abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136294680
Een druklager is geen koppeling hè
pi_136296000
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 18:52 schreef Buikboor het volgende:
Kan jij hem vervangen, zonder de koppeling de demonteren dan? Danwel, gooi jij hem weer dicht zonder gelijk ook de plaat en drukgroep te vervangen?
.
pi_136297032
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 19:19 schreef Fer het volgende:

[..]

Kan jij hem vervangen, zonder de koppeling de demonteren dan? Danwel, gooi jij hem weer dicht zonder gelijk ook de plaat en drukgroep te vervangen?
Dat kan ik idd :)

Je vergat nog een toplager te vermelden....die vervang je ook indien aanwezig.
pi_136298967
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 18:52 schreef Buikboor het volgende:
Wel een cruciaal onderdeel.
pi_136300577
dat dan weer wel ja :)
pi_136313064
Tip: zet de klus (koppeling) op werkspot.nl :) Zo reageren de goedkoopste garages. Ik had dat toen ook gedaan voor mijn koppeling (Focus 1.6 mk1), en had toen binnen paar uur reactie van een garage die het voor 450 kon doen :)
  zaterdag 15 februari 2014 @ 18:25:37 #50
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_136744479
Nou, de koppeling was versleten en is vervangen voor 550. Hij heeft gezegd dat hij compleet is vervangen, dit staat ook op de factuur (koppelingsset compleet). Echter, wanneer ik de koppeling op laat komen in zijn neutraal dan begint hij te zoemen. Ook bij het afremmen en optrekken heeft hij in zijn 1 of 2 dit zoemende geluid. Dit geluid had ik ook toen de problemen begonnen met het niet meer kunnen schakelen en werd naarmate ik er verder mee reed steeds erger. Ik vermoed dus dat het probleem niet 100% opgelost is en daar heb ik wel om gevraagd!

Ik heb even een beetje gelezen en kwam een vergelijkbaar probleem tegen bij iemand anders waar de garage wel de koppeling had vervangen maar niet de druklager/groep. Zou dit het geval kunnen zijn? Of komt mijn beschrijving nog met iets anders overeen?

en ja, ik had beter een andere auto kunnen kopen, krengen!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_136745296
Druklager neemt een andere stand aan als je de koppeling vervangt de kans is dan groot en dan kan hij idd gaan zoemmen

Eerste wat je leert op school he
pi_136746588
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 18:50 schreef klawie het volgende:
Druklager neemt een andere stand aan als je de koppeling vervangt de kans is dan groot en dan kan hij idd gaan zoemmen

Nee, je leert eerst wat links en rechts is :+
  † In Memoriam † zaterdag 15 februari 2014 @ 19:34:34 #53
25682 2cv
Niet subtiel
pi_136746956
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 18:25 schreef maniack28 het volgende:
en ja, ik had beter een andere auto kunnen kopen, krengen!
Want die andere auto is nieuw :?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_136747328
Zoemen komt uit de versnellingsbak meestal. Slijtage door de slechte koppeling misschien, kunnen ze heel oud worden ermee.
.
pi_136747798
Bij mijn eerste 121 bleek kennelijk ook het toplager te zoemen. Kwamen ze pas achter nadat het druklager (wat toen als een molensteen klonk) hadden vervangen en het zoemen nog steeds aanwezig was, en kon de boel nog een keer open :') Achteraf was voor mij een andere auto toen wel voordeliger geweest, maar goed.
pi_136752764
Absoluut laten maken, je weet nu wat je hebt.
Als je een auto koopt van minder dan 1000 euro moet je wel veel geluk hebben wil je daar niks mee krijgen.

Tevens krijg je nu nog geen 100 euro meer voor deze bak met een defecte koppeling.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 16 februari 2014 @ 13:57:37 #57
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_136769093
quote:

Hetzelfde zoemgeluid was ook aanwezig voor de reperatie...
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  zondag 16 februari 2014 @ 13:57:53 #58
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_136769104
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 19:34 schreef 2cv het volgende:

[..]

Want die andere auto is nieuw :?
Nee, maar ja :') You get the point toch?
  zondag 16 februari 2014 @ 14:36:34 #59
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_136770482
quote:

quote:
10s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 19:24 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Nee, je leert eerst wat links en rechts is :+
Is dat voor- of nadat ze je leren dat zoemen maar één M heeft? :+

quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 13:57 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Ja, alleen jij niet :+ Een andere auto in die prijsklasse betekent vaak weer gokken wat er aan mankeert, en dan begint de hele ellende opnieuw, en dan post je na een maandje of 2; "ik had beter die oude kunnen houden en laten fiksen" ;) Nu weet je wat je hebt.. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_136771602
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2014 14:36 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

[..]

[..]

Dat is les twee he.
  zondag 16 februari 2014 @ 15:46:16 #61
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_136773952
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2014 14:36 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ja, alleen jij niet :+ Een andere auto in die prijsklasse betekent vaak weer gokken wat er aan mankeert, en dan begint de hele ellende opnieuw, en dan post je na een maandje of 2; "ik had beter die oude kunnen houden en laten fiksen" ;) Nu weet je wat je hebt.. :)
Weet ik, maar het is gewoon... sneu!
  zondag 16 februari 2014 @ 15:47:07 #62
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_136774002
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 19:45 schreef Fer het volgende:
Zoemen komt uit de versnellingsbak meestal. Slijtage door de slechte koppeling misschien, kunnen ze heel oud worden ermee.
Je zegt nu eigenlijk niks doen? Ik denk dat ik sowieso even terugga zodat ze het kunnen horen. Wat kost een gereviseerde versnellingsbak? :')
pi_136779969
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 15:47 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Je zegt nu eigenlijk niks doen? Ik denk dat ik sowieso even terugga zodat ze het kunnen horen. Wat kost een gereviseerde versnellingsbak? :')
Meer dan dat je auto waard is, scoor dan een 2dehandsje op de sloop oid.
life happens while you're pusing the throttle.
  zondag 16 februari 2014 @ 17:31:36 #64
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_136780002
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 15:46 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Weet ik, maar het is gewoon... sneu!
Nee, het is een leermoment; als je de koppeling laat vervangen, laat je ook meteen het druklager mee doen. Net zoals je je waterpomp meeneemt als je de distributie laat doen :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 16 februari 2014 @ 18:37:53 #65
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_136782363
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:31 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nee, het is een leermoment; als je de koppeling laat vervangen, laat je ook meteen het druklager mee doen. Net zoals je je waterpomp meeneemt als je de distributie laat doen :)
Uhm, dat heb ik laten doen. Ik heb ook gezegd dat het probleem verholpen moet worden. Op de bon staat koppelingsset compleet, dat is dus inclusief drukgroep/lager en niet alleen de koppelingsplaat.

edit - De prijs op de bon van de koppelingsset is ook 150 euro, dat is dus niet alleen een plaat ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door maniack28 op 16-02-2014 18:43:32 ]
  zondag 16 februari 2014 @ 19:21:50 #66
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_136783817
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 18:37 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Uhm, dat heb ik laten doen. Ik heb ook gezegd dat het probleem verholpen moet worden. Op de bon staat koppelingsset compleet, dat is dus inclusief drukgroep/lager en niet alleen de koppelingsplaat.

edit - De prijs op de bon van de koppelingsset is ook 150 euro, dat is dus niet alleen een plaat ;)
Een koppelingsset bestaat uit een plaat en een drukgroep. Lager is apart. 150¤ is een prachtig prijsje voor een koppelingsset. Een lager kost nog eens 30 - 50¤ extra.
Ik denk dat je een communicatie 'probleempje' hebt gehad met je garagist.
  zondag 16 februari 2014 @ 19:28:13 #67
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_136784080
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2014 19:21 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Een koppelingsset bestaat uit een plaat en een drukgroep. Lager is apart. 150¤ is een prachtig prijsje voor een koppelingsset. Een lager kost nog eens 30 - 50¤ extra.
Ik denk dat je een communicatie 'probleempje' hebt gehad met je garagist.
Nee, dat is niet waar. Zie bijv.

http://www.mister-auto.nl(...)8pk_v15555_g479.html

quote:
Driedelig set (drukgroep, druklager en koppelingsplaat)
Verder vraag ik de garage mijn auto te maken. Ik heb de problemen omschreven en zij belden een dag later terug met de meededeling dat de koppeling vervangen moet worden. Ik mag er vanuit gaan dat zij daarmee het probleem denken op te lossen. Als zij het probleem nu niet opgelost hebben omdat ze de druklager vergeten zijn, dan komt dat toch verdomme niet op mijn rekening?
  zondag 16 februari 2014 @ 19:32:49 #68
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_136784274
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 19:28 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Nee, dat is niet waar. Zie bijv.

http://www.mister-auto.nl(...)8pk_v15555_g479.html

[..]

Verder vraag ik de garage mijn auto te maken. Ik heb de problemen omschreven en zij belden een dag later terug met de meededeling dat de koppeling vervangen moet worden. Ik mag er vanuit gaan dat zij daarmee het probleem denken op te lossen. Als zij het probleem nu niet opgelost hebben omdat ze de druklager vergeten zijn, dan komt dat toch verdomme niet op mijn rekening?
Ok, in dit geval wel. De keren dat ik een koppeling heb vervangen moest het lager altijd los bijbesteld worden. Ben ik ook wel eens mee op mijn bek gegaan namelijk ;)

Neem even contact met ze op, ze kunnen je ws zo vertellen wat ze wel- of niet hebben gedaan,

Tip voor de volgende keer; vraag om de oude onderdelen, dan weet je iig zeker wat ze hebben uitgevreten.
  zondag 16 februari 2014 @ 19:39:31 #69
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_136784506
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2014 19:32 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ok, in dit geval wel. De keren dat ik een koppeling heb vervangen moest het lager altijd los bijbesteld worden. Ben ik ook wel eens mee op mijn bek gegaan namelijk ;)

Neem even contact met ze op, ze kunnen je ws zo vertellen wat ze wel- of niet hebben gedaan,

Tip voor de volgende keer; vraag om de oude onderdelen, dan weet je iig zeker wat ze hebben uitgevreten.
Ja, dat zei een vriend gisteren ook al. Ik vind het echt te gek voor woorden dat de klant bij de garage zoveel moeite moet doen om niet genaaid te worden. Deze zit wel bij de Bovag, dus daar kan ik ook nog heen stappen als ik niet tevreden ben.

Doch, als ik om een lekkere fles wijn vraag bij de slijter wordt ik zelden teleurgesteld, maar auto's repareren gaat blijkbaar gepaard met oplichting en naaistreken.
  zondag 16 februari 2014 @ 19:54:04 #70
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_136785134
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 19:39 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Ja, dat zei een vriend gisteren ook al. Ik vind het echt te gek voor woorden dat de klant bij de garage zoveel moeite moet doen om niet genaaid te worden. Deze zit wel bij de Bovag, dus daar kan ik ook nog heen stappen als ik niet tevreden ben.

Doch, als ik om een lekkere fles wijn vraag bij de slijter wordt ik zelden teleurgesteld, maar auto's repareren gaat blijkbaar gepaard met oplichting en naaistreken.
Bekijk het van de andere kant en een beetje vanuit mijn verhaal; een druklager hoort in de regel niet bij het verhaal 'koppeling vervangen', ding is niet bepaald gratis, en als ze dat nou bij elke klant die komt om een nieuwe koppeling domweg vervangen als zijnde 'policy', hebben ze met de helft van de klanten dáár weer discussies over omdat ze het overdreven vinden.
Zelfde met mijn remark betreffende de waterpomp bij het vervangen van de distributieriem; als ze die zonder overleg met de klant mee doen, omdat dat nou eenmaal slimmer is, zal de wat meer technisch onderlegde klant daarmee accoord zijn, maar de klant die met een krap budget komt zla de pannen van het dak schreeuwen over de extra pomp op de rekening, de pakking, extra koelvloeistof en een half uurtje arbeid. En dan hebben we het nog niet over spanrollen die niet altijd mee gedaan worden.. hóeft ook niet, maar dan gok je wel dat die rol nog een keer de volgende riem mee gaat. If not; loopt hij vast, slijt de riem door of verslapt hij waardoor de riem verloopt, en heb je een koprevisie in een beroerd geval.

Gewoon goed en duidelijk afspreken wat er wel- en niet wordt gedaan... als ze hem nu niet mee hebben genomen roep jij aan de balie dat je dat wél gezegd hebt, en hun zeggen van niet.. schaakmat; ben je uitgeluld. Als hij op de bon staat en ze hebben het niet gedaan zijn ze fout, maar hoe ga je dat bewijzen? enige manier is erbij blijven als de bak er weer af gaat en kijken of het een bling bling nieuw lager is.
pi_136785370
Is het geluid weg als je de koppeling intrapt?!

Zoja druklager kapot zoniet kan het zijn dat er niet genoeg olie in je bak zit
  zondag 16 februari 2014 @ 20:02:43 #72
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_136785493
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 19:59 schreef klawie het volgende:
Is het geluid weg als je de koppeling intrapt?!

Zoja druklager kapot zoniet kan het zijn dat er niet genoeg olie in je bak zit
Ja, het is weg als ik de koppeling intrap! Daarom denk ik dus dat ze de druklager niet vervangen hebben. Ze hebben ook olie ververst.
  zondag 16 februari 2014 @ 20:06:23 #73
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_136785641
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2014 19:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Bekijk het van de andere kant en een beetje vanuit mijn verhaal; een druklager hoort in de regel niet bij het verhaal 'koppeling vervangen', ding is niet bepaald gratis, en als ze dat nou bij elke klant die komt om een nieuwe koppeling domweg vervangen als zijnde 'policy', hebben ze met de helft van de klanten dáár weer discussies over omdat ze het overdreven vinden.
Zelfde met mijn remark betreffende de waterpomp bij het vervangen van de distributieriem; als ze die zonder overleg met de klant mee doen, omdat dat nou eenmaal slimmer is, zal de wat meer technisch onderlegde klant daarmee accoord zijn, maar de klant die met een krap budget komt zla de pannen van het dak schreeuwen over de extra pomp op de rekening, de pakking, extra koelvloeistof en een half uurtje arbeid. En dan hebben we het nog niet over spanrollen die niet altijd mee gedaan worden.. hóeft ook niet, maar dan gok je wel dat die rol nog een keer de volgende riem mee gaat. If not; loopt hij vast, slijt de riem door of verslapt hij waardoor de riem verloopt, en heb je een koprevisie in een beroerd geval.

Gewoon goed en duidelijk afspreken wat er wel- en niet wordt gedaan... als ze hem nu niet mee hebben genomen roep jij aan de balie dat je dat wél gezegd hebt, en hun zeggen van niet.. schaakmat; ben je uitgeluld. Als hij op de bon staat en ze hebben het niet gedaan zijn ze fout, maar hoe ga je dat bewijzen? enige manier is erbij blijven als de bak er weer af gaat en kijken of het een bling bling nieuw lager is.
Dat snap ik, maar ik heb de garage niet gevraagd de koppeling te vervangen. Ik heb ze gevraagd het probleem te onderzoeken en op te lossen. Zij komen zelf met deze suggestie. Als het probleem dan niet verholpen is omdat ze een essentieel onderdeel zijn vergeten te vervangen dan ligt de fout toch bij de garage?

Kijk, het verhaal wordt anders als ik naar de garage ga en vraag of ze mijn koppeling kunnen vervangen. Dan is de klant degene die opdracht geeft tot het specifiek vervangen van een onderdeel, niet zozeer het oplossen van een probleem. Alsnog vind ik dat de garage dan verplicht is de mogelijkheden op te noemen. Van die waterpomp wist ik ook niet, ik heb recentelijk wel de riem laten vervangen. Als de garage tegen mij zegt: dat kan, maar ik zou dit en dit ook doen, dat kost zoveel. Dan zeg ik prima, ik denk er even over na en overleg even met wat mensen en dan kan ik zelf beslissen wat ik doe. Het is niet aan de garage om die beslissing voor mij te maken, alleen om de opties voor te leggen.

Ik bedoel: een dokter geeft toch ook niet geen chemo omdat dat duurder is? De dokter zegt dit zijn de opties en risico's, u mag kiezen. Zo hoort m.i. een garage ook te werk te gaan.
  zondag 16 februari 2014 @ 20:15:43 #74
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_136785944
Sja, in dat geval heb je idd gelijk, ze hadden het lager idd moeten checken en je een belletje geven dat het wat duurder wordt omdat het lager ook vervangen moest worden :)

Dit soort dingen komt helaas wel vaker voor bijvoorbeeld bij brandende storingslampjes; als er iets kaduuk is waardoor bijvoorbeeld de lambda sonde over de zeik gaat en daar een foutcode op geeft, lezen ze de boel uit en zonder enige vorm van verder kijken vervangen ze dan een lambda sonde, resetten de boel, en klant krijgt de auto mee.. zodra de klant 5 straten verder is en de motor komt op temperatuur floept het lampje weer aan en staat de klant weer pissig voor de deur, want het probleem lag niet bij de lambda sonde, maar ergens anders, en deze nieuwe lambdasonde zegt precies hetzelfde als de vorige 'value out of range' want in het traject vóór de sonde is er ergens iets domweg kapoet, de sonde is alleen de boodschapper. :')

Maar goed, ga er gewoon mee terug en kijk wat ze te vertellen hebben. Een goede oplossing zou ik vinden als jij het nieuwe lager betaalt, en zij hem er verder kosteloos in zetten.
  zondag 16 februari 2014 @ 20:18:33 #75
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_136786035
Als het de druklager is natuurlijk. En ik zou helemaal geen bezwaar hebben 50 euro te betalen voor een lager. Alleen nogmaals 3 uur loon gaat me te ver ;)

Ik heb overigens nog even verder zitten googlen en kwam dit nog tegen:

quote:
Koppeling in, herrie: druklager
Koppeling op, herrie: baklager
Ik heb dus 2, dan zou het een baklager zijn, die je niet zomaar kan vervangen.
  zondag 16 februari 2014 @ 20:24:24 #76
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_136786272
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:18 schreef maniack28 het volgende:
Als het de druklager is natuurlijk. En ik zou helemaal geen bezwaar hebben 50 euro te betalen voor een lager. Alleen nogmaals 3 uur loon gaat me te ver ;)

Ik heb overigens nog even verder zitten googlen en kwam dit nog tegen:

[..]

Ik heb dus 2, dan zou het een baklager zijn, die je niet zomaar kan vervangen.
Klopt, dan ben je fucked.

Heb met de Niksan hetzelfde gehad.. koppeling was op en ik had een rateltje; koppeling, drukgroep en lager vervangen.. rateltje bleef --> baklager aan vellen.. bakrevisie laten doen.. wéér 500¤ verder (alleen revisie, want ik heb een heul toffe en behulpzame schoonpaps die het monteren en demonteren deed) sjit happens.
  † In Memoriam † zondag 16 februari 2014 @ 21:30:17 #77
25682 2cv
Niet subtiel
pi_136790473
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 13:57 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Nee. Krijg you de point wel ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 21 februari 2014 @ 16:18:12 #78
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_136978402
Nou, vriend naar laten kijken, die zei ook dat er dan slijtage aan de bak zou zijn. Het is in ieder geval niet de druklager. Terug naar de garage gegaan, naar laten kijken. Garagehouder zei dat hij de olie ververst heeft en dat die zwart was, maar geen ijzerdeeltjes bevatte (dus geen/weinig slijtage baklagers). Hij stelde verder voor om de bak en alle onderdelen daaraan verbonden kostenloos een goede smeerbeurt te geven. Het is geen wondermiddel, maar vaak helpt het wel een beetje zei hij. Verder heeft hij er nog even in gereden en zou hij er rustig nog mee naar Spanje rijden. Ik ga hem dus maar op zijn woord vertrouwen, weinig andere keuze denk ik zo.

Blijft lastig, auto's als je er niks van weet. Maar beetje bij beetje leer ik bij met al dit soort kutgeintjes en dan kan ik over 10 jaar eerlijk zeggen dat ik me niet meer kan laten misinformeren door de garage :')

Voor volgende keer:
- vraag of ze oude onderdelen apart houden
- lees nog beter in in de materie
- beschrijf het probleem nog beter
- koop geen crapauto :')

Bedankt voor het meedenken allen!
pi_136980325
of je koopt een jongere auto. Dan heb je afschrijving, maar daar kun je weinig aan verkeerd doen.

Verkeerd wassen hooguit.
.
  vrijdag 21 februari 2014 @ 20:27:59 #80
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_136988756
Op dit moment helaas geen optie, anders had ik dat al gedaan. Iets met geld ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')