Nabeschouwing Fear is the KeyDeelnemers:
Aus: Euribob
Eng: Remlof
Fra: WitteMuur
Ger: Joog
Ita: Kingstown
Rus: Paper_Tiger
Tur: Betyar
Altijd leuk om Italië te loten....veel vlootjes bouwen en de zeeën onveilig maken.
Vlak voor het begin van dit spel had Rus hier op het forum verkondigd dat hij altijd met 1 vaste partner samen werkte en als je dat partnerschap maar volhield, dat er dan altijd 1 van die 2 partners zou winnen. Dat anderen ook op die manier zouden kunnen spelen was volgens hem onmogelijk, dus was het opletten geblazen wie hij als zijn partner zou kiezen.
Aangezien het oorverdovend stil bleef tussen ons en de Turk me liet weten dat wij "waarschijnlijk wel zouden gaan botsen", was het duidelijk met wie hij in zee was gegaan. Op naar de Oostenrijker die sowieso een vriend is als ik met Italië speel en daar prima afspraken mee gemaakt. Alles rond Triest en Venice bleef leeg en mijn vloten gingen richting Turkije en zijn legers richting Rusland. Een match made in heaven.
Duitsland gevraagd of hij Rusland in Scandinavië dwars wilde zitten en binnen no time bezweek Turkije onder de druk. In het westen ging er bij Engeland van alles mis bij de pogingen om te convoyeren naar het vaste land (hoe en waardoor precies is nog steeds niet helemaal duidelijk), maar daardoor verloor hij zoveel tijd dat hij in de beginfase amper invloed kon uitoefenen. Pas in het najaar van 1903 kwam er een Engels leger op het vaste land.
1903 was ook het jaar dat Rusland een tikje kreeg en terug ging van 6 naar 4 centers.....daarmee was zijn verzet gebroken (hoewel zijn positie nog verre van uitzichtsloos was ) en liep hij met al zijn units kansloos richting Duitsland waar hij ook Frankrijk te hulp had geroepen en ik daardoor heel fijn achter de Fransman aan kon lopen om zo af en toe een hapje mee te eten van zijn centers, terwijl Aus ondertussen al de centers van Rus in zijn schoot kreeg geworpen.
Als middenlanden (Aus, Ger en Ita) hadden we afgesproken om richting een 3-way draw te spelen, hoewel Ger erg veel moeite had om Eng daarin niet te laten delen, omdat Eng hem geholpen had tegen Fra.....aangezien mijn vloten ondertussen toch al op weg waren naar het westen besloot ik om ze nog maar iets verder door te laten varen richting het Britse eiland.
In 1906 kwam ik aan vaste wal en stond het Britse empire op omvallen, zonder dat Duitsland zijn handen vuil had hoeven te maken en daardoor geen moeilijke beslissing over wel of geen Eng in de draw hoefde te maken.
Aus stond ondertussen al een tidje duimen te draaien met zijn legers en ik vroeg hem voorzichtig of we mss niet beter voor een 2-way draw konden gaan, maar dat was onbespreekbaar voor hem....afspraken zijn afspraken en daar wijk ik principiëel niet vanaf was het antwoord. Duidelijk....dan moest er een ander konijn uit de hoed getoverd worden om te winnen.
In de allerlaatste beurt voor de draw moest er nog her en der wat gebieden opgepakt worden en dat zou me op 16 centers brengen....aangezien er precies 2 Oostenrijkse centers niet afgedekt waren zou dat tot 18 leiden wat exact genoeg was voor de winst. Nee heb je en ja kun je krijgen....het was allemaal makkelijk af te dekken voor Aus, maar aangezien hij al een aantal beurten alleen maar holdorders had gegeven zou ik wel gek zijn om het niet te proberen en jawel hoor...niets werd afgedekt en dus konden er 18 centers worden genoteerd en victorie worden gekraaid.
Al met al een aardige pot waar de middenlanden de anden naar buiten hebben weten te duwen, dankzij goed samenwerken en de handdoek die door Rus werd gegooid op het moment dat hij niet meer de overhand had.
Persoonlijk werd ik vooral erg blij van het convoy van leger Smyrna naar Liverpool.
Dan nog even de individuele landen bij langs:
Austria: Prima bondgenoot en lange tijd de sterkste op het bord met uitzicht op meer. Nam genoegen met een draw en kreeg uiteindelijk niets, omdat hij de deur niet op slot deed.
England: Het gedoe met het convoyeren in de eerste 2 jaren hebben hem het hele spel achtervolgd. Tegen de tijd dat hij eindelijk aan land kwam, was het spel al zover geëvolueerd dat er weinig meer inzat.
Germany: Lag constant onder vuur tussen Frankrijk en Rusland, maar wist netjes stand te houden. Nu nog iets meer de innerlijke klootzak vinden en winst kan niet lang meer uitblijven.
France: Liet de makkelijke centers in Iberië liggen en ging vol op de Duitser af. Bleef maar aanvallen en daardoor werd hij van achteren opgegeten. Dankbaar om als buur te hebben.
Italy: Fijn samengewerkt met Duitsland en Oostenrijk en alleen kunnen winnen, omdat Oostenrijk zo vriendelijk was om de deur niet dicht te doen.
Russia: Miste de overleveingswil in een situatie waarin er nog veel mogelijk was en vergooide al zijn mogelijkheden in een kansloze wraakactie.
Turkye: Betyar en Turkije....het zal waarschijnlijk nooit een gelukkig huwelijk worden.
Iedereen bedankt voor het plezier dat ik heb mogen beleven aan dit spel en aan de vele genoeglijke contacten. Vooral ook aan de mensen die ondanks een hopeloze situatie toch netjes hun orders op tijd door bleven geven wat de vaart in het spel ten goede kwam en er niet onnodig lang gewacht hoefde te worden.
Einduitslag:
Ita: 18 centers
Ger: 9 centers
Aus: 7 centers:
Fra: 0 centers
Eng: 0 centers
Rus: 0 centers
Tur: 0 centers