abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136044168
Deel 1: WGR / Nieuwe eigenaar, oneens met nieuw contract. Ontslag?

Laatste post: WGR / Nieuwe eigenaar, oneens met nieuw contract. Ontslag?

Deel 2: WGR / Nieuwe eigenaar, oneens met nieuw contract. Ontslag? #2

Oude OP:

quote:
Hallo beste mensen, dit is even een kloontje ivm gevoelige informatie.

Even een situatieschets:

-Mijn vriendin is nu al 9 jaar werkzaam bij een dierenkliniek als assistente. Nu wordt per 1 januari, vandaag dus, de kliniek overgenomen door een nieuwe eigenaar. Zij heeft al die jaren een vaste aanstelling.

Hiermee liggen wij nu overhoop, want, de nieuwe eigenaar, wilt dat zij een nieuw contract tekent, waar dus in staat dat hij haar geen pensioenpremie gaat betalen. Hij wilt alleen de artsen pensioenpremie betalen, en de assistenten niet. Dit zou niet in het budget passen. Volgens CAO is hij verplicht dit te betalen mits hij aangesloten is bij een zogenaande BPW organisatie. Haar oude baas was dit en het Juridisch Loket meldt ons, dat de nieuwe eigenaar in principe alles overkoopt zoals het was, dus ook dat feit. Oftewel, hij moet pensioenpremie betalen.

Echter, hij zegt, dat er een wetsartikel is waarin staat dat als hiervoor geen budget is, hij dit niet hoeft te betalen.

Mijn vriendin verdient al weinig (ze zit al tegen minimumloon aan), en zou op deze manier nog meer achteruit gaan in inkomen.

Enfin, nieuwe eigenaar zegt doodleuk, als je niet tekent hoef je morgen (2 januari) niet te komen. Voor volgende week had hij haar al uitgeroosterd.

Mijn vraag is, kan hij dit zomaar zeggen? Moet zij een contract tekenen om te mogen werken morgen? In principe heeft zij een vaste aanstelling dus kan zij hierop toch gewoon doorwerken, de kliniek is immers met alle bestaande contracten overgekocht.

Ook zegt hij dat als zij een rechtzaak begint, haar veel succes hiermee te wensen en dat hun wegen daar dan scheiden.

Graag jullie licht hierop, enorm bedankt!
Mail:

quote:
:
Geachte heer xxx,

18 december jl. heb ik u een aangetekende brief gestuurd waarin ik u verzocht schriftelijk te reageren, maar helaas heb ik hier nooit een reactie op mogen ontvangen. Vervolgens nam u 30 december jl. telefonisch met mij contact op, met het verzoek de door u opgestelde arbeidsovereenkomst te tekenen. Toen gaf ik al aan, dat ik op dat moment nog niet kon tekenen, omdat ik meer wilde uitzoeken omtrent de nieuwe door u gestelde arbeidsvoorwaarden. Hierop reageerde u dat u de arbeidsovereenkomst voor 1 januari 2014 getekend wilde zien. Dit terwijl u mij, en alle andere collega’s, eerder meldde in de vergadering van 6 december 2013 jl. dat het niet dermate urgent was om voor 1 januari 2014 te tekenen, dit zou volgens u ook later kunnen.

Dinsdag 31 december 2013 jl. hebben wij telefonisch afgesproken dat ik u vandaag, 2 januari 2014, zou laten weten wat mijn beslissing aangaande de nieuwe arbeidsovereenkomst zou zijn.

Naar aanleiding van ons telefoongesprek van vandaag, donderdag 2 januari 2014, bevestig ik bij deze dat u mij sommeert om niet te komen werken, terwijl ik volgens mijn rooster gewoon om 12:00 uur moet beginnen vandaag. Dit nadat ik u mededeelde dat ik uw voorgestelde arbeidsovereenkomst nog niet kon tekenen, omdat ik meer tijd nodig heb om diverse details uit te zoeken, deelde u mij mede dat ik niet mag komen werken, terwijl ik u aangaf mijn verplichtingen te willen uitvoeren volgens mijn huidige arbeidsovereenkomst van onbepaalde tijd met Dierenkliniek xxx. Hierop antwoordde u dat ik in dat geval maar bij Dierenkliniek xxx om werk moet vragen, ik citeer uw opmerking: “Misschien heeft Dierenklinie xxx er nog werk voor je, maar ik niet.” Dit komt op mij over als een intimiderende situatie, wat ik als zeer onprettig ervaar.

Om verdere escalatie te voorkomen, heb ik besloten vandaag dan ook niet te komen werken.

Bij deze deel ik ook mede dat ik per direct beschikbaar ben voor werk, zoals omschreven staat in mijn huidige arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Met de overname van de kliniek heeft u immers, zoals u wellicht weet, alle bestaande overeenkomsten over gekocht en daarmee ook plichten, zoals omschreven staat in artikel 7:662 van het Burgerlijk Wetboek.

Dit schrijven zal ook middels aangetekende brief uw kant op komen.

In vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijf ik.

Hoogachtend,
Andere gebeurtenis:

quote:
Mensen, vriendin is dus gewoon gaan werken vandaag om 08:00. Kwartier geleden belde ze mij op, dat de nieuwe eigenaar haar belde dat 'ie haar wel even eigenhandig uit het pand komt zetten. Wordt dus vervolgd, m'n schoonvader is er nu heen (ik werk zelf) ;')
quote:
Nou, het viel mee. In eerste instantie was hij boos dat haar vader erbij was. Toen rustig uitgelegd dat dit is ter emotionele steun. Ze hebben welliswaar een redelijk goed gesprek gehad, hij wilt haar niet kwijt zegt hij (maar later hoorde zij via collega weer dat hij vacature uit heeft staan). Hij beweert toch dat hij de kliniek overgenomen heeft zonder de arbeidsovereenkomsten. Kan dit? Wij hebben hem hiervoor om bewijs gevraagd. Hij noemde hier een woord voor, maar dit is mijn vriendin vergeten.

Anyway, ze gaan maandag toch een gesprek hebben om e.e.a. te verhelderen.
pi_136044212
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 22:38 schreef Bessensap het volgende:
WG is vandaag akkoord gegaan met onze eis. Ontslagvergoeding volgens kantonrechtsformule met factor C = 2 :) Plus wat extra onkosten. Januari, februari en maart krijgt ze nog betaald. Per april dus ontslag + ontslagvergoeding. Komt nog een soort goedkeuringsstempel van de kantonrechter op, als een soort van officieel maken. Dit raadde onze advocaat aan. Uiteraard dit alles met behoud van WW.

Fijn is het allemaal niet, maar ik denk dat we er zo redelijk vanaf gekomen zijn.
pi_136044247
Toch nog even een nieuw topic geopend om jullie succes te wensen.
pi_136044671
Ik denk dat dit idd de beste oplossing is. Leuk is het niet, maar je mag niet klagen. Uiteindelijk was blijven werken geen optie geweest door de verstoorde verhouding tussen WG en je vriendin!
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
pi_136045017
Al met al redelijk netjes opgelost. Goed dat je voet bij stuk hebt gehouden en je recht hebt gehaald.

ps. welke dierenkliniek is dit want daar gaan we natuurlijk niet meer heen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136045172
Dat laat ik nog even achterwege aangezien ze daar nog 2 maanden in dienst is ;)

Allemaal: enorm bedankt voor de tips en de steun! We hebben er veel aan gehad. Als er nog eventuele nieuwe ontwikkelingen zijn, meld ik die ook, want voorlopig heeft ze d'r salaris niet, terwijl ze die de 25e moest hebben... anders alsnog kort geding :)
  dinsdag 28 januari 2014 @ 12:01:17 #7
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_136045178
Ik denk dat je vriendin een goede deal heeft weten te sluiten. En wens haar veel succes in haar verdere loopbaan.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_136045253
Mooie afloop! En het zou nòg mooier zijn als ze binnenkort een leuke baan vindt bij een leuke dierenartspraktijk oid!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_136045425
Mooi lesje voor de werkgever
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  Moderator dinsdag 28 januari 2014 @ 12:11:08 #10
45833 crew  Fogel
pi_136045522
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 12:01 schreef Bessensap het volgende:

Allemaal: enorm bedankt voor de tips en de steun! We hebben er veel aan gehad. Als er nog eventuele nieuwe ontwikkelingen zijn, meld ik die ook, want voorlopig heeft ze d'r salaris niet, terwijl ze die de 25e moest hebben... anders alsnog kort geding :)
^O^
Duurde het salaris vaker een dag (of twee) extra?
Lijkt me eigenlijk wel duidelijk genoeg voor WG dat hij er toch niet onderuit komt, dus waarom nóg meer kosten maken?

Gaan jullie de ex-collegas in wording ook nog mededelen dat ze zelf ook stappen kunnen ondernemen? (uiteraard nadat bij jullie alles helemaal 100% geregeld is en het geld al op de rekening staat)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_136045586
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 12:01 schreef Bessensap het volgende:

Mwoa... wat mij betreft hoeft deze sowieso niet vermeld te worden. :)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_136045617
In de CAO staat dat de WN uiterlijk de 25e over het salaris moet kunnen beschikken. Dat was in dit geval afgelopen zaterdag, dus ik kan me nog bedenken dat dit gisteren pas op de rekening stond ivm bankvertraging maar helaas.

Ex collega's zullen geen stappen gaan ondernemen denk ik, te laf voor en "geen zin in dat getouwtrek" ;) Wat dus erg stom is.
pi_136045651
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 12:03 schreef Isabeau het volgende:
Mooie afloop! En het zou nòg mooier zijn als ze binnenkort een leuke baan vindt bij een leuke dierenartspraktijk oid!
Ze wilt een opleiding tot verpleegkundige gaan doen, dus een mooi streven. In dit geval zal het wel een mooi voorbeeld van "Hier gaat een deur dicht en daar gaat een andere deur open" zijn :)
pi_136046705
Mooie afloop inderdaad. En dat wg niet verder is gaan procederen zegt mij eigenlijk al genoeg dat hij zelf ook wel snapte dat hij fout zat.

Succes in de toekomst!
  dinsdag 28 januari 2014 @ 13:05:28 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136047420
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 12:08 schreef eight het volgende:
Mooi lesje voor de werkgever
Dus: 3 maanden salaris betalen zonder arbeid plus ontslagvergoeding met hoge correctiefactor. En dat allemaal omdat werkgever een paar euro wou besparen op pensioenkosten en andere secondaire arbeidsvoorwaarden?
censuur :O
pi_136048779
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 13:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dus: 3 maanden salaris betalen zonder arbeid plus ontslagvergoeding met hoge correctiefactor plus advocaatkosten. En dat allemaal omdat werkgever een paar euro wou besparen op pensioenkosten en andere secondaire arbeidsvoorwaarden?
En dan ook nog eens een aantal andere werknemers die als ze weggaan/moeten nog tot 5 jaar achterstallig loon en pensioen kunnen eisen, concurrentiebedingen die niet gelden.

Hij had beter de advocaat kunnen raadplegen voordat hij ging stunten.
  Moderator dinsdag 28 januari 2014 @ 13:44:16 #17
45833 crew  Fogel
pi_136048932
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 13:40 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

En dan ook nog eens een aantal andere werknemers die als ze weggaan/moeten nog tot 5 jaar achterstallig loon en pensioen kunnen eisen, concurrentiebedingen die niet gelden.

Hij had beter de advocaat kunnen raadplegen voordat hij ging stunten.
Weet je wat zo'n advocaat kost? ;)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_136049220
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 13:44 schreef Fogel het volgende:

[..]

Minder dan wat het hem nu gaat kosten. :+
pi_136050497
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 13:44 schreef Fogel het volgende:

[..]

Voor ¤300 had hij hem dat wel duidelijk kunnen maken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_136050513
quote:

[..]

Dus: 3 maanden salaris betalen zonder arbeid plus ontslagvergoeding met hoge correctiefactor. En dat allemaal omdat werkgever een paar euro wou besparen op pensioenkosten en andere secondaire arbeidsvoorwaarden?
Idd onbegrijpelijk.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_136050579
Nice :)

Gefeliciteerd en succes voor de toekomst :*
pi_136050823
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 14:27 schreef Queller het volgende:
Nice :)

Gefeliciteerd en succes voor de toekomst :*
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_136052700
quote:

[..]

Jeps!

Maar waarschijnlijk vind 'ie het dat wel waard, want nu hoeft hij niemand pensioen te betalen. Misschien uiteindelijk voor hem goedkoper. En dan hoopt hij maar dat de rest dat achterstallige loon niet gaat vorderen, die gok neemt hij denk ik.
pi_136060568
Jullie gefeliciteerd, een mooi resultaat ^O^
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 12:13 schreef Bessensap het volgende:

Ex collega's zullen geen stappen gaan ondernemen denk ik, te laf voor en "geen zin in dat getouwtrek" ;) Wat dus erg stom is.
Beetje dom van die collega's. Die laten zich wel heel makkelijk een hoop geld door de neus boren.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 20:22:51 #25
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_136067156
Gefeliciteerd, allemaal vrij vlot gegaan nog. De komende tijd mag misschien wat rot voor je vriendin voelen, zonder werk, maar geloof mij: de stress van een hork van een baas die je er willens en wetens uit wil werken, is nog erger.

Overigens ook dank voor een zeer boeiend topic, voor wat betreft strategie en arbeidsrechtkennis.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')