 19:19 schreef Fer het volgende:

[..]

Kan jij hem vervangen, zonder de koppeling de demonteren dan? Danwel, gooi jij hem weer dicht zonder gelijk ook de plaat en drukgroep te vervangen?
Dat kan ik idd :)

Je vergat nog een toplager te vermelden....die vervang je ook indien aanwezig.
Chuck-N0rr1smaandag 3 februari 2014 @ 20:17
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 18:52 schreef Buikboor het volgende:
Een druklager is geen koppeling hè
Wel een cruciaal onderdeel.
Buikboormaandag 3 februari 2014 @ 20:47
dat dan weer wel ja :)
Bessensapdinsdag 4 februari 2014 @ 07:40
Tip: zet de klus (koppeling) op werkspot.nl :) Zo reageren de goedkoopste garages. Ik had dat toen ook gedaan voor mijn koppeling (Focus 1.6 mk1), en had toen binnen paar uur reactie van een garage die het voor 450 kon doen :)
maniack28zaterdag 15 februari 2014 @ 18:25
Nou, de koppeling was versleten en is vervangen voor 550. Hij heeft gezegd dat hij compleet is vervangen, dit staat ook op de factuur (koppelingsset compleet). Echter, wanneer ik de koppeling op laat komen in zijn neutraal dan begint hij te zoemen. Ook bij het afremmen en optrekken heeft hij in zijn 1 of 2 dit zoemende geluid. Dit geluid had ik ook toen de problemen begonnen met het niet meer kunnen schakelen en werd naarmate ik er verder mee reed steeds erger. Ik vermoed dus dat het probleem niet 100% opgelost is en daar heb ik wel om gevraagd!

Ik heb even een beetje gelezen en kwam een vergelijkbaar probleem tegen bij iemand anders waar de garage wel de koppeling had vervangen maar niet de druklager/groep. Zou dit het geval kunnen zijn? Of komt mijn beschrijving nog met iets anders overeen?

en ja, ik had beter een andere auto kunnen kopen, krengen!
klawiezaterdag 15 februari 2014 @ 18:50
Druklager neemt een andere stand aan als je de koppeling vervangt de kans is dan groot en dan kan hij idd gaan zoemmen


Eerste wat je leert op school he
Chuck-N0rr1szaterdag 15 februari 2014 @ 19:24
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 18:50 schreef klawie het volgende:
Druklager neemt een andere stand aan als je de koppeling vervangt de kans is dan groot en dan kan hij idd gaan zoemmen

Eerste wat je leert op school he
Nee, je leert eerst wat links en rechts is :+
2cvzaterdag 15 februari 2014 @ 19:34
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 18:25 schreef maniack28 het volgende:
en ja, ik had beter een andere auto kunnen kopen, krengen!
Want die andere auto is nieuw :?
Ferzaterdag 15 februari 2014 @ 19:45
Zoemen komt uit de versnellingsbak meestal. Slijtage door de slechte koppeling misschien, kunnen ze heel oud worden ermee.
Dingestzaterdag 15 februari 2014 @ 19:57
Bij mijn eerste 121 bleek kennelijk ook het toplager te zoemen. Kwamen ze pas achter nadat het druklager (wat toen als een molensteen klonk) hadden vervangen en het zoemen nog steeds aanwezig was, en kon de boel nog een keer open :') Achteraf was voor mij een andere auto toen wel voordeliger geweest, maar goed.
junkiexpzaterdag 15 februari 2014 @ 21:47
Absoluut laten maken, je weet nu wat je hebt.
Als je een auto koopt van minder dan 1000 euro moet je wel veel geluk hebben wil je daar niks mee krijgen.

Tevens krijg je nu nog geen 100 euro meer voor deze bak met een defecte koppeling.
maniack28zondag 16 februari 2014 @ 13:57
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 18:50 schreef klawie het volgende:
Druklager neemt een andere stand aan als je de koppeling vervangt de kans is dan groot en dan kan hij idd gaan zoemmen

Eerste wat je leert op school he
Hetzelfde zoemgeluid was ook aanwezig voor de reperatie...
maniack28zondag 16 februari 2014 @ 13:57
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 19:34 schreef 2cv het volgende:

[..]

Want die andere auto is nieuw :?
Nee, maar ja :') You get the point toch?
Sounddragonzondag 16 februari 2014 @ 14:36
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 18:50 schreef klawie het volgende:
Druklager neemt een andere stand aan als je de koppeling vervangt de kans is dan groot en dan kan hij idd gaan zoemmen

Eerste wat je leert op school he
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 19:24 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Nee, je leert eerst wat links en rechts is :+
Is dat voor- of nadat ze je leren dat zoemen maar één M heeft? :+

quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 13:57 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Nee, maar ja :') You get the point toch?
Ja, alleen jij niet :+ Een andere auto in die prijsklasse betekent vaak weer gokken wat er aan mankeert, en dan begint de hele ellende opnieuw, en dan post je na een maandje of 2; "ik had beter die oude kunnen houden en laten fiksen" ;) Nu weet je wat je hebt.. :)
Chuck-N0rr1szondag 16 februari 2014 @ 15:03
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2014 14:36 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

[..]

Is dat voor- of nadat ze je leren dat zoemen maar één M heeft? :+

[..]

Dat is les twee he.
maniack28zondag 16 februari 2014 @ 15:46
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2014 14:36 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

[..]

Is dat voor- of nadat ze je leren dat zoemen maar één M heeft? :+

[..]

Ja, alleen jij niet :+ Een andere auto in die prijsklasse betekent vaak weer gokken wat er aan mankeert, en dan begint de hele ellende opnieuw, en dan post je na een maandje of 2; "ik had beter die oude kunnen houden en laten fiksen" ;) Nu weet je wat je hebt.. :)
Weet ik, maar het is gewoon... sneu!
maniack28zondag 16 februari 2014 @ 15:47
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 19:45 schreef Fer het volgende:
Zoemen komt uit de versnellingsbak meestal. Slijtage door de slechte koppeling misschien, kunnen ze heel oud worden ermee.
Je zegt nu eigenlijk niks doen? Ik denk dat ik sowieso even terugga zodat ze het kunnen horen. Wat kost een gereviseerde versnellingsbak? :')
eXplorer1zondag 16 februari 2014 @ 17:30
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 15:47 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Je zegt nu eigenlijk niks doen? Ik denk dat ik sowieso even terugga zodat ze het kunnen horen. Wat kost een gereviseerde versnellingsbak? :')
Meer dan dat je auto waard is, scoor dan een 2dehandsje op de sloop oid.
Sounddragonzondag 16 februari 2014 @ 17:31
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 15:46 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Weet ik, maar het is gewoon... sneu!
Nee, het is een leermoment; als je de koppeling laat vervangen, laat je ook meteen het druklager mee doen. Net zoals je je waterpomp meeneemt als je de distributie laat doen :)
maniack28zondag 16 februari 2014 @ 18:37
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:31 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nee, het is een leermoment; als je de koppeling laat vervangen, laat je ook meteen het druklager mee doen. Net zoals je je waterpomp meeneemt als je de distributie laat doen :)
Uhm, dat heb ik laten doen. Ik heb ook gezegd dat het probleem verholpen moet worden. Op de bon staat koppelingsset compleet, dat is dus inclusief drukgroep/lager en niet alleen de koppelingsplaat.

edit - De prijs op de bon van de koppelingsset is ook 150 euro, dat is dus niet alleen een plaat ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door maniack28 op 16-02-2014 18:43:32 ]
Sounddragonzondag 16 februari 2014 @ 19:21
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 18:37 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Uhm, dat heb ik laten doen. Ik heb ook gezegd dat het probleem verholpen moet worden. Op de bon staat koppelingsset compleet, dat is dus inclusief drukgroep/lager en niet alleen de koppelingsplaat.

edit - De prijs op de bon van de koppelingsset is ook 150 euro, dat is dus niet alleen een plaat ;)
Een koppelingsset bestaat uit een plaat en een drukgroep. Lager is apart. 150¤ is een prachtig prijsje voor een koppelingsset. Een lager kost nog eens 30 - 50¤ extra.
Ik denk dat je een communicatie 'probleempje' hebt gehad met je garagist.
maniack28zondag 16 februari 2014 @ 19:28
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2014 19:21 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Een koppelingsset bestaat uit een plaat en een drukgroep. Lager is apart. 150¤ is een prachtig prijsje voor een koppelingsset. Een lager kost nog eens 30 - 50¤ extra.
Ik denk dat je een communicatie 'probleempje' hebt gehad met je garagist.
Nee, dat is niet waar. Zie bijv.

http://www.mister-auto.nl(...)8pk_v15555_g479.html

quote:
Driedelig set (drukgroep, druklager en koppelingsplaat)
Verder vraag ik de garage mijn auto te maken. Ik heb de problemen omschreven en zij belden een dag later terug met de meededeling dat de koppeling vervangen moet worden. Ik mag er vanuit gaan dat zij daarmee het probleem denken op te lossen. Als zij het probleem nu niet opgelost hebben omdat ze de druklager vergeten zijn, dan komt dat toch verdomme niet op mijn rekening?
Sounddragonzondag 16 februari 2014 @ 19:32
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 19:28 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Nee, dat is niet waar. Zie bijv.

http://www.mister-auto.nl(...)8pk_v15555_g479.html

[..]

Verder vraag ik de garage mijn auto te maken. Ik heb de problemen omschreven en zij belden een dag later terug met de meededeling dat de koppeling vervangen moet worden. Ik mag er vanuit gaan dat zij daarmee het probleem denken op te lossen. Als zij het probleem nu niet opgelost hebben omdat ze de druklager vergeten zijn, dan komt dat toch verdomme niet op mijn rekening?
Ok, in dit geval wel. De keren dat ik een koppeling heb vervangen moest het lager altijd los bijbesteld worden. Ben ik ook wel eens mee op mijn bek gegaan namelijk ;)

Neem even contact met ze op, ze kunnen je ws zo vertellen wat ze wel- of niet hebben gedaan,

Tip voor de volgende keer; vraag om de oude onderdelen, dan weet je iig zeker wat ze hebben uitgevreten.
maniack28zondag 16 februari 2014 @ 19:39
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2014 19:32 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ok, in dit geval wel. De keren dat ik een koppeling heb vervangen moest het lager altijd los bijbesteld worden. Ben ik ook wel eens mee op mijn bek gegaan namelijk ;)

Neem even contact met ze op, ze kunnen je ws zo vertellen wat ze wel- of niet hebben gedaan,

Tip voor de volgende keer; vraag om de oude onderdelen, dan weet je iig zeker wat ze hebben uitgevreten.
Ja, dat zei een vriend gisteren ook al. Ik vind het echt te gek voor woorden dat de klant bij de garage zoveel moeite moet doen om niet genaaid te worden. Deze zit wel bij de Bovag, dus daar kan ik ook nog heen stappen als ik niet tevreden ben.

Doch, als ik om een lekkere fles wijn vraag bij de slijter wordt ik zelden teleurgesteld, maar auto's repareren gaat blijkbaar gepaard met oplichting en naaistreken.
Sounddragonzondag 16 februari 2014 @ 19:54
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 19:39 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Ja, dat zei een vriend gisteren ook al. Ik vind het echt te gek voor woorden dat de klant bij de garage zoveel moeite moet doen om niet genaaid te worden. Deze zit wel bij de Bovag, dus daar kan ik ook nog heen stappen als ik niet tevreden ben.

Doch, als ik om een lekkere fles wijn vraag bij de slijter wordt ik zelden teleurgesteld, maar auto's repareren gaat blijkbaar gepaard met oplichting en naaistreken.
Bekijk het van de andere kant en een beetje vanuit mijn verhaal; een druklager hoort in de regel niet bij het verhaal 'koppeling vervangen', ding is niet bepaald gratis, en als ze dat nou bij elke klant die komt om een nieuwe koppeling domweg vervangen als zijnde 'policy', hebben ze met de helft van de klanten dáár weer discussies over omdat ze het overdreven vinden.
Zelfde met mijn remark betreffende de waterpomp bij het vervangen van de distributieriem; als ze die zonder overleg met de klant mee doen, omdat dat nou eenmaal slimmer is, zal de wat meer technisch onderlegde klant daarmee accoord zijn, maar de klant die met een krap budget komt zla de pannen van het dak schreeuwen over de extra pomp op de rekening, de pakking, extra koelvloeistof en een half uurtje arbeid. En dan hebben we het nog niet over spanrollen die niet altijd mee gedaan worden.. hóeft ook niet, maar dan gok je wel dat die rol nog een keer de volgende riem mee gaat. If not; loopt hij vast, slijt de riem door of verslapt hij waardoor de riem verloopt, en heb je een koprevisie in een beroerd geval.

Gewoon goed en duidelijk afspreken wat er wel- en niet wordt gedaan... als ze hem nu niet mee hebben genomen roep jij aan de balie dat je dat wél gezegd hebt, en hun zeggen van niet.. schaakmat; ben je uitgeluld. Als hij op de bon staat en ze hebben het niet gedaan zijn ze fout, maar hoe ga je dat bewijzen? enige manier is erbij blijven als de bak er weer af gaat en kijken of het een bling bling nieuw lager is.
klawiezondag 16 februari 2014 @ 19:59
Is het geluid weg als je de koppeling intrapt?!

Zoja druklager kapot zoniet kan het zijn dat er niet genoeg olie in je bak zit
maniack28zondag 16 februari 2014 @ 20:02
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 19:59 schreef klawie het volgende:
Is het geluid weg als je de koppeling intrapt?!

Zoja druklager kapot zoniet kan het zijn dat er niet genoeg olie in je bak zit
Ja, het is weg als ik de koppeling intrap! Daarom denk ik dus dat ze de druklager niet vervangen hebben. Ze hebben ook olie ververst.
maniack28zondag 16 februari 2014 @ 20:06
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2014 19:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Bekijk het van de andere kant en een beetje vanuit mijn verhaal; een druklager hoort in de regel niet bij het verhaal 'koppeling vervangen', ding is niet bepaald gratis, en als ze dat nou bij elke klant die komt om een nieuwe koppeling domweg vervangen als zijnde 'policy', hebben ze met de helft van de klanten dáár weer discussies over omdat ze het overdreven vinden.
Zelfde met mijn remark betreffende de waterpomp bij het vervangen van de distributieriem; als ze die zonder overleg met de klant mee doen, omdat dat nou eenmaal slimmer is, zal de wat meer technisch onderlegde klant daarmee accoord zijn, maar de klant die met een krap budget komt zla de pannen van het dak schreeuwen over de extra pomp op de rekening, de pakking, extra koelvloeistof en een half uurtje arbeid. En dan hebben we het nog niet over spanrollen die niet altijd mee gedaan worden.. hóeft ook niet, maar dan gok je wel dat die rol nog een keer de volgende riem mee gaat. If not; loopt hij vast, slijt de riem door of verslapt hij waardoor de riem verloopt, en heb je een koprevisie in een beroerd geval.

Gewoon goed en duidelijk afspreken wat er wel- en niet wordt gedaan... als ze hem nu niet mee hebben genomen roep jij aan de balie dat je dat wél gezegd hebt, en hun zeggen van niet.. schaakmat; ben je uitgeluld. Als hij op de bon staat en ze hebben het niet gedaan zijn ze fout, maar hoe ga je dat bewijzen? enige manier is erbij blijven als de bak er weer af gaat en kijken of het een bling bling nieuw lager is.
Dat snap ik, maar ik heb de garage niet gevraagd de koppeling te vervangen. Ik heb ze gevraagd het probleem te onderzoeken en op te lossen. Zij komen zelf met deze suggestie. Als het probleem dan niet verholpen is omdat ze een essentieel onderdeel zijn vergeten te vervangen dan ligt de fout toch bij de garage?

Kijk, het verhaal wordt anders als ik naar de garage ga en vraag of ze mijn koppeling kunnen vervangen. Dan is de klant degene die opdracht geeft tot het specifiek vervangen van een onderdeel, niet zozeer het oplossen van een probleem. Alsnog vind ik dat de garage dan verplicht is de mogelijkheden op te noemen. Van die waterpomp wist ik ook niet, ik heb recentelijk wel de riem laten vervangen. Als de garage tegen mij zegt: dat kan, maar ik zou dit en dit ook doen, dat kost zoveel. Dan zeg ik prima, ik denk er even over na en overleg even met wat mensen en dan kan ik zelf beslissen wat ik doe. Het is niet aan de garage om die beslissing voor mij te maken, alleen om de opties voor te leggen.

Ik bedoel: een dokter geeft toch ook niet geen chemo omdat dat duurder is? De dokter zegt dit zijn de opties en risico's, u mag kiezen. Zo hoort m.i. een garage ook te werk te gaan.
Sounddragonzondag 16 februari 2014 @ 20:15
Sja, in dat geval heb je idd gelijk, ze hadden het lager idd moeten checken en je een belletje geven dat het wat duurder wordt omdat het lager ook vervangen moest worden :)

Dit soort dingen komt helaas wel vaker voor bijvoorbeeld bij brandende storingslampjes; als er iets kaduuk is waardoor bijvoorbeeld de lambda sonde over de zeik gaat en daar een foutcode op geeft, lezen ze de boel uit en zonder enige vorm van verder kijken vervangen ze dan een lambda sonde, resetten de boel, en klant krijgt de auto mee.. zodra de klant 5 straten verder is en de motor komt op temperatuur floept het lampje weer aan en staat de klant weer pissig voor de deur, want het probleem lag niet bij de lambda sonde, maar ergens anders, en deze nieuwe lambdasonde zegt precies hetzelfde als de vorige 'value out of range' want in het traject vóór de sonde is er ergens iets domweg kapoet, de sonde is alleen de boodschapper. :')

Maar goed, ga er gewoon mee terug en kijk wat ze te vertellen hebben. Een goede oplossing zou ik vinden als jij het nieuwe lager betaalt, en zij hem er verder kosteloos in zetten.
maniack28zondag 16 februari 2014 @ 20:18
Als het de druklager is natuurlijk. En ik zou helemaal geen bezwaar hebben 50 euro te betalen voor een lager. Alleen nogmaals 3 uur loon gaat me te ver ;)

Ik heb overigens nog even verder zitten googlen en kwam dit nog tegen:

quote:
Koppeling in, herrie: druklager
Koppeling op, herrie: baklager
Ik heb dus 2, dan zou het een baklager zijn, die je niet zomaar kan vervangen.
Sounddragonzondag 16 februari 2014 @ 20:24
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:18 schreef maniack28 het volgende:
Als het de druklager is natuurlijk. En ik zou helemaal geen bezwaar hebben 50 euro te betalen voor een lager. Alleen nogmaals 3 uur loon gaat me te ver ;)

Ik heb overigens nog even verder zitten googlen en kwam dit nog tegen:

[..]

Ik heb dus 2, dan zou het een baklager zijn, die je niet zomaar kan vervangen.
Klopt, dan ben je fucked.

Heb met de Niksan hetzelfde gehad.. koppeling was op en ik had een rateltje; koppeling, drukgroep en lager vervangen.. rateltje bleef --> baklager aan vellen.. bakrevisie laten doen.. wéér 500¤ verder (alleen revisie, want ik heb een heul toffe en behulpzame schoonpaps die het monteren en demonteren deed) sjit happens.
2cvzondag 16 februari 2014 @ 21:30
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 13:57 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Nee, maar ja :') You get the point toch?
Nee. Krijg you de point wel ?
maniack28vrijdag 21 februari 2014 @ 16:18
Nou, vriend naar laten kijken, die zei ook dat er dan slijtage aan de bak zou zijn. Het is in ieder geval niet de druklager. Terug naar de garage gegaan, naar laten kijken. Garagehouder zei dat hij de olie ververst heeft en dat die zwart was, maar geen ijzerdeeltjes bevatte (dus geen/weinig slijtage baklagers). Hij stelde verder voor om de bak en alle onderdelen daaraan verbonden kostenloos een goede smeerbeurt te geven. Het is geen wondermiddel, maar vaak helpt het wel een beetje zei hij. Verder heeft hij er nog even in gereden en zou hij er rustig nog mee naar Spanje rijden. Ik ga hem dus maar op zijn woord vertrouwen, weinig andere keuze denk ik zo.

Blijft lastig, auto's als je er niks van weet. Maar beetje bij beetje leer ik bij met al dit soort kutgeintjes en dan kan ik over 10 jaar eerlijk zeggen dat ik me niet meer kan laten misinformeren door de garage :')

Voor volgende keer:
- vraag of ze oude onderdelen apart houden
- lees nog beter in in de materie
- beschrijf het probleem nog beter
- koop geen crapauto :')

Bedankt voor het meedenken allen!
Fervrijdag 21 februari 2014 @ 17:10
of je koopt een jongere auto. Dan heb je afschrijving, maar daar kun je weinig aan verkeerd doen.

Verkeerd wassen hooguit.
maniack28vrijdag 21 februari 2014 @ 20:27
Op dit moment helaas geen optie, anders had ik dat al gedaan. Iets met geld ;)