quote:
Op dinsdag 28 januari 2014 18:59 schreef expans het volgende:[..]

@ je spoiler
Je maakt wel goede punten, die ik zelf deels ook al had aangehaald in het topic (verschil qua mentaliteit in beide landen op de werkvloer).
Eigenlijk zouden we over moeten stappen naar een Amerikaans systeem, maar hier kan dat niet door eigen geschiedenis + falend beleid denk ik. Ik overdrijf nu een beetje maar er word nu wel een generatie gecreëerd die zichzelf segregeert en genoeg lijkt te hebben gehad van het integratiedebat om het maar zo even te noemen. Er is bij mij nooit gepusht om mijn moedertaal te leren, of om boeken in mijn moedertaal te lezen omdat ik dat vanzelf wel zou oppikken, er is juist heel veel focus gezet op Nederlandse boeken lezen, maar ik weet nu al dat als ik in Nederland een kind zal krijgen ik daar juist extra op zal letten.. dat gaat dan eigenlijk toch het doel van integratie nogal tegen ofniet? In plaats van mensen te overtuigen/ aan te laten passen kweek je meer irritaties denk ik dan.
Ondanks alles blijft het denk ik toch wel een feit dat mensen nou eenmaal verschillen, als ik eens rondkijk op de hoge school zie ik bijna altijd allochtonen apart met elkaar omgaan, natuurlijk is er een mix maar ik kijk altijd even of ik een Turk zie, en mocht dat niet het geval zijn kijk ik daarna naar een allochtoon (tenzij internationale studenten, dan boeit het me niet echt want iedereen is dan toch een 'vreemdeling'

).
Je hebt gelijk hoor. Kijk, dit land heeft in mijn ogen een identiteitscrisis. Sinds de jaren 60 is ons oude (christelijke/verzuilde) normen en waarden stelsel omver gegooid door wat we nu de babyboomers noemen. Die wilde zich los worstelen van onze ouderwetse bekrompenheid. Het resultaat was een soort ontheemd land van mensen die vooral erg om zichzelf denken, geen oog hebben voor hun 'gemeenschap'. Je buren, straat/wijkgenoten helpen met dingen is er niet meer bij (vandaar ook de wildgroei aan sociale zekerheid, omdat de mensen helemaal niks meer doen uit eigen initiatief). Vroeger paste de mensen op elkaars kinderen, ging het slecht met je buren dan bracht je ze boodschappen en zo. Is er niet meer bij. De leraar, de conducteur en de politieagent waren de mensen vroeger bang voor en hadden aanzien. Nu schelden ze de politie uit en als de leraar een kind laat zakken komen de ouders boos verhaal halen en in plaats van boos te zijn op hun kinderen krijgt de school en de leraar de schuld. Verder zijn wij ook gewoon erg decadent en lui nu. Hoger onderwijs wordt als vanzelfsprekend ervaren en dus heerst er een 6'jes mentaliteit terwijl men in landen waar dit onderwijs een privilege is de mensen veel meer gemotiveerd zijn (denk India en zo).
In de tijd dat dit een beetje op gang begon te komen toen kwamen er ineens grote aantallen immigranten (jou voorouders dus ook neem ik aan). Die kwamen terecht in een maatschappij waar een soort sociale revolutie bezig was of net had plaatsgevonden. De samenleving was dus, en ja ik overdrijf best erg nu, gedesintegreerd en bovendien heerst er in die tijd van progressief-extremisme het volstrekt idiote idee dat iedereen maar voor zich zelf moest weten wat hij deed en dat wij aan immigranten geen eisen mochten stellen omdat dit racistisch/supremacistisch zou zijn. Het resultaat was dus de sterke segregatie (in bepaalde wijken met eigen voorzieningen en zo). De oorzaak van het chronisch gebrek aan patriottisme, minachting van de eigen cultuur en het gebrek aan kennis van de eigen geschiedenis en verworvenheden zijn ook hierin te vinden.
Ik heb al lang het idee hè, dat als Nederland destijds een land was geweest zoals het vroeger was dat dit ook voor de immigranten fijner zou zijn geweest. Zoals je zegt, in Amerika heeft men een duidelijk idee van wat het Amerikaan-zijn is. Je bent daar iemand die trouw zweert aan de vlag en grondwet en je inzet voor het gemeenschappelijk belang. Verder mag je binnenshuis je eigen cultuur hanteren zo lang dit niet strijdig is aan die grondbeginselen. Dit zelfde nationale idee zou er ook in Nederland moeten komen, maar het probleem is ook dus dat de gemiddelde Nederlander een etnische visie op nationaliteit heeft iit de Amerikaan. Feit is ook dat wij een nogal kil en gesloten volk zijn (althans als men je niet kent, daarna valt dat wel mee) wat voor mensen uit een familie-georiënteerde maatschappij als onplezant zullen (kunnen) ervaren.
Het 'integratievraagstuk' is in mijn ogen een deelaspect van het grotere probleem wat nu speelt in dit land, namelijk een identiteitscrisis, of misschien wel cultuurcrisis.
Ik denk dat er gewoon een stukje 'nationbuilding' nodig is. Er moet een soort nationale visie komen op het Nederlander-zijn.
Die visie moet dan zodanig zijn dat zij aantrekkelijk is voor mensen van verschillende komaf en (dus) niet te alomvattend. Kern moet zijn loyaliteit aan de staat en de gemeenschappelijke zaak en ook een soort kern aan gedeelde normen en waarden.
Hoe komen we hiertoe?
Onderwijs bijvoorbeeld, meer aandacht voor de Nederlandse geschiedenis. Dienstplicht kan goed werken, zeker als het dit combineert met een beetje indoctrinatie hier en daar. Wat dat betreft kan Turkije goed als inspiratie dienen

... Maar het belangrijkste is nog wel dat we de lokale verbanden moeten versterken en aanwakkeren, dus meer burgerinitiatief in de wijken en op gemeenteniveau. Zo moet de gemeentepolitiek worden hervormd zodat de verkiezingen niet meer gaan om landelijke thema's maar om de lokale en de mensen zo meer worden betrokken. Kinderopvang en dat soort dingen moet de staat niet meer regelen en zo. Wat dat betreft is het idee van die 'participatie maatschappij' zo slecht nog niet, als de uitvoering daarvan goed zo zijn uitgevoerd (en dus niet als ordinaire bezuiniging).
Maar ja, je zult eerst de segregatie moeten doorbreken...
Maar ook daar heb je wel verschil in, ik was vandaag ook op een HBO instelling aanwezig. Ik doe een opleiding die populair is onder Turken. Ik deel die mensen altijd in een paar categorieën in. Zo heb je een groepje van die meisjes, allemaal in het zwart gehuld en zo die alleen maar met elkaar omgaan en die de hele dag tegen elkaar zitten te fluisteren (op een harde) manier in het Turks. Anderen gaan juist veel met Nederlanders om (of Bosniërs of zo), zoals diegene waar ik het laatste half jaar mee in de klas zat. Ander meisje zit nu helemaal klef te doen met een Nederlandse jongen en ook die hebben weer een gemengd groepje. Eerder zat ik in een klas waar alle mannen (wij zijn een minderheid

) wel goed met elkaar omgingen. Maar ja, vele geen wel alleen onderling met elkaar om. Wat wel jammer is want zijn vaak wel vriendelijke mensen wanneer ze je eenmaal mogen en waar je nog interessante gesprekken mee kunt voeren.
Ik denk dat we het niet erger moeten maken dan het is (de oude generatie is toch een verloren zaak) maar feit is dat de mensen zelf zich ietwat meer open moeten opstellen. Wat dat betreft zijn Turken en Nederlanders allebei wel bekrompen en wat gesloten, denk ik.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke