abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135847360
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Een ander platform is crowdaboutnow.com. Deze twee platformen zijn de enige twee in Nederland met een officiële vergunning van de AFM.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Bij geldvoorelkaar is dit echter minder van belang, aangezien daar de contracten direct afgesloten worden.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM µ als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.

Vorige delen:
జ్ఞ‌ా
pi_135847367
Omdat de sluiter hem niet opende :*.
జ్ఞ‌ా
pi_135847391
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:39 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Die extra's waren wel leuk :9
Vanaf 2k :{
జ్ఞ‌ా
pi_135847407
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:42 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Wat was dat voor iets?
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5363
జ్ఞ‌ా
pi_135847430
quote:
3s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:47 schreef µ het volgende:
Omdat de sluiter hem niet opende :*.
Sorry :@

Zag het pas net :P

quote:
12s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:47 schreef µ het volgende:

[..]

Vanaf 2k :{
True..
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_135847738
Maar jongens even terugkomend op het volgende:

Willen jullie puur en alleen rente of vinden jullie het ook leuk om zo'n project te volgen? Want bijvoorbeeld Kickstarter daar doe je het echt om dat project te volgen en dan eventueel het resultaat aan het einde te krijgen ofzo maar geen winst.

En bij Iskenpandur weet je eigenlijk niet eens aan wie of wat je iets uitleent omdat je in hele kleine partjes automagisch kunt inleggen.

Daarom bevalt GVE me want daar heb je rente en toch ook wel wat betrokkenheid moet ik zeggen al gaat dat niet voor elk project op en is die betrokkenheid ook maar gering natuurlijk maar toch heb wel een aantal projecten waar ik af en toe op de site kijk waar ze mee bezig zijn en hoe het gaat.

Daarom mag van mij GVE zo blijven en ga ik er iskenpandur naast doen!
pi_135848063
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:55 schreef AQuila360 het volgende:

Willen jullie puur en alleen rente of vinden jullie het ook leuk om zo'n project te volgen? Want bijvoorbeeld Kickstarter daar doe je het echt om dat project te volgen en dan eventueel het resultaat aan het einde te krijgen ofzo maar geen winst.

En bij Iskenpandur weet je eigenlijk niet eens aan wie of wat je iets uitleent omdat je in hele kleine partjes automagisch kunt inleggen.

Daarom bevalt GVE me want daar heb je rente en toch ook wel wat betrokkenheid moet ik zeggen al gaat dat niet voor elk project op en is die betrokkenheid ook maar gering natuurlijk maar toch heb wel een aantal projecten waar ik af en toe op de site kijk waar ze mee bezig zijn en hoe het gaat.

Voordat ik investeer kijk ik of ik het een interessant project vind. Daarna gaat het mij alleen maar om de rente.
జ్ఞ‌ా
pi_135848167
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 13:55 schreef AQuila360 het volgende:

In principe doe ik het voor de winst. Ik kijk eerst naar het opgegeven rentepercentage, dan naar de opgegeven ratings, dan naar of ik het project verantwoord vindt en/of affiniteit mee heb. Ik probeer wel zo defensief mogelijk in te leggen om het risico op wanbetaling zo klein mogelijk te houden.
pi_135848882
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 14:03 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

In principe doe ik het voor de winst. Ik kijk eerst naar het opgegeven rentepercentage, dan naar de opgegeven ratings, dan naar of ik het project verantwoord vindt en/of affiniteit mee heb. Ik probeer wel zo defensief mogelijk in te leggen om het risico op wanbetaling zo klein mogelijk te houden.
Hier sluit ik me bij aan. Aanvulling is dat ik looptijd opzich ook nog wel interessant vind om naar te kijken...
  donderdag 23 januari 2014 @ 14:19:56 #10
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_135848937
Bij GvE: Als ik affiniteit heb met het project kijk ik minder naar rente en risico, daar in investeren vind ik dan ook leuk om te doen en die volg ik zo nu en dan door er op te googlen. Verder is het voor mij wel degelijk te doen om centjes maar ik vind het ook wel een leuk speeltje. Looptijd is voor mij geen kriterium op zich, echter een groot bedrijf voor lange tijd klein bedrag voelt niet goed.

Het zou handig zijn als GvE de bedragen gewoon via een machtinging van mn rekening zou halen, dat overschrijven en nummers kopieren is toch een gedoe als je van huis bent en met de telefoon moet doen. Verder kan hun zoekfunctie in de database en de meldingen bij nieuwe projecten wel wat handiger.

IsePankur heb ik zojuist 100 Euro naar overgemaakt, gewoon om te proberen hoe dat bevalt. Ik snap er nog niet veel van maar dat komt wel als ik er werkelijk aan de gang kan met profielen bouwen.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  donderdag 23 januari 2014 @ 14:33:18 #11
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_135849445
Voor mij is het een vervanging van een spaarrekening, puur voor de centen dus. Ik heb bij GvE geld geleend aan bedrijven waar ik zelf totaal geen affiniteit mee of behoefte aan heb. Als het maar winst kan maken.
Ook geen sig dus
pi_135849572
Ik kijk eerst naar de rating (het liefst A of hoger), dan naar de rente (minimaal 8%), looptijd vind ik minder belangrijk. Als de rating en rente goed zijn, dan kijk ik naar de beschrijving van het project en beoordeel of ik er in ga investeren.

Tot nu toe heb ik 11 projecten bij GvE, op 1 na hebben ze allemaal een >A rating en >8% rente, looptijd varieert van 36 maanden tot 60 maanden. Enige uitzondering is Multi Care Systems en Noizezz met een BBB rating (9% rente). Daar heb ik toch geld in gestopt omdat ze al lang bestaan, goede groeipotenties lijken te hebben en ik er verder ook wel een goed gevoel bij had.

Zaken die wel een A rating en minimaal 8% hebben, maar waar ik geen geld in stop zijn particuliere aankopen (huis, auto, etc.), zaken waar ik echt niks mee heb (Herbalife bijvoorbeeld) en/of waar ik een slecht gevoel bij heb (slecht geschreven voorstellen, ongefundeerde prognoses, e.d.).

[ Bericht 0% gewijzigd door MrBadGuy op 23-01-2014 14:43:01 ]
pi_135850328
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 14:36 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik kijk eerst naar de rating (het liefst A of hoger), dan naar de rente (minimaal 8%), looptijd vind ik minder belangrijk. Als de rating en rente goed zijn, dan kijk ik naar de beschrijving van het project en beoordeel of ik er in ga investeren.

Tot nu toe heb ik 11 projecten bij GvE, op 1 na hebben ze allemaal een >A rating en >8% rente, looptijd varieert van 36 maanden tot 60 maanden. Enige uitzondering is Multi Care Systems en Noizezz met een BBB rating (9% rente). Daar heb ik toch geld in gestopt omdat ze al lang bestaan, goede groeipotenties lijken te hebben en ik er verder ook wel een goed gevoel bij had.

Zaken die wel een A rating en minimaal 8% hebben, maar waar ik geen geld in stop zijn particuliere aankopen (huis, auto, etc.), zaken waar ik echt niks mee heb (Herbalife bijvoorbeeld) en/of waar ik een slecht gevoel bij heb (slecht geschreven voorstellen, ongefundeerde prognoses, e.d.).
* µ maakt dezelfde afwegingen :Y.
జ్ఞ‌ా
  donderdag 23 januari 2014 @ 15:26:45 #14
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_135851588
Kijk persoonlijk vooral na of ik het interessant vind. Plus leuke vergoeding.
The more debt, the better
  donderdag 23 januari 2014 @ 16:47:59 #15
419930 BliepTuut
Error! '); DROP TABLE *;-
pi_135855782
1. Minsten 8% rente.
2. Het moet niet een belachelijk iets zijn (zoals herbalife.)
3. Korte projecten vind ik interessant omdat je dan zelf minder lang "exposed" bent.
4. Totale leningbedrag: lager is beter, want dan is de kans op katastrofe voor de leningnemer kleiner.
5. Als ik het project leuk vind, ben ik eerder geneigd te investeren. Dat is alleen nog niet echt vaak voorgekomen.

In eerste instantie wou ik de opstart van nieuwe restaurants en zo ontwijken, maar dan blijft er eigenlijk best wel niks over, als je dat doet... Daarom toch maar laatst aan "Leuten" begonnen. 9% en 36 maanden.

Alles bij elkaar genomen is mijn ideale project dus een 2- of 3-jaars "financiering werkkapitaal" voor een tof bedrijf, waar ze maar rond de 50k of zo vragen.
pi_135857774
Ik bedoelde niet zo zeer hoe jullie tot die beslissing komen maar meer of jullie het ook leuk vinden om zo'n project of onderneming dan ook te volgen? Of dat dat jullie niets boeit en je alleen je geld wil

:P
pi_135860631
Ik doe het voornamelijk voor het rendement. Maar, kijk zeker ook naar het project zelf. Een aansprekend project met een lager rendement doe ik ook.

De bedrijven hou ik via internet wel in de gaten. Ik heb nog nergens geld in gestopt waar ik bv zo even langs kan rijden om te kijken.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 09:42:43 #18
419930 BliepTuut
pi_135883384
Ik had juist lange tijd nog geen projecten omdat niets me nog aansprak. Rendements-getallen stonden wel op het scherm, maar de inhoud interesseerde me steeds niet. Toen die dromer met die stal kwam aanzetten, toen maakte ik pas een profiel aan en stopte ik er geld in. Zo'n stal is iemand's passie, die wou ik wel een kans gunnen. Maar een lening voor een webwinkel of zo, dat is niet iemand's passie, dat is gewoon iemand's beroep. Dat interesseert me minder. Ik denk dus dat ik een antwoord kan geven dat Aquila wil horen: ik zou het heel graag volgen (kickstart zelf ook wel vaak) maar er komen mij te weinig volgbare dingen voorbij.

Ik zit wel hier naar te kijken, een kaashandelaar op markten: 5313

Bij ons op de markt sta ik altijd in de rij om mijn brie te kopen, die man draait top-uren. Het is sowieso druk op de markt. Wat dat betreft kan ik me goed voorstellen dat een grotere kar de moeite waard kan zijn - én ik heb een soort persoonlijk affiniteit met het project (gek op kaas :Y) ).

Wat denken jullie van 5313?
  vrijdag 24 januari 2014 @ 10:40:32 #19
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_135884808
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5313
Vreemd dat bij ruim verdubbelling van de werkdagen de omzet slechts 25% omhoog gaat. Verder lijkt het een reëel verhaal, een langzame maar gestage groei naar een financieel gezonde situatie die er nu dus nog niet is (negatief vermogen).

Maar eh Blieb Tuut, waar wil je niet in investeren? :+
https://www.facebook.com/(...)111763209037?fref=ts
Ik had het haar ook wel gegunt maar als het al zo snel mis gaat met afspraken dan is het beter dat de lening is ingetrokken.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 11:26:30 #21
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_135886290
quote:
Ingelegd. Misschien doe ik er later nog wel wat bij zelfs, mooie rente met AAA rating ^O^
  vrijdag 24 januari 2014 @ 12:22:19 #22
419930 BliepTuut
pi_135888272
Ik heb die ook gepakt, en de kaaskraam. Ik zit nog te twijfelen over hoeveel ik in totaal in GvE wil hebben zitten, maar 1 van mijn 2 potentiële grenzen komt dichterbij... Misschien moet ik mijn laagste zelfopgelegde grens aanhouden, en daarna alleen nog maar investeren in dingen die TE fantastisch lijken?

Oh, en lach maar om zweverige paarden-typjes, maar ik ben wel eens op stallen geweest - die dingen zwermen van de vrijwilligers die daar zeven dagen per week voor hun eigen plezier komen, maar dan wel zwaar werk doen. Stallen drijven bijna op het feit dat veel mensen dat werk ontspannend vinden. Mochten er dus financiële problemen komen, dan staat er vaak een groep mensen klaar om gewoon nog wat harder te werken. Daarom dacht ik "die Jinas stal gaat goed komen."
pi_135889818
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ingelegd. Misschien doe ik er later nog wel wat bij zelfs, mooie rente met AAA rating ^O^
Ook ingelegd, het ziet er allemaal goed uit (al zit de rente wel net onder die 8% die ik hier eerder neer heb gezet, maar de rating maakt dat weer goed plus dat het gewoon een betrouwbaar en duidelijk verhaal is).

Aan BliepTuut: probeer voor jezelf een duidelijke, harde grens te stellen wat je maximaal in crowdfunding wilt steken. Het advies wat GvE geeft zou ik zeker ter harte nemen:

quote:
We adviseren u slechts een verantwoord deel van uw vermogen te investeren in crowdfundingprojecten.
Tevens adviseren we u, uw inleg te spreiden over meerdere projecten.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 13:15:32 #24
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_135889937
En gewoon soms even een tijdje niets doen dan krijg je weer geld terug en kun je daarna weer wat doen en eventueel de grens iets verhogen als tot dan alles goed ging.

Ik wil sowieso in jan en feb niets doen pas in maart weer. Of er moet iets heel tofs langs komen uiteraard.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 13:30:23 #25
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_135890601
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 16:47 schreef BliepTuut het volgende:

4. Totale leningbedrag: lager is beter, want dan is de kans op katastrofe voor de leningnemer kleiner.

Dit lijkt logisch, maar is in de praktijk vaak juist niet zo. Sterker nog een gebrek aan of een te laag krediet is veel gevallen één van de redenen van het falen van een onderneming.

In veel gevallen is het voor de ondernemer beter als hij een hogere lening krijgt dan in eerst instantie gedacht.
The more debt, the better
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')