En als ze alleen maar een buisje pis meenemen heb je nog genoeg speelruimte.quote:
quote:De Noorse bondscoach Jarle Pedersen twijfelt of alle olympische schaatsers in Sotsji dopingvrij hun sport beoefenen. Dat heeft hij verklaard tegenover de Noorse televisiezender TV2. " In andere sporten wordt ook gebruikt. Dus waarom zou het schaatsen een uitzonderingspositie innemen?” aldus Pedersen, die pleit voor meer controles.
Sven Kramer noemde de uitspraken van Pedersen gevaarlijk. "Ik steek niet voor iedereen mijn handen in het vuur, maar ik heb totaal geen bewijs voor welke beschuldiging dan ook. Ik weet alleen van mezelf dat ik clean mijn sport bedrijf”, verklaarde de man die zaterdag zijn olympische titel op de vijf kilometer verdedigt.
In Noorwegen wordt al langer met een scheef oog gekeken naar de Nederlandse successen van onder anderen Kramer en Ireen Wüst. Dopingexpert Hemmer Bach, verbonden aan de Universiteit van Oslo, beklaagde zich er in de Noorse krant VG over dat het nationale antidopingagentschap in Noorwegen intensief bloedcontroles uitvoert bij haar eigen wintersporters, terwijl andere landen in zijn ogen ernstig in gebreke blijven.
Uit cijfers van het wereldantidopingagentschap WADA over 2012 blijkt volgens hem dat Noorse schaatsers veertig bloedmonsters hebben afgegeven en Nederlandse schaatsers nul. "Pas in 2013 zijn we in Nederland begonnen met de invoering van bloedpaspoorten bij sporters. Eerder lukte dat niet, puur vanwege geldgebrek. Voor 2013 controleerden we uiteraard wel, maar alleen op urine. Inmiddels testen we ook op bloed”, zegt Herman Ram, directeur van de Nederlandse Dopingautoriteit. Het is echter een grote misvatting om te veronderstellen dat Nederlandse schaatsers voor 2013 niet of nauwelijks bloedcontroles ondergingen, zo benadrukt hij.
"Alle schaatsers die internationaal rijden, zitten in testing pools van de ISU en worden zeer regelmatig gecontroleerd. Dat geldt helemaal voor mensen van het kaliber Kramer en Wüst. Bij alle internationale competities zijn zo ongeveer bloedtesten.” TVM-coach Gerard Kemkers wijst erop dat een schaatser zonder bloedafname internationaal niet eens mag starten.
Volgens Ram hebben de Noren er wel vaker een handje van om naar anderen te wijzen. „Onder de Noorse bevolking leeft heel erg het gevoel dat zij het braafste jongetje van de klas zijn. Zij beklagen zich al langer. Niet alleen over Nederland, maar over bijna alle andere landen. Het Noorse antidopingagentschap was de eerste nationale instantie die met het systeem van medische paspoorten begon, dus in die zin lopen alle andere landen achter. Maar er zijn uiteraard ook internationale instanties als de ISU en WADA die intensief controleren. Dat mag niet vergeten worden.”
Ik snap niet waar dat dikgedrukte gedeelte vandaan komt. Pedersen zei, ik citeer nog maar een keer uit het Noors:quote:Op zondag 9 februari 2014 09:17 schreef Pino112 het volgende:
"Ik wil absoluut niet beweren dat de Nederlanders vals spelen. Ze zijn al jaren achtereen top. Maar als je ziet hoe Kramer hier wint en je bedenkt dat ze in Nederland veel minder controles uitvoeren, dan is dit niet goed...", aldus Pedersen.
Bronquote:Jeg mistenker ikke nederlenderne for juks. De har vært bra lenge. Men det er ikke bra at de ikke har regelmessig testing,
Kramer heeft gemeld na de ceremonie dat zijn gouden medaille bloed, zweet en tranen heeft gekost.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:17 schreef Janneke141 het volgende:
Kramer en Wüst winnen hun wedstrijden toch gewoon op boterhammen met pindakaas?
Bij het korfballen en sjoelbakken worden we ook altijd wereldkampioen, komt ook door de doping zeker?quote:Op maandag 10 februari 2014 20:51 schreef JanJanJan het volgende:
6 van de 6 medailles van het herenschaatsen zijn voor Nederlanders.
Maar nee, wij gebruiken niets hoor, da's voor wielrenners![]()
Ongetwijfeld gebruikt een flink deel van het deelnemersveld.quote:Op maandag 10 februari 2014 20:51 schreef JanJanJan het volgende:
Ja. Zo werkt dat in alle sporten, sinds we dopinggebruik hebben gecriminaliseert.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 16:47 schreef rubbereend het volgende:
als je succes hebt ben je meteen verdacht?
dan kan je beter geen sport meer kijken als je bij elke winnaar denkt, die heeft gebruikt.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 16:49 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ja. Zo werkt dat in alle sporten, sinds we dopinggebruik hebben gecriminaliseert.
Persoonlijk maakt het me helemaal niets uit of iemand wel of niet gebruikt en dopinggebruik speelt ook nooit door m'n hoofd als ik sport kijk, maar het is de tijdsgeest, dat bij elke prestatie in welke sport dan ook er meteen over doping wordt gesproken.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 16:51 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dan kan je beter geen sport meer kijken als je bij elke winnaar denkt, die heeft gebruikt.
Als nl ineens 123 werd op het wk wielrennen zou je niet hetzelfde roepen?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 16:47 schreef rubbereend het volgende:
als je succes hebt ben je meteen verdacht?
Fatkulina is de laatste twee seizoenen al van rond dit niveau en ook beter dan Boer.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 17:17 schreef DecoAoreste het volgende:
Geen enkele Nederlandse schaatser heeft echt royaal boven zijn gebruikelijke niveau gepresteerd of iets compleet onverwachts laten zien wat op doping kan duiden.
Als je al schaatsers kan verdenken, zijn het de Russische vrouwen Graf en Fatkulina die enorm boven zichzelf uitstijgen. Maar ook dat zou nergens op gebaseerd zijn, behalve op hun prestaties, en dus onterecht.
De Nederlandse dominantie komt door meer en professionelere teams die veel meer geld te besteden hebben dan in alle andere schaatslanden het geval is. Niet door doping.
De laatste paar jaar was het inderdaad ook totaal niet mogelijk dat er Nederlanders op het podium zouden komen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 17:19 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Als nl ineens 123 werd op het wk wielrennen zou je niet hetzelfde roepen?
En nou niet ja maar schaatsland want dit was eerste goud ooit
Doping bij de schaatser is absoluut niet uit te sluiten. Het zou zelfs verbazen als de Nederlanders niet zouden gebruiken (eigenlijk binnen de gehele schaatstop). Maar jouw manier van redeneren slaat echt helemaal nergens op.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 17:19 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Als nl ineens 123 werd op het wk wielrennen zou je niet hetzelfde roepen?
En nou niet ja maar schaatsland want dit was eerste goud ooit
Fatkulina presteerde gewoon naar behoren.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 17:23 schreef wimderon het volgende:
[..]
Fatkulina is de laatste twee seizoenen al van rond dit niveau en ook beter dan Boer.
gelukkig, anders zou ik niet kunnen verder leven, whoooaaaaaquote:Op dinsdag 11 februari 2014 17:17 schreef DecoAoreste het volgende:
Geen enkele Nederlandse schaatser heeft echt royaal boven zijn gebruikelijke niveau gepresteerd of iets compleet onverwachts laten zien wat op doping kan duiden.
Als je al schaatsers kan verdenken, zijn het de Russische vrouwen Graf en Fatkulina die enorm boven zichzelf uitstijgen. Maar ook dat zou nergens op gebaseerd zijn, behalve op hun prestaties, en dus onterecht.
De Nederlandse dominantie komt door meer en professionelere teams die veel meer geld te besteden hebben dan in alle andere schaatslanden het geval is. Niet door doping.
Wel opvallend inderdaadquote:Op maandag 10 februari 2014 20:51 schreef JanJanJan het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |